Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Czy można było lepiej?

Co nam zostało z początków budowania cywilnych służb specjalnych III RP?

Foto. Adobe Stock

Foto. Adobe Stock

Czas transformacji jest próbą dla każdego państwa, które ją przechodzi. Nie można przeprowadzić jej idealnie. To tak jakby chcieć dorastać bez burzy hormonów i nastoletnich emocji. Nie można nie popełnić błędów. Tak było i z Polską. Przechodzenie z systemu niedemokratycznego do demokracji zachodniej naznaczone było niedoskonałościami, brakiem doświadczenia, a także dużą ilością oczekiwań i ideałów. W takiej atmosferze budowano cywilne służby specjalne III RP. I nawet gdyby wówczas była to najważniejsza dla funkcjonowania państwa kwestia, a nie była, nie obyłoby się bez niedociągnięć. Niestety, część z nich nadal funkcjonuje w polskich służbach specjalnych pomimo upływu 33 lat.

Zobacz także

Light Fighter Solutions Noktowizja w praktyce

Noktowizja w praktyce Noktowizja w praktyce

W artykule przybliżymy praktyczne aspekty użycia noktowizji w środowisku taktycznym. Nie będziemy skupiać się na historii jej powstania czy różnicy w osiągach, ponieważ takowe może opisać każdy teoretyk,...

W artykule przybliżymy praktyczne aspekty użycia noktowizji w środowisku taktycznym. Nie będziemy skupiać się na historii jej powstania czy różnicy w osiągach, ponieważ takowe może opisać każdy teoretyk, a zajmiemy się tym, do czego właściwie żołnierz potrzebuje optoelektroniki i jak może z nią skutecznie działać.

Tomasz Nawrocki Ucieczki z konwoju - przyczyny, sposoby, narzędzia

Ucieczki z konwoju - przyczyny, sposoby, narzędzia Ucieczki z konwoju - przyczyny, sposoby, narzędzia

W Polsce istnieje wiele formacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego. Specyfika każdej ze służb opiera się nie tylko na posiadanych uprawnieniach, ale także na...

W Polsce istnieje wiele formacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego. Specyfika każdej ze służb opiera się nie tylko na posiadanych uprawnieniach, ale także na wyznaczonych zadaniach oraz otoczeniu, w którym są one realizowane. Obok ochrony obiektowej czy strefowej, polegającej na wystawianiu posterunków lub patroli, niektóre ze służb wykonują czynności konwojowania osób. W przypadku konwojowania osób potencjalnie niebezpiecznych – pozbawionych wolności, zatrzymanych...

Redakcja Strażnik Bałtyku-25

Strażnik Bałtyku-25 Strażnik Bałtyku-25

W dniu 3 lutego 2025 roku na Morzu Bałtyckim odbyły się ćwiczenia Marynarki Wojennej pod kryptonimem „Strażnik Bałtyku-25”. Celem manewrów było doskonalenie procedur działania oraz współpracy w zakresie...

W dniu 3 lutego 2025 roku na Morzu Bałtyckim odbyły się ćwiczenia Marynarki Wojennej pod kryptonimem „Strażnik Bałtyku-25”. Celem manewrów było doskonalenie procedur działania oraz współpracy w zakresie reagowania na militarne i niemilitarne zagrożenia morskiej infrastruktury krytycznej.

Kwestia reformy służb specjalnych i w ogóle ich funkcjonowania nie była omawiana podczas obrad Okrągłego Stołu. Było to związane prawdopodobnie z faktem, iż to szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, gen. Czesław Kiszczak, a więc instytucji, w ramach której znajdowała się wówczas Służba Bezpieczeństwa, przewodniczył obradom.

Opozycyjni uczestnicy dialogu mieli świadomość, że wszelkie ustalenia polityczne będą bezprzedmiotowe, gdy nie uzyskają przyzwolenia kierownictwa resortu spraw wewnętrznych.

Poza tym ważyły się wówczas losy wyborów, jak i sytuacji gospodarczej kraju. Zagadnienie funkcjonowania służb nie wydawało się palące.

Stan ten utrzymywał się również bezpośrednio po wielkim sukcesie wyborczym opozycji z 4 czerwca 1989 r. Emanacją tej postawy była najpierw zgoda na misję tworzenia nowego rządu przez gen. Czesława Kiszczaka, a następnie pozostawienie jego osoby na zajmowanym dotychczas stanowisku Ministra Spraw Wewnętrznych.

Pomimo objęcia 24 sierpnia 1989 r. stanowiska premiera Rady Ministrów przez Tadeusza Mazowieckiego, minister Czesław Kiszczak nadal podejmował niezależnie decyzje o losach ministerstwa i jego służb.

Przeczytaj także:  Co ty wiesz o operacji SAMUM >>

W tym samym dniu podpisał zarządzenie nr 075/89, bez konsultacji z nową Radą Ministrów. Zarządzenie w sposób totalny przebudowało strukturę MSW i doprowadziło do likwidacji czterech departamentów (III – walka z opozycją, IV – walka z Kościołem, V i VI), a także Głównego Inspektoratu Ochrony Przemysłu oraz Biura Studiów, wraz z podlegającymi mu komórkami terenowymi.  

Wymienione jednostki wchodziły w skład Służby Bezpieczeństwa, która stanowiła przedmiot licznych ataków ze strony opozycji. Funkcjonariusze ww. departamentów nie zostali usunięci ze służby, ale weszli w skład nowych: Departamentu Studiów i Analiz, Departamentu Ochrony Konstytucyjnego Porządku Państwa oraz Departamentu Ochrony Gospodarki. 

Wszystkie powyższe działania gen. Czesław Kiszczak podejmował przy milczącej aprobacie Tadeusza Mazowieckiego, który obawiał się potencjalnych skutków jakichkolwiek zmian w MSW. Jednakże presja własnego środowiska oraz Lecha Wałęsy doprowadziły do powołania przez premiera 7 marca 1990 r. na stanowisko podsekretarza stanu w MSW senatora Krzysztofa Kozłowskiego, do którego w maju dołączył Andrzej Milczanowski. 

Powyższa sytuacja pokazuje, iż przejmująca powoli władzę opozycja, a de facto nowa władza, bała się tematu służb i uważała go za mniej istotny od palących problemów politycznych i gospodarczych. W tym kontekście należy również postrzegać brak wcześniejszych prac tego środowiska nad nową ustawą o resortach siłowych.

Potwierdzają to wspomnienia Jana Widackiego, który opisywał, iż działalność jego zespołu odpowiedzialnego za ustawę była mozolna i powolna, gdyż uważnie dyskutowano każdy zapis nowych przepisów. Orientując się, że w ten sposób nowy rząd będzie skazany na ustawę zaproponowaną przez gen. Czesława Kiszczaka, sam w tajemnicy przygotował własny autorski projekt nowych ustaw policyjnych.

Stał się on oficjalnym projektem poselskim Obywatelskiego Klubu Parlamentarnego. Został złożony do laski marszałkowskiej wraz z rządowym, przygotowanym przez MSW. W dniu 6 kwietnia 1990 r. projekt ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa wraz z projektami ustaw o ministrze spraw wewnętrznych i Policji, zaprezentował Marszałkowi Sejmu i Wysokiej Izbie poseł sprawozdawca Jerzy Zimowski.

Jaka miała być nowa służba?

Dla funkcjonowania uprawnień i pozycji nowej cywilnej służby specjalnej, którą został Urząd Ochrony Państwa, miało znaczenie wiele kwestii. Większość z nich nie miała jakiejkolwiek wartości merytorycznej.

Chodziło o emocje i obawy. W świeżej pamięci posłów nowego parlamentu pozostawała opresyjna rola Służby Bezpieczeństwa. Wielu nowych posłów, pochodzących przecież ze środowiska „Solidarności”, w jakiś sposób zostało dotkniętych represjami ze strony SB – Departamentu III.

Nową służbę budowano więc tak, by nie była zbyt silną, by nie miała nazbyt szerokich kompetencji oraz nie posiadała zbyt wielu możliwości. Wszystko to oczywiście w kontekście spełniania wymogów demokratycznego państwa prawa. Miała ona skupiać się przed wszystkim na obszarze działań wywiadu i kontrwywiadu, i były to dwa piony o największym znaczeniu w UOP

Warto podkreślić, że na mocy ustawy o UOP jej szef określany był jako centralny organ administracji państwowej podległy Ministrowi Spraw Wewnętrznych.

Tak więc UOP pozostawał częścią MSW. Decyzja ta miała na celu redukcję roli „superresortu”, jakim było MSW w poprzednim systemie. W nowej Polsce ministerstwo miało być podmiotem zarządzającym sprawami bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz terenowej administracji rządowej. Szef UOP nie posiadał uprawnień pozwalających na opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie swojej właściwości i przedstawianie ich Radzie Ministrów oraz Prezesowi RM.

Brak tych uprawnień zdecydowanie osłabiał pozycję Szefa UOP w pierwszym okresie funkcjonowania urzędu. Szef urzędu obserwując z pozycji służb specjalnych kształtującą się w latach dziewięćdziesiątych rzeczywistość społeczno-gospodarczą, mógł bowiem potencjalnie reagować wyprzedzająco. Szczególnie w okresie, gdy na znaczeniu zyskiwały zadania mające na celu zwalczanie przestępczości transnarodowej i gospodarczej wymierzonej w kluczowe interesy państwa polskiego. 

Interesującym jest także fakt, że ustawodawca nie przewidywał wobec kandydata na stanowisko szefa UOP jakichkolwiek wymagań. Ułatwiało to oczywiście obsadzenie polityczne tego stanowiska, co miało pozbawić wpływów na nową służbę osób uprzywilejowanych w poprzednim systemie.

Również w obecnie obowiązującej ustawie o ABW i AW szefowie tych służb w zakresie kompetencji mają „dawać rękojmię należytego wykonywania zadań”, ale  nie muszą mieć doświadczenia w jakiejkolwiek służbie. 

Kadry decydują o wszystkim – czy na pewno?

Podstawowym problemem nowej służby były kadry. W dniu 21 maja 1990 r. Rada Ministrów przyjęła „uchwałę w sprawie trybu i warunków przyjmowania byłych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa do służby w UOP i w innych jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz zatrudniania ich w MSW”.

Polskie władze przyjęły bowiem tzw. „opcję kontynuacji” decydując, że do nowej służby wejdzie część byłych funkcjonariuszy byłej SB MSW, po przejściu „procesu weryfikacji” (poza funkcjonariuszami prześladującymi opozycję i Kościół, tj. tymi, którzy pracowali w Departamencie III i IV). Przebiegał on różnie w zależności od miejsca w Polsce.

Ze wspomnień funkcjonariuszy UOP, którzy zostali mu poddani, wynika że w Warszawie przebiegł dosyć spokojnie i większość osób poddanych weryfikacji go przeszła. W terenie było już gorzej. Tam ogromną rolę odgrywały emocje i polityka, co spowodowało, że większość poddających się weryfikacji została odrzucona.

Tam gdzie pozostało najmniej „starych” kadr, najtrudniej było podjąć działalność na nowo. W świadomości społecznej najsilniej wyrył się obraz weryfikacji Franza Maurera z filmu Władysława Pasikowskiego „Psy”

W UOP pozostali głównie byli funkcjonariusze Departamentu I MSW (wywiadu) i oni tworzyli Zarząd Wywiadu oraz Departamentu II MSW (kontrwywiadu), którzy weszli w skład Zarządu Kontrwywiadu. W obliczu nowych zadań, jakie stawały przed służbą, oraz faktu, że wielu funkcjonariuszy SB nie poddało się weryfikacji, UOP stanął przed ogromnymi problemami kadrowymi. Potrzebowano nowych ludzi bez historii w SB, z nieposzlakowaną opinią. A o takich było bardzo trudno.

Pierwszy szef UOP Krzysztof Kozłowski wspominał, że z poręczenia „Solidarności”, Klubów Inteligencji Katolickiej, Komitetów Obywatelskich kierowano do niego wiele osób. Niestety, często byli to ludzie, którym brakowało wiele do „nieposzlakowanej opinii”, zdarzały się też osoby już wcześniej związane z resortem, które ten fakt ukrywały. Ich protektorzy albo nie wiedzieli o ich wcześniejszej aktywności, albo wiedzieć nie chcieli. Próbowano również z UOP zrobić, jak to ujął Krzysztof Kozłowski, zsyp. Mecenas Wiesław Johan, pełnomocnik rządu do spraw likwidacji Głównego Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk (cenzura), zaproponował Kozłowskiemu do zatrudnienia w UOP zwalnianych cenzorów, gdyż nie mógł „zostawić ich na lodzie, bez pracy, a oni nic nie umieli.

Może by Pan przyjął ze stu do resortu?”. Powyższe pokazuje, że z odpowiednimi kadrami w nowej służbie był ogromny kłopot. Wiele osób odmawiało, szczególnie starszych, doświadczonych – przyjście do resortu kojarzyło się im z „brudzeniem rąk”, choć to była nowa służba w nowym państwie, zarządzanym przez nową władzę. Odmówił m.in. Andrzej Paczkowski, któremu Krzysztof Kozłowski zaproponował stanowisko dyrektora archiwum MSW, a także Jan Olszewski.

Zatrudnienie w UOP nie było atrakcyjne także z powodu niezbyt wysokich uposażeń i trudności, z jakimi borykały się wówczas wszystkie instytucje państwowe – głębokie niedofinansowanie. Funkcjonariusze, którzy przeszli z Departamentu II MSW do Zarządu Kontrwywiadu, wspominali, że ich sytuacja finansowa wyraźnie się pogorszyła, nawet w ówczesnej Policji zarabiano więcej. 

Nowe czasy – nowe zadania

Urząd Ochrony Państwa, chociaż w swej strukturze skoncentrowany na wywiadzie i kontrwywiadzie, bardzo szybko musiał stanąć przed zadaniami dotąd sobie nieznanymi.

Kontrwywiad w swojej tradycyjnej działalności związanej ze zwalczaniem aktywności obcych  wywiadów przeciwko interesom RP, rezygnował z działań operacyjnych na nowych kierunkach partnerskich (państwa zachodnie, kraje NATO), a kierował się na wschód. Ponadto miał odpowiadać za rozpoznawanie i zwalczanie przestępstw przeciwko państwu w obszarze gospodarczym oraz terroryzmu.

Nowe władze obawiały się, że otwarcie granicy zachodniej może zaowocować przenikaniem terroryzmu do Polski. Było to zadanie tym trudniejsze, że nowa służba nie posiadała doświadczenia w realizacji tego typu działań. W ocenie Krzysztofa Kozłowskiego SB dawała różnego rodzaju arabskim „gościom” wolną rękę, nie rejestrowała przyjazdów, nie kontrolowała poczynań.

Pierwszą listę terrorystów arabskich, którzy przebywali w Polsce, UOP otrzymał dzięki współpracy z wywiadami zachodnimi. Problemem w sprawnej realizacji zadań na tym kierunku były również: przestarzały system łączności i brak właściwie przygotowanej jednostki antyterrorystycznej.

We wrześniu 1990 r. kierownictwo kontrwywiadu dostało polecenie powołania wydziału do zwalczania przestępczości zorganizowanej. Niestety równie szybko okazało się, że nie ma w Polsce nikogo, kto by za ten obszar zagrożeń odpowiadał. Stąd pomysł, że za tę kwestię odpowiadać będzie także Zarząd Kontrwywiadu UOP.

Od początku powstania wydziału było bardzo wiele zadań na wielu polach. Zaczęły pojawiać się zjawiska, które wcześniej w Polsce nie występowały: przemyt ludzi, broni, materiałów rozszczepialnych, narkotyków, kradzieże samochodów na zachodzie, przerzut na wschód itd. Wprawdzie SB MSW dysponowała Departamentem Ochrony Gospodarki, ale został on wraz z resztą niewygodnych departamentów MSW zlikwidowany. Wkrótce okazało się, że Policja nie miała odpowiednich środków ani specjalistów, którzy potrafiliby walczyć z nowym rodzajem przestępczości.

Wiele ówczesnych problemów wynikało z wadliwego prawodawstwa oraz nadużyć gospodarczych nowego typu, które w PRL nie miały miejsca. Ponadto dotyczyły one często uprzywilejowanych grup społecznych, osób powiązanych z władzą obecną lub poprzednią. Walka z tego rodzaju nadużyciami wymagała nowego podejścia.

Brak nadzoru nad tą sferą przestępczości był świadomą decyzją ustawodawcy, gdyż to właśnie ustawodawca nie przyznał kompetencji w tym zakresie UOP, bojąc się nadmiernie je poszerzyć. W 1996 r. na bazie doświadczeń Zarządu Kontrwywiadu w obszarze negatywnych zjawisk w gospodarce, powołano w UOP nowy pion wyspecjalizowany w rozpoznawaniu i zwalczaniu zagrożeń oraz przestępstw godzących w podstawy ekonomiczne państwa – Zarząd Ochrony Ekonomicznych Interesów Państwa, tym samym wyjmując to zagadnienie z zakresu nadzoru Zarządu Kontrwywiadu UOP.

W kontrwywiadzie znalazły się również takie zagadnienia jak zwalczanie produkcji i przemytu narkotyków oraz handlu nimi, handlu bronią i materiałami rozszczepialnymi, a także nowe obszary zainteresowań, jak chociażby tematyka azjatycka. 

Tak szeroki zakres kompetencji kontrwywiadu,  w tym w obszarach, które nie były jego tradycyjnym polem działalności, de facto paraliżował jego aktywność w początkowym okresie.

Odbierał i tak wątłe siły i zasoby ludzkie od spraw o charakterze czysto kontrwywiadowczym, osłabiając rozpoznanie aktywności obcych służb na terenie RP, w tym służb rosyjskich.

Pomocna dłoń?

Zmianom polityczno-gospodarczym w państwach bloku wschodniego intensywnie przyglądały się państwa zachodnie. Szybko zwróciły uwagę na możliwości związane z wejściem w alians ze służbami specjalnymi nowo budującej się Polski. Proces rozwijania współpracy CIA z pierwszym krajem z zza „żelaznej kurtyny” opisał John Pomfert w książce „From Warsaw with love” (wersja polskojęzyczna wydana przez ZNAK pt. „Pozdrowienia z Warszawy”).

Fakt, że pierwszy do współpracy z Polską zgłosił się wywiad amerykański, istotnie zdeterminował dalszą współpracę z partnerami. Kolejne kontakty pomiędzy służbami odbywały się bowiem za pośrednictwem przedstawicieli wywiadów zarówno amerykańskiej, jak i brytyjskiej służby, co utrudniało sprawną wymianę informacji przedstawicielom kontrwywiadu. Ta praktyczna trudność wynikała również z faktu, iż zarówno w USA, jak i w Wielkiej Brytanii wywiad i kontrwywiad to były dwie odrębne instytucje, natomiast w 1990 r. w Polsce obie służby znajdowały się w jednej instytucji.

Brak zaufania i dominacja utartych schematów myślowych towarzyszyły również pierwszym spotkaniom przedstawicieli Zarządu Kontrwywiadu UOP z nowymi partnerami.

Funkcjonariusze kontrwywiadu wspominając swoje pierwsze wizyty w Londynie oraz rozmowy z brytyjskim kontrwywiadem (MI5) twierdzili, że przypominały one raczej przesłuchania niż dialog. Przez przedstawicieli różnych wydziałów odpytywani byli w tych samych kwestiach, zadawano im podobne pytania: zachowanie kadrowych funkcjonariuszy radzieckich, czy jest widoczna demoralizacja Rosjan, czy polskie służby wykorzystują demoralizację żołnierzy radzieckich.

Padały również kwestie, które wykraczały poza możliwość udzielenia odpowiedzi bez konsultacji z przełożonymi, np. czy Polska ma rosyjską broń atomową. Długi okres wzajemnego badania wiarygodności i intencji spowodował, że wiele spraw kontrwywiadu „zostało zaprzepaszczonych”. Nie podjęto działań, gdyż brakowało informacji, oczekiwano na decyzję, a czas płynął i sytuacja operacyjna ulegała zmianie, łącznie z wyjazdem podejrzewanej osoby z kraju.

Nowi przyjaciele nie udzielali pomocy bezinteresownie. Cenna była przede wszystkim znajomość realiów Związku Radzieckiego oraz wewnętrznych zasad funkcjonowania radzieckiej partii komunistycznej. Ponadto wartościową wiedzą były także dane dotyczące pozycjonowania i stanu arsenału nuklearnego ZSRR. Była ona wówczas całkowicie niedostępna Stanom Zjednoczonym.

Aspekt walki z terroryzmem miał również ogromne znaczenie. CIA posiadała wiedzę, że Związek Radziecki i kraje sprzymierzone sprzedają broń terrorystom arabskim oraz biorą udział w międzynarodowym handlu narkotykami. Kraje komunistyczne wspierały również despotyczne władze na Środkowym Wschodzie, a ich firmy energetyczne czerpały z tych relacji duże zyski.

Współpracowały również z Iranem, Koreą Północną i Kubą, gdzie USA nie miały nawet przedstawicielstw dyplomatycznych. Zarówno CIA, jak i Pentagon, zainteresowane były, wszechobecnym w państwach bloku wschodniego, sowieckim sprzętem wojskowym. Amerykańskie służby, w tym FBI, liczyły, iż współpraca ze służbami bloku wschodniego umożliwi im wykrycie i zneutralizowanie uplasowanej w USA agentury tych państw, a także sowieckiej. 

CIA zależało również, by w nowo powstającej służbie pozostali doświadczeni oficerowie. Agencja lobbowała przeciwko czystkom w pionie wywiadowczym. Podkreślano warsztat polskich komunistycznych szpiegów, który powodował, że CIA chciała współpracować z nimi, a nie przeciw nim. Centrala w Langley, jak pisze Pomfret, obawiała się również, że pozostawieni poza służbą funkcjonariusze mogliby mieć wpływ na hamowanie pozytywnych zmian w bloku wschodnim.

Podobne obawy miał także rząd Tadeusza Mazowieckiego. Za ciekawy należy uznać fakt, o którym wspomniał Andrzej Milczanowski, udzielając wywiadu Johnowi Pomfre’owi, że decyzja o pozostawieniu w nowej służbie funkcjonariuszy dawnej SB była dla niego łatwiejsza, gdyż wiedział, że ma potężnego sojusznika wspierającego go w tej decyzji – CIA. Poza tym Andrzej Milczanowski potwierdził w ww. wywiadzie, że spędził dużo czasu słuchając rad Johna Palevicha, oficera CIA odpowiedzialnego za Europę Wschodnią, jednego z pomysłodawców i organizatorów współpracy z polskim wywiadem w 1989 r. Milczanowskiemu imponowało, że Palevich posiadał ogromne doświadczenie wynikające z rozpracowywania przez lata polskiego wywiadu.

Wyraźnie fascynował go fakt, że oficer CIA miał tak szczegółową wiedzę o polskim MSW, że znał nawet ustawienie biurek w ministerstwie i szybciej niż minister wiedział, kiedy jedno z nich nie stało na swoim miejscu. Nie dostrzegał w tym fakcie żadnych zagrożeń na przyszłość.

Jednym z problematycznych aspektów w początkowej fazie współpracy z nowymi partnerami, m.in. wspomnianymi powyżej Amerykanami, Anglikami, a także Niemcami, były dążenia do wymuszenia na stronie polskiej wskazania agentury, jaką służby PRL pozyskały na ich terenie. Ile danych rzeczywiście udało się partnerom uzyskać, tego nie dowiemy się prawdopodobnie nigdy. 

Jaką służbą był UOP?

UOP był służbą zbudowaną na lękach i ograniczeniach mentalnych, szczególnie w zakresie kompetencji. Brakowało specjalistów, istniały poważne trudności finansowe, zarówno w aspekcie pracy operacyjnej, jak i uposażenia funkcjonariuszy, nie brakowało niejasnych układów towarzyskich w samej służbie.

Podjęto decyzję, że na czele służby staną politycy, nominaci partii rządzącej, a na czele poszczególnych pionów w służbie, o ile będzie to technicznie możliwe, osoby związane z dawną opozycją. Tak stało się m.in. z delegaturami UOP. Powyższe decyzje przyniosły określone skutki dla sposobu funkcjonowania i skuteczności nowej służby. 

Brak kompetencji w wielu obszarach, wynikający m.in. z powyżej przytoczonych obaw, a także braku silnej i niezależnej osoby na stanowisku szefa, powodowały, że UOP stał się służbą od wszystkiego. Bardzo wyraźnie opisał to w jednym z wywiadów Piotr Niemczyk: „Urząd był wtedy dosłownie zasypywany zleceniami. W tym absurdalnymi. Przecież to UOP poszukiwał zaginionej córki marszałka Sejmu Jerzego Kerna i to UOP zajmował się sprawą niejakiej Anastazji P. […] UOP poszukiwał nawet złota III Rzeszy. Czas przełomu to czas paradoksu”. Wiele wskazuje jednak na to, że brak silnego przywództwa w służbie był wielu politykom na rękę. 

Widoczny był również wpływ czynnika politycznego na pracę kontrwywiadu. W wymiarze działań operacyjnych było to dostrzegalne np. w przypadkach, kiedy funkcjonariusz kontrwywiadu chciał przeprowadzić rozmowę z zatrudnionym na ważnym stanowisku dorosłym dzieckiem osoby wysoko uplasowanej politycznie.

Wówczas szybko pojawiały się skargi i pretensje, które doprowadzały do zaniechania działań wobec tej osoby i to pomimo faktu, że były one uzasadnione merytorycznie i operacyjnie. Legendarnym już przykładem wykorzystania UOP do wywarcia presji politycznej była „noc teczek Antoniego Macierewicza” oraz „sprawa Olina”.

Było to wynikiem przede wszystkim braku stabilności sceny politycznej, częstych zmian politycznych, w tym szefów służb specjalnych, bo każda opcja polityczna chciała mieć na tym stanowisku kogoś swojego. W ciągu 12 lat istnienia UOP miał 11 szefów. 

Co nam zostało z tamtych lat?

Choć historia powstania UOP jest z dzisiejszej perspektywy niezwykle odległa, wiele decyzji podjętych wówczas ma wpływ na sposób funkcjonowania cywilnych służb specjalnych w Polsce do dzisiaj.

Wielokrotnie wykorzystywane na potrzeby polityczne hasła, że „służbom w Polsce nie można ufać”, „służby są niewiarygodne”, „służby są pełne esbeków”, zyskują kolejne „życia” przy okazji kampanii wyborczych czy batalii politycznych. Czasem można odnieść wrażenie, że nikomu już nie zależy na budowaniu zaufania do polskich służb specjalnych „bo przecież zawsze tak było”. 

Pierwsze służby specjalne w demokratycznej Polsce tworzyli ludzie bez doświadczenia, czasem z przypadku. Nie było przecież działaczy opozycji, którzy mieliby praktykę w tzw. resortach siłowych. Nie mogli tego obycia zdobywać także za granicą. Ich błędy można zatem uznać za w pewnym sensie usprawiedliwione.

Czy brak wyobraźni też można usprawiedliwić, może i tak. Ale kolejne trzydzieści lat było dla wszystkich środowisk politycznych okazją do naprawienia niedociągnięć legislacyjnych. Dawało też okazję do odejścia od typowego dla niedemokratycznych systemów politycznych „ręcznego” sposobu zarządzania służbami. Politycy III RP, bez względu na środowisko, z którego się wywodzą, bez żadnego skrępowania korzystają bowiem z możliwości służb odbierając im profesjonalizm i niezależność, właśnie na rzecz korzyści politycznych.

Wróg Ojczyzny był i jest w Polsce określany politycznie, więc jego ściganie było i jest decyzją polityczną, a zadanie zwalczania zleca się służbom specjalnym. Szef służby, czy to UOP, czy ABW lub AW, był i jest do dnia dzisiejszego z nadania politycznego. Taki właśnie, dość wrażliwy na zmiany polityczne w kraju, system stworzono w 1990 r. 

Dlatego też polski system służb specjalnych jest ciągle narażany na destabilizację, a to przez oskarżanie służb o niekompetencję lub spiski realizowane przez byłych funkcjonariuszy SB pozostawionych w UOP (lub żołnierzy WSI pozostawionych w SKW lub SWW).

Przez nielegalne wyciąganie teczek z archiwów służb, „dziką lustrację” i ciągłe piętnowanie współpracy ze służbami specjalnymi, jako niegodnej porządnego obywatela. Nie bez znaczenia są częste zmiany kadrowe i cykliczny odpływ doświadczonych kadr.

Słabość służb to także chaos kompetencyjny, który swoje początki ma właśnie u zarania III RP. Rządzącym zabrakło wówczas wyobraźni lub dobrych chęci, co z czasem spowodowało niezdrową rywalizację pomiędzy różnymi służbami (specjalnymi i policyjnymi). Wprowadzenie tematyki ekonomicznej do UOP wielu ówczesnych funkcjonariuszy ocenia negatywnie. Ściganie tego rodzaju przestępstw znacznie odbiega od sposobu działania kontrwywiadu.

Statystyki, które trwale są zmorą służb, zestawiające osiągnięcia pionu kontrwywiadu i pionu ekonomicznego, zawsze będą dla tego pierwszego niekorzystne.

Powoduje to również, że działania kontrwywiadowcze pozostają również wizerunkowo w cieniu zwalczania przestępczości ekonomicznej. ABW jest bardziej kojarzona jako służba aresztująca bandytów o 6 rano, niż wysublimowana instytucja diagnozująca obecność obcego wywiadu na terytorium RP. Decyzje z początków UOP zdecydowanie wpłynęły na wizerunkową słabość kontrwywiadu w strukturach polskich służb specjalnych. 

Nienaprawiane przez trzy dekady błędy i niedociągnięcia przynoszą konkretne skutki. Powstałe z UOP w 2002 r. dwie służby specjalne: ABW i AW są postrzegane jako instytucje słabe. Sterowane polityczne. Niewiarygodne w społecznym odbiorze. Wszelkie działania tych służb zawsze są odbierane w kontekście politycznym. Nie jako profesjonalne, nie jako korzystne dla państwa, ale jako budzące wątpliwości, czy nie doszło do nich w wyniku nacisków politycznych. 

Skutkiem tej sytuacji jest także tzw. „czarny PR” polskich służb specjalnych. Jego efektem jest brak społecznego zaufania do służb. Niechęć do udzielania funkcjonariuszom tych służb pomocy, potrzebnych informacji, informowania o zauważonych potencjalnie nietypowych sytuacjach. Niewielka liczba chętnych do służby. A także niepopularność ewentualnego zatrudnienia w służbie wśród osób o bardzo wysokich kwalifikacjach w szeroko rozumianym sektorze cyber. 

Pamiętać należy także, że tworząc UOP pierwsze władze demokratycznej Polski podjęły wiele słusznych decyzji. Przede wszystkim zdecydowały się na „opcję kontynuacji”. W ten sposób zyskały doświadczone kadry i możliwość wznowienia, przynajmniej na kierunku wywiadu i kontrwywiadu, działań operacyjnych niemal natychmiast.

Zyskały też możliwość szkolenia „nowych” przez wyspecjalizowaną kadrę. Nie wszystkie państwa byłego bloku wschodniego przyjęły ten sposób postępowania. Państwa takie jak Czechy, Litwa, Estonia budowały potencjał swoich nowych służb od zera. A jest to proces długotrwały.

Dzięki doświadczonym funkcjonariuszom zyskaliśmy uznanie w oczach naszych nowych partnerów, a operacje takie jak: „Samum” (wywiezienie agentów CIA z Iraku) i „Most” (przerzut rosyjskich Żydów z ZSRR przez Polskę do Izraela) pozwoliły na zmniejszenie zadłużenia Polski na zagranicznych rynkach. 

Nawiązując nowe przyjaźnie w państwach demokratycznych uzyskaliśmy także dostęp do wiedzy tych państw o kierunku rosyjskim, który wraz z rozpadem bloku wschodniego stał się najważniejszym kierunkiem działania polskiego kontrwywiadu.

Oczywiście nie była to transakcja bezinteresowna, ale dawała punkt zaczepienia do realizacji nowych zadań. A naszym partnerom możliwość utwierdzenia się w przekonaniu, że Polska stała się rzeczywiście państwem demokratycznym w taki sposób, jaki rozumieją to „stare” zachodnie demokracje. 

Ważnym i aktualnym postulatem jest uwolnienie polskich służb specjalnych od dogłębnego upolitycznienia. Potrzebne jest skupienie ich aktywności na profesjonalnych działaniach na rzecz bezpieczeństwa państwa. Nie mogą one tracić swojego potencjału na realizację zadań jedynie o podłożu politycznym. Nie powinny kojarzyć się z nieczystą grą aktualnie rządzących. Aby przyciągać najlepszych, powinny zyskać miano elitarnych zarówno co do sposobu i efektów działania, jak i możliwości zawodowych, które mogą dać swoim przyszłym funkcjonariuszom.

Anna Grabowska-Siwiec – emerytowany oficer kontrwywiadu ABW, w którym służyła od 2004 do 2020 roku. Obecnie niezależny szkoleniowiec i badacz historii kontrwywiadu. Podczas służby zajmowała się szeroko rozumianym definiowaniem zagrożeń kontrwywiadowczych, m.in. w obszarze instytucji państwowych i podmiotów gospodarczych z udziałem Skarbu Państwa.

Zdjęcia: Adobe Stock, Wikipedia

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Redakcja CBA zatrzymało podejrzanych o wyłudzenie 27 mln z PARP

CBA zatrzymało podejrzanych o wyłudzenie 27 mln z PARP CBA zatrzymało podejrzanych o wyłudzenie 27 mln z PARP

Funkcjonariusze gdańskiej Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego zatrzymali 17 osób podejrzanych o wyłudzenie 27 mln zł z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wśród nich są przedstawiciele...

Funkcjonariusze gdańskiej Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego zatrzymali 17 osób podejrzanych o wyłudzenie 27 mln zł z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wśród nich są przedstawiciele największych firm meblarskich oraz producentów lub sprzedawców maszyn stolarskich.

Redakcja Wspólna operacja specjalna CBA i NABU

Wspólna operacja specjalna CBA i NABU Wspólna operacja specjalna CBA i NABU

Wspólna akcja funkcjonariuszy z rzeszowskiej delegatury CBA i ukraińskiej służby antykorupcyjnej NABU doprowadziła do zatrzymania dwóch osób z Polski i Ukrainy, które to w zamian za łapówkę miały załatwić...

Wspólna akcja funkcjonariuszy z rzeszowskiej delegatury CBA i ukraińskiej służby antykorupcyjnej NABU doprowadziła do zatrzymania dwóch osób z Polski i Ukrainy, które to w zamian za łapówkę miały załatwić import i eksport towarów bez ewidencji podczas kontroli granicznej o wartości 1,2 mln zł.

Redakcja Odbyły się targi EUROPOLTECH 2019

Odbyły się targi EUROPOLTECH 2019 Odbyły się targi EUROPOLTECH 2019

W zeszłym tygodniu zakończyły się Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH. Ponad 140 wystawców prezentowało sprzęt i rozwiązania dedykowane...

W zeszłym tygodniu zakończyły się Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH. Ponad 140 wystawców prezentowało sprzęt i rozwiązania dedykowane służbom porządku publicznego i służbom specjalnym. Targom towarzyszyły konferencje naukowe oraz wystawa historyczna.

Redakcja EUROPOLTECH 2019 - nowe trendy i produkty dla służb porządkowych

EUROPOLTECH 2019 - nowe trendy i produkty dla służb porządkowych EUROPOLTECH 2019 - nowe trendy i produkty dla służb porządkowych

Kolejne Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH odbędą się w dniach 8-10 maja w Warszawie. To najważniejsza w Polsce impreza targowa...

Kolejne Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH odbędą się w dniach 8-10 maja w Warszawie. To najważniejsza w Polsce impreza targowa dedykowana służbom porządku publicznego i służbom specjalnym.

Redakcja EUROPOLTECH 2019

EUROPOLTECH 2019 EUROPOLTECH 2019

Kolejne Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH odbędą się w dniach 8-10 maja w Warszawie. To najważniejsza w Polsce impreza targowa...

Kolejne Międzynarodowe Targi Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa EUROPOLTECH odbędą się w dniach 8-10 maja w Warszawie. To najważniejsza w Polsce impreza targowa dedykowana służbom porządku publicznego i służbom specjalnym.

Ireneusz Chloupek Jegertroppen

Jegertroppen Jegertroppen

15 kwietnia 2018 r. w Norwegii minął termin składania wniosków o przyjęcie na ostatni roczny kurs, organizowany w ramach pilotażowego projektu szkolenia kobiet do służby w tamtejszych siłach specjalnych....

15 kwietnia 2018 r. w Norwegii minął termin składania wniosków o przyjęcie na ostatni roczny kurs, organizowany w ramach pilotażowego projektu szkolenia kobiet do służby w tamtejszych siłach specjalnych. Uruchomiony w połowie 2014 r. jako trzyletni projekt próbny, został dzięki bardzo obiecującym wynikom przedłużony na okres pięciu lat, po których zapaść ma decyzja, czy płeć piękna na stałe uzupełni pion bojowy norweskiego FSK (Forsvarets Spesialkommando). Wbrew sensacyjnym doniesieniom różnych mediów,...

Ireneusz Chloupek GLOCK standard optymalny

GLOCK standard optymalny GLOCK standard optymalny

Gdy 30 lat temu pojawiły się pierwsze Glocki 17, niektórzy od razu zachwycili się ich prostą, futurystyczną naówczas formą „narzędzia do strzelania”, inni byli zdegustowani tak uproszczoną - w porównaniu...

Gdy 30 lat temu pojawiły się pierwsze Glocki 17, niektórzy od razu zachwycili się ich prostą, futurystyczną naówczas formą „narzędzia do strzelania”, inni byli zdegustowani tak uproszczoną - w porównaniu choćby do tradycyjnych rozwiązań i rasowych linii Colta M1911A1 czy Beretty 92 - konstrukcją oraz odważnym wykorzystaniem tworzywa sztucznego. Czas potwierdził słuszność koncepcji twórców austriackiego pistoletu, który po krótkim okresie przełamywania nieufności stał się jednym z najbardziej popularnych...

Jerzy Garstka Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych

Jedną z konsekwencji prowadzonej wojny z terroryzmem jest zwiększające się znaczenie wojsk specjalnych, gdyż to one są najlepiej przygotowane do działań niekonwencjonalnych oraz do współpracy ze służbami...

Jedną z konsekwencji prowadzonej wojny z terroryzmem jest zwiększające się znaczenie wojsk specjalnych, gdyż to one są najlepiej przygotowane do działań niekonwencjonalnych oraz do współpracy ze służbami specjalnymi. Właśnie działania bojowe w Iraku i Afganistanie, a wcześniej w Wietnamie i Kuwejcie, pokazały, jak ważne w działaniach bojowych stają się operacje oddziałów specjalnych. Zasadniczy wysiłek w tej dziedzinie przypada amerykańskim jednostkom specjalnym, które występują we wszystkich rodzajach...

Redakcja Operacja Geronimo

Operacja Geronimo Operacja Geronimo

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

Jedyna książka oparta na bezpośredniej relacji żołnierzy uczestniczących w operacji likwidacji Osamy bin Ladena.

CR Biometryka w działaniach specjalnych

Biometryka w działaniach specjalnych Biometryka w działaniach specjalnych

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym...

Siły Zbrojne członków NATO zaangażowane w działania asymetryczne, konflikty regionalne, misje stabilizacyjne czy wreszcie w Globalną Wojnę z Terroryzmem (GWOT) muszą sprostać nowym zadaniom, stawianym im przez polityków oraz dostosować się do nowych warunków operacji realizowanych przez Sojusz. Najczęstsze obecnie działania przeciwpartyzanckie (COIN) wymagają m.in. przyjęcia przez armie - w tym ich siły specjalne – technik, taktyki i procedur typowych bardziej dla służb specjalnych i policyjnych.

Ireneusz Chloupek SON

SON SON

Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały...

Obok jednostek specjalnych typowych resortów siłowych, czyli funkcjonujących w siłach zbrojnych, policji, żandarmerii i agencjach bezpieczeństwa, w wielu państwach istnieją także mniej znane pododdziały taktyczne, utworzone w strukturach innych służb, które również odpowiadają za ochronę bardzo ważnych interesów swego kraju. W Republice Czeskiej przykładem jednostki tego typu jest grupa operacyjna SON tamtejszej służby celnej – Skupina Operativního Nasazení Celní správy ČR. There are many famous...

Dariusz Rogoziński, Przemysław Lewandowski Czerwona taktyka w działaniach jednostek specjalnych policji

Czerwona taktyka w działaniach jednostek specjalnych policji Czerwona taktyka w działaniach jednostek specjalnych policji

W działaniach jednostek specjalnych policji, podczas których istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia obrażeń wśród funkcjonariuszy, osób postronnych czy przestępców, bardzo istotną rolę odgrywa właściwe...

W działaniach jednostek specjalnych policji, podczas których istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia obrażeń wśród funkcjonariuszy, osób postronnych czy przestępców, bardzo istotną rolę odgrywa właściwe zabezpieczenie medyczne.

Michał Piekarski Zamach w Fort Hood

Zamach w Fort Hood Zamach w Fort Hood

Listopadowa tragedia w amerykańskiej bazie wojskowej, która na pewien czas przykuła uwagę mediów „głównego nurtu”, zwłaszcza telewizji, jest z całą pewnością wydarzeniem szczególnym. Special Reaction Team...

Listopadowa tragedia w amerykańskiej bazie wojskowej, która na pewien czas przykuła uwagę mediów „głównego nurtu”, zwłaszcza telewizji, jest z całą pewnością wydarzeniem szczególnym. Special Reaction Team żandarmerii wojskowej przybyły na miejsce zdarzenia. Według dostępnych informacji, sprawcę obezwładnili pierwsi przybyli funkcjonariusze cywilnej policji, jednak grupy specjalne prawdopodobnie przeczesywały teren bazy i pozostawały w gotowości na wypadek, gdyby sprawca nie działał sam. Warto zwrócić...

Michał Piekarski Zagrożone mistrzostwa

Zagrożone mistrzostwa Zagrożone mistrzostwa

W 2012 roku Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jest to niewątpliwe wyróżnienie, ale i źródło ryzyka. Imprezy masowe, zwłaszcza w tak popularnej i medialnej...

W 2012 roku Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem finałów Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jest to niewątpliwe wyróżnienie, ale i źródło ryzyka. Imprezy masowe, zwłaszcza w tak popularnej i medialnej dyscyplinie jak piłka nożna, zawsze są poważnym wyzwaniem dla służb odpowiedzialnych za ich bezpieczny przebieg.

Michał Piekarski Bezpieczne mistrzostwa

Bezpieczne mistrzostwa Bezpieczne mistrzostwa

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL...

Organizacja finałów piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wiąże się z szeregiem problemów, w tym także związanych z bezpieczeństwem tak dużej imprezy. W poprzednim numerze („SPECIAL OPS” 3-4/2010) zostały omówione możliwe rodzaje zagrożeń terrorystycznych. Tym razem więcej miejsca poświęcimy możliwościom zapobiegania im oraz reagowania na sytuacje kryzysowe.

Sebastian Kalitowski Morski terroryzm

Morski terroryzm Morski terroryzm

Analitycy badający terroryzm oraz eksperci bezpieczeństwa od dawna zwracają uwagę, że w najbliższym czasie może dojść do ataków terrorystycznych wymierzonych w obiekty gospodarki morskiej oraz elementy...

Analitycy badający terroryzm oraz eksperci bezpieczeństwa od dawna zwracają uwagę, że w najbliższym czasie może dojść do ataków terrorystycznych wymierzonych w obiekty gospodarki morskiej oraz elementy żeglugi. O tym, jak łatwym celem ataków terrorystycznych mogą być statki, niech świadczy choćby ostatni wzrost aktywności pirackiej w rejonie Rogu Afryki. W samym tylko 2009 roku doszło do 406 ataków o charakterze aktu piractwa morskiego, z czego 202 zakończyły się sukcesem.

Ireneusz Chloupek ATLAS - pomoc i współpraca

ATLAS - pomoc i współpraca ATLAS - pomoc i współpraca

Artykuł 29 Traktatu o Unii Europejskiej, w Tytule VI dotyczącym współpracy policyjnej i sądowej, wskazuje, że „celem Unii powinno być zapewnienie mieszkańcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze...

Artykuł 29 Traktatu o Unii Europejskiej, w Tytule VI dotyczącym współpracy policyjnej i sądowej, wskazuje, że „celem Unii powinno być zapewnienie mieszkańcom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w obszarze wolności, ochrony i sprawiedliwości (...) poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej lub innej, zwłaszcza terroryzmu (…), dzięki ściślejszej współpracy policji, służb celnych oraz innych właściwych władz w Państwach Członkowskich, prowadzonej zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem...

Michał Piekarski Terror na ulicach

Terror na ulicach Terror na ulicach

29 maja 1972 roku. Trzej Japończycy, członkowie lewicowej Japońskiej Armii Czerwonej, przybywają do Izraela samolotem z Paryża. W budynku portu lotniczego Lod niedaleko Tel Awiwu wyciągają z bagażu przemycone...

29 maja 1972 roku. Trzej Japończycy, członkowie lewicowej Japońskiej Armii Czerwonej, przybywają do Izraela samolotem z Paryża. W budynku portu lotniczego Lod niedaleko Tel Awiwu wyciągają z bagażu przemycone karabinki automatyczne i otwierają ogień do podróżnych. Zginęło 26 osób, ponad siedemdziesiąt zostało rannych. Dwóch sprawców zginęło, trzeci został ujęty.

Ireneusz Chloupek Wspólne zadanie

Wspólne zadanie Wspólne zadanie

Wizyta rosyjskiego prezydenta Dimitrija Miedwiediewa w dniach 6-7 grudnia 2010 roku w Warszawie była dla Biura Ochrony Rządu jednym z najpoważniejszych tegorocznych przedsięwzięć ochronnych na terenie...

Wizyta rosyjskiego prezydenta Dimitrija Miedwiediewa w dniach 6-7 grudnia 2010 roku w Warszawie była dla Biura Ochrony Rządu jednym z najpoważniejszych tegorocznych przedsięwzięć ochronnych na terenie kraju, wymagającym za angażowania ponadprzeciętnych sił. Wydział Zabezpieczenia Specjalnego BOR wsparli więc, nie po raz pierwszy zresztą, policyjni antyterroryści z BOA, co kolejny raz pokazało, jak ważne jest zadbanie o regularną współpracę szkoleniową między tymi dwiema formacjami.

CR Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne

Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne Afganistan 2011 - COIN a działania specjalne

Konflikt w Afganistanie generuje dla jego uczestników wiele problemów natury politycznej, ekonomicznej, społecznej i oczywiście militarnej. Mimo raczej niewielkiego społecznego poparcia dla działań wojsk...

Konflikt w Afganistanie generuje dla jego uczestników wiele problemów natury politycznej, ekonomicznej, społecznej i oczywiście militarnej. Mimo raczej niewielkiego społecznego poparcia dla działań wojsk NATO w Afganistanie, poszczególne kraje wchodzące w skład koalicji realizują swoje zadania militarne z pełną świadomością, że fi asko tej misji może spowodować potężny kryzys w sojuszu.

Michał Piekarski Licencja na zabijanie?

Licencja na zabijanie? Licencja na zabijanie?

„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę...

„Czy policjantowi wolno zabić?” „Antyterroryści mają licencję na zabijanie”. „Powinno się strzelać, aby zabić” – to tylko kilka przykładowych opinii i tez, na jakie można się natknąć przeglądając prasę codzienną i strony internetowe. Obecność różnego rodzaju poglądów – a czasem mitów – związanych ze zwalczaniem terrorystów i innych...

Michał Piekarski Polityczny skalpel

Polityczny skalpel Polityczny skalpel

Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną...

Gdy 11 września 2001 roku opadał kurz po upadku wież World Trade Center, kolejne pojawiające się w mediach opinie wskazywały jednoznacznie, że nadchodząca wojna będzie wojną komandosów i wywiadowców, odmienną od dotychczasowych konfliktów. Obecnie, w dziesiątym roku globalnej wojny z terroryzmem, można stwierdzić, że przewidywania te były słuszne. To operatorzy jednostek specjalnych odegrali kluczową rolę w obaleniu reżimu talibów w 2001 roku, torowali drogę regularnym dywizjom w Iraku dwa lata później,...

CR Post mortem

Post mortem Post mortem

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji...

Obserwując opinie w mediach krajowych i zagranicznych oraz wypowiedzi polityków i ekspertów na temat śmierci przywódcy Al-Kaidy daje się zauważyć kompletny bałagan pojęciowy i brak zrozumienia koncepcji operacji specjalnej realizowanej przez siły specjalne wspólnie ze służbami specjalnymi, przeciwko celom takim jak Osama bin Laden (OBL). A właśnie tym była operacja „Neptune Spear” .

Patrick von Krienke Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy...

Od pewnego czasu szeroko pojęte działania przeciwpartyzanckie stały się jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez żołnierzy sił specjalnych. Komponent lotniczy przydzielany jako wsparcie rzadko kiedy sprawdzał się w tej roli. Jednak dzięki wprowadzeniu nowej klasy niewielkich maszyn bojowych sytuacja może ulec diametralnej zmianie.

Wybrane dla Ciebie

Zaprojektowane na ekstremalne trasy – sprawdź w terenie »

Zaprojektowane na ekstremalne trasy – sprawdź w terenie » Zaprojektowane na ekstremalne trasy – sprawdź w terenie »

Ten tablet nie pęka. Nawet jeśli Ty już masz dosyć »

Ten tablet nie pęka. Nawet jeśli Ty już masz dosyć » Ten tablet nie pęka. Nawet jeśli Ty już masz dosyć »

Dobierz sprzęt do reszty ekwipunku »

Dobierz sprzęt do reszty ekwipunku » Dobierz sprzęt do reszty ekwipunku »

Jak wzmocnić ochronę ciała przed odłamkami »

Jak wzmocnić ochronę ciała przed odłamkami » Jak wzmocnić ochronę ciała przed odłamkami »

Sprzęt K9, który pracuje tak samo ciężko jak Twój pies »

Sprzęt K9, który pracuje tak samo ciężko jak Twój pies » Sprzęt K9, który pracuje tak samo ciężko jak Twój pies »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach » Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Czym wyczyścić broń, by nie zawiodła Cię w akcji »

Czym wyczyścić broń, by nie zawiodła Cię w akcji » Czym wyczyścić broń, by nie zawiodła Cię w akcji »

Od pola walki po wyprawę w góry – sprzęt, który nie zawodzi »

Od pola walki po wyprawę w góry – sprzęt, który nie zawodzi » Od pola walki po wyprawę w góry – sprzęt, który nie zawodzi »

Dla tych, którzy idą dalej – niezależnie od warunków »

Dla tych, którzy idą dalej – niezależnie od warunków » Dla tych, którzy idą dalej – niezależnie od warunków »

To wyposażenie wybierają profesjonaliści – sprawdź »

To wyposażenie wybierają profesjonaliści – sprawdź » To wyposażenie wybierają profesjonaliści – sprawdź »

Technologia pola walki dostępna dla Ciebie! Przekonaj się »

Technologia pola walki dostępna dla Ciebie! Przekonaj się » Technologia pola walki dostępna dla Ciebie! Przekonaj się »

Gdy liczy się niezawodność możesz polegać na tym sprzęcie »

Gdy liczy się niezawodność możesz polegać na tym sprzęcie » Gdy liczy się niezawodność możesz polegać na tym sprzęcie »

Dobierz sprzęt do swoich zamiarów »

Dobierz sprzęt do swoich zamiarów » Dobierz sprzęt do swoich zamiarów »

Kiedy akcja wzywa, nie możesz myśleć o stopach »

Kiedy akcja wzywa, nie możesz myśleć o stopach » Kiedy akcja wzywa, nie możesz myśleć o stopach »

Technologia, która nie pyta o warunki – działa zawsze »

Technologia, która nie pyta o warunki – działa zawsze » Technologia, która nie pyta o warunki – działa zawsze »

Rabat -10% z kodem OPS10 na sprzęt taktyczny »

Rabat -10% z kodem OPS10 na sprzęt taktyczny » Rabat -10%  z kodem OPS10 na sprzęt taktyczny »

Medyczne wsparcie w strefie ryzyka – sprawdź jak działa »

Medyczne wsparcie w strefie ryzyka – sprawdź jak działa » Medyczne wsparcie w strefie ryzyka – sprawdź jak działa »

Sprzęt zaprojektowany, by działać w najtrudniejszych warunkach »

Sprzęt zaprojektowany, by działać w najtrudniejszych warunkach » Sprzęt zaprojektowany, by działać w najtrudniejszych warunkach »

Wyposaż się w niezawodny sprzęt taktyczny »

Wyposaż się w niezawodny sprzęt taktyczny » Wyposaż się w niezawodny sprzęt taktyczny »

Pistolet, który zaskoczył nawet zawodowców – zobacz, co potrafi »

Pistolet, który zaskoczył nawet zawodowców – zobacz, co potrafi » Pistolet, który zaskoczył nawet zawodowców – zobacz, co potrafi »

Szkło hartowane to za mało… Oto rozwiązanie na ekstremalne sytuacje »

Szkło hartowane to za mało… Oto rozwiązanie na ekstremalne sytuacje » Szkło hartowane to za mało… Oto rozwiązanie na ekstremalne sytuacje »

Wyposażenie, które przechodzi najtrudniejsze testy »

Wyposażenie, które przechodzi najtrudniejsze testy » Wyposażenie, które przechodzi najtrudniejsze testy »

Najnowsze produkty i technologie

Dominik Nikiel Buty na trudne warunki? HaiX Commander GTX

Buty na trudne warunki? HaiX Commander GTX Buty na trudne warunki? HaiX Commander GTX

Są takie buty, które od razu dają znać, że nie przyszły tu dla ozdoby. HaiX Commander GTX to przykład sprzętu, który wywodzi się z wojska, ale całkiem dobrze odnajduje się też poza poligonem – w lesie,...

Są takie buty, które od razu dają znać, że nie przyszły tu dla ozdoby. HaiX Commander GTX to przykład sprzętu, który wywodzi się z wojska, ale całkiem dobrze odnajduje się też poza poligonem – w lesie, górach, na szlaku, a nawet w pracy terenowej. To model, który powstał, żeby znosić trudy codziennego działania w naprawdę wymagającym środowisku – gdzie nie ma miejsca na kompromisy, a wygoda i wytrzymałość muszą iść w parze.

Militaria.pl Militaria.pl dla służb mundurowych

Militaria.pl dla służb mundurowych Militaria.pl dla służb mundurowych

Militaria.pl to sklep, w którym znajduje się niezbędne wyposażenie przeznaczone dla żołnierzy, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej, a także dla służb medycznych i innych instytucji....

Militaria.pl to sklep, w którym znajduje się niezbędne wyposażenie przeznaczone dla żołnierzy, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej, a także dla służb medycznych i innych instytucji. To lider branży z bogatym asortymentem odzieży, obuwia i sprzętu dostosowanego do działań profesjonalistów.

Fabryka Broni „Łucznik”- Radom sp. z o.o GOTOWY. NA WSZYSTKO. Pistolet MPS z Fabryki Broni

GOTOWY. NA WSZYSTKO. Pistolet MPS z Fabryki Broni GOTOWY. NA WSZYSTKO. Pistolet MPS z Fabryki Broni

Pistolet MPS, czyli Modułowy Pistolet Samopowtarzalny MPS, kal. 9x19 Para, to najnowsza konstrukcja opracowana przez inżynierów Fabryki Broni „Łucznik" – Radom, której prezentacja stanowi istotny krok...

Pistolet MPS, czyli Modułowy Pistolet Samopowtarzalny MPS, kal. 9x19 Para, to najnowsza konstrukcja opracowana przez inżynierów Fabryki Broni „Łucznik" – Radom, której prezentacja stanowi istotny krok w kierunku unowocześnienia oferty polskiego przemysłu zbrojeniowego w segmencie broni krótkiej. Powstanie tej konstrukcji jest efektem szczegółowych analiz, konsultacji ze środowiskami wojskowymi, policyjnymi oraz cywilnymi użytkownikami broni, a także wnikliwej obserwacji trendów światowych. Wynikiem...

Militaria.pl Go Loud! Z marką Direct Action

Go Loud! Z marką Direct Action Go Loud! Z marką Direct Action

Produkty marki Direct Action powstały dzięki doświadczeniom operatorów jednostek specjalnych, takich jak JW GROM. Direct Action to polski producent, którego motto “#Go Loud” to nie tylko hasło przewodnie,...

Produkty marki Direct Action powstały dzięki doświadczeniom operatorów jednostek specjalnych, takich jak JW GROM. Direct Action to polski producent, którego motto “#Go Loud” to nie tylko hasło przewodnie, ale symbol bezkompromisowego podejścia do jakości wyposażenia.

Militaria.pl Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych

Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych Buty taktyczne na lato - nie tylko dla mundurowych

Buty taktyczne kojarzą się głównie z wyposażeniem militarnym, choć świetnie sprawdzają się również poza poligonem wojskowym. Coraz więcej osób sięga po buty taktyczne latem, szczególnie wybierając się...

Buty taktyczne kojarzą się głównie z wyposażeniem militarnym, choć świetnie sprawdzają się również poza poligonem wojskowym. Coraz więcej osób sięga po buty taktyczne latem, szczególnie wybierając się na trudniejsze wyprawy. Nowoczesne letnie buty taktyczne zapewniają komfort i wytrzymałość, dzięki czemu znajdują zastosowanie w różnych aktywnościach.

Kamil P. BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne

BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne BATES Rush Patrol E01050 - lekkie buty taktyczne

Obuwie firmy BATES cieszy się bardzo dobrą opinią jako solidnie wykonane, z wysokiej jakości materiałów i co ważne – trwałe.

Obuwie firmy BATES cieszy się bardzo dobrą opinią jako solidnie wykonane, z wysokiej jakości materiałów i co ważne – trwałe.

CANINE TACTIC Gdy pies staje się operatorem

Gdy pies staje się operatorem Gdy pies staje się operatorem

Zapada cisza. Operator daje sygnał ręką. Kilka kroków przed nim pies błyskawicznie reaguje. Wchodzi pierwszy. Nie dlatego, że musi. Wchodzi, bo jest gotowy. To nie jest zwykły pies, to wyszkolony specjalista....

Zapada cisza. Operator daje sygnał ręką. Kilka kroków przed nim pies błyskawicznie reaguje. Wchodzi pierwszy. Nie dlatego, że musi. Wchodzi, bo jest gotowy. To nie jest zwykły pies, to wyszkolony specjalista. A jego bezpieczeństwo to nasza odpowiedzialność. W pracy psów operacyjnych nie ma miejsca na kompromisy. Sprzęt musi gwarantować pełne bezpieczeństwo, zarówno dla zdrowia, jak i życia psa.

elektromaniacy.pl Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite

Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite Nowa jakość w lekkiej formie – moje pierwsze wrażenia z użytkowania HIKMICRO ALPEX 4K Lite

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o nowej lunecie HIKMICRO ALPEX 4K Lite, byłem ciekaw, czy „odchudzona” wersja kultowego Alpexa może w ogóle konkurować ze swoim starszym bratem.

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o nowej lunecie HIKMICRO ALPEX 4K Lite, byłem ciekaw, czy „odchudzona” wersja kultowego Alpexa może w ogóle konkurować ze swoim starszym bratem.

Radosław Tyślewicz Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW Buty HAIX CONNEXIS GO GTX LTR LOW

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących...

Niemiecki producent obuwia taktycznego wprowadził na rynek nowy model butów o niskim profilu Haix CONNEXIS Go GTX LTR Low. Wpisuje się on w potrzeby codziennej aktywności funkcjonariuszy realizujących działania w ramach tzw. low profile – czyli w ukryciu. Na ile ten sportowy z wyglądu model spełnia taktyczne wymagania operacji w terenie zurbanizowanym, sprawdziliśmy w naszym teście.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.