Special-Ops.pl

Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji cz.2

Na wzór obecnej struktury istniejącej w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP system antyterrorystyczny w Policji składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji) Zdjęcia: BOA KGP, Andrzej Krugler, Mateusz J. Multarzyński
 

Na wzór obecnej struktury istniejącej w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP system antyterrorystyczny w Policji składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji) Zdjęcia: BOA KGP, Andrzej Krugler, Mateusz J. Multarzyński


 

In 2015 important changes were introduced in the organization of the Polish Police that allowed one to order and improve the work of anti-terrorist units and cells. They were based on the foundation of the Central Anti-Terrorist Reserve of the National Police Headquarters (COAT KGP) and introduction of the new regulations concerning the methods and forms of operation of the police anti-terrorist subunits (check also: „Evolution of the system of the police anti-terrororist subunits - part one” - „SPECIAL OPS” 3/2016).
Zdjęcia: BOA KGP, Andrzej Krugler, Mateusz J. Multarzyński

Zobacz także

Tomasz Jasionek Polscy specjalsi – niewykorzystany potencjał?

Polscy specjalsi – niewykorzystany potencjał? Polscy specjalsi – niewykorzystany potencjał?

Dwudziestego czwartego maja br. podczas pierwszego dnia międzynarodowej konferencji Defence24 Day oraz SOFEAST odbył się panel współorganizowany przez Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa. W...

Dwudziestego czwartego maja br. podczas pierwszego dnia międzynarodowej konferencji Defence24 Day oraz SOFEAST odbył się panel współorganizowany przez Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa. W związku z przypadającym w tym dniu Świętem Wojsk Specjalnych uczestnikami spotkania byli operatorzy tego rodzaju sił zbrojnych, którzy dyskutowali na temat dorobku sił specjalnych oraz wykorzystania potencjału weteranów tych formacji.

Marcin Szymański „Nowa wieża ze starych klocków”

„Nowa wieża ze starych klocków” „Nowa wieża ze starych klocków”

Kiedy zakończyła się wojna o Falklandy, mówiliśmy, że to być może ostatni konwencjonalny konflikt. Przepowiadano zmierzch wojen toczonych w sposób tradycyjny – pomiędzy podmiotami państwowymi. Potem, podczas...

Kiedy zakończyła się wojna o Falklandy, mówiliśmy, że to być może ostatni konwencjonalny konflikt. Przepowiadano zmierzch wojen toczonych w sposób tradycyjny – pomiędzy podmiotami państwowymi. Potem, podczas Pustynnej Burzy, mówiono o ostatnich szarżach pancernych zagonów. Analitycy zapowiadali zmierzch stylu walki, który zdominował konflikty w dwudziestym wieku. W kolejnych dekadach pojawiła się wojna z terrorem, operacje wymuszania pokoju, działania stabilizacyjne, Bałkany, Afganistan, Libia –...

Radosław Tyślewicz Atak na Ukrainę a nowy porządek Świata

Atak na Ukrainę a nowy porządek Świata Atak na Ukrainę a nowy porządek Świata

Od 2014 roku kwestia pełzającej agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i groźba konwencjonalnego konfliktu zbrojnego w Europie zaczęła znacząco wpływać na sytuację polityczną Świata. Wcześniejsze zapisy...

Od 2014 roku kwestia pełzającej agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i groźba konwencjonalnego konfliktu zbrojnego w Europie zaczęła znacząco wpływać na sytuację polityczną Świata. Wcześniejsze zapisy w dokumentach doktrynalnych Rosji, dające jej domniemane prawo użycia siły w obronie prześladowanych mniejszości rosyjskich poza jej granicami czy też przywilej otrzymania obywatelstwa FR przez osoby zamieszkujące w granicach dawnego imperium rosyjskiego, jak i agresja na Gruzję w 2008 roku, nie...

Wprowadzone powyższe zmiany w policji dały podstawę funkcjonowania jednostek i komórek antyterrorystycznych, jako jednolitego systemu połączonych, przygotowanych do prowadzenia wspólnych działań podmiotów. Wydawało się, że jest to prosta droga do właściwego rozwoju tej formacji specjalnej, niestety na przełomie 2015 i 2016 roku przeprowadzona została kolejna w ostatnich latach reforma Komendy Głównej Policji.

Ówczesny Komendant Główny Policji insp. Zbigniew Maj za jeden z priorytetów postawił sobie „odchudzenie” struktury policyjnej centrali. Głównym środkiem do osiągnięcia tego celu miała być likwidacja Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji i utworzenie w jego miejsce komponentu bojowego w Centralnym Biurze Śledczym Policji, w postaci Zarządu Operacji Antyterrorystycznych, a w skrajnym przypadku trzech niezależnych Wydziałów rozlokowanych w różnych zarządach terenowych CBŚP.

Jako uzasadnienie takiego rozwiązania w wywiadach prasowych inspektor Maj mówił, że należy lepiej wykorzystywać doskonale wyszkolonych antyterrorystów, między innymi do konwojowania najgroźniejszych przestępców, w tym członków zorganizowanych grup przestępczych. Podkreślał również w jego ocenie niewłaściwy rozkład czasu służby funkcjonariuszy BOA KGP, przejawiający się między innymi tym, że „…biorą oni udział średnio w jednej realizacji tygodniowo, a przez resztę czasu ćwiczą. Dla porównania: mniej liczni stołeczni antyterroryści takich akcji mają od trzech do pięciu w tygodniu…”.

Stanowisko to obrazuje istniejące od wielu lat u decydentów niezrozumienie sensu i celu istnienia jednostek antyterrorystycznych w Policji oraz specyfiki ich działalności.

Celem istnienia takich jednostek jest prowadzenie działań bojowych w reakcji na zdarzenia o charakterze terrorystycznym. Aby było to możliwe, funkcjonariusze muszą podlegać stałemu procesowi szkolenia, przerywanemu jedynie prowadzeniem działań bojowych. Jednocześnie jednostka taka jest jedynie zleceniobiorcą zadań stawianych przez inne podmioty (w tym CBŚP) i nie generuje sama działań bojowych.

Tak więc ilość tych działań zależy jedynie od liczby zleceń, na którą jednostka nie ma wpływu. Argumenty przytaczane przez Komendanta Głównego Policji pokazują, jak szkodliwe może być odwoływanie się do suchej statystyki, bez zrozumienia ocenianego obszaru. Rozwiązanie określone przez insp. Zbigniewa Maja niosło za sobą wiele zagrożeń dla zdolności bojowych Biura, w postaci:

    • pozbawienia samodzielności centralnej jednostki kontrterrorystycznej polskiej Policji, poprzez uzależnienie we wszystkich obszarach działania od decyzji Dyrektorów CBŚP;

    • likwidacji pionu logistycznego, funkcjonującego w ramach jednostki, co generowałoby znaczne utrudnienia w funkcjonowaniu jednostki. Biorąc pod uwagę ilość specjalistycznego sprzętu pozostającego na wyposażeniu oraz potrzebę stałej jego obsługi technicznej i serwisowej, w przypadku likwidacji pionu logistycznego wszystkie te czynności musieliby wykonywać funkcjonariusz pionu bojowego;

    • zmniejszenie liczby specjalistycznych szkoleń, w związku z potrzebą realizacji wielu różnych zadań niezwiązanych z działaniami bojowymi, a wynikających z funkcjonowania w ramach służby śledczej;

    • likwidacji komórki sztabowej działającej na co dzień jako kancelaria dowódcy jednostki, a w trakcie prowadzenia operacji bojowych rozwijanej jako sztab dowódcy działań, co uniemożliwiłoby właściwą realizację procesu dowodzenia tymi działaniami.

Koncepcja likwidacji Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji powodowała de facto rozpad tworzącego się systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji, poprzez:

    • umieszczenie nowo tworzonej jednostki w służbie śledczej, podczas gdy wszystkie Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji oraz Sekcje Antyterrorystyczne Komend Wojewódzkich Policji pozostawały w służbie prewencyjnej, co uniemożliwiłoby scentralizowane zarządzanie całością sił i środków AT w skali kraju;

    • zniesienie jakiegokolwiek nadzoru ze strony dyrektora nowo tworzonego zarządu nad działalnością pozostałych jednostek i komórek antyterrorystycznych. W związku ze zmianą podporzadkowania dyrektor zarządu nie reprezentowałby w kontaktach z dowódcami pozostałych jednostek Komendanta Głównego Policji,

    • niemożliwość ujednolicenia wyszkolenia i wyposażenia specjalistycznego pomiędzy zarządem i pozostałymi jednostkami antyterrorystycznymi Policji, wynikająca między innymi z całkowicie różnych dysponentów środków budżetowych odpowiedzialnych za finansowanie działalności tych podmiotów, oraz różnych pozycji budżetowych, z których finansowana byłaby działalność tych podmiotów.

Poza wszystkimi powyższymi argumentami, przeciwko włączaniu BOA KGP do CBŚP był jeszcze jeden, bardzo istotny. Już raz takie rozwiązanie funkcjonowało, w 2003 roku. Warszawski SPAP zlikwidowano w związku z koniecznością zwiększenia stanu etatowego Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji i na jego bazie stworzono Zarząd Bojowy i Zarząd Wsparcia Bojowego w ramach służby śledczej.

Po wydarzeniach w Magdalence, kiedy w wyniku działań związanych z zatrzymaniem dwóch szczególnie niebezpiecznych przestępców śmierć poniosło dwóch funkcjonariuszy jednostki, a kilkunastu zostało rannych, okazało się, że takie rozwiązanie organizacyjne jest bardzo szkodliwe i powoduje obniżenie zdolności bojowej. W związku z tym bezzwłocznie powrócono do formuły samodzielnej jednostki bojowej, w efekcie czego 16 czerwca 2003 roku po raz pierwszy powstało Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Argumenty te przedstawione zostały Komendantowi Głównemu Policji przez prof. Kubę Jałoszyńskiego podczas spotkania w dniu 8 stycznia 2016 roku.

Nie była to odosobniona opinia. Wiele istotnych pytań, wyrażających obawy o dalsze funkcjonowanie polskiego systemu antyterrorystycznego, zadał dr hab. Ryszard Machnikowski w wywiadzie udzielonym dla portalu DEFENCE24.COM. Mimo to 11 stycznia 2016 roku insp. Maj podjął decyzję o likwidacji BOA KGP i włączeniu go do CBŚP, a koncepcja została formalnie przedstawiona w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. W międzyczasie jednak główny orędownik przedmiotowego rozwiązania, czyli insp. Zbigniew Maj, został odwołany ze stanowiska, co wraz ze zmasowaną krytyką tego rozwiązania doprowadziło do podjęcia w MSWiA decyzji o zaniechaniu likwidacji Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.

Nie bez znaczenia okazał się argument dotyczący bliskości zabezpieczenia bardzo ważnych wydarzeń, którymi były Szczyt NATO w Warszawie oraz Światowe Dni Młodzieży odbywające się w Krakowie. Wszelkie zmiany uruchomionego już systemu dowodzenia na kilka miesięcy przed działaniami musiały budzić znaczne obawy.

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński w jednym z wywiadów powiedział: „Rozważaliśmy sprawę usytuowania BOA i ewentualną zmianę w tym zakresie, ale po przemyśleniach i analizie wszystkich argumentów decyzja jest taka, że zostanie ono w Komendzie Głównej Policji i będzie nadal podległe komendantowi głównemu”. Dzięki takiemu rozwojowi wypadków możliwe było przygotowanie i przeprowadzenie operacji dotyczących zabezpieczenia wymienionych imprez zgodnie z opracowanymi założeniami, które były zbieżne z zapisami wprowadzonej 10 czerwca 2016 roku ustawy o działaniach antyterrorystycznych.

O autorze
Dr Michał „Łysy” Stępiński – adiunkt Zakładu Zarządzania Kryzysowego, Instytutu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Wydziału Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, adiunkt Instytutu Bezpieczeństwa Narodowego, Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, członek Stowarzyszenia Ekspertów Bezpieczeństwa RP, w latach 1990–2016 funkcjonariusz Policji, pełnił służbę w jednostkach antyterrorystycznych Policji m.in. jako dowódca Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji oraz dyrektor Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Członek zespołu powołanego przez Komendanta Głównego Policji do opracowania koncepcji usprawnienia, koordynacji i ujednolicenia systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji. Obecnie odpowiedzialny w WSPol w Szczytnie za szkolenie i doskonalenie w zakresie dowodzenia działaniami kontrterrorystycznymi w Policji.

Podoperacja o kryptonimie „KONTRA” (prowadzona w ramach operacji policyjnej o kryptonimie „PRZYMIERZE”), dotycząca zabezpieczenia kontrterrorystycznego Światowych Dni Młodzieży, pokazała, że system zarządzania siłami i środkami jednostek antyterrorystycznych Policji w formule Centralnego Odwodu Antyterrorystycznego Komendanta Głównego Policji jest wydajny i pozwala na skuteczne dysponowanie tymi siłami w skali kraju. Po raz pierwszy całe polskie AT podlegało formalnie pod jednego decydenta, którym był dowódca COAT KGP, podinsp. Dariusz Zięba (dyrektor BOA KGP), pełniący jednocześnie funkcję dowódcy podoperacji „KONTRA”. Jak się okazało, rozwiązanie takie pozwoliło również na właściwe koordynowanie działań z komponentem Wojsk Specjalnych skierowanym na podstawie decyzji Prezydenta RP do pomocy Policji.

Analiza przeprowadzonych operacji oraz wnioski, jakie z niej wynikały, doprowadziły do podjęcia decyzji przez nowego Komendanta Głównego Policji nadinsp. Jarosława Szymczyka o dalszym rozwoju systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych polskiej Policji. W dniu 29 września 2016 roku wydał on Decyzję nr 332, którą powołał zespół do opracowania koncepcji usprawnienia, koordynacji i ujednolicenia systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji, którego przewodniczącym został podinsp. Dariusz Zięba, dyrektor BOA KGP. Do zadań zespołu należało:

    • opracowanie propozycji organizacji, stanu etatowego oraz rozlokowania jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji oraz komórek minersko-pirotechnicznych w kraju;

    • opracowanie założeń do powołania służby antyterrorystycznej jako specjalistycznego pionu Policji realizującego działania kontrterrorystyczne, odpowiedzialnego za całość przedsięwzięć związanych z planowaniem, przygotowaniem, prowadzeniem i utrzymaniem gotowości do działań bojowych i wsparciem działań ratowniczych oraz reakcją na zdarzenia kryzysowe wymagające użycia specjalistycznych sił i środków lub specjalnej taktyki działania w skali kraju;

    • opracowanie wykazu oraz zakresu zmian aktów prawnych dotyczących zadań oraz organizacji jednostek i komórek Policji w odniesieniu do zadań nałożonych na Policję przez Ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (DzU poz. 904, z 2016 r.).

Koncepcja została opracowana i przedłożona Komendantowi Głównemu Policji. W styczniu 2017 roku nadinsp. Jarosław Szymczyk zatwierdził ją w całości oraz przekazał do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, gdzie również zyskała akceptację. Prace zespołu, a także wprowadzanie koncepcji w życie bezpośrednio nadzoruje i wspiera nadinsp. Jan Lach, zastępca komendanta Głównego Policji.

Najważniejsze założenia stanowiące podstawę opracowanego projektu Systemu Zabezpieczenia Kontrterrorystycznego Polski realizowanego przez wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne Policji wynikające z tego dokumentu to:

    • utrzymanie dwustopniowej reakcji na zdarzenie o charakterze terrorystycznym zgodnie z zasadą działania Centralnego Odwodu Antyterrorystycznego Komendanta Głównego Policji;

    • dalsze scalanie istniejących rozwiązań organizacyjnych do pełnego systemu, który ma za zadnie ujednolicić i podnieść do najwyższego poziomu zakres możliwości operacyjnych sił antyterrorystycznych Policji na terenie całego kraju;

    • scalenie, ujednolicenie i zoptymalizowanie szkolenia i doskonalenia umożliwiającego przygotowanie sił COAT do prowadzenia działań bojowych na wszystkich poziomach i obszarach;

    • system, do którego należy dążyć, charakteryzować się musi przewidywalnością i przejrzystością oraz pewnością, że obszar całego kraju będzie chroniony z taką samą intensywnością.

W celu realizacji powyższych założeń przyjęto plan zmian organizacyjnych w Policji obejmujących między innymi:

    • powołanie służby antyterrorystycznej Policji, w skład której wejdą wszystkie jednostki i komórki antyterrorystyczne Policji;

    • utworzenie wyspecjalizowanej centralnej jednostki kontrterrorystycznej Policji, o nazwie Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji BOA;

    • utworzenie we wszystkich Komendach Wojewódzkich Policji, Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji;

    • ujednolicenie i zoptymalizowanie struktur organizacyjnych Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji;

    • opracowanie i wprowadzenie przepisów regulujących funkcjonowanie służby antyterrorystycznej Policji;

    • osiągnięcie docelowych stanów etatowych;

    • osiągnięcie pełnej zdolności bojowej założonej dla systemu.

Dla sprawności systemu przyjęto, że docelowo wszystkie pododdziały składały się będą z takich samych komponentów, którymi mają być sekcje bojowe. Różnica polegała będzie jedynie na liczbie sekcji w jednostkach oraz specjalizacji bojowej, określanej centralnie.

Do tej pory różnice w zakresie organizacji poszczególnych pododdziałów były znaczne. Istotną zmianą ma być wprowadzenie etatów kierowników sekcji bojowych w pododdziałach jako niższego szczebla dowodzenia, na wzór struktury istniejącej obecnie w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP. Dzięki temu system składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji), różniących się jedynie wielkością (liczbą tak samo zorganizowanych sekcji bojowych).

Największą jednostką będzie Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji, który ma być samodzielną jednostką organizacyjną Policji podległą bezpośrednio Komendantowi Głównemu Policji, niewchodzącą w strukturę Komendy Głównej Policji.

Całość ma wchodzić w skład służby antyterrorystycznej Policji, dzięki czemu możliwe będzie określenie zasad funkcjonowania podobnie do służby kryminalnej, śledczej, czy prewencyjnej.

Opracowane mają zostać odrębne od ogólnopolicyjnych przepisy dotyczące chociażby szkolenia i doskonalenia zawodowego, niezbędnego do osiągnięcia właściwego poziomu zdolności bojowych wszystkich komponentów służby.

Nad całością szkolenia nadzór sprawować ma dowódca Centralnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji BOA.

Podstawowe wyposażenie ma zostać zunifikowane zarówno w zakresie umundurowania, jak i uzbrojenia dzięki określeniu jednolitego sposobu finasowania zakupów.

Realizacja opisanej koncepcji została rozpoczęta. Trwają prace nad zmianą ustawy o Policji oraz innych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Policji, umożliwiających wprowadzenie opisanych zmian. Jednocześnie prowadzone są działania niewymagające zmian ustawowych.

Zmienione zostały zadania SPAP, dzięki czemu uwzględniono zapisy ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz zadanie Policji polegające na prowadzeniu działań kontrterrorystycznych nadając im brzmienie:

Do zakresu działania samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji należy w szczególności:

  1. przygotowanie i prowadzenie działań kontrterrorystycznych, w tym polegających na fizycznym zwalczaniu terroryzmu;
  2. przygotowanie i prowadzenie działań ratunkowych w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia ludzi;
  3. przygotowanie i prowadzenie działań bojowych wymagających użycia specjalistycznych sił i środków lub stosowania specjalnej taktyki;
  4. realizacja zadań związanych z ochroną oraz wsparciem działań ochronnych podejmowanych wobec osób podlegających ochronie;
  5. prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych;
  6. wspieranie działań ratowniczych;
  7. organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów jednostek antyterrorystycznych Policji i komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, w zakresie nabywania umiejętności i uprawnień oraz utrzymywania wysokiej sprawności fizycznej, niezbędnych do realizacji zadań.

Na mocy decyzji Komendanta Głównego Policji zmienione zostały struktury organizacyjne jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji. Przekształcone zostały Sekcje Antyterrorystyczne Komend Wojewódzkich Policji a w ich miejsce utworzono Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji. Likwidacji uległ również Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji i w jego miejsce powstał SPAP w Warszawie. W związku z tym od 1 maja funkcjonują w polskiej Policji następujące jednostki antyterrorystyczne:

  1. SPAP w Białymstoku,
  2. SPAP w Gdańsku,
  3. SPAP w Katowicach,
  4. SPAP w Krakowie,
  5. SPAP w Łodzi,
  6. SPAP w Poznaniu,
  7. SPAP w Rzeszowie,
  8. SPAP w Szczecinie,
  9. SPAP we Wrocławiu,
  10. SPAP w Bydgoszczy (była SAT),
  11. SAPA w Gorzowie Wlkp. (była SAT),
  12. SPAP w Kielcach (była SAT),
  13. SPAP w Lublinie (była SAT),
  14. SPAP w Olsztynie (była SAT),
  15. SPAP w Opolu (była SAT),
  16. SPAP w Radomiu (była SAT),
  17. SPAP w Warszawie (była WR KSP)oraz Biuro Operacji Antyterrorystycznych jako komórka Komendy Głównej Policji.

Wymienione jednostki różnią się wielkością, uzależnioną od wielkości garnizonu, w którym stacjonuje pododdział.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie te jednostki zyskały od kilku do kilkunastu etatów. W tym wzmocniono komórki logistyczne, dzięki czemu możliwe będzie odciążenie funkcjonariuszy pionu bojowego od czynności związanych z obsługą materiałów - techniczną stroną działalności jednostki.

Jedynym podmiotem, który na chwilę obecną nie został objęty zmianami, pozostało BOA KGP.

Podkreślenia wymaga wyraźnie widoczna zmiana w podejściu do realizacji działań bojowych. Wydaje się, że minęły czasy, kiedy z założenia pojedyncza jednostka musiała zrealizować samodzielnie każde nawet największe zadanie bojowe.

Realizacje w których bierze udział kilka lub kilkanaście pododdziałów, stały się normą, a Centralny Odwód Komendanta Głównego Policji uruchamiany jest bez zbędnych oporów ze strony Komendanta Głównego Policji.

Jakość działań jaka została osiągnięta podczas zabezpieczenia Światowych Dni Młodzieży, otworzyła drogę do dalszego rozwoju pododdziałów antyterrorystycznych polskiej Policji i tworzonego przez nie systemu umożliwiającego Policji realizację działań kontrterrorystycznych na terenie całego kraju.

Opracowana w Komendzie Głównej Policji koncepcja zmian jest bardzo obiecująca, a wprowadzanie jej założeń już się rozpoczęło. Realizacja jej wszystkich zapisów wymaga jednak dalszych intensywnych prac. Należy mieć nadzieję, że nie zostaną one zaniechane i jak powiedział podinsp. Dariusz Zięba: - „Chcielibyśmy, by ta nowa struktura zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Jeśli tak się stanie, zadanie, jakie nałożono na Policję ustawą o działaniach antyterrorystycznych, realizowane będzie przez Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji oraz samodzielne pododdziały antyterrorystyczne Policji” . Cdn.?

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • mARCIN mARCIN, 30.09.2017r., 16:30:14 W poprzednim wpisie pomyliłem się: miałem na myśli wyłącznie to, że termin "kontrterrorystyczny" trudno wymówić i z tej przyczyny nie będzie się łatwo przyjmował. Zamiast niego lepiej używać słowa "przeciterrorystyczny" co jest proste do wypowiedzenia, oraz równie trafnie oddaje istotę działań. Przeczytałem w całości oba teksty i wydaje mi się, że ewolucja policyjnego AT zmierza we właściwą stronę, a nawet idzie w awangardzie rozwiązań światowych (podobne działania podejmowane są w policji francuskiej). Uważam też, że kolejnym krokiem powinno stać się utworzenie współpracujących z tworzącym się jednolitym pionem AT policji grup specjalnych w komendach szczebla powiatowego. Nie mam tu na myśli grup stricte szturmowych tj. nieudane eksperymenty z Drużynami Specjalnymi w latach 80, lecz coś nieco innego. Otóż sądzę, że w razie wystąpienia konfrontacji z uzbrojonymi i zdeterminowanymi bandytami formacje AT choćby nawet były aeromobilne (co jak wiemy jest problematyczne i dotyczy tylko dawnych SPAT z największych miast) dotrą stosunkowo późno. Tymczasem wymiana ognia w terenie zurbanizowanym niesie poważne ryzyko postrzelenia osób przypadkowych. Stąd korzystnie byłoby mieć w każdej KPP 24h/ 7dni w tygodniu przynajmniej dwóch f-szy wyszkolonych i wyposażonych w używaniu broni precyzyjnej i znających podstawy taktyki CQB. Uzbrojenie ich w karabinki automatyczne z lunetą, które przewoziliby podczas służby w radiowozie pozwoliłoby uczynić interwencje policyjne z użyciem broni bezpieczniejszymi i skuteczniejszymi. Uważam, że wyszkolenie nieetatowej drużyny złożonej z np. 10 f-szy pionu prewencji (z patroli) czy kryminalnego (wywiadowcy) tak aby przynajmniej 2 było stale dostępnych nie powinno nastręczyć trudności. Dziś przecież np. ponad połowa negocjatorów w policji pracuje w ramach zespołów nieetatowych i nie powoduje to negatywnych konsekwencji w sensie ich skuteczności. Podstawowe szkolenie w BOA i okresowe zgrupowania szkoleniowe z lokalnym SPAP byłyby łatwe do zorganizowania, a w zamian uzyskujemy zespoły pierwszej odpowiedzi w razie zaistnienia aktów skrajnego bandytyzmu. Kolejna rzecz, to uważam konieczność przygotowania ramowego schematu reakcji i organizacji działań w razie wystąpienia sytuacji typu "active shooter". Powinna ona objąć f-szy z patroli, wywiadowców, a także służbę dyżurną. Celem jest przygotowanie i przećwiczenie w praktyce wzorca działań w okolicznościach, w których rozpoznano, że celem sprawcy nie jest wysuwanie żądań, lecz zamordowanie możliwie największej liczby ludzi np. w dużym centrum handlowym, szkole, urzędzie, kinie, dworcu komunikacyjnym itp. Również w takich okolicznościach AT dotrze dopiero po czasie, a patrole prewencji powinny zadziałać tak, aby uratować jak najwięcej ludzi i możliwie szybko wyeliminować sprawcę. Schemat działań powinien obejmować: - dotarcie na m-ce i ocenę sytuacji - izolację m-ca i ewakuację osób trzecich, oraz kontrola tych osób pod kątem ukrycia się wśród nich sprawcy - opanowanie kluczowych punktów obiektu (uważam, że w przypadku funkcjonowanie w obiekcie monitoringu wizyjnego to właśnie pomieszczenie skąd się nim kieruje powinno zostać najpierw przejęte przez policję) - systematyczne przeszukanie obiektu celem obezwładnienia lub eliminacji sprawcy - zorganizowanie pomocy dla poszkodowanych i współdziałania z innymi niebojowymi podmiotami ratowniczymi - przygotowanie się do przybycia specjalistycznego oddziału szturmowego. Sądzę, że warto rozważyć te pomysły.

Powiązane

ELINT/rozpoznanie audioelektroniczne

ELINT/rozpoznanie audioelektroniczne

metoda gromadzenia danych rozpoznawczych środkami technicznymi, poprzez przechwytywanie i analizę sygnałów emitowanych przez przeciwnika, zarówno poprzez analizę ich treści jak również kierunków i natężenia...

metoda gromadzenia danych rozpoznawczych środkami technicznymi, poprzez przechwytywanie i analizę sygnałów emitowanych przez przeciwnika, zarówno poprzez analizę ich treści jak również kierunków i natężenia ruchu w sieciach łączności.

Karolina Wojtasik O krok przed terrorystami, czyli czemu służy tzw. załącznik AT?

O krok przed terrorystami, czyli czemu służy tzw. załącznik AT? O krok przed terrorystami, czyli czemu służy tzw. załącznik AT?

Aktywność terrorystów z Al-Kaidy i ISIS w UE w ostatnich latach przybierała różne formy, ale były to przede wszystkim ataki na ludzi. Ten typ ataku, oprócz oczywistych konsekwencji, jakimi jest śmierć...

Aktywność terrorystów z Al-Kaidy i ISIS w UE w ostatnich latach przybierała różne formy, ale były to przede wszystkim ataki na ludzi. Ten typ ataku, oprócz oczywistych konsekwencji, jakimi jest śmierć osób, powoduje także określone efekty miękkie: rozpacz i strach, poczucie bezsilności i gniew. Podobny atak na obiekt przemysłowy zwielokrotni te odczucia, będzie przyczyną strat materialnych, może dojść do efektu domina, skażenia czy katastrofy – ekologicznej lub budowlanej.

Karolina Wojtasik ISIS w odcinkach. Czy da się zrobić dobry serial o przygotowaniach do zamachu terrorystycznego? Cz. II

ISIS w odcinkach. Czy da się zrobić dobry serial o przygotowaniach do zamachu terrorystycznego? Cz. II ISIS  w odcinkach. Czy da się zrobić dobry serial o przygotowaniach do zamachu terrorystycznego? Cz. II

Bijący rekordy popularności serial Netflixa pt. „Kalifat” pokazuje, że flirtowanie z organizacją terrorystyczną kończy się źle, niezależnie od tego, czy jesteś pogubionym chłopakiem, naiwną nastolatką...

Bijący rekordy popularności serial Netflixa pt. „Kalifat” pokazuje, że flirtowanie z organizacją terrorystyczną kończy się źle, niezależnie od tego, czy jesteś pogubionym chłopakiem, naiwną nastolatką czy nawet gorliwym neofitą. W serialu pokazano proces radykalizacji szwedzkich nastolatek, warunki życia w Kalifacie ISIS w okresie największej prosperity organizacji, a także przygotowania do przeprowadzenia zamachu terrorystycznego w Sztokholmie. Modus operandi fikcyjnych (acz bardzo realistycznych)...

Marta Szuniewicz-Stępień Australijskie SPECIAL OPS pod lupą

Australijskie SPECIAL OPS pod lupą Australijskie SPECIAL OPS pod lupą

Upubliczniony raport Generalnego Inspektoratu Australijskich Sił Zbrojnych (IGADF) ujawnił wszechobecną wśród australijskich sił specjalnych „kulturę przemocy: niewłaściwe traktowanie osób zatrzymanych...

Upubliczniony raport Generalnego Inspektoratu Australijskich Sił Zbrojnych (IGADF) ujawnił wszechobecną wśród australijskich sił specjalnych „kulturę przemocy: niewłaściwe traktowanie osób zatrzymanych (będących co do zasady jeńcami wojennymi), w tym umyślne pozbawianie ich życia z zimną krwią oraz zmowę milczenia „tuszującą” dokonane egzekucje. Artykuł rozszerza wiedzę o tych haniebnych procederach. Zdjęcia: Radosław Tyślewicz, Internet

Karolina Wojtasik Infrastruktura, która gwarantuje przetrwanie

Infrastruktura, która gwarantuje przetrwanie Infrastruktura, która gwarantuje przetrwanie

Gdy w marcu 2020 roku stało się jasne, że najbliższe tygodnie spędzimy w zamknięciu, Polacy (inne narody także) rzucili się do sklepów, wykupując ryż, makaron i papier toaletowy. Pandemia i tzw. lockdown...

Gdy w marcu 2020 roku stało się jasne, że najbliższe tygodnie spędzimy w zamknięciu, Polacy (inne narody także) rzucili się do sklepów, wykupując ryż, makaron i papier toaletowy. Pandemia i tzw. lockdown pokazały, że żeby przetrwać apokalipsę, wcale nie trzeba walczyć z hordami żywych trupów ani skorzystać z przygotowanego zestawu przetrwania (parki i lasy zamknięto), a wystarczy siedzieć w domu i zaakceptować fakt, że na zdalnym zebraniu zobaczymy coś, czego się nie da „odzobaczyć”.

Marta Szuniewicz-Stępień, Konrad Brodewicz Collateral Damage

Collateral Damage Collateral Damage

Działania specjalne szczególnie w XXI wieku kojarzone są z precyzyjnymi uderzeniami w konkretny cel. Niezależnie, czy jest to efekt działania operatora, który podświetla laserem cel dla rakiety odpalonej...

Działania specjalne szczególnie w XXI wieku kojarzone są z precyzyjnymi uderzeniami w konkretny cel. Niezależnie, czy jest to efekt działania operatora, który podświetla laserem cel dla rakiety odpalonej z samolotu, czy atak drona kierowanego przez pilota siedzącego przed monitorem na innym kontynencie.

Karolina Wojtasik Zamach online

Zamach online Zamach online

Pierwsza wojna w Zatoce Perskiej przeszła do historii jako pierwszy konflikt zbrojny transmitowany na żywo. Stacja CNN miała swoich reporterów w stolicy Iraku, gdy do kraju wkraczała koalicja pod dowództwem...

Pierwsza wojna w Zatoce Perskiej przeszła do historii jako pierwszy konflikt zbrojny transmitowany na żywo. Stacja CNN miała swoich reporterów w stolicy Iraku, gdy do kraju wkraczała koalicja pod dowództwem USA. Dziennikarskie relacje z tego konfliktu uważane są za kamienie milowe w rozwoju telewizji informacyjnych.

Konrad Brodewicz, Radosław Tyślewicz Selektywna eliminacja

Selektywna eliminacja Selektywna eliminacja

Zarówno w informacjach mainstreamowych kanałów TV i portali internetowych, jak i filmach dokumentalnych czy wielkich hollywoodzkich produkcjach filmowych, operacje specjalne bezpośrednio powiązane są z...

Zarówno w informacjach mainstreamowych kanałów TV i portali internetowych, jak i filmach dokumentalnych czy wielkich hollywoodzkich produkcjach filmowych, operacje specjalne bezpośrednio powiązane są z eliminacją, czyli zabijaniem „tych złych”.

Karolina Wojtasik Bojownik ginie z uśmiechem na ustach

Bojownik ginie z uśmiechem na ustach Bojownik ginie z uśmiechem na ustach

Dyktatorzy i tyrani ginęli zwykle w sposób mało przyjemny i niekoniecznie szybki, a ich ciała po śmierci poddawane były dalszym zniewagom, wystawiane na widok publiczny, rozczłonkowywane czy wieszane ku...

Dyktatorzy i tyrani ginęli zwykle w sposób mało przyjemny i niekoniecznie szybki, a ich ciała po śmierci poddawane były dalszym zniewagom, wystawiane na widok publiczny, rozczłonkowywane czy wieszane ku przestrodze. Niektóre z tych aktów filmowano. W ciemnych i bagnistych rewirach Internetu można jeszcze znaleźć zapis wielogodzinnych tortur, jakimi poddawany był liberyjski dyktator Samuel Doe.

Jagna Gill Szkodniki czy wybawcy?

Szkodniki czy wybawcy? Szkodniki czy wybawcy?

Ubrane w maleńkie uprzęże, z nosem przy ziemi i wąsami zaciekle przeczesującymi teren starają się wywęszyć zakopane w ziemi materiały wybuchowe. Co jakiś czas zatrzymują się i zaczynają drapać ziemię....

Ubrane w maleńkie uprzęże, z nosem przy ziemi i wąsami zaciekle przeczesującymi teren starają się wywęszyć zakopane w ziemi materiały wybuchowe. Co jakiś czas zatrzymują się i zaczynają drapać ziemię. To znak, że porzucona mina została zlokalizowana. Nagroda? Kawałek banana i kontynuacja misji. Poznajcie bohaterskie szczury, tak zwane „Hero Rats”, szkolone do wykrywania min lądowych i niewybuchów (UXO), śmiertelnie niebezpiecznych pozostałości wojny.

Karolina Wojtasik Sieroty po Kalifie Ibrahimie

Sieroty po Kalifie Ibrahimie Sieroty po Kalifie Ibrahimie

Ostatnie przyczółki organizacji Państwo Islamskie zostały zdobyte wiosną tego roku, przywódca grupy, Abu Bakr al-Baghdadi (Kalif Ibrahim), zginął w październiku 2019. Choć salafickie organizacje terrorystyczne...

Ostatnie przyczółki organizacji Państwo Islamskie zostały zdobyte wiosną tego roku, przywódca grupy, Abu Bakr al-Baghdadi (Kalif Ibrahim), zginął w październiku 2019. Choć salafickie organizacje terrorystyczne obwołały go męczennikiem, który zginął bohatersko, prezydent Trump i jego administracja zadbali, by w społecznej świadomości pozostał przekaz o tchórzliwej ucieczce i marnym końcu przywódcy ISIS, czyli organizacji, która przez wiele miesięcy była symbolem barbarzyństwa popełnianego w imię wypaczonych...

Karolina Wojtasik Samotność wilka

Samotność wilka Samotność wilka

Z terminem „samotny wilk” jest pewien problem. To pojęcie tyleż szerokie, co nieostre. Choć zarówno w prasie, jak i w dyskursie naukowym zadomowiło się na stałe, należy używać go z pełną świadomością niedostatków...

Z terminem „samotny wilk” jest pewien problem. To pojęcie tyleż szerokie, co nieostre. Choć zarówno w prasie, jak i w dyskursie naukowym zadomowiło się na stałe, należy używać go z pełną świadomością niedostatków semantycznych.

Karolina Wojtasik Ile warte są podręczniki ISIS

Ile warte są podręczniki ISIS Ile warte są podręczniki ISIS

Organizacje terrorystyczne takie jak AQ (Al-Kaida), AQAP (Al-Kaida na Półwyspie Arabskim), czy ISIS (tzw. Państwo Islamskie) świetnie opanowały nowoczesne technologie. Używają Internetu do publikacji własnych...

Organizacje terrorystyczne takie jak AQ (Al-Kaida), AQAP (Al-Kaida na Półwyspie Arabskim), czy ISIS (tzw. Państwo Islamskie) świetnie opanowały nowoczesne technologie. Używają Internetu do publikacji własnych materiałów o charakterze informacyjnym i publicystycznym, umieszczają publikacje propagandowe, a także instruktażowe.

Karolina Wojtasik Pozorowana sytuacja zakładnicza

Pozorowana sytuacja zakładnicza Pozorowana sytuacja zakładnicza

Organizacje takie jak ISIS (tzw. Państwo Islamskie), AQ (Al-Kaida) czy AQAP (Al-Kaida na Półwyspie Arabskim) nie tylko nawołują do organizowania ataków terrorystycznych w krajach szeroko pojętego zachodu,...

Organizacje takie jak ISIS (tzw. Państwo Islamskie), AQ (Al-Kaida) czy AQAP (Al-Kaida na Półwyspie Arabskim) nie tylko nawołują do organizowania ataków terrorystycznych w krajach szeroko pojętego zachodu, ale także publikują instrukcje dla domorosłych terrorystów, którzy – zachłyśnięci wizją zrobienia czegoś wielkiego i chwalebnego – chcieliby zorganizować spektakularny zamach, ale nie wiedzą, jak to zrobić.

Jagna Gill VAPOR WAKE DOGS®- nowa broń w walce z terroryzmem

VAPOR WAKE DOGS®- nowa broń w walce z terroryzmem VAPOR WAKE DOGS®- nowa broń w walce z terroryzmem

Zagrożenie atakami terrorystów-samobójców detonujących ładunki wybuchowe na imprezach masowych i w obiektach użyteczności publicznej jest nowym wyzwaniem dla służb bezpieczeństwa. Podobnie jak skuteczna...

Zagrożenie atakami terrorystów-samobójców detonujących ładunki wybuchowe na imprezach masowych i w obiektach użyteczności publicznej jest nowym wyzwaniem dla służb bezpieczeństwa. Podobnie jak skuteczna i dyskretna identyfikacja osób mających niebezpieczne materiały w miejscu publicznym, wewnątrz dużej grupy ludzi. Do tej pory stanowiło to lukę w systemach zabezpieczeń. Rozwiązanie dostarczyli naukowcy z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej w Auburn w Stanach Zjednoczonych. Wykorzystując zdolności psów...

Jagna Gill Psy asystujące w terapii PTSD

Psy asystujące w terapii PTSD Psy asystujące w terapii PTSD

Rola psów asystujących w terapii zespołu stresu pourazowego u weteranów i w innych służbach mundurowych

Rola psów asystujących w terapii zespołu stresu pourazowego u weteranów i w innych służbach mundurowych

Ireneusz Chloupek Primo-Intervenant cd.

Primo-Intervenant cd. Primo-Intervenant cd.

W „SPECIAL OPS” nr 4, 5, 6/2016 przedstawiliśmy przykłady rozwiązań organizacyjnych w służbach policyjnych różnych państw, wprowadzone w celu podwyższenia zdolności do szybkiego reagowania na gwałtowne...

W „SPECIAL OPS” nr 4, 5, 6/2016 przedstawiliśmy przykłady rozwiązań organizacyjnych w służbach policyjnych różnych państw, wprowadzone w celu podwyższenia zdolności do szybkiego reagowania na gwałtowne ataki terrorystyczne w miejscach publicznych i zagrażające dużej liczbie przypadkowych osób, zwłaszcza w wykonaniu tzw. „aktywnych strzelców”. Chociaż do przeciwdziałania m.in. takim incydentom konieczne jest oczywiście doskonalenie potencjału typowych jednostek kontrterrorystycznych, to modus operandi...

dr Michał „Łysy” Stępiński Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych (szanse i ograniczenia)

Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych (szanse i ograniczenia) Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych (szanse i ograniczenia)

Z artykuł poznajemy przesłanki, które wymusiły w polskim prawodawstwie rozwiązania ustawowe bezpośredniego użycia broni palnej w obronie koniecznej przed terrorystami przez funkcjonariuszy służb odpowiedzialnych...

Z artykuł poznajemy przesłanki, które wymusiły w polskim prawodawstwie rozwiązania ustawowe bezpośredniego użycia broni palnej w obronie koniecznej przed terrorystami przez funkcjonariuszy służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa.

Ireneusz Chloupek Primo-Intervenant 3

Primo-Intervenant 3 Primo-Intervenant 3

Rosnąca liczba zamachów przeprowadzanych przez ekstremistów islamskich oraz ich naśladowców stała się w wielu państwach oczywistym impulsem do rozbudowy i modernizacji jednostek kontrterrorystycznych....

Rosnąca liczba zamachów przeprowadzanych przez ekstremistów islamskich oraz ich naśladowców stała się w wielu państwach oczywistym impulsem do rozbudowy i modernizacji jednostek kontrterrorystycznych. Konieczność dysponowania jak najlepiej przygotowanymi, silnymi formacjami o takim charakterze jest w obliczu współczesnych zagrożeń terroryzmem bezdyskusyjna, jednak modus operandi sprawców zamachów z ostatnich lat sprawia, że w wielu przypadkach interwencja takich jednostek może być spóźniona, a istotniejszego...

Ireneusz Chloupek Reforma – od DWS do COS cz.2

Reforma – od DWS do COS cz.2 Reforma – od DWS do COS cz.2

Z ostatnim dniem ubiegłego roku, po siedmiu latach przestało istnieć Dowództwo Wojsk Specjalnych - najmłodszego, ale najbardziej dynamicznie rozwijającego się pod jego komendą i cieszącego się powszechnym...

Z ostatnim dniem ubiegłego roku, po siedmiu latach przestało istnieć Dowództwo Wojsk Specjalnych - najmłodszego, ale najbardziej dynamicznie rozwijającego się pod jego komendą i cieszącego się powszechnym uznaniem sojuszników rodzaju Sił Zbrojnych RP. W ramach reformy systemu kierowania i dowodzenia (SKiD) SZ RP dokonano radykalnych zmian w podporządkowaniu oraz strukturach zarządzania Wojskami Specjalnymi. Zmian, które niczego w nich nie usprawniły, a jedynie zdezorganizowały to, co dobrze funkcjonowało,...

CR Specjaliści z rezerwy

Specjaliści z rezerwy Specjaliści z rezerwy

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie...

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie i umiejętności - niezbędne w określonych sytuacjach, gdy jednostka przechodzi do działań bojowych czy wydziela komponenty do operacji poza granicami kraju, ale z drugiej strony, często tak specjalistyczne, że trudno je wykorzystać, utrzymywać i rozwijać podczas codziennej służby garnizonowej. Rozwiązaniem...

Przemysław Guła Działania drugiego planu

Działania drugiego planu Działania drugiego planu

Przyglądając się poszczególnym operacjom odbijania zakładników w przekazach medialnych, z reguły informuje się o ich efektach, dość dokładnie analizując także przebieg samego szturmu. Rzadko jednak się...

Przyglądając się poszczególnym operacjom odbijania zakładników w przekazach medialnych, z reguły informuje się o ich efektach, dość dokładnie analizując także przebieg samego szturmu. Rzadko jednak się zdarza, aby taki przekaz zagłębiał się w szczegóły dotyczące ewakuacji osób. Czy wynika to tylko z ochrony procedur taktycznych? Moim zdaniem głównie z faktu uznawania samej ewakuacji za o wiele mniej ważną – a byłoby dobrze stawiać ją pod tym względem zaraz za szturmem.

CR Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Bezzałogowce w działaniach specjalnych Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Sztuka utrwalania obrazu ewoluowała od czasów wykonania pierwszych fotografii w XIX w. Wraz z pojawianiem się nowych technologii fotografia znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach życia, bardzo szybko...

Sztuka utrwalania obrazu ewoluowała od czasów wykonania pierwszych fotografii w XIX w. Wraz z pojawianiem się nowych technologii fotografia znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach życia, bardzo szybko zaczęła być wykorzystywana także przez siły policyjne i wojskowe, m.in. do wykonywania zdjęć powierzchni ziemi z powietrza.

Sebastian Kalitowski Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Wątek zainteresowania organizacji terrorystycznych żeglugą, a w szczególności tak newralgiczną jej gałęzią, jaką jest światowy system transportu morskiego produktów ropy naftowej, powrócił niedawno na...

Wątek zainteresowania organizacji terrorystycznych żeglugą, a w szczególności tak newralgiczną jej gałęzią, jaką jest światowy system transportu morskiego produktów ropy naftowej, powrócił niedawno na łamach „Washington Post” i „Associated Press”, które na krótko po zabiciu Osamy bin Ladena przekazały kolejne potwierdzające to istotne informacje.

Wybrane dla Ciebie

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia » Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach » Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach? Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Buty dla grotołazów - które wybrać »

Buty dla grotołazów - które wybrać » Buty dla grotołazów - które wybrać »

Co zmieści Crafter »

Co zmieści Crafter » Co zmieści Crafter »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie » Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni » Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »  Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt  »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź » Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? » Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje »

Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje » Odzież taktyczna - zobacz najnowsze kolekcje »

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops