Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu

Sebastian Kalitowski  /  SPECIAL OPS 4/2012  /  27-08-2012  /  7
Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu
Piractwo morskie a szkolenie uzbrojonych ochroniarzy na morzu Sebastian Kalitowski

Dane i statystyki pokazują, że liczba ataków pirackich i morskich napadów zbrojnych na świecie zmniejsza się. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Ocean Beyond Piracy w 2011 r. doszło do spadku aktywności piratów oraz liczby aktów przemocy w stosunku do marynarzy na morzu. Odnotowane przez IMB incydenty ataku pirackiego i napadu zbrojnego w 2011 roku pokazują niewielki spadek z liczby 445 ataków w 2010 roku do 439 w 2011 roku. Pomimo globalnego spadku w ubiegłym roku aktywność piratów somalijskich była większa o 20 ataków w stosunku do ubiegłego roku.

Zobacz także: Nowa profesja w obszarze bezpieczeństwa morskiego – MarSec Operator

Z dużą dozą prawdopodobieństwa należy liczyć się z tym, iż liczba raportowanych ataków może być zaniżona i dotyczyć każdego rozpatrywanego okresu. Zdaniem Noel Choonga, szefa Międzynarodowego Biura Morskiego Centrum Raportowania Piractwa w Kuala Lumpur, połowa ataków pirackich nie jest nigdzie zgłaszana, a tym samym monitorowana. Bardziej pesymistyczne źródła sugerują, iż tylko około 30-40% wszystkich ataków pirackich jest ofi cjalnie zgłaszane, a tym samym ujęte w raportach. Niektórzy armatorzy nie zgłaszają ataków pirackich w obawie „czarnego PR-u”, a także nie chcąc angażować się w żmudne śledztwa i czynności procesowe. Nie można wykluczyć, iż takim działaniem armatorów może powodować także obawa o to, że wśród piratów zostanie rozpowszechniona informacja o tym, że armator ten płaci okup za uprowadzenie swojego statku.

W 2011 roku piraci w rejonie Rogu Afryki, który pozostaje ciągle najbardziej zapalnym punktem dla żeglugi, uprowadzili 28 statków i 555 marynarzy. Wskazuje to na 42-procentowy spadek liczby uprowadzonych statków w rejonie Rogu Afryki w stosunku do 2010 roku.

Zobacz także: Terroryzm morski: Al-Kaida w poszukiwaniu nowych celów

Kolejnym czynnikiem spadkowym, który widać w tabeli 1., jest prawdopodobieństwo sukcesu ataku i uprowadzenia statku w rejonie Rogu Afryki, które zmalało w 2011 roku o 10% w stosunku do 2010 roku. W 2011 roku w stosunku do 2010 o 57% zmalała także liczba uprowadzonych statków w tamtym rejonie.

Dane opracowane na podstawie informacji z IMB pokazują, że w 2011 roku liczba marynarzy, którzy zostali zaatakowani w czasie rejsu w rejonie Rogu Afryki, była mniejsza o 8% niż rok wcześniej. Podobnie o 32% w stosunku do 2010 roku zmalała liczba marynarzy, którzy przeżyli bardzo niebezpieczną sytuację wejścia piratów na burtę po skutecznym ataku. Zmalała także o 49% liczba marynarzy, którzy w wyniku ataku pirackiego stali się zakładnikami i uczestnikami najczęściej traumatycznego długotrwałego incydentu zakładniczego.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!



Od 2010 roku można zaobserwować wzrost brutalności i przemocy ze strony piratów somalijskich. W głównej mierze było to ograniczanie wody i jedzenia, bicie (często kolbami), strzelanie do zakładników z armatek wodnych, zamykanie w chłodniach statkowych, przetrzymywanie na słońcu, wieszanie na masztach i hakach do mięsa. Piraci bardzo często w obawie o próbę odbicia (po uzyskaniu takiej informacji bądź po innych akcjach ratunkowych) gromadzili załogę na pokładzie, strzelając jej nad głowami lub częściowo przerzucając zakładników na ląd. Załogi statków wykorzystywane były jako „żywe tarcze”. Często piraci w przypadku pojawienia się okrętu obok burty uprowadzonego statku „wywlekali” członków załogi na pokład i bili ich do momentu, kiedy okręt się nie oddalił.

Zobacz także: Licencja na zabijanie?

Natomiast w 2011 roku czynnik ten spowodował wzrost liczby marynarzy, którzy zginęli w wyniku incydentów pirackich w rejonie Rogu Afryki. W roku 2011 zginęło 35 marynarzy, 8 z nich bezpośrednio z ręki piratów. Następnych 8 marynarzy umarło wskutek niedożywienia lub chorób, z którymi zmagali się w czasie kilkumiesięcznych okresów niewoli wskutek braku jedzenia i lekarstw oraz dostępu do opieki medycznej. Co ciekawe, o 50% wydłużył się też okres przetrzymywania uprowadzonych statków w stosunku do poprzedniego roku. W 2011 roku statki średnio były przetrzymywane 8 miesięcy.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  11
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 4/2012

Komentarze

7
oiludi / 05-09-2012, 12:12
Jak wyglądają ceny takich szkoleń ?
Luk / 20-09-2012, 12:01
wszystkie informacje są na www.maritime-security.eu, zawsze możesz do nich napisać lub zadzwonić. Kasa jest do przeżycia, bo w sumie może szybko się zwrócić :)
Niedziu / 11-01-2013, 10:08
Zawsze możesz sprawdzić na http://scat.pl/?page_id=16 :)
Marcin / 25-08-2013, 12:13
Problem jest mniejszy niż się sugeruje, a realna potrzeba ochrony statków nie jest wg. mnie aż tak duża. Szlaki morskie powinna ochraniać marynarka wojenna w ramach swoich obowiązków, zwalczanie piratów to zadanie dla sił zbrojnych - jeżeli ich nie ma dla sił ekpedycyjnych. Problemy należy rozwiązywać u źródła. Korzystnym, tanim i nie powodujacym konsekwencji prawnych jest szukanie rozwiazań proceduralnych i technicznych: odpowiednia bierna ochrona statku (środki techniczne) + "cytadela" na statku i szybkie powiadamianie ratunkowe rozwiążą problem w większosci przypadków. Uzbrojeni ochroniarze mogliby chronić statki przewożące określone typy towarów. Zresztą bądźmy realistami: ilu musiałoby ich być i jak ciężko uzbrojonych, aby odeprzeć abordaż ? I tak okazałoby się, że siły zbrojne musza ich wspomagać, a koszty ochrony zwiększałyby ceny towarów. Korzystne byłoby to przede wszystkim dla owych firm "ochroniarskich" złożonych z byłych żołnierzy.
Andy / 28-09-2013, 18:13
To może reaktywować instytucję Kapra - podreperują budżet kraju ;)
Teirys / 16-06-2015, 10:24
chyba skoncze z toba roawimzac , bo twoje podejscie a wlasnie ze tak nie jest i jestes glupi ponownie mnie juz nudzi.czyli chcesz powiedziec, ze spadek cen wiekszosci produtkow przez wszystkie lata na calym swiecie jest wynikiem..? dlaczego jeszcze kilka lat temu przecietna cena, podawanych przez ciebie cen gier, wynosila 150-200 zl, a teraz
Sawyer / 20-06-2015, 19:01
Spacerowac brzegiem plaży brzdao lubię o każdej porze roku.Listopadowy wyjazd do Polski uatrakcyjniłam odwiedzeniem mojego miejsca urodzenia- Gdańska. To było 11 listopada, przemierzałam puste plaże zatoki,fale cicho i spokojnie dobijały do brzegu,było zaskakujaco ciepło.Tam w Barcelonie plaże wydają się przypominac nasze piaszczyste i szerokie plaże. Pozdrawiam tym razem z Polski. Bożena
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jak dopasować ring w butach »
buty taktyczne

 


 

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Szkolenie żołnierzy Wojsk Specjalnych w CSLog

W dniach 12-14 lutego 2021 r. w Centrum Szkolenia Logistyki przy wykorzystaniu bazy szkoleniowej Szkoły Specjalistów Pożarnictwa (SSP) szkolili się żołnierze wojsk specjalnych wraz z ich...

Aktualny numer

6/2020
SPECIAL OPS 6/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Droga cywila do WS
  • - 10 lat GISW
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl