Special-Ops.pl

Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Iveco LMV

Iveco LMV

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego Iveco LMV dla sił specjalnych, który w bazowej odmianie znajduje się już na wyposażeniu jednostek specjalnych kilku krajów. Druga to krajowa propozycja pojazdu tej klasy. Dzięki obecności obu pojazdów na kieleckich targach, istniała możliwość porównania rozwiązań konstrukcyjnych, jakie w nich wykorzystano.

Zobacz także

Marcin Kaczmarek AW149 „„Perkoz”

AW149 „„Perkoz” AW149 „„Perkoz”

1 lipca bieżącego roku na terenie zakładów PZL-Świdnik (Leonardo Helicopters) minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na zakup 32 śmigłowców AW149. Integralną częścią zawartej umowy...

1 lipca bieżącego roku na terenie zakładów PZL-Świdnik (Leonardo Helicopters) minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na zakup 32 śmigłowców AW149. Integralną częścią zawartej umowy o wartości 8,25 mld zł jest pakiet logistyczny oraz szkoleniowy (w tym dostawa zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkolnego).

Inter Cars Co zabrać na off road? Akcesoria off roadowe

Co zabrać na off road? Akcesoria off roadowe Co zabrać na off road? Akcesoria off roadowe

Przygotowując się na jazdę po wymagającym terenie, warto pamiętać nie tylko o dokładnym sprawdzeniu pojazdu, ale również o zabraniu przydatnych akcesoriów. Czasami nawet warto zabrać więcej rzeczy niż...

Przygotowując się na jazdę po wymagającym terenie, warto pamiętać nie tylko o dokładnym sprawdzeniu pojazdu, ale również o zabraniu przydatnych akcesoriów. Czasami nawet warto zabrać więcej rzeczy niż dopuścić do sytuacji, w której okaże się, że ze względu na brak potrzebnych akcesoriów nie da się kontynuować podróży. Jeżeli jednak chodzi o wyposażenie off roadowe, zdecydowanie opłaca się stawiać na jakość.

Marcin Kaczmarek Combat Search And Rescue

Combat Search And Rescue Combat Search And Rescue

19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat...

19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat Uzbrojenia maszyny stacjonować będą w 44 „Kaszubsko-Darłowskiej” Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie („Darłowska” Grupa Lotnicza). Dostawa czterech wielozadaniowych egzemplarzy ZOP/SAR-CSAR (z których trzy latające już maszyny przechodzą aktualnie proces doposażania w specjalistyczny osprzęt)...

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzującymi się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów minoodpornych.

Nadal jednak w pojazdach przeznaczonych dla komandosów liczy się wysoka mobilność (taktyczna oraz strategiczna), szybkość, ładowność, autonomiczność, możliwość prowadzenia działań ofensywnych, łatwość aranżacji wyposażenia pod konkretne zadania. To oznacza m.in. możliwość zabrania dodatkowego wyposażenia i ekwipunku, zapewnienia dobrej widoczności i tzw. „świadomości sytuacyjnej” oraz łatwego montażu uzbrojenia w taki sposób, by zagwarantowany był szeroki kąt ostrzału.

Równie ważna w działaniach specjalnych podczas konfliktów asymetrycznych, gdzie istnieje wysokie ryzyko ataku przeprowadzonego za pomocą różnego typu ładunków wybuchowych, staje się ochrona przeciwminowa i balistyczna.

Iveco LMV SF

Iveco LMV jest konstrukcją dojrzałą, sprawdzoną w realnych warunkach bojowych i stale doskonaloną. Do tej pory pojazdy te w liczbie ponad 2500 sztuk nabyły armie 9 państw, z czego siedem krajów wykorzystuje je podczas działań w Afganistanie. Część z nich trafiła do żołnierzy sił specjalnych: włoskich, czeskich oraz norweskich (SPECIAL OPS 1–2/2010).

Decyzja o opracowaniu LMV Special Forces została podjęta m.in. pod wpływem wniosków i sugestii przedstawicieli użytkowników, a uwagi operatorów sił specjalnych były uwzględnianie w trakcie kolejnych faz przygotowywania konstrukcji. W rezultacie powstała wytrzymała, elastyczna platforma, zachowująca najlepsze cechy eksploatacyjno-bojowe bazowego LMV i jednocześnie zoptymalizowana pod kątem specyfiki jednostek aeromobilnych czy specjalnych. Wszędzie tam, gdzie konieczne jest skryte działanie, wymagające nieraz szybkiego przemieszczania się na długich dystansach oraz długotrwałego korzystania z własnych zapasów, a jednocześnie wymagana jest zdolność do przeprowadzenia szybkiego, skutecznego ataku bądź skutecznej obrony opartej na uzyskaniu przewagi ogniowej i częstej zmianie miejsca, tam powinien sprawdzić się nowy Iveco LMV Special Forces.

Podwozie tej odmiany przejęto ze standardowego, 7,1-tonowego Iveco M65E19WM/LMV wyposażonego w silnik Iveco F1C o mocy 190 KM (140 kW), z którym współpracują: 6-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa ZF 6HP260 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza (zintegrowana z tylnym mostem), realizująca stały napęd wszystkich kół. Oba mosty mają blokady mechanizmów różnicowych, które podobnie jak blokada centralnego mechanizmu różnicowego załączane są elektropneumatycznie. Podobnie jak w Humvee czy Unimogu/Dingo, w piastach kół zainstalowano zwolnice. Na jednoczęściowych felgach, z tzw. beadlockami, montowane są bezdętkowe opony Michelin XML o rozmiarze 325/85R16. Koła wyposażone są we wkładki typu run-flat firmy Hutchinson oraz centralny układ pompowania (CTIS) z czterema poziomami ciśnienia, które można załączać w trakcie jazdy.

Taka kompletacja układu napędowego umożliwia uzyskiwanie prędkości maksymalnej nawet powyżej 110 km/h. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne i opiera się na sprężynach śrubowych o dużym skoku. Pojazd wyposażony jest w solidne zderzaki, które nie ograniczają kątów natarcia i zejścia, a przód dodatkowo chroniony jest osłoną rurową (tzw. „kangur”). Istnieje również możliwość zamontowania, w specjalnej dodatkowej ramie rurowej, elektrycznej wyciągarki firmy Ramsey, którą dzięki zastosowanym szybkozłączkom można łatwo zamontować także z tyłu.

W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tarcze hamulcowe zamontowane przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów, a system ABS został dostosowany specjalnie do warunków terenowych. Do opcji należy zaś automatyczny system kontroli (nadzoru) nad układem napędowym (ADM).

Kabina załogi LMV SF jest półotwarta, tzn. w części górnej pozbawiono ją, oprócz struktury nośnej – klatki bezpieczeństwa, jakichkolwiek stałych elementów. Pozwoliło to wydatnie zredukować masę własną pojazdu do zaledwie 5100 kg. Dzięki temu ładowność wynosi 2000 kg.

Otwarta konstrukcja, pomimo gorszej ochrony, lepiej spełnia wymagania, jakie stawiane są przed pojazdami sił specjalnych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa załodze, Iveco zastosowało, stanowiącą również szkielet nośny, klatkę przeciwkapotażową, minimalizującą obrażenia w przypadku przewrócenia się czy koziołkowania samochodu. Klatkę bezpieczeństwa zamontowano także w bagażniku, ze względu na znajdujące się tam tylne stanowisko strzeleckie.

Obecnie klatka jest stała, jednak trwają prace nad jej wariantem składanym. Jego wprowadzenie jest o tyle istotne, iż znacząco obniży wysokość transportową pojazdu, co z kolei ułatwi przerzut LMV w ładowniach śmigłowców, nawet bez konieczności demontażu uzbrojenia. Takie rozwiązanie składanej klatki rurowej – struktury nośnej – stosowane jest m.in. w pojeździe Supacat Jackal. Problem zapewne już wkrótce zostanie rozwiązany, tym bardziej że kładziona przednia, dzielona szyba tę wysokość skutecznie redukuje, ale dopóki klatka pozostaje zamocowana na stałe, dopóty korzyści z tego kładzenia przy przewozie w ładowniach śmigłowców czy małych samolotów są żadne. Generalnie, jak podaje IVECO, LMV SF ze zredukowaną szerokością oraz ze zdemontowanym uzbrojeniem głównym mieści się w ładowni śmigłowca CH-47 Chinook. Nie będzie natomiast jakiegokolwiek problemu z jego przerzutem samolotami klasy C-130 Herkules.

Tylny przedział ładunkowy LMV SF w postaci skrzyni z niskimi burtami można zaadaptować na wiele sposobów, w celu spełnienia konkretnych wymagań związanych z realizowanymi zadaniami. Na bocznych burtach zamontowane są kosze na 20-litrowe kanistry, w których mieści się ich w sumie sześć. Na skrzyni mogą być przewożone dodatkowe zbiorniki na wodę i paliwo, plecaki z indywidualnym wyposażeniem, skrzynie z prowiantem, amunicją albo dodatkowe uzbrojenie (np. granatnik ppanc.) czy różnorodne systemy łączności. Na skrzyni można także zamontować dodatkowe stanowisko strzeleckie.

Opancerzone są drzwi, przegroda oddzielająca komorę silnika od kabiny oraz szyba przednia wykonana ze szkła pancernego. W porównaniu z wersją bazową, szyba ta jest symetrycznie dzielona w płaszczyźnie pionowej i każda z połówek może być niezależnie położona na masce. Rozwiązanie to pozwala na prowadzenie ognia z przedniego stanowiska strzeleckiego przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony dla kierowcy.

Iveco przewidziało również możliwość montażu przez samych użytkowników, w zależności od ich potrzeb, paneli zewnętrznego pancerza (stalowe lub ceramiczne) zwiększających poziom ochrony balistycznej. Pojazd wyposażony jest także w podpodłogową osłonę oraz opancerzenie nadkoli. Mając jednak na uwadze dążenie do zwiększenia mobilności i ładowności, w standardowej konfiguracji zapewnia ona jedynie pierwszy stopień ochrony przeciwminowej. W razie konieczności zwiększenia stopnia ochrony, można łatwo zamontować tzw. ciężką osłonę, pełniącą również funkcję deflektora rozpraszającego energię wybuchu, stosowaną normalnie w pozostałych odmianach LMV.

W podstawowej kompletacji w pojeździe zamontowane są 4 siedzenia z wielopunktowymi pasami oraz integralnymi zagłówkami (takie same, jak w standardowym LMV) oraz piąte, niewielkie siedzisko, zamontowane tyłem do kierunku jazdy na skrzyni ładunkowej. Sporą zaletą auta, wynikającą z dużej ładowności i pozostawienia sztywnej, wytrzymałej struktury przeciwkapotażowej, jest możliwość instalacji systemów uzbrojenia. W tym zakresie koncern pozostawia przyszłym użytkownikom bardzo dużą swobodę zarówno co do miejsca mocowania, jak i rodzaju zabieranego sprzętu. Najczęściej będą to km 7,62 mm, wkm 12,7 mm lub 40-milimetrowy granatnik automatyczny. Obecnie w podstawowej specyfikacji dostępna jest, połączona z klatką bezpieczeństwa, obrotnica, na której da się zamontować każdy z wymienionych rodzajów uzbrojenia oraz przednie i tylne stanowisko. Z górnego stanowiska strzeleckiego da się prowadzić nieograniczony ostrzał w płaszczyźnie poziomej w zakresie pełnego obrotu o 360o. Ponadto LMV SF otrzymał cztery wyrzutnie granatów dymnych, zamontowane na tzw. „kangurze” z przodu oraz dwie umieszczone z tyłu.

AMZ Świstak

Świstak to już drugi prototyp pojazdu dla sił specjalnych lub tzw. piechoty lekkiej, jaki prezentowała na MSPO firma AMZ Kutno. Pierwszą taką konstrukcję, bazującą na podwoziu Mercedes-Benz G-klasa, kutnowski producent zaprezentował kilka lat temu. W przypadku Świstaka sięgnięto po większe podwozie pochodzące od włoskiej ciężarówki marki Bremach.

Firma Bremach jest znana na świecie, szczególnie w kręgach osób uprawiających off-roadową turystykę wyprawową, choć przede wszystkim jej pojazdy to specjalistyczne terenowe ciężarówki/podwozia, będące odpowiednikiem Unimoga i często wykorzystywane w charakterze różnego rodzaju maszyn roboczych. Główne zalety włoskiej konstrukcji to: rama podwozia zbudowana z elementów rurowych wzmocnionych przez dospawane elementy o przekroju kwadratu, bardzo wytrzymałe mosty napędowe z blokadami mechanicznymi dyfrów, zawieszone na parabolicznych resorach piórowych i amortyzatorach teleskopowych oraz wspomagane podciśnieniowo hydrauliczne hamulce tarczowe (na przedniej osi wentylowane). Także układ napędowy Bremacha jest ciekawy i świadczy o przeznaczeniu tego pojazdu do ciężkiej pracy. 

W jego skład poza silnikiem (do wyboru 3 jednostki produkowane przez Fiat Power Train) wchodzi skrzynia biegów (manualna lub automatyczna) oraz skrzynia rozdzielczo-redukcyjna, zapewniająca stały napęd obu osi, wyposażona w wyjście odbioru mocy (m.in. jedno wykorzystuje pompa oleju napędzająca wyciągarkę hydrauliczną) i poza dwoma przełożeniami (drogowe i terenowe) dysponuje także półbiegami, dzięki czemu można uzyskać 24 przełożenia do jazdy do przodu i 4 do jazdy do tyłu

Do budowy Świstaka wykorzystano największe podwozie z oferty modelu Bremach T-Rex z rozstawem osi 3450 mm i dopuszczalną masą całkowitą 6000 kg. Źródło napędu kutnowskiego pojazdu stanowi turbodoładowany silnik wysokoprężny Iveco F1C z systemem common rail o pojemności 3 l, osiągający moc maksymalną 176 KM (130 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który współpracuje z automatyczną 5-biegową skrzynią Allison oraz opisaną wcześniej skrzynią rozdzielczą Bremach BK20P.

Świstak „dziedziczy” również po T-Rexie dobre parametry off-roadowe: głębokość brodzenia: 800 mm lub 900 mm po przygotowaniu, minimalny prześwit: 280 mm, kąt natarcia – 45°, kąt zejścia – 44°, możliwość pokonywania wzniesień o nachyleniu 45°. Jedynie kąt rampowy nie jest szczególnie korzystny, ale wynika to z długiego rozstawu osi oraz ograniczonego prześwitu podłużnego. W przypadku Świstaka dochodzą jeszcze boczne progi/podesty, które nieznacznie mogą pogarszać ten parametr.

Wymiary pojazdu to odpowiednio: 5600 mm długości, 2170 mm szerokości, 2380 mm wysokości. Rozstaw kół wynosi 1450 mm, a na stalowych rozbieralnych felgach założone są opony Michelin XZL 255/100 R16.

Strukturę nośną dla otwartego nadwozia Świstaka stanowi klatka rurowa, będąca również podstawą dla obrotnicy oraz montaży do karabinów maszynowych. Niestety, klatka nie chroni wszystkich członków załogi. Takiej ochrony pozbawiony jest tylny strzelec w przypadku rolowania pojazdu, gdyż klatka kończy się przed tylną osią. Załoga pojazdu zajmuje miejsca w układzie 2+3+1 (z przodu, po środku i z tyłu), a jej trzech członków może obsługiwać broń zamontowaną na wozie: z przodu, na obrotnicy oraz z tyłu. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w 4 wyrzutnie granatów dymnych zamontowane na rogach środkowej części klatki rurowej. Przestrzeń ładunkową z boków zabudowano stałymi burtami pełniącymi jednocześnie funkcję luków ładunkowych (podobnie jak w australijskim Land Roverze Perentie), do których dostęp jest możliwy z zewnątrz (otwarte pokrywy mogą być użyte jako podesty) lub do niektórych – od środka.

Przednia szyba z kuloodpornego szkła jest dzielona symetrycznie, co pozwala np. na prowadzenie ognia z prawego fotela i jednoczesną ochronę kierowcy. Dzięki temu, że obie części są takie same, można je zamieniać, np. w sytuacji, gdy szyba przed kierowcą ulegnie uszkodzeniu, co pogorszy jego pole widzenia. Maska silnika oraz nadkola zostały wykonane z blachy i wzmocnione, aby można było po nich chodzić. Cała deska rozdzielcza oraz kierownica wraz z przełącznikami pochodzą z ciężarówki Bremach T-Rex. Koła zapasowe zostały zamocowane po bokach pojazdu, mniej więcej w połowie jego długości.

Nadwozie jest przygotowane do montażu dodatkowego opancerzenia, zapewniającego ochronę na poziomie 1 wg STANG 4569. Pojazd posiada także osłony chroniące jego spód przed skutkami eksplozji min na poziomie 1 wg STANG 4569. Nie zamontowano jednak na Świstaku foteli przeciwwybuchowych i jedynie dwa przednie siedzenia (z ciężarówki Bremach) posiadają pasy wielopunktowe.

Prezentowana na MSPO wersja Świstaka przeznaczona jest dla 5-osobowej załogi wraz z uzbrojeniem, wyposażeniem osobistym oraz wszystkimi niezbędnymi zapasami (amunicja, woda, paliwo, prowiant) i dodatkowym uzbrojeniem (np. granatnik ppanc., karabin wyborowy). Na pojeździe można zamontować dwa dodatkowe siedzenia, jednak wtedy zmniejszy się wielkość przestrzeni ładunkowej. Ładowność pojazdu wynosi 2100 kg.

Zaprezentowany przez AMZ Kutno pojazd należy traktować jako pewną przymiarkę do „tematu” pojazdu dla sił specjalnych, jednostek aeromobilnych czy oddziałów realizujących zadania dalekiego zwiadu lub na przykład piechoty górskiej. Jest to jeszcze prototyp posiadający wiele wad, które niestety wpływają na obniżenie jego przydatności do konkretnych działań w obecnej postaci. Do głównych mankamentów można zaliczyć m.in. brak możliwości zmniejszenia wysokości pojazdu (np. poprzez złożenie klatki), co umożliwiłoby jego transport na pokładzie śmigłowca CH-47, a w przypadku większości konstrukcji pojazdów przeznaczonych do działań specjalnych jest to jeden z priorytetów, jakie stara się osiągnąć. 

Świstak na długość i szerokość mieści się w ładowni Chinooka, ale jest za wysoki. Oczywiście wersje Humvee dla sił specjalnych nie mieszczą się w ładowni CH-47 i muszą być transportowane na zawiesiu (Świstak obecnie nie posiada uchwytów do podwieszenia), ale też z tego powodu np. 75. Pułk Rangers, którego odpowiednikiem ma być polski AGAT, posiada na wyposażeniu pojazdy RSOV (Ranger Special Operation Vehicle), bazujące na samochodzie Land Rover Defender, mieszczące się bez trudu we wnętrzu tego śmigłowca. Jedno z lepszych rozwiązań problemu wysokości pojazdu zastosowano na brytyjskich Szakalach (SPECIAL OPS 5/6 2010).

Oczywiście można przytoczyć argument, że obecnie polskie siły specjalne nie posiadają na wyposażeniu śmigłowców klasy CH-47, a więc nie mają potrzeby posiadania pojazdów mieszczących się w ładowni Chinooka. Z drugiej jednak strony, trzeba pamiętać, że jednostki podległe Dowództwu Wojsk Specjalnych ściśle współpracują z amerykańskimi oraz natowskimi siłami specjalnymi i często podczas operacji są transportowane właśnie na pokładach tych śmigłowców. Kompatybilność sprzętu ma duże znaczenie w operacjach specjalnych.

Widać też pewne niekonsekwencje w projekcie Świstaka, jak choćby brak odpowiednich foteli z wielopunktowymi pasami dla wszystkich członków załogi, które są niejako integralną częścią systemu ochrony przed skutkami eksplozji min. To trochę tak, jakby zamontować w samochodzie ABS, ale działający tylko na koła jednej osi. Brakuje też zabezpieczenia dla tylnego strzelca na wypadek przewrócenia się pojazdu (nawet na bok, co często zdarza się podczas jazdy w terenie), jego siedzisko nie ma nawet pasów. Także trzej członkowie załogi, siedzący na wysokości kół zapasowych, nie są zabezpieczeni pasami. To dziwne, zważywszy że pojazdy wojskowe uczestniczą również w wypadkach drogowych, a jednym z elementów ratujących zdrowie i życie w takich sytuacjach są właśnie pasy bezpieczeństwa...

Kolejną kwestią wymagającą przemyślenia jest zamontowanie środkowych siedzisk prostopadle do osi pojazdu „twarzami do siebie”. Siedzący na nich żołnierze mają nie tylko ograniczone pole widzenia przez koła zapasowe, ale dodatkowo jeszcze są odwróceni plecami do sytuacji rozgrywającej się na zewnątrz pojazdu. Nawet jeśli jeden z nich będzie obsługiwał broń zamontowaną na obrotnicy, to pozostali dwaj mogliby prowadzić obserwację na swoich perymetrach (np. na lewą stronę, dodatkowo chroniąc kierowcę) i w razie zagrożenia prowadzić ogień z broni osobistej. Oczywiście można umieścić siedziska załogi za kołami zapasowymi, taka sytuacja ma miejsce np. w Jackalu. Jednak fotele w brytyjskim pojeździe ustawione są w kierunku jazdy i siedzący na nich żołnierze mają wgląd w sytuację na zewnątrz pojazdu, a jednocześnie są częściowo chronieni przez koła.

Osobną kwestią jest zastosowanie siedzisk o dość mało wygodnej i ergonomicznej konstrukcji, na których trudno wytrzymać kilku-, a tym bardziej kilkunastogodzinną jazdę. Wątpliwe też wydaje się dostosowanie tych siedzisk do siedzenia na nich w pełnym oporządzeniu. Dyskusyjna jest też kwestia przymocowania bezpośrednio do siedziska tylnego strzelca uchwytu na karabin maszynowy, co wymusiło dość trwałe przytwierdzenie podstawy siedziska do podłogi skrzyni ładunkowej. To uniemożliwia jego szybki demontaż, np. w celu ewakuacji rannych na noszach.

Choć pojazd posiada dość obszerne luki ładunkowe, to wydaje się celowym zamontowanie na skrzyni ładunkowej systemu szyn z uchwytami do mocowania ładunków. Użyteczność samych schowków/luków też jest trochę dyskusyjna, gdyż do niektórych dostęp możliwy jest jedynie z zewnątrz, ale w tym wypadku zapewne przeważyła chęć zapewnienia ochrony balistycznej także ludzi znajdujących się z tyłu. Może jednak lepszym rozwiązaniem byłyby zwykłe opancerzone burty z zamocowanymi od wewnątrz uchwytami, koszami/pojemnikami?

Dyskusyjny pod pewnymi względami jest też wybór „ciężarówkowego” podwozia z dość skomplikowanym w obsłudze układem przeniesienia napędu (jeśli chcemy wykorzystać jego wszystkie możliwości w terenie), czy sztywnymi mostami zawieszonymi na resorach piórowych, co jest mniej komfortowym dla użytkowników rozwiązaniem niż zawieszenie na sprężynach śrubowych. Obecnie zresztą panuje tendencja do stosowania w pojazdach wojskowych zawieszeń niezależnych, które sprawdzają się dobrze zarówno w terenie (większy wykrzyż, mniejszy promień skrętu, skuteczniejsze tłumienie drgań), jak i podczas jazdy z dużymi prędkościami. W przypadku pojazdów dla sił specjalnych, znaczenie ma zarówno dzielność terenowa, a tej nie brakuje Bremachowi, jak i zachowanie podczas dynamicznej jazdy, a tu o wiele lepiej radzą sobie wozy z niezależnym zawieszeniem. Co ciekawe, jedną z zalet włoskiej ciężarówki jest jej mniejsza niż u konkurencji szerokość, wynosząca 1770 mm, niestety Świstak „utył” o 400 mm.

Jak widać Świstak posiada kilka wad wymagających usunięcia oraz rozwiązań, które należy dopracować. Szkoda jednak, że nie wyeliminowano ich jeszcze na etapie tworzenia koncepcji. Powstaje pytanie, czy był on w ogóle konsultowany z potencjalnymi użytkownikami? Oczywiście nie są to cechy dyskwalifikujące całkowicie ten pojazd. Można je uznać za wady wieku dziecięcego i mieć nadzieję, że zostaną wyeliminowane na dalszym etapie rozwoju konstrukcji, bo pojazd tej klasy jest bardzo potrzebny naszym specjalsom. Im z kolei życzymy konstrukcji jak najlepiej spełniającej ich wymagania.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • Briptu Briptu, 15.06.2015r., 13:40:05 I'll have to see if I can get around to taikng some photos of the camper over the weekend, a lot has been finished since I last updated the site. I ply-lined the ceiling about 2 cm above the metal beams to keep the height, this gives us a bump every 4 foot or so although looks ok! We did insulate the space between the ply and metal roof of the camper with plastic wool insulation after put a vapour barrier in place first.Over the ply we've carpeted the ceiling and even when camping through the winter months, we haven't encountered any condensation yet, fingers crossed! Are you planning on starting a site for your conversion?Thanks
  • Hadier Hadier, 16.06.2015r., 10:20:52 I bought a red one, ex Parcel force 2005 plate 74000 miles when I got it.now 84000 miles .I have cneevrtod mine into a camper .Very reliable great van. Looking forward to a euro tour next year.Renewing the timing belt and water pump before we go.I once drove an Iveco 190.36 tractor unit,when it had died it had covered1.8 million kliks. Good oil regular filter change Iveco's just keep going
  • Nana Nana, 20.06.2015r., 18:57:45 Hi, I'd be interested to see your prcjoet do you have a website? So far the van has been very reliable and never fails to start (well unless I've some how flattened the battery!).

Powiązane

Ireneusz Chloupek Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez...

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez profesjonalistów z całego świata: od Szwecji po Australię i od RPA po Rosję. Od kilku lat używane są także przez snajperów z polskich jednostek specjalnych.

Ireneusz Chloupek URNA za granicą

URNA za granicą URNA za granicą

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych...

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych oraz zatrzymywania najgroźniejszych przestępców na terenie całego kraju (SPECIAL OPS nr 3 (16) 2012). Od prawie dziesięciu lat wykonuje ona również zadania za granicą, związane z ochroną czeskich dyplomatów i placówek dyplomatycznych w najniebezpieczniejszych regionach świata.

Zoran Milosevic Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum...

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum zadań specjalnych, która z pewnością znajduje się w czołówce tego typu formacji policyjnych w Bośni i Hercegowinie.

Ireneusz Chloupek, Andrzej Krugler Chris Kyle w Polsce

Chris Kyle w Polsce Chris Kyle w Polsce

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład,...

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład, pod tytułem „Cel snajpera”. Chris Kyle, były komandos plutonu Charlie SEAL Team 3, US Naval Special Warfare, znajduje się obecnie na pierwszym miejscu rekordów amerykańskich snajperów, z wynikiem 160 oficjalnie potwierdzonych trafień, a w rzeczywistości 255.

Andrzej Krugler Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce...

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce sztandaru.

Sebastian Miernik 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach...

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach mających miejsce w październiku 1956 r., żyjący w kraju cichociemni założyli Zespół Historyczny Cichociemnych, a w Wielkiej Brytanii od 1945 r. funkcjonowało Koło Cichociemnych. Z czasem spotkania przeniosły się na Wojskowy Cmentarz na Powązkach w Warszawie, pod pomnik 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej...

Redakcja Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Ireneusz Chloupek GROM a Euro 2012

GROM a Euro 2012 GROM a Euro 2012

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas...

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprezy, także w obliczu podwyższonego ryzyka zagrożeń terrorystycznych.

Andrzej Krugler GROM na Politechnice

GROM na Politechnice GROM na Politechnice

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych...

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podczas EURO są ćwiczenia sprawdzające możliwości i stopień przygotowania jednostek im podległych. Na przykład policyjne pododdziały specjalne w ramach projektu „Terroryzm – Policja – Bezpieczeństwo – Euro 2012” w marcu br. realizowały scenariusze związane z sytuacjami...

Mateusz J. Multarzyński MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały...

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców...

Ireneusz Chloupek SG 55X

SG 55X SG 55X

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej...

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej konstrukcji. Z powodu głównie wysokiej ceny nie podbił on zagranicznych rynków, za to jego kolejne skrócone wersje zdobyły liczące się miejsce w arsenale sił specjalnych wielu państw, potrafiących docenić typowo szwajcarską, wysoką jakość wykonania i szczegółowe dopracowanie, które zapewniły...

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

Dominique Andrè GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu...

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu kilku sekund rozpętało się piekło – operatorzy GIGG rozpoczęli szturmowanie Airbusa. Na sygnał dowódcy jednostki trzy zespoły szturmowe wdarły się do kabiny samolotu. Z przodu, gdy tylko sforsowano ciężkie drzwi, chroniony ciężką tarczą balistyczną „point man” wbiegł w korytarz między fotelami, a tuż...

Andrzej Krugler Prezydent w wojskach specjalnych

Prezydent w wojskach specjalnych Prezydent w wojskach specjalnych

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu...

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu dowództwu. Dowódca Wojsk Specjalnych, gen. bryg. Piotr Patalong, zapoznał gościa z informacjami na temat aktualnego funkcjonowania tych sił oraz planowanego kierunku ich rozwoju. Następnie prezydent uczestniczył w wideokonferencji, w czasie której wysłuchał meldunków operacyjnych z działalności naszych...

Andrzej Krugler Skorpion XI

Skorpion XI Skorpion XI

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego...

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego zakończyli swoje przygotowania do misji afgańskiej ćwiczeniem certyfikującym pk. „Skorpion XI”.

Patryk Janda Semper paratus

Semper paratus Semper paratus

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie...

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie z łacińską dewizą zawartą w tytule - są zawsze gotowi...

Sebastian Miernik Podpułkownik Leszek Drewniak

Podpułkownik Leszek Drewniak

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem)...

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem) uzyskał w karate mistrzowski stopień 1 dan. Do końca swojego życia udało mu się osiągnąć stopień mistrzowski 5 dan. Był wychowawcą kilku tysięcy karateków w Polsce, organizatorem wielu sekcji karate w Warszawie, trener kadry narodowej seniorów shotokan/WUKO.

Redakcja Operacja Geronimo

Operacja Geronimo Operacja Geronimo

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Redakcja Jednostka kontrterrorystyczna

Jednostka kontrterrorystyczna Jednostka kontrterrorystyczna

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży...

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży za granicą. Doktor habilitowany nauk wojskowych Kuba Jałoszyński przez 23 lata służył w warszawskim pododdziale AT, w tym przez 9 lat jako jego dowódca, był doradcą ministra spraw wewnętrznych i administracji ds. terroryzmu.

Redakcja „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

„Lubliniec.pl Cicho i skutecznie” „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW...

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW Komandosów, szerzej znanej pod starą nazwą 1. Pułk Specjalny Komandosów z Lublińca. Cieszy fakt, że taka książka powstała, szczególnie, że o innej, polskiej jednostce specjalnej – GROM – zostało napisanych kilka książek, powstały filmy dokumentalne i rozbudowane strony internetowe.

Redakcja GROM. Siła i honor

GROM. Siła i honor GROM. Siła i honor

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła...

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła znajdującego się tuż obok ministerstwa, mniej więcej sto metrów na północny wschód, przy ul. Puławskiej.

Ireneusz Chloupek Żniwiarz w Polsce

Żniwiarz w Polsce Żniwiarz w Polsce

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International,...

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International, sprowadzonym do Polski przez RWS CETUS ze Słupska. Mało znany w naszym kraju producent z USA na tamtejszym rynku należy do liderów wśród wytwórni specjalizujących się w tworzeniu udoskonalonych odmian broni z rodziny AR-15 (M16/M4), a jego Rapid Engagement Precision Rifle wart jest szczególnej uwagi,...

Ireneusz Chloupek SWICKS

SWICKS SWICKS

Nie tak znani jak Navy SEALs i często z nimi myleni z racji ścisłej współpracy z „Fokami”, stanowią bardzo ważny składnik sił specjalnych amerykańskiej marynarki wojennej. Special Warfare Combatant-Craft...

Nie tak znani jak Navy SEALs i często z nimi myleni z racji ścisłej współpracy z „Fokami”, stanowią bardzo ważny składnik sił specjalnych amerykańskiej marynarki wojennej. Special Warfare Combatant-Craft Crewmen (SWCC), zwani slangowo „Swicks”, to nie zwykli załoganci łodzi używanych w działaniach specjalnych, lecz prawdziwi wojownicy na specjalistycznych jednostkach pływających. Not as famous, or as well-known, as the US Navy SEALs and commonly mistaken for “Frogmen”, the so-called Swicks are...

Andrzej Krugler, Bartosz Szołucha Paryskie targi Milipol 2011

Paryskie targi Milipol 2011 Paryskie targi Milipol 2011

Siedemnasta paryska edycja targów Milipol odbyła się między 18 a 21 października bieżącego roku i zgromadziła imponującą liczbę 888 wystawców z 47 krajów. W tym roku dużo bardziej zauważalna była obecność...

Siedemnasta paryska edycja targów Milipol odbyła się między 18 a 21 października bieżącego roku i zgromadziła imponującą liczbę 888 wystawców z 47 krajów. W tym roku dużo bardziej zauważalna była obecność firm amerykańskich, co we wcześniejszych edycjach nie było regułą. Tegoroczne targi pokazały, że Europa staje się atrakcyjnym rynkiem dla firm zza oceanu. Milipol, jako impreza przeznaczona dla służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, obfituje w produkty znajdujące się w kręgu...

Najnowsze produkty i technologie

Carpatia Arms Sp. z o.o. ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach

ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach

ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak...

ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak i w USA. Sprzęt tej marki projektowany i szyty jest w Polsce, przy użyciu najnowszych światowych technologii oraz materiałów, dzięki którym wyznacza nową jakość na naszym rynku.

Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy...

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy do kwestii o kluczowym znaczeniu. Nowoczesne systemy łączności umożliwiają komunikowanie się w czasie działań operacyjnych i taktycznych, a także zabezpieczają przed hałasem o dużym natężeniu dźwięku i związanymi z tym urazami słuchu.

DURABO® Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje...

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje się wiele produktów przeznaczonych dla tej grupy odbiorców, jednak są one albo niskiej jakości spowodowanej dalekowschodnią produkcją i zastosowanymi materiałami, albo w bardzo wysokiej cenie, wynikającej z kosztów importu, np. z USA. W konsekwencji tego firma uznała, że brakuje na rynku oferty odzieży...

OPC Sp. z.o.o. Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Vademecum okularów przeciwsłonecznych Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok...

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok zaczyna się intensywniej męczyć, doskwiera nam obniżony komfort widzenia, a kolory przybierają przekłamane barwy.

poza-domem.pl Jakie są rodzaje łuków strzeleckich?

Jakie są rodzaje łuków strzeleckich? Jakie są rodzaje łuków strzeleckich?

Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz...

Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz z momentem pojawienia się broni palnej. Jednak nie zniknęły całkowicie. Zmienił się charakter ich użycia. W dzisiejszych czasach wykorzystywane są w sportach strzeleckich, na olimpiadach, a także hobbystycznie. Jeśli interesuje Cię łucznictwo, to sprawdź jaki łuk na początek będzie najlepszym wyborem.

Ewelina Grzesik TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic

TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic

„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki....

„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki. Dlatego przetestowaliśmy i sprawdziliśmy, czy warto zainwestować w latarkę TUNDRA THL0111 firmy MACTRONIC.

RAW Sp. z o.o. RAW Mobile BMS

RAW Mobile BMS RAW Mobile BMS

Smartfony stały się powszechnym elementem naszej rzeczywistości. Dzięki urządzeniom mobilnym komunikacja dzisiaj oznacza dużo więcej niż zwykłą rozmowę – chętnie używamy darmowych komunikatorów do przesyłania...

Smartfony stały się powszechnym elementem naszej rzeczywistości. Dzięki urządzeniom mobilnym komunikacja dzisiaj oznacza dużo więcej niż zwykłą rozmowę – chętnie używamy darmowych komunikatorów do przesyłania wiadomości tekstowych, nagrań głosowych, zdjęć, wideo, a nawet dokumentów i lokalizacji. Pandemia COVID-19 tylko przyspieszyła cyfrową ewolucję społeczeństw, pojawiło się wiele przydatnych narzędzi, które umożliwiają użytkownikom realizację pożądanych funkcjonalności i jednocześnie prezentują...

Combat.pl Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy

Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy

Jeśli trafiłeś na tę stronę świadomie, to najpewniej interesują Cię zagadnienia militarne, być może survival, ewentualnie bushcraft lub EDC. Te zainteresowania łączy dość specyficzna grupa przedmiotów,...

Jeśli trafiłeś na tę stronę świadomie, to najpewniej interesują Cię zagadnienia militarne, być może survival, ewentualnie bushcraft lub EDC. Te zainteresowania łączy dość specyficzna grupa przedmiotów, które zapewne chcesz posiadać – tak jak my. Zdobyć je można w licznych sklepach „wojskowych” zorientowanych na takich właśnie zapaleńców. Być może nie wiesz jeszcze, że do grona tych sklepów dołączył stosunkowo niedawno kolejny gracz – combat.pl.

SPY SHOP Paweł Wujcikowski Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler

Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler

Co jest najważniejsze w strzelectwie? Oczywiście dobra widoczność niezależnie od warunków terenowych i atmosferycznych. Kiedy zapadnie zmierzch i chmury zakryją niebo, profesjonalny termowizor pozwoli...

Co jest najważniejsze w strzelectwie? Oczywiście dobra widoczność niezależnie od warunków terenowych i atmosferycznych. Kiedy zapadnie zmierzch i chmury zakryją niebo, profesjonalny termowizor pozwoli łatwo zlokalizować cel nawet przy zupełnym braku światła zewnętrznego. W tym artykule skupimy się na urządzeniach z rodziny AGM Rattler, które oferują doskonały stosunek ceny do oferowanych możliwości.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops