Blogi // Paweł Piotrowski

 


 

Ćwiczenie tygodnia – brzuszki Jandy

Paweł Piotrowski  /  06-06-2014  /  1

W celu wyizolowania mięśni brzucha (zginacze bioder nie będą pracowały – pozostaną rozluźnione) można wykonywać tzw. brzuszki Jandy - pozycja standardowa jak przy robieniu zwykłych brzuszków, przy czym druga osoba delikatnie próbuje oderwać nasze stopy od ziemi trzymając np. za łydki ruchem do góry. Przy takim wykonywaniu brzuszków faktycznie mięśnie brzucha pracują znacznie ciężej - musimy oporować stopami w dół i jednocześnie robić skłon tułowia w przód.

Z braku drugiej osoby do ćwiczenia można wykorzystać wyciąg bloczkowy górny i podczepić nogi przyczepione do np. pętli z linki lub łańcucha (zaczepienie na środku stopy stosuję) do niewielkiego obciążenia np. 10-15 kg na drugim końcu linki (jest to widoczne na zdjęciu oraz filmie). Doskonale zastępuje to osobę unoszącą nasze łydki. Dzięki obciążeniu można dozować opór i zwiększać stopień trudności ćwiczenia.

Różnica pomiędzy standardowymi skłonami w przód a brzuszkami Jandy jest duża i silnie odczuwalna przez mięśnie brzucha. Wysiłek jest znacznie większy i pracują przede wszystkim mięśnie proste i skośne brzucha bez udziału mięśni zginaczy bioder, które czasem za dużo pracy biorą na siebie - a chodzi nam o rozwój mięśni brzucha trening a nie rozwój mięśni zginaczy bioder. Włączyłem na stałe to ćwiczenie do mojego treningu domowego. Oczywiście z czasem ciężar trzeba zwiększać bo siła mięśni brzucha wzrasta. Obecnie wykonuję to ćwiczenie w wersji "ciężkiej" czyli 3 serie po 10 powtórzeń z większym ciężarem zawieszonym albo w wersji lekkiej czyli 2-3 serie po 30 lub więcej powtórzeń ale z mniejszym doczepionym ciężarem. Dzięki wykonywaniu brzuszków Jandy w krótszym czasie można mięśnie brzucha doprowadzić do silniejszego zmęczenia niż przy standardowych skłonach. Stosując natomiast przy standardowych skłonach dodatkowe obciążenie trzymane w rękach -zmęczenie mięśni oczywiście rośnie ale jest to wg mnie gorszy wariant niż brzuszki Jandy, ponieważ to zginacze bioder pracują w dużym stopniu niepotrzebnie zamiast mięśni brzucha.

Dodatkowo, co jest bardzo ważne obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa jest znacznie mniejsze w opisanej wersji ćwiczenia, a w szczególności w porównaniu do wersji skłonów z obciążeniem dodatkowym w rękach. W przypadku brzuszków Jandy dodatkowym obciążeniem utrudniającym ćwiczenie jest zawieszanie po prostu coraz większego ciężaru - a odcinek lędźwiowy kręgosłupa nie odczuwa tego negatywnie.

Brzuszki Jandy to ćwiczenie izolujące pracę mięśni brzucha . Jest ono naprawdę wymagające - to kompletnie inny poziom trudności w porównaniu ze zwykłymi skłonami tułowia. Warto włączyć to ćwiczenie do wykonywanego programu treningowego. 

                                                               

Komentarze

1
ania / 17-09-2015, 22:11
Bardzo ciekawa rzecz-wypróbuję na pewno!
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Czy wiesz, jak skutecznie chronić wzrok podczas akcji? »

oulary taktyczne

 


Tundra w czym jest lepsza od innych czołówek » Jakie cechy muszą mieć buty taktyczne »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


Wybierz obuwie na prawdziwą przygodę »

buty

 


Nie możesz zabrać plecaka? Gdzie zmieścisz najpotrzebniejszy sprzęt  » Co powinno się znaleźć w pakiecie ratunkowym czworonożnego towarzysza broni »
mobilny monitoring bezpieczna komunikacja

 


Czy masz odpowiednie obuwie na wiosenne wojaże? Sprawdź »

Olej w piance? Do czego to służy »


olej do czyszczenia

 


Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »
latarka czołowa ubrania taktyczne

 


05/07/2020

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualny numer

1/2022
SPECIAL OPS 1/2022
W miesięczniku m.in.:
  • - Commando Garud
  • - Marine Mammals in SPECIAL OPS
Autor bloga
Paweł Piotrowski
Paweł Piotrowski
Sztuki walki - profesjonalny instruktor kung fu, specjalność styl Ving Tsun, posiada uprawnienia instruktora rekreacji fizycznej, certyfikat instruktora w Ving Tsun Kung Fu Association Europe, trenował Ving Tsun przez 14 lat (1986-2000). W prasie specjalistycznej prezentował techniki Ving tsun w artykułach Sifu Janusza Szymankiewicza. Kulturystyka – staż treningowy 30 lat (trenuje rekreacyjnie kulturystykę naturalną od roku 1986 w TKKF Syrenka).  Autor artykułów i współpracownik miesięcznika „KIF Sport” w zakresie metodyki treningu siłowego. Autor artykułów na portalu kulturystycznym www.jwip.pl oraz moderator forum tego portalu. Kolekcjoner literatury z zakresu sportów siłowych. Łącznie opublikował ponad 100 artykułów i materiałów szkoleniowych z zakresu kulturystyki. Członek wspomagający „Polskie Stowarzyszenie Podciągania na Drążku”. Rekreacyjnie trenuje także bieganie. Osobiste rekordy : podciąganie na drążku: 32 powtórzenia, pompki klasyczne: 300 powtórzeń bez przerwy, rwanie odważnika 17,5 kg jednorącz: 110 powtórzeń prawą ręką plus 55 powtórzeń lewą ręką
Special-OPS TV


Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdynia - państwowa Uczelnia wojskowa. Lider w kształceniu na potrzeby sił...
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl