Special-Ops.pl

Vip-owskie opancerzone samochody terenowe

3 październik a 2007 roku Al-Kaida dokonała w Bagdadzie zamachu na polskiego ambasadora w Iraku – gen. broni Edwarda Pietrzyka. Kolumna samochodów wiozących ambasadora została zaatakowana za pomocą bomb oraz ostrzelana z broni maszynowej. W wyniku tego zamachu zginął funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu – plut. Bartosz Orzechowski, a czterech innych zostało rannych. Generał Pietrzyk został ciężko poszkodowany.

Zobacz także

Allegro O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon? O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...

Marcin Kaczmarek Combat Search And Rescue

Combat Search And Rescue Combat Search And Rescue

19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat...

19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat Uzbrojenia maszyny stacjonować będą w 44 „Kaszubsko-Darłowskiej” Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie („Darłowska” Grupa Lotnicza). Dostawa czterech wielozadaniowych egzemplarzy ZOP/SAR-CSAR (z których trzy latające już maszyny przechodzą aktualnie proces doposażania w specjalistyczny osprzęt)...

Marcin Kaczmarek Nowa jakość. Kolejne mieleckie S-70i Black Hawk dla polskich sił specjalnych

Nowa jakość. Kolejne mieleckie S-70i Black Hawk dla polskich sił specjalnych Nowa jakość. Kolejne mieleckie S-70i Black Hawk dla polskich sił specjalnych

15 grudnia 2021 r. podpisano umowę na zakup kolejnych śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Pierwsze dwa z następnych czterech egzemplarzy wzmocnią komponent Wojsk Specjalnych za niespełna 12 miesięcy....

15 grudnia 2021 r. podpisano umowę na zakup kolejnych śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Pierwsze dwa z następnych czterech egzemplarzy wzmocnią komponent Wojsk Specjalnych za niespełna 12 miesięcy. Poprzednie cztery egzemplarze S-70i zostały przekazane Jednostce Wojskowej GROM 20 grudnia 2019 r.

Ta zasadzka oraz wyzwania związane z ochroną przedstawicieli państwa polskiego w rejonach działań wojennych – w Iraku czy Afganistanie, gdzie istnieje wysokie ryzyko zamachów, zmusiły Biuro m.in. do pozyskania nowoczesnego sprzętu i wyposażenia. Znalazły się w nim również nowe opancerzone pojazdy zbudowane na podstawie Toyoty Land Cruiser serii 100. Dzięki wykorzystaniu doświadczeń zdobytych podczas misji w Iraku i Afganistanie, a także wytycznym przyszłych użytkowników, udało się stworzyć unikalne na skalę światową samochody opancerzone. Do tej pory nie wykonywano w tego typu konstrukcjach tak dużych modyfikacji, z myślą o wykonywaniu konkretnych zadań związanych z transportem i ochroną VIP-ów w strefie działań wojennych.

Opancerzone samochody terenowe

Opancerzanie dużych aut terenowych, czy też szerzej określanych mianem SUV, nie jest żadną nowinką ostatnich lat i zajmują się tym zarówno producenci niektórych marek samochodów, np. Mercedes-Benz, Land Rover, jak i specjalistyczne firmy np. ACS, Achleitner, BAE Systems, Labock Technologies, PSV-SHIELD, SVOS. Takie pojazdy wykorzystują m.in. różne agendy ONZ, firmy ochroniarskie, służby bezpieczeństwa i organy ścigania oraz armie wielu państw. Znajdują one nabywców również wśród osób prywatnych: biznesmenów i tzw. celebrities, szczególnie dotyczy to rynku amerykańskiego, rosyjskiego oraz krajów Bliskiego Wschodu.

Samochody terenowe są opancerzane także w Polsce, a specjalizują się w tym firmy: Germaz z Wrocławia, AMZ Kutno, Zeszuta z Radomia oraz Igma z Warszawy. Trafiają one do odbiorców zarówno w kraju, jak i za granicą. W naszym kraju pojazdy takie, poza BOR, posiadają m.in. jednostki antyterrorystyczne policji oraz Dowództwo Sił Specjalnych.

Opancerzone „terenówki” budowane są na podstawie różnych samochodów. Do najpopularniejszych modeli należą: Toyota Land Cruiser (100, 105, 120 i 200), Mercedes G-Klasse, Land Rover Defender, Range Rover, Nissan Patrol, Chevrolet Tahoe/Suburban, choć również wykorzystuje się i pickupy jak np. Toyota HiLux czy Ford serii F. Na ten segment rynku chce też powrócić Jeep ze swoim modelem J8.

Mimo różnic konstrukcyjnych, wielkości czy zastosowanych odmiennych rozwiązań technicznych pomiędzy poszczególnymi samochodami, zakres wprowadzanych w nich modyfikacji jest podobny. Można je podzielić na dwa obszary, jeden dotyczy montażu osłon balistycznych i systemów bezpieczeństwa, drugi – „tuningu” podzespołów mechanicznych.

Pancerz i „gadżety”

Podstawowymi materiałami używanymi do wykonania opancerzenia jest stal pancerna i szkło, z którego wykonywane są wielowarstwowe szyby kuloodporne. Są one też najcięższymi elementami, gdyż na przykład wykonana w najpopularniejszej klasie B6/NJIII szyba ma grubość 38-42 mm i waży ok. 74 kg/m2. Dla porównania, arkusze stali w tej samej klasie mają grubość 6,5 mm (całość opancerzenia kabiny pasażerskiej w B6 waży minimum 1000 kg). Niestety, jak na razie nie ma dla szyb kuloodpornych lżejszych alternatyw, dlatego wykonawcy takich pojazdów poszukują zamienników dla elementów wykonywanych ze stali pancernej. Tu z pomocą przychodzą najnowsze technologie stosowane m.in. w kamizelkach kuloodpornych, szczególnie duże możliwości daje zastosowanie polietylenu. Jest to materiał lekki i dający się bardzo łatwo formować, a jednocześnie posiadający wysoką odporność balistyczną. Jedyną wadą polietylenowych pancerzy jest ich słabsza odporność na pociski przeciwpancerne, czy odłamki, których ten materiał skutecznie nie deformuje. Można temu jednak zaradzić tworząc kompozytowe osłony np. poprzez dołożenie wierzchniej warstwy ceramicznej lub z blachy pancernej. Problem, szczególnie z perspektywy polskich doświadczeń, może stanowić również palność polietylenu, choć nie zawsze musi to być czynnik go dyskwalifikujący.

Powszechnie stosowany jest też kevlar w postaci wykładziny mającej przede wszystkim za zadanie wyłapywać odłamki czy „odpryski” z pancerza (stosuje się go także jako dodatkową osłonę, wraz ze stalą, przed pociskami SS109). Na kuloodporne szyby od strony wewnętrznej naklejana jest folia poliwęglanowa, która chroni znajdujących się w środku pojazdu ludzi przed fragmentami szkła powstającymi w wyniku uszkodzenia szyby. Klasy odporności balistycznej, w jakich najczęściej wykonywane są omawiane pojazdy, to:

  • B4/NIJIIIA/DINII (wg Committee European Normalization/National Institute of Justice/German Standard) – ochrona przed pociskami: 9 mm,
  • B5,6/NIJIII/DINIII – ochrona przed pociskami: 7,62×39 mm, 7,62×51 mm, 5,56×45 mm, SS109,
  • B7/NIJIV/DINIV – ochrona przed pociskami: 7,62×51 mmAP, 20 mm odłamki (IED).

Odporność na wybuchy określana jest wg STANAG2920 i odpowiada eksplozji 2 granatów ręcznych DM51 – w tej klasie pojazdów jest to standard.

Większość samochodów terenowych ze względu na ich konstrukcyjne możliwości opancerzanych jest w klasie B6, przy czym podłoga i dach opancerzane są wtedy w klasie B4. Osłony balistyczne mogą obejmować tylko samą kabinę pasażerską, bez bagażnika – tzw. „bold head” (za kanapą montowana jest pancerna przegroda) lub łącznie z nim. Pojazdy „bold head” są szczególnie popularne w Ameryce Płn. i Środkowej, gdzie istnieje spory rynek cywilny dla takich samochodów.

Komora silnika z reguły nie jest opancerzana, chronione są jedynie chłodnica, akumulatory (od 2 do 3, obecnie powszechnie stosowane są akumulatory żelowe, które mogą pracować nawet po uszkodzeniu) oraz moduły elektroniczne sterujące pracą silnika i innych podzespołów/układów. Zbiornik paliwa jest również standardowo opancerzany, często też montowany jest drugi, co ma znaczenie w przypadku zwiększonego zużycia paliwa, jakim te samochody się charakteryzują (duża masa i duże silniki). Pozwala to też na kontynuowanie jazdy w przypadku uszkodzenia jednego ze zbiorników.

Oczywiście, aby zastosowane opancerzenie było skuteczne, bardzo ważny jest sposób jego zamontowania w pojeździe (specjalne techniki punktowego spawania) oraz dodatkowa ochrona najsłabszych punktów, jak krawędzie szyb, szczeliny między drzwiami a nadwoziem. Nie stosuje się połączeń za pomocą śrub, czy nitów, które stanowiłyby dodatkowe zagrożenie dla pasażerów (urwana na skutek np. eksplozji śruba jest tak samo niebezpieczna jak pocisk, czy odłamek, który spenetrowałby opancerzenie). W sytuacji, gdy konieczne jest użycie śrub lub nitów, są one dodatkowo zabezpieczane, aby po zerwaniu nie penetrowały wnętrza samochodu.

Kwestią, którą także muszą brać pod uwagę projektujący takie pojazdy inżynierowie, są również kolizje drogowe i ich wpływ na zachowanie się osłon balistycznych. Nie mogą one np. w wyniku dachowania pojazdu stanowić dodatkowego zagrożenia dla pasażerów, a także przestać ich chronić.

Poza opancerzeniem montowane są różne systemy mające zapewnić bezpieczeństwo pasażerom, a także umożliwić ochronie reakcję na atak. Należą do nich m.in.:

  • dodatkowe zamki/blokady uniemożliwiające siłowe (np. łomem) otwarcie drzwi z zewnątrz,
  • dodatkowe wyjście/wyjścia ewakuacyjne, pozwalające na opuszczenie samochodu w przypadku, gdy drzwi, np. na skutek eksplozji, zostaną zakleszczone (nie jest to jednak wyposażenie standardowe),
  • system gaśniczy komory silnika, kabiny, kół (także oferowany jako opcja),
  • opuszczana elektrycznie boczna szyba kierowcy (można ją opuścić jedynie na kilka centymetrów z uwagi na jej masę i stosowany specjalny podnośnik), z awaryjnym systemem ręcznego podnoszenia. Opcjonalnie oferowana jest możliwość opuszczania szyb we wszystkich drzwiach (również na kilka centymetrów),
  • wzmocnione, stalowe zderzaki, oraz tzw. „bullbar” z przodu, czyli rurowa osłona pozwalająca np. na taranowanie innych pojazdów,
  • luki strzelnicze, widoczne, będące gotowymi elementami zamontowanymi w szybach, lub ukryte, czyli miejsca, gdzie po „usunięciu” fragmen tu opancerzenia można przestrzelić np. blachę nadwozia czy zwykłą szybę, która maskuje otwór/luk,
  • dodatkowe oświetlenie, w tym robocze wokół pojazdu, a także lampy NV,
  • interkom do porozumiewania się z osobami znajdującymi się na zewnątrz pojazdu, syreny alarmowe,
  • system klimatyzacji oraz filtrowentylacji chroniący pasażerów przed atakiem gazowym.

Oczywiście lista ta nie jest pełna i zależy tak naprawdę od potrzeb i zasobności portfela zamawiającego.

Dodatkową grupę wyposażenia dodatkowego stanowią systemy elektroniczne i łączności oraz wszelkie dodatkowe modyfikacje związane z ich montażem. Są one dostosowywane do wymagań konkretnego klienta i objęte tajemnicą. Niektóre firmy, jak np. Jankel, oferują gotowe zabudowy z systemami ECM (Electronic Counter Measures), zwanymi popularnie zagłuszarkami. W tym konkretnym przypadku są to Toyoty Land Cruiser 105 z systemami firmy Allen-Vanguard. Pojazdy będące nośnikami tego rodzaju urządzeń mają rozbudowaną instalację elektryczną, często wzbogaconą o dodatkowe źródło prądu, niezależne od silnika.

Oczywiście, aby taki opancerzony samochód był przydatny, musi on móc sprawnie się poruszać, stąd potrzeba wykonania odpowiedniego „tuningu”.

Poprawianie fabryki

Masa opancerzonego samochodu terenowego, np. Toyoty Land Cruiser serii 100 w klasie B6, to 4-4,5 tony, a w przypadku większych pojazdów, takich jak np. Chevrolet Suburban czy samochody o wyższej klasie odporności, może nawet przekroczyć 6 ton. Te kilogramy osłon balistycznych i specjalistycznego wyposażenia „wymuszają” na producentach takich wozów dość znaczne ingerencje w podzespoły samochodu i wymianę fabrycznych elementów na wzmocnione. Dostarczają je firmy specjalizujące się w produkcji takich części i podzespołów, stosowanych często w wyczynowych samochodach terenowych.

Do podstawowych elementów, jakie muszą zostać „ztuningowane”, należą:

  • układ hamulcowy, poprzez zastosowanie pompy o większej wydajności, wentylowanych tarcz o większej średnicy, wyczynowych klocków hamulcowych,
  • zawieszenie, poprzez wymianę elementów resorujących na wzmocnione (niezależnie, czy są to sprężyny śrubowe, czy resory piórowe), często dokładane są dodatkowe elementy resorujące; amortyzatorów (stosuje się specjalne z dodatkowymi zbiornikami oleju, aby przeciwdziałać jego przegrzewaniu się), a także skrętu; drążków reakcyjnych (stosuje się grubsze, np. zamiast o średnicy 28 mm w Toyocie LC zakłada się 32 mm); elementów gumowych (wymienia się je na tzw. „polybushe”),
  • mocniejsze felgi oraz opony, stalowe wentyle, standardem są oczywiście wkładki typu run-flat, umożliwiające przejechanie 50 km przy prędkości 50 km/h.

Wymienia się również zawiasy drzwi ze względu na ich masę oraz dokłada ogranicznik otwarcia, gdyż pełne otwarcie drzwi pod wpływem np. grawitacji mogłoby uszkodzić słupki.

Ze względu na stosowane w najczęściej przebudowywanych samochodach silniki o znacznych pojemnościach (od 3 l wzwyż) i mocach (z reguły powyżej 200 KM, choć zdarzają się też pojazdy z silnikami o mocy 100-130 KM, np. Toyota HiLux) nie wprowadza się w nich żadnych modyfikacji. Skrzynie biegów, zarówno manualne, jak i automatyczne, pozostają seryjne, choć w przypadku tych pierwszych stosuje się wzmocnione, wyczynowe sprzęgła, a w drugich powiększa się np. chłodnice płynu hydraulicznego i blokuje możliwość ręcznej zmiany biegów. Działania te mają za zadanie podnieść żywotność tych elementów i „uodpornić” je na ciężkie warunki pracy.

Ze względu na masę tego typu samochodów, mimo że posiadają one przydomek: „terenowe”, jazda w jakimkolwiek cięższym terenie jest wykluczona. Zresztą nie jest to główny powód, dla którego tego typu pojazdy wybierane są jako baza pod budowę opancerzonych wersji. Ich zaletą jest przede wszystkim konstrukcja ramowa podwozia, pozwalająca na dołożenie dodatkowych kilogramów, bez obawy o jej wytrzymałość. Liczy się też ich wielkość, co przekłada się na ilość miejsca w środku, a także daje przewagę w ruchu drogowym. Również napęd na 4 koła wpływa na bezpieczeństwo, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych, a terenowe zawieszenie lepiej znosi dziurawe drogi. Nie bez znaczenia jest też popularność niektórych marek, zwłaszcza Toyoty, w regionach, gdzie tego typu pojazdy są potrzebne. Rozbudowana sieć serwisowa producenta znacznie upraszcza logistykę dostaw części zamiennych oraz skraca czas napraw wymagających interwencji wyspecjalizowanego serwisu.

Projekt X

Biuro Ochrony Rządu posiada różnego typu pojazdy opancerzone, od aut osobowych po autobusy. Są wśród nich także opisywane samochody terenowe: Mercedesy G-Klasse oraz Toyoty Land Cruiser serii 100.

Większość z posiadanej floty to pojazdy stworzone z myślą o ochranianiu VIP-ów w warunkach pokojowych. Mają one być przede wszystkim reprezentacyjne, niewyróżniające się, posiadają standardowe opancerzenie i są to głównie wersje fabryczne oferowane przez producentów samochodów. Jednak po wydarzeniach z 3 października 2007 roku w Biurze podjęto kroki w celu pozyskania zupełnie nowych, przystosowanych do warunków wojennych, opancerzonych pojazdów. Ze względu na fakt, że miały być one przeznaczone do przewożenia przedstawicieli państwa polskiego, kwestie polityczne ograniczały wybór do pojazdów cywilnych. Pod uwagę należało też wziąć warunki, w jakich samochody te będą eksploatowane, w tym np. ciasną zabudowę afgańskich miast. Wybór padł na Toyotę Land Cruiser serii 100, pojazd znany i sprawdzony, zapewniający wystarczającą ilość miejsca dla 4-5 osób. Koncepcję oraz wymagania, według których miały być zabudowane nowe pojazdy, opracowali funkcjonariusze Biura, przede wszystkim z Wydziału Zabezpieczenia Specjalnego, posiadający spore doświadczenie bojowe. Nie obyło się oczywiście bez pewnych problemów, wynikających przede wszystkim z różnic pomiędzy potrzebami zgłaszanymi przez funkcjonariuszy operacyjnych a sposobem ich zaspokajania przez służby logistyczne. Jednak ostatecznie udało się zbudować pojazdy stanowiące nową jakość w tej kategorii i będące obecnie obiektem zazdrości wielu zagranicznych formacji ochronnych oraz służb.

Co takiego więc stanowi o wyjątkowości land cruiserów BOR-u? Krótko można napisać, że to „full opcja”, a nawet więcej. Zamontowano w nich wszystkie rozwiązania, jakie stosuje się standardowo oraz opcjonalnie, a także wprowadzono rozwiązania nowe, do tej pory niestosowane.

Opancerzenie zostało wykonane w klasie B6, ale jest ono mocniejsze niż standardowe, w tej samej klasie chronione są również podłoga oraz dach. Zwiększona została także odporność na odłamki oraz wybuchy. Komora silnika otrzymała również rozbudowane osłony balistyczne, chroniące nie tylko chłodnicę i akumulatory, ale i silnik. Wszystkie nowe toyoty posiadają włazy ewakuacyjne, wyposażone są także w luki strzelnicze, zamontowane w szybach, oraz system wentylacji usuwający z wnętrza pojazdu gazy prochowe.

Najwięcej zmian, w stosunku do podobnych konstrukcji, wprowadzonych zostało wewnątrz toyot BOR-u. Przede wszystkimi starano się usunąć wszystkie elementy łatwo palne, dlatego pozbawiono te samochody wszelkich obić tapicerskich, zastępując je materiałami trudno palnymi. W niektórych pojazdach zamiast tylnej kanapy zamontowano indywidualne siedziska, które można przekręcać o kilkadziesiąt stopni od osi pojazdu. Montaż tych foteli znacznie poprawia komfort pracy funkcjonariuszy, którzy cały czas muszą obserwować teren wokół pojazdu i błyskawicznie reagować na pojawiające się zagrożenie. W samochodach, w których pozostawiono kanapy, zostały one obniżone tak, aby można było nad ich oparciem przejść. Jest to szczególnie ważne w sytuacji zagrożenia, gdy zachodzi konieczność ewakuacji z pojazdu, a można ją wykonać np. tylko przez drzwi bagażnika.

Samochody zostały wyposażone także w systemy gaśnicze oraz zamontowano dodatkowe gaśnice wewnątrz pojazdu. Oczywiście poddano modyfikacjom również podzespoły mechaniczne, a ich zakres był podobny do przytoczonego wcześniej przykładu. W samochodach zastosowano silnik Diesla oraz manualne skrzynie biegów, co też ma swoje uzasadnienie, gdyż olej napędowy jedynie pali się, a nie wybucha jak opary benzyny. Z kolei manualna skrzynia biegów, nawet uszkodzona, bez oleju, daje możliwość ucieczki z miejsca zasadzki.

Nie zapomniano także o zamontowaniu porządnych stalowych zderzaków oraz rurowej osłony przodu, co może się przydać zarówno przy wypychaniu uszkodzonego pojazdu, np. z płonącej plamy paliwa, jak i taranowaniu blokującego drogę samochodu. Na dachu mocowane są stalowe bagażniki (podobne do tych wykorzystywanych w samochodach wyprawowych), na których umieszcza się m.in. koło zapasowe.

Z wiadomych względów nie mogliśmy dokładnie opisać najnowszych opancerzonych samochodów używanych w strefach wojny przez BOR. Jednak nawet na podstawie tych niepełnych informacji można stwierdzić, że doświadczenia, szczególnie wyniesione z zamachu na gen. Edwarda Pietrzyka, nie poszły na marne. Udało się stworzyć pojazd, który w warunkach wysokiego ryzyka atakiem terrorystycznym zapewnia bezpieczeństwo przewożonym VIP-om oraz ochraniającym ich funkcjonariuszom. Jest to w miarę odpowiedni do warunków, w jakich musi być używany, sprzęt, pozwalający na skuteczne i co równie ważne, komfortowe (liczy się zarówno komfort fizyczny, jak i psychiczny) wykonywanie zadań. O wiele łatwiej dbać o cudze bezpieczeństwo, gdy samemu czujemy się bezpiecznie.

Dziękuję funkcjonariuszom BOR za pomoc przy tworzeniu artykułu.

Komentarze

  • X-men X-men, 05.09.2011r., 09:48:36 Każda akcja rodzi reakcję - większy pancerz - większe ładunki - takie błędne koło

Powiązane

Andrzej Krugler, Ireneusz Chloupek GROM od środka

GROM od środka GROM od środka

Na taką książkę od dawna czekali wszyscy interesujący się współczesnymi formacjami specjalnymi, a zwłaszcza polską JW GROM. Po kilku wartościowych, ale pisanych z innej perspektywy (dowódcy, dziennikarza)...

Na taką książkę od dawna czekali wszyscy interesujący się współczesnymi formacjami specjalnymi, a zwłaszcza polską JW GROM. Po kilku wartościowych, ale pisanych z innej perspektywy (dowódcy, dziennikarza) pozycjach na jej temat, wreszcie ukazały się wspomnienia operatora naszej czołowej jednostki specjalnej, uczestnika operacji w Iraku i Afganistanie - Andrzeja K. „Kisiela”. Jak sam pisze, powodem napisania książki „Trzynaście moich lat w JW GROM” była: „chęć pokazania tego, co robimy nie z punktu...

Ireneusz Chloupek Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International Wybór profesjonalistów, czyli snajperskie karabiny firmy Accuracy International

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez...

„The choice of professionals worldwide” - w tym haśle reklamowym brytyjskiej firmy Accuracy International nie ma cienia przesady. Produkowane przez nią snajperskie karabiny powtarzalne wybierane są przez profesjonalistów z całego świata: od Szwecji po Australię i od RPA po Rosję. Od kilku lat używane są także przez snajperów z polskich jednostek specjalnych.

Ireneusz Chloupek URNA za granicą

URNA za granicą URNA za granicą

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych...

Útvar rychlého nasazeni Policie České republiky (URNa PČR), czyli Jednostka szybkiego reagowania czeskiej policji, to jej główna, centralnie podporządkowana formacja do działań przeciwterrorystycznych oraz zatrzymywania najgroźniejszych przestępców na terenie całego kraju (SPECIAL OPS nr 3 (16) 2012). Od prawie dziesięciu lat wykonuje ona również zadania za granicą, związane z ochroną czeskich dyplomatów i placówek dyplomatycznych w najniebezpieczniejszych regionach świata.

Zoran Milosevic Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej Specjalna Jednostka Policji Republiki Serbskiej

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum...

Specijalna Jedinica Policije (SJP) to elitarna jednostka policyjna specjalistycznie szkolona i wyposażona do walki z terrorystami, ratowania porwanych zakładników oraz innych działań z szerokiego spektrum zadań specjalnych, która z pewnością znajduje się w czołówce tego typu formacji policyjnych w Bośni i Hercegowinie.

Ireneusz Chloupek, Andrzej Krugler Chris Kyle w Polsce

Chris Kyle w Polsce Chris Kyle w Polsce

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład,...

27 lipca br., już kilka miesięcy po wydaniu w USA bestsellerowej książki Chrisa Kyle’a „American Sniper: The Autobiography Of The Most Lethal Sniper In U.S. Military History”, ukazał się w Polsce jej przekład, pod tytułem „Cel snajpera”. Chris Kyle, były komandos plutonu Charlie SEAL Team 3, US Naval Special Warfare, znajduje się obecnie na pierwszym miejscu rekordów amerykańskich snajperów, z wynikiem 160 oficjalnie potwierdzonych trafień, a w rzeczywistości 255.

Andrzej Krugler Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT Pierwsze urodziny Jednostki Wojskowej AGAT

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce...

Najmłodszy pododdział podległy Dowództwu Wojsk Specjalnych, Jednostka Wojskowa „Agat”, obchodziła 5 lipca br. swoje pierwsze święto. Miało ono wyjątkowy charakter, gdyż połączono je z przekazaniem jednostce sztandaru.

Sebastian Miernik 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski 71.rocznica pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach...

Zjazdy cichociemnych mają bogatą, 55-letnią tradycję, zapoczątkowaną w 1957 r. poznańskim spotkaniem trzech cichociemnych – Przemysława Bystrzyckiego, Józefa Nowackiego i Bernarda Bzdawki. Po zdarzeniach mających miejsce w październiku 1956 r., żyjący w kraju cichociemni założyli Zespół Historyczny Cichociemnych, a w Wielkiej Brytanii od 1945 r. funkcjonowało Koło Cichociemnych. Z czasem spotkania przeniosły się na Wojskowy Cmentarz na Powązkach w Warszawie, pod pomnik 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej...

Redakcja Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya Global Ops Commando Libya

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Global Ops Commando Libya to gra akcji TPP. W różnorodnych misjach staw czoła niesamowitym wyzwaniom, walkom i szalonym pościgom samochodowym.

Ireneusz Chloupek GROM a Euro 2012

GROM a Euro 2012 GROM a Euro 2012

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas...

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 to czas wyjątkowy nie tylko w sferze sportu, ale i dla wszystkich struktur państw-gospodarzy turnieju, odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprezy, także w obliczu podwyższonego ryzyka zagrożeń terrorystycznych.

Andrzej Krugler GROM na Politechnice

GROM na Politechnice GROM na Politechnice

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych...

Rozpoczynające się na początku czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 stwarzają potencjalne zagrożenia, z jakimi wcześniej Polska się nie spotkała. Jednym z elementów przygotowań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podczas EURO są ćwiczenia sprawdzające możliwości i stopień przygotowania jednostek im podległych. Na przykład policyjne pododdziały specjalne w ramach projektu „Terroryzm – Policja – Bezpieczeństwo – Euro 2012” w marcu br. realizowały scenariusze związane z sytuacjami...

Mateusz J. Multarzyński MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały...

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców...

Ireneusz Chloupek SG 55X

SG 55X SG 55X

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej...

Szwajcarskie siły zbrojne weszły z nową podstawową bronią indywidualną: karabinem szturmowym SG 550 (Fass 90/Stg 90) firmy SIG z Neuhausen Rhine Falls, uznanym za jeden z najlepszych wśród modeli o klasycznej konstrukcji. Z powodu głównie wysokiej ceny nie podbił on zagranicznych rynków, za to jego kolejne skrócone wersje zdobyły liczące się miejsce w arsenale sił specjalnych wielu państw, potrafiących docenić typowo szwajcarską, wysoką jakość wykonania i szczegółowe dopracowanie, które zapewniły...

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

Dominique Andrè GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy GIGG - Grupa Interwencyjna Żandarmerii Genewy

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu...

Szturm na genewskim lotnisku Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu kilku sekund rozpętało się piekło – operatorzy GIGG rozpoczęli szturmowanie Airbusa. Na sygnał dowódcy jednostki trzy zespoły szturmowe wdarły się do kabiny samolotu. Z przodu, gdy tylko sforsowano ciężkie drzwi, chroniony ciężką tarczą balistyczną „point man” wbiegł w korytarz między fotelami, a tuż...

Andrzej Krugler Prezydent w wojskach specjalnych

Prezydent w wojskach specjalnych Prezydent w wojskach specjalnych

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu...

20 stycznia br. Prezydent RP Bronisław Komorowski złożył wizytę w Wojskach Specjalnych. Na terenie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu spotkał się z żołnierzami wszystkich jednostek podległych temu dowództwu. Dowódca Wojsk Specjalnych, gen. bryg. Piotr Patalong, zapoznał gościa z informacjami na temat aktualnego funkcjonowania tych sił oraz planowanego kierunku ich rozwoju. Następnie prezydent uczestniczył w wideokonferencji, w czasie której wysłuchał meldunków operacyjnych z działalności naszych...

Andrzej Krugler Skorpion XI

Skorpion XI Skorpion XI

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego...

Gdy numer 1/2012 magazynu SPECIAL OPS trafia do sprzedaży, w Afganistanie misję kończy kolejna zmiana żołnierzy wchodzących w skład Task Force 50. Zastąpią ich koledzy, którzy w pierwszych dniach lutego zakończyli swoje przygotowania do misji afgańskiej ćwiczeniem certyfikującym pk. „Skorpion XI”.

Patryk Janda Semper paratus

Semper paratus Semper paratus

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie...

"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie z łacińską dewizą zawartą w tytule - są zawsze gotowi...

Sebastian Miernik Podpułkownik Leszek Drewniak

Podpułkownik Leszek Drewniak

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem)...

ps. Diabeł, ur. 12 lutego 1951 roku w Kowarach, zmarł w nocy z 10 na 11 lutego 2007 r. w Warszawie w wieku 56 lat. Prekursor karate w Polsce. W 1972 r. jako pierwszy człowiek w Polsce (wraz z Markiem Stefaniakiem) uzyskał w karate mistrzowski stopień 1 dan. Do końca swojego życia udało mu się osiągnąć stopień mistrzowski 5 dan. Był wychowawcą kilku tysięcy karateków w Polsce, organizatorem wielu sekcji karate w Warszawie, trener kadry narodowej seniorów shotokan/WUKO.

Redakcja Operacja Geronimo

Operacja Geronimo Operacja Geronimo

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Redakcja Jednostka kontrterrorystyczna

Jednostka kontrterrorystyczna Jednostka kontrterrorystyczna

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży...

Nazwisko autora tej książki znane jest wszystkim osobom zajmującym się zarówno czynnie, jak i badawczo działaniami kontr- i antyterrorystycznymi w Polsce, a także w kręgach profesjonalistów tej branży za granicą. Doktor habilitowany nauk wojskowych Kuba Jałoszyński przez 23 lata służył w warszawskim pododdziale AT, w tym przez 9 lat jako jego dowódca, był doradcą ministra spraw wewnętrznych i administracji ds. terroryzmu.

Redakcja „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

„Lubliniec.pl Cicho i skutecznie” „Lubliniec.pl Cicho i skutecznie”

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW...

Książka Jarosława Rybaka Lubliniec.pl uzupełnia lukę jaka od wielu lat istniała na naszym rynku prasy wojskowej. Jest to pozycja traktująca całościowo temat najstarszej polskiej jednostki specjalnej JW Komandosów, szerzej znanej pod starą nazwą 1. Pułk Specjalny Komandosów z Lublińca. Cieszy fakt, że taka książka powstała, szczególnie, że o innej, polskiej jednostce specjalnej – GROM – zostało napisanych kilka książek, powstały filmy dokumentalne i rozbudowane strony internetowe.

Redakcja GROM. Siła i honor

GROM. Siła i honor GROM. Siła i honor

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła...

Namierzenie ministra spraw wewnętrznych nie wymagało szczególnych wysiłków. W wielkich oknach jego gabinetu wisiały klimatyzatory, jedyne w gmachu MSW przy ul. Rakowieckiej. Snajper strzelił z wieży kościoła znajdującego się tuż obok ministerstwa, mniej więcej sto metrów na północny wschód, przy ul. Puławskiej.

Mateusz J. Multarzyński Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011 Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego...

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego Iveco LMV dla sił specjalnych, który w bazowej odmianie znajduje się już na wyposażeniu jednostek specjalnych kilku krajów. Druga to krajowa propozycja pojazdu tej klasy. Dzięki obecności obu pojazdów na kieleckich targach, istniała możliwość porównania rozwiązań konstrukcyjnych, jakie w nich...

Ireneusz Chloupek Żniwiarz w Polsce

Żniwiarz w Polsce Żniwiarz w Polsce

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International,...

W listopadzie 2011 roku przedstawiciele wybranych jednostek Dowództwa Wojsk Specjalnych WP mieli możliwość praktycznego zapoznania się z karabinem wyborowym REPRTM amerykańskiej firmy LWRC International, sprowadzonym do Polski przez RWS CETUS ze Słupska. Mało znany w naszym kraju producent z USA na tamtejszym rynku należy do liderów wśród wytwórni specjalizujących się w tworzeniu udoskonalonych odmian broni z rodziny AR-15 (M16/M4), a jego Rapid Engagement Precision Rifle wart jest szczególnej uwagi,...

Wybrane dla Ciebie

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia » Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach » Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach? Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Buty dla grotołazów - które wybrać »

Buty dla grotołazów - które wybrać » Buty dla grotołazów - które wybrać »

Co zmieści Crafter »

Co zmieści Crafter » Co zmieści Crafter »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie » Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni » Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »  Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt  »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź » Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? » Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje »

Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje » Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje »

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops