Special-Ops.pl

Vip-owskie opancerzone samochody terenowe

3 październik a 2007 roku Al-Kaida dokonała w Bagdadzie zamachu na polskiego ambasadora w Iraku – gen. broni Edwarda Pietrzyka. Kolumna samochodów wiozących ambasadora została zaatakowana za pomocą bomb oraz ostrzelana z broni maszynowej. W wyniku tego zamachu zginął funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu – plut. Bartosz Orzechowski, a czterech innych zostało rannych. Generał Pietrzyk został ciężko poszkodowany.

Zobacz także

Allegro O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon? O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...

Marcin Kaczmarek, Radosław Tyślewicz (Mała) elektromobilność dla służb mundurowych

(Mała) elektromobilność dla służb mundurowych (Mała) elektromobilność dla służb mundurowych

Po blisko dwudziestu latach od oficjalnej prezentacji pojazdu pomysłu Deana Kamena z USA, powszechnie znanego jako Segway, można być już w stu procentach pewnym, że pojazdy o napędzie elektrycznym na stałe...

Po blisko dwudziestu latach od oficjalnej prezentacji pojazdu pomysłu Deana Kamena z USA, powszechnie znanego jako Segway, można być już w stu procentach pewnym, że pojazdy o napędzie elektrycznym na stałe wpisały się funkcjonowanie służb mundurowych. Mało tego, po tym trudnym okresie wstępnym, w perspektywie kolejnych 5-10 lat będą stanowić o przewadze taktycznej i większej efektywności działania tych służb, które zdołają tego typu pojazdy zaimplementować w swojej działalności. Świat nie toleruje...

Tomasz Łukaszewski Nowe pojazdy 6BPD

Nowe pojazdy 6BPD Nowe pojazdy 6BPD

Wojska aeromobilne zostały doposażone w 15 nowych pojazdów Aero 4 x 4 wraz z przyczepami specjalnymi, które trafiły do 6. Brygady Powietrznodesantowej. Oficjalne przekazanie sprzętu przez Ministra Obrony...

Wojska aeromobilne zostały doposażone w 15 nowych pojazdów Aero 4 x 4 wraz z przyczepami specjalnymi, które trafiły do 6. Brygady Powietrznodesantowej. Oficjalne przekazanie sprzętu przez Ministra Obrony Narodowej odbyło się w Krakowie 15 stycznia br. Jednostka zyskała także nową Spadochroniarnię Tary Ciężkiej, która przeznaczona będzie do przygotowywania dużych ładunków do zrzutu oraz naprawy i serwisowania sprzętu desantowego.

Ta zasadzka oraz wyzwania związane z ochroną przedstawicieli państwa polskiego w rejonach działań wojennych – w Iraku czy Afganistanie, gdzie istnieje wysokie ryzyko zamachów, zmusiły Biuro m.in. do pozyskania nowoczesnego sprzętu i wyposażenia. Znalazły się w nim również nowe opancerzone pojazdy zbudowane na podstawie Toyoty Land Cruiser serii 100. Dzięki wykorzystaniu doświadczeń zdobytych podczas misji w Iraku i Afganistanie, a także wytycznym przyszłych użytkowników, udało się stworzyć unikalne na skalę światową samochody opancerzone. Do tej pory nie wykonywano w tego typu konstrukcjach tak dużych modyfikacji, z myślą o wykonywaniu konkretnych zadań związanych z transportem i ochroną VIP-ów w strefie działań wojennych.

Opancerzone samochody terenowe

Opancerzanie dużych aut terenowych, czy też szerzej określanych mianem SUV, nie jest żadną nowinką ostatnich lat i zajmują się tym zarówno producenci niektórych marek samochodów, np. Mercedes-Benz, Land Rover, jak i specjalistyczne firmy np. ACS, Achleitner, BAE Systems, Labock Technologies, PSV-SHIELD, SVOS. Takie pojazdy wykorzystują m.in. różne agendy ONZ, firmy ochroniarskie, służby bezpieczeństwa i organy ścigania oraz armie wielu państw. Znajdują one nabywców również wśród osób prywatnych: biznesmenów i tzw. celebrities, szczególnie dotyczy to rynku amerykańskiego, rosyjskiego oraz krajów Bliskiego Wschodu.

Samochody terenowe są opancerzane także w Polsce, a specjalizują się w tym firmy: Germaz z Wrocławia, AMZ Kutno, Zeszuta z Radomia oraz Igma z Warszawy. Trafiają one do odbiorców zarówno w kraju, jak i za granicą. W naszym kraju pojazdy takie, poza BOR, posiadają m.in. jednostki antyterrorystyczne policji oraz Dowództwo Sił Specjalnych.

Opancerzone „terenówki” budowane są na podstawie różnych samochodów. Do najpopularniejszych modeli należą: Toyota Land Cruiser (100, 105, 120 i 200), Mercedes G-Klasse, Land Rover Defender, Range Rover, Nissan Patrol, Chevrolet Tahoe/Suburban, choć również wykorzystuje się i pickupy jak np. Toyota HiLux czy Ford serii F. Na ten segment rynku chce też powrócić Jeep ze swoim modelem J8.

Mimo różnic konstrukcyjnych, wielkości czy zastosowanych odmiennych rozwiązań technicznych pomiędzy poszczególnymi samochodami, zakres wprowadzanych w nich modyfikacji jest podobny. Można je podzielić na dwa obszary, jeden dotyczy montażu osłon balistycznych i systemów bezpieczeństwa, drugi – „tuningu” podzespołów mechanicznych.

Pancerz i „gadżety”

Podstawowymi materiałami używanymi do wykonania opancerzenia jest stal pancerna i szkło, z którego wykonywane są wielowarstwowe szyby kuloodporne. Są one też najcięższymi elementami, gdyż na przykład wykonana w najpopularniejszej klasie B6/NJIII szyba ma grubość 38-42 mm i waży ok. 74 kg/m2. Dla porównania, arkusze stali w tej samej klasie mają grubość 6,5 mm (całość opancerzenia kabiny pasażerskiej w B6 waży minimum 1000 kg). Niestety, jak na razie nie ma dla szyb kuloodpornych lżejszych alternatyw, dlatego wykonawcy takich pojazdów poszukują zamienników dla elementów wykonywanych ze stali pancernej. Tu z pomocą przychodzą najnowsze technologie stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych, szczególnie duże możliwości daje zastosowanie polietylenu. Jest to materiał lekki i dający się bardzo łatwo formować, a jednocześnie posiadający wysoką odporność balistyczną. Jedyną wadą polietylenowych pancerzy jest ich słabsza odporność na pociski przeciwpancerne, czy odłamki, których ten materiał skutecznie nie deformuje. Można temu jednak zaradzić tworząc kompozytowe osłony np. poprzez dołożenie wierzchniej warstwy ceramicznej lub z blachy pancernej. Problem, szczególnie z perspektywy polskich doświadczeń, może stanowić również palność polietylenu, choć nie zawsze musi to być czynnik go dyskwalifikujący.

Powszechnie stosowany jest też kevlar w postaci wykładziny mającej przede wszystkim za zadanie wyłapywać odłamki czy „odpryski” z pancerza (stosuje się go także jako dodatkową osłonę, wraz ze stalą, przed pociskami SS109). Na kuloodporne szyby od strony wewnętrznej naklejana jest folia poliwęglanowa, która chroni znajdujących się w środku pojazdu ludzi przed fragmentami szkła powstającymi w wyniku uszkodzenia szyby. Klasy odporności balistycznej, w jakich najczęściej wykonywane są omawiane pojazdy, to:

  • B4/NIJIIIA/DINII (wg Committee European Normalization/National Institute of Justice/German Standard) – ochrona przed pociskami: 9 mm,
  • B5,6/NIJIII/DINIII – ochrona przed pociskami: 7,62×39 mm, 7,62×51 mm, 5,56×45 mm, SS109,
  • B7/NIJIV/DINIV – ochrona przed pociskami: 7,62×51 mmAP, 20 mm odłamki (IED).

Odporność na wybuchy określana jest wg STANAG2920 i odpowiada eksplozji 2 granatów ręcznych DM51 – w tej klasie pojazdów jest to standard.

Większość samochodów terenowych ze względu na ich konstrukcyjne możliwości opancerzanych jest w klasie B6, przy czym podłoga i dach opancerzane są wtedy w klasie B4. Osłony balistyczne mogą obejmować tylko samą kabinę pasażerską, bez bagażnika – tzw. „bold head” (za kanapą montowana jest pancerna przegroda) lub łącznie z nim. Pojazdy „bold head” są szczególnie popularne w Ameryce Płn. i Środkowej, gdzie istnieje spory rynek cywilny dla takich samochodów.

Komora silnika z reguły nie jest opancerzana, chronione są jedynie chłodnica, akumulatory (od 2 do 3, obecnie powszechnie stosowane są akumulatory żelowe, które mogą pracować nawet po uszkodzeniu) oraz moduły elektroniczne sterujące pracą silnika i innych podzespołów/układów. Zbiornik paliwa jest również standardowo opancerzany, często też montowany jest drugi, co ma znaczenie w przypadku zwiększonego zużycia paliwa, jakim te samochody się charakteryzują (duża masa i duże silniki). Pozwala to też na kontynuowanie jazdy w przypadku uszkodzenia jednego ze zbiorników.

Oczywiście, aby zastosowane opancerzenie było skuteczne, bardzo ważny jest sposób jego zamontowania w pojeździe (specjalne techniki punktowego spawania) oraz dodatkowa ochrona najsłabszych punktów, jak krawędzie szyb, szczeliny między drzwiami a nadwoziem. Nie stosuje się połączeń za pomocą śrub, czy nitów, które stanowiłyby dodatkowe zagrożenie dla pasażerów (urwana na skutek np. eksplozji śruba jest tak samo niebezpieczna jak pocisk, czy odłamek, który spenetrowałby opancerzenie). W sytuacji, gdy konieczne jest użycie śrub lub nitów, są one dodatkowo zabezpieczane, aby po zerwaniu nie penetrowały wnętrza samochodu.

Kwestią, którą także muszą brać pod uwagę projektujący takie pojazdy inżynierowie, są również kolizje drogowe i ich wpływ na zachowanie się osłon balistycznych. Nie mogą one np. w wyniku dachowania pojazdu stanowić dodatkowego zagrożenia dla pasażerów, a także przestać ich chronić.

Poza opancerzeniem montowane są różne systemy mające zapewnić bezpieczeństwo pasażerom, a także umożliwić ochronie reakcję na atak. Należą do nich m.in.:

  • dodatkowe zamki/blokady uniemożliwiające siłowe (np. łomem) otwarcie drzwi z zewnątrz,
  • dodatkowe wyjście/wyjścia ewakuacyjne, pozwalające na opuszczenie samochodu w przypadku, gdy drzwi, np. na skutek eksplozji, zostaną zakleszczone (nie jest to jednak wyposażenie standardowe),
  • system gaśniczy komory silnika, kabiny, kół (także oferowany jako opcja),
  • opuszczana elektrycznie boczna szyba kierowcy (można ją opuścić jedynie na kilka centymetrów z uwagi na jej masę i stosowany specjalny podnośnik), z awaryjnym systemem ręcznego podnoszenia. Opcjonalnie oferowana jest możliwość opuszczania szyb we wszystkich drzwiach (również na kilka centymetrów),
  • wzmocnione, stalowe zderzaki, oraz tzw. „bullbar” z przodu, czyli rurowa osłona pozwalająca np. na taranowanie innych pojazdów,
  • luki strzelnicze, widoczne, będące gotowymi elementami zamontowanymi w szybach, lub ukryte, czyli miejsca, gdzie po „usunięciu” fragmen tu opancerzenia można przestrzelić np. blachę nadwozia czy zwykłą szybę, która maskuje otwór/luk,
  • dodatkowe oświetlenie, w tym robocze wokół pojazdu, a także lampy NV,
  • interkom do porozumiewania się z osobami znajdującymi się na zewnątrz pojazdu, syreny alarmowe,
  • system klimatyzacji oraz filtrowentylacji chroniący pasażerów przed atakiem gazowym.

Oczywiście lista ta nie jest pełna i zależy tak naprawdę od potrzeb i zasobności portfela zamawiającego.

Dodatkową grupę wyposażenia dodatkowego stanowią systemy elektroniczne i łączności oraz wszelkie dodatkowe modyfikacje związane z ich montażem. Są one dostosowywane do wymagań konkretnego klienta i objęte tajemnicą. Niektóre firmy, jak np. Jankel, oferują gotowe zabudowy z systemami ECM (Electronic Counter Measures), zwanymi popularnie zagłuszarkami. W tym konkretnym przypadku są to Toyoty Land Cruiser 105 z systemami firmy Allen-Vanguard. Pojazdy będące nośnikami tego rodzaju urządzeń mają rozbudowaną instalację elektryczną, często wzbogaconą o dodatkowe źródło prądu, niezależne od silnika.

Oczywiście, aby taki opancerzony samochód był przydatny, musi on móc sprawnie się poruszać, stąd potrzeba wykonania odpowiedniego „tuningu”.

Poprawianie fabryki

Masa opancerzonego samochodu terenowego, np. Toyoty Land Cruiser serii 100 w klasie B6, to 4-4,5 tony, a w przypadku większych pojazdów, takich jak np. Chevrolet Suburban czy samochody o wyższej klasie odporności, może nawet przekroczyć 6 ton. Te kilogramy osłon balistycznych i specjalistycznego wyposażenia „wymuszają” na producentach takich wozów dość znaczne ingerencje w podzespoły samochodu i wymianę fabrycznych elementów na wzmocnione. Dostarczają je firmy specjalizujące się w produkcji takich części i podzespołów, stosowanych często w wyczynowych samochodach terenowych.

Do podstawowych elementów, jakie muszą zostać „ztuningowane”, należą:

  • układ hamulcowy, poprzez zastosowanie pompy o większej wydajności, wentylowanych tarcz o większej średnicy, wyczynowych klocków hamulcowych,
  • zawieszenie, poprzez wymianę elementów resorujących na wzmocnione (niezależnie, czy są to sprężyny śrubowe, czy resory piórowe), często dokładane są dodatkowe elementy resorujące; amortyzatorów (stosuje się specjalne z dodatkowymi zbiornikami oleju, aby przeciwdziałać jego przegrzewaniu się), a także skrętu; drążków reakcyjnych (stosuje się grubsze, np. zamiast o średnicy 28 mm w Toyocie LC zakłada się 32 mm); elementów gumowych (wymienia się je na tzw. „polybushe”),
  • mocniejsze felgi oraz opony, stalowe wentyle, standardem są oczywiście wkładki typu run-flat, umożliwiające przejechanie 50 km przy prędkości 50 km/h.

Wymienia się również zawiasy drzwi ze względu na ich masę oraz dokłada ogranicznik otwarcia, gdyż pełne otwarcie drzwi pod wpływem np. grawitacji mogłoby uszkodzić słupki.

Ze względu na stosowane w najczęściej przebudowywanych samochodach silniki o znacznych pojemnościach (od 3 l wzwyż) i mocach (z reguły powyżej 200 KM, choć zdarzają się też pojazdy z silnikami o mocy 100-130 KM, np. Toyota HiLux) nie wprowadza się w nich żadnych modyfikacji. Skrzynie biegów, zarówno manualne, jak i automatyczne, pozostają seryjne, choć w przypadku tych pierwszych stosuje się wzmocnione, wyczynowe sprzęgła, a w drugich powiększa się np. chłodnice płynu hydraulicznego i blokuje możliwość ręcznej zmiany biegów. Działania te mają za zadanie podnieść żywotność tych elementów i „uodpornić” je na ciężkie warunki pracy.

Ze względu na masę tego typu samochodów, mimo że posiadają one przydomek: „terenowe”, jazda w jakimkolwiek cięższym terenie jest wykluczona. Zresztą nie jest to główny powód, dla którego tego typu pojazdy wybierane są jako baza pod budowę opancerzonych wersji. Ich zaletą jest przede wszystkim konstrukcja ramowa podwozia, pozwalająca na dołożenie dodatkowych kilogramów, bez obawy o jej wytrzymałość. Liczy się też ich wielkość, co przekłada się na ilość miejsca w środku, a także daje przewagę w ruchu drogowym. Również napęd na 4 koła wpływa na bezpieczeństwo, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych, a terenowe zawieszenie lepiej znosi dziurawe drogi. Nie bez znaczenia jest też popularność niektórych marek, zwłaszcza Toyoty, w regionach, gdzie tego typu pojazdy są potrzebne. Rozbudowana sieć serwisowa producenta znacznie upraszcza logistykę dostaw części zamiennych oraz skraca czas napraw wymagających interwencji wyspecjalizowanego serwisu.

Projekt X

Biuro Ochrony Rządu posiada różnego typu pojazdy opancerzone, od aut osobowych po autobusy. Są wśród nich także opisywane samochody terenowe: Mercedesy G-Klasse oraz Toyoty Land Cruiser serii 100.

Większość z posiadanej floty to pojazdy stworzone z myślą o ochranianiu VIP-ów w warunkach pokojowych. Mają one być przede wszystkim reprezentacyjne, niewyróżniające się, posiadają standardowe opancerzenie i są to głównie wersje fabryczne oferowane przez producentów samochodów. Jednak po wydarzeniach z 3 października 2007 roku w Biurze podjęto kroki w celu pozyskania zupełnie nowych, przystosowanych do warunków wojennych, opancerzonych pojazdów. Ze względu na fakt, że miały być one przeznaczone do przewożenia przedstawicieli państwa polskiego, kwestie polityczne ograniczały wybór do pojazdów cywilnych. Pod uwagę należało też wziąć warunki, w jakich samochody te będą eksploatowane, w tym np. ciasną zabudowę afgańskich miast. Wybór padł na Toyotę Land Cruiser serii 100, pojazd znany i sprawdzony, zapewniający wystarczającą ilość miejsca dla 4-5 osób. Koncepcję oraz wymagania, według których miały być zabudowane nowe pojazdy, opracowali funkcjonariusze Biura, przede wszystkim z Wydziału Zabezpieczenia Specjalnego, posiadający spore doświadczenie bojowe. Nie obyło się oczywiście bez pewnych problemów, wynikających przede wszystkim z różnic pomiędzy potrzebami zgłaszanymi przez funkcjonariuszy operacyjnych a sposobem ich zaspokajania przez służby logistyczne. Jednak ostatecznie udało się zbudować pojazdy stanowiące nową jakość w tej kategorii i będące obecnie obiektem zazdrości wielu zagranicznych formacji ochronnych oraz służb.

Co takiego więc stanowi o wyjątkowości land cruiserów BOR-u? Krótko można napisać, że to „full opcja”, a nawet więcej. Zamontowano w nich wszystkie rozwiązania, jakie stosuje się standardowo oraz opcjonalnie, a także wprowadzono rozwiązania nowe, do tej pory niestosowane.

Opancerzenie zostało wykonane w klasie B6, ale jest ono mocniejsze niż standardowe, w tej samej klasie chronione są również podłoga oraz dach. Zwiększona została także odporność na odłamki oraz wybuchy. Komora silnika otrzymała również rozbudowane osłony balistyczne, chroniące nie tylko chłodnicę i akumulatory, ale i silnik. Wszystkie nowe toyoty posiadają włazy ewakuacyjne, wyposażone są także w luki strzelnicze, zamontowane w szybach, oraz system wentylacji usuwający z wnętrza pojazdu gazy prochowe.

Najwięcej zmian, w stosunku do podobnych konstrukcji, wprowadzonych zostało wewnątrz toyot BOR-u. Przede wszystkimi starano się usunąć wszystkie elementy łatwo palne, dlatego pozbawiono te samochody wszelkich obić tapicerskich, zastępując je materiałami trudno palnymi. W niektórych pojazdach zamiast tylnej kanapy zamontowano indywidualne siedziska, które można przekręcać o kilkadziesiąt stopni od osi pojazdu. Montaż tych foteli znacznie poprawia komfort pracy funkcjonariuszy, którzy cały czas muszą obserwować teren wokół pojazdu i błyskawicznie reagować na pojawiające się zagrożenie. W samochodach, w których pozostawiono kanapy, zostały one obniżone tak, aby można było nad ich oparciem przejść. Jest to szczególnie ważne w sytuacji zagrożenia, gdy zachodzi konieczność ewakuacji z pojazdu, a można ją wykonać np. tylko przez drzwi bagażnika.

Samochody zostały wyposażone także w systemy gaśnicze oraz zamontowano dodatkowe gaśnice wewnątrz pojazdu. Oczywiście poddano modyfikacjom również podzespoły mechaniczne, a ich zakres był podobny do przytoczonego wcześniej przykładu. W samochodach zastosowano silnik Diesla oraz manualne skrzynie biegów, co też ma swoje uzasadnienie, gdyż olej napędowy jedynie pali się, a nie wybucha jak opary benzyny. Z kolei manualna skrzynia biegów, nawet uszkodzona, bez oleju, daje możliwość ucieczki z miejsca zasadzki.

Nie zapomniano także o zamontowaniu porządnych stalowych zderzaków oraz rurowej osłony przodu, co może się przydać zarówno przy wypychaniu uszkodzonego pojazdu, np. z płonącej plamy paliwa, jak i taranowaniu blokującego drogę samochodu. Na dachu mocowane są stalowe bagażniki (podobne do tych wykorzystywanych w samochodach wyprawowych), na których umieszcza się m.in. koło zapasowe.

Z wiadomych względów nie mogliśmy dokładnie opisać najnowszych opancerzonych samochodów używanych w strefach wojny przez BOR. Jednak nawet na podstawie tych niepełnych informacji można stwierdzić, że doświadczenia, szczególnie wyniesione z zamachu na gen. Edwarda Pietrzyka, nie poszły na marne. Udało się stworzyć pojazd, który w warunkach wysokiego ryzyka atakiem terrorystycznym zapewnia bezpieczeństwo przewożonym VIP-om oraz ochraniającym ich funkcjonariuszom. Jest to w miarę odpowiedni do warunków, w jakich musi być używany, sprzęt, pozwalający na skuteczne i co równie ważne, komfortowe (liczy się zarówno komfort fizyczny, jak i psychiczny) wykonywanie zadań. O wiele łatwiej dbać o cudze bezpieczeństwo, gdy samemu czujemy się bezpiecznie.

Dziękuję funkcjonariuszom BOR za pomoc przy tworzeniu artykułu.

Komentarze

  • X-men X-men, 05.09.2011r., 09:48:36 Każda akcja rodzi reakcję - większy pancerz - większe ładunki - takie błędne koło

Powiązane

Ireneusz Chloupek AFGANISTAN WHO IS WHO (3)

AFGANISTAN WHO IS WHO (3) AFGANISTAN WHO IS WHO (3)

W działaniach bojowych na terytorium Afganistanu żołnierze koalicyjnych sił specjalnych ściśle współpracują z wyszkolonymi przez nich jednostkami elitarnymi ze składu miejscowych sił bezpieczeństwa ANSF...

W działaniach bojowych na terytorium Afganistanu żołnierze koalicyjnych sił specjalnych ściśle współpracują z wyszkolonymi przez nich jednostkami elitarnymi ze składu miejscowych sił bezpieczeństwa ANSF (Afghan National Security Forces), które stanowią najskuteczniejsze, najbardziej profesjonalne i lojalne formacje tego kraju. Kto jest kim wśród licznych jednostek, znanych tam pod ogólną nazwą, w językach Paszto i Dari, jako KAQ/QKA (Khasa Amalyati Qeta/Qeta-ye Khas-e Amalyati), czyli afgańskie...

Marcin Wójcik / wojnografia.pl Tygrysy z Ghazni

Tygrysy z Ghazni Tygrysy z Ghazni

Najlepiej wyszkoleni, wyposażeni i zaangażowani policjanci w całej prowincji. Wojownikami są od urodzenia, ale komandosami stali się dzięki Polakom.

Najlepiej wyszkoleni, wyposażeni i zaangażowani policjanci w całej prowincji. Wojownikami są od urodzenia, ale komandosami stali się dzięki Polakom.

Ireneusz Chloupek AFGANISTAN WHO IS WHO (2)

AFGANISTAN WHO IS WHO (2) AFGANISTAN WHO IS WHO (2)

W działaniach bojowych na terytorium Afganistanu żołnierze koalicyjnych sił specjalnych ściśle współpracują z wyszkolonymi przez nich jednostkami elitarnymi ze składu miejscowych sił bezpieczeństwa ANSF...

W działaniach bojowych na terytorium Afganistanu żołnierze koalicyjnych sił specjalnych ściśle współpracują z wyszkolonymi przez nich jednostkami elitarnymi ze składu miejscowych sił bezpieczeństwa ANSF (Afghan National Security Forces), które stanowią najskuteczniejsze, najbardziej profesjonalne i lojalne formacje tego kraju. Kto jest kim wśród licznych jednostek, znanych tam pod ogólną nazwą, w językach Paszto i Dari, jako KAQ/QKA (Khasa Amalyati Qeta/Qeta-ye Khas-e Amalyati), czyli Afgańskie...

CR Specjaliści z rezerwy

Specjaliści z rezerwy Specjaliści z rezerwy

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie...

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie i umiejętności - niezbędne w określonych sytuacjach, gdy jednostka przechodzi do działań bojowych czy wydziela komponenty do operacji poza granicami kraju, ale z drugiej strony, często tak specjalistyczne, że trudno je wykorzystać, utrzymywać i rozwijać podczas codziennej służby garnizonowej. Rozwiązaniem...

Ireneusz Chloupek AFGANISTAN WHO is WHO (1)

AFGANISTAN WHO is WHO (1) AFGANISTAN WHO is WHO (1)

W roku poprzedzającym planowane wycofanie Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa (ISAF) i być może większości wojsk amerykańskich, w działania na terytorium Afganistanu zaangażowanych jest około...

W roku poprzedzającym planowane wycofanie Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa (ISAF) i być może większości wojsk amerykańskich, w działania na terytorium Afganistanu zaangażowanych jest około 13 700 żołnierzy sił specjalnych z blisko dwudziestu państw NATO oraz innych państw sojuszniczych, z czego ponad 10 000 należy do jednostek podległych US Special Operations Command. To na ich barkach oraz miejscowych formacji specjalnych spoczywa od dłuższego czasu znaczny ciężar działań w konflikcie...

Ireneusz Chloupek Awans MJK

Awans MJK Awans MJK

W kwietniu br. minister obrony Norwegii Anne-Grete Strøm-Erichsen oficjalnie ogłosiła, że od 1 sierpnia jednostka specjalna Marinejegerkommandoen (MJK) tamtejszej marynarki wojennej będzie odpowiadać także...

W kwietniu br. minister obrony Norwegii Anne-Grete Strøm-Erichsen oficjalnie ogłosiła, że od 1 sierpnia jednostka specjalna Marinejegerkommandoen (MJK) tamtejszej marynarki wojennej będzie odpowiadać także za wsparcie bojowe zwalczania terroryzmu w kraju - zadania, w których udział sił zbrojnych zastrzeżony był do tej pory wyłącznie dla należącej do wojsk lądowych jednostki FSK (Forsvarets Spesialkommando). Po podwyższeniu od stycznia br. podporządkowania MJK aż o trzy szczeble w strukturze norweskich...

Ireneusz Chloupek Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji

Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji

Gdy w 2003 r. główną jednostkę antyterrorystyczną polskiej policji przesunięto ze struktur Komendy Stołecznej pod bezpośrednie zwierzchnictwo Komendy Głównej, a mały pododdział antyterrorystów z Portu...

Gdy w 2003 r. główną jednostkę antyterrorystyczną polskiej policji przesunięto ze struktur Komendy Stołecznej pod bezpośrednie zwierzchnictwo Komendy Głównej, a mały pododdział antyterrorystów z Portu Lotniczego na Okęciu stracił status etatowego, warszawska policja została pozbawiona formacji specjalnych, zdolnych wesprzeć inne jej komórki na najbardziej niebezpiecznych odcinkach walki z przestępczością. Aby wypełnić tę lukę, dwa lata później Komendant Stołeczny powołał do życia w pionie kryminalnym...

Ireneusz Chloupek Asymmetric Warfare Group

Asymmetric Warfare Group Asymmetric Warfare Group

Chociaż nie jest to część sił operacji specjalnych, ani jednostka specjalna per se, chętnie rekrutuje doświadczonych żołnierzy z takich formacji i często klasyfikowana jest w amerykańskich siłach zbrojnych...

Chociaż nie jest to część sił operacji specjalnych, ani jednostka specjalna per se, chętnie rekrutuje doświadczonych żołnierzy z takich formacji i często klasyfikowana jest w amerykańskich siłach zbrojnych jako tzw. Special Mission Unit. AWG to unikalny oddział US Army, który we współczesnych konfliktach asymetrycznych odgrywa odmienną rolę niż typowe siły specjalne, ale wykorzystując charakterystyczne dla nich metody działania.

Michał Sitarski GPNVG -18 szerokokątne gogle noktowizyjne

GPNVG -18 szerokokątne gogle noktowizyjne GPNVG -18 szerokokątne gogle noktowizyjne

Sprzęt optoelektroniczny, taki jak gogle noktowizyjne, na trwałe zagościł już nie tylko w jednostkach specjalnych, ale także w „regularnych”, gdzie stanowi element wyposażenia indywidualnego żołnierza,...

Sprzęt optoelektroniczny, taki jak gogle noktowizyjne, na trwałe zagościł już nie tylko w jednostkach specjalnych, ale także w „regularnych”, gdzie stanowi element wyposażenia indywidualnego żołnierza, pozwalający mu na prowadzenie walki w nocy lub w złych warunkach oświetleniowych. Do jego obecności w wojsku zdążyliśmy się przyzwyczaić, a mimo to nie tak dawno jeden z modeli takiego sprzętu wzbudził niemałą sensację – stało się to przy okazji akcji mającej na celu likwidację Osamy bin Ladena.

Mateusz Kanigowski First Spear i Tubki

First Spear i Tubki First Spear i Tubki

First Spear to zyskujący sławę amerykański producent rozwiązań w zakresie oporządzenia taktycznego. W krótkim czasie produkty FS zdobyły uznanie wśród operatorów jednostek specjalnych oraz prywatnych użytkowników,...

First Spear to zyskujący sławę amerykański producent rozwiązań w zakresie oporządzenia taktycznego. W krótkim czasie produkty FS zdobyły uznanie wśród operatorów jednostek specjalnych oraz prywatnych użytkowników, głównie dzięki innowacyjnemu podejściu projektantów, które oparte jest na wieloletnim doświadczeniu i ugruntowanej wiedzy.

Ireneusz Chloupek 5. PSU Gabčikowcy

5. PSU Gabčikowcy 5. PSU Gabčikowcy

„Spadochroniarze, sztych miecza armii!” (Výsadkári, meča armády hrot!) - ten napis na wstędze przy sztandarze 5. Pułku Specjalnego Przeznaczenia odzwierciedla miejsce i status tej formacji w siłach zbrojnych...

„Spadochroniarze, sztych miecza armii!” (Výsadkári, meča armády hrot!) - ten napis na wstędze przy sztandarze 5. Pułku Specjalnego Przeznaczenia odzwierciedla miejsce i status tej formacji w siłach zbrojnych Słowacji. Prezydent, jako ich zwierzchnik, nadał 30 stycznia 1997 r. komandosom z Żiliny sztandar bojowy jako pierwszej jednostce w nowym, samodzielnym państwie. Wcześniej, 22 sierpnia 1994 r., rozkazem ministra obrony Republiki Słowackiej nadano jej honorową nazwę „Žilinský pluk Jozefa Gabčíka”,...

Ireneusz Chloupek SPAP Kraków

SPAP Kraków SPAP Kraków

35 lat temu w Komendach Wojewódzkich MO siedmiu największych miast Polski powołano do życia pododdziały specjalne, dając początek historii dzisiejszych (już dziewięciu) Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych...

35 lat temu w Komendach Wojewódzkich MO siedmiu największych miast Polski powołano do życia pododdziały specjalne, dając początek historii dzisiejszych (już dziewięciu) Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji - SPAP, w strukturach Komend Wojewódzkich Policji. Wraz z centralną jednostką BOA KGP (Special Ops nr 4 (11) 2011) i siedmioma mniejszymi sekcjami AT w pozostałych KWP, tworzą one obecnie policyjny system antyterrorystyczny, obejmujący cały obszar naszego kraju. Jednym z wiodących...

Michał Piekarski Zabezpieczenie Wojsk Specjalnych

Zabezpieczenie Wojsk Specjalnych Zabezpieczenie Wojsk Specjalnych

Sformowana w 2008 roku Jednostka Wojskowa numer 4724, znana obecnie jako Jednostka Wojskowa „Nil”, a wcześniej jako Jednostka Wsparcia Dowodzenia i Zabezpieczenia Wojsk Specjalnych, jest jedną z najmłodszych...

Sformowana w 2008 roku Jednostka Wojskowa numer 4724, znana obecnie jako Jednostka Wojskowa „Nil”, a wcześniej jako Jednostka Wsparcia Dowodzenia i Zabezpieczenia Wojsk Specjalnych, jest jedną z najmłodszych jednostek DWS w Polsce i wykonuje zadania o szczególnym i odmiennym od pozostałych pododdziałów charakterze. Na krótko przed zdaniem obowiązków Dowódcy JW „Nil”, pułkownik Mariusz Skulimowski opisuje SPECIAL OPS zadania i specyfikę jednostki, którą dowodził w latach 2009–2013.

Andrzej Krugler, Ireneusz Chloupek GROM od środka

GROM od środka GROM od środka

Na taką książkę od dawna czekali wszyscy interesujący się współczesnymi formacjami specjalnymi, a zwłaszcza polską JW GROM. Po kilku wartościowych, ale pisanych z innej perspektywy (dowódcy, dziennikarza)...

Na taką książkę od dawna czekali wszyscy interesujący się współczesnymi formacjami specjalnymi, a zwłaszcza polską JW GROM. Po kilku wartościowych, ale pisanych z innej perspektywy (dowódcy, dziennikarza) pozycjach na jej temat, wreszcie ukazały się wspomnienia operatora naszej czołowej jednostki specjalnej, uczestnika operacji w Iraku i Afganistanie - Andrzeja K. „Kisiela”. Jak sam pisze, powodem napisania książki „Trzynaście moich lat w JW GROM” była: „chęć pokazania tego, co robimy nie z punktu...

Ireneusz Chloupek Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez...

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez profesjonalistów z całego świata: od Szwecji po Australię i od RPA po Rosję. Od kilku lat używane są także przez snajperów z polskich jednostek specjalnych.

Ireneusz Chloupek URNA za granicą

URNA za granicą URNA za granicą

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych...

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych oraz zatrzymywania najgroźniejszych przestępców na terenie całego kraju (SPECIAL OPS nr 3 (16) 2012). Od prawie dziesięciu lat wykonuje ona również zadania za granicą, związane z ochroną czeskich dyplomatów i placówek dyplomatycznych w najniebezpieczniejszych regionach świata.

Zoran Milosevic Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum...

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum zadań specjalnych, która z pewnością znajduje się w czołówce tego typu formacji policyjnych w Bośni i Hercegowinie.

Ireneusz Chloupek, Andrzej Krugler Chris Kyle w Polsce

Chris Kyle w Polsce Chris Kyle w Polsce

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład,...

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład, pod tytułem „Cel snajpera”. Chris Kyle, były komandos plutonu Charlie SEAL Team 3, US Naval Special Warfare, znajduje się obecnie na pierwszym miejscu rekordów amerykańskich snajperów, z wynikiem 160 oficjalnie potwierdzonych trafień, a w rzeczywistości 255.

Andrzej Krugler Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce...

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce sztandaru.

Sebastian Miernik 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach...

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach mających miejsce w październiku 1956 r., żyjący w kraju cichociemni założyli Zespół Historyczny Cichociemnych, a w Wielkiej Brytanii od 1945 r. funkcjonowało Koło Cichociemnych. Z czasem spotkania przeniosły się na Wojskowy Cmentarz na Powązkach w Warszawie, pod pomnik 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej...

Redakcja Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Ireneusz Chloupek GROM a Euro 2012

GROM a Euro 2012 GROM a Euro 2012

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas...

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprezy, także w obliczu podwyższonego ryzyka zagrożeń terrorystycznych.

Andrzej Krugler GROM na Politechnice

GROM na Politechnice GROM na Politechnice

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych...

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podczas EURO są ćwiczenia sprawdzające możliwości i stopień przygotowania jednostek im podległych. Na przykład policyjne pododdziały specjalne w ramach projektu „Terroryzm – Policja – Bezpieczeństwo – Euro 2012” w marcu br. realizowały scenariusze związane z sytuacjami...

Mateusz J. Multarzyński MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały...

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców...

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops