Ta założona w 1986 roku firma jest znanym na świecie producentem systemów dodatkowego opancerzenia (Add-On Amor Protection Kits), przeznaczonego dla różnego typu pojazdów, samolotów, śmigłowców oraz indywidualnych osłon balistycznych. Plasan postawiła na rozwój lekkich, złożonych, wielowarstwowych pancerzy, łączących w sobie elementy metalowe, ceramiczne i aramidowe, których przedstawicielem jest system SMART (Super Multi-hit Armor Technology). Obecnie prowadzone są zaawansowane prace nad zastosowaniem nanotechnologii do produkcji różnego rodzaju osłon.
Od Caracala do TPV
Celem, którzy przyświecał powstaniu SandCata, było stworzenie demonstratora zaawansowanego systemu przetrwania – ASSD (Advanced Surivability System Demonstrator), czyli opancerzonego pojazdu zapewniającego ochronę przed różnego typu zagrożeniami. Przy jego budowie kierowano się, tak jak w przypadku innych projektów tej firmy, zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa i przeżywalności załogi pojazdu na polu walki, przy jednoczesnym zoptymalizowaniu masy opancerzenia do możliwości podwozia, aby jak najmniej stracić na elastyczności użycia. W wozie tym starano się wykorzystać całość dotychczasowego doświadczenia firmy oraz opracowane systemy i wdrożone rozwiązania stosowane w konstrukcjach przeznaczonych do działań zarówno podczas konfliktów asymetrycznych, na terenach zurbanizowanych, jak i operacji policyjnych.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |
W projekcie
tym nie chodziło o zbudowanie konkretnego wozu i oferowanie go
potencjalnym klientom, a raczej o zademonstrowanie filozofi i budowy
opancerzonych i minoodpornych pojazdów oraz możliwości firmy w tym
zakresie. Trzeba pamiętać, że Plasan to przede wszystkim producent
zestawów opancerzeń do pojazdów różnych marek i SandCat nie miał stać
się ich potencjalnym konkurentem.
Po raz pierwszy został on
pokazany, jeszcze pod nazwą Caracal i w 5-miejscowej konfiguracji
kabiny, w 2005 roku. SandCat spotkał się z dużym zainteresowaniem, co
przyczyniło się do jego dalszego rozwoju, już nie jako demonstratora,
ale gotowego pojazdu. Swoją europejską premierę miał, również w 2005
roku, na targach Milipol w Paryżu. W 2006 roku na Eurosatory wystawiona
została już nowa, 6-8-osobowa wersja tego pojazdu, już pod obecną nazwą.
Pierwsze
prototypy SandCata były testowane zarówno przez Siły Obronne Izraela,
jak i armie innych państw, między innymi Stanów Zjednoczonych.
Proponowany był on także jako następca posiadanych przez armię izraelską
samochodów Sufa, czyli opancerzonych wersji jeepów M240 Storm,
używanych głównie w operacjach o charakterze policyjnym prowadzonych na
terenach zajętych przez Izrael.
Początkowo SandCat promowany był z
logo Forda, którego podwozie stanowi bazę dla pojazdu firmy Plasan. Od
2008 roku pojazd jest firmowany na wybranych rynkach przez Oshkosha, w
tym również jako Tactical Protector Vehicle (TPV) – czyli wóz
przeznaczony przede wszystkim dla policyjnych jednostek specjalnych.