EAGLE w Polsce

EAGLE w Polsce
EAGLE w Polsce
Sonda
Czy służby specjalne w Polsce przygotowane są na? (Zagłosuj i skomentuj!)

W dniach 2-10 lutego 2012 roku na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku zostały zorganizowane – przez General Dynamics European Land Systems – dynamiczne pokazy opancerzonego pojazdu EAGLE dla przedstawicieli Sił Zbrojnych RP, innych służb mundurowych, a także reprezentantów fachowych mediów. Z konstrukcją, jej możliwościami oraz szczegółami oferty dotyczącej rodziny samochodów EAGLE zapoznali się również żołnierze, w tym z jednostek podległych Dowództwu Wojsk Specjalnych, a także Oddziałów Specjalnych Żandarmerii Wojskowej.

Prezentowany pojazd to już piąta generacja szwajcarskich „orłów” produkowanych przez założoną w 1950 r. w szwajcarskim Kreuzlingen firmę General Dynamics European Land Systems – MOWAG (dawniej MOWAG Motorwagenfabrik AG).

Od Humvee do DURO

Pierwsza generacja „orłów” – EAGLE I, II i III powstała w latach 90. ubiegłego stulecia (w produkcji od 1995 do 2003 roku) i bazowała na podwoziu Humvee, na którym zostało zamontowane opancerzone nadwozie, opracowane i wyprodukowane w Kreuzlingen. Dwie pierwsze wersje to opancerzone pojazdy rozpoznawcze, różniące się od siebie masą oraz ładownością, co wynikało z zastosowania innych wersji podwozia HMMWV. Armia szwajcarska zakupiła 156 EAGLE I (od 1995 roku) oraz 175 EAGLE II (od 1999 roku) i przyjęła je do uzbrojenia jako: Aufklärungsfahrzeug 93 i Aufklärungsfahrzeug 97. W latach 1995–1997 również Siły Zbrojne Danii zakupiły 36 sztuk EAGLE I, które otrzymały oznaczenie: Spejdervogn M/95 i były używane m.in. przez duńskie kontyngenty w Bośni, Albanii oraz Iraku.

EAGLE III, w którym także wykorzystano podwozie Humvee, to wóz rozpoznawczy/obserwacyjny artylerii przeznaczony do rozpoznania i namierzania celów oraz koordynowania ognia, wyposażony m.in. w odbiornik satelitarnego systemu pozycjonowania oraz wysuwany maszt, na którym zamontowana została głowica obserwacyjna BAA Rheinmetall Defence (dawniej STN ATLAS Elektronik). Armia szwajcarska zamówiła 120 EAGLE III. Pierwsze wozy, oznaczone lokalnie Schiesskommandant enfahrzeug 93, zostały dostarczone w 2002 roku.

Na początku 2003 roku rozpoczęto w MOWAG-u prace nad nowym lekkim pojazdem taktycznym – EAGLE IV, oferującym zarówno wysoką mobilność niezależnie od warunków terenowych, a także wysoki poziom ochrony, który dzięki modułowej konstrukcji nadwozia będzie można dostosować do potrzeb użytkownika, wynikających z konkretnej sytuacji operacyjno-taktycznej.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!


W nowej konstrukcji wykorzystano podwozie w układzie 4×4 z rodziny taktycznych pojazdów transportowych DURO (DUrable and RObust), do której prawa MOWAG nabył rok wcześniej od firmy Bucher-Guyer AG. Ich produkcja rozpoczęła się w 1976 roku, a pierwsze duże zamówienie na 3000 ciężarówek złożyła armia szwajcarska w 1994 roku. Wozy DURO oraz kolejne generacje – DURO II i DURO III trafi ły również do Bundeswehry (Rheinmetall YAK), a także sił zbrojnych Wenezueli, Wielkiej Brytanii, Malezji, Danii i Irlandii.

Wykorzystanie podwozia DURO pozwoliło na stworzenie zupełnie innego pojazdu, zarówno pod względem możliwości terenowych, poziomów ochronnych, jak i objętości nadwozia i ładowności, niż wcześniejsze odmiany EAGLE.

Jednym z charakterystycznych elementów podwozia DURO/EAGLE jest zawieszenie z systemem osi DeDion, które łączy w sobie cechy układu zależnego i niezależnego (małe masy nieresorowane i stałość geometrii kół). Nie ma tu oddzielnych osi i wahaczy, a jest jeden element odgrywający rolę zarówno osi, jak i prowadzącego ją wahacza. Każdy z nich ma jeden punkt podparcia w postaci przegubu kulowego zamontowanego mniej więcej w połowie długości pojazdu. Wahacze obu osi są połączone ze sobą centralnym, zintegrowanym stabilizatorem, którego zadaniem jest kompensacja przechyłów bocznych i równomierna „dystrybucja” nacisku na wszystkie koła. Każda z osi posiada także poprzeczne drążki reakcyjne, które wspomagają pracę głównego stabilizatora. Za tłumienie drgań oraz amortyzację odpowiadają sprężyny śrubowe oraz gazowo-olejowe amortyzatory teleskopowe.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  6
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 2/2012

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »

buty taktyczne

ubranie taktyczne

 


Polowanie - w jakim plecaku będzie najwygodniej »
plecak

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft

 


W jakich warunkach noktowizja zawieść nie może  »
noktowizja

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

Skąd pozyskać niezawodny sprzęt logistyczny »

buty wojskowe

sprzet logistyczny

 


W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »

 



Jak poprawić celność broni » Zegarki taktyczne, z którymi się nie zgubisz » 
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz rękawice do misji »
rekawice taktyczny

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmoznienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 


Przejdź szkolenie wysokościowo - ratownicze »

 



Ciekawostki z placu broni » Poznaj najlepszego przyjaciela operatora bojowego »
latarka taktyczna

 


Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Neutralizacje niebezpiecznych obiektów w Szczecinie

Specjaliści od podwodnych zadań z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża regularnie neutralizują zalegające pod wodą niebezpieczne pozostałości z okresu II wojny światowej. Tylko w ciągu ostatnich trzech dni...

Aktualny numer

1/2021
SPECIAL OPS 1/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - „Oczy” i „uszy” WS
  • - 10 lat SGO siła pasji
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl