Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Morskie oblicze bezpieczeństwa

Michał Piekarski | 2013-06-30
polsko - amerykańskie ćwiczenia sił specjalnych na Morzu Bałtyckim Fot. US Navy

polsko - amerykańskie ćwiczenia sił specjalnych na Morzu Bałtyckim Fot. US Navy

Obchodzone dziś Święto Marynarki Wojennej, w tym parada morska i lotnicza w Gdyni, po raz kolejny przypominają o znaczeniu potencjału morskiego dla bezpieczeństwa państwa. Problem ten był przez wiele lat ogólnikowo traktowany, wręcz lekceważony w polskiej polityce i strategii bezpieczeństwa, gdzie dominuje dyskurs dotyczący wojsk lądowych.

Zobacz także

Michał Piekarski Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach”

Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach” Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach”

Mimo że głównym tematem wiadomości dotyczących elitarnych jednostek Wojska Polskiego pozostają informacje dotyczące programów modernizacji technicznej lub bieżących działań szkoleniowych lub działań poza...

Mimo że głównym tematem wiadomości dotyczących elitarnych jednostek Wojska Polskiego pozostają informacje dotyczące programów modernizacji technicznej lub bieżących działań szkoleniowych lub działań poza granicami państwa, co jakiś czas niestety powracają kwestie dotyczące historii i tradycji.

Michał Piekarski Anatomia Zamachu

Anatomia Zamachu Anatomia Zamachu

Na polskim rynku od kilkunastu lat wydano już wiele książek traktujących o tematyce terroryzmu. W tym morzu pozycji czasem trudno zauważyć te które niosą ze sobą najbardziej merytoryczny przekaz.

Na polskim rynku od kilkunastu lat wydano już wiele książek traktujących o tematyce terroryzmu. W tym morzu pozycji czasem trudno zauważyć te które niosą ze sobą najbardziej merytoryczny przekaz.

Michał Piekarski Scenariusz Chaosu

Scenariusz Chaosu Scenariusz Chaosu

Siły specjalne i gry wywiadów są jednymi z ulubionych tematów po jakie sięgają autorzy książek z gatunku military fiction. Tak jest także w przypadku najnowszej powieści Piotra Langenfelda, wydanej przez...

Siły specjalne i gry wywiadów są jednymi z ulubionych tematów po jakie sięgają autorzy książek z gatunku military fiction. Tak jest także w przypadku najnowszej powieści Piotra Langenfelda, wydanej przez wydawnictwo WarBook.

Nie można jednak nie pamiętać, że jednym z największych wysiłków podjętych przez Polskę po roku 1918 było stworzenie potencjału morskiego. Walka o dostęp do morza stała się jednym z największych sukcesów w historii Polski. Przyznany nam fragment wybrzeża bałtyckiego, bez Gdańska, wydawać się mógł zaledwie skrawkiem, jednak szybko stało się jasne, że ów skrawek ma żywotne znaczenie dla bytu państwa

Budowa portu w Gdyni, umożliwiła zabezpieczenie nie tylko militarnych potrzeb państwa, zwłaszcza związanych z importem uzbrojenia (co uzmysłowiły wydarzenia roku 1920). Wobec ekonomicznej zależności Polski, od eksportu węgla (co spowodowało budowę magistrali kolejowej ze Śląska do Gdyni) była to jedna z najważniejszych, o ile nie najważniejsza, długoterminowa inwestycja w owym okresie.

Polska, która budowę portów, stoczni, floty handlowej i marynarki wojennej zaczynała od zera, z kilkoma statkami i okrętami różnego pochodzenia, nabytymi z drugiej ręki i niewielkim gronem kadry wywodzącej się z flot państw zaborczych, w ciągu niecałych dwóch dekad stworzyła liczącą się siłę. Powstały szkoły morskie. Marynarka handlowa w roku 1939 liczyła trzydzieści statków, w tym nowoczesne, transatlantyckie statki pasażerskie. Marynarka wojenna posiadała wówczas cztery niszczyciele (kolejne dwa miały zostać zbudowane w Polsce), pięć okrętów podwodnych i szereg innych jednostek, także rzecznych. Obrona Wybrzeża, mimo ostatecznej porażki, trwała do października.

Dokonania polskich marynarzy podczas kolejnych bitew Drugiej Wojny Światowej są powszechnie znane, wypada jednak odnotować, że były okręty, w tym ORP „Błyskawica”, obecnie okręt – muzeum, które w 1939 roku uniknęły zniszczenia lub internowania i po wojnie powróciły do Polski, przez cały ten czas nosząc biało – czerwoną banderę, co stanowiło jeden z najbardziej wyrazistych symboli ciągłości państwa polskiego.

Postępującej industrializacji Polski po roku 1945 sprzyjał także znacznie szerszy dostęp do morza, z portami w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, nie mówiąc o mniejszych, z szeregiem stoczni, budujących statki i okręty na użytek wewnętrzny jak i eksport (między innymi okręty desantowe dla marynarki wojennej ZSRR), z flotą rybacką, żeglugą śródlądową (zwłaszcza na Odrze) nierozerwalnie związaną z portami morskimi. Oprócz znaczącego potencjału cywilnego, Polska stale rozbudowywała potencjał wojennomorski, w postaci okrętów, lotnictwa morskiego, sił desantowych (7 Łużycka Dywizja Desantowa) a z czasem, od roku 1975, morskich sił specjalnych.

Nowa rzeczywistość społeczna, gospodarcza i polityczna jaka nastała po roku 1989, nie umniejszyła roli morza dla dobrobytu i bezpieczeństwa państwa. Mimo daleko idących przemian gospodarczych także w sferze gospodarki morskiej, żegluga handlowa stała się jeszcze ważniejszą częścią gospodarki światowej. Zglobalizowany obieg dóbr, w którym każdy uczestnik handlu światowego jest zależny od innych, gdzie podział pracy przybrał formę globalną ma daleko idące konsekwencje. Europa jako całość, jest zależna od dostaw surowców, także energetycznych oraz dóbr konsumpcyjnych oraz eksportu swoich produktów – podobnie jak inne państwa wysoko rozwinięte.

Z powodów ekonomicznych nie wchodzi w grę transport lotniczy (jako niezwykle kosztowny, mający zastosowanie tylko w przewozach wymagających szybkości dostawy) a z powodów geograficznych – kolejowy i drogowy. Tory czy szosy mają ograniczoną pojemność, o ile w ogóle taki transport wchodzi w grę. Nie jest trudno wyliczyć, ile samochodów lub wagonów potrzeba do przewiezienia na przykład trzech tysięcy kontenerów dwudziestostopowych – a to jest relatywnie niewielka ilość w realiach transportu morskiego, zważywszy że istnieją statki które są w stanie zabrać cztery lub pięć razy więcej.

Bez żeglugi handlowej, gospodarka światowa w ciągu kilku dni pogrążyła by się w kryzysie - bez dostaw surowców, bez dostaw towarów, bez możliwości eksportu wytworzonych dóbr, z zerwanymi sieciami kooperacyjnymi.

Wraz ze strategicznym znaczeniem transportu morskiego pojawia się konieczność zapewnienia bezpieczeństwa na morzach. Współczesne siły morskie wykonują te zadania w każdym aspekcie, od ochrony własnych wybrzeży i wyłącznych stref ekonomicznych, po operacje na dalekich geograficznie akwenach, co w ostatnich latach oznaczało głównie Morze Śródziemne, Morze Arabskie, Zatokę Adeńską i Zatokę Perską. Współpraca w zakresie bezpieczeństwa, jest bowiem odbiciem powiązań gospodarczych.

Polskie okręty, oprócz znaczącego udziału w sojuszniczych przedsięwzięciach szkoleniowych, choćby ćwiczeniach „BALTOPS”, w których Polska uczestniczyła na długo przed przyjęciem do NATO, brały udział w operacjach zagranicznych. Już w roku 1991 „ORP Wodnik” i ORP „Piast” zostały wysłane do Zatoki Perskiej, jako część sił biorących udział w operacji „Pustynna Burza”. W latach 2002 – 2003 ORP "Kontradmirał Xawery Czernicki" brał udział w kolejnych operacjach w Zatoce Perskiej. W operacji „Active Endavour” polskie okręty brały udział siedmiokrotnie, w tym zarówno okręty podwodne ( ORP „Bielik” i ORP „Kondor”, klasy Kobben), fregata rakietowa (ORP „Generał Kazimierz Pułaski” klasy Olivier Hazard Perry, dwukrotnie). W działaniach poza granicami kraju brali udział także marynarze z podlegającej obecnie Dowództwu Wojsk Specjalnych Jednostki Wojskowej Formoza.

Polska Marynarka Wojenna dysponuje wciąż dużym potencjałem zdolnym do prowadzenia działań na morzu. Mimo problemów związanych z programami modernizacji technicznej oraz kontrowersjami związanymi z reformą systemu dowodzenia Siłami Zbrojnymi, rola sił morskich będzie w przewidywalnej przyszłości rosnąć. Siły morskie są zdolne do wykonywania szerokiego zadań, w czasie pokoju, kryzysu i wojny, od demonstrowania bandery poprzez operacje humanitarne, przeciwterrorystyczne, stabilizacyjne, po działania w konflikcie pełnoskalowym. Mogą wykonywać zadania praktycznie na całym świecie, zachowując dzięki prawnemu statusowi morza otwartego największą z możliwych swobodę manewru, co jest szczególnie ważne dla wsparcia operacji wojsk specjalnych.

Należy więc uznać za niezbędne i związane nierozerwalnie z fundamentalnymi interesami państwa, dalsze rozwijanie skutecznych, nowoczesnych, dobrze wyszkolonych i efektywnie dowodzonych sił morskich. Obecnie, wciąż trwają spory i debaty dotyczące przyszłości Marynarki Wojennej, pozostaje mieć nadzieję że ich efektem będzie stworzenie warunków do rozwoju polskiego potencjału morskiego, gdyż pewne jest to, że jeśli sami zlekceważymy ten problem, to szybko czynniki obecne we współczesnym świecie, zwłaszcza zagrożenia, przypomną nam o tym – i niestety cena tej lekcji może być wysoka.

Komentarze

Najnowsze produkty i technologie

Militaria.pl Go Loud! Z marką Direct Action

Go Loud! Z marką Direct Action Go Loud! Z marką Direct Action

Produkty marki Direct Action powstały dzięki doświadczeniom operatorów jednostek specjalnych, takich jak JW GROM. Direct Action to polski producent, którego motto “#Go Loud” to nie tylko hasło przewodnie,...

Produkty marki Direct Action powstały dzięki doświadczeniom operatorów jednostek specjalnych, takich jak JW GROM. Direct Action to polski producent, którego motto “#Go Loud” to nie tylko hasło przewodnie, ale symbol bezkompromisowego podejścia do jakości wyposażenia.

Militaria.pl Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych

Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych

Buty taktyczne kojarzą się głównie z wyposażeniem militarnym, choć świetnie sprawdzają się również poza poligonem wojskowym. Coraz więcej osób sięga po buty taktyczne latem, szczególnie wybierając się...

Buty taktyczne kojarzą się głównie z wyposażeniem militarnym, choć świetnie sprawdzają się również poza poligonem wojskowym. Coraz więcej osób sięga po buty taktyczne latem, szczególnie wybierając się na trudniejsze wyprawy. Nowoczesne letnie buty taktyczne zapewniają komfort i wytrzymałość, dzięki czemu znajdują zastosowanie w różnych aktywnościach.

Kamil P. BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne

BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne

Obuwie firmy BATES cieszy się bardzo dobrą opinią jako solidnie wykonane, z wysokiej jakości materiałów i co ważne – trwałe.

Obuwie firmy BATES cieszy się bardzo dobrą opinią jako solidnie wykonane, z wysokiej jakości materiałów i co ważne – trwałe.

CANINE TACTIC Gdy pies staje się operatorem

Gdy pies staje się operatorem Gdy pies staje się operatorem

Zapada cisza. Operator daje sygnał ręką. Kilka kroków przed nim pies błyskawicznie reaguje. Wchodzi pierwszy. Nie dlatego, że musi. Wchodzi, bo jest gotowy. To nie jest zwykły pies, to wyszkolony specjalista....

Zapada cisza. Operator daje sygnał ręką. Kilka kroków przed nim pies błyskawicznie reaguje. Wchodzi pierwszy. Nie dlatego, że musi. Wchodzi, bo jest gotowy. To nie jest zwykły pies, to wyszkolony specjalista. A jego bezpieczeństwo to nasza odpowiedzialność. W pracy psów operacyjnych nie ma miejsca na kompromisy. Sprzęt musi gwarantować pełne bezpieczeństwo, zarówno dla zdrowia, jak i życia psa.

elektromaniacy.pl Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite

Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o nowej lunecie HIKMICRO ALPEX 4K Lite, byłem ciekaw, czy „odchudzona” wersja kultowego Alpexa może w ogóle konkurować ze swoim starszym bratem.

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o nowej lunecie HIKMICRO ALPEX 4K Lite, byłem ciekaw, czy „odchudzona” wersja kultowego Alpexa może w ogóle konkurować ze swoim starszym bratem.

Radosław Tyślewicz Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących...

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących działania w ramach tzw. low profile – czyli w ukryciu. Na ile ten sportowy z wyglądu model spełnia taktyczne wymagania operacji w terenie zurbanizowanym, sprawdziliśmy w naszym teście.

Helikon-Tex Koszule HELIKON-TEX®

Koszule HELIKON-TEX® Koszule HELIKON-TEX®

Hawajskie koszule to symbol luzu i wyrazistego stylu, ale wykorzystując przenikające się kształty, mogą też opowiadać inspirujące historie.

Hawajskie koszule to symbol luzu i wyrazistego stylu, ale wykorzystując przenikające się kształty, mogą też opowiadać inspirujące historie.

Radosław Tyślewicz Bates Tactical Sport 2 – model 3181

Bates Tactical Sport 2 – model 3181 Bates Tactical Sport 2 – model 3181

Nie pierwszy raz testujemy dla Was buty firmy Bates. Jednak tym razem padło na pustynną propozycję godną uwagi na sezon wiosenno-letni – model Tactical Sport 2. Zabraliśmy je nawet na spaloną słońcem Maltę,...

Nie pierwszy raz testujemy dla Was buty firmy Bates. Jednak tym razem padło na pustynną propozycję godną uwagi na sezon wiosenno-letni – model Tactical Sport 2. Zabraliśmy je nawet na spaloną słońcem Maltę, żeby dokonać faktycznej weryfikacji w temperaturach przekraczających 20 stopni Celsjusza. Testowana para butów trafiła też do polskich lasów, żeby potwierdzić ich przydatność również w naszym klimacie. W trakcie testów pokonaliśmy łącznie 250 tys. kroków! Opis modelu butów oraz wyniki naszego...

Ptak Warsaw Expo Bezpieczeństwo przyszłości na Warsaw Security Expo

Bezpieczeństwo przyszłości na Warsaw Security Expo Bezpieczeństwo przyszłości na Warsaw Security Expo

Rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, kontroli dostępu, systemów monitoringu, ochrony fizycznej oraz zarządzania ryzykiem - wszystko to zobaczysz w jednym miejscu podczas Warsaw Security Expo 2025....

Rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, kontroli dostępu, systemów monitoringu, ochrony fizycznej oraz zarządzania ryzykiem - wszystko to zobaczysz w jednym miejscu podczas Warsaw Security Expo 2025. To właśnie tu, od 9 do 11 grudnia, specjaliści ds. bezpieczeństwa z Polski i Europy będą mogli odkryć, co czeka branżę w nadchodzących latach.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.