Kilka dni później ten sam wóz był prezentowany podczas kieleckiego XXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego.Ta promocyjno-informacyjna ofensywa dotycząca pojazdu Hawkei związana jest zarówno z rozpoczętym w 2012 r. programem Pegaz, jak i ogłoszonym przez Inspektorat Uzbrojenia 21 sierpnia 2014 r. zapytaniem o informacje (RFI) w sprawie możliwości pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS).
Przeczytaj także: Jaki pojazd dla sił specjalnych?
Z tego powodu głównie wóz ten był prezentowany jako idealny kandydat na WPWS, choć możliwości jego zastosowania są znacznie szersze. Australijski pojazd z zainteresowaniem był również oglądany przez przedstawicieli Żandarmerii Wojskowej, w tym z Oddziałów Specjalnych z Warszawy oraz Mińska Mazowieckiego, które obecnie eksploatują m.in. opancerzone Dziki-2 „Gucio” produkcji AMZ Kutno.
Projekt Overlander
Hawkei to interesująca konstrukcja, zarówno ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne, jak i przyczyny jej powstania oraz rozwoju, które wiążą się z realizacją istotnego dla armii australijskiej wieloletniego i wieloetapowego programu wymiany pojazdów różnych kategorii. W ramach poszczególnych faz projektu Overlander – Land 121 zakupionych zostanie w sumie ok. 7500 szt. wozów różnych klas i towarzyszących im przyczep o wartości 7,5 biliona AUD. Jego celem jest nie tylko wymiana generacyjna pojazdów, ale również zwiększenie możliwości operacyjnych armii australijskiej, dostosowanie jej sprzętu do warunków współczesnego pola walki oraz poprawienie poziomu ochrony sił własnych.
Przeczytaj także: Pojazdy M-ATV dla polskich specjalsów?
Hawkei został wybrany w grudniu 2011 r., w ramach programu Land 121 faza 4 – Protected and Unprotected Light Vehicles, jako preferowany następca części z obecnie eksploatowanych nieopancerzonych Land Roverów 4×4 i 6×6 (1300 szt.), które również są zastępowane Mercedesami G-klasa (wersje 4×4 i 6×6) zakupionymi w liczbie 2146 szt. w 2007 (faza 3A) i 2011 r. (faza 5A).
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |