Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych
Profesjonalne drony EOS C i AIRBOXER
Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych - profesjonalne drony EOS C i AIRBOXER. Fot. Transactor Security Sp. z o.o.
Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do ochrony swoich granic, albowiem jest to jeden z najważniejszych czynników, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne.
Dynamicznie zmieniający się charakter i zakres zagrożeń godzących w bezpieczeństwo granic państwa polskiego, wymaga podejmowania adekwatnych do sytuacji działań i stosowania najnowszych, zaawansowanych technologicznie urządzeń, w tym technologii bezzałogowych statków powietrznych zwanych potocznie dronami.
Rozwiązania kategorii VTOL uszyte na miarę potrzeb
Instytucje rządowe odpowiedzialne za realizację ustawowych zadań w zakresie ochrony granic państwowych, a tym samym zapewniania bezpieczeństwa, w ostatnich latach stosują drony jako główne narzędzie w swojej codziennej pracy.
Transactor Security Sp. z o.o. wraz z rozwojem technologicznym, zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników i poszerzającym się katalogiem potencjalnych zagrożeń, oferuje najnowsze i sprawdzone bezzałogowe statki powietrzne do działań profesjonalnych: płatowiec „EOS C VTOL” estońskiego producenta, firmy Threod Systems AS, oraz helikopter „AIRBOXER VTOL” holenderskiego producenta, firmy High Eye B.V.
EOS C VTOL
EOS C to bezzałogowy statek powietrzny (BSP) klasy „mini”, o napędzie całkowicie elektrycznym typu VTOL (Vertical Take-Off and Landing) – pionowego startu i lądowania. System wyposażony jest w komponent VTOL, który stanowią 4 dodatkowe silniki elektryczne zamocowane na skrzydłach płatowca. Za ich pomocą BSP EOS C startuje i ląduje pionowo, podobnie jak wielowirnikowce. Silnik elektryczny powoduje, że EOS C cechuje niski ślad akustyczny, innymi słowy, jest niesłyszalny na wysokości 40 metrów od startu.
Komponent VTOL wykorzystuje się do manewru startu i lądowania. Procedura jest w pełni zautomatyzowana. Przejście od fazy pionowego startu do lotu poziomego jest również całkowicie automatyczne. Manewr lądowania, poprzedzony przejściem z lotu poziomego do lotu w pionie, także odbywa się automatycznie.
Z punktu widzenia użytkownika bezzałogowego płatowca klasy „mini” system VTOL stanowi istotną przewagę nad systemami konwencjonalnymi.
Pionowy start i lądowanie na niewielkiej powierzchni
EOS C wykonuje start i lądowanie z małej powierzchni, a więc może być wykorzystany zarówno na niewielkiej, otwartej przestrzeni leśnej, jak również w terenach silnie zurbanizowanych, z ulicy czy dachów budynków. Pionowy start i lądowanie minimalizują czas i koszty niezbędne do znalezienia odpowiedniego miejsca na przeprowadzenie startów i lądowań. Różnice w komercyjnych zobrazowaniach satelitarnych, w porównaniu z rzeczywistą sytuacją w terenie, często wymagają długotrwałych poszukiwań lokalizacji, spełniających wymagania dotyczące wielkości powierzchni w celu wykonania bezpiecznego startu i lądowania. Generuje to zbędne koszty i stanowi niepotrzebną stratę czasu dla operatora BSP.
Pionowy start i lądowanie minimalizują niebezpieczeństwo rozbicia BSP o przeszkody naturalne (np. drzewa) i stworzone przez człowieka (np. kominy, maszty, linie przesyłowe). Redukują też w zasadzie do zera ryzyko uszkodzenia BSP wskutek wysoko szkodliwych i agresywnych dla samej konstrukcji metod startu, a w szczególności lądowania, co z kolei znacząco obniża koszty eksploatacji systemu, wydłuża sprawność działania wszystkich podzespołów i mechanizmów oraz redukuje potrzebę wykonania czynności serwisowych i napraw, które na pewien czas wyłączają system z działań.
Z uwagi na kompaktowość, system gotowy jest do użycia w zaledwie pięć minut, a jego pełna obsługa wymaga zaangażowania jedynie dwóch pilotów. Trzygodzinny czas pracy oraz zasięg transmisji do 50 km, dzięki antenie dodatkowo wyposażonej w funkcję śledzenia, pozwalają na wykonywanie długich misji. Antena mobilna zaimplementowana na pojeździe umożliwia wykonywanie misji w sposób mobilny, w trakcie poruszania się pojazdu.
EOS C, dzięki systemowi przeciwdziałania zakłóceniom, tzw. Anti-jamming, a także systemom redundancyjnym i oświetleniu, spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa. Nowoczesna technologia podgrzewanych akumulatorów pozwala na pracę w niskich temperaturach, a dzięki systemowi zarządzania liczba cykli akumulatorów sięga aż 300. Dowiedz się więcej >>
EOS C wyposażony jest w lekką, 3-sensorową głowicę o wadze 1,1 kg. Połączenie modułu dziennego (30 Hz , FULL HD, 30-krotny zoom optyczny, 3x płynny zoom cyfrowy), modułu termowizyjnego (30 Hz, obiektyw 24 mm, 640x512 pix, 8x płynny zoom cyfrowy) wraz z modułem motywu nocnego (NIR low light mode) pozwalają na realizację najbardziej wymagających misji dzienno-nocnych. Zaś dwuosiowy gimbal ze stabilizacją żyroskopową zapewnia doskonałą stabilizację obrazu w każdych warunkach.
Nowoczesne oprogramowanie
Możliwości każdej platformy BSP, bez względu na producenta, byłyby całkowicie bez znaczenia, gdyby nie oprogramowanie. To właśnie autorskie oprogramowanie stworzone od podstaw, specjalnie dla tej konkretnej platformy BSP, jest niejako sercem systemu. To dzięki niemu użytkownik dysponuje wszechstronnymi i bardzo nowoczesnymi narzędziami w pracy operacyjnej. Oprogramowanie pozwala na wszelkie pomiary i tworzenie punktów trasy przelotu bezpośrednio na mapach zobrazowań satelitarnych. Dzięki możliwości wykonywania adnotacji, opisów i komentarzy bezpośrednio na zobrazowaniach wideo, przekazujemy skutecznie informacje o celu.
Do pracy w terenie przydatna jest też funkcja „chat głos” lub tekst pomiędzy pilotem, analitykiem i operatorem systemów wizyjnych a osobami mającymi dostęp do informacji z drona. Funkcja wbudowana jest bezpośrednio w aplikację sterującą.
Architektura typu client server umożliwia natychmiastowy i ciągły dostęp do przekazu wideo poprzez sieci prywatne lub publiczne w dowolnym punkcie na świecie. Oprogramowanie zastosowane w systemie EOS C to potężna, a jednocześnie wysoce intuicyjna aplikacja, dostarczająca krytycznych informacji. Łączy w tym procesie zobrazowania z sensorów pokładowych drona, warstwy zobrazowań satelitarnych i własne dane telemetryczne, co jest kluczowe w misjach rozpoznania i obserwacji powtarzalnej danego terenu. Sprawdź na stronie dystrybutora >>
AIRBOXER VTOL
Do zadań ochrony granic, również na morzu, Transactor Security oferuje helikopter AIRBOXER.
To długodystansowy, napędzany paliwem, bezzałogowy helikopter pionowego startu i lądowania (UAV VTOL). Ze względu na swoje niewielkie rozmiary, wagę, a także ogromne możliwości konstrukcyjne, tworzy własną, niezawodną klasę na rynek UAV.
Działania w trudnych warunkach atmosferycznych
AIRBOXER zaprojektowany jest do działań w trudnych warunkach atmosferycznych, zarówno na lądzie, jak i na wodzie.
AIRBOXER wyposażony w silnik spalinowy, pozwala na 4-godzinny czas lotu w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Dzięki budowie spełniającej najwyższe normy ochronne, realizuje wielogodzinne misje obserwacyjne.
Istotna elektronika na pokładzie Airboxera jest zamknięta w centralnym module, umieszczonym w przedniej wnęce kadłuba. Moduł ten chroni awionikę przed czynnikami zewnętrznymi, zapewniając wysoki poziom ochrony przed wibracjami i ekranowanie zgodne z normami wojskowymi MIL. Rdzeń tego modułu stanowi autopilot, oparty na redundantnych procesorach i jednostkach IMU, współpracujący z trzecią zewnętrzną jednostką IMU i całą gamą dodatkowych czujników. W mało prawdopodobnym przypadku awaryjnego lądowania na wodzie, automatycznie napełniający się zestaw zapewnia unoszenie się na wodzie przedmiotowego modelu. Stanowi to idealne rozwiązanie dla morskich oddziałów straży granicznej.
Udźwig systemu wynosi 7 kg, co pozwala na zastosowanie jednej z wielofunkcyjnych kamer z linii produktów EPSILON, przy realizacji misji zarówno w dzień, jak i w nocy. Dowiedz się więcej >>
Skuteczna realizacja misji
Airboxer wykonuje długodystansowe operacje lotnicze z zasięgiem 360 km, zaś ponad 2-godzinny zawis pozwala na długą obserwację wskazanego celu czy punktu. Zasięg transmisji wynosi 25 km w linii wzroku, przy uśrednionych warunkach atmosferycznych, przy średniej antenie na wodzie, 50 km przy dużej antenie na lądzie oraz 200 km przy technologii 4G/5G na lądzie.
AIRBOXER wyposażony jest w system lokalizacji telefonów komórkowych, skutecznie realizując misje poszukiwawczo-ratownicze zarówno na lądzie, jak i na morzu. System wyposażony jest w wymagane systemy bezpieczeństwa, w tym m.in. oświetlenie zgodne z FAR23. Autorskie oprogramowanie stanowi narzędzie do planowania najbardziej skomplikowanych misji w sposób automatyczny, przy jednoczesnym spełnianiu funkcji analitycznej.
Aby dostosować system do stale zmieniających się wymagań misji, do obsługi Airboxera można użyć różnych trybów lotu, aktywując je lub zmieniając w dowolnym momencie. Autopilot zapewnia zarówno półautomatyczne, jak i w pełni automatyczne tryby lotu, w tym możliwość podążania za wieloma punktami trasy, automatyczne starty i lądowania oraz jasno zdefiniowane tryby rezerwowe. AIRBOXER może również automatycznie startować i lądować na poruszającym się statku lub podążać za statkiem w konfigurowalnej orientacji, gdy ten płynie lub zmienia kurs.
W przypadku całkowitej utraty redundantnej komunikacji, UAV jest w stanie podążać wcześniej ustalonymi trasami, punktami orientacyjnymi i wysokościami, aby doprowadzić go do obszaru, który został wyznaczony do następnego automatycznego lądowania. Automatyczna nawigacja jest możliwa dzięki kombinacji barometrycznych, magnetycznych i opartych na GPS zewnętrznych danych wejściowych i może być utrzymywana z wysoką dokładnością w przypadku utraty danych wejściowych.
Szeroki katalog funkcjonalności systemu AIRBOXER pozwala na prowadzenie zaawansowanych misji na otwartym morzu. AIRBOXER przystosowany jest do współpracy z detektorem skażeń chemicznych i radiologicznych, jako kompleksowe rozwiązanie w systemie powietrznego rozpoznania i identyfikacji. Stanowi on innowacyjne narzędzie do zwiększenia efektywności działania podsystemów Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania (KSWSiA).
Dron niosący detektor skażeń ogranicza zakres narażenia personelu na skażenie oraz oddziaływanie przeciwnika, pozwala na dużą mobilność i manewrowość w trudnych warunkach terenowych oraz dostarcza informację o zakresie skażenia z miejsca zdarzenia w czasie rzeczywistym.
Oba modele zostały zaprojektowane w oparciu o wojskowe normy STANAG. Są wyposażone w szyfrowanie transmisji, system nawigacji inercyjnej, system rejestracji pracy i logi mechanizmów, a także transponder oraz szereg innych systemów spełniających wymogi bezpieczeństwa lotu określone przepisami prawa lotniczego. Autonomiczność lotu i nawigacja po punktach obserwacyjnych wzbogacają funkcjonalność systemów, zapewniając bezpieczeństwo misji oraz precyzyjnie określają jej zakres.
Zalety i funkcje operacyjne w kontekście działań
Niewątpliwe wyróżniającymi cechami proponowanych modeli EOS C i AIRBOXER są pionowy start i lądowanie na niewielkiej powierzchni przy jednoczesnej ochronie głowic umieszczonych pod kadłubem. Ta funkcja pozwala na wykonanie misji w warunkach trudnych, bez uprzedniego przygotowania terenu, również na statkach.
Kilkuminutowy czas osiągnięcia gotowości do działania znacznie redukuje ryzyko niepowodzenia misji, w której czas odgrywa kluczową rolę. Dzięki możliwości zawisu pozwalają one na działania nawet w gęsto zabudowanym lub zalesionym terenie. Budowa oraz systemy bezpieczeństwa zgodne z najwyższymi normami i zasadami bezpieczeństwa stanowią podstawę do bezpiecznych operacji lotniczych. Zaawansowane kamery zdolne do pracy w trudnych warunkach, zarówno w dzień, jak i w nocy, pozwalają na realizację czynności obserwacyjnych, rozpoznawczych, a nawet śledzenia. Długi dystans lotu oraz zasięg transmisji, w tym możliwość przekazywania obrazu na odległość, zapewniają wielogodzinne misje lotnicze. Zaawansowane oprogramowanie jest kluczowym elementem całości systemu, będąc jednocześnie narzędziem analitycznym. Kompaktowość i spójność poszczególnych elementów systemu zapewniają mobilność i łatwą pracę w trudnym terenie.
Zaprezentowane systemy z oferty Transactor Security spełniają szereg istotnych wymagań, stawianych przez najbardziej wymagających użytkowników na świecie. Są przy tym głównym narzędziem do realizacji misji rozpoznania, obserwacji i śledzenia z powietrza, zarówno na lądzie, jak i na morzu.
Dodatkowe informacje dostępne są w karcie produktu u dystrybutora >>
Znajdziesz nas na targach POLSECURE! Stoiska: G-26 oraz G-33 |