(Mała) elektromobilność dla służb mundurowych

Przewaga dzięki elektromobilności staje się faktem również w segmencie służb bezpieczeństwa publicznego
Marcin  Kaczmarek, Radosław  Tyślewicz  /  13-12-2021  /  1
(Mała) elektromobilność dla służb mundurowych
(Mała) elektromobilność dla służb mundurowych

Po blisko dwudziestu latach od oficjalnej prezentacji pojazdu pomysłu Deana Kamena z USA, powszechnie znanego jako Segway, można być już w stu procentach pewnym, że pojazdy o napędzie elektrycznym na stałe wpisały się funkcjonowanie służb mundurowych. Mało tego, po tym trudnym okresie wstępnym, w perspektywie kolejnych 5-10 lat będą stanowić o przewadze taktycznej i większej efektywności działania tych służb, które zdołają tego typu pojazdy zaimplementować w swojej działalności. Świat nie toleruje próżni, dlatego dziś mamy już na rynku dużą grupę producentów i mnogość modeli pojazdów tego typu, również w Polsce.

Pojazdy elektryczne

Pojazd elektryczny – to pojazd wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania (Ustawa z dnia 11 lipca 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 110)).

Projekty badawczo-rozwojowe dotyczące pojazdów o napędzie elektrycznym czy docelowa modyfikacja pojazdów kołowych z funkcji czysto transportowych do mobilnych punktów ładowania niezbędnych dla systemów wykorzystywanych przez tzw. żołnierza przyszłości pojawiły się jeszcze przed 2010 rokiem. Nawet poczciwy Honker miał być obiektem tego typu prac. Podobne realizacje dotknęły też w tamtym czasie za granicą legendarnego Defendera. W ostatnich dwóch latach siły specjalne systematycznie testują konstrukcje rowerów i motocykli napędzanych elektrycznie. Współczesna technologia pojemności baterii, jak i ogólnej masy tego typu pojazdów, pozwala na ich taktyczne wykorzystywanie i tym samym wdrażanie nawet w tak wymagającym rodzaju sił zbrojnych. Skoro na electric bike może realizować zadanie operator jednostki specjalnej, to czemu nie funkcjonariusz innych służb czy formacji odpowiedzialnych za wsparcie oddziałów liniowych czy obiektów infrastruktury krytycznej?

VELEX OFF-ROAD X2

Napęd elektryczny na dobre zadomowił się na rynku pojazdów cywilnych, w tym jako pojazdy dla służb ochrony, szczególnie w obiektach wielkopowierzchniowych jak lotniska, terminale pasażerskie i HUB-y transportowe czy terminale kontenerowe. Było to też pierwsze i chyba najbardziej widoczne zastosowanie pionierskiej w tym zakresie konstrukcji Segwaya, który jednak nie podbił całego świata jak spodziewano się w 2002 roku. Mimo to zdaje się, że możliwości wykorzystywania pojazdów elektrycznych zaczynają rozwijać się nie tylko przy udziale rozmaitych służb, ale wręcz wypierają pojazdy konwencjonalne. Policja, Straż Miejska, służby ochrony fizycznej czy Straż Leśna parków narodowych kończy okres testów oraz eksperymentalnego wykorzystywania tego typu konstrukcji i wkracza w etap ich wdrażania do służby.

Pojazdy elektryczne z racji swoich największych zalet, takich jak: mała sygnatura akustyczna, minimalny ślad termiczny oraz niska emisyjność, stwarzają nowe możliwości taktyczne dzięki zmniejszeniu szansy na wykrycie przez potencjalnego przeciwnika (operowanie w mniejszej odległości od pozycji wroga) czy możliwość szybkiego przemieszczania się w rejonach objętych ruchem wyłącznie pieszym (np. deptaki) i szczególnej ochrony przyrodniczej oraz konieczności redukcji zagrożenia pożarowego i hałasu (np. w Karkonoskim Parku Narodowym w ramach projektu „Lasy energii” testowano w pełni elektryczny, polski samochód terenowy Sokół 4x4.).

Policja w Niemczech

Nowoczesne akumulatory

Duża pojemność nowoczesnych akumulatorów Li-Ion (znaczny zasięg, stosunkowo wysoka prędkość), wysoki moment obrotowy napędu z racji zastosowanego napędu elektrycznego, niski nacisk jednostkowy na grunt (niska masa pojazdu, niskociśnieniowe ogumienie) dają świetną kombinację parametrów związanych z poruszaniem się w trudnym terenie predysponując tego typu pojazdy do wykorzystania w działaniach zwiadu – rozpoznania, jak również straży granicznej, wspierając w znaczący sposób patrol pieszy (większy zasięg operowania przy znaczącej poprawie komfortu użytkownika).

W zastosowaniach stricte patrolowo-porządkowych Policja, Straż Miejska (mowa w tym przypadku o konstrukcji Segway) napęd elektryczny swoją bezemisyjnością (możliwość zastosowania w pomieszczeniach zamkniętych), zasięgiem (ok. 30 km), prędkością (w granicach 20 km/h), komfortem użytkowania (czas ładowania ok. 3 h), znikomą awaryjnością, a przede wszystkim ekonomicznością (jedno ładowanie typowej baterii to koszt ok. 50 gr) zdecydowanie góruje nad rozwiązaniami opartymi na silnikach spalinowych.

Pojazdy Velex

Przykładem takich konstrukcji może być oferta firmy VELEX - krajowego lidera zaopatrzenia służb mundurowych w tego typu pojazdy, której oferta rozwiązań obejmuje zarówno konstrukcje typu Segway (w tym w wersji terenowej VELEX OFF-ROAD X2), jak i QUAD (Quad Elektryczny VELEX E-ATV K270 oraz skuter elektryczny 4x4 VELEX model TRAVELER 4). Już dziś firma dostarczyła pojazdy elektryczne dla służby Straży Ochrony Lotnisk, Służby Celnej (np. Lotniska Chopina w Warszawie), MON, firmom zajmującym się ochroną, jak np. Solid, Raptor, PAO, Major, VANGUARD. Dowiedz się więcej >>

VELEX OFF-ROAD X3

Dla sytuacji wymagających poruszania się po szczególnie wymagającym terenie stworzony został pojazd VELEX OFF-ROAD X3 - największy seryjnie produkowany pojazd typu segway. Został on wyposażony w ogromne koła 22 calowe (22x10-10) napędzane dwoma silnikami o mocy szczytowej blisko 4000W. Do zasilania zastosowano dwa rodzaje akumulatorów: standardowy 72V / 10Ah i opcjonalny 72V / 16Ah. 

Konstrukcja tegfo modelu, podobnie jak innych, jest bardzo wytrzymała. Producent zadbał ponadto o jego mobilność. Do przewożenia łatwo można wypiąć kierownicę za pomocą odblokowania jednego zaczepu.

Quady elektryczne

Quady elektryczne są pojazdami zero-emisyjnymi, co jest szczególnie ważne ze względu na miejsce ich uzytkowania. To właśnie quady najczęściej wykorzystywane są do poruszania się na obszarach leśnych, łąkach, torfowiskach, czy drogach polnych, czyli wszędzie tam gdzie przyroda "gra pierwsze skrzypce", a spalanie benzyny bezpośrednio szkodzi florze i faunie.

Quady Velex

Parametry taktyczno-techniczne typowego quada oferowanego przez firmę VELEX:

  • wymiary: 2250 x 1180 x 1270 mm, rozstaw osi: 1500 mm,
  • masa: 380 kg,
  • ładowność: 300 kg,
  • moc silnika: 10 000 W,
  • akumulator litowo-jonowy 72 V, 120 Ah, 8640 Wh, czas ładowania 6 h,
  • napęd 4x4, blokada dyferencjału, zdolność pokonywania wzniesień 30°,
  • prześwit 260 mm,
  • koła: przód: AT25 x 8-12, tył: AT25 x 10-12,
  • prędkość maks. 90 km/h,
  • zasięg maks. 100 km.

Więcej o quadach Velex >>

Pojazdy elektryczne

Kilkadziesiąt lat temu takie parametry pracy pojazdu tego typu z napędem elektrycznym byłyby nie do pomyślenia. Napęd elektryczny, który cały czas ewoluuje za sprawą nowych materiałów i technologii, to przyszłość w tego typu zastosowaniach, przyszłość, w której nie będzie już miejsca na typowy napęd spalinowy mający o wiele niższą sprawność (rzędu 40% w stosunku do 90% napędu elektrycznego) i co za tym idzie wyższe zapotrzebowanie na energię (paliwo). Ponadto w sposób naturalny pojazdy elektryczne stanowić będą źródło zasilania systemów i urządzeń, jakie dana służba wykorzystuje w swojej działalności, od łączności radiowej, lokalizacji własnej i identyfikacji innych własnych pojazdów po optoelektronikę i źródło energii dla dronów krótkiego zasięgu. Osobiście najwięcej emocji spośród wszystkich oferowanych przez VELEX konstrukcji budzi model WHEEL, przypominający nieco rozwiązania z Gwiezdnych Wojen. Jeżeli tylko będzie możliwy test dla redakcji, napiszemy, jakie są wrażenia z jazdy i możliwe utylitarne zastosowania tego rozwiązania.

Sprawdź ofertę firmy Velex dla służb >>

 

[pojazdy elektryczne segway,pojazdy elektryczne,pojazdy elektryczne dla służb,velex,quady elektryczne,ekologia,nowoczesne akumulatory,pojazyd zeroemisyjne,pojazdy elektryczne velex]

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  8

Komentarze

1
czyszcz / 20-01-2022, 08:59
Wszystko pięknie, tylko zasięg 100 km to porażka. Na papierze 100 km w rzeczywistości 80 a jak temperatura spadnie do 0 to zasięg spadnie do 60 km.
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

oulary taktyczne

 


Tundra w czym jest lepsza od innych czołówek » Jakie cechy muszą mieć buty taktyczne »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Wybierz obuwie na prawdziwą przygodę »

buty

 


Nie możesz zabrać plecaka? Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt  » Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »
mobilny monitoring bezpieczna komunikacja

 


Czy masz odpowiednie obuwie na wiosenne wojaże? Sprawdź »

Olej w piance? Do czego to służy »


olej do czyszczenia

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


LUBLINIEC.PL Cicho i skutecznie Tajemnice najstarszej jednostki specjalnej Wojska Polskiego Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
lubieniec przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To nie tylko wznowienie książki, ale także akcja CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu) byłych żołnierzy tej formacji, którzy obecnie świadczą usługi z zakresu bezpieczeństwa. To oni przekonali autora do uzupełnienia i wznowienia książki LUBLINIEC.PL (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualny numer

1/2022
SPECIAL OPS 1/2022
W miesięczniku m.in.:
  • - Commando Garud
  • - Marine Mammals in SPECIAL OPS
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl