Blogi // Paweł Piotrowski

 


 

Ćwiczenie tygodnia – brzuszki Jandy

Paweł Piotrowski  /  06-06-2014  /  1

W celu wyizolowania mięśni brzucha (zginacze bioder nie będą pracowały – pozostaną rozluźnione) można wykonywać tzw. brzuszki Jandy - pozycja standardowa jak przy robieniu zwykłych brzuszków, przy czym druga osoba delikatnie próbuje oderwać nasze stopy od ziemi trzymając np. za łydki ruchem do góry. Przy takim wykonywaniu brzuszków faktycznie mięśnie brzucha pracują znacznie ciężej - musimy oporować stopami w dół i jednocześnie robić skłon tułowia w przód.

Z braku drugiej osoby do ćwiczenia można wykorzystać wyciąg bloczkowy górny i podczepić nogi przyczepione do np. pętli z linki lub łańcucha (zaczepienie na środku stopy stosuję) do niewielkiego obciążenia np. 10-15 kg na drugim końcu linki (jest to widoczne na zdjęciu oraz filmie). Doskonale zastępuje to osobę unoszącą nasze łydki. Dzięki obciążeniu można dozować opór i zwiększać stopień trudności ćwiczenia.

Różnica pomiędzy standardowymi skłonami w przód a brzuszkami Jandy jest duża i silnie odczuwalna przez mięśnie brzucha. Wysiłek jest znacznie większy i pracują przede wszystkim mięśnie proste i skośne brzucha bez udziału mięśni zginaczy bioder, które czasem za dużo pracy biorą na siebie - a chodzi nam o rozwój mięśni brzucha trening a nie rozwój mięśni zginaczy bioder. Włączyłem na stałe to ćwiczenie do mojego treningu domowego. Oczywiście z czasem ciężar trzeba zwiększać bo siła mięśni brzucha wzrasta. Obecnie wykonuję to ćwiczenie w wersji "ciężkiej" czyli 3 serie po 10 powtórzeń z większym ciężarem zawieszonym albo w wersji lekkiej czyli 2-3 serie po 30 lub więcej powtórzeń ale z mniejszym doczepionym ciężarem. Dzięki wykonywaniu brzuszków Jandy w krótszym czasie można mięśnie brzucha doprowadzić do silniejszego zmęczenia niż przy standardowych skłonach. Stosując natomiast przy standardowych skłonach dodatkowe obciążenie trzymane w rękach -zmęczenie mięśni oczywiście rośnie ale jest to wg mnie gorszy wariant niż brzuszki Jandy, ponieważ to zginacze bioder pracują w dużym stopniu niepotrzebnie zamiast mięśni brzucha.

Dodatkowo, co jest bardzo ważne obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa jest znacznie mniejsze w opisanej wersji ćwiczenia, a w szczególności w porównaniu do wersji skłonów z obciążeniem dodatkowym w rękach. W przypadku brzuszków Jandy dodatkowym obciążeniem utrudniającym ćwiczenie jest zawieszanie po prostu coraz większego ciężaru - a odcinek lędźwiowy kręgosłupa nie odczuwa tego negatywnie.

Brzuszki Jandy to ćwiczenie izolujące pracę mięśni brzucha . Jest ono naprawdę wymagające - to kompletnie inny poziom trudności w porównaniu ze zwykłymi skłonami tułowia. Warto włączyć to ćwiczenie do wykonywanego programu treningowego. 

                                                               

Komentarze

1
ania / 17-09-2015, 22:11
Bardzo ciekawa rzecz-wypróbuję na pewno!
   1 / 1   

Wybrane dla Ciebie

 


Gdy ciemność nie jest Twoim sprzymierzeńcem » Wypróbuj smar do ruchomej części broni »
zasilanie smar do pielęgnacji broni

 


Cieszą się popularnością na całym świecice! Dlaczego? »

 


Bluza taktyczna w roli głównej - obejrzyj film z jej udziałem » Czego nie wiesz o binokularze noktowizyjnym »
bluza taktyczna gogle balistyczne

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Jaką broń wybierają strzelcy wyborowi » Nie strać celu mimo ciemności »
bron palna oświetlenie taktyczne

 


Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego  »
kurs strzelecki

 


Namierz cel w ciemoności » Wypatrz swojego wroga z odległości »
hydrauliczny wyważacz

Spodnie taktyczne - zachowaj swobodę w najtrudniejszej sytuacji »
spodnie taktyczne

 


Nie daj się zaskoczyć w ciemności » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa bluza taktyczna

 

Na czym polega specyfika komunikacji w wojsku »

 


Sprzęt do wspinaczki, który zapewni maksimum swobody i bezpieczeństwa » Dobierz wyposażenie na miarę czasów  »
latarki czołowe

 


05/07/2020







































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Trening medyczny w PKW UNIFIL

„Im więcej potu na ćwiczeniach, tym mniej krwi w boju.” To zdanie, które zna każdy żołnierz Wojska Polskiego. Bez właściwego i profesjonalnego treningu nie osiągnie się celu operacyjnego w realnym...

Aktualny numer

2/2020
SPECIAL OPS 2/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Ratownictwo taktyczne
  • - XX lat CBŚP
Autor bloga
Paweł Piotrowski
Paweł Piotrowski
Sztuki walki - profesjonalny instruktor kung fu, specjalność styl Ving Tsun, posiada uprawnienia instruktora rekreacji fizycznej, certyfikat instruktora w Ving Tsun Kung Fu Association Europe, trenował Ving Tsun przez 14 lat (1986-2000). W prasie specjalistycznej prezentował techniki Ving tsun w artykułach Sifu Janusza Szymankiewicza. Kulturystyka – staż treningowy 30 lat (trenuje rekreacyjnie kulturystykę naturalną od roku 1986 w TKKF Syrenka).  Autor artykułów i współpracownik miesięcznika „KIF Sport” w zakresie metodyki treningu siłowego. Autor artykułów na portalu kulturystycznym www.jwip.pl oraz moderator forum tego portalu. Kolekcjoner literatury z zakresu sportów siłowych. Łącznie opublikował ponad 100 artykułów i materiałów szkoleniowych z zakresu kulturystyki. Członek wspomagający „Polskie Stowarzyszenie Podciągania na Drążku”. Rekreacyjnie trenuje także bieganie. Osobiste rekordy : podciąganie na drążku: 32 powtórzenia, pompki klasyczne: 300 powtórzeń bez przerwy, rwanie odważnika 17,5 kg jednorącz: 110 powtórzeń prawą ręką plus 55 powtórzeń lewą ręką
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl