Special-Ops.pl

Iveco LMV w jednostkach specjalnych

Iveco LMV należący do jednostki specjalnej czeskiej żandarmerii SOG "Omega", wyposażony w opancerzoną wieżyczkę strzelca z wkm M2 12,7 mm oraz tylne stanowisko z dwoma km PKT 7,62 mm. SOG, Iveco, Forsvaret

Iveco LMV należący do jednostki specjalnej czeskiej żandarmerii SOG "Omega", wyposażony w opancerzoną wieżyczkę strzelca z wkm M2 12,7 mm oraz tylne stanowisko z dwoma km PKT 7,62 mm. SOG, Iveco, Forsvaret

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzujących się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów mino odpornych. Stąd nie powinna dziś dziwić obecność MRAP-ów: RG-31 i RG-33, na wyposażeniu jednostek podległych US SOCOM.

Zobacz także

Allegro O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon? O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...

Marcin Kaczmarek, Radosław Tyślewicz (Mała) elektromobilność dla służb mundurowych

(Mała) elektromobilność dla służb mundurowych (Mała) elektromobilność dla służb mundurowych

Po blisko dwudziestu latach od oficjalnej prezentacji pojazdu pomysłu Deana Kamena z USA, powszechnie znanego jako Segway, można być już w stu procentach pewnym, że pojazdy o napędzie elektrycznym na stałe...

Po blisko dwudziestu latach od oficjalnej prezentacji pojazdu pomysłu Deana Kamena z USA, powszechnie znanego jako Segway, można być już w stu procentach pewnym, że pojazdy o napędzie elektrycznym na stałe wpisały się funkcjonowanie służb mundurowych. Mało tego, po tym trudnym okresie wstępnym, w perspektywie kolejnych 5-10 lat będą stanowić o przewadze taktycznej i większej efektywności działania tych służb, które zdołają tego typu pojazdy zaimplementować w swojej działalności. Świat nie toleruje...

Tomasz Łukaszewski Nowe pojazdy 6BPD

Nowe pojazdy 6BPD Nowe pojazdy 6BPD

Wojska aeromobilne zostały doposażone w 15 nowych pojazdów Aero 4 x 4 wraz z przyczepami specjalnymi, które trafiły do 6. Brygady Powietrznodesantowej. Oficjalne przekazanie sprzętu przez Ministra Obrony...

Wojska aeromobilne zostały doposażone w 15 nowych pojazdów Aero 4 x 4 wraz z przyczepami specjalnymi, które trafiły do 6. Brygady Powietrznodesantowej. Oficjalne przekazanie sprzętu przez Ministra Obrony Narodowej odbyło się w Krakowie 15 stycznia br. Jednostka zyskała także nową Spadochroniarnię Tary Ciężkiej, która przeznaczona będzie do przygotowywania dużych ładunków do zrzutu oraz naprawy i serwisowania sprzętu desantowego.

Wśród europejskich „komandosów” najpopularniejszym modelem pojazdów minoodpornych jest Iveco M65E19WM (LMV), którego bojowo w Afganistanie używali lub używają m.in. włoskie, norweskie oraz czeskie oddziały specjalne. Wozy te często są poddawane pewnym modyfi kacjom, wzbogacane jest ich wyposażenie, głównie w środki łączności. Wszystkie te działania mają na celu przystosowanie tych samochodów do działań specjalnych.

KONSTRUKCJA LMV

Geneza powstania Iveco LMV sięga lat 90. ubiegłego wieku i toczących się wtedy konfliktów na Bałkanach i Bliskim Wschodzie. Wzrost różnego rodzaju zagrożeń, w tym związanych z zasadzkami, minami, w połączeniu z brakiem odpowiedniej ochrony dla poruszających się nieopancerzonymi samochodami terenowymi żołnierzy, skłonił włoskich inżynierów do stworzenia nowego, opancerzonego pojazdu. Założono, że przyszły LMV ma, przy zachowaniu wysokich parametrów trakcyjnych, niewielkich rozmiarów oraz niedużej masy (pozwalających na jego transport na pokładzie C-130), zapewnić jak największą ochronę jadącym nim żołnierzom. W praktyce oznaczało to powstanie zupełnie nowej konstrukcji, zarówno w zakresie podwozia, jak i kabiny-cytadeli, wraz z elementami chroniącymi przed skutkami wybuchów min.

Kabina załogi, posiadająca czworo drzwi oraz pięć miejsc siedzących w środku, została zaprojektowana jako oddzielny zespół, składający się z integralnej klatki rurowej połączonej ze stalową strukturą nośną kabiny. Elementy te stanowią szkielet, do którego mocowane są zewnętrzne panele poszycia, okna i dach. W zależności od potrzeb, kabina może być nieopancerzona lub opancerzona, gdyż zewnętrzne osłony balistyczne można demontować. Dodatkową osłonę przeciwminową stanowi przymocowany w czterech punktach do ramy (nie do kabiny-cytadeli), deflektor w kształcie spłaszczonej litery V, wykonany z jednego arkusza blachy pancernej. Także w nadkolach kół przednich oraz tylnych zostały zamontowane dodatkowe elementy chroniące załogę w środku cytadeli.

Obecnie opancerzenie kabiny oraz szyby kuloodporne zapewniają ochronę balistyczną na poziomie 3., według STANAG 4569 (7,62 mm × 54R B32 API i 7,62 mm × 51 AP) oraz przeciwminową na poziomie 3a wg STANAG 4569 (ekwiwalent 8 kg TNT pod kołem), we wcześniejszych wersjach (do połowy 2008 r.) były to odpowiednio poziomy 3 oraz 2a.

W pojeździe zamontowanych jest pięć specjalnych, indywidualnych foteli ze zintegrowanymi 5-punktowymi pasami, które podwieszono do wewnętrznej klatki. Tylne siedziska można złożyć, podnosząc je do góry, pod środkowym znajduje się wysuwany podest dla strzelca.

Z przodu, przed kabiną, znajduje się nieopancerzona komora silnika, przykryta maską wykonaną z laminatu. Z tyłu za kabiną umieszczono oddzielny, również nieopancerzony przedział bagażowy o kształcie prostopadłościanu, na którego bocznych ścianach zamontowano otwierane do góry pokrywy. Dach pojazdu standardowo wyposażony jest w duży okrągły właz z obrotnicą, zakrywany otwieraną do tyłu pokrywą. Na obrotnicy można zamontować różnego rodzaju broń, od km 5,56 mm do wkm 12,7 mm.

Do napędu LMV-a zastosowano turbodoładowany, z intercoolerem, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, rzędowy silnik wysokoprężny IVECO F1 C o pojemności skokowej 2998 cm³, o mocy 140 kW (190 KM) oraz momencie obrotowym 456 Nm. Jest on skojarzony z automatyczną, 6-biegową skrzynią przekładniową ZF model 6HP260. Stały napęd na cztery koła realizowany jest przez skrzynię rozdzielczo-redukcyjną, która została zintegrowana z tylnym mostem. Załączanie obu biegów reduktora, blokad dyferencjałów w mostach oraz centralnego mechanizmu różnicowego odbywa się elektropneumatycznie. Podobnie jak w Humvee czy Unimogu/Dingo, w piastach kół zainstalowano zwolnice. Układ napędowy LMV pozwala, przy masie całkowitej 7100 kg, osiągać prędkość maksymalną 115 km/h.

Niezależne zawieszenie wszystkich kół składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych oraz sprężyn śrubowych i zamontowanych współosiowo z nimi amortyzatorów teleskopowych.

W hydropneumatycznym układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tarcze hamulcowe zamontowane przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów. Skutkuje to zarówno zmniejszeniem mas nieresorowanych, jak i ograniczeniem liczby odłamków powstałych w wyniku eksplozji miny pod kołem pojazdu. Układ ABS można deaktywować podczas jazdy w terenie. Mechaniczny hamulec postojowy działa na tylne koła. Z przodu ramy pojazdu zamocowano dwa zaczepy do holowania, a z tyłu hak pozwalający na ciągnięcie przyczepy o masie całkowitej do 4200 kg. Istnieje również możliwość zamontowania, w specjalnej dodatkowej ramie rurowej, elektrycznej wyciągarki fi rmy Ramsey (o uciągu 5400 kg i długości liny 30 m), którą dzięki zastosowanym szybkozłączkom można łatwo przenieść z przodu na tył pojazdu.

Na jednoczęściowych felgach z tzw. beadlockami montowane są bezdętkowe opony Michelin XML o rozmiarze 325/85R16. Koła wyposażone są we wkładki typu run-flat firmy Hutchinson oraz centralny układ pompowania (CTIS) z czterema poziomami ciśnienia, które można załączać w trakcie jazdy.

Standardowo LMV może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 850 mm, a po przygotowaniu (montaż snorkela) – do 1500 mm, w tym wzniesienia o nachyleniu do 60% oraz przeszkody poprzeczne o nachyleniu 30%. Jest również przystosowany do działania w różnych strefach klimatycznych w przedziale temperatur od –32 do +49ºC. W związku z tym Iveco LMV wyposażony jest w układ klimatyzacji i ogrzewania wnętrza kabiny, wspomagany dodatkowym podgrzewaczem silnika, oraz ogrzewane: lusterka, przednią szybę oraz przednie boczne okna.

130-litrowy zbiornik paliwa zapewnia zasięg ok. 850 km (przy 70 km/h). Został on zamontowany w tylnej części ramy za osią, pod modułem bagażnika.

Iveco LMV posiada obecnie wersje o dwóch rozstawach osi. Wariant podstawowy ma rozstaw wynoszący 3230 mm, zaś w wersji podwozia z krótką kabiną, przeznaczonego pod zabudowy specjalistyczne, np. ambulans – 3530 mm. Rozstaw kół to 1710 mm, a maksymalna szerokość pojazdu – 2200 mm. Maksymalna ładowność samochodu bez opancerzenia wynosi 2300 kg, zaś opancerzonego – ok. 1200 kg.

Pojazd może być transportowany na pokładzie samolotów transportowych C-130 i C-160 (dwie sztuki), C-27J (jeden) oraz na podwieszeniu zewnętrznym pod śmigłowcem CH-47, może być także desantowany na platformie ładunkowej.

W sumie do końca 2009 roku ponad 2500 Iveco LMV zostało nabytych przez siły zbrojne dziewięciu państw. Część z tych pojazdów trafi ła do jednostek specjalnych: włoskich, czeskich oraz norweskich.

COL MOSCHIN

W armii włoskiej Iveco LMV M65E19WM (VTLM – Veicolo Tattico Leggero Multiruolo) „Lince” trafiły m.in. do jednostki specjalnej: 9° REGGIMENTO D’ ASSALTO INCURSORI PARACADUTISTI „COL MOSCHIN” (nazwa szczytu), a wraz z jej żołnierzami także do Afganistanu, gdzie zastąpiły Land Rovery Defender 90 oraz Iveco M40.13WM. Pułk szturmowo-desantowy „Col Moschin”, będący formalnie częścią brygady powietrzno-desantowej Folgore, to jedyna jednostka specjalna sił lądowych i podlega utworzonemu w 2004 roku dowództwu sił specjalnych – COFS (Comando Forze Speciali Interarma). Jednostka ta jest włoskim odpowiednikiem brytyjskiego SAS-u, zarówno pod względem zadań, jak i wyszkolenia.

Używane w Afganistanie przez włoskich komandosów Iveco LMV były uzbrojone w: km MG3 7,62 mm, wkm Browning M2 12,7 mm lub granatnik automatyczny Mk19 40 mm zamontowane na obrotnicy. Na dostępnej w Internecie dokumentacji fotograficznej można zauważyć, że niektóre pojazdy należące do Col Moschin posiadają częściowe opancerzenie stanowiska strzelca w postaci tarczy ochronnej lub osłon boków oraz tyłu. Włoscy komandosi swoje „Lince” wyposażyli w różnego rodzaju przydatne dodatki, jak kosz na skrzynki z amunicją do głównego uzbrojenia przymocowany do obrotnicy, kosze na kanistry i inne wyposażenie przyczepione do ścian bagażnika, przedłużone aż do krawędzi dachu wydechy (zapobiega to zdławieniu silnika podczas pokonywania głębokiego brodu). Ciekawym elementem „dodatkowym” są też parciane pasy przczepione do górnych oraz bocznych ramek szyb w drzwiach, służące zapewne za uchwyty  dla żołnierzy stojących na stopniach pojazdu podczas jazdy. Jest to pomocne rozwiązanie, gdy trzeba szybko odjechać, ewakuować ludzi, a nie ma możliwości lub czasu na zajęcie miejsc w środku wozu.

Wiele LMV miało też „wrzucone” na dach bagażnika koła zapasowe, które są dostarczane z pojazdem, jednak w wersji opancerzonej nie ma dla nich żadnego mocowania. Afgańskie warunki terenowe, a przede wszystkim skaliste podłoże, powoduje szybkie zużycie opon i ich częste uszkodzenia (przebicia, rozerwania), stąd konieczność posiadania, mimo wkładek runflat i systemu centralnego pompowania, zapasowego koła.

W samochody Iveco LMV/VTML wyposażone są również inne jednostki elitarne włoskich sił zbrojnych, które operują w Afganistanie, jak 4º Reggimento Alpini Paracadutisti Monte Cervino czy COM.SUB.IN.

Większych modyfikacji w swoich LMV dokonali czescy komandosi z jednostki SOG „Omega”, którzy działali w prowincji Helmand od 2007 r.

CZESKIE IVECO LMV

W początkowym okresie działań w Afganistanie, Czesi, podobnie jak Włosi, wykorzystywali przede wszystkim nieopancerzone pojazdy terenowe – uzbrojone Toyoty Hilux. Jednak rosnące zagrożenie dla żołnierzy poruszających się pieszo i w samochodach w postaci różnego rodzaju min pułapek, ładunków EFP oraz ataków za pomocą RPG, skłoniło Czechów do poszukiwania rozwiązań zapewniających lepszą ochronę. Jednym z takich elementów tzw. „force protection” są opancerzone, minoodporne pojazdy różnych kategorii od kilku do kilkudziesięciu ton. Ze względu na charakter działań jednostki specjalne czeskiej żandarmerii wojskowej (VP) SOG „Omega” najlepszym rozwiązaniem okazało się Iveco LMV, oferujące wystarczający poziom ochrony przy zachowaniu rozsądnych rozmiarów i masy.

Pierwsze 4 sztuki Iveco LMV trafiły do czeskich komandosów w kwietniu 2008 r. W sumie pomiędzy 2007 a 2009 r. Czeskie Siły Zbrojne zamówiły i odebrały 24 Iveco LMV w wersjach ze stanowiskiem Kongsberga i bez. Większość pojazdów została skierowana do Afganistanu, gdzie 3 pojazdy padły „ofiarami” ataków wykonanych za pomocą IED, na szczęście bez strat wśród żołnierzy znajdujących się w samochodach. W grudniu 2009 r. Czesi wraz ze Słowakami podpisali kontrakt na kolejne LMV w liczbie: Czechy – 90 szt., Słowacja – 10 szt.

Do jednostki SOG „Omega” trafiły dwa samochody LMV uzbrojone  w zdalnie sterowane stanowiska Kongsberg Protector M151 (z wkmM2 12,7 mm) oraz dwa posiadające obrotnicę, na której zamontowany był również wkm M2 12,7 mm. To właśnie w drugim z wymienionych typie włoskiego pojazdu Czesi dokonali największych zmian, gdyż nie tylko zamontowali na obrotnicy osłony balistyczne, ale również wprowadzili drugie, tylne stanowisko strzelca – w bagażniku. Ono również zostało opancerzone, a siedzący tam żołnierz może mieć do dyspozycji od jednego (umieszczonego centralnie) do dwóch (umieszczonych na rogach) ruchomych uchwytów na broń, na których można zamontować km PKT 7,62 mm lub granatnik automatyczny AGS-17 30 mm.

Na wszystkich pojazdach znalazły się rozbudowane systemy łączności oraz zagłuszarki, pod których anteny przygotowano dodatkowe miejsce w postaci pułki przyspawanej do przedniej osłony rurowej (tzw. bullbar). Na dostępnych zdjęciach widać, że wszystkie LMV posiadają wyprowadzone na zewnątrz z komory silnika kable wysokiego napięcia zakończone szybkim złączem. Jest to standardowy natowski kabel startowy służący do awaryjnego rozruchu pojazdu z zewnętrznego źródła zasilania (np. drugi samochód). Może być też wykorzystany, w przypadku uszkodzenia alternatora czy wyczerpania akumulatorów, do zasilania zamontowanych w wozie odbiorników prądu, jak np. stanowisko Protector.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsca w kabinie oraz bagażniku, Czesi, podobnie jak Włosi, zamontowali na swoich LMV kosze na dodatkowe wyposażenie, wodę, żywność itp. Na niektórych pojazdach z tyłu na specjalnym stelażu można umieścić wielki kosz, taki sam jak na Land Roverach 601. Grupy Sił Specjalnych.

Modyfikacje wykonane przez żołnierzy z SOG „Omega” są najbardziej zaawansowane i przemyślane, dzięki czemu zwiększono przydatność Iveco LMV do działań, jakie z reguły realizują jednostki specjalne. Czesi nie zdecydowali się na wyposażenie wszystkich pojazdów w zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie (w obecnej kupowanej przez Czechy i Słowację partii LMV wszystkie wozy będą uzbrojone w zsmu), co nie może dziwić, biorąc pod uwagę ograniczenia, jakie narzuca takie uzbrojenie. Podobnie postępują Amerykanie z SOCOM-u, których wszystkie RG-33 są uzbrojone zdalnie sterowane moduły uzbrojenia M151 Protector RWS, „dokładając” na swoich MRAP-ach dodatkowe dwa tylne stanowiska km obsługiwane przez ludzi. „Otwarte” stanowiska dają możliwość nie tylko lepszej obserwacji, ale także użycia innego uzbrojenia niż zamontowane w uchwycie, np. granatnika, co na pewno jest ważne, szczególnie przy działaniach niewielkich oddziałów poruszających się pojazdami.

Po rozwiązaniu SOG, pojazdy Iveco LMV zostały przekazane do 601. Grupy Sił Specjalnych, gdzie uzupełniły używane dotychczas przez prostejowskich komandosów, minoodporne pojazdy Dingo 2 (które, na marginesie, nie sprawdziły się w roli pojazdu sił specjalnych w Afganistanie).

Należy sądzić, że tendencje do coraz szerszego używania pojazdów minoodpornych przez jednostki specjalne będą się utrzymywać dopóty, dopóki będą kontynuowane działania w Afganistanie. Na pewno jednak pojazdy takie jak LMV, a tym bardziej większe i cięższe, np. Bushmaster, RG-33, nie zastąpią całkowicie konstrukcji dedykowanych „specjalsom”. Z drugiej strony, efektem obecnych konfliktów będzie odejście od nieopancerzonych, „gołych” pojazdów, na rzecz choćby częściowo opancerzonych, jak np. Jackal czy Humvee SpecOps.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Redakcja Kubek SPECIAL OPS

Kubek SPECIAL OPS Kubek SPECIAL OPS

Kubek SPECIAL OPS

Kubek SPECIAL OPS

Redakcja Bluza SPECIAL OPS - seria limitowana!

Bluza SPECIAL OPS - seria limitowana! Bluza SPECIAL OPS - seria limitowana!

Bluza z nadrukiem SPECIAL OPS wyprodukowana w limitowanej edycji 25 szt.

Bluza z nadrukiem SPECIAL OPS wyprodukowana w limitowanej edycji 25 szt.

Redakcja Jak prawidłowo podciągać się na drążku? cz.1 Rozgrzewka - materiał TV.SPECIAL OPS

Jak prawidłowo podciągać się na drążku? cz.1 Rozgrzewka - materiał TV.SPECIAL OPS Jak prawidłowo podciągać się na drążku? cz.1 Rozgrzewka - materiał TV.SPECIAL OPS

W przypadku rozciągania, prawidłowa rozgrzewka wymaga rozgrzania całego szeregu grup mięśniowych. Warto zacząć od krążenia tułowia.

W przypadku rozciągania, prawidłowa rozgrzewka wymaga rozgrzania całego szeregu grup mięśniowych. Warto zacząć od krążenia tułowia.

Paweł Piotrowski Metodyka podciągania na drążku cz. 7 - zasady rozwoju siły mięśniowej

Metodyka podciągania na drążku cz. 7 - zasady rozwoju siły mięśniowej Metodyka podciągania na drążku cz. 7 - zasady rozwoju siły mięśniowej

W przypadku treningu ukierunkowanego na rozwój siły, rozgrzewka powinna być szczególnie starannie wykonana z uwagi na duże obciążenia stosowane w tego rodzaju treningu. Zakończeniem rozgrzewki powinny...

W przypadku treningu ukierunkowanego na rozwój siły, rozgrzewka powinna być szczególnie starannie wykonana z uwagi na duże obciążenia stosowane w tego rodzaju treningu. Zakończeniem rozgrzewki powinny być 2-4 serie podciągania po około 5-8 powtórzeń bez dodatkowego obciążenia (liczba powtórzeń w serii powinna wynosić nie więcej niż 30% maksymalnej możliwej do wykonania).

Bartosz Szołucha Vectronix TACS-M

Vectronix TACS-M Vectronix TACS-M

Urządzenia noktowizyjne w siłach zbrojnych nie są już żadnym luksusem typowym dla sił specjalnych, a raczej minimalnym standardem. Ich ograniczenia są powszechnie znane – ze względu na swoją zasadę działania,...

Urządzenia noktowizyjne w siłach zbrojnych nie są już żadnym luksusem typowym dla sił specjalnych, a raczej minimalnym standardem. Ich ograniczenia są powszechnie znane – ze względu na swoją zasadę działania, wzmocnienie światła szczątkowego, w warunkach całkowitego braku światła wymagają dodatkowego podświetlania promieniowaniem podczerwonym, aby uzyskać jakikolwiek obraz. Nie będą też dobrze funkcjonować w warunkach zadymienia czy zapylenia. Tych konkretnych wad nie mają urządzenia termowizyjne,...

Adam Gawron UTM - ostateczna amunicja treningowa

UTM - ostateczna amunicja treningowa UTM - ostateczna amunicja treningowa

Obecnie stosowanych jest kilka rozwiązań umożliwiających tzw. sytuacyjny trening taktyczny – od szeroko stosowanych od lat 80. systemów laserowych, poprzez rozpowszechnione głównie w siłach specjalnych...

Obecnie stosowanych jest kilka rozwiązań umożliwiających tzw. sytuacyjny trening taktyczny – od szeroko stosowanych od lat 80. systemów laserowych, poprzez rozpowszechnione głównie w siłach specjalnych na całym świecie typy amunicji treningowej, aż po powoli akceptowane: paintball i repliki ASG. Cechy tych ostatnich (właściwie niezależnie od stopnia zaawansowania ich konstrukcji) nie predestynują ich jednak do użycia w zaawansowanym treningu. Natomiast dwa pierwsze (pod warunkiem, że promień lasera...

Bartosz Szołucha Nowości Crye Precision

Nowości Crye Precision Nowości Crye Precision

Firmy Crye Precision nie trzeba chyba przedstawiać - cechą charakterystyczną niemal wszystkich jej produktów są innowacje. Przedstawiamy dwie tegoroczne nowości prosto z Bostonu – lekką kamizelkę Jumpable...

Firmy Crye Precision nie trzeba chyba przedstawiać - cechą charakterystyczną niemal wszystkich jej produktów są innowacje. Przedstawiamy dwie tegoroczne nowości prosto z Bostonu – lekką kamizelkę Jumpable Plate Carrier oraz kolejne wcielenie mundurów serii Combat - model G3.

CR Biometryka w działaniach specjalnych

Biometryka w działaniach specjalnych Biometryka w działaniach specjalnych

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym...

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym im przez polityków oraz dostosować się do nowych warunków operacji realizowanych przez Sojusz. Najczęstsze obecnie działania przeciwpartyzanckie (COIN) wymagają m.in. przyjęcia przez armie - w tym ich siły specjalne – technik, taktyki i procedur typowych bardziej dla służb specjalnych i policyjnych.

Ireneusz Chloupek SON

SON SON

Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały...

Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały taktyczne, utworzone w strukturach innych służb, które również odpowiadają za ochronę bardzo ważnych interesów swego kraju. W Republice Czeskiej przykładem jednostki tego typu jest grupa operacyjna SON tamtejszej służby celnej – Skupina Operativního Nasazení Celní správy ČR. There are many famous...

Paweł Piotrowski Metodyka podciągania na drążku cz. 6 - przetrenowanie i regeneracja

Metodyka podciągania na drążku cz. 6 - przetrenowanie i regeneracja Metodyka podciągania na drążku cz. 6 - przetrenowanie i regeneracja

Bardzo istotne jest odróżnienie sfery niechęci do treningu, brak motywacji do wykonania zakładanej liczby pracy treningowej (zakładana liczba serii i powtórzeń podciągania) od groźnego przetrenowania.

Bardzo istotne jest odróżnienie sfery niechęci do treningu, brak motywacji do wykonania zakładanej liczby pracy treningowej (zakładana liczba serii i powtórzeń podciągania) od groźnego przetrenowania.

Paweł Piotrowski Metodyka podciągania na drążku cz. 5 – aspekty psychologiczne treningu

Metodyka podciągania na drążku cz. 5 – aspekty psychologiczne treningu Metodyka podciągania na drążku cz. 5 – aspekty psychologiczne treningu

Szczególnej uwagi w trakcie treningu wymaga zrozumienie reakcji naszego psychiki oraz metody wpływania na nią. Nie każdy o tym wie, ale gdy odczuwamy silne zmęczenie i mięśnie odmawiają posłuszeństwa to...

Szczególnej uwagi w trakcie treningu wymaga zrozumienie reakcji naszego psychiki oraz metody wpływania na nią. Nie każdy o tym wie, ale gdy odczuwamy silne zmęczenie i mięśnie odmawiają posłuszeństwa to jest to tylko złudzenie. Hamuje nas mózg i jego ośrodkowy (centralny) układ nerwowy. To on przekazuje informacje do mięśni o konieczności zakończenia pracy. Nasze mięśnie mogą jednak nadal pracować.

Paweł Piotrowski Metodyka podciągania na drążku - wprowadzenie cz. 3

Metodyka podciągania na drążku - wprowadzenie cz. 3 Metodyka podciągania na drążku - wprowadzenie cz. 3

Przedstawiamy trzecią część artykułu dotyczącego metodyki podciągania na drążku.

Przedstawiamy trzecią część artykułu dotyczącego metodyki podciągania na drążku.

Redakcja Pułkownik Piotr Gąstał

Pułkownik Piotr Gąstał

Służbę w JW GROM rozpoczął w 1991 r. Zajmował szereg stanowisk w rozpoznaniu, wydziale operacyjnym i zespole bojowym, m.in.: dowódcy sekcji, dowódcy grupy oraz zastępcy dowódcy Jednostki, uczestnicząc...

Służbę w JW GROM rozpoczął w 1991 r. Zajmował szereg stanowisk w rozpoznaniu, wydziale operacyjnym i zespole bojowym, m.in.: dowódcy sekcji, dowódcy grupy oraz zastępcy dowódcy Jednostki, uczestnicząc m.in. w tworzeniu grupy łodzi bojowych, w zespole wodnym oraz organizując grupę naprowadzania lotniczego wsparcia ogniowego (JTAC).

Bartosz Szołucha Pająki Magnum

Pająki Magnum Pająki Magnum

Hi-Tec Sports, prekursor w branży „butów taktycznych”, czyli lekkich zamienników dla typowych wojskowych butów, które niezbyt nadawały się do dynamicznych działań, choćby w terenie zabudowanym, znany jest...

Hi-Tec Sports, prekursor w branży „butów taktycznych”, czyli lekkich zamienników dla typowych wojskowych butów, które niezbyt nadawały się do dynamicznych działań, choćby w terenie zabudowanym, znany jest w Polsce jako producent niezwykle popularnych „magnumów ”, butów, które w ciągu kilku lat stały się wręcz synonimem dla tego rodzaju obuwia.

Andrzej Krugler Arc'Teryx Knee Caps

Arc'Teryx Knee Caps Arc'Teryx Knee Caps

Ciało ludzkie jest zbudowane tak, że większość jego zasadniczych organów jest dobrze chroniona, czy to szkieletem, czy warstwą mięśni. Niestety, niektóre jego elementy są pokryte jedynie cienką warstwą...

Ciało ludzkie jest zbudowane tak, że większość jego zasadniczych organów jest dobrze chroniona, czy to szkieletem, czy warstwą mięśni. Niestety, niektóre jego elementy są pokryte jedynie cienką warstwą skóry, a przez to wrażliwe na bolesne urazy, zagrażające ich poprawnemu funkcjonowaniu. Należą do nich stawy łokciowe i kolanowe.

Adam Dubiel Tasmański Tygrys pierwszej pomocy

Tasmański Tygrys pierwszej pomocy Tasmański Tygrys pierwszej pomocy

Ratownik taktyczny niesie pierwszą pomoc medyczną w czasie działań bojowych. Niesie ją w potencjale swoich umiejętności i w arsenale posiadanych przy sobie środków i narzędzi służących ratowaniu zdrowia...

Ratownik taktyczny niesie pierwszą pomoc medyczną w czasie działań bojowych. Niesie ją w potencjale swoich umiejętności i w arsenale posiadanych przy sobie środków i narzędzi służących ratowaniu zdrowia i życia. Ze względu na działanie w środowisku taktycznym, często w zagrożeniu, niejednokrotnie zdany jest jedynie na siebie i swój ekwipunek, przenoszony najczęściej w apteczce plecakowej. Dlatego tak niezmiernie ważna jest jej konstrukcja i cechy użytkowe. Nie może to być prosty pojemnik na środki...

Patrick von Krienke Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy...

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy sprawdzał się w tej roli. Jednak dzięki wprowadzeniu nowej klasy niewielkich maszyn bojowych sytuacja może ulec diametralnej zmianie.

CR Post mortem

Post mortem Post mortem

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji...

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji operacji specjalnej realizowanej przez siły specjalne wspólnie ze służbami specjalnymi, przeciwko celom takim jak Osama bin Laden (OBL). A właśnie tym była operacja „Neptune Spear” .

Ireneusz Chloupek 35 lat BOA

35 lat BOA 35 lat BOA

35 lat temu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych zapadła decyzja o utworzeniu w strukturach ówczesnej Milicji Obywatelskiej pierwszej w Polsce (i pierwszej po radzieckiej Grupie A KGB w byłym bloku wschodnim)...

35 lat temu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych zapadła decyzja o utworzeniu w strukturach ówczesnej Milicji Obywatelskiej pierwszej w Polsce (i pierwszej po radzieckiej Grupie A KGB w byłym bloku wschodnim) formacji antyterrorystycznej - Wydziału Zabezpieczenia Komendy Stołecznej MO. Na przestrzeni kolejnych lat przeszła ona wiele zmian nazw oraz organizacyjnych, by w końcu jako profesjonalne i nowoczesne Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji (BOA KGP) stać się pełnoprawną centralną...

Redakcja Generał broni Włodzimierz Potasiński

Generał broni Włodzimierz Potasiński

Urodzony 31.07.1956. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych i Akademii Sztabu Generalnego.

Urodzony 31.07.1956. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych i Akademii Sztabu Generalnego.

Redakcja Generał dywizji Edward Gruszka

Generał dywizji Edward Gruszka

Urodzony 13.10.1957. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych.

Urodzony 13.10.1957. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych.

Redakcja Pułkownik Zdzisław Żurawski

Pułkownik Zdzisław Żurawski

Urodzony 23.11.1954. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych we Wrocławiu.

Urodzony 23.11.1954. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych we Wrocławiu.

Redakcja Pułkownik Tadeusz Sapierzyński

Pułkownik Tadeusz Sapierzyński

Urodzony 1 kwietnia 1954. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych we Wrocławiu oraz Akademii Obrony Narodowej.

Urodzony 1 kwietnia 1954. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych we Wrocławiu oraz Akademii Obrony Narodowej.

Redakcja Generał brygady Piotr Patalong

Generał brygady Piotr Patalong

Urodzony 24 grudnia 1962 roku. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych oraz Akademii Obrony Narodowej.

Urodzony 24 grudnia 1962 roku. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych oraz Akademii Obrony Narodowej.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops