Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Ustawa antyterrorystycza - część druga. Organizacja i informacja

Michał Piekarski | 2012-09-29
Fot. FBI

Fot. FBI

Żaden akt prawny nie funkcjonuje w próżni, ani prawnej, ani tym bardziej społecznej. Jeśli w Polsce uchwalona zostałaby ustawa antyterrorystyczna, co jest od lat przedmiotem sporów, a obecny stan rzeczy sugeruje, że taki akt prawny jest potrzebny, ustawa ta musiałaby uwzględniać istniejące i możliwe w przyszłości uwarunkowania.

Zobacz także

Michał Piekarski Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach”

Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach” Kilka kolejnych słów o tradycji i „Czerwonych Beretach”

Mimo że głównym tematem wiadomości dotyczących elitarnych jednostek Wojska Polskiego pozostają informacje dotyczące programów modernizacji technicznej lub bieżących działań szkoleniowych lub działań poza...

Mimo że głównym tematem wiadomości dotyczących elitarnych jednostek Wojska Polskiego pozostają informacje dotyczące programów modernizacji technicznej lub bieżących działań szkoleniowych lub działań poza granicami państwa, co jakiś czas niestety powracają kwestie dotyczące historii i tradycji.

Michał Piekarski Anatomia Zamachu

Anatomia Zamachu Anatomia Zamachu

Na polskim rynku od kilkunastu lat wydano już wiele książek traktujących o tematyce terroryzmu. W tym morzu pozycji czasem trudno zauważyć te które niosą ze sobą najbardziej merytoryczny przekaz.

Na polskim rynku od kilkunastu lat wydano już wiele książek traktujących o tematyce terroryzmu. W tym morzu pozycji czasem trudno zauważyć te które niosą ze sobą najbardziej merytoryczny przekaz.

Michał Piekarski Scenariusz Chaosu

Scenariusz Chaosu Scenariusz Chaosu

Siły specjalne i gry wywiadów są jednymi z ulubionych tematów po jakie sięgają autorzy książek z gatunku military fiction. Tak jest także w przypadku najnowszej powieści Piotra Langenfelda, wydanej przez...

Siły specjalne i gry wywiadów są jednymi z ulubionych tematów po jakie sięgają autorzy książek z gatunku military fiction. Tak jest także w przypadku najnowszej powieści Piotra Langenfelda, wydanej przez wydawnictwo WarBook.

Polska jest państwem, które może stać się celem ataku terrorystycznego, wyprowadzonego z zewnątrz, może stać się także miejscem działania rodzimych ekstremistów. Nie jest to jednak zagrożenie na poziomie porównywalnym z Wielką Brytanią, Francją, a już na pewno nie z Izraelem. To nakazuje zachowanie odpowiedniej proporcji w zakresie metod i sił używanych do walki z terrorystami. Zarazem terroryzm jest zjawiskiem dynamicznie ewoluującym, a to nakazuje pozostawienie pola manewru pozwalającego na elastyczne reagowanie w odpowiedzi na pojawiające się zagrożenia.

W walce z terrorystami, fundamentalną rolę odgrywają informacje uzyskiwane w wyniku działań rozpoznawczych i wywiadowczych różnego rodzaju. Niektóre z nich są obecnie regulowane w przepisach ustawowych, w szczególności w zakresie kontroli operacyjnej (podsłuchów) oraz takich czynności jak zakup kontrolowany czy przesyłka niejawnie nadzorowana. Ustawy dotyczące poszczególnych służb policyjnych i specjalnych regulują także zasadnicze zasady współpracy z osobowymi źródłami informacji. Istniejące przepisy dotyczą terroryzmu w takim samym stopniu, jak innych przestępstw. Biorąc pod uwagę zarówno dużą liczbę uprawnionych do prowadzenia pracy operacyjnej służb, i rozproszone przepisy dotyczące terroryzmu, można uznać obecny stan rzeczy za wątpliwy pod względem efektywności. Faktem jest, że w ostatnich latach zauważalny jest wzrost znaczenia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie rozpoznawania zagrożeń terrorystycznych.

Zobacz także: Ustawa antyterrorystyczna – część pierwsza

W obecnej sytuacji, w Polsce nie ma potrzeby tworzenia odrębnej służby przeznaczonej jedynie do rozpoznawania zagrożeń terrorystycznych, trudno zresztą wskazać państwo, w którym taka służba by istniała. Nawet w najbardziej zagrożonych krajach jak Izrael, Wielka Brytania czy USA, problematyką terroryzmu zajmują się wyspecjalizowane piony służb wywiadowczych, kontrwywiadu i policji. Zauważalne jest także, że dąży się do podporządkowania ich pracy na kierunku zwalczania terroryzmu jednemu ośrodkowi, znajdującemu się ponad służbami lub w obrębie jednej z nich. W Polsce eksperymentowano już z tworzeniem różnych ciał koordynacyjnych, na różnych szczeblach, a w ostatnich latach funkcję ośrodka koordynacyjnego pełni Centrum Antyterrorystyczne w ABW.

Niezależnie od przyjętej formy organizacyjnej, aparat służący do rozpoznawania zagrożeń terrorystycznych musi mierzyć się z dwoma, przeciwstawnymi wyzwaniami. Po pierwsze, nie może to być aparat nadmiernie hierarchiczny. Terroryzm współczesny jest zjawiskiem sieciowym, a sieci zawsze wygrywają ze strukturą. Pożądane jest w związku z tym maksymalne spłaszczenie struktur i ich usieciowienie.

Nie jest jednak możliwe całkowite zrezygnowanie z hierarchicznych struktur. Może to doprowadzić do rozproszenia dostępnych zasobów i pogłębienia szkodliwej rywalizacji pomiędzy służbami oraz rozmycia odpowiedzialności. Państwo i jego służby są niejako z definicji hierarchiczne, wobec czego system przeciwterrorystyczny musi takim – w minimalnym koniecznym wymiarze – pozostać. Oznacza to, że jeden centralny ośrodek, pozostający w centrum tego systemu musi koordynować (lub kierować) pracą wszystkich jego elementów (służb i resortów, także należących do wojska), zarazem przepływ informacji pomiędzy nimi wszystkimi musi być bezproblemowy i bezkonfliktowy.

Nie jest to oczywiście rzecz którą można zadekretować przepisem, musi to być wynik wielu lat pracy i tworzenia odpowiedniej kultury organizacyjnej, jednak ustawa antyterrorystyczna musi stwarzać formalne warunki do zaistnienia takiej współpracy. Powinna także desygnować konkretną strukturę koordynacyjną – czy to w ABW lub w innej służbie, w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych lub na wyższym poziomie – będącą owym rdzeniem systemu przeciwterrorystycznego państwa. Ciało to musi być odpowiedzialne zarówno za koordynację działań na terytorium Polski oraz rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom zewnętrznym.

Zobacz także: Paragraf dla strzelca

Pożądane jest także, aby ustawowo wskazać które ze służb państwowych i w jakim zakresie odpowiedzialne są za rozpoznawanie, zwalczanie i niwelowanie skutków ataków terrorystycznych. Idealną sytuacją byłoby gdyby wspomniane wyżej centrum koordynacyjne służbom tym mogło wydawać polecenia i egzekwować ich wykonanie. Jest to jednak, zważywszy na fakt zróżnicowanego podporządkowania tych służb, mało prawdopodobne.

Ustawa w sposób jednoznaczny powinna odnosić się do zbierania informacji przez odpowiednie służby. Uwzględniając aktualny podział uprawnień, w tym zakresie podstawowymi służbami które były i są odpowiedzialne za gromadzenie tego rodzaju informacji są Policja, Straż Graniczna, ABW, AW i wojskowe służby specjalne.

Ponieważ w ostatnich latach nasila się krytyka prawnych regulacji dotyczących pracy operacyjnej, zakresu uprawnień poszczególnych służb, politycznego nadzoru nad ich pracą, nie jest wykluczone że w najbliższej przyszłości dojdzie do zaostrzenia regulacji dotyczących metod gromadzenia informacji, w tym poprzez środki techniczne. W związku z tym, biorąc pod uwagę złożoność zjawiska terroryzmu, celowe jest określenie dozwolonego zakresu metod i form pracy operacyjnej, który powinien być możliwie szeroki.

Zobacz także: Gdyby nie było 11 września?

Nie chodzi tu o znaczące rozszerzenie obecnego stanu rzeczy, określonego obecnie na przykład w ustawie o Policji czy ABW, ale o utrzymanie ustawowych gwarancji pozwalających na stosowanie wobec osób podejrzanych o działalność terrorystyczną zarówno kontroli operacyjnej jak również rozpoznania agenturalnego. Większości znanych sukcesów w walce z terrorystami na świecie osiągnięto właśnie dzięki efektywnym wykorzystaniu osobowych źródeł informacji, uzupełnianych przez techniczne środki rozpoznania.

Regulacji powinien zostać także poddany rozdział pracy operacyjnej i śledczej. Celem tej drugiej jest dostarczenie informacji w formie dowodów na użytek postępowania karnego. Są państwa, gdzie te sfery są rozdzielone. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii kontrwywiad (MI5) pracuje operacyjnie zaś czynności procesowe wobec terrorystów i szpiegów wykonuje policja dysponująca wyspecjalizowanymi pionami (Special Branch). W USA FBI ma uprawnienia i operacyjne, i śledcze. W Polsce uprawnienia różnych służb są zróżnicowane. Dlatego nie jest celowe postulowanie głębokiej reformy, ale dążenie do wykorzystania systemowej, możliwie płynnej współpracy różnych elementów i różnych służb dla uzyskania efektu synergii.

Te, podobnie jak większość problemów odnotowanych w tym wpisie, nie są możliwe do uzyskania jedynie poprzez zapisy ustawowe. Ustawa antyterrorystyczna powinna jednak stwarzać ramy formalne do systemowego współdziałania, w każdym aspekcie walki z terrorystami, także w zakresie walki bezpośredniej, ściśle związanej z funkcjonowaniem jednostek specjalnych. Będzie to tematem kolejnego wpisu.

Komentarze

Najnowsze produkty i technologie

Fabryka Broni „Łucznik”- Radom sp. z o.o GOTOWY. NA WSZYSTKO. Pistolet MPS z Fabryki Broni

GOTOWY. NA WSZYSTKO. Pistolet MPS z Fabryki Broni GOTOWY. NA WSZYSTKO. Pistolet MPS z Fabryki Broni

Pistolet MPS, czyli Modułowy Pistolet Samopowtarzalny MPS, kal. 9x19 Para, to najnowsza konstrukcja opracowana przez inżynierów Fabryki Broni „Łucznik" – Radom, której prezentacja stanowi istotny krok...

Pistolet MPS, czyli Modułowy Pistolet Samopowtarzalny MPS, kal. 9x19 Para, to najnowsza konstrukcja opracowana przez inżynierów Fabryki Broni „Łucznik" – Radom, której prezentacja stanowi istotny krok w kierunku unowocześnienia oferty polskiego przemysłu zbrojeniowego w segmencie broni krótkiej. Powstanie tej konstrukcji jest efektem szczegółowych analiz, konsultacji ze środowiskami wojskowymi, policyjnymi oraz cywilnymi użytkownikami broni, a także wnikliwej obserwacji trendów światowych. Wynikiem...

Militaria.pl Go Loud! Z marką Direct Action

Go Loud! Z marką Direct Action Go Loud! Z marką Direct Action

Produkty marki Direct Action powstały dzięki doświadczeniom operatorów jednostek specjalnych, takich jak JW GROM. Direct Action to polski producent, którego motto “#Go Loud” to nie tylko hasło przewodnie,...

Produkty marki Direct Action powstały dzięki doświadczeniom operatorów jednostek specjalnych, takich jak JW GROM. Direct Action to polski producent, którego motto “#Go Loud” to nie tylko hasło przewodnie, ale symbol bezkompromisowego podejścia do jakości wyposażenia.

Militaria.pl Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych

Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych

Buty taktyczne kojarzą się głównie z wyposażeniem militarnym, choć świetnie sprawdzają się również poza poligonem wojskowym. Coraz więcej osób sięga po buty taktyczne latem, szczególnie wybierając się...

Buty taktyczne kojarzą się głównie z wyposażeniem militarnym, choć świetnie sprawdzają się również poza poligonem wojskowym. Coraz więcej osób sięga po buty taktyczne latem, szczególnie wybierając się na trudniejsze wyprawy. Nowoczesne letnie buty taktyczne zapewniają komfort i wytrzymałość, dzięki czemu znajdują zastosowanie w różnych aktywnościach.

Kamil P. BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne

BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne

Obuwie firmy BATES cieszy się bardzo dobrą opinią jako solidnie wykonane, z wysokiej jakości materiałów i co ważne – trwałe.

Obuwie firmy BATES cieszy się bardzo dobrą opinią jako solidnie wykonane, z wysokiej jakości materiałów i co ważne – trwałe.

CANINE TACTIC Gdy pies staje się operatorem

Gdy pies staje się operatorem Gdy pies staje się operatorem

Zapada cisza. Operator daje sygnał ręką. Kilka kroków przed nim pies błyskawicznie reaguje. Wchodzi pierwszy. Nie dlatego, że musi. Wchodzi, bo jest gotowy. To nie jest zwykły pies, to wyszkolony specjalista....

Zapada cisza. Operator daje sygnał ręką. Kilka kroków przed nim pies błyskawicznie reaguje. Wchodzi pierwszy. Nie dlatego, że musi. Wchodzi, bo jest gotowy. To nie jest zwykły pies, to wyszkolony specjalista. A jego bezpieczeństwo to nasza odpowiedzialność. W pracy psów operacyjnych nie ma miejsca na kompromisy. Sprzęt musi gwarantować pełne bezpieczeństwo, zarówno dla zdrowia, jak i życia psa.

elektromaniacy.pl Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite

Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o nowej lunecie HIKMICRO ALPEX 4K Lite, byłem ciekaw, czy „odchudzona” wersja kultowego Alpexa może w ogóle konkurować ze swoim starszym bratem.

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o nowej lunecie HIKMICRO ALPEX 4K Lite, byłem ciekaw, czy „odchudzona” wersja kultowego Alpexa może w ogóle konkurować ze swoim starszym bratem.

Radosław Tyślewicz Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących...

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących działania w ramach tzw. low profile – czyli w ukryciu. Na ile ten sportowy z wyglądu model spełnia taktyczne wymagania operacji w terenie zurbanizowanym, sprawdziliśmy w naszym teście.

Helikon-Tex Koszule HELIKON-TEX®

Koszule HELIKON-TEX® Koszule HELIKON-TEX®

Hawajskie koszule to symbol luzu i wyrazistego stylu, ale wykorzystując przenikające się kształty, mogą też opowiadać inspirujące historie.

Hawajskie koszule to symbol luzu i wyrazistego stylu, ale wykorzystując przenikające się kształty, mogą też opowiadać inspirujące historie.

Radosław Tyślewicz Bates Tactical Sport 2 – model 3181

Bates Tactical Sport 2 – model 3181 Bates Tactical Sport 2 – model 3181

Nie pierwszy raz testujemy dla Was buty firmy Bates. Jednak tym razem padło na pustynną propozycję godną uwagi na sezon wiosenno-letni – model Tactical Sport 2. Zabraliśmy je nawet na spaloną słońcem Maltę,...

Nie pierwszy raz testujemy dla Was buty firmy Bates. Jednak tym razem padło na pustynną propozycję godną uwagi na sezon wiosenno-letni – model Tactical Sport 2. Zabraliśmy je nawet na spaloną słońcem Maltę, żeby dokonać faktycznej weryfikacji w temperaturach przekraczających 20 stopni Celsjusza. Testowana para butów trafiła też do polskich lasów, żeby potwierdzić ich przydatność również w naszym klimacie. W trakcie testów pokonaliśmy łącznie 250 tys. kroków! Opis modelu butów oraz wyniki naszego...

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.