Cała konstrukcja rampy Team Concept jest zwarta i w niewielkim stopniu zwiększa wymiary zewnętrzne Humvee. Najbardziej wystającym elementem są: przedni zderzak wraz z osłoną chłodnicy oraz tylne łapy. Andrzej Krugler
Podczas zeszłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego swoją premierę miał polski mobilny system ramp szturmowych („SPECIAL OPS” 9-10/2010) bielskiej firmy Concept Sp. z o.o. Na kieleckim salonie system ten, składający się z dwóch niezależnie podnoszonych i wysuwanych ramp/pochylni zamocowanych na wspólnej ramie nośnej, był prezentowany jeszcze bez nośnik a. W lutym br. przedstawiciele „Magazynu Ludzi Akcji – SPECIAL OPS” mieli okazję zapoznać się z tą konstrukcją zamontowaną już na podwoziu Humvee oraz poznać inne ciekawe projekty firmy Concept tworzone pod „marką” Team Concept Special Buildings.
Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...
Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...
19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat...
19 lipca 2021 r. w Yeovil (Wielka Brytania) dokonano oblotu pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 Merlin (ZR285 nr 6201) dla Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie zamówione przez Inspektorat Uzbrojenia maszyny stacjonować będą w 44 „Kaszubsko-Darłowskiej” Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie („Darłowska” Grupa Lotnicza). Dostawa czterech wielozadaniowych egzemplarzy ZOP/SAR-CSAR (z których trzy latające już maszyny przechodzą aktualnie proces doposażania w specjalistyczny osprzęt)...
15 grudnia 2021 r. podpisano umowę na zakup kolejnych śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Pierwsze dwa z następnych czterech egzemplarzy wzmocnią komponent Wojsk Specjalnych za niespełna 12 miesięcy....
15 grudnia 2021 r. podpisano umowę na zakup kolejnych śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Pierwsze dwa z następnych czterech egzemplarzy wzmocnią komponent Wojsk Specjalnych za niespełna 12 miesięcy. Poprzednie cztery egzemplarze S-70i zostały przekazane Jednostce Wojskowej GROM 20 grudnia 2019 r.
Elevated Tactics Systems
Pod tym hasłem kryją się różnego typu mobilne rampy, platformy szturmowe umożliwiające oddziałom specjalnym wchodzenie do „akcji” nawet z wysokości kilku metrów. MARS, HARAS czy Liberator to nazwy tylko niektórych systemów znajdujących się na wyposażeniu wielu jednostek specjalnych na świecie, zarówno wojskowych, jak i policyjnych. W przypadku tego rodzaju pojazdów specjalnych spotykamy wiele różnych rozwiązań: od podnoszonych/rozkładanych ręcznie pojedynczych trapów czy swego rodzaju drabin, po rozbudowane konstrukcje jak amerykański MARS RDD firmy Patriot3 (opisywaliśmy je w numerze „SPECIAL OPS” 7–8/2010).W Polsce, poza nielicznymi przypadkami zamontowanych na samochodach prostych platform, podestów czy pojedynczej rampy mocowanej na stałe, do tej pory nie został zakupiony żaden system ETS. Oczywiście, takie konstrukcje, jak np. MARS czy HARAS, są dobrze znane naszym „specjalsom”, zarówno policyjnym, jak i wojskowym, jednak najprawdopodobniej głównie z powodów ekonomicznych, nie mają oni ich na wyposażeniu. Dzięki rozwiązaniu spółki Concept nadarza się okazja pozyskania tańszego rozwiązania, równie dobrego, jakie wykorzystują zagraniczni konkurenci.
Aluminiowe schody do nieba
Mobilny system ramp szturmowych Team Concept Special Buildings został w całości wykonany z aluminium, z tego samego materiału są również wykonane dodatkowe akcesoria, jak drabiny czy rama do mocowania liny do szybkiego zjazdu. Dzięki temu cała konstrukcja charakteryzuje się wyjątkowo małą masą, nieprzekraczającą 1300 kg.System ten, podobnie jak amerykański MARS, składa się z dwóch niezależnie podnoszonych i wysuwanych równoległych ramp, co pozwala np. na jednoczesne szturmowanie dwóch kondygnacji budynku (nie wliczając parteru). Każda z ramp jest „napędzana” przez oddzielną elektryczną pompę hydrauliczną, a cały układ hydrauliczny zamontowany jest w ramie nośnej systemu. W zależności od napięcia instalacji elektrycznej nośnika dostępna jest wersja 12 V lub 24 V. Własny układ hydrauliczny skraca i upraszcza montaż całego systemu na samochodzie, w przypadku Humvee procedura ta trwa za pierwszym razem ok. 30 minut. Później można ją demontować i montować w czasie 10 minut i potrzeba do tego jedynie dwóch ludzi. W razie konieczności użycia samego pojazdu cały system ramp można zdemontować i ponownie zamontować, gdy zajdzie taka konieczność. Humvee to jedno z możliwych podwozi, na którym może być umieszczona konstrukcja Team Concept Special Buildings i wkrótce zapewne pojawią się kolejne propozycje nośników.Do sterowania wychyleniem i wysuwem ramp/trapów służą 3 przewodowe piloty: po jednym na trap oraz jeden w pojeździe obsługiwany przez kierowcę i pozwalający na sterowanie oboma rampami na raz. Czas podnoszenia trapu z pozycji spoczynkowej (kąt 0°) do maksymalnej (kąt 35°) wynosi 6 s, opadanie zajmuje więcej czasu, co jest wymuszone względami bezpieczeństwa. Regulacja wysokości oraz wysuwu jest płynna i nie ma żadnych blokad ustawienia, co wpływa na łatwość obsługi i poprawia elastyczność użycia tego systemu.
Pojedynczy trap może być podniesiony wraz z 6 ludźmi wyposażonymi w broń i pełne oporządzenie. Nie jest to kres możliwości hydrauliki systemu – ale został on tak ustawiony, aby nie pozwolić na niebezpieczne przeciążenie całej konstrukcji oraz jej nośnika. Ma to szczególne znaczenie podczas poruszania się pojazdu z ludźmi znajdującymi się na platformie i rampach, gdy środek ciężkości całego pojazdu zostaje przesunięty ku górze. W sumie na obu rampach może znajdować się 12 operatorów pluskolejni na tylnych schodach oraz bocznych podestach.Maksymalny „zasięg” ramp w pionie to 5769 mm, a dzięki zastosowaniu prawie 3,5-metrowej drabiny można go zwiększyć do 9187 mm. Oczywiście można zastosować także dłuższe drabiny, np. 4-metrową. Szerokość pojedynczego trapu wynosi 850 mm, a jego maksymalna długość – 6480 mm.
Każdy z trapów zakończony jest regulowanym elementem – „nosem” o długości 700 mm, który może być ustawiany pod różnym kątem. Na elemencie tym znajdują się obrotowe podstawy służące do montażu drabin lub ramy do zjazdów na „szybkiej linie”. Poza gumowymi „zderzakami” są one wyposażone również w metalowe ostrogi służące do rozbijania szyb. To pozwoli na „wjechanie” rampy w okno i usunięcie przeszkody w postaci szyby.
Do zewnętrznych krawędzi trapów oraz na bokach tylnego podestu zamontowano poręcze, a ich przednia część wysuwa się wraz z rampą. Górna krawędź poręczy znajduje się na wysokości 1 metra od powierzchni trapu, co powinno zabezpieczyć znajdujące się na nim osoby przed spadnięciem. Istnieje również możliwość umieszczenia na poręczach (poza wysuwanym elementem) mat balistycznych wykonanych z włókien aramidowych.
Wszystkie powierzchnie systemu, tzn. rampy, podesty, schody, po których poruszają się operatorzy, są wykonane ze perforowanych paneli aluminium pokrytych specjalną antypoślizgową powłoką. Dodatkowo w panelach znajdujących się na trapach zostały „nabite” ćwieki, niewielkie kołki, zwiększające przyczepność podczas wchodzenia lub schodzenia po podniesionym trapie.
