Blogi // Michał Piekarski

 


 

Strzelać nie każdy musi...

Michał Piekarski  /  12-07-2012  /  1
Fot. US Navy

W ostatnich dniach, telewizja i prasa codzienna nagłośniły dwie sprawy związane z bronią w rękach funkcjonariuszy. Jedna to to postulaty części osób związanych zawodowo ze strażami miejskimi, dotyczące rozszerzenia zakresu uprawnień tych formacji do noszenia broni. Drugi to kolejna odsłona prac nad projektem jednolitej ustawy dotyczącej użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej. Nie są to zagadnienia nowe dla osób choć częściowo znających niektóre problemy bezpieczeństwa Polski, jednak zjawiska, jakie ilustrują zasługują  na szerszy komentarz.

Zobacz także: Państwa w rozpadzie - problem narzędzi

W Polsce prawo upoważnia kilkanaście służb i formacji do zwalczania przestępczości różnego rodzaju z użyciem określonej prawnie siły, w tym użyciem broni palnej. Są to zarówno służby o bardzo szerokich kompetencjach, jak Policja czy Straż Graniczna, mające zwalczać szczególne zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa, jak Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy Służba Kontrwywiadu Wojskowego, wreszcie mające ważne ale wycinkowe pole odpowiedzialności – jak Służba Więzienna czy Biuro Ochrony Rządu. Czasami zakres kompetencji jest zmienny w zależności od sytuacji (Żandarmeria Wojskowa choćby) , czasem ściśle ograniczony (Straż Miejska i agencje ochrony). Nietrudno zauważyć, że mimo obfitości tych służb, ich zakres zadań i przeznaczenie są różne.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Podział zadań pomiędzy służbami nie jest niczym dziwnym, i na świecie występuje powszechnie. Normą jest także to, że gdy zakresy zadań poszczególnych służb zachodzą na siebie, następuje doprecyzowanie rozdziału ich zadań, a czasem rozwiązanie lub połączenie takich służb, jeśli ma to poprawić efektywność działania całego systemu. Identycznie sprawa się ma z lukami, które albo wypełnia się poprzez zwiększenie zakresu zadań jakieś służby, a czasem tworząc nowe struktury od podstaw. Te procesy oznaczają także coś innego, a mianowicie hierarchizację poszczególnych służb, w zależności od ciężaru gatunkowego i specyfiki przestępczości, jaką dana formacja ma zwalczać. I właśnie miejsce w hierarchii, określa uprawnienia, strukturę, szkolenie i wyposażenie.

Zobacz także: Terrorysta z Polski?

Patrząc na rozwój służb policyjnych w Polsce w ostatnich dwóch dekadach, można powątpiewać w ten, racjonalny sposób rozumowania. Częściej, niestety zmiany – czy to w strukturze, uprawnieniach, szkoleniu lub wyposażeniu - były dokonywane pod wpływem negatywnych (lub tragicznych) doświadczeń, nie zaś działania wyprzedającego. Równie często zamiast długoterminowego planowania, spotyka się działania obliczone na doraźny, polityczny lub medialny zysk, a zarazem nie udaje się rozwiązać problemów trapiących służby przez lata. Wielokrotnie poruszana kwestia użycia broni przez strzelca wyborowego, od wielu lat nie uregulowana w przepisach w żaden sposób (mimo kilku prób) jest tylko jednym z przykładów takiego problemu.

Dlatego każda proponowana - nawet w ogólnym zarysie - zmiana, zwłaszcza dotycząca uprawnień danej służby wobec obywateli, musi być oceniona z punktu widzenia całości systemu bezpieczeństwa państwa. Nie może być to jedynie emanacja potrzeb jednej służby, a zwłaszcza potrzeb takich jak własny prestiż lub wizerunkowa rywalizacja z innymi służbami. Nie można też stosować bezpośrednich porównań z innymi państwami, gdyż każde państwo różni się od innych swoją sytuacją polityczną, społeczną, tradycją i szczegółowymi zasadami pracy służb policyjnych.

Zobacz także: Bezpieczne mistrzostwa - pierwsze podsumowanie

Oznacza to, że nie każdy postulat, zgłaszany przez służby może i powinien być realizowany, choćby dlatego że każda służba - identycznie jak każda inna struktura administracji państwowej - znajduje się w sytuacji wymuszającej rywalizację z innymi o zasoby (choćby budżet) a czasem o udowodnienie własnej przydatności. Administracja państwowa i jej struktury są bowiem - jak szereg innym podmiotów - aktorami gry interesów.

Z drugiej strony, interesem nadrzędnym w skali całego państwa, jest zapewnienie bezpieczeństwa jego obywatelom, co oznacza konieczność posiadania służb o odpowiednich uprawnieniach, wyszkoleniu i wyposażeniu. Ponieważ zagrożenia - choćby takie jak terroryzm - stale i dynamicznie ewoluują, przybierając coraz to nowe formy, państwo musi dysponować takimi narzędziami, które zapewnią elastyczną odpowiedź nawet na szczególnie niekonwencjonalne zagrożenia. Nie oznacza to jednak, że każda służba musi dysponować identycznymi uprawnieniami, wręcz przeciwnie – ich nierówność wbudowana jest niejako w system bezpieczeństwa państwa, a to oznacza że środki najostrzejsze i z definicji służące do zwalczania najbardziej groźnych form przestępczości, powinny pozostać w rękach jedynie wybranych, odpowiedzialnych ściśle za ich zwalczanie, służb i formacji.

Komentarze

1
dublet / 18-07-2012, 15:12
W sumie w artykule jest sporo racji,ale SM w dużych miastach robi część roboty za Policję i z tym jest wiele problemów...
Np.jest sytuacja,że złapie się gościa,który popełnił przestępstwo np.pobicie i trzeba wzywać patrol Policji,
żeby potwierdzić dane i sprawdzić czy jest np.poszukiwany w KSIP-ie..
I tu rola SM się kończy,a zaczyna się dodatkowa robota dla Policji...
A w sumie to nikt nie chce broni i KSIP-a bez praw emerytalnych...
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Pojazdy elektryczne na niedostępne tereny »

Olej w piance? Do czego to służy »

pojazd elektryczny
latarka na broń

 


Co zabrać ze sobą na jesienną wyprawę »
sprzet jesienny

 


Dostępny już dla Ciebie! Nie tylko dla mundurowych »

Latarka odporna na wszytko? Przekonaj się »


latarka na broń

 


Co jest niezbędne w uzbrojeniu komandosa »
uzbrojenie

 


Zostań najbardziej pożądanym absolwentem na świecie »

Niezastąpiony sprzęt bushcraft - co wybrać »

uczelnia wojskowa

 

 

 


 Co sprawia, że ten filtr do wody jest wyjątkowy »

filtry do wody

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Schludnie, wygodnie, taktycznie na każdą akcję »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
ubranie taktyczne

 


Dla tych którzy ratują życie » Niezbędnik podróżnika - co warto mieć »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Buty do lasu - które wybrać »
kursy strzeleń
05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualny numer

5/2021
SPECIAL OPS 5/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - „Born to fight” MD 530F Cayuse Warrior
  • - Skuteczni razem
Autor bloga
Michał Piekarski
Inne artykuły tego autora
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl