Special-Ops.pl

MRAP-y w działaniach specjalnych

Special operations forces and MRAPs

MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców uzbrojonych Willisów M używanych przez SAS, czy Chevroletów 30 CWT wykorzystywanych przez LRDG.
MRAPs are heavily armored trucks with V-shaped hulls on raised chassis, which help deflect explosive blasts especially of improvised explosive devices or IED in short. The armor protection of the vehicle includes mine protection, ballistic protection, and full roof protection from overhead airburst as well as side protection against fragmentation and blast. RPG protection could also be an option. Originally used by explosives ordnance disposal teams, they have performed so well in Iraq and Afghanistan that special operations forces units also started extensive use of such vehicles during missions. Finally the SOF started to look for MRAP class vehicle developed from scratch for their specific needs and tailored to custom requirements.

Zobacz także

Allegro O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon? O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...

Marcin Kaczmarek Combat Search And Rescue

Combat Search And Rescue Combat Search And Rescue

19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat...

19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat Uzbrojenia maszyny stacjonować będą w 44 „Kaszubsko-Darłowskiej” Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie („Darłowska” Grupa Lotnicza). Dostawa czterech wielozadaniowych egzemplarzy ZOP/SAR-CSAR (z których trzy latające już maszyny przechodzą aktualnie proces doposażania w specjalistyczny osprzęt)...

Marcin Kaczmarek Nowa jakość. Kolejne mieleckie S-70i Black Hawk dla polskich sił specjalnych

Nowa jakość. Kolejne mieleckie S-70i Black Hawk dla polskich sił specjalnych Nowa jakość. Kolejne mieleckie S-70i Black Hawk dla polskich sił specjalnych

15 grudnia 2021 r. podpisano umowę na zakup kolejnych śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Pierwsze dwa z następnych czterech egzemplarzy wzmocnią komponent Wojsk Specjalnych za niespełna 12 miesięcy....

15 grudnia 2021 r. podpisano umowę na zakup kolejnych śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Pierwsze dwa z następnych czterech egzemplarzy wzmocnią komponent Wojsk Specjalnych za niespełna 12 miesięcy. Poprzednie cztery egzemplarze S-70i zostały przekazane Jednostce Wojskowej GROM 20 grudnia 2019 r.

Dopiero konflikty zbrojne rozpoczęte w XXI wieku, a przede wszystkim operacje „Enduring Freedom” i „Iraqi Freedom”, „wymusiły” zmianę zarówno taktyki działań, jak i pojawienie się nowych kategorii pojazdów: transporterów opancerzonych oraz MRAP-ów (Mine Resistant Ambush Protected). Wojna z terrorem, a w zasadzie zwalczanie grup terrorystycznych prowadzących działania partyzanckie z szerokim wykorzystaniem zarówno taktyki zasadzek, jak i min pułapek oraz improwizowanych ładunków wybuchowych (także odpalanych przez zamachowców-samobójców), okazała się sporym wyzwaniem zarówno dla sił zbrojnych koalicji, samych żołnierzy, jak i używanego przez nich sprzętu. Do tego należy jeszcze dodać trudne warunki terenowe panujące w Afganistanie, aby zrozumieć, jak wysoko postawiona została poprzeczka, także przed siłami specjalnymi oraz używanymi przez nie pojazdami.

Wraz ze zmianą wymogów operacyjnych oraz pojawieniem się nowych zagrożeń ewoluować musiały też wykorzystywane wozy, co nie było i nie jest łatwym zadaniem, zważywszy na konieczność spełnienia często wykluczających się wzajemnie wymogów.

Special Operations Vehicles

Założenia istotne przy tworzeniu tego typu pojazdów, będących mobilną platformą bojową przeznaczoną do działań jednostek specjalnych, można scharakteryzować w kilku punktach:

  • mobilność, w rozumieniu możliwości pokonywania trudnego terenu, prędkości, zwrotności,
  • autonomiczność, czyli zasięg działania oraz możliwość transportu zaopatrzenia/zapasów pozwalających na długie operowanie w oderwaniu od sił własnych,
  • wielozadaniowość/uniwersalność, czyli możliwość wykorzystania danej konstrukcji zarówno w misjach rozpoznania/zwiadu (Special Reconnaissance) oraz bezpośredniego działania/akcji (Direct Action),
  • możliwość zamontowania uzbrojenia pozwalającego na uzyskanie przewagi ogniowej nad potencjalnym przeciwnikiem operującym w danym teatrze działań,
  • przystosowanie do taktycznego transportu lotniczego, w tym na pokładzie lub podwieszeniu pod śmigłowcem klasy CH-47 lub CH-53.

Istotne są więc dwa elementy charakteryzujące pojazd: mobilność oraz ładowność, które decydują o tym, czy dana konstrukcja będzie użyteczna, czy nie. W odpowiedzi na rosnące zagrożenie ze strony min, modyfikację taktyki ich użycia oraz rozwój IED (Improvised Explosive Device), w tym pojawienie się nowych rodzajów zapalników czy „urządzeń wybuchowych”, jak formowane wybuchowo penetratory EFP (Explosively Formed Penetrator) oraz zmotoryzowanych zamachowców-samobójców (VBIED – Vehicle Borne IED), konieczne było doposażenie pojazdów SOF w opancerzenie oraz nowe systemy ochronne. Ze względu jednak na ograniczone możliwości konstrukcji, jak w przypadku Land Rover Defender, Humvee, Mercedes-Benz G-Wagen, stanowiących bazę dla SOV, konieczne stało się poszukiwanie nowych platform. Tak do jednostek specjalnych trafiły zarówno Supacaty HMT 400/600 SRV/OAV (Surveillance and Reconnaissance Vehicle/Offensive Action Vehicle), jak i MRAP-y.

Afrykańskie początki

Użycie pojazdów minoodpornych w działaniach specjalnych, a w szczególności w operacjach przeciwpartyzanckich, nie jest „odkryciem” XXI w. Podobnie, jak to miało miejsce w przypadku pojazdów taktycznych SOF, także MRAP-y i wykorzystanie ich również przez jednostki specjalne mają swoje początki na kontynencie afrykańskim, a konkretnie w dwóch konfliktach, często określanych wspólnym mianem: Bush War. Pierwsza z wojen, tocząca się w latach 1964–1979 na terenie Rodezji (obecnie Zimbabwe), nazwana właśnie od terenów, na jakich toczyły się walki – wojną w buszu (Bush War) była typową wojną domową, gdzie siły rządowe zwalczały narodowowyzwoleńczą partyzantkę. W ramach armii rodezyjskiej działały także siły specjalne, jak SAS czy powstała w 1973 roku jednostka Selous Scouts (nazwa pochodzi od nazwiska brytyjskiego podróżnika i myśliwego Fredericka Courteney’a Selousa). To właśnie Rodezyjczycy zaczęli budować w wojskowych warsztatach pierwsze improwizowane minoodporne wozy opancerzone, wykorzystując przede wszystkim podwozia użytkowanych w armii ciężarówek, takich jak Bedford, Mercedes-Benz i Unimog. Jedną z takich konstrukcji były, używane przez Selous Scouts i SAS, pojazdy o nazwie Pig (różniące się między sobą wyglądem i konfiguracją opancerzonego nadwozia), stworzone na podwoziu Unimoga 406.

Druga wojna, tzw. Border War lub Angolan Bush War, rozgrywająca się w latach 1966–1989 i będąca jednym z najdłuższych konfliktów afrykańskich, prowadzona była głównie na terenie północnej Namibii (wtedy zwanej Południowo–Zachodnią Afryką), będącej wówczas 5. prowincją RPA oraz południowej Angoli. Jak wiele z wojen afrykańskich, tak i ta swoje podłoże miała w czasach kolonialnych i ruchach narodowowyzwoleńczych czarnych mieszkańców Afryki. Nie był to konwencjonalny konflikt, do jakiego szykowały się wtedy siły zbrojne NATO i Układu Warszawskiego, choć zaangażowane były w niego siły regularne prowadzące działania manewrowe czy wypadowe. Jednak miał on także swoje drugie oblicze – wojnę partyzancką, polegającą głównie na zwalczaniu przez siły zbrojne (SADF – South Africa Defence Forces) oraz bezpieczeństwa/policji (SAP – South Africa Police) Republiki Południowej Afryki, bojówek SWAPO (South West Africa Pepole’s Organization) wspieranych przez Angolę i stacjonujący tam kontyngent kubański. Najskuteczniejszą jednostką specjalną prowadzącą działania przeciwpartyzanckie (COIN Counter-Insurgency) był stworzony w 1978 roku Koevoet (z afrykanerskiego – łom). Noszący od 1985 roku oficjalną nazwę SWAPOL – COIN (South-West African Police Counter-Insurgency Unit) wykorzystywał w swoich akcjach m.in. pojazdy minoodporne Casspir.

Powodem powstania i użycia pojazdów minoodpornych zarówno w Rodezji, jak i RPA były oczywiście miny podkładane przez nieregularne i regularne oddziały przeciwnika, ale także mała tolerancja na straty po stronie sił rządowych, które miały ograniczone możliwości wykorzystania zasobów mobilizacyjnych białej ludności (choć po stronie „białych” walczyli także i czarni żołnierze). Chcąc prowadzić działania przeciwpartyzanckie, zarówno Rodezyjczycy, jak i Afrykanerzy musieli znaleźć skuteczne rozwiązanie pozwalające na zabezpieczenie sił własnych przed minami (rozwinięcie różnych metod wykrywania i neutralizacji) oraz skutkami ich eksplozji. Należy przy tym zaznaczyć, że afrykańskie MRAP-y, jak Casspir, zapewniały bardzo wysoką mobilność i pozwalały tropić ślady oddziałów partyzanckich niezależnie od warunków terenowych i zagrożenia ze strony różnego rodzaju min (lądowe, pułapki). Nie bez powodu Casspiry nazywane były „Kalahari Ferrari”. Swoisty renesans konstrukcji minoodpornych przyszedł wraz z niepomyślnym rozwojem konfliktów w Iraku i Afganistanie.

Znaczący wpływ na rozwój pojazdów kategorii MRAP miał wzrost liczby ataków dokonywanych w Iraku za pomocą improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), jaki nastąpił w latach 2004–2005 i późniejszy „eksport” tej taktyki do Afganistanu. To wpłynęło nie tylko na morale żołnierzy, ale także na społeczne poparcie dla interwencji w Iraku i Afganistanie. Problem ten stał się nie tylko natury wojskowej, ale także politycznej. Dotyczył on również sił specjalnych i używanych przez nie pojazdów taktycznych, w których opancerzenie czy odporność na eksplozje min były kwestią drugo-, a nawet trzeciorzędną.

MRAP-y dla komandosów?

Pojazdy minoodporne nie są oczywiście pozbawione wad, które wynikają z pewnych cech ich konstrukcji. Jedną z nich jest wysoka sylwetka, a co za tym idzie, wysoko położony środek ciężkości pojazdu oraz związana z tym gorsza stabilność w trakcie jazdy. Nie są to też małe wozy, co w połączeniu z ich wysoko położonym środkiem ciężkości wymaga od kierowcy posiadania większych umiejętności w kierowaniu. Duże gabaryty mogą też utrudniać poruszanie się nimi w terenie zabudowanym lub po wąskich górskich drogach. Także ograniczona liczba drzwi (często jedne, umieszczone z tyłu), utrudniająca szybkie wsiadanie i wysiadanie, oraz ograniczona widoczność, zmniejszająca świadomość sytuacyjną znajdującej się w pojeździe załogi, nie są cechami „pożądanymi” przez operatorów sił specjalnych.

Na przykładzie wielu konstrukcji pojazdów minoodpornych widać też, jak trudno jest zachować odpowiedni balans pomiędzy ochroną, wagą (i rozmiarami) a mobilnością. Jest to tzw. „iron triangle”, czyli współzależność pomiędzy ochroną, ładownością a mobilnością, i decyduje ona o przydatności danej konstrukcji do realizacji konkretnych zadań. Poprawa każdego z tych elementów odbywa się najczęściej kosztem pozostałych, a więc gdy zwiększamy masę opancerzenia, tracimy ładowność oraz pogarsza się mobilność pojazdu. Z kolei gdy zależy nam na wysokiej mobilności, będziemy zmniejszać poziom ochrony balistycznej czy przeciwminowej.

Kluczowym elementem są oczywiście kilogramy, których musi wystarczyć na niezbędne uzbrojenie, wyposażenie, opancerzenie, zapasy itp., a to wszystko z kolei musi „zmieścić” się w dopuszczalnej masie całkowitej danego pojazdu. Im cięższy pojazd, tym większej mocy silnik jest potrzebny, trzeba zastosować bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie większe i cięższe elementy zawieszenia itp., a to wszystko pociąga za sobą wzrost masy całej konstrukcji.

Nie bez znaczenia jest także zagrożenie negatywnym wpływem zastosowania MRAP-ów na realizację działań COIN oraz SSTR (stability, security, transition and reconstruction). Chodzi tu zarówno o skłonność żołnierzy do pozostawania w bezpiecznych wnętrzach pojazdów, jak i wpływ tych wozów na postawy wobec sił koalicji wśród miejscowej ludności.

Pomimo tych wad MRAP-y trafiły do jednostek specjalnych, przy czym należy zaznaczyć, że wybór padł na najbardziej mobilne konstrukcje. Jednymi z pierwszych były produkowane w RPA przez należące do koncernu BAE Systems zakłady OMC Land Systems pojazdy rodziny RG-31. Już w latach 2005–2006 US Army oraz Dowództwo Operacji Specjalnych (USSOCOM) zakupiły 242 egzemplarze wersji Mk3 (pod nazwą Pathfinder) i Mk5, które zostały przede wszystkim skierowane do Iraku. W kolejnych latach zakupione zostały też liczne egzemplarze najnowszej odmiany – RG-31 Mk5E. 

Inną konstrukcją mającą południowoafrykańskie korzenie, a używaną przez amerykańskie siły specjalne pod nazwą Armoured Utility Vehicle, są RG-33, zarówno w wersji dwu- (4×4), jak i trzyosiowej (6×6). Wersje SOF RG-31 i RG-33 różnią się od „zwykłych” RG m.in. zamontowanymi zdalnie sterowanymi stanowiskami strzeleckimi CROWS II/Protector firmy Kongsberg (z zamontowanym wkm M2), dodatkowymi montażami dla karabinów maszynowych przy tylnych włazach, rozbudowanymi systemami łączności oraz zagłuszania sygnałów radiowych oraz termalnym wizjerem dla kierowcy. Na pojazdach tych mogą być także montowane zestawy dodatkowego opancerzenia, pozwalające na zwiększenie poziomu ochrony w zależności od potrzeb.

W 2005 roku w ręce „specjalsów”, tym razem australijskich, trafiły pierwsze Bushmastery, które pierwotnie zostały wysłane do Afganistanu wraz z żołnierzami z Reconstruction Task Force (RTF). Pojazdów tych używali (i nadal używają) komandosi wchodzącego w skład SOTG (Special Operation Task Group), 4. Batalionu Royal Australian Regiment (4 RAR, obecnie 2 Commando). Dzięki opancerzeniu, pojemności i ładowności oraz mobilności, Bushmastery PMV (Protected Mobility Vehicle) okazały się w warunkach afgańskich konstrukcją bardziej uniwersalną niż stosowane wcześniej Land Rovery SRV (Surveillance and Reconnaissance Vehicle).

Australijskie MRAP-y zostały w połowie 2008 roku zakupione także przez brytyjskie siły specjalne (24 szt.) i przydzielone do działającej w Iraku Task Force Black. Brytyjskie Bushmastery IMV (Infranty Mobility Vehicles) zostały wyposażone w zdalne sterowane stanowiska Protector, zestawy dodatkowego opancerzenia, zagłuszarki oraz rozbudowane osłony rurowe przodu, tzw. bull-bary, pozwalające na taranowanie/spychanie przeszkód (np. pojazdów, bram itp.).

Afgańskie MRAP-y

Wymienione wcześniej wady pojazdów minoodpornych w trudnych warunkach afgańskich szczególnie obniżyły użyteczność tych konstrukcji. Jednak zważywszy na rosnące zagrożenie ze strony różnego rodzaju ładunków wybuchowych, które w Afganistanie dodatkowo powiększają setki tysięcy min umieszczonych tam jeszcze w czasach interwencji ZSRR oraz późniejszej wojny domowej, nie można było zrezygnować z użycia MRAP-ów. Potrzebny okazał się pojazd, który mógłby być skutecznie wykorzystany do takich zadań jak: patrole w górach, ochrona konwojów, rozpoznanie oraz w charakterze nośnika systemów łączności i dowodzenia, czy do wsparcia działań sił specjalnych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu ochrony. W związku z tym rozpoczęto poszukiwanie konstrukcji lepiej dostosowanej do afgańskich warunków terenowych.

Szczegółowe wymogi dla MRAP All-Terian Vehicle (M-ATV), bo tak została nazwana nowa kategoria wozów, zostały ogłoszone pod koniec 2008 r. Ogólnie rzecz ujmując, M-ATV powinien dojechać wszędzie tam, gdzie nie mógł dotrzeć żaden pojazd kategorii MRAP, biorąc pod uwagę przede wszystkim warunki terenowe w Afganistanie. Stąd w dokumentach dotyczących M-ATV położono szczególny nacisk na jednoczesne zapewnienie odpowiedniej ochrony załogi, możliwości terenowych oraz manewrowości. M-ATV zostały także zamówione przez US SOCOM – w specjalnie stworzonej przez firmę Oshkosh Defence odmianie SFV (Special Forces Vehicle).

M-ATV SFV powstał w ścisłej współpracy z US SOCOM i charakteryzuje się większymi przednimi oknami, zmodyfikowaną przestrzenią ładunkową, na której ma być montowane specjalistyczne wyposażenie, różne w zależności od realizowanych działań. Dostęp do „bagażnika” możliwy będzie także przez specjalny właz zamontowany w tylnej ścianie kabiny/cytadeli, wewnątrz której znajdą się miejsca dla 5 (w pojazdach uzbrojonych w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie CROWS II) lub 4 żołnierzy (w pojazdach z wieżyczką O-GPK dla „gunnera”).

W 2009 r. zostały także zainicjowane przez Biuro Programu MRAP (MRAP Joint Program Office) prace nad „przeszczepieniem” systemów niezależnych zawieszeń do znajdujących się w operacyjnym użyciu pojazdów tej kategorii. Dzięki wymianie układu zawieszenia zależnego na niezależny można częściowo poprawić ich mobilność, szczególnie w trudnym, pełnym nierówności terenie, manewrowość oraz komfort jazdy (dzięki skuteczniejszemu tłumieniu drgań). Zresztą dobrze spisujące się w Afganistanie Bushmastery posiadają właśnie niezależne zawieszenie.

Pierwszą konstrukcją, która otrzymała nowe zawieszenie, był Cougar, w którym zastosowano niezależny układ firmy Oshkosh Defence – TAK-4. Równolegle zaczęto testować podobne rozwiązania dla innych MRAP-ów: RG-31, RG-33, MaxxPro, a więc wszystkich typów pojazdów minoodpornych używanych w Afganistanie przez Siły Zbrojne USA. Zestawy zawieszeń TAK-4 są montowane również w RG-33, RG-31 używanych przez jednostki podległe US SOCOM.

Jaka będzie przyszłość pojazdów taktycznych SOF? Czy zupełnie odkryte, lekkie wozy, jak np. M1040 DPV (Desert Patrol Vehicle) nie są już przydatne? Czy przyszłość jest przed pojazdami opancerzonymi, jak np. te powstające w ramach programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle)? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na te pytania. Na pewno nadal podstawowym problemem będzie znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy mobilnością, ochroną (to nie tylko samo opancerzenie, ale również wiele innych systemów i elementów wyposażenia) a ładownością, pozwalającą na zabranie potrzebnego uzbrojenia, amunicji, zapasów itp.

Ze względu na te trzy czynniki, których znaczenie będzie różnić się w zależności od realizowanych działań, potrzebne będą różne pojazdy. Można oczywiście poszukiwać uniwersalnych platform, które dzięki swojej konstrukcji pozwolą na dostosowywanie ich do konkretnych zadań, jednak zawsze będzie to pewien kompromis. Zresztą już teraz siły specjalne używają różnego typu pojazdów: od motocykli, quadów, poprzez cywilne samochody terenowe (Non-Standard Tactical Vehicle), czy dedykowane konstrukcje, jak Supacat HMT 400 SRV/OAV lub AGF Serval, a kończąc na transporterach opancerzonych, jak należące do Delta Force – Pandury AGMS 6×6 (Armored Ground Mobility System) oraz MRAP-ach.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Andrzej Krugler, Ireneusz Chloupek GROM od środka

GROM od środka GROM od środka

Na taką książkę od dawna czekali wszyscy interesujący się współczesnymi formacjami specjalnymi, a zwłaszcza polską JW GROM. Po kilku wartościowych, ale pisanych z innej perspektywy (dowódcy, dziennikarza)...

Na taką książkę od dawna czekali wszyscy interesujący się współczesnymi formacjami specjalnymi, a zwłaszcza polską JW GROM. Po kilku wartościowych, ale pisanych z innej perspektywy (dowódcy, dziennikarza) pozycjach na jej temat, wreszcie ukazały się wspomnienia operatora naszej czołowej jednostki specjalnej, uczestnika operacji w Iraku i Afganistanie - Andrzeja K. „Kisiela”. Jak sam pisze, powodem napisania książki „Trzynaście moich lat w JW GROM” była: „chęć pokazania tego, co robimy nie z punktu...

Ireneusz Chloupek Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez...

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez profesjonalistów z całego świata: od Szwecji po Australię i od RPA po Rosję. Od kilku lat używane są także przez snajperów z polskich jednostek specjalnych.

Ireneusz Chloupek URNA za granicą

URNA za granicą URNA za granicą

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych...

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych oraz zatrzymywania najgroźniejszych przestępców na terenie całego kraju (SPECIAL OPS nr 3 (16) 2012). Od prawie dziesięciu lat wykonuje ona również zadania za granicą, związane z ochroną czeskich dyplomatów i placówek dyplomatycznych w najniebezpieczniejszych regionach świata.

Zoran Milosevic Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum...

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum zadań specjalnych, która z pewnością znajduje się w czołówce tego typu formacji policyjnych w Bośni i Hercegowinie.

Ireneusz Chloupek, Andrzej Krugler Chris Kyle w Polsce

Chris Kyle w Polsce Chris Kyle w Polsce

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład,...

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład, pod tytułem „Cel snajpera”. Chris Kyle, były komandos plutonu Charlie SEAL Team 3, US Naval Special Warfare, znajduje się obecnie na pierwszym miejscu rekordów amerykańskich snajperów, z wynikiem 160 oficjalnie potwierdzonych trafień, a w rzeczywistości 255.

Andrzej Krugler Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce...

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce sztandaru.

Sebastian Miernik 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach...

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach mających miejsce w październiku 1956 r., żyjący w kraju cichociemni założyli Zespół Historyczny Cichociemnych, a w Wielkiej Brytanii od 1945 r. funkcjonowało Koło Cichociemnych. Z czasem spotkania przeniosły się na Wojskowy Cmentarz na Powązkach w Warszawie, pod pomnik 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej...

Redakcja Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Ireneusz Chloupek GROM a Euro 2012

GROM a Euro 2012 GROM a Euro 2012

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas...

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprezy, także w obliczu podwyższonego ryzyka zagrożeń terrorystycznych.

Andrzej Krugler GROM na Politechnice

GROM na Politechnice GROM na Politechnice

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych...

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podczas EURO są ćwiczenia sprawdzające możliwości i stopień przygotowania jednostek im podległych. Na przykład policyjne pododdziały specjalne w ramach projektu „Terroryzm – Policja – Bezpieczeństwo – Euro 2012” w marcu br. realizowały scenariusze związane z sytuacjami...

Ireneusz Chloupek SG 55X

SG 55X SG 55X

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej...

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej konstrukcji. Z powodu głównie wysokiej ceny nie podbił on zagranicznych rynków, za to jego kolejne skrócone wersje zdobyły liczące się miejsce w arsenale sił specjalnych wielu państw, potrafiących docenić typowo szwajcarską, wysoką jakość wykonania i szczegółowe dopracowanie, które zapewniły...

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

Dominique Andrè GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu...

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu kilku sekund rozpętało się piekło – operatorzy GIGG rozpoczęli szturmowanie Airbusa. Na sygnał dowódcy jednostki trzy zespoły szturmowe wdarły się do kabiny samolotu. Z przodu, gdy tylko sforsowano ciężkie drzwi, chroniony ciężką tarczą balistyczną „point man” wbiegł w korytarz między fotelami, a tuż...

Andrzej Krugler Prezydent w wojskach specjalnych

Prezydent w wojskach specjalnych Prezydent w wojskach specjalnych

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu...

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu dowództwu. Dowódca Wojsk Specjalnych, gen. bryg. Piotr Patalong, zapoznał gościa z informacjami na temat aktualnego funkcjonowania tych sił oraz planowanego kierunku ich rozwoju. Następnie prezydent uczestniczył w wideokonferencji, w czasie której wysłuchał meldunków operacyjnych z działalności naszych...

Andrzej Krugler Skorpion XI

Skorpion XI Skorpion XI

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego...

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego zakończyli swoje przygotowania do misji afgańskiej ćwiczeniem certyfikującym pk. „Skorpion XI”.

Patryk Janda Semper paratus

Semper paratus Semper paratus

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie...

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie z łacińską dewizą zawartą w tytule - są zawsze gotowi...

Sebastian Miernik Podpułkownik Leszek Drewniak

Podpułkownik Leszek Drewniak

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem)...

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem) uzyskał w karate mistrzowski stopień 1 dan. Do końca swojego życia udało mu się osiągnąć stopień mistrzowski 5 dan. Był wychowawcą kilku tysięcy karateków w Polsce, organizatorem wielu sekcji karate w Warszawie, trener kadry narodowej seniorów shotokan/WUKO.

Redakcja Operacja Geronimo

Operacja Geronimo Operacja Geronimo

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Redakcja Jednostka kontrterrorystyczna

Jednostka kontrterrorystyczna Jednostka kontrterrorystyczna

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży...

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży za granicą. Doktor habilitowany nauk wojskowych Kuba Jałoszyński przez 23 lata służył w warszawskim pododdziale AT, w tym przez 9 lat jako jego dowódca, był doradcą ministra spraw wewnętrznych i administracji ds. terroryzmu.

Redakcja „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

„Lubliniec.pl Cicho i skutecznie” „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW...

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW Komandosów, szerzej znanej pod starą nazwą 1. Pułk Specjalny Komandosów z Lublińca. Cieszy fakt, że taka książka powstała, szczególnie, że o innej, polskiej jednostce specjalnej – GROM – zostało napisanych kilka książek, powstały filmy dokumentalne i rozbudowane strony internetowe.

Redakcja GROM. Siła i honor

GROM. Siła i honor GROM. Siła i honor

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła...

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła znajdującego się tuż obok ministerstwa, mniej więcej sto metrów na północny wschód, przy ul. Puławskiej.

Mateusz J. Multarzyński Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011 Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego...

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego Iveco LMV dla sił specjalnych, który w bazowej odmianie znajduje się już na wyposażeniu jednostek specjalnych kilku krajów. Druga to krajowa propozycja pojazdu tej klasy. Dzięki obecności obu pojazdów na kieleckich targach, istniała możliwość porównania rozwiązań konstrukcyjnych, jakie w nich...

Ireneusz Chloupek Żniwiarz w Polsce

Żniwiarz w Polsce Żniwiarz w Polsce

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International,...

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International, sprowadzonym do Polski przez RWS CETUS ze Słupska. Mało znany w naszym kraju producent z USA na tamtejszym rynku należy do liderów wśród wytwórni specjalizujących się w tworzeniu udoskonalonych odmian broni z rodziny AR-15 (M16/M4), a jego Rapid Engagement Precision Rifle wart jest szczególnej uwagi,...

Ireneusz Chloupek SWICKS

SWICKS SWICKS

Nie tak znani jak Navy SEALs i często z nimi myleni z racji ścisłej współpracy z „Fokami”, stanowią bardzo ważny składnik sił specjalnych amerykańskiej marynarki wojennej. Special Warfare Combatant-Craft...

Nie tak znani jak Navy SEALs i często z nimi myleni z racji ścisłej współpracy z „Fokami”, stanowią bardzo ważny składnik sił specjalnych amerykańskiej marynarki wojennej. Special Warfare Combatant-Craft Crewmen (SWCC), zwani slangowo „Swicks”, to nie zwykli załoganci łodzi używanych w działaniach specjalnych, lecz prawdziwi wojownicy na specjalistycznych jednostkach pływających. Not as famous, or as well-known, as the US Navy SEALs and commonly mistaken for “Frogmen”, the so-called Swicks are...

Wybrane dla Ciebie

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia » Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach » Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach? Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Buty dla grotołazów - które wybrać »

Buty dla grotołazów - które wybrać » Buty dla grotołazów - które wybrać »

Co zmieści Crafter »

Co zmieści Crafter » Co zmieści Crafter »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie » Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni » Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »  Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt  »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź » Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? » Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje »

Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje » Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje »

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops