Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Przestrzeń powietrzna i bezpieczeństwo, część 1

Michał Piekarski | 2013-11-20
Fot. USAF

Fot. USAF

W roku bieżącym, przypada sto dziesiąta rocznica jednego z najbardziej znaczących wydarzeń w historii ludzkości.17 grudnia 1903 w Kitty Hawk roku doszło do pierwszego udanego lotu załogowego samolotu , a więc maszyny latającej cięższej od powietrza i z własnym napędem. Było to wydarzenie, które w sposób rewolucyjny i niezwykle dynamiczny wpłynęło na każdy obszar aktywności ludzkiej, w tym ze szczególną mocą na sferę bezpieczeństwa

Zobacz także

Michał Piekarski Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach”

Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach” Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach”

Mimo że głównym tematem wiadomości dotyczących elitarnych jednostek Wojska Polskiego pozostają informacje dotyczące programów modernizacji technicznej lub bieżących działań szkoleniowych lub działań poza...

Mimo że głównym tematem wiadomości dotyczących elitarnych jednostek Wojska Polskiego pozostają informacje dotyczące programów modernizacji technicznej lub bieżących działań szkoleniowych lub działań poza granicami państwa, co jakiś czas niestety powracają kwestie dotyczące historii i tradycji.

Michał Piekarski Anatomia Zamachu

Anatomia Zamachu Anatomia Zamachu

Na polskim rynku od kilkunastu lat wydano już wiele książek traktujących o tematyce terroryzmu. W tym morzu pozycji czasem trudno zauważyć te które niosą ze sobą najbardziej merytoryczny przekaz.

Na polskim rynku od kilkunastu lat wydano już wiele książek traktujących o tematyce terroryzmu. W tym morzu pozycji czasem trudno zauważyć te które niosą ze sobą najbardziej merytoryczny przekaz.

Michał Piekarski Scenariusz Chaosu

Scenariusz Chaosu Scenariusz Chaosu

Siły specjalne i gry wywiadów są jednymi z ulubionych tematów po jakie sięgają autorzy książek z gatunku military fiction. Tak jest także w przypadku najnowszej powieści Piotra Langenfelda, wydanej przez...

Siły specjalne i gry wywiadów są jednymi z ulubionych tematów po jakie sięgają autorzy książek z gatunku military fiction. Tak jest także w przypadku najnowszej powieści Piotra Langenfelda, wydanej przez wydawnictwo WarBook.

Historia marzeń i prób zbudowania maszyny latającej liczy setki, jeśli nie tysiące lat. Jednak przez większość tego okresu mimo empirycznego odkrycia pewnych zasad rządzących lotem, służyły one zabawie albo rytualnym ceremoniom. Tak było z latawcami, latającymi lampionami (prymitywnymi balonami na ogrzane powietrze) czy japońskimi zabawkami w formie bambusowego wirnika.. Jedynym wyjątkiem były rakiety, które znalazły zastosowanie militarne, straciły jednak na znaczeniu wraz z rozwojem artylerii lufowej.

Dopiero rewolucja naukowa i dokładne poznawanie praw fizyki, pozwoliło stworzyć opis, teoretyczny model maszyny latającej. Nie jest przypadkiem, że pierwszy lot balonu to koniec osiemnastego wieku, wynalazek sterowca a więc balonu z napędem to wiek dziewiętnasty, ten sam okres to także pierwsze eksperymenty z lotem szybowym. To także okres gdy wynaleziono silnik spalinowy a to oznaczało z kolei że dostępny stał się relatywnie niewielki, lekki, sprawny zespół napędowy.

O ile już wcześniej znane były przypadki wojskowego wykorzystania balonów, głównie do zadań obserwacyjnych, i pewne wojskowe zastosowania znalazły także sterowce (a znacznie później także szybowce) to samolot stal się ty wynalazkiem, który przeniósł działania wojenne w przestrzeń powietrzną w sposób nadzwyczajnie rozległy. Samolot przede wszystkim oprócz zdolności do lotu sterowanego i napędowego, jest niezmiernie elastyczny pod względem możliwości rozwoju konstrukcji, co jest już znacznie trudniejsze w przypadku choćby sterowców.

Już pierwsze dwadzieścia lat rozwoju samolotów, zaowocowało niezwykłym ich zróżnicowaniem. Początkowo w sztabach generalnych traktowano je jedynie jako środki rozpoznania, w czasie I Wojny Światowej jednak powstało lotnictwo myśliwskie, dysponujące lekkimi, zwrotnymi maszynami, lotnictwo szturmowe i zaczątki sił bombowców strategicznych, wreszcie lotnictwo morskie, w tym dysponujące wodnosamolotami i samolotami pokładowymi, co ciekawe pojawiły się pierwsze projekty bezzałogowych maszyn uderzeniowych.

Nie może więc dziwić, że po doświadczeniach wojennych, nie kwestionowano już potrzeby utrzymywania lotnictwa wojskowego. Spory dotyczyły jedynie jego roli na polu walki. Symptomatyczne jest też że Traktat Wersalski, oprócz innych obostrzeń, zakazywał Niemcom posiadania sił powietrznych.

W wielu państwach wciąż traktowano samoloty przede wszystkim jako narzędzie wspierania sił lądowych, które wciąż uważano za najważniejsze. Dotyczyło to także Polski, gdzie duży nacisk kładziono w okresie międzywojennym na lotnictwo liniowe a więc przeznaczone do bliskiej współpracy (głównie zadań rozpoznawczych, łącznikowych oraz lekkiego bombardowania) z wojskami lądowymi.

Jednocześnie pojawiały się istotne koncepcje przewidujące, ze przyszła wojna zostanie rozstrzygnięta w powietrzu. Tą drogą poszedł włoski wojskowy, Gulio Douhet w wydanej w roku 1921 pracy Panowanie w powietrzu. Uważał on, że lotnictwo powinno być wykorzystane przede wszystkim jako samodzielny rodzaj sił zbrojnych, przeznaczony do wykonania jednego zadania strategicznego. Miało nim być pokonanie przeciwnika poprzez zniszczenie jego zaplecza, miast, fabryk, węzłów komunikacyjnych. Podobne poglądy wyrażał także amerykański generał William Mitchell, a także inni oficerowie amerykańscy i angielscy. Z perspektywy dekad, można stwierdzić, że mieli oni wiele racji postulując tworzenie lotnictwa strategicznego i wcielając te plany w życie.

Kolejny światowy konflikt udowodnił znaczenie lotnictwa w każdym zakresie działań, od zwalczania okrętów podwodnych po transport żołnierzy i sprzętu. Charakterystyczne jest jednak, że w obozie faktycznych zwycięzców znalazły się przede wszystkim te państwa które były w stanie przenieść działania wojenne na terytorium przeciwnika poprzez bombardowania strategiczne, a więc Wielka Brytania i Stany Zjednoczone.

W przypadku Japonii sama blokada morska i wyniszczające naloty na miasta sprawiły, że inwazja lądowa nie była potrzeba. Niemcy zostały pokonane na lądzie, ale znaczącym efektem strategicznej ofensywy bombowej było wyniszczenie ich lotnictwa oraz dezorganizacja systemu zaopatrzenia w paliwa.

Ponadto, niemieckie lotnictwo przeznaczone było przede wszystkim do wspierania wojsk lądowych. Nie było w stanie zagrozić położonym w dużej odległości od własnych baz ośrodkom przemysłowym ani radzieckim, a tym bardziej amerykańskim. Ponad jego siły było także wywalczenie panowania w powietrzu nad Wielką Brytanią w roku 1940, co było jednym z punktów zwrotnych w toczącym się konflikcie.

Te wnioski zdominowały pierwsze zimnowojenne doktryny dotyczące użycia lotnictwa (a także strategicznej broni rakietowej). W razie eskalacji konfliktu do skali globalnej wymiany uderzeń atomowych, celem było właśnie terytorium przeciwnika, a przede wszystkim miasta jako całość, już nie poszczególne obiekty w ich obrębie. Mimo znacznych modyfikacji wraz z doświadczeniami płynącymi z kolejnych konfliktów, znaczenie lotnictwa nie maleje. Zmienia się natomiast jego oblicze.

Przez szereg dekad trzonem sił powietrznych rozwiniętych państw były samoloty bojowe, początkowo myśliwskie i bombowe, z czasem wielozadaniowe samoloty bojowe, a więc maszyny przeznaczone do wykorzystania w konwencjonalnym konflikcie zbrojnym, w starciu z przeciwnikiem o podobnym charakterze.

Tymczasem ewolucja konfliktów zbrojnych sprawiła, że pojęcie panowania w powietrzu uległo przeformułowaniu. Trudno wskazać dziś, poza Stanami Zjednoczonymi i Europą Zachodnią oraz kilkoma regionalnymi mocarstwami (jak choćby Rosja, Chiny, Izrael czy Indie), siły powietrzne zdolne do udziału w konwencjonalnym konflikcie zbrojnym. Większość państw świata jeśli dysponuje odrzutowymi samolotami bojowymi, to w niewielkiej liczbie i nierzadko przestarzałymi. Wiele państw Trzeciego Świata zadowala się wręcz samolotami szkolno – bojowymi lub ich odmianami. Ponadto producentów samolotów bojowych jest bardzo niewielu, podobnie ich wyposażenia i uzbrojenia, więc blokada gospodarcza może uziemić te samoloty.

Zarazem zagrożenie z powietrza nie zniknęło. 11 września 2001 roku Stany Zjednoczone padły ofiarą nalotu – tyle że przeprowadzonego w całości na ich własnym terytorium , przy pomocy nie samolotów bojowych ale uprowadzonych maszyn pasażerskich. Te same Stany Zjednoczone musiały od lat osiemdziesiątych rozbudować system kontroli przestrzeni powietrznej na swojej południowej granicy, nie z obawy przed agresją, ale by powstrzymywać przemytników narkotyków. Brazylia od lat dziewięćdziesiątych zainwestowała we flotę samolotów bojowych, ale nie naddźwiękowych myśliwców , ale lekkich samolotów śmigłowych (EMB 314 Super Tucano), z tych samych powodów. Zagrożenia asymetryczne sprawiły, że swoje „lotnictwo myśliwskie” stworzyła nowojorska policja, szkoląc strzelców wyborowych jednostki specjalnej ESU w zwalczaniu bezzałogowych samolotów z pokładów policyjnych śmigłowców.

Te wszystkie zjawiska tworzą nowy obraz roli lotnictwa, zarówno wojskowego jak i służb policyjnych w walce z zagrożeniami asymetrycznymi, a zarazem określają kontekst, w jakim zachodzi interakcja pomiędzy jednostkami specjalnymi a lotnictwem. Niektóre z tych problemów będą omawiane w kolejnych wpisach.

 

Komentarze

Najnowsze produkty i technologie

Kuba Wesołowski Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych

Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych

Już od wielu lat ludzie próbowali stworzyć narty składane. Pierwsze patenty pojawiły się w Stanach Zjednoczonych jeszcze w latach 50. Jednak technologia nie była w stanie sprostać projektom. Polski...

Już od wielu lat ludzie próbowali stworzyć narty składane. Pierwsze patenty pojawiły się w Stanach Zjednoczonych jeszcze w latach 50. Jednak technologia nie była w stanie sprostać projektom. Polski produkt SPLIT SKIS w ciągu zaledwie kilku lat rozwoju otrzymał dwie międzynarodowe nagrody innowacyjności. W Niemczech, na zimowych targach sprzętu sportowego ISPO w Monachium, oraz w USA – na targach OR SNOW SHOW w Salt Lake City, zdobywając Innovation Award 2023.

Katarzyna Niebrzydowska, Transactor Security Sp. z o.o. Bezzałogowy system ochrony granic i walki z terroryzmem - VTOL EOS C

Bezzałogowy system ochrony granic i walki z terroryzmem - VTOL EOS C Bezzałogowy system ochrony granic i walki  z terroryzmem - VTOL EOS C

Zabezpieczenie granic oraz realizacja działań rozpoznawczo-obserwacyjnych w zakresie ochrony granic i zwalczania terroryzmu odgrywa fundamentalną rolę w działalności ustawowej odpowiednich instytucji państwowych....

Zabezpieczenie granic oraz realizacja działań rozpoznawczo-obserwacyjnych w zakresie ochrony granic i zwalczania terroryzmu odgrywa fundamentalną rolę w działalności ustawowej odpowiednich instytucji państwowych. Instytucje te, w tym przede wszystkim Straż Graniczna, są odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa narodowego poprzez stały nadzór nad granicami i monitorowanie wszelkich potencjalnych zagrożeń.

Militaria.pl Lato w pełnym rynsztunku — z Helikonem na upały

Lato w pełnym rynsztunku — z Helikonem na upały Lato w pełnym rynsztunku — z Helikonem na upały

Lato to wymagająca pora roku dla mundurowych i innych osób pracujących na zewnątrz. Wysokie temperatury i długa ekspozycja na promienie słoneczne mogą prowadzić do przegrzania, udarów i poparzeń skóry,...

Lato to wymagająca pora roku dla mundurowych i innych osób pracujących na zewnątrz. Wysokie temperatury i długa ekspozycja na promienie słoneczne mogą prowadzić do przegrzania, udarów i poparzeń skóry, co skutecznie utrudnia pełnienie obowiązków. Dlatego tak istotny jest dobór odpowiedniej odzieży i akcesoriów, które znajdziesz w ofercie marki Helikon-Tex.

Redakcja, BMF Centrum Specjalistycznego Sprzętu Mobilnego Winmate G101TG - zaawansowany kontroler dronów dla wymagających

Winmate G101TG - zaawansowany kontroler dronów dla wymagających Winmate G101TG - zaawansowany kontroler dronów dla wymagających

Systemy bezzałogowe odgrywają coraz większą rolę w operacjach policyjnych i wojskowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w misjach obserwacyjnych, wywiadowczych i rozpoznawczych, zapewniając nieocenione...

Systemy bezzałogowe odgrywają coraz większą rolę w operacjach policyjnych i wojskowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w misjach obserwacyjnych, wywiadowczych i rozpoznawczych, zapewniając nieocenione korzyści, przy mniejszym narażaniu zdrowia i życia żołnierzy oraz funkcjonariuszy.

Radosław Tyślewicz Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących...

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących działania w ramach tzw. low profile – czyli w ukryciu. Na ile ten sportowy z wyglądu model spełnia taktyczne wymagania operacji w terenie zurbanizowanym, sprawdziliśmy w naszym teście.

Allegro Wiatrówka - pistolety CO2

Wiatrówka - pistolety CO2 Wiatrówka - pistolety CO2

Ciekawa forma aktywnego spędzenia wolnego czasu w ogrodzie, możliwość ćwiczenia precyzji, cierpliwości oraz umiejętności strzeleckich, odstresowanie... Te i wiele innych atrakcji zagwarantować nam może...

Ciekawa forma aktywnego spędzenia wolnego czasu w ogrodzie, możliwość ćwiczenia precyzji, cierpliwości oraz umiejętności strzeleckich, odstresowanie... Te i wiele innych atrakcji zagwarantować nam może wiatrówka. Niekoniecznie musi to być strzelba, gdyż wielką popularnością cieszą się pistolety pneumatyczne.

Mariusz H. BATES Rush Shield Mid E01044 i E01045 DRYGuard

BATES Rush Shield Mid E01044 i E01045 DRYGuard BATES Rush Shield Mid E01044 i E01045 DRYGuard

Solidne, wykonane z wysokiej jakości materiałów obuwie to niezaprzeczalnie bardzo ważny element ubioru. Dzięki unikalnej konstrukcji kostno-stawowo-więzadłowo-mięśniowej, stopa to pierwszy amortyzator...

Solidne, wykonane z wysokiej jakości materiałów obuwie to niezaprzeczalnie bardzo ważny element ubioru. Dzięki unikalnej konstrukcji kostno-stawowo-więzadłowo-mięśniowej, stopa to pierwszy amortyzator w układzie ruchu człowieka, Odpowiednie wyprofilowanie podeszwy oraz wkładki stanowi podstawę wzmacniającą utrzymanie sklepienia stopy i ochronę przed urazami.

Jarosław Modrzejewski, Direct Action Nerka medyczna Lysander MED Waist Bag od Direct Action

Nerka medyczna Lysander MED Waist Bag od Direct Action Nerka medyczna Lysander MED Waist Bag od Direct Action

Nerka medyczna Direct Action Lysander MED Waist Bag powstała z myślą o medykach sekcyjnych. Jej zadaniem jest zabezpieczenie sekcji podczas wykonywania misji w kontekście urazów powstałych podczas działania....

Nerka medyczna Direct Action Lysander MED Waist Bag powstała z myślą o medykach sekcyjnych. Jej zadaniem jest zabezpieczenie sekcji podczas wykonywania misji w kontekście urazów powstałych podczas działania. Opracowana została przy współpracy z użytkownikiem końcowym, co jest gwarancją wysokiej funkcjonalności.

Militaria.pl Z Helikonem w terenie, czyli bezpieczne biwakowanie

Z Helikonem w terenie, czyli bezpieczne biwakowanie Z Helikonem w terenie, czyli bezpieczne biwakowanie

Biwakowanie to okazja do oderwania się od codziennej rutyny i zresetowania w otoczeniu dzikiej przyrody. Jednak podstawą udanego i bezpiecznego biwaku jest przede wszystkim wiedza o tym, jak i gdzie biwakować,...

Biwakowanie to okazja do oderwania się od codziennej rutyny i zresetowania w otoczeniu dzikiej przyrody. Jednak podstawą udanego i bezpiecznego biwaku jest przede wszystkim wiedza o tym, jak i gdzie biwakować, a także jaki sprzęt ze sobą zabrać.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.