W dniach 2-10 lutego 2012 roku na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku zostały zorganizowane – przez General Dynamics European Land Systems – dynamiczne pokazy opancerzonego pojazdu EAGLE dla przedstawicieli Sił Zbrojnych RP, innych służb mundurowych, a także reprezentantów fachowych mediów. Z konstrukcją, jej możliwościami oraz szczegółami oferty dotyczącej rodziny samochodów EAGLE zapoznali się również żołnierze, w tym z jednostek podległych Dowództwu Wojsk Specjalnych, a także Oddziałów Specjalnych Żandarmerii Wojskowej.
BWP (Bojowy Wóz Piechoty) - uzbrojony, opancerzony pojazd gąsienicowy lub kołowy przeznaczony do transportu oraz wsparcia ogniowego żołnierzy na polu walki. Aktualnie Wojsko Polskie testuje i rozpoczyna...
BWP (Bojowy Wóz Piechoty) - uzbrojony, opancerzony pojazd gąsienicowy lub kołowy przeznaczony do transportu oraz wsparcia ogniowego żołnierzy na polu walki. Aktualnie Wojsko Polskie testuje i rozpoczyna wdrażanie do produkcji oraz użytkowania rewolucyjnego na skalę światową gąsienicowego, bojowego wozu piechoty Borsuk (jednego z nielicznych mogących pokonywać przeszkody wodne z marszu - bez przygotowania), wykorzystującego pionierski system ogniowy bezzałogowej wieży ZSSW-30, będącej ewenementem...
Apache - legendarny lud nieposkromionych wojowników, którzy rodzili się i żyli, by walczyć, grupy ostatnich wolnych Indian (spokrewnionych z Atabaskami) zamieszkujących obszar stanów Arizony i Nowego Meksyku,...
Apache - legendarny lud nieposkromionych wojowników, którzy rodzili się i żyli, by walczyć, grupy ostatnich wolnych Indian (spokrewnionych z Atabaskami) zamieszkujących obszar stanów Arizony i Nowego Meksyku, plemienia zawierającego między innymi szczepy Kiowa, Mescalero, Jicarilla, Chiricahua, ludu słynnych wodzów, takich jak Geronimo, Cochise, Mangas Coloradas, Juha, Victorio, których nieustępliwa walka o wolność uczyniła z nich ikonę wszystkich Indian. Apache na tle pozostałych indiańskich plemion...
1 lipca bieżącego roku na terenie zakładów PZL-Świdnik (Leonardo Helicopters) minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na zakup 32 śmigłowców AW149. Integralną częścią zawartej umowy...
1 lipca bieżącego roku na terenie zakładów PZL-Świdnik (Leonardo Helicopters) minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na zakup 32 śmigłowców AW149. Integralną częścią zawartej umowy o wartości 8,25 mld zł jest pakiet logistyczny oraz szkoleniowy (w tym dostawa zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkolnego).
Prezentowany pojazd to już piąta generacja szwajcarskich „orłów” produkowanych przez założoną w 1950 r. w szwajcarskim Kreuzlingen firmę General Dynamics European Land Systems – MOWAG (dawniej MOWAG Motorwagenfabrik AG).
Od Humvee do DURO
Pierwsza generacja „orłów” – EAGLE I, II i III powstała w latach 90. ubiegłego stulecia (w produkcji od 1995 do 2003 roku) i bazowała na podwoziu Humvee, na którym zostało zamontowane opancerzone nadwozie, opracowane i wyprodukowane w Kreuzlingen. Dwie pierwsze wersje to opancerzone pojazdy rozpoznawcze, różniące się od siebie masą oraz ładownością, co wynikało z zastosowania innych wersji podwozia HMMWV. Armia szwajcarska zakupiła 156 EAGLE I (od 1995 roku) oraz 175 EAGLE II (od 1999 roku) i przyjęła je do uzbrojenia jako: Aufklärungsfahrzeug 93 i Aufklärungsfahrzeug 97. W latach 1995–1997 również Siły Zbrojne Danii zakupiły 36 sztuk EAGLE I, które otrzymały oznaczenie: Spejdervogn M/95 i były używane m.in. przez duńskie kontyngenty w Bośni, Albanii oraz Iraku.
EAGLE III, w którym także wykorzystano podwozie Humvee, to wóz rozpoznawczy/obserwacyjny artylerii przeznaczony do rozpoznania i namierzania celów oraz koordynowania ognia, wyposażony m.in. w odbiornik satelitarnego systemu pozycjonowania oraz wysuwany maszt, na którym zamontowana została głowica obserwacyjna BAA Rheinmetall Defence (dawniej STN ATLAS Elektronik). Armia szwajcarska zamówiła 120 EAGLE III. Pierwsze wozy, oznaczone lokalnie Schiesskommandant enfahrzeug 93, zostały dostarczone w 2002 roku.
Na początku 2003 roku rozpoczęto w MOWAG-u prace nad nowym lekkim pojazdem taktycznym – EAGLE IV, oferującym zarówno wysoką mobilność niezależnie od warunków terenowych, a także wysoki poziom ochrony, który dzięki modułowej konstrukcji nadwozia będzie można dostosować do potrzeb użytkownika, wynikających z konkretnej sytuacji operacyjno-taktycznej.
W nowej konstrukcji wykorzystano podwozie w układzie 4×4 z rodziny taktycznych pojazdów transportowych DURO (DUrable and RObust), do której prawa MOWAG nabył rok wcześniej od firmy Bucher-Guyer AG. Ich produkcja rozpoczęła się w 1976 roku, a pierwsze duże zamówienie na 3000 ciężarówek złożyła armia szwajcarska w 1994 roku. Wozy DURO oraz kolejne generacje – DURO II i DURO III trafi ły również do Bundeswehry (Rheinmetall YAK), a także sił zbrojnych Wenezueli, Wielkiej Brytanii, Malezji, Danii i Irlandii.
Wykorzystanie podwozia DURO pozwoliło na stworzenie zupełnie innego pojazdu, zarówno pod względem możliwości terenowych, poziomów ochronnych, jak i objętości nadwozia i ładowności, niż wcześniejsze odmiany EAGLE.
Jednym z charakterystycznych elementów podwozia DURO/EAGLE jest zawieszenie z systemem osi DeDion, które łączy w sobie cechy układu zależnego i niezależnego (małe masy nieresorowane i stałość geometrii kół). Nie ma tu oddzielnych osi i wahaczy, a jest jeden element odgrywający rolę zarówno osi, jak i prowadzącego ją wahacza. Każdy z nich ma jeden punkt podparcia w postaci przegubu kulowego zamontowanego mniej więcej w połowie długości pojazdu. Wahacze obu osi są połączone ze sobą centralnym, zintegrowanym stabilizatorem, którego zadaniem jest kompensacja przechyłów bocznych i równomierna „dystrybucja” nacisku na wszystkie koła. Każda z osi posiada także poprzeczne drążki reakcyjne, które wspomagają pracę głównego stabilizatora. Za tłumienie drgań oraz amortyzację odpowiadają sprężyny śrubowe oraz gazowo-olejowe amortyzatory teleskopowe.
Kolejną charakterystyczną cechą zawieszenia DeDion jest oddzielenie elementów nośnych (oś, wahacze itp.) od mechanizmów napędowych (półosie, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym), które przymocowane są do ramy podwozia. W związku z przesunięciem osi napędowych od osi symetrii koła, zastosowano w nich tzw. zwolnice, co powoduje zarówno zwiększenie prześwitu pod pojazdem, jak i dodatkowe zwiększenie momentu obrotowego.
Zaletą zastosowanego systemu DeDion jest także możliwość zastosowania sztywnej ramy, która nie musi „współpracować” podczas jazdy po nierównościach z zawieszeniem. To z kolei upraszcza konstrukcję i montaż różnego rodzaju nadwozi, które nie muszą być specjalnie dostosowane do skrętnej ramy, jak ma to miejsce w przypadku podwozia Unimoga. Za sprawne pokonywanie przeszkód terenowych, poza m.in. mocnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, odpowiadają także samoblokujące się mechanizmy różnicowe w osiach oraz centralny – Torsena.
Zarówno w DURO, jak i w EAGLE wentylowane tarcze hamulcowe i zaciski zamontowane są nie w kołach, a przy obudowie przekładni głównej, co pozwala na łatwą kontrolę stanu hamulców, ich szybką wymianę w razie zużycia/uszkodzenia, zmniejsza masy nieresorowane, a także chroni hamulce przed uszkodzeniami. Prototyp EAGLE IV, wozu o DMC 8500 kg i ładowności 2800/2400 kg (nieopancerzony/opancerzony), był gotowy w listopadzie 2003 roku. Jednocześnie wymiary pojazdu zostały w sensowny sposób ograniczone i osiągnięto ich dobre proporcje, a szerokość została nawet zmniejszona o ok. 120 mm w porównaniu do Humvee, co umożliwia transport dwóch EAGLE IV w konfi guracji bojowej na pokładzie samolotu C-130 bez specjalnych przygotowań. Nowy lekki pojazd taktyczny MOWAGA charakteryzował się także wysokimi poziomami ochrony: poziom 3 wg STANAG 4569A i poziom 2a wg SATNAG 4569B.
Nowa generacja
Najnowsza generacja lekkiego pojazdu taktycznego EAGLE (producent zrezygnował z numeracji rzymskimi cyframi), będąca ostatnim ogniwem rozwoju szwajcarskich „orłów”, to w zasadzie nie jeden pojazd, jedna wersja nadwoziowa, ale docelowo cała rodzina podwozi 4×4 i 6×6, w tym także przeznaczonych do wykorzystania jako platformy dla specjalistycznych nadwozi/kontenerów czy systemów uzbrojenia. W jej ramach dostępne będą zarówno pojazdy taktyczne/załogowe (4–6-osobowe), jak i ciężarowe (utility) o ładowności do 3600 kg (4×4) i 6500 kg (6×6) oraz wersje specjalne, przeznaczone na przykład do działań sił specjalnych. Dzięki unifikacji podzespołów oraz wyposażenia możliwe jest osiągnięcie, w okresie średnim i długim, niskich kosztów eksploatacji poprzez ujednolicenie części zamiennych, zmniejszenie liczby specjalistów koniecznych do obsługi i napraw oraz skrócenie i uproszczenie systemu szkolenia kierowców. Ułatwieniem przy obsłudze wozów EAGLE jest także wyposażenie ich w magistralę wymiany danych, szynę CAN-BUS oraz wielofunkcyjny monitor, na którym można wyświetlać wszystkie informacje o stanie podzespołów układu napędowego, elektrycznego itp. Istnieje możliwość programowania dodatkowych funkcji i informacji wyświetlanych na monitorze, jak również wgrania np. instrukcji obsługi pojazdu. Szyna CAN-BUS pozwala także na szybką integrację różnego rodzaju wyposażenia w postaci systemów łączności, dowodzenia czy uzbrojenia.
Prezentowany w Sulejówku pojazd charakteryzuje się zwiększoną DMC do 10 000 kg, ładownością do 3300 kg (w zależności od poziomu ochrony) oraz masywniejszym i zmienionym wizualnie przodem niż EAGLE IV. Także układ napędowy został „wzmocniony” i w nowej wersji składa się z 6-cylindrowego silnika Cummins ISB 6.7 E3 245 o mocy 183 kW/250 KM oraz 5-biegowej automatycznej skrzyni Allison 2500 SP. Jednostka napędowa standardowo spełnia normę emisji spalin Euro 3, ale może być również wykonana w wersji Euro 5. Silniki Cummins ISB 6.7 spełniają wymagania najnowszej normy europejskiej i zostały zamontowane w DURO IIIP zamówionych przez armię szwajcarską. Stały napęd wszystkich kół realizowany jest przez 2-biegową skrzynię rozdzielczą firmy EATON. Wysoką mobilność pojazdu uzyskano m.in. dzięki wysokiemu stosunkowi mocy do masy, wynoszącemu 25 KM/tonę, zastosowaniu mechanizmów różnicowych Torsena, osi systemu DeDion z opatentowanym systemem specjalnych drążków stabilizacyjnych, zwolnic w kołach oraz centralnego systemu pompowania kół.
Dla lepszego rozłożenia mas, skrzynia biegów i rozdzielcza są zamontowane przy tylnej osi. Parametry terenowe charakteryzujące nowego EAGLE to odpowiednio: kąt natarcia 42°, kąt zejścia 45°, możliwość pokonywania zboczy o nachyleniu do 60% i trawersowania stoków do 40%, minimalny prześwit 400 mm. Pojazd może także pokonywać pionowe przeszkody o wysokości do 0,5 m. Wpływ na sprawne poruszanie się w terenie lub obszarach zabudowanych ma także stosunkowo niska średnica skrętu, wynosząca ok. 15 metrów. Koła z oponami Michelin XZL o rozmiarze 335/80R20 wyposażone są we wkładki typu runfl at firmy Hutchinson.
Nowy EAGLE ma zarówno obszerne wnętrze kabiny, które potrzebne jest m.in. na coraz bardziej rozbudowane systemy elektroniczne (pojazd ma również otwartą architekturę wewnętrznej sieci elektronicznej), jak i lepszą ochronę, która jest porównywalna z większymi pojazdami klasy MRAP. Dokładne wartości poziomów ochrony, jakie zapewnia opancerzenie pojazdu, są tajne, jednak bazując na przytaczanym przez producenta porównaniu do ciężkich MRAP-ów można oceniać na Level 3 wg STANAG 4569A oraz Level 4A i 3B wg STANAG 4569 B.
Podstawowe opancerzenie nowego EAGLE, wykonane z elektrycznie spawanych płyt ze stali pancernej, zapewnia ochronę na tym samym poziomie co kadłub Rosomaka. Wyższe poziomy uzyskiwane są dzięki zastosowaniu także technologii kompozytowej i ceramicznej. Konstrukcja osłon jest modułowa, co umożliwia ich demontaż, np. w trakcie używania pojazdu do szkolenia w kraju, jak i szybką wymianę uszkodzonych elementów w warunkach polowych. Dużą uwagę przy projektowaniu opancerzonego nadwozia poświęcono jego odporności na eksplozje IED i związane z nimi zagrożenia w postaci przyspieszeń, promieniowania termicznego oraz różnego rodzaju odłamków. Wnętrze kabiny wyłożone jest wykładziną przeciwodłamkową, tzw. spall liner, chroniącą m.in. przed fragmentami/odpryskami powstałymi w wyniku uderzenia np. pocisku w pancerz.
Podłoga nadwozia jest zintegrowana z osłonami przeciwwybuchowymi (brak na przykład dodatkowego defl ektora przykręcanego do ramy) i ma kształt spłaszczonej litery „W”, której środkowa część w postaci tunelu (schowane są w nim podzespoły układu napędowego) wnika do wnętrza kabiny. Na tunelu umieszczone są szyny montażowe, pozwalające na kotwiczenie tam zarówno dodatkowego sprzętu w postaci środków łączności, systemów dowodzenia, jak i osobistego wyposażenia żołnierzy oraz zapasów i amunicji. Dodatkową ochronę dla nóg żołnierzy zapewnia wewnętrzna podłoga odseparowana od zewnętrznej elastycznymi elementami gumowymi.
Wszystkie fotele załogi są zawieszone na specjalnych kolumnach z wewnętrznym systemem pochłaniana energii i wyposażone w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa z centralnym, szybkim wypięciem. Wszystkie szyby są kuloodporne, a dodatkowo przednia oraz boczne w przednich drzwiach posiadają elektryczne ogrzewanie. Także lusterka wsteczne zamontowane na drzwiach (dodatkowe znajdują się na błotnikach zintegrowanych z pokrywą silnika) są elektrycznie sterowane i ogrzewane.
Standardowo komora silnika nie jest opancerzona, ale istnieje możliwość zamontowana opancerzenia pod jego pokrywą, która jest wykonana z kompozytów i unoszona dwoma siłownikami gazowymi. Także otwieranie i zamykanie drzwi kabiny jest wspomagane przez sprężyny gazowe.
W stropie kadłuba standardowo umieszczone są dwa włazy, przedni okrągły służący do montażu uzbrojenia, np. zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego, oraz tylny prostokątny, pełniący funkcję zarówno wyjścia ewakuacyjnego, jak i umożliwiający obsługę uzbrojenia (np. usunięcie zacięcia). Możliwe są także inne konfiguracje dachu i zmontowanych na nim włazów, zgodnie z wymaganiami odbiorcy.
Za opancerzonym 4-drzwiowym nadwoziem znajduje się nieopancerzona skrzynia ładunkowa osłonięta plandeką. Po prawej stronie za kabiną zamontowany jest pojemnik mieszczący system filtrowentylacyjny ABC oraz dwa akumulatory. Z tyłu na stelażu plandeki może być zainstalowana kamera cofania, z której obraz przekazywany jest na wielofunkcyjny monitor zamontowany na tablicy przyrządów. Pod skrzynią ładunkową umieszczony jest zbiornik paliwa o pojemności 180 litrów, który zapewnia zasięg 700 km pojazdowi poruszającemu się po utwardzonej nawierzchni. Prędkość maksymalna EAGLE na biegu „szosowym” to 110 km/h, a na biegu „terenowym” - 55 km/h. W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tracze oraz system ABS, który może być dezaktywowany podczas jazdy w terenie.
Obecnie gotowe są dwie wersje nowego EAGLE, obie w układzie 4×4 – „załogowa” z 4-drzwiowym nadwoziem (prezentowana w Sulejówku) oraz ciężarowa, z krótką 2-drzwiową kabiną i skrzynią ładunkową, która była testowana m.in. w Australii. Prototyp odmiany 6×6 zostanie zaprezentowany po raz pierwszy na tegorocznym paryskim salonie Eurosatory. Pierwszym użytkownikiem nowego modelu EAGLE jest jednostka policji Portu Lotniczego w Zurichu (Zürich Airport Police), która otrzymała swój pojazd taktyczny w październiku 2011 roku na podstawie podpisanego w 2010 roku kontraktu pomiędzy GDELS a Flughafen Zürich AG.
Panująca na świecie i w naszym kraju pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołująca chorobę COVID-19, spowodowała sytuację zagrożenia zdrowia i życia, a więc wszyscy stoimy przed wyzwaniem. Niespodziewana...
Panująca na świecie i w naszym kraju pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołująca chorobę COVID-19, spowodowała sytuację zagrożenia zdrowia i życia, a więc wszyscy stoimy przed wyzwaniem. Niespodziewana sytuacja wymaga od każdego z nas uruchomienia ogromnego potencjału adaptacyjnego i odnalezienia się w nowej rzeczywistości.
Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu i jej Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji (od kwietnia 2019, na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych...
Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu i jej Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji (od kwietnia 2019, na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2019 poz. 15, jednostki te noszą nazwę Samodzielnych Pododdziałów Kontrterrorystycznych Policji) we współpracy z poznańską Wojewódzką Stacją Pogotowia Ratunkowego oraz tamtejszym Wydziałem Żandarmerii Wojskowej zorganizowały w dniach 12-16 marca br. międzynarodowe seminarium z...
W dniach 11–23 września 2017 r. Wydział Działań Specjalnych warszawskiego Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej zorganizował wspólne szkolenie z funkcjonariuszami francuskiej jednostki kontrterrorystycznej...
W dniach 11–23 września 2017 r. Wydział Działań Specjalnych warszawskiego Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej zorganizował wspólne szkolenie z funkcjonariuszami francuskiej jednostki kontrterrorystycznej RAID de la Police Nationale - jednej z najbardziej doświadczonych policyjnych jednostek do walki z terroryzmem w Europie. Ćwiczenia przeprowadzone były na terenie Ośrodka Zurbanizowanego w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Wędrzynie oraz obiektach zlokalizowanych na terenie...
Fotoreportaż z ćwiczeń antyterrorystycznych przeprowadzonych w styczniu 2016 r. przez Wydział Działań Specjalnych Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie w jednej ze stołecznych zajezdni...
Fotoreportaż z ćwiczeń antyterrorystycznych przeprowadzonych w styczniu 2016 r. przez Wydział Działań Specjalnych Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie w jednej ze stołecznych zajezdni autobusowych.
Szturm na genewskim lotnisku
Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu...
Szturm na genewskim lotnisku
Snajperzy obserwujący samolot z dachu terminalu przez celowniki Nightforce na swych najnowszych modelach karabinów PGM Ultima Ratio potwierdzili pozycje „tangos” i w ciągu kilku sekund rozpętało się piekło – operatorzy GIGG rozpoczęli szturmowanie Airbusa. Na sygnał dowódcy jednostki trzy zespoły szturmowe wdarły się do kabiny samolotu. Z przodu, gdy tylko sforsowano ciężkie drzwi, chroniony ciężką tarczą balistyczną „point man” wbiegł w korytarz między fotelami, a tuż...
"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie...
"Niczego się nie obawiać i nic nie nazywać niemożliwym..." (Prentice Mulford). Przywołane słowa amerykańskiego marynarza trafnie oddają ducha funkcjonariuszy pododdziałów specjalnych, którzy - zgodnie z łacińską dewizą zawartą w tytule - są zawsze gotowi...
Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały...
Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały taktyczne, utworzone w strukturach innych służb, które również odpowiadają za ochronę bardzo ważnych interesów swego kraju. W Republice Czeskiej przykładem jednostki tego typu jest grupa operacyjna SON tamtejszej służby celnej – Skupina Operativního Nasazení Celní správy ČR.
There are many famous...
„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę...
„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę codzienną i strony internetowe. Obecność różnego rodzaju poglądów – a czasem mitów – związanych ze zwalczaniem terrorystów i innych...
W obecnych czasach nikogo nie dziwią już zagraniczne misje pokojowe czy operacje stabilizacyjne sił zbrojnych w różnych punktach globu. W wielu z nich biorą udział nie tylko żołnierze, ale również policjanci....
W obecnych czasach nikogo nie dziwią już zagraniczne misje pokojowe czy operacje stabilizacyjne sił zbrojnych w różnych punktach globu. W wielu z nich biorą udział nie tylko żołnierze, ale również policjanci. Przykładem tego jest misja EULEX (EU Rule of Law Mission) Unii Europejskiej w Kosowie, w skład której wchodzi m.in. bardzo specyficzna policyjna jednostka specjalna, nosząca ogólną, ale mimo to dokładnie oddającą jej przeznaczenie nazwę „Grupa Interwencyjna”.
Ostatnie lata na stosunkowo ciasnym polskim rynku indywidualnych osłon balistycznych, przyniosły nieznany wcześniej rozwój oferty hełmów dostępnych dla potencjalnych użytkowników z MSWiA i wojska. Do producentów...
Ostatnie lata na stosunkowo ciasnym polskim rynku indywidualnych osłon balistycznych, przyniosły nieznany wcześniej rozwój oferty hełmów dostępnych dla potencjalnych użytkowników z MSWiA i wojska. Do producentów rodzimych, wśród których czołową pozycję zajmuje Maskpol SA, dołączyły konstrukcje światowych potentatów tej branży – amerykańskich koncernów MSA, Gentex i SDS (należącego do BAE Systems). Ofertę dodatkowo uzupełniają konstrukcje nowatorskie, choć raczej nieosiągalne ze względu na koszt –...
Jednostka specjalna wchodząca w skład Dowództwa Wojsk Specjalnych. Utworzona z dniem 1 lipca 2011 roku, na bazie Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Gliwicach, na mocy Decyzji Ministra Obrony...
Jednostka specjalna wchodząca w skład Dowództwa Wojsk Specjalnych. Utworzona z dniem 1 lipca 2011 roku, na bazie Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Gliwicach, na mocy Decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 marca 2011 r. Pierwszym dowódcą jednostki został wieloletni oficer GROM-u, płk Sławomir Berdychowski.
Powstała jako Jednostka Wsparcia Dowodzenia i Zabezpieczenia Wojsk Specjalnych im. gen. bryg. Augusta Emila Fieldorfa "Nila" jest jedną z 5 Jednostek Wojskowych podległych Dowództwu Wojsk Specjalnych.
Powstała jako Jednostka Wsparcia Dowodzenia i Zabezpieczenia Wojsk Specjalnych im. gen. bryg. Augusta Emila Fieldorfa "Nila" jest jedną z 5 Jednostek Wojskowych podległych Dowództwu Wojsk Specjalnych.
Organ dowodzenia Wojskami Specjalnymi Rzeczpospolitej Polskiej. Wojska Specjalne są czwartym rodzajem sił zbrojnych (obok Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych), utworzonym w roku 2007....
Organ dowodzenia Wojskami Specjalnymi Rzeczpospolitej Polskiej. Wojska Specjalne są czwartym rodzajem sił zbrojnych (obok Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych), utworzonym w roku 2007. Samo Dowództwo zaczęto organizować wcześniej, na bazie istniejących komórek Szefostwa Działań Specjalnych w Sztabie Generalnym WP.
Mijający rok, podobnie jak poprzednie, w sferze bezpieczeństwa można uznać za obfitujący w wydarzenia. Można także uznać, że prognozy dokonywane rok temu, w większości przypadków potwierdziły się.
Mijający rok, podobnie jak poprzednie, w sferze bezpieczeństwa można uznać za obfitujący w wydarzenia. Można także uznać, że prognozy dokonywane rok temu, w większości przypadków potwierdziły się.
Szereg pojawiających się w ostatnich miesiącach wypowiedzi polityków, wojskowych oraz analityków i dziennikarzy, dotyczących budżetu i przyszłości Sił Zbrojnych a w szczególności długoterminowych programów...
Szereg pojawiających się w ostatnich miesiącach wypowiedzi polityków, wojskowych oraz analityków i dziennikarzy, dotyczących budżetu i przyszłości Sił Zbrojnych a w szczególności długoterminowych programów modernizacji technicznej, nakazuje postawić kilka istotnych pytań na temat celowości poszczególnych wydatków.
Wojsko jest w sposób naturalny kojarzone z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa w sytuacji kryzysowej, zwłaszcza gdy siły i środki innych służb nie są wystarczające. Jednak siły zbrojne nie są panaceum...
Wojsko jest w sposób naturalny kojarzone z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa w sytuacji kryzysowej, zwłaszcza gdy siły i środki innych służb nie są wystarczające. Jednak siły zbrojne nie są panaceum na każde zagrożenie a ich zadania się zmieniają.
W dniu 5 czerwca, w życie wchodzi nowa ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. W porównaniu z omawianym już wcześniej projektem, zmiany dokonane w toku prac legislacyjnych są ograniczone....
W dniu 5 czerwca, w życie wchodzi nowa ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. W porównaniu z omawianym już wcześniej projektem, zmiany dokonane w toku prac legislacyjnych są ograniczone. Nie może to zaskakiwać, zważywszy na wynikający z wyroku Trybunału Konstytucyjnego okres, w którym nowa ustawa musiała wejść w życie. Pozostaje jednak szereg wątpliwości i problemów.
Trwające od około czterech lat prace nad projektem ustawy o zasadach użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej zaowocowały skierowaniem dokumentu do Sejmu, który po pierwszym czytaniu skierował...
Trwające od około czterech lat prace nad projektem ustawy o zasadach użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej zaowocowały skierowaniem dokumentu do Sejmu, który po pierwszym czytaniu skierował projekt do dalszych prac w komisji spraw wewnętrznych.
Skierowany 29 stycznia do Prezydenta RP wniosek Rady Ministrów o wysłanie do Mali polskiego kontyngentu wojskowego oznacza, że konflikt malijski, w który zaangażowane są na dużą skalę siły francuskie niedługo...
Skierowany 29 stycznia do Prezydenta RP wniosek Rady Ministrów o wysłanie do Mali polskiego kontyngentu wojskowego oznacza, że konflikt malijski, w który zaangażowane są na dużą skalę siły francuskie niedługo ujrzy także skromne, polskie oblicze.
Niedawny atak w Algierii i krwawo zakończona operacja algierskich sił zbrojnych, nieudana operacja odbicia zakładnika z rąk somalijskich terrorystów przez francuskie siły specjalne, podobnie jak nie wygasająca...
Niedawny atak w Algierii i krwawo zakończona operacja algierskich sił zbrojnych, nieudana operacja odbicia zakładnika z rąk somalijskich terrorystów przez francuskie siły specjalne, podobnie jak nie wygasająca fala uprowadzeń osób, przypominają o problemie jakim są sytuacje zakładnicze.
Żaden akt prawny nie funkcjonuje w próżni, ani prawnej, ani tym bardziej społecznej. Jeśli w Polsce uchwalona zostałaby ustawa antyterrorystyczna, co jest od lat przedmiotem sporów, a obecny stan rzeczy...
Żaden akt prawny nie funkcjonuje w próżni, ani prawnej, ani tym bardziej społecznej. Jeśli w Polsce uchwalona zostałaby ustawa antyterrorystyczna, co jest od lat przedmiotem sporów, a obecny stan rzeczy sugeruje, że taki akt prawny jest potrzebny, ustawa ta musiałaby uwzględniać istniejące i możliwe w przyszłości uwarunkowania.
Najlepszy sprzęt to sprzęt wielofunkcyjny. Zabierając jedną rzecz, która przyda się w wielu sytuacjach i na wiele sposobów, zyskujesz większą wygodę, wolne miejsce w plecaku i zapas wagi na coś innego....
Najlepszy sprzęt to sprzęt wielofunkcyjny. Zabierając jedną rzecz, która przyda się w wielu sytuacjach i na wiele sposobów, zyskujesz większą wygodę, wolne miejsce w plecaku i zapas wagi na coś innego. Doskonałym przykładem takiej filozofii jest Swagman Roll od Helikon-Tex.
Odpowiednia latarka do broni umożliwia osiągnięcie przewagi na polu prowadzonych działań. Dobrej jakości latarka o wysokich parametrach między innymi usprawnia namierzanie celu czy ułatwia poruszanie się...
Odpowiednia latarka do broni umożliwia osiągnięcie przewagi na polu prowadzonych działań. Dobrej jakości latarka o wysokich parametrach między innymi usprawnia namierzanie celu czy ułatwia poruszanie się po zmroku lub w warunkach słabego oświetlenia. Latarka taktyczna do broni jest wytrzymałym, niezawodnym i ergonomicznym urządzeniem. Jedną z najlepszych firm na rynku latarek do broni jest marka Olight.
W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując...
W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując do tego rozwiązania dostosowane do zasięgu zaistniałej sytuacji.
Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne...
Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne ze strategicznego punktu widzenia, przede wszystkim należy chronić bez żadnych kompromisów ludzi, którzy bezpośrednio w walkach uczestniczą. Ten aspekt ochrony życia i zdrowia żołnierzy jest w centrum zainteresowania kanadyjskiej kompanii POLSYS INC. i jej siostrzanej firmy w Polsce - POLSYS EUROPE.
DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy,...
DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy, stanowią innowacyjne rozwiązanie uzupełniające ofertę butów tego producenta wyposażonych w membrany zwiększające wodoodporność i przez to komfort użytkowania obuwia.
ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak...
ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak i w USA. Sprzęt tej marki projektowany i szyty jest w Polsce, przy użyciu najnowszych światowych technologii oraz materiałów, dzięki którym wyznacza nową jakość na naszym rynku.
Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok...
Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok zaczyna się intensywniej męczyć, doskwiera nam obniżony komfort widzenia, a kolory przybierają przekłamane barwy.
Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz...
Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz z momentem pojawienia się broni palnej. Jednak nie zniknęły całkowicie. Zmienił się charakter ich użycia. W dzisiejszych czasach wykorzystywane są w sportach strzeleckich, na olimpiadach, a także hobbystycznie. Jeśli interesuje Cię łucznictwo, to sprawdź jaki łuk na początek będzie najlepszym wyborem.
„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki....
„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki. Dlatego przetestowaliśmy i sprawdziliśmy, czy warto zainwestować w latarkę TUNDRA THL0111 firmy MACTRONIC.