Milipol 2015 (cz. 2)
Pojazd Panhard PVP Mk3 Dagger
Na ubiegłorocznej edycji Międzynarodowej Wystawy Bezpieczeństwa Wewnętrznego Milipol Paris prezentowane było m.in. wyposażenie francuskich jednostek kontrterrorystycznych: RAID oraz GIGN, w tym także nowe, które zostało zakupione po zamachach terrorystycznych w Paryżu w styczniu 2015 roku („SPECIAL OPS” 1/2015 i 2/2015).
Zdjęcia: Mateusz J. Multarzyński
Zobacz także
Redakcja Tapeta SPECIAL OPS z kalendarzem na pulpit (październik 2021)
Dla wszystkich czytelników magazynu i portalu SPECIAL OPS przygotowaliśmy specjalną tapetę z kalendarzem na pulpit na październik 2021.
Dla wszystkich czytelników magazynu i portalu SPECIAL OPS przygotowaliśmy specjalną tapetę z kalendarzem na pulpit na październik 2021.
Tomasz Łukaszewski Tam, gdzie szkoli się ratowników taktycznych
Wojskowe Centrum Kształcenia Medycznego w Łodzi jest jedynym tego typu ośrodkiem w Polsce zajmującym się kształceniem i szkoleniem medycznym żołnierzy i personelu medycznego w zakresie medycyny pola walki...
Wojskowe Centrum Kształcenia Medycznego w Łodzi jest jedynym tego typu ośrodkiem w Polsce zajmującym się kształceniem i szkoleniem medycznym żołnierzy i personelu medycznego w zakresie medycyny pola walki na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Rocznie szkoli się tu około czterech tysięcy żołnierzy.
Redakcja Tapeta SPECIAL OPS z kalendarzem na pulpit (styczeń 2020)
Dla wszystkich czytelników magazynu i portalu SPECIAL OPS przygotowaliśmy specjalną tapetę z kalendarzem na pulpit na styczeń 2020.
Dla wszystkich czytelników magazynu i portalu SPECIAL OPS przygotowaliśmy specjalną tapetę z kalendarzem na pulpit na styczeń 2020.
Na wspólnym stoisku francuskich kontrterrorystów można było zobaczyć nowe opancerzone pojazdy Panhard PVP Mk3 Dagger dostarczone przez Renault Trucks Defense Group jednostce RAID (na targach prezentowany był również wóz Renault Sherpa Light APC), której funkcjonariusze otrzymali także hełmy Exfil Ballistic firmy Team Wendy, tarcze balistyczne Tencate Targa-Light CX-900TLDV Ergo (w zamian za zniszczone podczas szturmu sklepu „Hyper Cacher”) oraz gogle noktowizyjne AN/PVS-15 M953 firmy Nightline. Nowe hełmy (masa: dla roz. M/L 1180 g, dla roz. L/XL 1250 g) zapewniają ochronę balistyczną na poziomie NIJ IIIA (STD 0106.01/0108.01), a tarcze (masa: 12,5 kg) na poziomie NIJ III (STD 0108.01) + 5,45x39 MSC.
Robot pirotechniczny aunav.NEXT
Na stoisku hiszpańskiej firmy Porytecsa prezentowany był m.in. jedyny w swoim rodzaju robot pirotechniczny – aunav.NEXT, wyposażony w dwa ramiona robocze. Jest on przeznaczony do szerokiego zakresu działań (EOD/IED/CBRN) i może być wyposażony w różnego rodzaju akcesoria robocze.
Oba ramiona są zamontowane na obrotowych podstawach o zakresie ruchu 360°, co ma zapewnić ich pełną funkcjonalność nawet w ograniczonej przestrzeni. Większe z ramion o napędzie hydraulicznym, zamontowane centralnie, może podnosić ciężary o masie do 250 kg.
Świadomość sytuacyjną operatorowi urządzenia zapewnia jedna obrotowa kamera PTZ (pan–tilt–zoom) oraz 5 zabudowanych na stałe. Istnieje możliwość rozbudowy systemu obserwacji o kolejne kamery, zarówno obrotowe, jak i stałe, a także działające w podczerwieni.
Robot aunav.NEXT wyposażony jest w napęd kołowo-gąsienicowy (trzy pary kół), dzięki czemu ma on mieć zapewnioną lepszą mobilność w terenie zurbanizowanym, w tym w trakcie pokonywania schodów, oraz doskonałą trakcję na śniegu, błocie czy piasku.
Baterie pozwalają na 5 godzin pracy. Zasięg urządzenia to maksymalnie 700 m w terenie zurbanizowanym i 3000 m w terenie otwartym.
Masa aunav.NEXT wynosi 495 kg, a jego wymiary to odpowiednio: 1553/730/1150 mm (długość/szerokość/wysokość).
Na stoisku Porytecsa prezentowano również zrobotyzowane ramię CID, które było montowane m.in. na hiszpańskich pojazdach minoodpornych RG-31 używanych przez patrole EOD w Afganistanie.
Francuski FLAMS
Francuska firma Centigon France SAS (dawniej AMS France), należąca do belgijskiej Carat Security Group, jednego z największych producentów pojazdów opancerzonych, zaprezentowała w Paryżu swój najnowszy pojazd opancerzony – Centigon FLAMS (Fast Light Assault Modular System), zbudowany na podwoziu Toyoty Land Cruiser 200 V8. Został on wyposażony w system szturmowy VBAS (Vehicle Borne Assault System) opracowany przez Centigon we współpracy z brytyjską firmą FSD (Force Development Services), pozwalający na wejście do pomieszczeń znajdujących się na wysokości do 8 metrów. W jego skład wchodzi m.in. podnoszona rampa szturmowa FAR (Forward Assault Ramp) o długości 2,7 m, montowany na niej FRS (Fast Rope System) umożliwiający zjazd z rampy po linie, 4-częściowy zestaw drabin szturmowych TAL (Tactical Assault Ladder), które mogą być łączone ze sobą, zamontowana z tyłu pojazdu drabina RPAL (Roof Platform Access Ladders), umożliwiająca wejście na zainstalowaną na dachu platformę VBAS oraz inne akcesoria zwiększające użyteczność całego systemu, w tym umożliwiające szturm na pokład samolotu np. Boening 747. Istotną z punktu widzenia cechą tego rozwiązania jest możliwość jego szybkiego, w czasie ok. 10 minut, demontażu z pojazdu. VBAS w podstawowej konfiguracji waży ok. 300 kg.
W celu zapewnienia kierowcy lepszej widoczności, zwłaszcza w trakcie działań z podniesioną rampą szturmową i podjeżdżania pod wysokie obiekty, na dachu pojazdu, powyżej górnej krawędzi szyby czołowej, zamontowano dodatkowe kuloodporne okno pochylone pod kątem 45°.
Nowe, opancerzone 5-drzwiowe, 8-miejscowe nadwozie wozu Centigon FLAMS zapewnia ochronę balistyczną na poziomie FB 7 wg EN 1522/EN 1523 (dach, boki oraz przód i tył) i FB 6 wg DIN EN 1063 (szyby kuloodporne). Podłoga nadwozia została zabezpieczona na wypadek jednoczesnej eksplozji dwóch granatów ręcznych DM51. Całe nadwozie pokryte jest poliuretanową powłoką ochronną LINE-X, charakteryzującą się wysoką odpornością na ścieranie, uderzenia oraz ochroną antykorozyjną. Dodatkowo zwiększa ona poziom odporności na odłamki oraz otwarty ogień.
Wykorzystywane do budowy pojazdu bazowe podwozie Toyoty LC 200 może być wyposażone w jeden z dwóch silników V8: diesla D-4D o poj 4,5 l i mocy 173 kW/235 KM lub benzynowy o poj. 5,7 l i mocy 283 kW/381 KM. O ile sam układ napędowy pozostał bez zmian, to ze względu na wzrost masy modyfikacjom poddano zawieszenie oraz układ hamulcowy.
Do standardowego wyposażenia Centigon FLAMS należą m.in. koła z oponami BF Goodrich AT o rozmiarze 265/85R18 i wkładkami run flat CRF (Compisite Run Flat) firmy Hutchinson, wewnętrzne panele (na ścianach, drzwiach, dachu) z systemem MOLLE, luki strzelnicze w drzwiach, kamera cofania, wzmocniony alternator, specjalne lekkie fotele „desantu” (dwa przednie to seryjne Toyoty) itp. Do opcjonalnego wyposażenia należą m.in. wyciągarka, automatyczny system gaśniczy kabiny, system zaciemnienia, system obserwacji strefy wokół pojazdu z 4 kamerami HD.
Pierwszym odbiorcą nowych pojazdów jest belgijska jednostka CGSU (Commissariaat-Generaal/Commissariat-Général Special Units) Policji Federalnej (Federale Politie/Police Fédérale), która zamówiła trzy wozy, a pierwszy z nich miał być dostarczony do testów na początku br.
Firma Centigon France SAS oferuje swój pojazd również polskiej policji, która pod koniec 2015 roku zainicjowała proces pozyskania Lekkich Transporterów Opancerzonych (LTO) przeznaczonych dla Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji, Wydziału Realizacyjnego KSP oraz Biura Operacji Antyterrorystycznych KGP. Zgodnie z zarządzeniem nr 9 Komendanta Głównego Policji z maja 2015 r. SPAP-y oraz WR KSP powinny mieć po jednym LTO, a BOA dwa takie pojazdy, co daje łączną liczbę 12 szt.
HMV Survivor I
Kolejną firmą obecną na Milipolu, która na pewno zaoferuje swoje produkty polskiej policji, była austriacka Franz Achleitner Fharzeugbau und Reifenzentrum GmbH, prezentująca pojazd HMV (High Mobility Vehicle) Survivor I. Pierwsza wersja tego wozu bazowała na podwoziu Toyoty LC 200, co w efekcie powodowało ograniczenia w możliwościach rozwoju konstrukcji, zwiększania jej możliwości transportowych czy podnoszenia poziomów ochrony.
W 2012 r. zaprezentowano nową konstrukcję stworzoną od podstaw przez zespół inżynierów Achleitnera.
Trzydrzwiowe, opancerzone nadwozie typu monocoque może pomieścić do 10 żołnierzy (2+8). Maksymalny poziom ochrony balistycznej dla tego wozu to 2 wg STANG 4569, a przeciwminowej – 1 wg STANG 4569.
W pojeździe zamontowany jest 6-cylindrowy silnik M16 firmy Steyr Motors, osiągający moc 180 kW/245 KM oraz maksymalny moment obrotowy 925 Nm, który połączony jest z automatyczną skrzynią biegów Allison.
Stały napęd wszystkich kół (4WD) realizowany jest za pośrednictwem 2-biegowej skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej GHM. Zarówno mechanizmy różnicowe w sztywnych mostach (konstrukcja firmy Achleitner) oraz centralny dyferencjał posiadają 100% blokady.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 10 250 kg, przy czym masa wozu gotowego do działań to 12 500 kg, w tym 1750 kg to ładowność.
Streit Group
Również międzynarodowa Streit Group wykazuje od kilku lat zainteresowanie polskim rynkiem, choć jej przedstawiciele nie ukrywają, że wolumen potencjalnych zamówień ze strony naszych służb czy wojska jest wielokrotnie mniejszy od typowych realizowanych przez tę firmę kontraktów. Można jednak przypuszczać, że pomimo nieudanego „debiutu” w programie SILO („SPECIAL OPS” 2/2015) Streit Group zaoferuje również swoje konstrukcje w programach pozyskania nowych opancerzonych wozów dla policyjnych kontrterrorystów i prewencji.
Jednym z tych pojazdów może być prezentowana w Paryżu Cobra, bazująca również na podwoziu Toyoty LC 200 z silnikami V8: benzynowym lub diesla. Opancerzone nadwozie (3- lub 5-drzwiowe) zapewnia ochronę na poziomie FB 6 wg EN 1522/EN 1523. Na pojeździe może być zamontowany również system VBAS firmy FSD. Z kolei oddziałom prewencji może zostać zaoferowany większy pojazd – Spartan Maxi, bazujący na podwoziu cieżarówki Renault Midlum.