Prezentowany pojazd to już piąta generacja szwajcarskich „orłów” produkowanych przez założoną w 1950 r. w szwajcarskim Kreuzlingen firmę General Dynamics European Land Systems – MOWAG (dawniej MOWAG Motorwagenfabrik AG).
Od Humvee do DURO
Pierwsza generacja „orłów” – EAGLE I, II i III powstała w latach 90.
ubiegłego stulecia (w produkcji od 1995 do 2003 roku) i bazowała na
podwoziu Humvee, na którym zostało zamontowane opancerzone nadwozie,
opracowane i wyprodukowane w Kreuzlingen. Dwie pierwsze wersje to
opancerzone pojazdy rozpoznawcze, różniące się od siebie masą oraz
ładownością, co wynikało z zastosowania innych wersji podwozia HMMWV.
Armia szwajcarska zakupiła 156 EAGLE I (od 1995 roku) oraz 175 EAGLE II
(od 1999 roku) i przyjęła je do uzbrojenia jako: Aufklärungsfahrzeug 93 i
Aufklärungsfahrzeug 97. W latach 1995–1997 również Siły Zbrojne Danii
zakupiły 36 sztuk EAGLE I, które otrzymały oznaczenie: Spejdervogn M/95 i
były używane m.in. przez duńskie kontyngenty w Bośni, Albanii oraz
Iraku.
EAGLE III, w którym także wykorzystano podwozie Humvee, to
wóz rozpoznawczy/obserwacyjny artylerii przeznaczony do rozpoznania i
namierzania celów oraz koordynowania ognia, wyposażony m.in. w odbiornik
satelitarnego systemu pozycjonowania oraz wysuwany maszt, na którym
zamontowana została głowica obserwacyjna BAA Rheinmetall Defence
(dawniej STN ATLAS Elektronik). Armia szwajcarska zamówiła 120 EAGLE
III. Pierwsze wozy, oznaczone lokalnie Schiesskommandant enfahrzeug 93,
zostały dostarczone w 2002 roku.
Na początku 2003 roku rozpoczęto
w MOWAG-u prace nad nowym lekkim pojazdem taktycznym – EAGLE IV,
oferującym zarówno wysoką mobilność niezależnie od warunków terenowych, a
także wysoki poziom ochrony, który dzięki modułowej konstrukcji
nadwozia będzie można dostosować do potrzeb użytkownika, wynikających z
konkretnej sytuacji operacyjno-taktycznej.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |
W nowej konstrukcji wykorzystano podwozie w układzie 4×4 z
rodziny taktycznych pojazdów transportowych DURO (DUrable and RObust),
do której prawa MOWAG nabył rok wcześniej od firmy Bucher-Guyer AG. Ich
produkcja rozpoczęła się w 1976 roku, a pierwsze duże zamówienie na 3000
ciężarówek złożyła armia szwajcarska w 1994 roku. Wozy DURO oraz
kolejne generacje – DURO II i DURO III trafi ły również do Bundeswehry
(Rheinmetall YAK), a także sił zbrojnych Wenezueli, Wielkiej Brytanii,
Malezji, Danii i Irlandii.
Wykorzystanie podwozia DURO pozwoliło
na stworzenie zupełnie innego pojazdu, zarówno pod względem możliwości
terenowych, poziomów ochronnych, jak i objętości nadwozia i ładowności,
niż wcześniejsze odmiany EAGLE.
Jednym z charakterystycznych
elementów podwozia DURO/EAGLE jest zawieszenie z systemem osi DeDion,
które łączy w sobie cechy układu zależnego i niezależnego (małe masy
nieresorowane i stałość geometrii kół). Nie ma tu oddzielnych osi i
wahaczy, a jest jeden element odgrywający rolę zarówno osi, jak i
prowadzącego ją wahacza. Każdy z nich ma jeden punkt podparcia w postaci
przegubu kulowego zamontowanego mniej więcej w połowie długości
pojazdu. Wahacze obu osi są połączone ze sobą centralnym, zintegrowanym
stabilizatorem, którego zadaniem jest kompensacja przechyłów bocznych i
równomierna „dystrybucja” nacisku na wszystkie koła. Każda z osi posiada
także poprzeczne drążki reakcyjne, które wspomagają pracę głównego
stabilizatora. Za tłumienie drgań oraz amortyzację odpowiadają sprężyny
śrubowe oraz gazowo-olejowe amortyzatory teleskopowe.