Z boków ramy nośnej systemu mocowane są przesuwane i obrotowe podstawy/uchwyty dla drabin. Dzięki temu rozwiązaniu można w sposób płynny regulować ustawienie drabin z boku ramp. Obrotowe mocowanie dla drabiny pozwala również na pewne oparcie jej o ścianę budynku, nawet gdy pojazd nie stoi do niego równolegle. Należy też dodać, że drabiny, podobnie jak cały system, są także wykonane z aluminium, a przez to bardzo lekkie i niezależnie od ich wielkości mogą być przenoszone nawet przez jedną osobę.
Mniejszy brat
Firma Concept zbudowała także mniejszą wersję systemu, z pojedynczym podnoszonym i wysuwanym trapem, którą zamontowano na Toyocie Hilux 3.0 D–4D. Możliwości tej wersji, dzięki zastosowaniu wyższego pojazdu, są nawet trochę lepsze niż odmiany zamontowanej na Humvee. Pojedyncza rampa umieszczona na Toyocie Hilux może „sięgnąć” (kąt 34°) na wysokość 6 metrów. Dzięki zamocowanej na „nosie” drabinie można wejść nawet 10 metrów wzwyż. Również ten system posiada swój własny układ hydrauliczny z elektryczną pompą, która w tym egzemplarzu zasilana jest z 12 V instalacji.
Konstrukcja została wykonana w całości z aluminium, dzięki czemu jej masa to ok. 900 kg, jednak ze względu na to, że jej ładowność jest zbliżona do maksymalnej ładowności Toyoty Hilux, a jej duża część umieszczona jest wysoko, ponad dachem pojazdu, konieczne było wprowadzenie kilku modyfi kacji w podwoziu. Zastosowano kompletny (przednia i tylna oś) zestaw wzmocnionego zawieszenia, pochodzący z renomowanej australijskiej fi rmy Old Man Emu. Zamontowano także wyczynowe, wentylowane i nawiercane przednie tarcze oraz również wyczynowe klocki hamulcowe. Układ napędowy także poddano tuningowi zwiększając moc 3-litrowego turbodiesla do 200 KM/150 kW.
Mobilny system składający się z pojedynczej rampy jest wyposażony, podobnie jak „większy brat”, w obrotowe i przesuwane montaże do drabin umieszczone na bocznych krawędziach ramy. Z tyłu rampy zamocowane są schody zakończone szerokim, stosunkowo nisko umieszczonym stopniem, na którym mogą stać operatorzy podczas dojeżdżania do obiektu, który ma być opanowany. Także z boków Toyoty zamontowano szerokie stopnie zarówno ułatwiające wsiadanie do kabiny, jak i pozwalające na bezpieczne stanie na nich w trakcie ruchu pojazdu.
Poza drabinami i ramą do „szybkiej liny”, istnieje możliwość „uzbrojenia” rampy także w bardziej wyrafi nowane technicznie urządzenia, jak np. głowica optoelektroniczna z kamerą z 30-krotnym zoomem i trybem noktowizyjnym. Dzięki takim akcesoriom zyskuje się nowe możliwości zastosowania samego urządzenia, jak również zwiększa się liczba możliwych do realizacji scenariuszy rozwiązania danej sytuacji taktycznej.
Zaprezentowane w artykule systemy mobilnych ramp firmy Concept są oczywiście wzorowane na amerykańskich platformach MARS, ale nie są jedynie ich kopią. Podpatrując rozwiązania lidera wśród systemów ETS, bielscy konstruktorzy twórczo połączyli je z własnymi pomysłami i koncepcjami. W ten sposób powstały dwie ciekawe konstrukcje, dzięki którym możliwości działań jednostek zwiększają się. Dodatkowo zaletą jest fakt, że są to polskie produkty, co powinno sprawić, że będą one bardziej dostępne dla krajowych jednostek specjalnych, szczególnie policyjnych. Jest to na pewno interesująca oferta, nad którą warto będzie się zastanowić, do czego dobrą okazją są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012 i w związku z tym zwiększone nakłady na bezpieczeństwo.
Rampa Team Concept jest przykręcana do znajdujących się w ramie podwozia Humvee fabrycznych punktów mocowania. Przygotowanie pojazdu polega na demontażu dodatkowych akcesoriów, jak stelaż z kołem zapasowym, uchwyty na kanistry, czy tzw. „bullbara”.
Cała konstrukcja rampy Team Concept jest zwarta i w niewielkim stopniu zwiększa wymiary zewnętrzne Humvee. Najbardziej wystającym elementem są: przedni zderzak wraz z osłoną chłodnicy oraz tylne łapy. To nie utrudnia manewrowania pojazdem w terenie zabud.
Choć Humvee nie jest wysokim pojazdem, to zamontowana na nim rampa pozwala na szturmowanie np. 3-kondygnacyjnego budynku.
Na zdjęciu widoczne są elementy konstrukcyjne rampy: trapy z poręczami oraz drabiną zwiększającą ich „zasięg”, mechanizm podnoszenia wraz z siłownikiem hydraulicznym, boczne przesuwane uchwyty/podstawy dla drabin, a także jeden z pilotów służących do ste.
Drabina „zakotwiczona” w jednym z bocznych uchwytów, widoczne są elementy (białe), po których ślizga się uchwyt względem osi podłużnej pojazdu.
Na wysokości tylnych kół zamontowane są dwa rozkładane podesty, na których mogą stać operatorzy podczas dojazdu pod budynek. Także szerokie schody z tyłu pojazdu, prowadzące na górny podest, pozwalają na transport kolejnych członków grupy uderzeniowej.
Przeszkody, jak np. wysoki mur czy ogrodzenie, można pokonywać zarówno z wykorzystaniem techniki szybkiego zjazdu po linie, jak i drabiny zamontowanej na końcu jednego z trapów. Na ramie służącej do zaczepiania liny można również zamontować wyciągarkę ws.
Pojazd wyposażony w rampę Team Concept to nie tylko przydatne narzędzie do działań specjalnych, ale również wykorzystywane w przypadku akcji ratowniczych podczas powodzi, huraganów, trzęsień ziemi czy katastrof budowlanych.
Pojazd z rampą szturmową po drogach publicznych maksymalnie powinien przewozić do 5 ludzi. Kolejnych członków grupy szturmowej można transportować za pomocą Toyoty Hilux, w której na skrzyni ładunkowej zamontowano 6 indywidualnych siedzisk wyposażonych w.
Pojedyncza rampa zamontowana na Toyocie Hilux również wyposażona jest w tylne schody, które są wygodniejsze od stosowanych często w tego typu konstrukcjach drabin.
Również w przypadku Toyoty Hilux zamontowana na niej rampa nie zwiększyła w sposób znaczący (poza wysokością) wymiarów pojazdu. Dzięki zastosowanym modyfikacjom podwozia, można poruszać się Toyotą ze znacznymi prędkościami, nawet gdy trap jest podniesion.
Między osiami zamontowane zostały szerokie stopnie/podesty. Na zdjęciu widoczna jest ich perforowana powierzchnia oraz dodatkowe „ćwieki” zwiększające przyczepność. Podobnie wykonane są wszystkie powierzchnie, po których poruszają się operatorzy, w obu s.
Pojedyncza, hydraulicznie podnoszona rampa, która może być zamontowana nawet na podwoziu komercyjnego pick-upa, to bardzo atrakcyjna oferta, zarówno pod względem finansowym, jak i możliwości oferowanych przez tę konstrukcję.
Służbę w JW GROM rozpoczął w 1991 r. Zajmował szereg stanowisk w rozpoznaniu, wydziale operacyjnym i zespole bojowym, m.in.: dowódcy sekcji, dowódcy grupy oraz zastępcy dowódcy Jednostki, uczestnicząc...
Służbę w JW GROM rozpoczął w 1991 r. Zajmował szereg stanowisk w rozpoznaniu, wydziale operacyjnym i zespole bojowym, m.in.: dowódcy sekcji, dowódcy grupy oraz zastępcy dowódcy Jednostki, uczestnicząc m.in. w tworzeniu grupy łodzi bojowych, w zespole wodnym oraz organizując grupę naprowadzania lotniczego wsparcia ogniowego (JTAC).
Hi-Tec Sports, prekursor w branży „butów taktycznych”, czyli lekkich zamienników dla typowych wojskowych butów, które niezbyt nadawały się do dynamicznych działań, choćby w terenie zabudowanym, znany jest...
Hi-Tec Sports, prekursor w branży „butów taktycznych”, czyli lekkich zamienników dla typowych wojskowych butów, które niezbyt nadawały się do dynamicznych działań, choćby w terenie zabudowanym, znany jest w Polsce jako producent niezwykle popularnych „magnumów ”, butów, które w ciągu kilku lat stały się wręcz synonimem dla tego rodzaju obuwia.
Ciało ludzkie jest zbudowane tak, że większość jego zasadniczych organów jest dobrze chroniona, czy to szkieletem, czy warstwą mięśni. Niestety, niektóre jego elementy są pokryte jedynie cienką warstwą...
Ciało ludzkie jest zbudowane tak, że większość jego zasadniczych organów jest dobrze chroniona, czy to szkieletem, czy warstwą mięśni. Niestety, niektóre jego elementy są pokryte jedynie cienką warstwą skóry, a przez to wrażliwe na bolesne urazy, zagrażające ich poprawnemu funkcjonowaniu. Należą do nich stawy łokciowe i kolanowe.
Ratownik taktyczny niesie pierwszą pomoc medyczną w czasie działań bojowych. Niesie ją w potencjale swoich umiejętności i w arsenale posiadanych przy sobie środków i narzędzi służących ratowaniu zdrowia...
Ratownik taktyczny niesie pierwszą pomoc medyczną w czasie działań bojowych. Niesie ją w potencjale swoich umiejętności i w arsenale posiadanych przy sobie środków i narzędzi służących ratowaniu zdrowia i życia. Ze względu na działanie w środowisku taktycznym, często w zagrożeniu, niejednokrotnie zdany jest jedynie na siebie i swój ekwipunek, przenoszony najczęściej w apteczce plecakowej. Dlatego tak niezmiernie ważna jest jej konstrukcja i cechy użytkowe. Nie może to być prosty pojemnik na środki...
Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy...
Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy sprawdzał się w tej roli. Jednak dzięki wprowadzeniu nowej klasy niewielkich maszyn bojowych sytuacja może ulec diametralnej zmianie.
Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji...
Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji operacji specjalnej realizowanej przez siły specjalne wspólnie ze służbami specjalnymi, przeciwko celom takim jak Osama bin Laden (OBL). A właśnie tym była operacja „Neptune Spear” .
35 lat temu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych zapadła decyzja o utworzeniu w strukturach ówczesnej Milicji Obywatelskiej pierwszej w Polsce (i pierwszej po radzieckiej Grupie A KGB w byłym bloku wschodnim)...
35 lat temu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych zapadła decyzja o utworzeniu w strukturach ówczesnej Milicji Obywatelskiej pierwszej w Polsce (i pierwszej po radzieckiej Grupie A KGB w byłym bloku wschodnim) formacji antyterrorystycznej - Wydziału Zabezpieczenia Komendy Stołecznej MO. Na przestrzeni kolejnych lat przeszła ona wiele zmian nazw oraz organizacyjnych, by w końcu jako profesjonalne i nowoczesne Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji (BOA KGP) stać się pełnoprawną centralną...
Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną...
Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną od dotychczasowych konfliktów. Obecnie, w dziesiątym roku globalnej wojny z terroryzmem, można stwierdzić, że przewidywania te były słuszne. To operatorzy jednostek specjalnych odegrali kluczową rolę w obaleniu reżimu talibów w 2001 roku, torowali drogę regularnym dywizjom w Iraku dwa lata później,...
„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę...
„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę codzienną i strony internetowe. Obecność różnego rodzaju poglądów – a czasem mitów – związanych ze zwalczaniem terrorystów i innych...
Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH 2011 po raz piąty gościły w dniach 13-15 kwietnia w halach warszawskiego Expo XXI. Tegoroczna...
Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH 2011 po raz piąty gościły w dniach 13-15 kwietnia w halach warszawskiego Expo XXI. Tegoroczna edycja przyciągnęła około 150 wystawców, co nie jest może liczbą oszałamiającą i świadczy o skali imprezy, jednak o jej randze decyduje przede wszystkim liczba prezentowanych nowych produktów. A tych było dość sporo, w tym znaczna liczba premier, czyli produktów, które wcześniej można było oglądać...
Wraz z rozwojem i rosnącymi możliwościami kolejnych generacji urządzeń noktowizyjnych, ewolucji ulega także taktyka działania z ich użyciem – zmieniają się możliwości prowadzenia ognia z broni ręcznej,...
Wraz z rozwojem i rosnącymi możliwościami kolejnych generacji urządzeń noktowizyjnych, ewolucji ulega także taktyka działania z ich użyciem – zmieniają się możliwości prowadzenia ognia z broni ręcznej, identyfikacji swój-obcy (IFF), oznaczania celów, aż po zaawansowane systemy transmisji danych taktycznych, obrazu czy odwzorowania sytuacji. Skok technologiczny i rozpowszechnienie indywidualnej noktowizji wśród komponentów bojowych sił regularnych sprawiły, że wszelkiego rodzaju noktowizory nie stanowią...
Słuch jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka, które ułatwiają mu orientację w przestrzeni, i jednym z zasadniczych, jeśli chodzi o porozumiewanie się. Dlatego niezmiernie ważna jest jego ochrona,...
Słuch jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka, które ułatwiają mu orientację w przestrzeni, i jednym z zasadniczych, jeśli chodzi o porozumiewanie się. Dlatego niezmiernie ważna jest jego ochrona, o którą szczególnie trzeba zadbać m.in. podczas działań wojskowych czy policyjnych grup specjalnych, w czasie których huk wystrzałów, użycie granatów oszałamiających czy materiałów wybuchowych może prowadzić do trwałego uszkodzenia słuchu. Jak to jednak zrobić przy konieczności zapewnienia jednocześnie...
1 lutego br. minęło dwadzieścia lat służby jednostki specjalnej z Bratysławy, której w policji naszych południowych sąsiadów powierzono działania kontrterrorystyczne. Słowacki Útvar Osobitného Určenia...
1 lutego br. minęło dwadzieścia lat służby jednostki specjalnej z Bratysławy, której w policji naszych południowych sąsiadów powierzono działania kontrterrorystyczne. Słowacki Útvar Osobitného Určenia (UOU - Jednostka Specjalnego Przeznaczenia) nie należy do najbardziej znanych wśród tego typu oddziałów w Europie, ale też nie ustępuje większości z nich poziomem profesjonalnego przygotowania do stawianych przed nimi zadań i posiada spore doświadczenie z realnych operacji bojowych przeciwko uzbrojonym...
Możliwość wykorzystania okien jako dodatkowych punktów wejścia do szturmowanego pomieszczenia może stać się czynnikiem wpływającym na uzyskanie zaskoczenia i przewagi taktycznej, potrzebnych do skutecznego...
Możliwość wykorzystania okien jako dodatkowych punktów wejścia do szturmowanego pomieszczenia może stać się czynnikiem wpływającym na uzyskanie zaskoczenia i przewagi taktycznej, potrzebnych do skutecznego rozstrzygnięcia szturmu. Aby dostać się do otworów okiennych na wyższych kondygnacjach, niezbędne jest wykorzystanie technik linowych lub hydraulicznych ramp montowanych na pojazdach („SPECIAL OPS” 7/8 (5) 2010), jednak do tych na parterze lub pierwszym piętrze można z powodzeniem użyć tradycyjnych...