Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Ewolucja systemu pododdziałów AT Policji cz.2

Na wzór obecnej struktury istniejącej w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP system antyterrorystyczny w Policji składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji) Zdjęcia: BOA KGP, Andrzej Krugler, Mateusz J. Multarzyński
 

Na wzór obecnej struktury istniejącej w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP system antyterrorystyczny w Policji składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji) Zdjęcia: BOA KGP, Andrzej Krugler, Mateusz J. Multarzyński


 

In 2015 important changes were introduced in the organization of the Polish Police that allowed one to order and improve the work of anti-terrorist units and cells. They were based on the foundation of the Central Anti-Terrorist Reserve of the National Police Headquarters (COAT KGP) and introduction of the new regulations concerning the methods and forms of operation of the police anti-terrorist subunits (check also: „Evolution of the system of the police anti-terrororist subunits - part one” - „SPECIAL OPS” 3/2016).
Zdjęcia: BOA KGP, Andrzej Krugler, Mateusz J. Multarzyński

Zobacz także

dr Anna Grabowska-Siwiec PEGASUS - krótka historia narzędzia do totalnej inwigilacji

PEGASUS - krótka historia narzędzia do totalnej inwigilacji PEGASUS - krótka historia narzędzia do totalnej inwigilacji

Historia oprogramowania szpiegowskiego o wdzięcznej nazwie Pegasus, czyli mityczny latający koń, zdominowała na kilka lat polskie życie polityczne. Niewykluczone, że zakup i użycie tego systemu wobec przedstawicieli...

Historia oprogramowania szpiegowskiego o wdzięcznej nazwie Pegasus, czyli mityczny latający koń, zdominowała na kilka lat polskie życie polityczne. Niewykluczone, że zakup i użycie tego systemu wobec przedstawicieli ówczesnej opozycji miały wpływ na wyniki wyborów z 15 października 2023 r. Wynik dla kupujących zaskakujący. Ten nowoczesny system inwigilacyjny wdarł się do wyobraźni zwykłych ludzi i już na zawsze zostanie synonimem totalnej inwigilacji wbrew prawu i zasadom etycznym. Stał się również...

Łukasz Kominek Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych do zwalczania zagrożeń terrorystycznych

Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych do zwalczania zagrożeń terrorystycznych Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych do zwalczania zagrożeń terrorystycznych

Bezzałogowe statki powietrzne (UAV) stają się coraz bardziej zauważalnym elementem nowoczesnych działań w zakresie monitorowania, a także zwalczania zagrożeń terrorystycznych. Zastosowanie UAV obejmuje...

Bezzałogowe statki powietrzne (UAV) stają się coraz bardziej zauważalnym elementem nowoczesnych działań w zakresie monitorowania, a także zwalczania zagrożeń terrorystycznych. Zastosowanie UAV obejmuje niezwykle szeroki zakres działań – zaczynając od zbierania informacji na temat potencjalnych zagrożeń, kończąc na przeciwdziałaniu oraz zwalczaniu terroryzmu.

Tomasz Spych Choroby okopowe

Choroby okopowe Choroby okopowe

W dobie powszechnej cyfryzacji, rozwiniętej techniki satelitarnej, laserowej i optoelektronicznej, jeszcze parę lat temu spotykaliśmy się z powszechną opinią, że konflikty zbrojne znane nam z powieści...

W dobie powszechnej cyfryzacji, rozwiniętej techniki satelitarnej, laserowej i optoelektronicznej, jeszcze parę lat temu spotykaliśmy się z powszechną opinią, że konflikty zbrojne znane nam z powieści historycznych oraz filmów są dalece odległą przeszłością, która nie ma prawa się powtórzyć. Nikt z nas, a prowadziłem tego typu rozmowy w różnych środowiskach, nie przypuszczał nawet, że jakakolwiek ze stron konfliktu walcząc ze sobą doprowadzi do tego, że za skrawek ziemi, czasami wielkości 1 km kwadratowego,...

Wprowadzone powyższe zmiany w policji dały podstawę funkcjonowania jednostek i komórek antyterrorystycznych, jako jednolitego systemu połączonych, przygotowanych do prowadzenia wspólnych działań podmiotów. Wydawało się, że jest to prosta droga do właściwego rozwoju tej formacji specjalnej, niestety na przełomie 2015 i 2016 roku przeprowadzona została kolejna w ostatnich latach reforma Komendy Głównej Policji.

Ówczesny Komendant Główny Policji insp. Zbigniew Maj za jeden z priorytetów postawił sobie „odchudzenie” struktury policyjnej centrali. Głównym środkiem do osiągnięcia tego celu miała być likwidacja Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji i utworzenie w jego miejsce komponentu bojowego w Centralnym Biurze Śledczym Policji, w postaci Zarządu Operacji Antyterrorystycznych, a w skrajnym przypadku trzech niezależnych Wydziałów rozlokowanych w różnych zarządach terenowych CBŚP.

Jako uzasadnienie takiego rozwiązania w wywiadach prasowych inspektor Maj mówił, że należy lepiej wykorzystywać doskonale wyszkolonych antyterrorystów, między innymi do konwojowania najgroźniejszych przestępców, w tym członków zorganizowanych grup przestępczych. Podkreślał również w jego ocenie niewłaściwy rozkład czasu służby funkcjonariuszy BOA KGP, przejawiający się między innymi tym, że „…biorą oni udział średnio w jednej realizacji tygodniowo, a przez resztę czasu ćwiczą. Dla porównania: mniej liczni stołeczni antyterroryści takich akcji mają od trzech do pięciu w tygodniu…”.

Stanowisko to obrazuje istniejące od wielu lat u decydentów niezrozumienie sensu i celu istnienia jednostek antyterrorystycznych w Policji oraz specyfiki ich działalności.

Celem istnienia takich jednostek jest prowadzenie działań bojowych w reakcji na zdarzenia o charakterze terrorystycznym. Aby było to możliwe, funkcjonariusze muszą podlegać stałemu procesowi szkolenia, przerywanemu jedynie prowadzeniem działań bojowych. Jednocześnie jednostka taka jest jedynie zleceniobiorcą zadań stawianych przez inne podmioty (w tym CBŚP) i nie generuje sama działań bojowych.

Tak więc ilość tych działań zależy jedynie od liczby zleceń, na którą jednostka nie ma wpływu. Argumenty przytaczane przez Komendanta Głównego Policji pokazują, jak szkodliwe może być odwoływanie się do suchej statystyki, bez zrozumienia ocenianego obszaru. Rozwiązanie określone przez insp. Zbigniewa Maja niosło za sobą wiele zagrożeń dla zdolności bojowych Biura, w postaci:

    • pozbawienia samodzielności centralnej jednostki kontrterrorystycznej polskiej Policji, poprzez uzależnienie we wszystkich obszarach działania od decyzji Dyrektorów CBŚP;

    • likwidacji pionu logistycznego, funkcjonującego w ramach jednostki, co generowałoby znaczne utrudnienia w funkcjonowaniu jednostki. Biorąc pod uwagę ilość specjalistycznego sprzętu pozostającego na wyposażeniu oraz potrzebę stałej jego obsługi technicznej i serwisowej, w przypadku likwidacji pionu logistycznego wszystkie te czynności musieliby wykonywać funkcjonariusz pionu bojowego;

    • zmniejszenie liczby specjalistycznych szkoleń, w związku z potrzebą realizacji wielu różnych zadań niezwiązanych z działaniami bojowymi, a wynikających z funkcjonowania w ramach służby śledczej;

    • likwidacji komórki sztabowej działającej na co dzień jako kancelaria dowódcy jednostki, a w trakcie prowadzenia operacji bojowych rozwijanej jako sztab dowódcy działań, co uniemożliwiłoby właściwą realizację procesu dowodzenia tymi działaniami.

Koncepcja likwidacji Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji powodowała de facto rozpad tworzącego się systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji, poprzez:

    • umieszczenie nowo tworzonej jednostki w służbie śledczej, podczas gdy wszystkie Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji oraz Sekcje Antyterrorystyczne Komend Wojewódzkich Policji pozostawały w służbie prewencyjnej, co uniemożliwiłoby scentralizowane zarządzanie całością sił i środków AT w skali kraju;

    • zniesienie jakiegokolwiek nadzoru ze strony dyrektora nowo tworzonego zarządu nad działalnością pozostałych jednostek i komórek antyterrorystycznych. W związku ze zmianą podporzadkowania dyrektor zarządu nie reprezentowałby w kontaktach z dowódcami pozostałych jednostek Komendanta Głównego Policji,

    • niemożliwość ujednolicenia wyszkolenia i wyposażenia specjalistycznego pomiędzy zarządem i pozostałymi jednostkami antyterrorystycznymi Policji, wynikająca między innymi z całkowicie różnych dysponentów środków budżetowych odpowiedzialnych za finansowanie działalności tych podmiotów, oraz różnych pozycji budżetowych, z których finansowana byłaby działalność tych podmiotów.

Poza wszystkimi powyższymi argumentami, przeciwko włączaniu BOA KGP do CBŚP był jeszcze jeden, bardzo istotny. Już raz takie rozwiązanie funkcjonowało, w 2003 roku. Warszawski SPAP zlikwidowano w związku z koniecznością zwiększenia stanu etatowego Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji i na jego bazie stworzono Zarząd Bojowy i Zarząd Wsparcia Bojowego w ramach służby śledczej.

Po wydarzeniach w Magdalence, kiedy w wyniku działań związanych z zatrzymaniem dwóch szczególnie niebezpiecznych przestępców śmierć poniosło dwóch funkcjonariuszy jednostki, a kilkunastu zostało rannych, okazało się, że takie rozwiązanie organizacyjne jest bardzo szkodliwe i powoduje obniżenie zdolności bojowej. W związku z tym bezzwłocznie powrócono do formuły samodzielnej jednostki bojowej, w efekcie czego 16 czerwca 2003 roku po raz pierwszy powstało Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Argumenty te przedstawione zostały Komendantowi Głównemu Policji przez prof. Kubę Jałoszyńskiego podczas spotkania w dniu 8 stycznia 2016 roku.

Nie była to odosobniona opinia. Wiele istotnych pytań, wyrażających obawy o dalsze funkcjonowanie polskiego systemu antyterrorystycznego, zadał dr hab. Ryszard Machnikowski w wywiadzie udzielonym dla portalu DEFENCE24.COM. Mimo to 11 stycznia 2016 roku insp. Maj podjął decyzję o likwidacji BOA KGP i włączeniu go do CBŚP, a koncepcja została formalnie przedstawiona w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. W międzyczasie jednak główny orędownik przedmiotowego rozwiązania, czyli insp. Zbigniew Maj, został odwołany ze stanowiska, co wraz ze zmasowaną krytyką tego rozwiązania doprowadziło do podjęcia w MSWiA decyzji o zaniechaniu likwidacji Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.

Nie bez znaczenia okazał się argument dotyczący bliskości zabezpieczenia bardzo ważnych wydarzeń, którymi były Szczyt NATO w Warszawie oraz Światowe Dni Młodzieży odbywające się w Krakowie. Wszelkie zmiany uruchomionego już systemu dowodzenia na kilka miesięcy przed działaniami musiały budzić znaczne obawy.

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński w jednym z wywiadów powiedział: „Rozważaliśmy sprawę usytuowania BOA i ewentualną zmianę w tym zakresie, ale po przemyśleniach i analizie wszystkich argumentów decyzja jest taka, że zostanie ono w Komendzie Głównej Policji i będzie nadal podległe komendantowi głównemu”. Dzięki takiemu rozwojowi wypadków możliwe było przygotowanie i przeprowadzenie operacji dotyczących zabezpieczenia wymienionych imprez zgodnie z opracowanymi założeniami, które były zbieżne z zapisami wprowadzonej 10 czerwca 2016 roku ustawy o działaniach antyterrorystycznych.

O autorze
Dr Michał „Łysy” Stępiński – adiunkt Zakładu Zarządzania Kryzysowego, Instytutu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Wydziału Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, adiunkt Instytutu Bezpieczeństwa Narodowego, Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, członek Stowarzyszenia Ekspertów Bezpieczeństwa RP, w latach 1990–2016 funkcjonariusz Policji, pełnił służbę w jednostkach antyterrorystycznych Policji m.in. jako dowódca Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji oraz dyrektor Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Członek zespołu powołanego przez Komendanta Głównego Policji do opracowania koncepcji usprawnienia, koordynacji i ujednolicenia systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji. Obecnie odpowiedzialny w WSPol w Szczytnie za szkolenie i doskonalenie w zakresie dowodzenia działaniami kontrterrorystycznymi w Policji.

Podoperacja o kryptonimie „KONTRA” (prowadzona w ramach operacji policyjnej o kryptonimie „PRZYMIERZE”), dotycząca zabezpieczenia kontrterrorystycznego Światowych Dni Młodzieży, pokazała, że system zarządzania siłami i środkami jednostek antyterrorystycznych Policji w formule Centralnego Odwodu Antyterrorystycznego Komendanta Głównego Policji jest wydajny i pozwala na skuteczne dysponowanie tymi siłami w skali kraju. Po raz pierwszy całe polskie AT podlegało formalnie pod jednego decydenta, którym był dowódca COAT KGP, podinsp. Dariusz Zięba (dyrektor BOA KGP), pełniący jednocześnie funkcję dowódcy podoperacji „KONTRA”. Jak się okazało, rozwiązanie takie pozwoliło również na właściwe koordynowanie działań z komponentem Wojsk Specjalnych skierowanym na podstawie decyzji Prezydenta RP do pomocy Policji.

Analiza przeprowadzonych operacji oraz wnioski, jakie z niej wynikały, doprowadziły do podjęcia decyzji przez nowego Komendanta Głównego Policji nadinsp. Jarosława Szymczyka o dalszym rozwoju systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych polskiej Policji. W dniu 29 września 2016 roku wydał on Decyzję nr 332, którą powołał zespół do opracowania koncepcji usprawnienia, koordynacji i ujednolicenia systemu jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji, którego przewodniczącym został podinsp. Dariusz Zięba, dyrektor BOA KGP. Do zadań zespołu należało:

    • opracowanie propozycji organizacji, stanu etatowego oraz rozlokowania jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji oraz komórek minersko-pirotechnicznych w kraju;

    • opracowanie założeń do powołania służby antyterrorystycznej jako specjalistycznego pionu Policji realizującego działania kontrterrorystyczne, odpowiedzialnego za całość przedsięwzięć związanych z planowaniem, przygotowaniem, prowadzeniem i utrzymaniem gotowości do działań bojowych i wsparciem działań ratowniczych oraz reakcją na zdarzenia kryzysowe wymagające użycia specjalistycznych sił i środków lub specjalnej taktyki działania w skali kraju;

    • opracowanie wykazu oraz zakresu zmian aktów prawnych dotyczących zadań oraz organizacji jednostek i komórek Policji w odniesieniu do zadań nałożonych na Policję przez Ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (DzU poz. 904, z 2016 r.).

Koncepcja została opracowana i przedłożona Komendantowi Głównemu Policji. W styczniu 2017 roku nadinsp. Jarosław Szymczyk zatwierdził ją w całości oraz przekazał do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, gdzie również zyskała akceptację. Prace zespołu, a także wprowadzanie koncepcji w życie bezpośrednio nadzoruje i wspiera nadinsp. Jan Lach, zastępca komendanta Głównego Policji.

Najważniejsze założenia stanowiące podstawę opracowanego projektu Systemu Zabezpieczenia Kontrterrorystycznego Polski realizowanego przez wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne Policji wynikające z tego dokumentu to:

    • utrzymanie dwustopniowej reakcji na zdarzenie o charakterze terrorystycznym zgodnie z zasadą działania Centralnego Odwodu Antyterrorystycznego Komendanta Głównego Policji;

    • dalsze scalanie istniejących rozwiązań organizacyjnych do pełnego systemu, który ma za zadnie ujednolicić i podnieść do najwyższego poziomu zakres możliwości operacyjnych sił antyterrorystycznych Policji na terenie całego kraju;

    • scalenie, ujednolicenie i zoptymalizowanie szkolenia i doskonalenia umożliwiającego przygotowanie sił COAT do prowadzenia działań bojowych na wszystkich poziomach i obszarach;

    • system, do którego należy dążyć, charakteryzować się musi przewidywalnością i przejrzystością oraz pewnością, że obszar całego kraju będzie chroniony z taką samą intensywnością.

W celu realizacji powyższych założeń przyjęto plan zmian organizacyjnych w Policji obejmujących między innymi:

    • powołanie służby antyterrorystycznej Policji, w skład której wejdą wszystkie jednostki i komórki antyterrorystyczne Policji;

    • utworzenie wyspecjalizowanej centralnej jednostki kontrterrorystycznej Policji, o nazwie Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji BOA;

    • utworzenie we wszystkich Komendach Wojewódzkich Policji, Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji;

    • ujednolicenie i zoptymalizowanie struktur organizacyjnych Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji;

    • opracowanie i wprowadzenie przepisów regulujących funkcjonowanie służby antyterrorystycznej Policji;

    • osiągnięcie docelowych stanów etatowych;

    • osiągnięcie pełnej zdolności bojowej założonej dla systemu.

Dla sprawności systemu przyjęto, że docelowo wszystkie pododdziały składały się będą z takich samych komponentów, którymi mają być sekcje bojowe. Różnica polegała będzie jedynie na liczbie sekcji w jednostkach oraz specjalizacji bojowej, określanej centralnie.

Do tej pory różnice w zakresie organizacji poszczególnych pododdziałów były znaczne. Istotną zmianą ma być wprowadzenie etatów kierowników sekcji bojowych w pododdziałach jako niższego szczebla dowodzenia, na wzór struktury istniejącej obecnie w Biurze Operacji Antyterrorystycznych KGP. Dzięki temu system składał będzie się z podobnie zorganizowanych podmiotów (Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji), różniących się jedynie wielkością (liczbą tak samo zorganizowanych sekcji bojowych).

Największą jednostką będzie Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji, który ma być samodzielną jednostką organizacyjną Policji podległą bezpośrednio Komendantowi Głównemu Policji, niewchodzącą w strukturę Komendy Głównej Policji.

Całość ma wchodzić w skład służby antyterrorystycznej Policji, dzięki czemu możliwe będzie określenie zasad funkcjonowania podobnie do służby kryminalnej, śledczej, czy prewencyjnej.

Opracowane mają zostać odrębne od ogólnopolicyjnych przepisy dotyczące chociażby szkolenia i doskonalenia zawodowego, niezbędnego do osiągnięcia właściwego poziomu zdolności bojowych wszystkich komponentów służby.

Nad całością szkolenia nadzór sprawować ma dowódca Centralnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji BOA.

Podstawowe wyposażenie ma zostać zunifikowane zarówno w zakresie umundurowania, jak i uzbrojenia dzięki określeniu jednolitego sposobu finasowania zakupów.

Realizacja opisanej koncepcji została rozpoczęta. Trwają prace nad zmianą ustawy o Policji oraz innych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Policji, umożliwiających wprowadzenie opisanych zmian. Jednocześnie prowadzone są działania niewymagające zmian ustawowych.

Zmienione zostały zadania SPAP, dzięki czemu uwzględniono zapisy ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz zadanie Policji polegające na prowadzeniu działań kontrterrorystycznych nadając im brzmienie:

Do zakresu działania samodzielnego pododdziału antyterrorystycznego Policji należy w szczególności:

  1. przygotowanie i prowadzenie działań kontrterrorystycznych, w tym polegających na fizycznym zwalczaniu terroryzmu;
  2. przygotowanie i prowadzenie działań ratunkowych w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia ludzi;
  3. przygotowanie i prowadzenie działań bojowych wymagających użycia specjalistycznych sił i środków lub stosowania specjalnej taktyki;
  4. realizacja zadań związanych z ochroną oraz wsparciem działań ochronnych podejmowanych wobec osób podlegających ochronie;
  5. prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych;
  6. wspieranie działań ratowniczych;
  7. organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów jednostek antyterrorystycznych Policji i komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, w zakresie nabywania umiejętności i uprawnień oraz utrzymywania wysokiej sprawności fizycznej, niezbędnych do realizacji zadań.

Na mocy decyzji Komendanta Głównego Policji zmienione zostały struktury organizacyjne jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji. Przekształcone zostały Sekcje Antyterrorystyczne Komend Wojewódzkich Policji a w ich miejsce utworzono Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji. Likwidacji uległ również Wydział Realizacyjny Komendy Stołecznej Policji i w jego miejsce powstał SPAP w Warszawie. W związku z tym od 1 maja funkcjonują w polskiej Policji następujące jednostki antyterrorystyczne:

  1. SPAP w Białymstoku,
  2. SPAP w Gdańsku,
  3. SPAP w Katowicach,
  4. SPAP w Krakowie,
  5. SPAP w Łodzi,
  6. SPAP w Poznaniu,
  7. SPAP w Rzeszowie,
  8. SPAP w Szczecinie,
  9. SPAP we Wrocławiu,
  10. SPAP w Bydgoszczy (była SAT),
  11. SAPA w Gorzowie Wlkp. (była SAT),
  12. SPAP w Kielcach (była SAT),
  13. SPAP w Lublinie (była SAT),
  14. SPAP w Olsztynie (była SAT),
  15. SPAP w Opolu (była SAT),
  16. SPAP w Radomiu (była SAT),
  17. SPAP w Warszawie (była WR KSP)oraz Biuro Operacji Antyterrorystycznych jako komórka Komendy Głównej Policji.

Wymienione jednostki różnią się wielkością, uzależnioną od wielkości garnizonu, w którym stacjonuje pododdział.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie te jednostki zyskały od kilku do kilkunastu etatów. W tym wzmocniono komórki logistyczne, dzięki czemu możliwe będzie odciążenie funkcjonariuszy pionu bojowego od czynności związanych z obsługą materiałów - techniczną stroną działalności jednostki.

Jedynym podmiotem, który na chwilę obecną nie został objęty zmianami, pozostało BOA KGP.

Podkreślenia wymaga wyraźnie widoczna zmiana w podejściu do realizacji działań bojowych. Wydaje się, że minęły czasy, kiedy z założenia pojedyncza jednostka musiała zrealizować samodzielnie każde nawet największe zadanie bojowe.

Realizacje w których bierze udział kilka lub kilkanaście pododdziałów, stały się normą, a Centralny Odwód Komendanta Głównego Policji uruchamiany jest bez zbędnych oporów ze strony Komendanta Głównego Policji.

Jakość działań jaka została osiągnięta podczas zabezpieczenia Światowych Dni Młodzieży, otworzyła drogę do dalszego rozwoju pododdziałów antyterrorystycznych polskiej Policji i tworzonego przez nie systemu umożliwiającego Policji realizację działań kontrterrorystycznych na terenie całego kraju.

Opracowana w Komendzie Głównej Policji koncepcja zmian jest bardzo obiecująca, a wprowadzanie jej założeń już się rozpoczęło. Realizacja jej wszystkich zapisów wymaga jednak dalszych intensywnych prac. Należy mieć nadzieję, że nie zostaną one zaniechane i jak powiedział podinsp. Dariusz Zięba: - „Chcielibyśmy, by ta nowa struktura zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Jeśli tak się stanie, zadanie, jakie nałożono na Policję ustawą o działaniach antyterrorystycznych, realizowane będzie przez Centralny Pododdział Antyterrorystyczny Policji oraz samodzielne pododdziały antyterrorystyczne Policji” . Cdn.?

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

  • mARCIN mARCIN, 30.09.2017r., 16:30:14 W poprzednim wpisie pomyliłem się: miałem na myśli wyłącznie to, że termin "kontrterrorystyczny" trudno wymówić i z tej przyczyny nie będzie się łatwo przyjmował. Zamiast niego lepiej używać słowa "przeciterrorystyczny" co jest proste do wypowiedzenia, oraz równie trafnie oddaje istotę działań. Przeczytałem w całości oba teksty i wydaje mi się, że ewolucja policyjnego AT zmierza we właściwą stronę, a nawet idzie w awangardzie rozwiązań światowych (podobne działania podejmowane są w policji francuskiej). Uważam też, że kolejnym krokiem powinno stać się utworzenie współpracujących z tworzącym się jednolitym pionem AT policji grup specjalnych w komendach szczebla powiatowego. Nie mam tu na myśli grup stricte szturmowych tj. nieudane eksperymenty z Drużynami Specjalnymi w latach 80, lecz coś nieco innego. Otóż sądzę, że w razie wystąpienia konfrontacji z uzbrojonymi i zdeterminowanymi bandytami formacje AT choćby nawet były aeromobilne (co jak wiemy jest problematyczne i dotyczy tylko dawnych SPAT z największych miast) dotrą stosunkowo późno. Tymczasem wymiana ognia w terenie zurbanizowanym niesie poważne ryzyko postrzelenia osób przypadkowych. Stąd korzystnie byłoby mieć w każdej KPP 24h/ 7dni w tygodniu przynajmniej dwóch f-szy wyszkolonych i wyposażonych w używaniu broni precyzyjnej i znających podstawy taktyki CQB. Uzbrojenie ich w karabinki automatyczne z lunetą, które przewoziliby podczas służby w radiowozie pozwoliłoby uczynić interwencje policyjne z użyciem broni bezpieczniejszymi i skuteczniejszymi. Uważam, że wyszkolenie nieetatowej drużyny złożonej z np. 10 f-szy pionu prewencji (z patroli) czy kryminalnego (wywiadowcy) tak aby przynajmniej 2 było stale dostępnych nie powinno nastręczyć trudności. Dziś przecież np. ponad połowa negocjatorów w policji pracuje w ramach zespołów nieetatowych i nie powoduje to negatywnych konsekwencji w sensie ich skuteczności. Podstawowe szkolenie w BOA i okresowe zgrupowania szkoleniowe z lokalnym SPAP byłyby łatwe do zorganizowania, a w zamian uzyskujemy zespoły pierwszej odpowiedzi w razie zaistnienia aktów skrajnego bandytyzmu. Kolejna rzecz, to uważam konieczność przygotowania ramowego schematu reakcji i organizacji działań w razie wystąpienia sytuacji typu "active shooter". Powinna ona objąć f-szy z patroli, wywiadowców, a także służbę dyżurną. Celem jest przygotowanie i przećwiczenie w praktyce wzorca działań w okolicznościach, w których rozpoznano, że celem sprawcy nie jest wysuwanie żądań, lecz zamordowanie możliwie największej liczby ludzi np. w dużym centrum handlowym, szkole, urzędzie, kinie, dworcu komunikacyjnym itp. Również w takich okolicznościach AT dotrze dopiero po czasie, a patrole prewencji powinny zadziałać tak, aby uratować jak najwięcej ludzi i możliwie szybko wyeliminować sprawcę. Schemat działań powinien obejmować: - dotarcie na m-ce i ocenę sytuacji - izolację m-ca i ewakuację osób trzecich, oraz kontrola tych osób pod kątem ukrycia się wśród nich sprawcy - opanowanie kluczowych punktów obiektu (uważam, że w przypadku funkcjonowanie w obiekcie monitoringu wizyjnego to właśnie pomieszczenie skąd się nim kieruje powinno zostać najpierw przejęte przez policję) - systematyczne przeszukanie obiektu celem obezwładnienia lub eliminacji sprawcy - zorganizowanie pomocy dla poszkodowanych i współdziałania z innymi niebojowymi podmiotami ratowniczymi - przygotowanie się do przybycia specjalistycznego oddziału szturmowego. Sądzę, że warto rozważyć te pomysły.

Powiązane

Przemysław Guła Działania drugiego planu

Działania drugiego planu Działania drugiego planu

Przyglądając się poszczególnym operacjom odbijania zakładników w przekazach medialnych, z reguły informuje się o ich efektach, dość dokładnie analizując także przebieg samego szturmu. Rzadko jednak się...

Przyglądając się poszczególnym operacjom odbijania zakładników w przekazach medialnych, z reguły informuje się o ich efektach, dość dokładnie analizując także przebieg samego szturmu. Rzadko jednak się zdarza, aby taki przekaz zagłębiał się w szczegóły dotyczące ewakuacji osób. Czy wynika to tylko z ochrony procedur taktycznych? Moim zdaniem głównie z faktu uznawania samej ewakuacji za o wiele mniej ważną – a byłoby dobrze stawiać ją pod tym względem zaraz za szturmem.

CR Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Bezzałogowce w działaniach specjalnych Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Sztuka utrwalania obrazu ewoluowała od czasów wykonania pierwszych fotografii w XIX w. Wraz z pojawianiem się nowych technologii fotografia znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach życia, bardzo szybko...

Sztuka utrwalania obrazu ewoluowała od czasów wykonania pierwszych fotografii w XIX w. Wraz z pojawianiem się nowych technologii fotografia znalazła zastosowanie w różnych dziedzinach życia, bardzo szybko zaczęła być wykorzystywana także przez siły policyjne i wojskowe, m.in. do wykonywania zdjęć powierzchni ziemi z powietrza.

Sebastian Kalitowski Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Wątek zainteresowania organizacji terrorystycznych żeglugą, a w szczególności tak newralgiczną jej gałęzią, jaką jest światowy system transportu morskiego produktów ropy naftowej, powrócił niedawno na...

Wątek zainteresowania organizacji terrorystycznych żeglugą, a w szczególności tak newralgiczną jej gałęzią, jaką jest światowy system transportu morskiego produktów ropy naftowej, powrócił niedawno na łamach „Washington Post” i „Associated Press”, które na krótko po zabiciu Osamy bin Ladena przekazały kolejne potwierdzające to istotne informacje.

CR Biometryka w działaniach specjalnych

Biometryka w działaniach specjalnych Biometryka w działaniach specjalnych

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym...

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym im przez polityków oraz dostosować się do nowych warunków operacji realizowanych przez Sojusz. Najczęstsze obecnie działania przeciwpartyzanckie (COIN) wymagają m.in. przyjęcia przez armie - w tym ich siły specjalne – technik, taktyki i procedur typowych bardziej dla służb specjalnych i policyjnych.

Patrick von Krienke Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy...

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy sprawdzał się w tej roli. Jednak dzięki wprowadzeniu nowej klasy niewielkich maszyn bojowych sytuacja może ulec diametralnej zmianie.

CR Post mortem

Post mortem Post mortem

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji...

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji operacji specjalnej realizowanej przez siły specjalne wspólnie ze służbami specjalnymi, przeciwko celom takim jak Osama bin Laden (OBL). A właśnie tym była operacja „Neptune Spear” .

Michał Piekarski Polityczny skalpel

Polityczny skalpel Polityczny skalpel

Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną...

Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną od dotychczasowych konfliktów. Obecnie, w dziesiątym roku globalnej wojny z terroryzmem, można stwierdzić, że przewidywania te były słuszne. To operatorzy jednostek specjalnych odegrali kluczową rolę w obaleniu reżimu talibów w 2001 roku, torowali drogę regularnym dywizjom w Iraku dwa lata później,...

Michał Piekarski Licencja na zabijanie?

Licencja na zabijanie? Licencja na zabijanie?

„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę...

„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę codzienną i strony internetowe. Obecność różnego rodzaju poglądów – a czasem mitów – związanych ze zwalczaniem terrorystów i innych...

CR Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne

Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne

Konflikt w Afganistanie generuje dla jego uczestników wiele problemów natury politycznej, ekonomicznej, społecznej i oczywiście militarnej. Mimo raczej niewielkiego społecznego poparcia dla działań wojsk...

Konflikt w Afganistanie generuje dla jego uczestników wiele problemów natury politycznej, ekonomicznej, społecznej i oczywiście militarnej. Mimo raczej niewielkiego społecznego poparcia dla działań wojsk NATO w Afganistanie, poszczególne kraje wchodzące w skład koalicji realizują swoje zadania militarne z pełną świadomością, że fi asko tej misji może spowodować potężny kryzys w sojuszu.

Ireneusz Chloupek Wspólne zadanie

Wspólne zadanie Wspólne zadanie

Wizyta rosyjskiego prezydenta Dimitrija Miedwiediewa w dniach 6-7 grudnia 2010 roku w Warszawie była dla Biura Ochrony Rządu jednym z najpoważniejszych tegorocznych przedsięwzięć ochronnych na terenie...

Wizyta rosyjskiego prezydenta Dimitrija Miedwiediewa w dniach 6-7 grudnia 2010 roku w Warszawie była dla Biura Ochrony Rządu jednym z najpoważniejszych tegorocznych przedsięwzięć ochronnych na terenie kraju, wymagającym za angażowania ponadprzeciętnych sił. Wydział Zabezpieczenia Specjalnego BOR wsparli więc, nie po raz pierwszy zresztą, policyjni antyterroryści z BOA, co kolejny raz pokazało, jak ważne jest zadbanie o regularną współpracę szkoleniową między tymi dwiema formacjami.

Michał Piekarski Terror na ulicach

Terror na ulicach Terror na ulicach

29 maja 1972 roku. Trzej Japończycy, członkowie lewicowej Japońskiej Armii Czerwonej, przybywają do Izraela samolotem z Paryża. W budynku portu lotniczego Lod niedaleko Tel Awiwu wyciągają z bagażu przemycone...

29 maja 1972 roku. Trzej Japończycy, członkowie lewicowej Japońskiej Armii Czerwonej, przybywają do Izraela samolotem z Paryża. W budynku portu lotniczego Lod niedaleko Tel Awiwu wyciągają z bagażu przemycone karabinki automatyczne i otwierają ogień do podróżnych. Zginęło 26 osób, ponad siedemdziesiąt zostało rannych. Dwóch sprawców zginęło, trzeci został ujęty.

Ireneusz Chloupek ATLAS - pomoc i współpraca

ATLAS - pomoc i współpraca ATLAS - pomoc i współpraca

Artykuł 29 Traktatu o Unii Europejskiej, w Tytule VI dotyczącym współpracy policyjnej i sądowej, wskazuje, że „celem Unii powinno być zapewnienie mieszkańcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze...

Artykuł 29 Traktatu o Unii Europejskiej, w Tytule VI dotyczącym współpracy policyjnej i sądowej, wskazuje, że „celem Unii powinno być zapewnienie mieszkańcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze wolności, ochrony i sprawiedliwości (...) poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej lub innej, zwłaszcza terroryzmu (…), dzięki ściślejszej współpracy policji, służb celnych oraz innych właściwych władz w Państwach Członkowskich, prowadzonej zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem...

Sebastian Kalitowski Morski terroryzm

Morski terroryzm Morski terroryzm

Analitycy badający terroryzm oraz eksperci bezpieczeństwa od dawna zwracają uwagę, że w najbliższym czasie może dojść do ataków terrorystycznych wymierzonych w obiekty gospodarki morskiej oraz elementy...

Analitycy badający terroryzm oraz eksperci bezpieczeństwa od dawna zwracają uwagę, że w najbliższym czasie może dojść do ataków terrorystycznych wymierzonych w obiekty gospodarki morskiej oraz elementy żeglugi. O tym, jak łatwym celem ataków terrorystycznych mogą być statki, niech świadczy choćby ostatni wzrost aktywności pirackiej w rejonie Rogu Afryki. W samym tylko 2009 roku doszło do 406 ataków o charakterze aktu piractwa morskiego, z czego 202 zakończyły się sukcesem.

Michał Piekarski Zagrożone mistrzostwa

Zagrożone mistrzostwa Zagrożone mistrzostwa

W 2012 roku Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jest to niewątpliwe wyróżnienie, ale i źródło ryzyka. Imprezy masowe, zwłaszcza w tak popularnej i medialnej...

W 2012 roku Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jest to niewątpliwe wyróżnienie, ale i źródło ryzyka. Imprezy masowe, zwłaszcza w tak popularnej i medialnej dyscyplinie jak piłka nożna, zawsze są poważnym wyzwaniem dla służb odpowiedzialnych za ich bezpieczny przebieg.

Michał Piekarski Zamach w Fort Hood

Zamach w Fort Hood Zamach w Fort Hood

Listopadowa tragedia w amerykańskiej bazie wojskowej, która na pewien czas przykuła uwagę mediów „głównego nurtu”, zwłaszcza telewizji, jest z całą pewnością wydarzeniem szczególnym. Special Reaction Team...

Listopadowa tragedia w amerykańskiej bazie wojskowej, która na pewien czas przykuła uwagę mediów „głównego nurtu”, zwłaszcza telewizji, jest z całą pewnością wydarzeniem szczególnym. Special Reaction Team żandarmerii wojskowej przybyły na miejsce zdarzenia. Według dostępnych informacji, sprawcę obezwładnili pierwsi przybyli funkcjonariusze cywilnej policji, jednak grupy specjalne prawdopodobnie przeczesywały teren bazy i pozostawały w gotowości na wypadek, gdyby sprawca nie działał sam. Warto zwrócić...

Michał Piekarski Bezpieczne mistrzostwa

Bezpieczne mistrzostwa Bezpieczne mistrzostwa

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL...

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL OPS” 3-4/2010) zostały omówione możliwe rodzaje zagrożeń terrorystycznych. Tym razem więcej miejsca poświęcimy możliwościom zapobiegania im oraz reagowania na sytuacje kryzysowe.

CR Odpowiednie struktury

Odpowiednie struktury Odpowiednie struktury

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo...

Jakiś czas temu przez środki masowego przekazu przewinęły się kontrowersyjne doniesienia o konfliktach w strukturach polskich wojsk specjalnych. Doniesienia prasowe sygnalizowały napięcie na linii Dowództwo Wojsk Specjalnych - JW 2305. Dowódca GROM-u odszedł ze służby zaraz po mianowaniu na stanowisko Dowódcy Wojsk Specjalnych płk. Patalonga, nomen omen, byłego dowódcy tej jednostki. Mimo braku rzetelnych informacji, mogących szczegółowo wyjaśnić całościowe tło konfliktu, do którego doszło pomiędzy...

CR Jesteśmy gotowi?

Jesteśmy gotowi? Jesteśmy gotowi?

Dynamika zmian polityczno-społecznych i gospodarczych na świecie doprowadziła do wykrystalizowania się trzech najbardziej prawdopodobnych czynników zagrożeń o charakterze terrorystycznym, które mogą wystąpić...

Dynamika zmian polityczno-społecznych i gospodarczych na świecie doprowadziła do wykrystalizowania się trzech najbardziej prawdopodobnych czynników zagrożeń o charakterze terrorystycznym, które mogą wystąpić w Europie. Są to zagrożenia terroryzmem religijnym, nacjonalistycznym oraz ekoterroryzmem.

Sebastian Kalitowski Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Dane i statystyki pokazują, że liczba ataków pirackich i morskich napadów zbrojnych na świecie zmniejsza się. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Ocean Beyond Piracy w 2011 r. doszło...

Dane i statystyki pokazują, że liczba ataków pirackich i morskich napadów zbrojnych na świecie zmniejsza się. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Ocean Beyond Piracy w 2011 r. doszło do spadku aktywności piratów oraz liczby aktów przemocy w stosunku do marynarzy na morzu. Odnotowane przez IMB incydenty ataku pirackiego i napadu zbrojnego w 2011 roku pokazują niewielki spadek z liczby 445 ataków w 2010 roku do 439 w 2011 roku. Pomimo globalnego spadku w ubiegłym roku aktywność...

CR Reforma

Reforma Reforma

Polskie siły zbrojne od wielu lat dotykane są różnego rodzaju reformami, reorganizacjami i innymi zmianami „na lepsze”. W lipcu br. minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak przedstawił „projekt założeń...

Polskie siły zbrojne od wielu lat dotykane są różnego rodzaju reformami, reorganizacjami i innymi zmianami „na lepsze”. W lipcu br. minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak przedstawił „projekt założeń ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw”, który jest przygotowaniem do nowej reformy Sił Zbrojnych RP, mającej wpływ m.in. także na przyszłość Wojsk Specjalnych.

CR Między rozpoznaniem a wywiadem

Między rozpoznaniem a wywiadem Między rozpoznaniem a wywiadem

Od starożytności wiadomo, że informacja może być bardzo skuteczną bronią. Już w „Sztuce wojny” Sun Tzu, jednym z najstarszych podręczników strategii i taktyki, jedna z części dotyczyła wywiadu. Autor,...

Od starożytności wiadomo, że informacja może być bardzo skuteczną bronią. Już w „Sztuce wojny” Sun Tzu, jednym z najstarszych podręczników strategii i taktyki, jedna z części dotyczyła wywiadu. Autor, starożytny generał, nazywa mądrymi władcami i dowódcami tylko takich, którzy zrobią wszystko, aby „wiedzieć wcześniej i więcej” niż wróg, bo to przyniesie im zwycięstwo. Informacje o liczebności przeciwnika, jego planach i rozmieszczeniu wojsk oraz terenie przyszłego działania zawsze były kluczowym...

CR UAV demonizowane

UAV demonizowane UAV demonizowane

Ostatnio krajowe i światowe media regularnie obiegają informacje o użyciu bezzałogowych statków powietrznych w akcjach uderzeniowych w Afganistanie, Pakistanie i Afryce Wschodniej - administracja Obamy...

Ostatnio krajowe i światowe media regularnie obiegają informacje o użyciu bezzałogowych statków powietrznych w akcjach uderzeniowych w Afganistanie, Pakistanie i Afryce Wschodniej - administracja Obamy często bowiem „finalizuje” ofensywne działania przeciwko terrorystom za pomocą przenoszonych przez nie pocisków Hellfire i 500-funtowych bomb kierowanych.

CR Specjaliści z rezerwy

Specjaliści z rezerwy Specjaliści z rezerwy

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie...

Współczesne siły zbrojne, w tym wchodzące w ich skład jednostki specjalne, charakteryzują się wysokim stopniem mechanizacji i cyfryzacji. Dlatego potrzebują ludzi posiadających odpowiednie wykształcenie i umiejętności - niezbędne w określonych sytuacjach, gdy jednostka przechodzi do działań bojowych czy wydziela komponenty do operacji poza granicami kraju, ale z drugiej strony, często tak specjalistyczne, że trudno je wykorzystać, utrzymywać i rozwijać podczas codziennej służby garnizonowej. Rozwiązaniem...

CR DZIAŁANIA NIEREGULARNE

DZIAŁANIA NIEREGULARNE DZIAŁANIA NIEREGULARNE

Doktryny wojenne oraz podręczniki strategii zmieniają się wraz z upływem czasu i rozwojem cywilizacyjnym, jednak pewne zasady i reguły walki czy działań wojennych, pozostają niemal niezmienne. Sun Tsu...

Doktryny wojenne oraz podręczniki strategii zmieniają się wraz z upływem czasu i rozwojem cywilizacyjnym, jednak pewne zasady i reguły walki czy działań wojennych, pozostają niemal niezmienne. Sun Tsu czy Clausewitz są wciąż cytowani, mimo że od ich czasów minęły stulecia. Ale czy rzeczywiście nic się nie zmieniło w postrzeganiu oraz definiowaniu sposobów prowadzenia wojny w XXI wieku? Kilkadziesiąt ostatnich lat przyniosło wzrost znaczenia wykorzystania w tym celu innych sił niż konwencjonalne formacje...

Wybrane dla Ciebie

Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Gdzie przygotujesz się na najgorsze » Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę » Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Jaki sprzęt taktyczny jest niezbędny podczas akcji »

Jaki sprzęt taktyczny jest niezbędny podczas akcji » Jaki sprzęt taktyczny jest niezbędny podczas akcji »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »  Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Czy masz kurtkę, która zapewni Ci ciepło w ekstremalnych warunkach?

Czy masz kurtkę, która zapewni Ci ciepło w ekstremalnych warunkach? Czy masz kurtkę, która zapewni Ci ciepło w ekstremalnych warunkach?

Kompletna ochrona balistyczna »

Kompletna ochrona balistyczna » Kompletna ochrona balistyczna »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach » Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych » Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Poznaj jeden sposób na wygodne buty »

Poznaj jeden sposób na wygodne buty » Poznaj jeden sposób na wygodne buty »

Zdradzamy 4kroki do niezawodnej łączności

Zdradzamy 4kroki do niezawodnej łączności Zdradzamy 4kroki do niezawodnej łączności

Dobierz buty do warunków pogodowych »

Dobierz buty do warunków pogodowych » Dobierz buty do warunków pogodowych »

Jak przez wilgotny teren, przejść suchą stopą »

Jak przez wilgotny teren, przejść suchą stopą » Jak przez wilgotny teren, przejść suchą stopą »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego » Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Praktycznie i taktycznie, czyli w czym na jesienną eskapadę »

Praktycznie i taktycznie, czyli w czym na jesienną eskapadę » Praktycznie i taktycznie, czyli w czym na jesienną eskapadę »

Zaplanuj wakacje z dobrym sprzętem »

Zaplanuj wakacje z dobrym sprzętem » Zaplanuj wakacje z dobrym sprzętem »

Jak sprawdzić sprzęt taktyczny »

Jak sprawdzić sprzęt taktyczny » Jak sprawdzić sprzęt taktyczny »

Najnowsze produkty i technologie

Dorota K. Bates Tactical Sport 2 Tall Side Zip DryGuard 03582

Bates Tactical Sport 2 Tall Side Zip DryGuard 03582 Bates Tactical Sport 2 Tall Side Zip DryGuard 03582

Firma Bates rozpoczęła swoją działalność od produkcji butów dla wojska. Obuwie szybko zyskało popularność i firma poszerzyła produkcję o kolejne modele przeznaczone dla innych służb mundurowych oraz służb...

Firma Bates rozpoczęła swoją działalność od produkcji butów dla wojska. Obuwie szybko zyskało popularność i firma poszerzyła produkcję o kolejne modele przeznaczone dla innych służb mundurowych oraz służb cywilnych. Obecnie Bates to jeden z największych i najbardziej rozpoznawalnych w kraju i na świecie producentów obuwia dla służb mundurowych. Przez to, że buty są solidne i sprawdzają się m.in. w jednostkach specjalnych, zdobyły popularność wśród wszelkich służb cywilnych, organizacji paramilitarnych,...

Kuba Wesołowski Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych

Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych

Już od wielu lat ludzie próbowali stworzyć narty składane. Pierwsze patenty pojawiły się w Stanach Zjednoczonych jeszcze w latach 50. Jednak technologia nie była w stanie sprostać projektom. Polski...

Już od wielu lat ludzie próbowali stworzyć narty składane. Pierwsze patenty pojawiły się w Stanach Zjednoczonych jeszcze w latach 50. Jednak technologia nie była w stanie sprostać projektom. Polski produkt SPLIT SKIS w ciągu zaledwie kilku lat rozwoju otrzymał dwie międzynarodowe nagrody innowacyjności. W Niemczech, na zimowych targach sprzętu sportowego ISPO w Monachium, oraz w USA – na targach OR SNOW SHOW w Salt Lake City, zdobywając Innovation Award 2023.

Katarzyna Niebrzydowska, Transactor Security Sp. z o.o. Bezzałogowy system ochrony granic i walki z terroryzmem - VTOL EOS C

Bezzałogowy system ochrony granic i walki z terroryzmem - VTOL EOS C Bezzałogowy system ochrony granic i walki  z terroryzmem - VTOL EOS C

Zabezpieczenie granic oraz realizacja działań rozpoznawczo-obserwacyjnych w zakresie ochrony granic i zwalczania terroryzmu odgrywa fundamentalną rolę w działalności ustawowej odpowiednich instytucji państwowych....

Zabezpieczenie granic oraz realizacja działań rozpoznawczo-obserwacyjnych w zakresie ochrony granic i zwalczania terroryzmu odgrywa fundamentalną rolę w działalności ustawowej odpowiednich instytucji państwowych. Instytucje te, w tym przede wszystkim Straż Graniczna, są odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa narodowego poprzez stały nadzór nad granicami i monitorowanie wszelkich potencjalnych zagrożeń.

Militaria.pl Lato w pełnym rynsztunku — z Helikonem na upały

Lato w pełnym rynsztunku — z Helikonem na upały Lato w pełnym rynsztunku — z Helikonem na upały

Lato to wymagająca pora roku dla mundurowych i innych osób pracujących na zewnątrz. Wysokie temperatury i długa ekspozycja na promienie słoneczne mogą prowadzić do przegrzania, udarów i poparzeń skóry,...

Lato to wymagająca pora roku dla mundurowych i innych osób pracujących na zewnątrz. Wysokie temperatury i długa ekspozycja na promienie słoneczne mogą prowadzić do przegrzania, udarów i poparzeń skóry, co skutecznie utrudnia pełnienie obowiązków. Dlatego tak istotny jest dobór odpowiedniej odzieży i akcesoriów, które znajdziesz w ofercie marki Helikon-Tex.

Redakcja, BMF Centrum Specjalistycznego Sprzętu Mobilnego Winmate G101TG - zaawansowany kontroler dronów dla wymagających

Winmate G101TG - zaawansowany kontroler dronów dla wymagających Winmate G101TG - zaawansowany kontroler dronów dla wymagających

Systemy bezzałogowe odgrywają coraz większą rolę w operacjach policyjnych i wojskowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w misjach obserwacyjnych, wywiadowczych i rozpoznawczych, zapewniając nieocenione...

Systemy bezzałogowe odgrywają coraz większą rolę w operacjach policyjnych i wojskowych. Wykorzystywane są przede wszystkim w misjach obserwacyjnych, wywiadowczych i rozpoznawczych, zapewniając nieocenione korzyści, przy mniejszym narażaniu zdrowia i życia żołnierzy oraz funkcjonariuszy.

Radosław Tyślewicz Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących...

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących działania w ramach tzw. low profile – czyli w ukryciu. Na ile ten sportowy z wyglądu model spełnia taktyczne wymagania operacji w terenie zurbanizowanym, sprawdziliśmy w naszym teście.

Allegro Wiatrówka - pistolety CO2

Wiatrówka - pistolety CO2 Wiatrówka - pistolety CO2

Ciekawa forma aktywnego spędzenia wolnego czasu w ogrodzie, możliwość ćwiczenia precyzji, cierpliwości oraz umiejętności strzeleckich, odstresowanie... Te i wiele innych atrakcji zagwarantować nam może...

Ciekawa forma aktywnego spędzenia wolnego czasu w ogrodzie, możliwość ćwiczenia precyzji, cierpliwości oraz umiejętności strzeleckich, odstresowanie... Te i wiele innych atrakcji zagwarantować nam może wiatrówka. Niekoniecznie musi to być strzelba, gdyż wielką popularnością cieszą się pistolety pneumatyczne.

Mariusz H. BATES Rush Shield Mid E01044 i E01045 DRYGuard

BATES Rush Shield Mid E01044 i E01045 DRYGuard BATES Rush Shield Mid E01044 i E01045 DRYGuard

Solidne, wykonane z wysokiej jakości materiałów obuwie to niezaprzeczalnie bardzo ważny element ubioru. Dzięki unikalnej konstrukcji kostno-stawowo-więzadłowo-mięśniowej, stopa to pierwszy amortyzator...

Solidne, wykonane z wysokiej jakości materiałów obuwie to niezaprzeczalnie bardzo ważny element ubioru. Dzięki unikalnej konstrukcji kostno-stawowo-więzadłowo-mięśniowej, stopa to pierwszy amortyzator w układzie ruchu człowieka, Odpowiednie wyprofilowanie podeszwy oraz wkładki stanowi podstawę wzmacniającą utrzymanie sklepienia stopy i ochronę przed urazami.

Jarosław Modrzejewski, Direct Action Nerka medyczna Lysander MED Waist Bag od Direct Action

Nerka medyczna Lysander MED Waist Bag od Direct Action Nerka medyczna Lysander MED Waist Bag od Direct Action

Nerka medyczna Direct Action Lysander MED Waist Bag powstała z myślą o medykach sekcyjnych. Jej zadaniem jest zabezpieczenie sekcji podczas wykonywania misji w kontekście urazów powstałych podczas działania....

Nerka medyczna Direct Action Lysander MED Waist Bag powstała z myślą o medykach sekcyjnych. Jej zadaniem jest zabezpieczenie sekcji podczas wykonywania misji w kontekście urazów powstałych podczas działania. Opracowana została przy współpracy z użytkownikiem końcowym, co jest gwarancją wysokiej funkcjonalności.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.