Polskie GMV

Polskie GMV
Polskie GMV Tomasz Gil, JW Grom, DWS

15 sierpnia 2012 roku, podczas obchodów święta Wojska Polskiego w Jednostce Wojskowej Komandosów, można było zobaczyć pierwsze w naszych Wojskach Specjalnych pojazdy do działań specjalnych. HMMWV M1165A1 Special Ops, bo o nich mowa, poza JWK są używane również w Jednostce Wojskowej GROM. To właśnie specjaliści z tej jednostki przygotowali specyfikację, według której opracowano „polską” odmianę tego pojazdu. Dzięki uprzejmości Dowódcy JW GROM, mamy możliwość zaprezentować ten pojazd czytelnikom Magazynu „SPECIAL OPS”.

HMMWV M1165A1 Special Ops, otrzymane przez GROM oraz JWK w ramach programu FMF (Foreing Military Financing) Humvee, należą do najnowszej generacji GMV (Gorund Mobility Vehicle) bazującej na wzmocnionym podwoziu – Expanded Capacity Vehicle (ECV). Wozy GMV to podstawowy pojazd taktyczny sił specjalnych podległych US SOCOM, używany w kilku wariantach: GMV-S (Special Forces), GMV-R (Rangers), GMV-N (Navy SEALs), GMV-T/GMV-SD/GMV-ST (Air Force), GMV-M (MARSOC). Polscy specjalsi mieli okazję wykorzystywać te pojazdy podczas wspólnych działań, np. z Navy SEALs w Iraku i Afganistanie – doświadczenia z nich zostały wykorzystane przy konfigurowaniu polskiej wersji GMV.

Opis techniczny:

HMMWV ECV (Expanded Capacity Vehicle) M1165A1 Special Ops napędza turbodoładowany diesel GEP V8 o poj. 6500 cm3 i dysponujący mocą 142 kW (190 KM) przy 3400 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 515 Nm przy 1700 obr./min. Jest on połączony z 4-przełożeniową elektronicznie sterowaną, automatyczną skrzynią biegów GTP 4L80E oraz 2-biegową skrzynią rozdzielczo-redukcyjną NVG242HD AMG, przekazującą stały napęd na wszystkie koła. Centralny mechanizm różnicowy wyposażono w blokadę uruchamianą przez kierowcę. W mostach zastosowano mechaniczne, ślimakowe mechanizmy różnicowe Zexel-Torsen o zwiększonym tarciu wewnętrznym – tylny wyposażony jest w dodatkowe chłodzenie.

Niezależne zawieszenie wszystkich kół składa się z podwójnych, trójkątnych wahaczy poprzecznych, sprężyn śrubowych o progresywnym działaniu oraz teleskopowych amortyzatorów hydraulicznych.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Obie osie wyposażono w wentylowane hamulce tarczowe (śr. tarcz: 306,8 mm), przy czym same tarcze zamontowane są przy obudowach mechanizmów różnicowych mostów (w celu usprawnienia napraw zastosowano specjalną konstrukcję zacisków umożliwiającą szybką wymianę klocków), co zmniejsza zarówno masy nieresorowane, jak i chroni same hamulce oraz przewody hydrauliczne przed uszkodzeniem podczas jazdy terenowej.

Dwunapięciowa 12 V/24 V instalacja elektryczna HMMWV M1165A1 wyposażona jest w nowy 400-amperowy alternator, elektroniczny system zarządzania energią (EPM) z pięcioma gniazdami 24-wolotowymi, jednym 12-woltowym oraz listwą zasilającą 12 V/24 V.

Wymiary Humvee Special Opsw/B1 są następujące: szerokość – 2310 mm (lusterka złożone), długość – 4930 mm (bez wyciągarki i tylnego podestu), wysokość – 1990 mm (bez wieżyczki). Rozstaw osi wynosi: 330 mm, rozstaw kół: 182 mm, promień skrętu: 762 mm.

Masa całkowita pojazdu (DMC) to 6142 kg, a ładowność: 2572 kg. Maksymalna masa holowanej przyczepy wynosi 1905 kg.

Możliwości pokonywania przeszkód terenowych przez M1151A1 prezentują się następująco:

  • kąt natarcia/zejścia: 48°/40°,
  • kąt rampowy: 25°,
  • pokonywanie wzniesień (dla pojazdu w konfiguracji bojowej) o nachyleniu 40% oraz trawersowanie zboczy o nachyleniu 30%,
  • głębokość brodzenia: 760 mm lub 1520 mm z zestawem (snorkel, wyprowadzony do góry wydech).

Maksymalna prędkość pojazdu to 113 km/h, a jego zasięg wynosi 402 km, przy pojemności zbiornika paliwa 94 litry (istnieje możliwość montażu dodatkowego zbiornika o pojemności ok. 60 l).

We wnętrzu HMMWV M1151A1/B1 też wprowadzono szereg zmian, jak szybkowyczepne wielopunktowe pasy bezpieczeństwa, elektroniczny prędkościomierz, zdublowany układ klimatyzacji (dwa niezależne kondensatory/skraplacze), automatyczny system gaśniczy (AFES) firmy Kidde.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  9
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 3/2013

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Poznaj 5 kluczowych zalet latarek taktycznych, które Cię nie zawiodą »
latarka mactronic

 


Poznaj 1 sposób na ochronę Twojego smartphona »

Dla kogo latarka taktyczna z UV »


latarka taktyczna

 


Rajd po trudnym terenie?  Dobierz pojazd »
pojazdy wojskowe

 


Na czym polega przewaga butów taktycznych »

Jesteś aktywnym strzelcem? Gdzie zaspokoisz swoje potrzeby »


ubranie taktyczne

 


Kto chroni statki handlowe »

 


Jakie parametry liczą się w goglach noktowizyjnych »

Wybierz sprzęt bushcraft  »

noktowizja

sprzet bushcraft




Jakie funkcje powinny mieć latarki czołowe »
latarki czołowe

 


Jakich butów nie porzucisz w akcji »

W ciemności przyda się pewne źródło zasilania »


sprzet logistyczny

 


5 kluczowych zalet butów taktycznych »
buty wojskowe

 



Jak poprawić celność broni »  Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
broń konserwacja zegarki taktyczne

 


Dobierz buty do swojego hobby »
buty taktyczne

 



Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego » Prosty sposób na wzmocnienie celności »
zasilanie latrki na karabin

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Policjanci z JSPP w Kosowie zabezpieczali Cycle Kosovo for Children

Po raz kolejny w ostatnich dniach polscy policjanci z XXXII. Rotacji JSPP stacjonującej w Kosowie udzielali pomocy osobie poszkodowanej w wypadku samochodowym. Tym razem zdarzenie miało miejsce...

Aktualny numer

2/2021
SPECIAL OPS 2/2021
W miesięczniku m.in.:
  • - 60 lat JW4101
  • - Morska ochrona statków - robota dla komandosa
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
Special-OPS TV


WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl