Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Iveco LMV

Iveco LMV

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego Iveco LMV dla sił specjalnych, który w bazowej odmianie znajduje się już na wyposażeniu jednostek specjalnych kilku krajów. Druga to krajowa propozycja pojazdu tej klasy. Dzięki obecności obu pojazdów na kieleckich targach, istniała możliwość porównania rozwiązań konstrukcyjnych, jakie w nich wykorzystano.

Zobacz także

Krzysztof Mątecki Kolejne S70i Black Hawk w Wojskach Specjalnych

Kolejne S70i Black Hawk w Wojskach Specjalnych Kolejne S70i Black Hawk w Wojskach Specjalnych

Pod koniec 2023 roku do Wojsk Specjalnych trafiły dwa kolejne wielozadaniowe śmigłowce S70i Black Hawk, zwiększając tym samym do 6 szt. liczbę tych maszyn we flocie Wojsk Specjalnych. Dostawy śmigłowców realizowane...

Pod koniec 2023 roku do Wojsk Specjalnych trafiły dwa kolejne wielozadaniowe śmigłowce S70i Black Hawk, zwiększając tym samym do 6 szt. liczbę tych maszyn we flocie Wojsk Specjalnych. Dostawy śmigłowców realizowane są w ramach kontraktu podpisanego pomiędzy MON a PZL Mielec w 2019 roku. Wiropłaty Black Hawk to śmigłowce wsparcia bojowego, które w naszych Wojskach Specjalnych odpowiadają za transport operatorów do i z miejsca operacji. Tekst: Krzysztof Mątecki Zdjęcia: Magdalena Wajer, Iwona Stopczyk,...

Marcin Kaczmarek LPR LEGWAN

LPR LEGWAN LPR LEGWAN

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) na stoisku spółki akcyjnej Rosomak zaprezentowała Lekki Pojazd Rozpoznawczy (LPR) Legwan, bazujący...

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) na stoisku spółki akcyjnej Rosomak zaprezentowała Lekki Pojazd Rozpoznawczy (LPR) Legwan, bazujący na konstrukcji koreańskiego pojazdu KIA MOTORS KLTV (Kia Light Tactical Vehicle) Raycolt 4x4, będącego od 2016 r. w służbie Sił Zbrojnych Republiki Korei. To nowy lekki pojazd opancerzony przeznaczony dla pododdziałów rozpoznania wojsk zmechanizowanych i pancernych Sił Zbrojnych RP. Tekst:...

Tomasz Łukaszewski Prezentacja systemu ROSY, granatów i amunicji oraz pojazdów Wirus SOF w Zielonce

Prezentacja systemu ROSY, granatów i amunicji oraz pojazdów Wirus SOF w Zielonce Prezentacja systemu ROSY, granatów i amunicji oraz pojazdów Wirus SOF w Zielonce

Na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce, 9 maja, wraz z partnerami, firmami Rheinmetall AG, Dynamit Nobel Defence (DND) oraz spółką Concept, Griffin Group Defence zaprezentował...

Na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce, 9 maja, wraz z partnerami, firmami Rheinmetall AG, Dynamit Nobel Defence (DND) oraz spółką Concept, Griffin Group Defence zaprezentował sprzęt i rozwiązania skierowane dla służb mundurowych, jak wojsko, policja czy straż graniczna.

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzującymi się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów minoodpornych.

Nadal jednak w pojazdach przeznaczonych dla komandosów liczy się wysoka mobilność (taktyczna oraz strategiczna), szybkość, ładowność, autonomiczność, możliwość prowadzenia działań ofensywnych, łatwość aranżacji wyposażenia pod konkretne zadania. To oznacza m.in. możliwość zabrania dodatkowego wyposażenia i ekwipunku, zapewnienia dobrej widoczności i tzw. „świadomości sytuacyjnej” oraz łatwego montażu uzbrojenia w taki sposób, by zagwarantowany był szeroki kąt ostrzału.

Równie ważna w działaniach specjalnych podczas konfliktów asymetrycznych, gdzie istnieje wysokie ryzyko ataku przeprowadzonego za pomocą różnego typu ładunków wybuchowych, staje się ochrona przeciwminowa i balistyczna.

Iveco LMV SF

Iveco LMV jest konstrukcją dojrzałą, sprawdzoną w realnych warunkach bojowych i stale doskonaloną. Do tej pory pojazdy te w liczbie ponad 2500 sztuk nabyły armie 9 państw, z czego siedem krajów wykorzystuje je podczas działań w Afganistanie. Część z nich trafiła do żołnierzy sił specjalnych: włoskich, czeskich oraz norweskich (SPECIAL OPS 1–2/2010).

Decyzja o opracowaniu LMV Special Forces została podjęta m.in. pod wpływem wniosków i sugestii przedstawicieli użytkowników, a uwagi operatorów sił specjalnych były uwzględnianie w trakcie kolejnych faz przygotowywania konstrukcji. W rezultacie powstała wytrzymała, elastyczna platforma, zachowująca najlepsze cechy eksploatacyjno-bojowe bazowego LMV i jednocześnie zoptymalizowana pod kątem specyfiki jednostek aeromobilnych czy specjalnych. Wszędzie tam, gdzie konieczne jest skryte działanie, wymagające nieraz szybkiego przemieszczania się na długich dystansach oraz długotrwałego korzystania z własnych zapasów, a jednocześnie wymagana jest zdolność do przeprowadzenia szybkiego, skutecznego ataku bądź skutecznej obrony opartej na uzyskaniu przewagi ogniowej i częstej zmianie miejsca, tam powinien sprawdzić się nowy Iveco LMV Special Forces.

Podwozie tej odmiany przejęto ze standardowego, 7,1-tonowego Iveco M65E19WM/LMV wyposażonego w silnik Iveco F1C o mocy 190 KM (140 kW), z którym współpracują: 6-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa ZF 6HP260 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza (zintegrowana z tylnym mostem), realizująca stały napęd wszystkich kół. Oba mosty mają blokady mechanizmów różnicowych, które podobnie jak blokada centralnego mechanizmu różnicowego załączane są elektropneumatycznie. Podobnie jak w Humvee czy Unimogu/Dingo, w piastach kół zainstalowano zwolnice. Na jednoczęściowych felgach, z tzw. beadlockami, montowane są bezdętkowe opony Michelin XML o rozmiarze 325/85R16. Koła wyposażone są we wkładki typu run-flat firmy Hutchinson oraz centralny układ pompowania (CTIS) z czterema poziomami ciśnienia, które można załączać w trakcie jazdy.

Taka kompletacja układu napędowego umożliwia uzyskiwanie prędkości maksymalnej nawet powyżej 110 km/h. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne i opiera się na sprężynach śrubowych o dużym skoku. Pojazd wyposażony jest w solidne zderzaki, które nie ograniczają kątów natarcia i zejścia, a przód dodatkowo chroniony jest osłoną rurową (tzw. „kangur”). Istnieje również możliwość zamontowania, w specjalnej dodatkowej ramie rurowej, elektrycznej wyciągarki firmy Ramsey, którą dzięki zastosowanym szybkozłączkom można łatwo zamontować także z tyłu.

W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tarcze hamulcowe zamontowane przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów, a system ABS został dostosowany specjalnie do warunków terenowych. Do opcji należy zaś automatyczny system kontroli (nadzoru) nad układem napędowym (ADM).

Kabina załogi LMV SF jest półotwarta, tzn. w części górnej pozbawiono ją, oprócz struktury nośnej – klatki bezpieczeństwa, jakichkolwiek stałych elementów. Pozwoliło to wydatnie zredukować masę własną pojazdu do zaledwie 5100 kg. Dzięki temu ładowność wynosi 2000 kg.

Otwarta konstrukcja, pomimo gorszej ochrony, lepiej spełnia wymagania, jakie stawiane są przed pojazdami sił specjalnych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa załodze, Iveco zastosowało, stanowiącą również szkielet nośny, klatkę przeciwkapotażową, minimalizującą obrażenia w przypadku przewrócenia się czy koziołkowania samochodu. Klatkę bezpieczeństwa zamontowano także w bagażniku, ze względu na znajdujące się tam tylne stanowisko strzeleckie.

Obecnie klatka jest stała, jednak trwają prace nad jej wariantem składanym. Jego wprowadzenie jest o tyle istotne, iż znacząco obniży wysokość transportową pojazdu, co z kolei ułatwi przerzut LMV w ładowniach śmigłowców, nawet bez konieczności demontażu uzbrojenia. Takie rozwiązanie składanej klatki rurowej – struktury nośnej – stosowane jest m.in. w pojeździe Supacat Jackal. Problem zapewne już wkrótce zostanie rozwiązany, tym bardziej że kładziona przednia, dzielona szyba tę wysokość skutecznie redukuje, ale dopóki klatka pozostaje zamocowana na stałe, dopóty korzyści z tego kładzenia przy przewozie w ładowniach śmigłowców czy małych samolotów są żadne. Generalnie, jak podaje IVECO, LMV SF ze zredukowaną szerokością oraz ze zdemontowanym uzbrojeniem głównym mieści się w ładowni śmigłowca CH-47 Chinook. Nie będzie natomiast jakiegokolwiek problemu z jego przerzutem samolotami klasy C-130 Herkules.

Tylny przedział ładunkowy LMV SF w postaci skrzyni z niskimi burtami można zaadaptować na wiele sposobów, w celu spełnienia konkretnych wymagań związanych z realizowanymi zadaniami. Na bocznych burtach zamontowane są kosze na 20-litrowe kanistry, w których mieści się ich w sumie sześć. Na skrzyni mogą być przewożone dodatkowe zbiorniki na wodę i paliwo, plecaki z indywidualnym wyposażeniem, skrzynie z prowiantem, amunicją albo dodatkowe uzbrojenie (np. granatnik ppanc.) czy różnorodne systemy łączności. Na skrzyni można także zamontować dodatkowe stanowisko strzeleckie.

Opancerzone są drzwi, przegroda oddzielająca komorę silnika od kabiny oraz szyba przednia wykonana ze szkła pancernego. W porównaniu z wersją bazową, szyba ta jest symetrycznie dzielona w płaszczyźnie pionowej i każda z połówek może być niezależnie położona na masce. Rozwiązanie to pozwala na prowadzenie ognia z przedniego stanowiska strzeleckiego przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony dla kierowcy.

Iveco przewidziało również możliwość montażu przez samych użytkowników, w zależności od ich potrzeb, paneli zewnętrznego pancerza (stalowe lub ceramiczne) zwiększających poziom ochrony balistycznej. Pojazd wyposażony jest także w podpodłogową osłonę oraz opancerzenie nadkoli. Mając jednak na uwadze dążenie do zwiększenia mobilności i ładowności, w standardowej konfiguracji zapewnia ona jedynie pierwszy stopień ochrony przeciwminowej. W razie konieczności zwiększenia stopnia ochrony, można łatwo zamontować tzw. ciężką osłonę, pełniącą również funkcję deflektora rozpraszającego energię wybuchu, stosowaną normalnie w pozostałych odmianach LMV.

W podstawowej kompletacji w pojeździe zamontowane są 4 siedzenia z wielopunktowymi pasami oraz integralnymi zagłówkami (takie same, jak w standardowym LMV) oraz piąte, niewielkie siedzisko, zamontowane tyłem do kierunku jazdy na skrzyni ładunkowej. Sporą zaletą auta, wynikającą z dużej ładowności i pozostawienia sztywnej, wytrzymałej struktury przeciwkapotażowej, jest możliwość instalacji systemów uzbrojenia. W tym zakresie koncern pozostawia przyszłym użytkownikom bardzo dużą swobodę zarówno co do miejsca mocowania, jak i rodzaju zabieranego sprzętu. Najczęściej będą to km 7,62 mm, wkm 12,7 mm lub 40-milimetrowy granatnik automatyczny. Obecnie w podstawowej specyfikacji dostępna jest, połączona z klatką bezpieczeństwa, obrotnica, na której da się zamontować każdy z wymienionych rodzajów uzbrojenia oraz przednie i tylne stanowisko. Z górnego stanowiska strzeleckiego da się prowadzić nieograniczony ostrzał w płaszczyźnie poziomej w zakresie pełnego obrotu o 360o. Ponadto LMV SF otrzymał cztery wyrzutnie granatów dymnych, zamontowane na tzw. „kangurze” z przodu oraz dwie umieszczone z tyłu.

AMZ Świstak

Świstak to już drugi prototyp pojazdu dla sił specjalnych lub tzw. piechoty lekkiej, jaki prezentowała na MSPO firma AMZ Kutno. Pierwszą taką konstrukcję, bazującą na podwoziu Mercedes-Benz G-klasa, kutnowski producent zaprezentował kilka lat temu. W przypadku Świstaka sięgnięto po większe podwozie pochodzące od włoskiej ciężarówki marki Bremach.

Firma Bremach jest znana na świecie, szczególnie w kręgach osób uprawiających off-roadową turystykę wyprawową, choć przede wszystkim jej pojazdy to specjalistyczne terenowe ciężarówki/podwozia, będące odpowiednikiem Unimoga i często wykorzystywane w charakterze różnego rodzaju maszyn roboczych. Główne zalety włoskiej konstrukcji to: rama podwozia zbudowana z elementów rurowych wzmocnionych przez dospawane elementy o przekroju kwadratu, bardzo wytrzymałe mosty napędowe z blokadami mechanicznymi dyfrów, zawieszone na parabolicznych resorach piórowych i amortyzatorach teleskopowych oraz wspomagane podciśnieniowo hydrauliczne hamulce tarczowe (na przedniej osi wentylowane). Także układ napędowy Bremacha jest ciekawy i świadczy o przeznaczeniu tego pojazdu do ciężkiej pracy. 

W jego skład poza silnikiem (do wyboru 3 jednostki produkowane przez Fiat Power Train) wchodzi skrzynia biegów (manualna lub automatyczna) oraz skrzynia rozdzielczo-redukcyjna, zapewniająca stały napęd obu osi, wyposażona w wyjście odbioru mocy (m.in. jedno wykorzystuje pompa oleju napędzająca wyciągarkę hydrauliczną) i poza dwoma przełożeniami (drogowe i terenowe) dysponuje także półbiegami, dzięki czemu można uzyskać 24 przełożenia do jazdy do przodu i 4 do jazdy do tyłu

Do budowy Świstaka wykorzystano największe podwozie z oferty modelu Bremach T-Rex z rozstawem osi 3450 mm i dopuszczalną masą całkowitą 6000 kg. Źródło napędu kutnowskiego pojazdu stanowi turbodoładowany silnik wysokoprężny Iveco F1C z systemem common rail o pojemności 3 l, osiągający moc maksymalną 176 KM (130 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który współpracuje z automatyczną 5-biegową skrzynią Allison oraz opisaną wcześniej skrzynią rozdzielczą Bremach BK20P.

Świstak „dziedziczy” również po T-Rexie dobre parametry off-roadowe: głębokość brodzenia: 800 mm lub 900 mm po przygotowaniu, minimalny prześwit: 280 mm, kąt natarcia – 45°, kąt zejścia – 44°, możliwość pokonywania wzniesień o nachyleniu 45°. Jedynie kąt rampowy nie jest szczególnie korzystny, ale wynika to z długiego rozstawu osi oraz ograniczonego prześwitu podłużnego. W przypadku Świstaka dochodzą jeszcze boczne progi/podesty, które nieznacznie mogą pogarszać ten parametr.

Wymiary pojazdu to odpowiednio: 5600 mm długości, 2170 mm szerokości, 2380 mm wysokości. Rozstaw kół wynosi 1450 mm, a na stalowych rozbieralnych felgach założone są opony Michelin XZL 255/100 R16.

Strukturę nośną dla otwartego nadwozia Świstaka stanowi klatka rurowa, będąca również podstawą dla obrotnicy oraz montaży do karabinów maszynowych. Niestety, klatka nie chroni wszystkich członków załogi. Takiej ochrony pozbawiony jest tylny strzelec w przypadku rolowania pojazdu, gdyż klatka kończy się przed tylną osią. Załoga pojazdu zajmuje miejsca w układzie 2+3+1 (z przodu, po środku i z tyłu), a jej trzech członków może obsługiwać broń zamontowaną na wozie: z przodu, na obrotnicy oraz z tyłu. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w 4 wyrzutnie granatów dymnych zamontowane na rogach środkowej części klatki rurowej. Przestrzeń ładunkową z boków zabudowano stałymi burtami pełniącymi jednocześnie funkcję luków ładunkowych (podobnie jak w australijskim Land Roverze Perentie), do których dostęp jest możliwy z zewnątrz (otwarte pokrywy mogą być użyte jako podesty) lub do niektórych – od środka.

Przednia szyba z kuloodpornego szkła jest dzielona symetrycznie, co pozwala np. na prowadzenie ognia z prawego fotela i jednoczesną ochronę kierowcy. Dzięki temu, że obie części są takie same, można je zamieniać, np. w sytuacji, gdy szyba przed kierowcą ulegnie uszkodzeniu, co pogorszy jego pole widzenia. Maska silnika oraz nadkola zostały wykonane z blachy i wzmocnione, aby można było po nich chodzić. Cała deska rozdzielcza oraz kierownica wraz z przełącznikami pochodzą z ciężarówki Bremach T-Rex. Koła zapasowe zostały zamocowane po bokach pojazdu, mniej więcej w połowie jego długości.

Nadwozie jest przygotowane do montażu dodatkowego opancerzenia, zapewniającego ochronę na poziomie 1 wg STANG 4569. Pojazd posiada także osłony chroniące jego spód przed skutkami eksplozji min na poziomie 1 wg STANG 4569. Nie zamontowano jednak na Świstaku foteli przeciwwybuchowych i jedynie dwa przednie siedzenia (z ciężarówki Bremach) posiadają pasy wielopunktowe.

Prezentowana na MSPO wersja Świstaka przeznaczona jest dla 5-osobowej załogi wraz z uzbrojeniem, wyposażeniem osobistym oraz wszystkimi niezbędnymi zapasami (amunicja, woda, paliwo, prowiant) i dodatkowym uzbrojeniem (np. granatnik ppanc., karabin wyborowy). Na pojeździe można zamontować dwa dodatkowe siedzenia, jednak wtedy zmniejszy się wielkość przestrzeni ładunkowej. Ładowność pojazdu wynosi 2100 kg.

Zaprezentowany przez AMZ Kutno pojazd należy traktować jako pewną przymiarkę do „tematu” pojazdu dla sił specjalnych, jednostek aeromobilnych czy oddziałów realizujących zadania dalekiego zwiadu lub na przykład piechoty górskiej. Jest to jeszcze prototyp posiadający wiele wad, które niestety wpływają na obniżenie jego przydatności do konkretnych działań w obecnej postaci. Do głównych mankamentów można zaliczyć m.in. brak możliwości zmniejszenia wysokości pojazdu (np. poprzez złożenie klatki), co umożliwiłoby jego transport na pokładzie śmigłowca CH-47, a w przypadku większości konstrukcji pojazdów przeznaczonych do działań specjalnych jest to jeden z priorytetów, jakie stara się osiągnąć. 

Świstak na długość i szerokość mieści się w ładowni Chinooka, ale jest za wysoki. Oczywiście wersje Humvee dla sił specjalnych nie mieszczą się w ładowni CH-47 i muszą być transportowane na zawiesiu (Świstak obecnie nie posiada uchwytów do podwieszenia), ale też z tego powodu np. 75. Pułk Rangers, którego odpowiednikiem ma być polski AGAT, posiada na wyposażeniu pojazdy RSOV (Ranger Special Operation Vehicle), bazujące na samochodzie Land Rover Defender, mieszczące się bez trudu we wnętrzu tego śmigłowca. Jedno z lepszych rozwiązań problemu wysokości pojazdu zastosowano na brytyjskich Szakalach (SPECIAL OPS 5/6 2010).

Oczywiście można przytoczyć argument, że obecnie polskie siły specjalne nie posiadają na wyposażeniu śmigłowców klasy CH-47, a więc nie mają potrzeby posiadania pojazdów mieszczących się w ładowni Chinooka. Z drugiej jednak strony, trzeba pamiętać, że jednostki podległe Dowództwu Wojsk Specjalnych ściśle współpracują z amerykańskimi oraz natowskimi siłami specjalnymi i często podczas operacji są transportowane właśnie na pokładach tych śmigłowców. Kompatybilność sprzętu ma duże znaczenie w operacjach specjalnych.

Widać też pewne niekonsekwencje w projekcie Świstaka, jak choćby brak odpowiednich foteli z wielopunktowymi pasami dla wszystkich członków załogi, które są niejako integralną częścią systemu ochrony przed skutkami eksplozji min. To trochę tak, jakby zamontować w samochodzie ABS, ale działający tylko na koła jednej osi. Brakuje też zabezpieczenia dla tylnego strzelca na wypadek przewrócenia się pojazdu (nawet na bok, co często zdarza się podczas jazdy w terenie), jego siedzisko nie ma nawet pasów. Także trzej członkowie załogi, siedzący na wysokości kół zapasowych, nie są zabezpieczeni pasami. To dziwne, zważywszy że pojazdy wojskowe uczestniczą również w wypadkach drogowych, a jednym z elementów ratujących zdrowie i życie w takich sytuacjach są właśnie pasy bezpieczeństwa...

Kolejną kwestią wymagającą przemyślenia jest zamontowanie środkowych siedzisk prostopadle do osi pojazdu „twarzami do siebie”. Siedzący na nich żołnierze mają nie tylko ograniczone pole widzenia przez koła zapasowe, ale dodatkowo jeszcze są odwróceni plecami do sytuacji rozgrywającej się na zewnątrz pojazdu. Nawet jeśli jeden z nich będzie obsługiwał broń zamontowaną na obrotnicy, to pozostali dwaj mogliby prowadzić obserwację na swoich perymetrach (np. na lewą stronę, dodatkowo chroniąc kierowcę) i w razie zagrożenia prowadzić ogień z broni osobistej. Oczywiście można umieścić siedziska załogi za kołami zapasowymi, taka sytuacja ma miejsce np. w Jackalu. Jednak fotele w brytyjskim pojeździe ustawione są w kierunku jazdy i siedzący na nich żołnierze mają wgląd w sytuację na zewnątrz pojazdu, a jednocześnie są częściowo chronieni przez koła.

Osobną kwestią jest zastosowanie siedzisk o dość mało wygodnej i ergonomicznej konstrukcji, na których trudno wytrzymać kilku-, a tym bardziej kilkunastogodzinną jazdę. Wątpliwe też wydaje się dostosowanie tych siedzisk do siedzenia na nich w pełnym oporządzeniu. Dyskusyjna jest też kwestia przymocowania bezpośrednio do siedziska tylnego strzelca uchwytu na karabin maszynowy, co wymusiło dość trwałe przytwierdzenie podstawy siedziska do podłogi skrzyni ładunkowej. To uniemożliwia jego szybki demontaż, np. w celu ewakuacji rannych na noszach.

Choć pojazd posiada dość obszerne luki ładunkowe, to wydaje się celowym zamontowanie na skrzyni ładunkowej systemu szyn z uchwytami do mocowania ładunków. Użyteczność samych schowków/luków też jest trochę dyskusyjna, gdyż do niektórych dostęp możliwy jest jedynie z zewnątrz, ale w tym wypadku zapewne przeważyła chęć zapewnienia ochrony balistycznej także ludzi znajdujących się z tyłu. Może jednak lepszym rozwiązaniem byłyby zwykłe opancerzone burty z zamocowanymi od wewnątrz uchwytami, koszami/pojemnikami?

Dyskusyjny pod pewnymi względami jest też wybór „ciężarówkowego” podwozia z dość skomplikowanym w obsłudze układem przeniesienia napędu (jeśli chcemy wykorzystać jego wszystkie możliwości w terenie), czy sztywnymi mostami zawieszonymi na resorach piórowych, co jest mniej komfortowym dla użytkowników rozwiązaniem niż zawieszenie na sprężynach śrubowych. Obecnie zresztą panuje tendencja do stosowania w pojazdach wojskowych zawieszeń niezależnych, które sprawdzają się dobrze zarówno w terenie (większy wykrzyż, mniejszy promień skrętu, skuteczniejsze tłumienie drgań), jak i podczas jazdy z dużymi prędkościami. W przypadku pojazdów dla sił specjalnych, znaczenie ma zarówno dzielność terenowa, a tej nie brakuje Bremachowi, jak i zachowanie podczas dynamicznej jazdy, a tu o wiele lepiej radzą sobie wozy z niezależnym zawieszeniem. Co ciekawe, jedną z zalet włoskiej ciężarówki jest jej mniejsza niż u konkurencji szerokość, wynosząca 1770 mm, niestety Świstak „utył” o 400 mm.

Jak widać Świstak posiada kilka wad wymagających usunięcia oraz rozwiązań, które należy dopracować. Szkoda jednak, że nie wyeliminowano ich jeszcze na etapie tworzenia koncepcji. Powstaje pytanie, czy był on w ogóle konsultowany z potencjalnymi użytkownikami? Oczywiście nie są to cechy dyskwalifikujące całkowicie ten pojazd. Można je uznać za wady wieku dziecięcego i mieć nadzieję, że zostaną wyeliminowane na dalszym etapie rozwoju konstrukcji, bo pojazd tej klasy jest bardzo potrzebny naszym specjalsom. Im z kolei życzymy konstrukcji jak najlepiej spełniającej ich wymagania.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • Briptu Briptu, 15.06.2015r., 13:40:05 I'll have to see if I can get around to taikng some photos of the camper over the weekend, a lot has been finished since I last updated the site. I ply-lined the ceiling about 2 cm above the metal beams to keep the height, this gives us a bump every 4 foot or so although looks ok! We did insulate the space between the ply and metal roof of the camper with plastic wool insulation after put a vapour barrier in place first.Over the ply we've carpeted the ceiling and even when camping through the winter months, we haven't encountered any condensation yet, fingers crossed! Are you planning on starting a site for your conversion?Thanks
  • Hadier Hadier, 16.06.2015r., 10:20:52 I bought a red one, ex Parcel force 2005 plate 74000 miles when I got it.now 84000 miles .I have cneevrtod mine into a camper .Very reliable great van. Looking forward to a euro tour next year.Renewing the timing belt and water pump before we go.I once drove an Iveco 190.36 tractor unit,when it had died it had covered1.8 million kliks. Good oil regular filter change Iveco's just keep going
  • Nana Nana, 20.06.2015r., 18:57:45 Hi, I'd be interested to see your prcjoet do you have a website? So far the van has been very reliable and never fails to start (well unless I've some how flattened the battery!).

Powiązane

Sebastian Miernik 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach...

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach mających miejsce w październiku 1956 r., żyjący w kraju cichociemni założyli Zespół Historyczny Cichociemnych, a w Wielkiej Brytanii od 1945 r. funkcjonowało Koło Cichociemnych. Z czasem spotkania przeniosły się na Wojskowy Cmentarz na Powązkach w Warszawie, pod pomnik 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej...

Redakcja Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Ireneusz Chloupek GROM a Euro 2012

GROM a Euro 2012 GROM a Euro 2012

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas...

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprezy, także w obliczu podwyższonego ryzyka zagrożeń terrorystycznych.

Andrzej Krugler GROM na Politechnice

GROM na Politechnice GROM na Politechnice

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych...

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podczas EURO są ćwiczenia sprawdzające możliwości i stopień przygotowania jednostek im podległych. Na przykład policyjne pododdziały specjalne w ramach projektu „Terroryzm – Policja – Bezpieczeństwo – Euro 2012” w marcu br. realizowały scenariusze związane z sytuacjami...

Mateusz J. Multarzyński MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały...

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców...

Ireneusz Chloupek SG 55X

SG 55X SG 55X

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej...

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej konstrukcji. Z powodu głównie wysokiej ceny nie podbił on zagranicznych rynków, za to jego kolejne skrócone wersje zdobyły liczące się miejsce w arsenale sił specjalnych wielu państw, potrafiących docenić typowo szwajcarską, wysoką jakość wykonania i szczegółowe dopracowanie, które zapewniły...

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

Dominique Andrè GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu...

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu kilku sekund rozpętało się piekło – operatorzy GIGG rozpoczęli szturmowanie Airbusa. Na sygnał dowódcy jednostki trzy zespoły szturmowe wdarły się do kabiny samolotu. Z przodu, gdy tylko sforsowano ciężkie drzwi, chroniony ciężką tarczą balistyczną „point man” wbiegł w korytarz między fotelami, a tuż...

Andrzej Krugler Prezydent w wojskach specjalnych

Prezydent w wojskach specjalnych Prezydent w wojskach specjalnych

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu...

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu dowództwu. Dowódca Wojsk Specjalnych, gen. bryg. Piotr Patalong, zapoznał gościa z informacjami na temat aktualnego funkcjonowania tych sił oraz planowanego kierunku ich rozwoju. Następnie prezydent uczestniczył w wideokonferencji, w czasie której wysłuchał meldunków operacyjnych z działalności naszych...

Andrzej Krugler Skorpion XI

Skorpion XI Skorpion XI

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego...

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego zakończyli swoje przygotowania do misji afgańskiej ćwiczeniem certyfikującym pk. „Skorpion XI”.

Patryk Janda Semper paratus

Semper paratus Semper paratus

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie...

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie z łacińską dewizą zawartą w tytule - są zawsze gotowi...

Sebastian Miernik Podpułkownik Leszek Drewniak

Podpułkownik Leszek Drewniak

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem)...

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem) uzyskał w karate mistrzowski stopień 1 dan. Do końca swojego życia udało mu się osiągnąć stopień mistrzowski 5 dan. Był wychowawcą kilku tysięcy karateków w Polsce, organizatorem wielu sekcji karate w Warszawie, trener kadry narodowej seniorów shotokan/WUKO.

Redakcja Operacja Geronimo

Operacja Geronimo Operacja Geronimo

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Redakcja Jednostka kontrterrorystyczna

Jednostka kontrterrorystyczna Jednostka kontrterrorystyczna

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży...

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży za granicą. Doktor habilitowany nauk wojskowych Kuba Jałoszyński przez 23 lata służył w warszawskim pododdziale AT, w tym przez 9 lat jako jego dowódca, był doradcą ministra spraw wewnętrznych i administracji ds. terroryzmu.

Redakcja „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

„Lubliniec.pl Cicho i skutecznie” „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW...

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW Komandosów, szerzej znanej pod starą nazwą 1. Pułk Specjalny Komandosów z Lublińca. Cieszy fakt, że taka książka powstała, szczególnie, że o innej, polskiej jednostce specjalnej – GROM – zostało napisanych kilka książek, powstały filmy dokumentalne i rozbudowane strony internetowe.

Redakcja GROM. Siła i honor

GROM. Siła i honor GROM. Siła i honor

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła...

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła znajdującego się tuż obok ministerstwa, mniej więcej sto metrów na północny wschód, przy ul. Puławskiej.

Ireneusz Chloupek Żniwiarz w Polsce

Żniwiarz w Polsce Żniwiarz w Polsce

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International,...

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International, sprowadzonym do Polski przez RWS CETUS ze Słupska. Mało znany w naszym kraju producent z USA na tamtejszym rynku należy do liderów wśród wytwórni specjalizujących się w tworzeniu udoskonalonych odmian broni z rodziny AR-15 (M16/M4), a jego Rapid Engagement Precision Rifle wart jest szczególnej uwagi,...

Ireneusz Chloupek SWICKS

SWICKS SWICKS

Nie tak znani jak Navy SEALs i często z nimi myleni z racji ścisłej współpracy z „Fokami”, stanowią bardzo ważny składnik sił specjalnych amerykańskiej marynarki wojennej. Special Warfare Combatant-Craft...

Nie tak znani jak Navy SEALs i często z nimi myleni z racji ścisłej współpracy z „Fokami”, stanowią bardzo ważny składnik sił specjalnych amerykańskiej marynarki wojennej. Special Warfare Combatant-Craft Crewmen (SWCC), zwani slangowo „Swicks”, to nie zwykli załoganci łodzi używanych w działaniach specjalnych, lecz prawdziwi wojownicy na specjalistycznych jednostkach pływających. Not as famous, or as well-known, as the US Navy SEALs and commonly mistaken for “Frogmen”, the so-called Swicks are...

Andrzej Krugler, Bartosz Szołucha Paryskie targi Milipol 2011

Paryskie targi Milipol 2011 Paryskie targi Milipol 2011

Siedemnasta paryska edycja targów Milipol odbyła się między 18 a 21 października bieżącego roku i zgromadziła imponującą liczbę 888 wystawców z 47 krajów. W tym roku dużo bardziej zauważalna była obecność...

Siedemnasta paryska edycja targów Milipol odbyła się między 18 a 21 października bieżącego roku i zgromadziła imponującą liczbę 888 wystawców z 47 krajów. W tym roku dużo bardziej zauważalna była obecność firm amerykańskich, co we wcześniejszych edycjach nie było regułą. Tegoroczne targi pokazały, że Europa staje się atrakcyjnym rynkiem dla firm zza oceanu. Milipol, jako impreza przeznaczona dla służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, obfituje w produkty znajdujące się w kręgu...

Bartosz Szołucha Vectronix TACS-M

Vectronix TACS-M Vectronix TACS-M

Urządzenia noktowizyjne w siłach zbrojnych nie są już żadnym luksusem typowym dla sił specjalnych, a raczej minimalnym standardem. Ich ograniczenia są powszechnie znane – ze względu na swoją zasadę działania,...

Urządzenia noktowizyjne w siłach zbrojnych nie są już żadnym luksusem typowym dla sił specjalnych, a raczej minimalnym standardem. Ich ograniczenia są powszechnie znane – ze względu na swoją zasadę działania, wzmocnienie światła szczątkowego, w warunkach całkowitego braku światła wymagają dodatkowego podświetlania promieniowaniem podczerwonym, aby uzyskać jakikolwiek obraz. Nie będą też dobrze funkcjonować w warunkach zadymienia czy zapylenia. Tych konkretnych wad nie mają urządzenia termowizyjne,...

Adam Gawron UTM - ostateczna amunicja treningowa

UTM - ostateczna amunicja treningowa UTM - ostateczna amunicja treningowa

Obecnie stosowanych jest kilka rozwiązań umożliwiających tzw. sytuacyjny trening taktyczny – od szeroko stosowanych od lat 80. systemów laserowych, poprzez rozpowszechnione głównie w siłach specjalnych...

Obecnie stosowanych jest kilka rozwiązań umożliwiających tzw. sytuacyjny trening taktyczny – od szeroko stosowanych od lat 80. systemów laserowych, poprzez rozpowszechnione głównie w siłach specjalnych na całym świecie typy amunicji treningowej, aż po powoli akceptowane: paintball i repliki ASG. Cechy tych ostatnich (właściwie niezależnie od stopnia zaawansowania ich konstrukcji) nie predestynują ich jednak do użycia w zaawansowanym treningu. Natomiast dwa pierwsze (pod warunkiem, że promień lasera...

Ireneusz Chloupek SON

SON SON

Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały...

Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały taktyczne, utworzone w strukturach innych służb, które również odpowiadają za ochronę bardzo ważnych interesów swego kraju. W Republice Czeskiej przykładem jednostki tego typu jest grupa operacyjna SON tamtejszej służby celnej – Skupina Operativního Nasazení Celní správy ČR. There are many famous...

Michał Piekarski Wywiad z Marcinem Kosskiem

Wywiad z Marcinem Kosskiem

Publikujemy wywiad z Marcinem Kosskiem, psychologiem i instruktorem zagranicznych jednostek specjalnych, poświęcony psychologicznym i informacyjnym aspektom zwalczania terroryzmu.

Publikujemy wywiad z Marcinem Kosskiem, psychologiem i instruktorem zagranicznych jednostek specjalnych, poświęcony psychologicznym i informacyjnym aspektom zwalczania terroryzmu.

Ireneusz Chloupek Druga młodość

Druga młodość Druga młodość

„M1911 to projekt dany nam przez samego Boga za pośrednictwem Johna M. Browninga, będący uosobieniem tego, jakie powinno być narzędzie do zabijania” – te słowa płk. Roberta Coatesa z 1998 r., gdy dowodził...

„M1911 to projekt dany nam przez samego Boga za pośrednictwem Johna M. Browninga, będący uosobieniem tego, jakie powinno być narzędzie do zabijania” – te słowa płk. Roberta Coatesa z 1998 r., gdy dowodził elitarną kompanią rozpoznawczą USMC 1st Force Recon, doskonale oddają stosunek wielu Amerykanów do pistoletu, przyjętego do uzbrojenia sto lat temu, ale nadal utrzymującego znaczącą pozycję w uzbrojeniu, przede wszystkim jednostek specjalnych. Niezależnie od tego, na ile „nineteen eleven” zawdzięcza...

Wybrane dla Ciebie

Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Gdzie przygotujesz się na najgorsze » Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę » Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku » Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »  Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »

Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »  Jak ochronić dłonie i poprawić trzymanie »

Gdzie doposażysz się taktycznie »

Gdzie doposażysz się taktycznie » Gdzie doposażysz się taktycznie »

Kompletna ochrona balistyczna »

Kompletna ochrona balistyczna » Kompletna ochrona balistyczna »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach » Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych » Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą » Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty odporne na wszystko »

Buty odporne na wszystko » Buty odporne na wszystko »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego » Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach? Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą » Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Najnowsze produkty i technologie

Militaria.pl Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem? Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii...

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii oporządzenia.

Transactor Security Sp. z o.o. Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do...

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do ochrony swoich granic, albowiem jest to jeden z najważniejszych czynników, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne.

Dariusz Leżała, Transactor Security Sp. z o.o. Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego...

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego rozwoju sprzętu specjalistycznego umożliwiającego ich ujawnienie i identyfikację. Naprzeciw tym wymogom wychodzi firma Transactor Security Sp. z o.o., która w ofercie ma najnowsze rozwiązania sprzętowe firm VIDISCO Ltd. oraz Viken Detection.

Militaria.pl Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach...

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach polowych, w tym także podczas sytuacji kryzysowych czy akcji ratunkowych. Bardzo ważne jest to, aby taktyczne wyposażenie medyczne było łatwe w transporcie i szybkie w użyciu. W tym artykule omawiamy najpotrzebniejsze wyposażenie medyczne, które warto mieć przy sobie.

Ha3o Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania...

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania do warunków zależy jakość obserwacji przekładająca się na bezpieczeństwo indywidualne oraz powodzenie całego wykonanego zadania. I choć wydawać by się mogło, że obecne rozwiązania w zakresie optyki taktycznej oferują bardzo wiele, to okazuje się, że w tej materii można pójść jeszcze o krok dalej,...

Militaria.pl Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft

Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft Ekwipunek na wyprawę - czyli co zabrać na survival i bushraft

Odpowiednio skompletowany ekwipunek to podstawa bezpieczeństwa i komfortu podczas survivalu czy bushraftu. Przekłada się on na skuteczność i satysfakcję z doświadczenia. Zarówno wytrawni weterani, jak...

Odpowiednio skompletowany ekwipunek to podstawa bezpieczeństwa i komfortu podczas survivalu czy bushraftu. Przekłada się on na skuteczność i satysfakcję z doświadczenia. Zarówno wytrawni weterani, jak i początkujący entuzjaści survivalu i bushcraftu docenią znaczenie starannie dobranego zestawu niezbędnych przedmiotów.

Griffin Group Defence Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych

Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych Nowe funkcje w termowizyjnych urządzeniach obserwacyjnych

Firma Griffin Group Defence posiada w swojej ofercie najwyższej klasy doręczne urządzenia termowizyjne, które umożliwiają obserwację w warunkach dziennych jak i nocnych. Dzięki wykorzystaniu termowizji,...

Firma Griffin Group Defence posiada w swojej ofercie najwyższej klasy doręczne urządzenia termowizyjne, które umożliwiają obserwację w warunkach dziennych jak i nocnych. Dzięki wykorzystaniu termowizji, pozwalają one na wykrycie nawet mało widocznych celów - w kamuflażu lub w otoczeniu, które utrudnia rozpoznanie.

Patryk Kościński Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania

Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania Buty Wojskowe Prabos Grizzly 933 – zimowy test użytkowania

Jak podaje producent, firma Prabos - Grizzly 933 to wytrzymałe zimowe buty wojskowe, skonstruowane z myślą o użyciu w skrajnie mroźnych warunkach. Przeznaczone są dla osób, które potrzebują wytrzymałego...

Jak podaje producent, firma Prabos - Grizzly 933 to wytrzymałe zimowe buty wojskowe, skonstruowane z myślą o użyciu w skrajnie mroźnych warunkach. Przeznaczone są dla osób, które potrzebują wytrzymałego i ciepłego obuwia na zimę. Polecane są dla żołnierzy, pracowników leśnych, służb mundurowych oraz osób, które lubią aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu w zimie. Wykonane są ze skóry i materiału izolacyjnego Gore-Tex THERMIUM, który zapewnia dobrą izolację termiczną. Dzięki temu w butach można...

Militaria.pl Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych

Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych Obierz jasny cel misji: przegląd latarek czołowych i kątowych

Latarki czołowe i kątowe są praktycznymi urządzeniami, które znajdują szerokie zastosowanie podczas różnych czynności. Wiele profesji zawodowych i aktywności wymaga solidnego źródła światła, a przy tym...

Latarki czołowe i kątowe są praktycznymi urządzeniami, które znajdują szerokie zastosowanie podczas różnych czynności. Wiele profesji zawodowych i aktywności wymaga solidnego źródła światła, a przy tym możliwości dostosowywania kąta padania strumienia światła przy zachowaniu swobody ruchów. Wszystkie te udogodnienia zapewniają latarki czołowe i kątowe.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.