Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

EUROSATORY 2012 Mateusz J. Multarzyński
Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone sprzętowi i wyposażeniu dla wojsk oraz służb porządku publicznego. Zgromadziły ponad 1300 wystawców z 54 krajów świata. Wśród nich - osiemnastu przedstawicieli z Polski.
Zobacz także
Redakcja Targi POLSECURE 2023

Targi POLSECURE pojawiły się w kalendarzu Targów Kielce zaledwie w zeszłym roku, a biorąc pod uwagę dane liczbowe, zostały już zauważone. W ubiegłym roku powierzchnia wystawy zajmowała nieco ponad 3000...
Targi POLSECURE pojawiły się w kalendarzu Targów Kielce zaledwie w zeszłym roku, a biorąc pod uwagę dane liczbowe, zostały już zauważone. W ubiegłym roku powierzchnia wystawy zajmowała nieco ponad 3000 metrów kwadratowych, w tym roku wystawa urosła ponad 100% - powierzchnia wystawiennicza zajęła blisko 6500 metrów kwadratowych. Wystawę odwiedziło ponad 5000 zwiedzających.
Redakcja Nagrody targów Polsecure rozdane!

W trakcie II Międzynarodowych Targów Polsecure wybrane firmy doceniono wyróżnieniami specjalnymi Komendanta Głównego Policji i Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, a także nagrodą Komendanta Głównego...
W trakcie II Międzynarodowych Targów Polsecure wybrane firmy doceniono wyróżnieniami specjalnymi Komendanta Głównego Policji i Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, a także nagrodą Komendanta Głównego Straży Granicznej „Laur Graniczny”. Podczas uroczystej gali wręczono również nagrody Polsecure oraz wyróżnienia i nagrody Top Design.
Redakcja Targi POLSECURE dla służb mundurowych znów w Targach Kielce

Nowoczesny sprzęt, ważne tematy konferencji – szeroko pojęte bezpieczeństwo wciąż jest tematem pilnym i aktualnym. Debiut wystawy poświęconej bezpieczeństwu publicznemu gwarantowanemu przez służby mundurowe...
Nowoczesny sprzęt, ważne tematy konferencji – szeroko pojęte bezpieczeństwo wciąż jest tematem pilnym i aktualnym. Debiut wystawy poświęconej bezpieczeństwu publicznemu gwarantowanemu przez służby mundurowe resortu MSWiA w 2022 roku był niezwykle udany. Kolejna edycja Międzynarodowych Targów POLSECURE odbędzie się w Targach Kielce już za dwa tygodnie.
Iveco LMV SF
Na Eurosatory Iveco zaprezentowało LMV SF w podobnej konfiguracji co podczas zeszłorocznego MSPO, ale wzbogaconej o pewne elementy wyposażenia, jak wyrzutnie 40-mm granatów, z których można wystrzeliwać różnego typu amunicję, także tzw. niezabijającą. LMV SF jest tworzony we współpracy z norweską firmą Arctic Trucks, która specjalizuje się w różnego typu modyfikacjach pojazdów, także przeznaczonych dla sił specjalnych.
Zobacz galerię zdjęć z targów EUROSATORY
Sherpa z rampą
Renault Sherpa Light Scout w wersji opancerzonego pojazdu dla sił bezpieczeństwa i policji, który został wyposażony w podnoszoną hydraulicznie rampę szturmową. Wnętrze wozu może pomieścić do 10 osób, które dzięki zamontowanej rampie (również mieszczącej do 10 ludzi) mogą szturmować budynki, samoloty lub pokonywać ogrodzenia o wysokości do 8,65 m. Przy masie całkowitej rzędu 10,2–10,9 tony, ładowność Sherpa Light wynosi 1,5-2,2 tony. Pojazd napędzany jest silnikiem Diesla Renault MD-5 o mocy 158 kW (215 KM) przy 2300 obr./min i osiągającym maksymalny moment obrotowy 800 Nm przy 1200-1700 obr./min. Renault Sherpa Light Scout w widocznej na zdjęciu konfiguracji zostały zamówione przez Indonezję.
Supacat
Poza znanym i opisywanym na łamach magazynu SPECIAL OPS HMT400/Jackal firma Supacat Ltd. zaprezentowała również zmilitaryzowany terenowy samochód rajdowy - Wildcat. Jest to sprawdzona w rajdach typu cross-country konstrukcja brytyjskiej firmy QT Services, bazująca na podzespołach marki Land Rover. Ten dwuosobowy pojazd ważący 2580 kg może być napędzany jednym z 3 silników: wysokoprężnym o mocy 160 KM, benzynowym V6 o mocy 315 KM lub V8 o mocy 270 KM. Zbiornik paliwa o pojemności 365 litrów zapewnia Wildcatowi maksymalny zasięg 2970 km. Pojazd może być wyposażony m.in. w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm.
Zobacz także: IWA & Outdoor Classics 2012
Jeep SAS
Na stoisku Rheinmetall swoją premierę miał pick-up Amarok M LMPV (Light Multi-Purpose Vehicle), który został włączony do oferty Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). Pojazd ten bazuje na cywilnym modelu Volkswagena o tej samej nazwie, został jednak zmodyfikowany w celu zwiększenia masy całkowitej do 3,5 tony oraz spełnienia wymagań potencjalnych wojskowych odbiorców. Amarok M jest dostępny w wersji z pojedynczą (singel cab) oraz podwójną kabiną (double cab), która mieści do 4 w pełni wyposażonych żołnierzy, ich uzbrojenie indywidualne, środki łączności oraz dodatkowe wyposażenie. Ładowność odmiany singel cab wynosi 1396 kg, a double cab - 1259 kg. Pojazd jest napędzany 2-litrowym silnikiem Diesla dostępnym w trzech wersjach mocowych: 90 kW (120 KM), 120 kW (163 KM) oraz 132 kW (180 KM), który może współpracować z 6-biegową manualną lub 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Prezentowany na Eurosatory Amarok M wyposażony był m.in. w elektrycznie napędzaną obrotnicę uzbrojoną w automatyczny granatnik kal. 40 mm.
Toyota Big Foot
Czeska firma SVOS, przerabiająca Toyoty i Land Rovery dla czeskich sił specjalnych, wspólnie z Arctic Trucks Defence zaprezentowały pojazd HiMO LC 200 (Civil Looking High Mobility Military Mission Vehicle), bazujący na Toyocie LC 200, którego 12 szt. zakupiła armia litewska w celu wsparcia m.in. kontyngentu operującego w Afganistanie. Czesi odpowiadają za opancerzenie Toyoty, a Skandynawowie wykonują pozostałe przeróbki, na przykład modyfikują zawieszenie, układ elektryczny (12 V/24 V), elektroniczny oraz wyposażają pojazd w różne akcesoria, w tym także uzbrojenie w postaci zdalnie sterowanego modułu strzeleckiego PROTECTOR Super Lite firmy Kongsberg. W zależności od potrzeb odbiorcy HiMO LC 200 może być wyposażony w trzy rozmiary kół: 35”, 37” oraz 42”, co wiąże się oczywiście z koniecznymi zmianami w podwoziu, które przy największym rozmiarze obejmują nie tylko wymianę elementów zawieszenia, ale także i mostów.
Sherpa Special Forces
Pokazany w tym roku Renault Sherpa Light Special Forces Heavy to już pojazd w docelowej konfiguracji, stworzony pod konkretne wymagania. Ma odkryte, 3-drzwiowe nadwozie, mieszczące 5-osobową załogę (2+3). Masa bojowa pojazdu to 14,8 t, ładowność - 2,6 t, zaś jego zasięg wynosi 1000 km. Istnieje możliwość montażu osłon balistycznych
i przeciwminowych (nadwozie posiada odpowiednie punkty mocowania) oraz kuloodpornej dzielonej i składanej przedniej szyby. Na samochodzie poza obrotnicą zintegrowaną z klatką przeciwkapotażową, z montażem dla różnych typów uzbrojenia (km, GA), przewidziano kilka dodatkowych punktów instalacji uchwytów dla karabinów maszynowych. W skład jego wyposażenia wchodzi również komplet akcesoriów przydatnych w pokonywaniu trudnego terenu (łopaty, podnośnik hi-lift, trapy pod koła itp.), różnego rodzaju uchwyty, kosze, systemy mocowania ładunku oraz taktyczny system łączności wysokiej częstotliwości Melchior firmy Thales.
Francuskie specjały
Firma ACMAT jest dostawcą wysokomobilnych pojazdów ciężarowych VLRA, opancerzonych BASTION oraz pickupów ALTV dla armii francuskiej oraz sił specjalnych. Do działań SOF przeznaczone są m.in. wozy BASTION PAT SAS oraz ALTV Torpedo. Ten pierwszy to opancerzony pojazd z otwartą górą nadwozia, dedykowany do wsparcia długotrwałych działań, wyposażony w silne uzbrojenie oraz bogaty zestaw środków łączności, zapewniający wysoką mobilność i wysoki poziom ochrony załogi. Pickup ALTV (All-Wheeled Light Tacticla Vehicle) bazuje na podwoziu Nissana Navara, które zostało poddane modyfikacjom, m.in. w celu zwiększenia dzielności terenowej oraz ładowności do 1,4 t, i zmilitaryzowane. Firma ACMAT oferuje 8 wersji swojego pickupa, w tym otwartą odmianę Torpedo, przeznaczoną dla jednostek aeromobilnych oraz sił specjalnych. Pojazd ten może osiągać maksymalną prędkość 160 km/h oraz przejechać dystans 1600 km (pojemność zbiornika paliwa to 170 litrów). Na tegorocznym Eurosatory prezentowany był ALTV Torpedo o poprawionych właściwościach terenowych (powiększony prześwit oraz kąt zejścia).
Pickup dla SF
Na tegorocznym Eurosatory swoją europejską premierę miał nowy pojazd Navistar Defence - International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), który powstał na bazie opracowanego przez Indigen Armor oraz SAIC wozu NSTT (Non-Standard Mobility Vehicle). Konstrukcja ta ma spełniać wymagania programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle), który został ogłoszony przez USSOCOM w celu pozyskania nowych pojazdów dla amerykańskich wojsk specjalnych. Wozy te mają zastąpić obecnie używane HMMWV w wersjach specjalnych GMV, GMV-N oraz odmian opancerzonych znajdujących się na wyposażeniu US Army Special Forces, 75. Pułku Rangers i US Navy SEAL.
STOV charakteryzuje się dużą mobilnością i ładownością (2903 kg) oraz jest przygotowany do pełnej integracji z systemami C4ISR. Kabina pojazdu, będąca opancerzoną cytadelą, zapewnia ochronę na poziomie B6. Zgodnie z wymaganiami GMV 1.1 wymiary SOTV (dł. 5334 mm, szer. 1931 mm, wys. 1829 mm) pozwalają na jego transport na pokładzie MH-47.
Pegaz dla specjalsów
Firma Jankel Armouring Ltd. zaprezentowała nowy pojazd: Jeep J8 Pegasus SOV (Special Operations Vehicle), będący głęboko zmodyfikowaną wersją Jeepa J8 dostosowaną m.in. do transportu na pokładzie śmigłowca CH-47. Pojazd ma całkowicie nowe, większe nadwozie (przystosowane do montażu opancerzenia na poziomie 1 wg STANG 4569). Zmieniono także osie napędowe, które wyposażone są w mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu oraz zawieszenie (prześwit zwiększony do 274 mm). Z tyłu zamontowano poduszki powietrzne umożliwiające regulację wysokości pojazdu, co pozwala na jego załadunek do śmigłowca bez konieczności demontażu uzbrojenia. Z oryginalnego Jeepa J8 pozostała rama, turbodoładowany silnik Diesla VM o poj. 2.8 oraz automatyczna skrzynia biegów i redukcyjna. DMC Pegasusa to 4500 kg, a jego ładowność to 1500 kg. Pojazd wyposażony jest w 4 fotele, przy czym tylne mają obrotowe podstawy umożliwiające ustawienie ich bokiem do kierunku jazdy. Główne uzbrojenie w postaci np. karabinu maszynowego kal. 12,7 mm zamontowane jest na obrotnicy umieszczonej na klatce bezpieczeństwa stanowiącej integralną część nadwozia Pegasusa. Prezentowany pojazd był wyposażony w bogaty zestaw urządzeń i systemów C4I firmy Kongsberg.
Hybrydowe słuchawki
3M Peltor ComTac IV to najnowsze (4. generacja) wcielenie aktywnych ochronników słuchu przeznaczonych do współpracy z indywidualnymi systemami łączności. Poza ochroną słuchu, możliwością prowadzenia komunikacji radiowej przy wysokim natężeniu hałasu, ComTac IV zapewniają również odpowiedni poziom świadomości sytuacyjnej. Są także zaprojektowane w sposób umożliwiający ich komfortowe użycie wraz z różnego typu hełmami.
Polaris MRZR
Nowe pojazdy ze stajni Polarisa - MRZR powstały we współpracy z amerykańskimi specjalsami. Prezentowany na Eurosatory model MRZR 4 przeznaczony jest do transportu 4 ludzi oraz ich wyposażenia indywidualnego. Istnieje również możliwość transportu do 2 rannych na noszach umieszonych z tyłu wzdłuż osi pojazdu. Polaris MRZR napędzany jest benzynowym silnikiem o poj. 875 cm3 i mocy 88 KM. Standardowy zbiornik paliwa mieści 27,4 l. Pojazd przystosowany jest do transportu na pokładzie pionowzlotu CV-22, w tym celu jednak złożona musi być klatka przeciwkapotażowa, którą to czynność można wykonać bez użycia narzędzi (wysokość oraz szerokość pojazdu redukowana jest do 1524 mm). Elektroniczne wspomaganie kierownicy dostosowujące wydajność do prędkości oraz bezstopniowa skrzynia biegów ułatwiają prowadzenie MRZR w trudnym terenie. Na pojeździe może być zamontowane różnego rodzaju wyposażenie, a nawet uzbrojenie, jednak jest to już kwestia indywidualnych wyborów przyszłych użytkowników, stąd firma Polaris prezentowała jedynie „gołego” MRZR 4.
GARM Combat
Norweski producent NFM Group prezentował podczas EUROSATORY system odzieży GARM® Combat, w którego skład wchodzą m.in. bluzy i softshelle, wykonany z dzianin: Polartec® Power Dry® FR, Polartec® Power Stretch® FR and Polartec® Power Shield® FR, które dzięki ich ogniotrwałym właściwościom chronią przed poparzeniami, a są przy tym lekkie i doskonale odprowadzają wilgoć, nadając się do noszenia zarówno podczas upałów, jak i w trakcie zimowych akcji w terenie.