Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Mateusz J. Multarzyński  /  SPECIAL OPS 6/2011  /  27-12-2011  /  3
Mimo, że Iveco LMV to sprawdzona, także w działaniach w Afganistanie, konstrukcja, to prace nad rozwojem wersji SF trwają już kilka lat.
Mimo, że Iveco LMV to sprawdzona, także w działaniach w Afganistanie, konstrukcja, to prace nad rozwojem wersji SF trwają już kilka lat. Andrzej Krugler

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego Iveco LMV dla sił specjalnych, który w bazowej odmianie znajduje się już na wyposażeniu jednostek specjalnych kilku krajów. Druga to krajowa propozycja pojazdu tej klasy. Dzięki obecności obu pojazdów na kieleckich targach, istniała możliwość porównania rozwiązań konstrukcyjnych, jakie w nich wykorzystano.

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzującymi się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów minoodpornych.

Nadal jednak w pojazdach przeznaczonych dla komandosów liczy się wysoka mobilność (taktyczna oraz strategiczna), szybkość, ładowność, autonomiczność, możliwość prowadzenia działań ofensywnych, łatwość aranżacji wyposażenia pod konkretne zadania. To oznacza m.in. możliwość zabrania dodatkowego wyposażenia i ekwipunku, zapewnienia dobrej widoczności i tzw. „świadomości sytuacyjnej” oraz łatwego montażu uzbrojenia w taki sposób, by zagwarantowany był szeroki kąt ostrzału.

Równie ważna w działaniach specjalnych podczas konfliktów asymetrycznych, gdzie istnieje wysokie ryzyko ataku przeprowadzonego za pomocą różnego typu ładunków wybuchowych, staje się ochrona przeciwminowa i balistyczna.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Iveco LMV SF

Iveco LMV jest konstrukcją dojrzałą, sprawdzoną w realnych warunkach bojowych i stale doskonaloną. Do tej pory pojazdy te w liczbie ponad 2500 sztuk nabyły armie 9 państw, z czego siedem krajów wykorzystuje je podczas działań w Afganistanie. Część z nich trafiła do żołnierzy sił specjalnych: włoskich, czeskich oraz norweskich (SPECIAL OPS 1–2/2010).

Decyzja o opracowaniu LMV Special Forces została podjęta m.in. pod wpływem wniosków i sugestii przedstawicieli użytkowników, a uwagi operatorów sił specjalnych były uwzględnianie w trakcie kolejnych faz przygotowywania konstrukcji. W rezultacie powstała wytrzymała, elastyczna platforma, zachowująca najlepsze cechy eksploatacyjno-bojowe bazowego LMV i jednocześnie zoptymalizowana pod kątem specyfiki jednostek aeromobilnych czy specjalnych. Wszędzie tam, gdzie konieczne jest skryte działanie, wymagające nieraz szybkiego przemieszczania się na długich dystansach oraz długotrwałego korzystania z własnych zapasów, a jednocześnie wymagana jest zdolność do przeprowadzenia szybkiego, skutecznego ataku bądź skutecznej obrony opartej na uzyskaniu przewagi ogniowej i częstej zmianie miejsca, tam powinien sprawdzić się nowy Iveco LMV Special Forces.

Podwozie tej odmiany przejęto ze standardowego, 7,1-tonowego Iveco M65E19WM/LMV wyposażonego w silnik Iveco F1C o mocy 190 KM (140 kW), z którym współpracują: 6-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa ZF 6HP260 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza (zintegrowana z tylnym mostem), realizująca stały napęd wszystkich kół. Oba mosty mają blokady mechanizmów różnicowych, które podobnie jak blokada centralnego mechanizmu różnicowego załączane są elektropneumatycznie. Podobnie jak w Humvee czy Unimogu/Dingo, w piastach kół zainstalowano zwolnice. Na jednoczęściowych felgach, z tzw. beadlockami, montowane są bezdętkowe opony Michelin XML o rozmiarze 325/85R16. Koła wyposażone są we wkładki typu run-flat firmy Hutchinson oraz centralny układ pompowania (CTIS) z czterema poziomami ciśnienia, które można załączać w trakcie jazdy.

Taka kompletacja układu napędowego umożliwia uzyskiwanie prędkości maksymalnej nawet powyżej 110 km/h. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne i opiera się na sprężynach śrubowych o dużym skoku. Pojazd wyposażony jest w solidne zderzaki, które nie ograniczają kątów natarcia i zejścia, a przód dodatkowo chroniony jest osłoną rurową (tzw. „kangur”). Istnieje również możliwość zamontowania, w specjalnej dodatkowej ramie rurowej, elektrycznej wyciągarki firmy Ramsey, którą dzięki zastosowanym szybkozłączkom można łatwo zamontować także z tyłu.

W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tarcze hamulcowe zamontowane przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów, a system ABS został dostosowany specjalnie do warunków terenowych. Do opcji należy zaś automatyczny system kontroli (nadzoru) nad układem napędowym (ADM).

Kabina załogi LMV SF jest półotwarta, tzn. w części górnej pozbawiono ją, oprócz struktury nośnej – klatki bezpieczeństwa, jakichkolwiek stałych elementów. Pozwoliło to wydatnie zredukować masę własną pojazdu do zaledwie 5100 kg. Dzięki temu ładowność wynosi 2000 kg.

Otwarta konstrukcja, pomimo gorszej ochrony, lepiej spełnia wymagania, jakie stawiane są przed pojazdami sił specjalnych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa załodze, Iveco zastosowało, stanowiącą również szkielet nośny, klatkę przeciwkapotażową, minimalizującą obrażenia w przypadku przewrócenia się czy koziołkowania samochodu. Klatkę bezpieczeństwa zamontowano także w bagażniku, ze względu na znajdujące się tam tylne stanowisko strzeleckie.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  11
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 6/2011

Komentarze

3
Briptu / 15-06-2015, 13:40
I'll have to see if I can get around to taikng some photos of the camper over the weekend, a lot has been finished since I last updated the site. I ply-lined the ceiling about 2 cm above the metal beams to keep the height, this gives us a bump every 4 foot or so although looks ok! We did insulate the space between the ply and metal roof of the camper with plastic wool insulation after put a vapour barrier in place first.Over the ply we've carpeted the ceiling and even when camping through the winter months, we haven't encountered any condensation yet, fingers crossed! Are you planning on starting a site for your conversion?Thanks
Hadier / 16-06-2015, 10:20
I bought a red one, ex Parcel force 2005 plate 74000 miles when I got it.now 84000 miles .I have cneevrtod mine into a camper .Very reliable great van. Looking forward to a euro tour next year.Renewing the timing belt and water pump before we go.I once drove an Iveco 190.36 tractor unit,when it had died it had covered1.8 million kliks. Good oil regular filter change Iveco's just keep going
Nana / 20-06-2015, 18:57
Hi, I'd be interested to see your prcjoet do you have a website? So far the van has been very reliable and never fails to start (well unless I've some how flattened the battery!).
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Czy te spodnie spełnią Twoje oczekiwania? »

 


Gdy ciemność nie jest Twoim sprzymierzeńcem » Wypróbuj smar do ruchomej części broni »
zasilanie smar do pielęgnacji broni

 


Cieszą się popularnością na całym świecice! Dlaczego? »

 


Bluza taktyczna w roli głównej - obejrzyj film z jej udziałem » Czego nie wiesz o binokularze noktowizyjnym »
bluza taktyczna gogle balistyczne

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Jaką broń wybierają strzelcy wyborowi » Nie strać celu mimo ciemności »
bron palna oświetlenie taktyczne

 


Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego  »
kurs strzelecki

 


Namierz cel w ciemoności » Wypatrz swojego wroga z odległości »
hydrauliczny wyważacz

 Latarki na karabin -  niewielkie gabarety duża moc? »
latrki na karabin

 


Nie daj się zaskoczyć w ciemności » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa bluza taktyczna

 

Na czym polega specyfika komunikacji w wojsku »

 


Sprzęt do wspinaczki, który zapewni maksimum swobody i bezpieczeństwa » Dobierz wyposażenie na miarę czasów  »
latarki czołowe

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Wsparcie dla SAS

W związku z małą liczbą kandydatów spełniających wysokie wymagania rekrutacyjne brytyjskiego 22. Pułku Special Air Service oraz niemalejącym zaangażowaniem tej formacji w operacje na świecie...

Aktualny numer

2/2020
SPECIAL OPS 2/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Ratownictwo taktyczne
  • - XX lat CBŚP
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl