Do Polski Eagle V powrócił znów w związku z programem
pozyskania Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (wcześniej znanym pod
kryptonimem „Pegaz”), którego ponowne otwarcie nastąpiło w sierpniu 2014
roku.
Jedną z firm, które odpowiedziały na ogłoszone przez
Inspektorat Uzbrojenia zapytanie o informacje (RFI), a później wzięły
udział w dialogu technicznym, jest General Dynamics European Land Systems
(GDELS).
8 lipca 2015 r. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku firma IMS-Griffin, przedstawiciel GDELS w Polsce, zorganizowała dynamiczne pokazy pojazdu Eagle V. Zaproszeni przedstawiciele mediów mieli okazję zapoznać się z konstrukcją, jej możliwościami oraz całą ofertą dotyczącą rodziny wozów Eagle (4×4 oraz 6×6).
GDELS
Najbardziej znanym i najliczniej używanym produktem (ponad 10 tys. egz. wyprodukowanych od końca lat 70. XX wieku), założonej w 1950 r. w szwajcarskim Kreuzlingen firmy MOWAG Motorwagenfabrik AG, jest rodzina kołowych transporterów opancerzonych Piranha. Zresztą od początku istnienia MOWAG specjalizował się w produkcji kołowych pojazdów opancerzonych, które trafiały nie tylko na wyposażenie armii szwajcarskiej, ale także sił zbrojnych państw na pięciu kontynentach naszego globu.
W lipcu 1999 roku General Motors Canada (później GM Defence) nabył firmę MOWAG, a w marcu 2003 roku General Dynamics Corporation (GD) stał się właścicielem GM Defence, a wraz z nim także i szwajcarskiego producenta „piranii” i „orłów”. W styczniu 2004 roku MOWAG został włączony do utworzonej w ramach grupy Systemów Bojowych GD (GD Combat Systems) w październiku 2003 roku jednostki biznesowej GD Corp. – General Dynamics Europe Land Systems. Poza MOWAG-em w skład GDELS wchodzą również następujące firmy: Santa Bárbara Sistemas (obecnie GDELS – Santa Bárbara Sistemas), Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug (obecnie GDELS – Steyr), EWK Eisenwerke Kaiserslautern (obecnie GDELS – Germany) oraz GDELS – Czech s.r.o.
Pojazdy Eagle V są obecnie wytwarzane zarówno w szwajcarskich zakładach GDELS – Mowag, jak i niemieckich w Kaiserslautern. W tej drugiej lokalizacji oraz w Sembach (Niemcy) odbywa się finalny montaż pojazdów w ramach realizacji zamówień na 176 wozów dla Deutsches Heer (wojska lądowe Niemiec).
Sprawdzona konstrukcja
Wybór Eagle V oraz wcześniejszej wersji Eagle IV (w sumie Bundeswehra zamówiła 473 szt.) został dokonany przez niemiecką armię w ramach programu GFF (Geschützten Führungs und Funnktionsfahrzeuge), czyli pozyskania nowych typów opancerzonych pojazdów wielozadaniowych, przeznaczonych głównie dla jednostek biorących udział w misjach zagranicznych.
O wyborze szwajcarskiej konstrukcji zadecydowały nie tylko jej walory w postaci wysokiej mobilności taktycznej i przerzutu strategicznego, dużej ładowności, obszernego wnętrza nadwozia, czy wysokiej odporności balistycznej, odłamkoodporności (w tym na IED) oraz minoodporności, ale także niskie koszty eksploatacji i szkolenia obsługi oraz kierowców.
Duże znaczenie miało „pokrewieństwo” Eagle V z używanymi przez Bundeswehrę Eagle IV oraz DURO IIIP/YAK, co wpływa na minimalizację kosztów ich eksploatacji, stopnień unifikacji podzespołów pomiędzy tymi modelami wynosi około 80% dla Eagle V 4×4 i 6×6, Eagle IV oraz DURO IIP. Ma to również wpływ na skrócenie czasu szkolenia kierowców oraz mechaników.
Należy pamiętać, że nakłady na eksploatację (zużycie paliwa, przeglądy naprawy itp.) stanowią od 80% do 85% kosztów związanych z cyklem życia pojazdu od momentu jego zakupu aż do wycofania z użycia. Cena zakupu to jedynie od 10 do 15% wydatków, jakie trzeba ponieść w związku z nabyciem oraz późniejszym użytkowaniem wozu. Stąd bardzo dużą uwagę, już od samego początku prac projektowych nad nowym pojazdem, poświęca się w firmie GDELS systemowi wsparcia eksploatacji.
Dział ILS (Integrated Logistics Support) jest jednym z największych w Kreuzlingen, gdyż obecnie pojazd bez kompleksowego wsparcia logistycznego nie jest pełnowartościowym produktem. Odpowiednie zaprojektowanie ILS dla konkretnej konstrukcji ma także znaczenie ze względów ekonomicznych, gdyż w wyniku skomplikowanych procesów mających na celu m.in. ocenę oraz redukcję ryzyka związanego z różnymi aspektami użytkowania pojazdu pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji.
Również doświadczenia z eksploatacji Eaglów w Afganistanie, gdzie kontyngent Bundeswehry używał 200 pojazdów Eagle IV, które łącznie przejechały ponad 1 mln km przy zachowaniu 92% gotowości operacyjnej, wpłynęły na decyzję o zakupie wozów nowej generacji.
Poza Niemcami Eagle V od 2011 r. używa także armia szwajcarska – 4 szt. w wersji EOD (Explosive Ordanace Disposal). W tym samym roku, na podstawie podpisanego w 2010 kontraktu pomiędzy GDELS a Flughafen Zürich AG, został dostarczony jeden pojazd do jednostki policji Portu Lotniczego w Zurychu (Zürich Airport Police).
Od 2014 r. Eagle V w wersji 5-miejscowej, a więc zbliżonej do jednej z konfiguracji WPWS-a, dostarczany jest również armii duńskiej.
Warto też przeczytać:
Prezentacja pojazdu EAGLE
EAGLE w Polsce
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |