Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o
otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych,
charakteryzującymi się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport
pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty
zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz
improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych
przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów minoodpornych.
Nadal jednak w pojazdach przeznaczonych dla komandosów liczy się wysoka
mobilność (taktyczna oraz strategiczna), szybkość, ładowność,
autonomiczność, możliwość prowadzenia działań ofensywnych, łatwość
aranżacji wyposażenia pod konkretne zadania. To oznacza m.in. możliwość
zabrania dodatkowego wyposażenia i ekwipunku, zapewnienia dobrej
widoczności i tzw. „świadomości sytuacyjnej” oraz łatwego montażu
uzbrojenia w taki sposób, by zagwarantowany był szeroki kąt ostrzału.
Równie ważna w działaniach specjalnych podczas konfliktów
asymetrycznych, gdzie istnieje wysokie ryzyko ataku przeprowadzonego za
pomocą różnego typu ładunków wybuchowych, staje się ochrona
przeciwminowa i balistyczna.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |
Iveco LMV SF
Iveco LMV jest konstrukcją dojrzałą,
sprawdzoną w realnych warunkach bojowych i stale doskonaloną. Do tej
pory pojazdy te w liczbie ponad 2500 sztuk nabyły armie 9 państw, z
czego siedem krajów wykorzystuje je podczas działań w Afganistanie.
Część z nich trafiła do żołnierzy sił specjalnych: włoskich, czeskich
oraz norweskich (SPECIAL OPS 1–2/2010).
Decyzja o opracowaniu LMV
Special Forces została podjęta m.in. pod wpływem wniosków i sugestii
przedstawicieli użytkowników, a uwagi operatorów sił specjalnych były
uwzględnianie w trakcie kolejnych faz przygotowywania konstrukcji. W
rezultacie powstała wytrzymała, elastyczna platforma, zachowująca
najlepsze cechy eksploatacyjno-bojowe bazowego LMV i jednocześnie
zoptymalizowana pod kątem specyfiki jednostek aeromobilnych czy
specjalnych. Wszędzie tam, gdzie konieczne jest skryte działanie,
wymagające nieraz szybkiego przemieszczania się na długich dystansach
oraz długotrwałego korzystania z własnych zapasów, a jednocześnie
wymagana jest zdolność do przeprowadzenia szybkiego, skutecznego ataku
bądź skutecznej obrony opartej na uzyskaniu przewagi ogniowej i częstej
zmianie miejsca, tam powinien sprawdzić się nowy Iveco LMV Special
Forces.
Podwozie tej odmiany przejęto ze standardowego,
7,1-tonowego Iveco M65E19WM/LMV wyposażonego w silnik Iveco F1C o mocy
190 KM (140 kW), z którym współpracują: 6-biegowa, automatyczna skrzynia
przekładniowa ZF 6HP260 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza
(zintegrowana z tylnym mostem), realizująca stały napęd wszystkich kół.
Oba mosty mają blokady mechanizmów różnicowych, które podobnie jak
blokada centralnego mechanizmu różnicowego załączane są
elektropneumatycznie. Podobnie jak w Humvee czy Unimogu/Dingo, w
piastach kół zainstalowano zwolnice. Na jednoczęściowych felgach, z tzw.
beadlockami, montowane są bezdętkowe opony Michelin XML o rozmiarze
325/85R16. Koła wyposażone są we wkładki typu run-flat firmy Hutchinson
oraz centralny układ pompowania (CTIS) z czterema poziomami ciśnienia,
które można załączać w trakcie jazdy.
Taka kompletacja układu
napędowego umożliwia uzyskiwanie prędkości maksymalnej nawet powyżej 110
km/h. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne i opiera się na
sprężynach śrubowych o dużym skoku. Pojazd wyposażony jest w solidne
zderzaki, które nie ograniczają kątów natarcia i zejścia, a przód
dodatkowo chroniony jest osłoną rurową (tzw. „kangur”). Istnieje również
możliwość zamontowania, w specjalnej dodatkowej ramie rurowej,
elektrycznej wyciągarki firmy Ramsey, którą dzięki zastosowanym
szybkozłączkom można łatwo zamontować także z tyłu.
W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tarcze hamulcowe zamontowane przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów, a system ABS został dostosowany specjalnie do warunków terenowych. Do opcji należy zaś automatyczny system kontroli (nadzoru) nad układem napędowym (ADM).
Kabina załogi LMV SF jest półotwarta, tzn. w części górnej pozbawiono ją, oprócz struktury nośnej – klatki bezpieczeństwa, jakichkolwiek stałych elementów. Pozwoliło to wydatnie zredukować masę własną pojazdu do zaledwie 5100 kg. Dzięki temu ładowność wynosi 2000 kg.
Otwarta konstrukcja, pomimo gorszej ochrony, lepiej spełnia wymagania, jakie stawiane są przed pojazdami sił specjalnych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa załodze, Iveco zastosowało, stanowiącą również szkielet nośny, klatkę przeciwkapotażową, minimalizującą obrażenia w przypadku przewrócenia się czy koziołkowania samochodu. Klatkę bezpieczeństwa zamontowano także w bagażniku, ze względu na znajdujące się tam tylne stanowisko strzeleckie.