Iveco LMV w jednostkach specjalnych

Iveco LMV należący do jednostki specjalnej czeskiej żandarmerii SOG "Omega", wyposażony w opancerzoną wieżyczkę strzelca z wkm M2 12,7 mm oraz tylne stanowisko z dwoma km PKT 7,62 mm.
Iveco LMV należący do jednostki specjalnej czeskiej żandarmerii SOG "Omega", wyposażony w opancerzoną wieżyczkę strzelca z wkm M2 12,7 mm oraz tylne stanowisko z dwoma km PKT 7,62 mm. SOG, Iveco, Forsvaret

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzujących się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów mino odpornych. Stąd nie powinna dziś dziwić obecność MRAP-ów: RG-31 i RG-33, na wyposażeniu jednostek podległych US SOCOM.

Wśród europejskich „komandosów” najpopularniejszym modelem pojazdów minoodpornych jest Iveco M65E19WM (LMV), którego bojowo w Afganistanie używali lub używają m.in. włoskie, norweskie oraz czeskie oddziały specjalne. Wozy te często są poddawane pewnym modyfi kacjom, wzbogacane jest ich wyposażenie, głównie w środki łączności. Wszystkie te działania mają na celu przystosowanie tych samochodów do działań specjalnych.

Zobacz galerię zdjęć Iveco LMV w jednostkach specjalnych >>

KONSTRUKCJA LMV

Geneza powstania Iveco LMV sięga lat 90. ubiegłego wieku i toczących się wtedy konfliktów na Bałkanach i Bliskim Wschodzie. Wzrost różnego rodzaju zagrożeń, w tym związanych z zasadzkami, minami, w połączeniu z brakiem odpowiedniej ochrony dla poruszających się nieopancerzonymi samochodami terenowymi żołnierzy, skłonił włoskich inżynierów do stworzenia nowego, opancerzonego pojazdu. Założono, że przyszły LMV ma, przy zachowaniu wysokich parametrów trakcyjnych, niewielkich rozmiarów oraz niedużej masy (pozwalających na jego transport na pokładzie C-130), zapewnić jak największą ochronę jadącym nim żołnierzom. W praktyce oznaczało to powstanie zupełnie nowej konstrukcji, zarówno w zakresie podwozia, jak i kabiny-cytadeli, wraz z elementami chroniącymi przed skutkami wybuchów min.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!


Kabina załogi, posiadająca czworo drzwi oraz pięć miejsc siedzących w środku, została zaprojektowana jako oddzielny zespół, składający się z integralnej klatki rurowej połączonej ze stalową strukturą nośną kabiny. Elementy te stanowią szkielet, do którego mocowane są zewnętrzne panele poszycia, okna i dach. W zależności od potrzeb, kabina może być nieopancerzona lub opancerzona, gdyż zewnętrzne osłony balistyczne można demontować. Dodatkową osłonę przeciwminową stanowi przymocowany w czterech punktach do ramy (nie do kabiny-cytadeli), deflektor w kształcie spłaszczonej litery V, wykonany z jednego arkusza blachy pancernej. Także w nadkolach kół przednich oraz tylnych zostały zamontowane dodatkowe elementy chroniące załogę w środku cytadeli.

Obecnie opancerzenie kabiny oraz szyby kuloodporne zapewniają ochronę balistyczną na poziomie 3., według STANAG 4569 (7,62 mm × 54R B32 API i 7,62 mm × 51 AP) oraz przeciwminową na poziomie 3a wg STANAG 4569 (ekwiwalent 8 kg TNT pod kołem), we wcześniejszych wersjach (do połowy 2008 r.) były to odpowiednio poziomy 3 oraz 2a.

W pojeździe zamontowanych jest pięć specjalnych, indywidualnych foteli ze zintegrowanymi 5-punktowymi pasami, które podwieszono do wewnętrznej klatki. Tylne siedziska można złożyć, podnosząc je do góry, pod środkowym znajduje się wysuwany podest dla strzelca.

Z przodu, przed kabiną, znajduje się nieopancerzona komora silnika, przykryta maską wykonaną z laminatu. Z tyłu za kabiną umieszczono oddzielny, również nieopancerzony przedział bagażowy o kształcie prostopadłościanu, na którego bocznych ścianach zamontowano otwierane do góry pokrywy. Dach pojazdu standardowo wyposażony jest w duży okrągły właz z obrotnicą, zakrywany otwieraną do tyłu pokrywą. Na obrotnicy można zamontować różnego rodzaju broń, od km 5,56 mm do wkm 12,7 mm.

Do napędu LMV-a zastosowano turbodoładowany, z intercoolerem, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, rzędowy silnik wysokoprężny IVECO F1 C o pojemności skokowej 2998 cm³, o mocy 140 kW (190 KM) oraz momencie obrotowym 456 Nm. Jest on skojarzony z automatyczną, 6-biegową skrzynią przekładniową ZF model 6HP260. Stały napęd na cztery koła realizowany jest przez skrzynię rozdzielczo-redukcyjną, która została zintegrowana z tylnym mostem. Załączanie obu biegów reduktora, blokad dyferencjałów w mostach oraz centralnego mechanizmu różnicowego odbywa się elektropneumatycznie. Podobnie jak w Humvee czy Unimogu/Dingo, w piastach kół zainstalowano zwolnice. Układ napędowy LMV pozwala, przy masie całkowitej 7100 kg, osiągać prędkość maksymalną 115 km/h.

Niezależne zawieszenie wszystkich kół składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych oraz sprężyn śrubowych i zamontowanych współosiowo z nimi amortyzatorów teleskopowych.

W hydropneumatycznym układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane tarcze hamulcowe zamontowane przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów. Skutkuje to zarówno zmniejszeniem mas nieresorowanych, jak i ograniczeniem liczby odłamków powstałych w wyniku eksplozji miny pod kołem pojazdu. Układ ABS można deaktywować podczas jazdy w terenie. Mechaniczny hamulec postojowy działa na tylne koła. Z przodu ramy pojazdu zamocowano dwa zaczepy do holowania, a z tyłu hak pozwalający na ciągnięcie przyczepy o masie całkowitej do 4200 kg. Istnieje również możliwość zamontowania, w specjalnej dodatkowej ramie rurowej, elektrycznej wyciągarki fi rmy Ramsey (o uciągu 5400 kg i długości liny 30 m), którą dzięki zastosowanym szybkozłączkom można łatwo przenieść z przodu na tył pojazdu.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  8
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 1-2/2010

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Co zabrać ze sobą na jesienną wyprawę »
sprzet jesienny

 


Dostosuj mundur patrolowy do terenu »

Nowe kamizelki taktyczne poznaj ich zastosowanie »

linia taktyczna
kamizelka taktyczna

 


Jak postępować, gdy niebezpieczeństwo czai się na oceanie »
buty taktyczne

 


100% byczej skóry »

 Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych »


latarka na broń

 


Co jest niezbędne w mundurze komandosa »
buty taktyczne

 


Czeka Cię wyprawa po Tajdze? Czy wiesz, jakie ubranie wybrać »

Niezastąpiony sprzęt bushcraft - co wybrać »

noktowizja

 

 

 


Jakie możliwości daje Ci szybka wymiana szkieł balistycznych »
okulary balistyczne

 


Buty do lasu - które wybrać »

Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »


 


Niezbędnik żołnierza - co powinno się w nim znaleźć »
ubranie taktyczne

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja

 


Nie czekaj aż ktoś będzie lepszy zapisz się na trenig strzelecki »
kursy strzeleń

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Schludnie, wygodnie, taktycznie na każdą akcję »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Dla tych którzy ratują życie » Niezbędnik podróżnika - co warto mieć »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Rozpoczęcie szkolenia Aviation Detachment

W 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego rozpoczęło się wspólne polsko-amerykańskie szkolenie lotnicze w ramach Aviation Detachment Rotation 21-4.

17. promocji na 17. urodziny Kolby

Już od siedemnastu lat jesteśmy z Wami, wspierając Was wszystkich w realizowaniu hobby związanego z outdoorem, strzelectwem oraz myślistwem. Bez względu na to, czy jesteś strzelcem, turystą,...

Aktualny numer

3/2021
SPECIAL OPS 3/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 15 lat CBA
  • - Filipińscy Strzelcy śmierci
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl