Special-Ops.pl

Eagle V czyli WPWS ze Szwajcarii

Griffin, Mateusz J. Multarzyński, Bundeshwera, GDELS-Mowag

Griffin, Mateusz J. Multarzyński, Bundeshwera, GDELS-Mowag

Szwajcarski Eagle był prezentowany w Polsce wielokrotnie, zarówno podczas kieleckiego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, jak i na organizowanych na terenie wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku pokazach dynamicznych. Eagle IV po raz pierwszy prezentowany był w 2007 roku, wtedy jeszcze przez firmę MOWAG GmbH, a w lutym 2012 roku swoją polską premierę, miała najnowsza generacja samochodów –  Eagle V („SPECIAL OPS” 2/2012).

Zobacz także

Allegro O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon? O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...

Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy...

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy do kwestii o kluczowym znaczeniu. Nowoczesne systemy łączności umożliwiają komunikowanie się w czasie działań operacyjnych i taktycznych, a także zabezpieczają przed hałasem o dużym natężeniu dźwięku i związanymi z tym urazami słuchu.

DURABO® Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje...

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje się wiele produktów przeznaczonych dla tej grupy odbiorców, jednak są one albo niskiej jakości spowodowanej dalekowschodnią produkcją i zastosowanymi materiałami, albo w bardzo wysokiej cenie, wynikającej z kosztów importu, np. z USA. W konsekwencji tego firma uznała, że brakuje na rynku oferty odzieży...

Do Polski Eagle V powrócił znów w związku z programem pozyskania Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (wcześniej znanym pod kryptonimem „Pegaz”), którego ponowne otwarcie nastąpiło w sierpniu 2014 roku. Jedną z firm, które odpowiedziały na ogłoszone przez Inspektorat Uzbrojenia zapytanie o informacje (RFI), a później wzięły udział w dialogu technicznym, jest General Dynamics European Land Systems (GDELS).

8 lipca 2015 r. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku firma IMS-Griffin, przedstawiciel GDELS w Polsce, zorganizowała dynamiczne pokazy pojazdu Eagle V. Zaproszeni przedstawiciele mediów mieli okazję zapoznać się z konstrukcją, jej możliwościami oraz całą ofertą dotyczącą rodziny wozów Eagle (4×4 oraz 6×6).

GDELS

Najbardziej znanym i najliczniej używanym produktem (ponad 10 tys. egz. wyprodukowanych od końca lat 70. XX wieku), założonej w 1950 r. w szwajcarskim Kreuzlingen firmy MOWAG Motorwagenfabrik AG, jest rodzina kołowych transporterów opancerzonych Piranha. Zresztą od początku istnienia MOWAG specjalizował się w produkcji kołowych pojazdów opancerzonych, które trafiały nie tylko na wyposażenie armii szwajcarskiej, ale także sił zbrojnych państw na pięciu kontynentach naszego globu.

W lipcu 1999 roku General Motors Canada (później GM Defence) nabył firmę MOWAG, a w marcu 2003 roku General Dynamics Corporation (GD) stał się właścicielem GM Defence, a wraz z nim także i szwajcarskiego producenta „piranii” i „orłów”. W styczniu 2004 roku MOWAG został włączony do utworzonej w ramach grupy Systemów Bojowych GD (GD Combat Systems) w październiku 2003 roku jednostki biznesowej GD Corp. – General Dynamics Europe Land Systems. Poza MOWAG-em w skład GDELS wchodzą również następujące firmy: Santa Bárbara Sistemas (obecnie GDELS – Santa Bárbara Sistemas), Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug (obecnie GDELS – Steyr), EWK Eisenwerke Kaiserslautern (obecnie GDELS – Germany) oraz GDELS – Czech s.r.o.

Pojazdy Eagle V są obecnie wytwarzane zarówno w szwajcarskich zakładach GDELS – Mowag, jak i niemieckich w Kaiserslautern. W tej drugiej lokalizacji oraz w Sembach (Niemcy) odbywa się finalny montaż pojazdów w ramach realizacji zamówień na 176 wozów dla Deutsches Heer (wojska lądowe Niemiec).

Sprawdzona konstrukcja

Wybór Eagle V oraz wcześniejszej wersji Eagle IV (w sumie Bundeswehra zamówiła 473 szt.) został dokonany przez niemiecką armię w ramach programu GFF (Geschützten Führungs und Funnktionsfahrzeuge), czyli pozyskania nowych typów opancerzonych pojazdów wielozadaniowych, przeznaczonych głównie dla jednostek biorących udział w misjach zagranicznych.

O wyborze szwajcarskiej konstrukcji zadecydowały nie tylko jej walory w postaci wysokiej mobilności taktycznej i przerzutu strategicznego, dużej ładowności, obszernego wnętrza nadwozia, czy wysokiej odporności balistycznej, odłamkoodporności (w tym na IED) oraz minoodporności, ale także niskie koszty eksploatacji i szkolenia obsługi oraz kierowców.

Duże znaczenie miało „pokrewieństwo” Eagle V z używanymi przez Bundeswehrę Eagle IV oraz DURO IIIP/YAK, co wpływa na minimalizację kosztów ich eksploatacji, stopnień unifikacji podzespołów pomiędzy tymi modelami wynosi około 80% dla Eagle V 4×4 i 6×6, Eagle IV oraz DURO IIP. Ma to również wpływ na skrócenie czasu szkolenia kierowców oraz mechaników.

Należy pamiętać, że nakłady na eksploatację (zużycie paliwa, przeglądy naprawy itp.) stanowią od 80% do 85% kosztów związanych z cyklem życia pojazdu od momentu jego zakupu aż do wycofania z użycia. Cena zakupu to jedynie od 10 do 15% wydatków, jakie trzeba ponieść w związku z nabyciem oraz późniejszym użytkowaniem wozu. Stąd bardzo dużą uwagę, już od samego początku prac projektowych nad nowym pojazdem, poświęca się w firmie GDELS systemowi wsparcia eksploatacji.

Dział ILS (Integrated Logistics Support) jest jednym z największych w Kreuzlingen, gdyż obecnie pojazd bez kompleksowego wsparcia logistycznego nie jest pełnowartościowym produktem. Odpowiednie zaprojektowanie ILS dla konkretnej konstrukcji ma także znaczenie ze względów ekonomicznych, gdyż w wyniku skomplikowanych procesów mających na celu m.in. ocenę oraz redukcję ryzyka związanego z różnymi aspektami użytkowania pojazdu pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Również doświadczenia z eksploatacji Eaglów w Afganistanie, gdzie kontyngent Bundeswehry używał 200 pojazdów Eagle IV, które łącznie przejechały ponad 1 mln km przy zachowaniu 92% gotowości operacyjnej, wpłynęły na decyzję o zakupie wozów nowej generacji.

Poza Niemcami Eagle V od 2011 r. używa także armia szwajcarska – 4 szt. w wersji EOD (Explosive Ordanace Disposal). W tym samym roku, na podstawie podpisanego w 2010 kontraktu pomiędzy GDELS a Flughafen Zürich AG, został dostarczony jeden pojazd do jednostki policji Portu Lotniczego w Zurychu (Zürich Airport Police).

Od 2014 r. Eagle V w wersji 5-miejscowej, a więc zbliżonej do jednej z konfiguracji WPWS-a, dostarczany jest również armii duńskiej.

Warto też przeczytać: 

Prezentacja pojazdu EAGLE

EAGLE w Polsce

Eagle V

Najnowsza generacja lekkiego pojazdu taktycznego Eagle rozwijana od 2010 roku, to w zasadzie cała rodzina podwozi 4×4 i 6×6, w tym także przeznaczonych jako platformy dla specjalistycznych nadwozi/kontenerów, czy systemów uzbrojenia. W jej ramach dostępne będą zarówno pojazdy taktyczne/załogowe (od 4 do 12 osób), jak i ciężarowe (utility) o ładowności od 3600 (4×4) do 6500 kg (6×6) oraz wersje specjalne, np. przeznaczone do działań sił specjalnych. Ułatwieniem przy obsłudze wozów Eagle V, poza unifikacją podzespołów oraz wyposażenia, jest również montowana w nich magistrala wymiany danych – szyna CAN-BUS oraz wielofunkcyjny monitor, na którym można wyświetlać wszystkie informacje o stanie podzespołów układu napędowego, elektrycznego itp. Istnieje możliwość programowania dodatkowych funkcji i informacji wyświetlanych na monitorze, jak również wgrania np. instrukcji obsługi pojazdu. Szyna CAN-BUS pozwala także na szybką integrację różnego rodzaju wyposażenia w postaci systemów łączności, dowodzenia, czy uzbrojenia.

Prezentowany w Sulejówku pojazd charakteryzuje się DMC do 10 000 kg oraz ładownością do 3300 kg. Układ napędowy Eagle V składa się z 6-cylindrowego silnika Cummins ISB 6.7 E3 245 o mocy 183 kW/250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 925 Nm (opcjonalnie ISB6.7 E3 285 o mocy 210 kW/285 KM i maksymalnym momencie obrotowym 970 Nm) oraz 5-biegowej automatycznej skrzyni Allison 2500 SP. Jednostka napędowa standardowo spełnia normę emisji spalin Euro 3, ale może również być wykonana w wersji Euro 5. Stały napęd wszystkich kół realizowany jest przez 2-biegową skrzynię rozdzielczą. Wysoką mobilność pojazdu uzyskano m.in. dzięki wysokiemu stosunkowi mocy do masy, wynoszącemu 25 KM/tonę, zastosowaniu samoblokujących się mechanizmów różnicowych Torsena (w osiach oraz centralny), osi systemu DeDion z opatentowanym systemem specjalnych drążków stabilizacyjnych, zwolnic w kołach oraz centralnego systemu pompowania kół (CTIS Sygeon) firmy Nexter Mechanics.

Dla lepszego rozłożenia mas, skrzynia biegów i rozdzielcza są zamontowane przy tylnej osi (skrzynia rozdzielcza jest połączona bezpośrednio z przekładnią główną i podobnie jak mosty jest konstrukcją MOWAG-a), a moment obrotowy z silnika przekazywany jest za pośrednictwem krótkiego wału napędowego. Drugi, dłuższy wał napędowy przekazuje napęd ze skrzyni rozdzielczej na przystawkę mocy zamontowaną przy przedniej osi i za jej pośrednictwem na przednie koła. Parametry terenowe charakteryzujące Eagle V to odpowiednio: kąt natarcia 42°, kąt zejścia 45°, możliwość pokonywania zboczy o nachyleniu do 60% i trawersowania stoków do 40%, minimalny prześwit 400–425 mm (w zależności od rozmiaru zastosowanych opon). Pojazd może także pokonywać pionowe przeszkody o wysokości do 0,5 m oraz przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m bez przygotowania lub do 1,5 m z przygotowaniem.

Wpływ na sprawne poruszanie się w terenie lub obszarach zabudowanych ma także stosunkowo niska średnica skrętu, wynosząca ok. 15 metrów. Koła z oponami Michelin XZL o rozmiarze 335/80R20 lub 365/80R20 wyposażone są we wkładki typu runflat firmy Hutchinson.

Nowy Eagle ma zarówno obszerne wnętrze kabiny, które potrzebne jest m.in. na coraz bardziej rozbudowane systemy elektroniczne (pojazd ma również otwartą architekturę wewnętrznej sieci elektronicznej), jak i lepszą ochronę, która jest porównywalna z większymi pojazdami klasy MRAP. Maksymalny poziom, potwierdzony w testach przeprowadzonych m.in. przez niezależne ośrodki badawcze w Szwajcarii oraz Niemczech, odporności pojazdu na eksplozje min to 4a/3b wg STANAG 4569. Ochrona balistyczna dostępna jest maksymalnie na poziomie 3 wg STANAG 4569. Podstawowe opancerzenie nowego Eagle, wykonane z elektrycznie spawanych płyt ze stali pancernej, zapewnia ochronę na tym samym poziomie co kadłub Rosomaka. Wyższe poziomy uzyskiwane są dzięki zastosowaniu osłon wykonanych technologii kompozytowej i ceramicznej, które np. do niemieckich Eagle V dostarczane są przez firmę TenCate Advanced Armour. Dużą uwagę przy projektowaniu opancerzonego nadwozia poświęcono jego odporności na eksplozje IED (odporność na poziomie 4 wg STANAG) i związane z nimi zagrożenia w postaci przyspieszeń, promieniowania termicznego oraz różnego rodzaju odłamków. Wnętrze kabiny wyłożone jest wykładziną przeciwodłamkową, tzw. spall liner.

Podłoga nadwozia jest zintegrowana z osłonami przeciwwybuchowymi (brak np. dodatkowego deflektora przykręcanego do ramy) i ma kształt spłaszczonej litery „W”, której środkowa część w postaci tunelu (schowane są w nim podzespoły układu napędowego) wnika do wnętrza kabiny. Na tunelu umieszczone są szyny montażowe pozwalające na kotwiczenie tam zarówno dodatkowego sprzętu w postaci środków łączności, systemów dowodzenia, czy osobistego wyposażenia żołnierzy, jak i zapasów i amunicji. Dodatkową ochronę nóg żołnierzy zapewnia wewnętrzna podłoga odseparowana od zewnętrznej elastycznymi elementami gumowymi.

Wszystkie fotele załogi (4 szt.) są zawieszone na specjalnych kolumnach z wewnętrznym systemem pochłaniania energii i wyposażone w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa z centralnym, szybkim wypięciem. W wersji oferowanej polskiej armii w tylnym rzędzie montowany jest składany (unoszone siedzisko), podwieszany, „miękki” 5 fotel, np. dla strzelca obsługującego uzbrojenie zamontowane na obrotnicy. Wszystkie szyby są kuloodporne, a dodatkowo przednia oraz boczne w przednich drzwiach mają elektryczne ogrzewanie. Także lusterka wsteczne zamontowane na drzwiach (dodatkowe znajdują się na błotnikach zintegrowanych z pokrywą silnika) są elektrycznie sterowane i ogrzewane. W stropie kadłuba standardowo umieszone są dwa włazy, przedni okrągły, służący do montażu uzbrojenia, np. zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego, oraz tylny prostokątny, pełniący funkcję zarówno wyjścia ewakuacyjnego, jak i umożliwiający obsługę uzbrojenia (np. usunięcie zacięcia). Możliwe są także inne konfiguracje dachu i zmontowanych na nim włazów, zgodne z wymaganiami odbiorcy. Za opancerzonym, 4-drzwiowym nadwoziem znajduje się nieopancerzona skrzynia ładunkowa osłonięta plandeką (możliwe jest też wykonanie sztywnej zabudowy, jak w niemieckich wozach). Po prawej stronie za kabiną zamontowany jest pojemnik mieszczący system filtrowentylacyjny ABC oraz dodatkowe akumulatory i przetwornica umożliwiająca awaryjne uruchomienie pojazdu z sieci 230 V. Z tyłu na stelażu plandeki może być zamieszczona kamera cofania, z której obraz przekazywany jest na wielofunkcyjny monitor zamontowany na tablicy przyrządów. Pod skrzynią ładunkową umiejscowiony jest zbiornik paliwa o pojemności 180 litrów, który zapewnia zasięg 700 km pojazdowi poruszającemu się po utwardzonej nawierzchni. Prędkość maksymalna Eagle’a na biegu „szosowym” to 110 km/h, a na biegu „terenowym” – 55 km/h.

Do standardowego wyposażenia pojazdu Eagle należy także klimatyzacja oraz dodatkowy układ ogrzewania. Lista opcji dodatkowego wyposażenia jest długa i obejmuje m.in. centralny system pompowania kół, system filtrowentylacyjny chroniący przed BMR, system gaśniczy (AFESS) obejmujący kabinę i komorę silnika, różne moduły transportowe montowane z tyłu, dodatkowe pancerze siatkowe chroniące przed granatami ręcznych granatników ppanc. (np. RUAG LASSO RPG) itp. Na bazie Eagle V 4×4 możliwe jest stworzenie różnych odmian specjalistycznych, jak np. opancerzonego wozu ratownictwa medycznego podobnego do niemieckiego – Eagle BAT. Potencjalny klient będzie mógł wybierać nie tylko spośród dwóch wielkości podwozia, ale również wśród różnych konfiguracji nadwozia, jego objętości, ładowności oraz poziomów ochrony. Eagle V, za sprawą zastosowanych podzespołów oraz wysokich reżimów jakościowych produkcji według producenta gwarantuje najwyższą jakość, niczym szwajcarskie zegarki. Przekłada się to na wysoką gotowość operacyjną oraz niskie koszty eksploatacji. Firma GDELS – MOWAG jest otwarta na rozwiązania umożliwiające kooperację produkcyjną z lokalnymi podwykonawcami. Możliwe jest też przekazanie montażu czy częściowej produkcji pojazdów do kraju odbiorcy, o ile takie działania będą ekonomicznie uzasadnione, np. ze względu na liczbę zamówionych wozów. W tym kierunku idą właśnie działania i rozmowy handlowe GDELS z przedstawicielami polskiego przemysłu zbrojeniowego. W przypadku wyboru Eagle V w programie WPWS, jego produkcja będzie stopniowo, w miarę wzrastania liczby zamówionych pojazdów, przenoszona do Polski.

Warto też przeczytać:  

EAGLE w Polsce

 

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

OPC Sp. z.o.o. Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Vademecum okularów przeciwsłonecznych Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok...

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok zaczyna się intensywniej męczyć, doskwiera nam obniżony komfort widzenia, a kolory przybierają przekłamane barwy.

eobuwie.com.pl Jakie powinny być wygodne buty do biegania?

Jakie powinny być wygodne buty do biegania? Jakie powinny być wygodne buty do biegania?

Bieganie z roku na rok zyskuje w Polsce kolejnych miłośników. Coraz większa dostępność ubrań, butów i akcesoriów do biegania sprawia, że codzienny jogging może być przyjemniejszy i bezpieczniejszy dla...

Bieganie z roku na rok zyskuje w Polsce kolejnych miłośników. Coraz większa dostępność ubrań, butów i akcesoriów do biegania sprawia, że codzienny jogging może być przyjemniejszy i bezpieczniejszy dla Twoich stawów. Jak wybrać najlepsze i najwygodniejsze buty do biegania?

DURABO® Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje...

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje się wiele produktów przeznaczonych dla tej grupy odbiorców, jednak są one albo niskiej jakości spowodowanej dalekowschodnią produkcją i zastosowanymi materiałami, albo w bardzo wysokiej cenie, wynikającej z kosztów importu, np. z USA. W konsekwencji tego firma uznała, że brakuje na rynku oferty odzieży...

Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy...

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy do kwestii o kluczowym znaczeniu. Nowoczesne systemy łączności umożliwiają komunikowanie się w czasie działań operacyjnych i taktycznych, a także zabezpieczają przed hałasem o dużym natężeniu dźwięku i związanymi z tym urazami słuchu.

Mateusz J. Multarzyński EAGLE w Polsce

EAGLE w Polsce EAGLE w Polsce

W dniach 2-10 lutego 2012 roku na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku zostały zorganizowane – przez General Dynamics European Land Systems – dynamiczne pokazy opancerzonego...

W dniach 2-10 lutego 2012 roku na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku zostały zorganizowane – przez General Dynamics European Land Systems – dynamiczne pokazy opancerzonego pojazdu EAGLE dla przedstawicieli Sił Zbrojnych RP, innych służb mundurowych, a także reprezentantów fachowych mediów. Z konstrukcją, jej możliwościami oraz szczegółami oferty dotyczącej rodziny samochodów EAGLE zapoznali się również żołnierze, w tym z jednostek podległych Dowództwu Wojsk...

SITREP Nowy projekt transformera specjalsów

Nowy projekt transformera specjalsów Nowy projekt transformera specjalsów

Ukraińscy projektanci-inżynierowie przedstawili wstępną koncepcję wojskowego transformera - pojazdu łączącego samochodu ze statkiem latającym, jako nowego środka transportu, zwiększającego mobilność oraz...

Ukraińscy projektanci-inżynierowie przedstawili wstępną koncepcję wojskowego transformera - pojazdu łączącego samochodu ze statkiem latającym, jako nowego środka transportu, zwiększającego mobilność oraz możliwości działania w trybie "low-profile", a zasilanego energią elektryczną.

SITREP Rosyjski "Mad Max"

Rosyjski "Mad Max" Rosyjski "Mad Max"

Nie, nie jest to jeden z pojazdów z planu zdjęciowego kolejnego "Mad Maxa", choć przypominać może odrobinę pojazd, którym poruszał się filmowy Nux. To projekt konsorcjum Intrall i Grupy UAMZ - lekkiego...

Nie, nie jest to jeden z pojazdów z planu zdjęciowego kolejnego "Mad Maxa", choć przypominać może odrobinę pojazd, którym poruszał się filmowy Nux. To projekt konsorcjum Intrall i Grupy UAMZ - lekkiego pojazdu do zastosowań wojskowych.

SITREP Do celu pod wodą "na sucho", czyli nowy projekt Lockheed Martin

Do celu pod wodą "na sucho", czyli nowy projekt Lockheed Martin Do celu pod wodą "na sucho", czyli nowy projekt Lockheed Martin

Lockheed Martin we współpracy z Submbergence Group LLC wyprodukuje podwodną łódź bojową (Dry Combat Submersible – DCS) do transportu żołnierzy podczas misji wymagających zanurzenia i skrytego podejścia...

Lockheed Martin we współpracy z Submbergence Group LLC wyprodukuje podwodną łódź bojową (Dry Combat Submersible – DCS) do transportu żołnierzy podczas misji wymagających zanurzenia i skrytego podejścia do celu oraz pokonania dużego dystansu pod wodą.

Gerard van Oosbree Vector - pojazd holenderskich komandosów

Vector - pojazd holenderskich komandosów Vector - pojazd holenderskich komandosów

Spotkanie wysokiego rangą dowódcy holenderskiej armii i holenderskiej legendy motocrossu, które miało miejsce kilka lat temu, doprowadziło do bardzo ciekawej i nietypowej historii rozwoju i pozyskania...

Spotkanie wysokiego rangą dowódcy holenderskiej armii i holenderskiej legendy motocrossu, które miało miejsce kilka lat temu, doprowadziło do bardzo ciekawej i nietypowej historii rozwoju i pozyskania sprzętu dla holenderskiej armii. Nigdy wcześniej nie udzielono zamówienia firmie, która jeszcze nie istniała, na pojazd, który nie był nawet na desce kreślarskiej. Dlaczego? Rajdowy rodowód właściciela i ludzi wokół niego, ciekawa koncepcja i odwaga. Firma? Defenture BV. Pojazd: VECTOR. Użytkownik?...

Mateusz J. Multarzyński MSPO 2017 - cz. 2

MSPO 2017 - cz. 2 MSPO 2017 - cz. 2

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w dniach 5-8 września 2017 r. Po ponownym ogłoszeniu w lipcu 2017 r. przez Inspektorat Uzbrojenia postępowania dotyczącego dostawy samochodów...

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w dniach 5-8 września 2017 r. Po ponownym ogłoszeniu w lipcu 2017 r. przez Inspektorat Uzbrojenia postępowania dotyczącego dostawy samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności pk. „Mustang” można było spodziewać się swego rodzaju festiwalu mustangów w trakcie tegorocznego MSPO. Zwłaszcza że w ubiegłych latach co roku można było oglądać w Kielcach potencjalnych następców Honkerów i Uazów. W tym roku zabrakło jednak większości...

Błażej Bierczyński, Ireneusz Chloupek, Mateusz J. Multarzyński MSPO 2017

MSPO 2017 MSPO 2017

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego [MSPO] odbyła się w tym roku w dniach 5-8 września 2017 r. Z uwagi na jubileuszowy charakter wydarzenia, tym razem Targi Kielce otworzyły swoje podwoje...

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego [MSPO] odbyła się w tym roku w dniach 5-8 września 2017 r. Z uwagi na jubileuszowy charakter wydarzenia, tym razem Targi Kielce otworzyły swoje podwoje nie tylko dla "branżowych gości", ale i dla okolicznych mieszkańców, realizując "Dni Otwarte MSPO" w weekend 9-10 września 2017 r. Dzięki wydłużeniu czasu prezentacji ekspozycji, z wyposażeniem, uzbrojeniem i pojazdami Sił Zbrojnych RP oraz nowościami technologicznymi mogło zapoznać się jeszcze...

Redakcja XXV edycja MSPO coraz bliżej!

XXV edycja MSPO coraz bliżej! XXV edycja MSPO coraz bliżej!

Trwają przygotowania do XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, który odbędzie się od 5 do 8 września. Dodatkowo, z okazji jubileuszu, od 9 do 10 września wydarzenie będzie otwarte...

Trwają przygotowania do XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, który odbędzie się od 5 do 8 września. Dodatkowo, z okazji jubileuszu, od 9 do 10 września wydarzenie będzie otwarte dla publiczności. Na targach nie zabraknie i nas, redakcji SPECIAL OPS z premierą numeru SPECIAL OPS 4/2017 oraz kompendium - kalendarza książkowe pełnego specjalsowych ciekawostek na 2018 rok.

Mateusz J. Multarzyński Milipol 2015 (cz. 2)

Milipol 2015 (cz. 2) Milipol 2015 (cz. 2)

Publikacja stanowi uzupełnienie naszych wcześniejszych relacji z Międzynarodowej Wystawy Bezpieczeństwa Wewnętrznego Milipol 2015 zorganizowanej w Paryżu („SPECIAL OPS” 1/2015 i 2/2015)

Publikacja stanowi uzupełnienie naszych wcześniejszych relacji z Międzynarodowej Wystawy Bezpieczeństwa Wewnętrznego Milipol 2015 zorganizowanej w Paryżu („SPECIAL OPS” 1/2015 i 2/2015)

Mateusz J. Multarzyński WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce

WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce

27 sierpnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku został zorganizowany przez Thales Polska pokaz jednej z nowszych i ciekawszych pod względem zastosowanych rozwiązań...

27 sierpnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku został zorganizowany przez Thales Polska pokaz jednej z nowszych i ciekawszych pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcji w swojej klasie – pojazdu Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle) firmy Thales Austalia. Do naszego kraju trafił egzemplarz wersji eksportowej, czyli z kierownicą po lewej stronie i 5-osobową konfiguracją wnętrza, która swoją światową premierę miała podczas tegorocznego Eurosatory...

Mateusz J. Multarzyński Jaki pojazd dla sił specjalnych?

Jaki pojazd dla sił specjalnych? Jaki pojazd dla sił specjalnych?

Na początku listopada 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych. W ramach programu...

Na początku listopada 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych. W ramach programu o kryptonimie „Pegaz” planowane jest zakupienie do 2022 roku ok. 500 wozów w dwóch głównych wersjach - bojowej i dowodzenia, przy czym ok. 400 szt. ma trafić do Wojsk Lądowych: pododdziałów kawalerii powietrznej, piechoty górskiej oraz wojsk pancernych i zmechanizwoanych.

Mateusz J. Multarzyński International SOTV – pick-up dla specjalsów

International SOTV – pick-up dla specjalsów International SOTV – pick-up dla specjalsów

W zeszłym roku swoją premierę miał nowy pojazd Navistar Defence – International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), który został zaprezentowany m.in. na wystawie towarzyszącej konferencji AUSA...

W zeszłym roku swoją premierę miał nowy pojazd Navistar Defence – International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), który został zaprezentowany m.in. na wystawie towarzyszącej konferencji AUSA 2012 (Association of the U.S. Army) oraz salonu Eurosatory 2012. Jest on oferowany amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle), który został ogłoszony przez USSOCOM w celu zastąpienia obecnie używanej floty wozów GMV (różnych odmian) bazujących na HMMWV oraz odmian...

Mateusz J. Multarzyński Polskie GMV

Polskie GMV Polskie GMV

15 sierpnia 2012 roku, podczas obchodów święta Wojska Polskiego w Jednostce Wojskowej Komandosów, można było zobaczyć pierwsze w naszych Wojskach Specjalnych pojazdy do działań specjalnych. HMMWV M1165A1...

15 sierpnia 2012 roku, podczas obchodów święta Wojska Polskiego w Jednostce Wojskowej Komandosów, można było zobaczyć pierwsze w naszych Wojskach Specjalnych pojazdy do działań specjalnych. HMMWV M1165A1 Special Ops, bo o nich mowa, poza JWK są używane również w Jednostce Wojskowej GROM. To właśnie specjaliści z tej jednostki przygotowali specyfikację, według której opracowano „polską” odmianę tego pojazdu. Dzięki uprzejmości Dowódcy JW GROM, mamy możliwość zaprezentować ten pojazd czytelnikom Magazynu...

Mateusz J. Multarzyński Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012? Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone...

Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone sprzętowi i wyposażeniu dla wojsk oraz służb porządku publicznego. Zgromadziły ponad 1300 wystawców z 54 krajów świata. Wśród nich - osiemnastu przedstawicieli z Polski.

Mateusz J. Multarzyński MRAP-y w działaniach specjalnych

MRAP-y w działaniach specjalnych MRAP-y w działaniach specjalnych

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały...

Od czasów pustynnych rajdów SAS (Special Air Service) Davida Stirlinga oraz zespołów LRDG (Long Range Desert Group) kanony, według których tworzone są pojazdy taktyczne patrolowe sił specjalnych, pozostały w zasadzie bez zmian. Oczywiście ewoluowały one wraz z postępem techniki, pojawianiem się nowych typów oraz modeli pojazdów czy rodzajów uzbrojenia, jednak podstawowe cechy, jakich wymagano od tego typu konstrukcji, pozostawały bez zmian. Podobnie zresztą jak taktyka działań przy użyciu następców...

Mateusz J. Multarzyński Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011 Pojazdy dla sil specjalnych na MSPO 2011

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego...

Na targach MSPO 2011 zaprezentowane zostały dwa pojazdy stworzone z myślą o wsparciu działań specjalnych: Iveco LMV SF oraz AMZ Świstak. Pierwsza konstrukcja to najnowsza wersja lekkiego pojazdu minoodpornego Iveco LMV dla sił specjalnych, który w bazowej odmianie znajduje się już na wyposażeniu jednostek specjalnych kilku krajów. Druga to krajowa propozycja pojazdu tej klasy. Dzięki obecności obu pojazdów na kieleckich targach, istniała możliwość porównania rozwiązań konstrukcyjnych, jakie w nich...

Mateusz J. Multarzyński Polski Elevated Tactics System

Polski Elevated Tactics System Polski Elevated Tactics System

Podczas zeszłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego swoją premierę miał polski mobilny system ramp szturmowych („SPECIAL OPS” 9-10/2010) bielskiej firmy Concept Sp. z o.o. Na kieleckim salonie...

Podczas zeszłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego swoją premierę miał polski mobilny system ramp szturmowych („SPECIAL OPS” 9-10/2010) bielskiej firmy Concept Sp. z o.o. Na kieleckim salonie system ten, składający się z dwóch niezależnie podnoszonych i wysuwanych ramp/pochylni zamocowanych na wspólnej ramie nośnej, był prezentowany jeszcze bez nośnik a. W lutym br. przedstawiciele „Magazynu Ludzi Akcji – SPECIAL OPS” mieli okazję zapoznać się z tą konstrukcją zamontowaną już na podwoziu...

Mateusz J. Multarzyński SandCat - Pustynny Kot z Izraela

SandCat - Pustynny Kot z Izraela SandCat - Pustynny Kot z Izraela

Kibuce wszystkim zapewne kojarzą się z Izraelem, jednak trudno te kolektywne gospodarstwa rolnicze skojarzyć z produkcją wyposażenia czy uzbrojenia dla wojska, policji itp. Jest jednak jeden kibuc - Sasa,...

Kibuce wszystkim zapewne kojarzą się z Izraelem, jednak trudno te kolektywne gospodarstwa rolnicze skojarzyć z produkcją wyposażenia czy uzbrojenia dla wojska, policji itp. Jest jednak jeden kibuc - Sasa, utworzony w 1949 roku przez grupę żydowskich emigrantów z USA u podnóża góry Meron, na terenie którego powstała i działa firma będąca światowym liderem w dziedzinie zaawansowanych systemów opancerzenia - Plasan Sasa Ltd.

Mateusz J. Multarzyński Iveco LMV w jednostkach specjalnych

Iveco LMV w jednostkach specjalnych Iveco LMV w jednostkach specjalnych

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzujących się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport...

Siły specjalne kojarzą się zazwyczaj z terenowymi pojazdami o otwartym nadwoziu, umożliwiającym montaż kilku stanowisk ogniowych, charakteryzujących się wielkością oraz masą pozwalającą na ich transport pod śmigłowcem lub na jego pokładzie. Jednak obecnie trwające konflikty zbrojne, w których jedną z podstawowych broni stały się miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe, wymuszają użycie w operacjach bojowych przez jednostki specjalne także opancerzonych pojazdów mino odpornych. Stąd nie powinna...

Redakcja Mocny debiut Bella 407 GXi podczas MSPO 2020

Mocny debiut Bella 407 GXi podczas MSPO 2020 Mocny debiut Bella 407 GXi podczas MSPO 2020

Dzisiaj, 8 września w kieleckim ośrodku wystawienniczym rozpoczął się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, który potrwa do czwartku, 10 września. Podczas militarnego wydarzenia nie zabraknie podniebnego...

Dzisiaj, 8 września w kieleckim ośrodku wystawienniczym rozpoczął się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, który potrwa do czwartku, 10 września. Podczas militarnego wydarzenia nie zabraknie podniebnego debiutu, gdzie w głównej roli wystąpi Bell 407 GXi. Partnerem Strategicznym targów jest Polska Grupa Zbrojeniowa. Po raz kolejny Salon został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Wybrane dla Ciebie

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia » Kamizelka taktyczna, czy ma ograniczenia »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach » Smartphone i funkcje specjalne w wymagających sytuacjach »

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach? Jak skutecznie chronić oczy w trudnych warunkach?

Buty dla grotołazów - które wybrać »

Buty dla grotołazów - które wybrać » Buty dla grotołazów - które wybrać »

Co zmieści Crafter »

Co zmieści Crafter » Co zmieści Crafter »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie » Sprawdź ile kosztuje sztucer i wybierz model dla siebie »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni » Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »

Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt »  Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt  »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź » Czy masz odpowiednie obuwie na letnie wojaże? Sprawdź »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? » Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach Wybierz produkty sprawdzone w ekstremalnych warunkach

Jak skutecznie chronic słuch - od pojedynczego operatora do zespołowego systemu pokładowego

Jak skutecznie chronic słuch - od pojedynczego operatora do zespołowego systemu pokładowego Jak skutecznie chronic słuch - od pojedynczego operatora do zespołowego systemu pokładowego

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach Jak skorygować ostrość w niedoskonałych warunkach

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj Jesteś miłośniczką ekstremalnych przeżyć? Przetestuj

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops