Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Jaki pojazd dla sił specjalnych?

Na początku listopada 2012 roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych. W ramach programu o kryptonimie „Pegaz” planowane jest zakupienie do 2022 roku ok. 500 wozów w dwóch głównych wersjach - bojowej i dowodzenia, przy czym ok. 400 szt. ma trafić do Wojsk Lądowych: pododdziałów kawalerii powietrznej, piechoty górskiej oraz wojsk pancernych i zmechanizwoanych.

Zobacz także

Krzysztof Lis PRO Blackout - jak się na niego przygotować?

Blackout - jak się na niego przygotować? Blackout - jak się na niego przygotować?

W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując...

W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując do tego rozwiązania dostosowane do zasięgu zaistniałej sytuacji.

POLSYS EUROPE Sp. Z o.o Zintegrowana Kamizelka BULLFROG

Zintegrowana Kamizelka BULLFROG Zintegrowana Kamizelka BULLFROG

Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne...

Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne ze strategicznego punktu widzenia, przede wszystkim należy chronić bez żadnych kompromisów ludzi, którzy bezpośrednio w walkach uczestniczą. Ten aspekt ochrony życia i zdrowia żołnierzy jest w centrum zainteresowania kanadyjskiej kompanii POLSYS INC. i jej siostrzanej firmy w Polsce - POLSYS EUROPE.

Newmax Nowak i Wspólnicy S.K. DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES

DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES

DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy,...

DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy, stanowią innowacyjne rozwiązanie uzupełniające ofertę butów tego producenta wyposażonych w membrany zwiększające wodoodporność i przez to komfort użytkowania obuwia.

Choć wymagania oraz założenia taktyczno-techniczne zostały objęte klauzulą tajności i dostępne były tylko dla zainteresowanych i posiadających odpowiednie dopuszczenia oraz licencje podmiotów i producentów, to jednak z czasem część mniej wrażliwych danych stała się bardziej dostępna.

Informacje te pozwalają na przedstawienie wizji pojazdu dla Wojsk Specjalnych, jaka powstała w IU we współpracy z ówczesnym Dowództwem Wojsk Specjalnych i skonfrontowania jej z „tendencjami rynkowymi”.

Jest to o tyle istotny temat, ponieważ zakupione w ramach programu „Pegaz” wozy będą stanowiły podstawowy środek transportu lądowego oraz narzędzie do realizacji zadań, w tym misji bojowych dla wszystkich jednostek specjalnych oraz wybranych pododdziałów Wojsk Lądowych. Ma to być więc rodzina wielozadaniowych pojazdów, stworzonych na wspólnej platformie podwoziowej, co ma swoje zalety, ale nie jest to rozwiązanie również pozbawione wad czy też ryzyka niespełnienia oczekiwań przyszłych użytkowników. Oczywiście większość armii świata, kierując się racjonalnością takiej decyzji z punktu widzenia ekonomii, logistyki itp., dokonuje zakupów ujednoliconych platform dla swoich sił specjalnych, często zresztą bazujących na pojazdach terenowych eksploatowanych w pozostałych rodzajach sił zbrojnych. W ten przecież sposób do jednostek specjalnych trafił m.in. HMMWV jako GMV (Ground Mobility Vehicle) w różnych odmianach, Land Rover Defender DPV (Desert Patrol Vehicle), czy LRPV (Long Range) oraz Mercedes – Benz G.

Także „Pegaz” będzie swego rodzaju pojazdem ogólnowojskowym, który ma również znaleźć się na wyposażeniu Wojsk Specjalnych. Czy to słuszna koncepcja, tak naprawdę okaże się, gdy wozy te zostaną wprowadzone do linii i przetestowane w warunkach bojowych.

Jaki ma być „Pegaz”?

W wyniku prac koncepcyjnych rozpoczętych w 2011 roku powstały wymagania operacyjne dla wielozadaniowego pojazdu Wojsk Specjalnych „Pegaz”, w których zawarto również pewne elementy założeń/wymagań technicznych. Stały się one podstawą dla rozpoczętej w 2012 roku fazy analityczno-koncepcyjnej i rozesłanego w jej ramach do zainteresowanych firm zapytania o informacje (RFI) wraz z ankietą/arkuszem zgodności.

Jak to już zostało wspomniane na wstępie, zakłada się pozyskanie do 2022 r., poczynając od 2014 r., 500 wozów, w tym 200 szt. dla Wojsk Specjalnych. Zgodnie z planami pierwsze partie powinny trafić do naszych komandosów w 2015 r. Przewidziany jest zakup dwóch podstawowych wersji: bojowej 4- lub 5-miejscowej (także w odmianie z wyposażeniem do działań w środowisku wodnym) oraz 4-miejscowej dowodzenia. 

Główne uzbrojenie wielozadaniowych pojazdów „Pegaz” ma być instalowane na opancerzonych wieżyczkach strzeleckich z napędem elektrycznym i awaryjnym ręcznym (większość pojazdów) lub na zdalnie sterowanych stanowiskach przystosowanych do montażu różnego typu km-ów o kal. od 5,56 mm do 12,7 mm (Minimi, UKM-2000, M2HB QCB, wkm-B) lub granatników automatycznych kal. 40 mm (Mk19 lub HK GMG). Dodatkowo pojazdy mają być wyposażone w uchwyty transportowe dla broni indywidualnej: HK 416 (wersja dla specjalsów) lub Beryl (dla WL) –

4 szt. oraz zespołowej, w tym:

    • km Minimi kal. 7,62 mm,

    • wkm M2HB Manory kal. 12,7 mm,

    • granatnik AT4,

    • granatnik ppanc. Carl Gustaw kal. 84 mm,

    • moździerz LRM wz. 99 ANTOS.

W skład uzbrojenia „Pegaza” wejdą także wyrzutnie granatów dymnych (co najmniej 6 szt.) kal. 81 mm.

Pojazdy mają być przystosowane do transportu: kolejowego, morskiego oraz powietrznego, w tym na zawiesiu pod śmigłowcem, m.in. w celu przerzutu ich w głąb ugrupowania przeciwnika.

W skład ich bogatego wyposażenia specjalistycznego, różniącego się w zależności od wersji wozu, mają wejść m.in. radiostacje (HF, VHF/UHF), systemy łączności satelitarnej, system dowodzenia BMS/BFT, pokładowy odbiornik nawigacji satelitarnej GPS, systemy optoelektroniczne (głowica optoelektroniczna, zestaw kamer termowizyjnych dla kierowcy i dowódcy) itp.

Na pojazdach muszą być również zamontowane uchwyty do instalacji systemu zakłócającego odpalane radiowo improwizowane ładunki wybuchowe (np. zagłuszarki DUKE). Ze względu na dużą liczbę urządzeń elektronicznych wymagane jest wyposażenie „Pegazów” w dodatkowe akumulatory zabezpieczające pracę środków łączności bez konieczności uruchamiania silnika oraz agregat prądotwórczy o mocy 4,0 kW.

Dla wozów, zarówno przeznaczonych dla WS, jak i WL określono wspólne wymagania techniczne:

    • układ napędowy 4×4 i niezależne zawieszenie,

    • DMC do 11 000 kg i min. 2000 kg ładowności,

    • zasięg po drodze utwardzonej/gruntowej – 600 km/400 km,

    • prędkość maksymalna na drodze utwardzonej/gruntowej –

    • 100 km/h i 60 km/h,

    • moc jednostkowa min. 20 kM/t,

    • instalacja elektryczna 24/12 V,

    • średnica zawracania maks. 16 m,

    • rozmiar kół 16 cali,

    • prześwit 330 mm,

    • kąt natarcia i zejścia min. 40°/40°,

    • kąt podjazdu i nachylenie boczne 27°/30°,

    • głębokość brodzenia bez i z przygotowaniem: 0,6/1,2 m,

    • zdolność pokonywania przeszkód pionowych o wys. 400 mm,

    • zdolność do pokonywania rowów o szerokości 500 mm,

    • zakres temperatur roboczych od –30° do +50°C,

    • przystosowanie do zasilania olejem napędowym F-54 i paliwem uniwersalnym/lotniczym F-34.

Wyszczególnione zostały również elementy wyposażenia mające wpływ m.in. na bezpieczeństwo i komfort załogi, w tym 4-punktowe pasy bezpieczeństwa, fotele przeciwwybuchowe, klimatyzacja, ABS, ogrzewanie postojowe, wkładki typu run-flat, centralny układ pompowania kół, czy wyciągarka.

Pojazdy mają być także opancerzone (osłony balistyczne oraz przeciwminowe), przewidziano dwa poziomy ochrony: podstawowy oraz podniesiony/opcjonalny (za pomocą montażu dodatkowych osłon) zgodne z STANG 4569.

„Pegaz” ma być odporny na działanie broni masowego rażenia (BMR) i wyposażony w automatyczny sygnalizator skażeń (np. TAFIOS-B) oraz przystosowany do instalacji urządzenia filtrowentylacyjnego.

Wraz z wozami ma być oczywiście zakupiony pakiet logistyczny zapewniający wymagany poziom sprawności technicznej (części, materiały eksploatacyjne), dokumentację techniczną i serwisową, pakiet szkoleniowy dla załóg i personelu technicznego oraz kurs dla instruktorów w zakresie podstawowej obsługi technicznej.

Jeden dla wszystkich?

Na postawione w tytule pytanie trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi wskazując jednocześnie konkretny model pojazdu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że każda jednostka ze względu na swoją specyfikę i realizowane zadania ma inne potrzeby względem podstawowego środka transportu taktycznego, który ma służyć również do walki.

Dodatkowo do wykonania różnych misji, w zależności od ich profilu, rejonu działań oraz innych czynników, jak np. liczebność i uzbrojenie przeciwnika, czy przewidywane zagrożenie ze strony min lub improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), może zależeć wybór odpowiedniego pojazdu.

Z tego też powodu we flotach jednostek specjalnych można znaleźć zarówno quady, samochody ciężarowe, jak i pojazdy minoodporne, np. RG-33, M-ATV SFV, Bushmaster, czy nawet transportery opancerzone, np. Pandury 6×6.

Można oczywiście pokusić się o przedstawienie głównych cech pojazdów taktycznych czy też bardziej mobilnych platform bojowych przeznaczonych do działań SOF (Special Operation Forces):

  • mobilność taktyczna i strategiczna, w rozumieniu zarówno możliwości pokonywania trudnego terenu, prędkości, zwrotności, jak i przystosowania do transportu lotniczego, w tym na pokładzie śmigłowcem klasy CH-47 i/lub samolotów transportowych,
  • autonomiczność, czyli zasięg działania oraz możliwość transportu zaopatrzenia/zapasów pozwalających na długie operowanie w oderwaniu od sił własnych,
  • wielozadaniowość/uniwersalność, czyli możliwość wykorzystania danej konstrukcji zarówno w misjach rozpoznania/zwiadu (Special Reconnaissance), jak i bezpośredniego działania/akcji (Direct Action),
  • możliwość zamontowania uzbrojenia pozwalającego na uzyskanie przewagi ogniowej nad potencjalnym przeciwnikiem operującym w danym teatrze działań,
  • przystosowanie do integracji z systemami łączności, dowodzenia, obserwacji itp., najlepiej na zasadzie plug and paly.

Istotne są więc dwa elementy charakteryzujące pojazd: mobilność oraz ładowność, które decydują o tym, czy dana konstrukcja będzie użyteczna, czy też nie.

Wojna w Iraku, a przede wszystkim w Afganistanie, oraz kolejne konflikty wybuchające w XXI w. wpłynęły na pojawienie się dodatkowego, trzeciego elementu, jakim jest ochrona załogi, rozumiana jako przeżywalność na polu walki (survability).

Oczywiście masa zarówno pancerza, jak i wszystkich systemów tworzących kompleks ochronny (np. zagłuszarki, fotele przeciwwybuchowe itp.) ma wpływ na dwa pozostałe faktory: mobilność i ładowność.

Jest to tzw. „iron triangle”, czyli współzależności pomiędzy ochroną, ładownością a mobilnością i determinuje ona w zasadzie przydatności danej konstrukcji do realizacji konkretnych zadań. Poprawa każdego z tych elementów odbywa się najczęściej kosztem pozostałych, a więc gdy zwiększamy masę opancerzenia, tracimy ładowność oraz pogarsza się mobilność pojazdu. Z kolei gdy zależy nam na wysokiej mobilności, to będziemy zmniejszać poziom ochrony balistycznej, przeciwminowej. Projektowanie pojazdu czy tworzenie wymagań dla niego to ciągłe rozwiązywanie równania z 3 zmiennymi, tak aby uzyskać najlepszy, najbardziej nas satysfakcjonujący wynik. Kluczowym elementem są oczywiście kilogramy, zarówno te przeznaczone na ochronę, jak i ładowność, które musi „unieść” podwozie (układ napędowy, jezdny). Im cięższy pojazd, tym większej mocy silnik jest potrzebny, trzeba zastosować bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie większe i cięższe elementy zawieszenia itp., a to wszystko pociąga za sobą wzrost masy całej konstrukcji. Ciężar oraz wielkość samochodu mają bezpośrednie przełożenie na jego możliwości poruszania się w terenie, a tu jak wiadomo najlepiej radzą sobie lekkie i niewielkie pojazdy. Nawet najlepiej opancerzony i uzbrojony pojazd będzie niewiele wart, gdy nie będzie mógł sprawnie przemieszczać się, o czym nie raz przekonali się konstruktorzy i wojskowi.

Oczywiście w zasadzie żadnego państwa nie stać na zakup wozów przeznaczonych do każdej konkretnej misji, na która wysyłani są specjalsi. Pewnym wyjątkiem są tak duże operacje, jak afgańska, gdzie ze względu na ilość zaangażowanych sił i środków, obszar działań oraz nowe zagrożenia konieczne stało się pozyskanie także nowych pojazdów.

Generalnie jednak ze względu na nieubłagane prawa ekonomii oraz ograniczone zasoby środków finansowych, szczególnie w czasach kryzysu, kupowane są przede wszystkim uniwersalne, wielozadaniowe platformy, które jednak muszą spełniać pewne specyficzne wymagania, ważne z punktu widzenia przyszłego użytkownika.

W ostatnim czasie takiego zakupu dokonały holenderskie Siły Zbrojne, które dla swoich jednostek specjalnych (Commando Corps) wybrały pojazdy ATTV (Air Transportable Tactical Vehicles) będące odpowiednio zmodyfikowanymi Mercedesami-Benz Klasy G.

Także USSOCOM w sierpniu 2013 r. dokonał wyboru następcy swoich Humvee GMV w ramach programu GMV 1.1. Zwycięzcą, co było sporym zaskoczeniem dla wielu specjalistów z branży, został pojazd Flyer ALSV (Advanced Light Strike Vehicle) oferowany przez General Dynamics Ordnance and Tactical Systems, który pokonał GMV 1.1 proponowanego przez AM General LLC (bazującego na głęboko zmodernizowanym, zmniejszonym i odchudzonym Humvee) oraz International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle) firmy Navistar Defence. Czas pokaże, czy dość kontrowersyjny wybór Flyera ALSV był słuszny i spełni oczekiwania oraz potrzeby użytkowników. 

Poszukiwanie Św. Graala

Istotnym dla naszych rozważań i idealnego pojazdu (choć taki zapewne nie istnieje) dla sił specjalnych będzie przypomnienie podstawowych wymagań z amerykańskiego programu GMV 1.1. Miał to być więc pojazd lżejszy od Humvee GMV – masa własna poniżej 3175 kg, szybszy, charakteryzujący się dużą mobilnością taktyczną (m.in. na pokładzie M/CH-47) i strategiczną (transport lotniczy, drogowy, kolejowy i morski) oraz przygotowany do integracji z kolejnymi generacjami systemów elektronicznych oraz komunikacyjnych. Powinien również pomieścić do 7 operatorów, a zamontowane na nim uzbrojenie musi być gotowe do użycia w ciągu jednej minuty po wyjechaniu z ładowni śmigłowca.

Zgodnie z panującymi trendami nie zapomniano oczywiście o opancerzeniu, choć osłony muszą być demontowalne np. do transportu lotniczego lub w przypadku użytkowania wozów do ćwiczeń na terenie kraju. Możliwość zdjęcia zbędnego opancerzenia ma sens i wpływa korzystnie na wydłużenie eksploatacji zarówno samych osłon, jak i pojazdu oraz obniżenie kosztów (np. mniejsze zużycie paliwa).

Jak widać Amerykanie mający doświadczenie z użycia, choćby w trudnych warunkach afgańskich, różnych typów pojazdów, zarówno nieopancerzonych, jak i opancerzonych klasy MRAP, postawili przede wszystkim na  mobilność taktyczną. Dzięki temu można poruszać się poza drogami czy szlakami komunikacyjnymi, unikając choćby min pułapek oraz przerzucić wóz w dowolne miejsce bez konieczności korzystania z przygotowanych lądowisk lub lotnisk.

GMV 1.1 to wóz niejako z drugiego bieguna w porównaniu do „Pegaza”, szczególnie gdy przyjrzymy się zwycięskiej konstrukcji – Flyerowi, którego DMC to zaledwie 3402 kg (ładowność – 1588 kg). Nawet International S-OTV charakteryzujący się ładownością 2903 kg ma DMC wynoszącą „jedynie” 6124 kg.

Oczywiście na rynku dominują głównie konstrukcje cięższe niż Flyer, których masy bojowe sięgają nawet przedziału 12–15 ton, jak Reanult Sherpa Special Forces, ACMAT BASTION PATSAS, M-ATV SFV. Jednak wydaje się, że optymalne są konstrukcje lżejsze o DMC do 10 ton, jak Iveco LMV/LMV SF, Supacat HMT 400, Eagle V, Hawkei, Renault Sherpa Light, między innymi ze względu na możliwości ich transportu śmigłowcami (w większości na zawiesiu).

Śmigłem czy samolotem?

Istotnym elementem z punktu widzenia naszych rozważań na temat przyszłego „transportera” sił specjalnych, jest fakt, że zarówno Holendrzy, jak i Amerykanie za jeden z ważniejszych wymogów uznali dostosowanie pojazdów do transportu w ładowni śmigłowców M/CH-47. Choć oczywiście nie posiadamy Chinooków i na razie nie jest planowane ich pozyskanie w ramach obecnych programów modernizacji sił zbrojnych, to jednak ze względu na bliską współpracę naszych Wojsk Specjalnych z sojusznikami posiadającymi te śmigłowce, istotnym wydaje się dokładne rozważenie kwestii wymagań w zakresie zdolności do przerzutu drogą powietrzną. W końcu siły specjalne mają być wykorzystywane nie tylko do działań na terenie kraju, ale również poza jego granicami, w ramach operacji koalicyjnych. Należy również pamiętać, że nasze Wojska Specjalne starają się o zdobycie uprawnień do dowodzenia sojuszniczymi operacjami specjalnymi, co wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań, które co prawda w sposób bezpośredni nie dotyczą pojazdów, ale narzucają np. konieczność posiadania własnego komponentu lotniczego wyposażonego również w śmigłowce.

Poza tym, o czym już wcześniej wspomniałem, nowy wóz specjalsów ma posiadać zdolność do przerzutu drogą powietrzną na teren leżący w głębi ugrupowania przeciwnika. Jednym ze sposobów ma być transport śmigłowcem, co oczywiście w przypadku pojazdu o DMC ok. 11 ton może okazać się trudne, jeśli pod uwagę bierzemy wnętrze helikoptera, ze względu zarówno na jego masę, jak i wymiary.

Pewną alternatywę stanowi transport na zawiesiu, w ten sposób można transportować większy i cięższy sprzęt oraz uzbrojenie. Zresztą ten sposób przerzutu pojazdów został zapisany w wymaganiach dla „Pegaza”. Jednak to rozwiązanie ma swoje ograniczenia, szczególnie gdy chcemy przerzucić ludzi i sprzęt na teren leżący w głębi ugrupowania przeciwnika. Jego główną wadą jest stosunkowo duża łatwość wykrycia, przez środki technicznej obserwacji przeciwnika, śmigłowca lecącego z podwieszonym np. samochodem. Dodatkowo rozładunek, w tym odczepienie pojazdu od śmigłowca, wymaga obecności ludzi (z odpowiednimi umiejętnościami i certyfikatami) na ziemi, którzy powinni być dostarczeni wcześniej w miejsce lądowania.

Należy również zwrócić uwagę na wady pojazdów przystosowanych do transportu we wnętrzu Chinooka, wynikające wprost z ich dopasowania do wymiarów ładowni CH-47 oraz jego możliwości transportowych. Należą do nich przede wszystkim mniejsze/ograniczone rozmiary (szczególnie szerokość i wysokość) oraz ograniczona masa, a co za tym idzie i ładowność. Ma to bezpośrednie przełożenie na wiele istotnych z punktu widzenia użytkownika parametrów, w tym na możliwe do osiągnięcia poziomy ochrony balistycznej i przeciwminowej. Są oczywiście konstrukcje, które pomimo przystosowania do transportu we wnętrzu M/CH-47 nadają się do realizacji szerokiego spektrum zadań specjalnych, czego przykładem jest Supacat HMT 400/Jackal. Sporo potencjału mają też przegrani w programie GMV 1.1, czyli Navistar SOTV oraz nowy Humvee GMV 1.1.

Pomimo pewnych wad konstrukcji dostosowanych do transportu we wnętrzu kadłuba Chinooka, to jednak przeważają zalety tego rozwiązania, szczególnie z punktu widzenia realizacji misji specjalnych: szybszy rozładunek, krótki czas wejścia do akcji pojazdu i jego załogi, możliwość lotu na niskim pułapie itd.

Pewnym rozwiązaniem w przypadku naszych Wojsk Specjalnych może być zakup pojazdów przeznaczonych do transportu powietrznego na pokładzie M/CH-47, tak jak swego czasu uczynili to Amerykanie zakupując na początku lat 90. XX w. partię Land Roverów 110, które pod nazwą RSOV (Ranger Special Operations Vehicle) trafiły na wyposażenie batalionów 75. Pułku Rangers (po 12 szt. w każdej kompanii Alfa). Samochody te stanowiły uzupełnienie oraz alternatywę dla niemieszczących się w Chinookach Humvee GMV-R.

Z naszego punktu widzenia istotniejszy, ze względu na brak odpowiednio dużych śmigłowców, może wydawać się wymóg dotyczący transportu danego wozu na pokładzie samolotu C130, w szczególności w  wersji E znajdującej się na wyposażeniu Sił Powietrznych RP. Choć w tym wypadku jest to już transport bardziej w wymiarze strategicznym niż taktycznym i nie zapewni nam całkowitej samowystarczalności w kwestii przerzutu specjalsów oraz ich sprzętu drogą lotniczą. Na pewno jednak należy posiadać zdolności i w tym zakresie, co pozwoli na szybsze wprowadzenie do działań jednostek specjalnych, szczególnie na odleglejszych teatrach, gdy zajdzie taka potrzeba.

Choć szczegóły dotyczące wyposażenia „Pegaza” nie są znane, ale nawet na podstawie fragmentarycznych dostępnych informacji widać, że ma to być „full opcja”. Na pewno te wszystkie urządzenia czy systemy, tak jak i opancerzenie są potrzebne, jednak zarówno nośność podwozia, jak i kubatura nadwozia są z góry zdefiniowane i mają określone limity. Znane są, także na naszym krajowym podwórku, przykłady pojazdów, które zostały tak sowicie wyposażone, że ich eksploatacja, użyteczność są dość wątpliwe. Choć papier przyjmie wszystko i ma nieograniczoną ładowność, to należy pamiętać, że granica pomiędzy dobrym narzędziem pracy a bajeranckim, nieużytecznym gadżetem bywa cienka.

Otwartym pozostaje również pytanie, czy tworzenie pojazdu wielozadaniowego dla Wojsk Specjalnych, który również ma trafić do Wojsk Lądowych (a więc obaj przyszli użytkownicy mają wpływ na kształt wymagań dla „Pegaza”) jest optymalnym rozwiązaniem? Oczywiście ważne są przemawiające za taką decyzją argumenty natury ekonomicznej, logistycznej, jest to jak najbardziej racjonalne podejście do zakupu nowego typu wozu. Jednak czy na pewno będzie to najefektywniejsze rozwiązanie, a co za tym idzie, tanie i skuteczne? Zagrożeń, współzależności czy też czynników mających wpływ na końcowy wynik, a które starałem się przybliżyć w artykule, jest wiele i znalezienie optymalnego, uniwersalnego rozwiązania jest bardzo trudne. Należy jednak mieć nadzieję, że w końcu nasze jednostki specjalne, stanowiące tak ważny element Sił Zbrojnych RP, będą miały na wyposażeniu odpowiednie, spełniające wymagania i oczekiwania, pojazdy.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

SPY SHOP Paweł Wujcikowski Najlepsze urządzenia optyczne dla myśliwych i nie tylko

Najlepsze urządzenia optyczne dla myśliwych i nie tylko Najlepsze urządzenia optyczne dla myśliwych i nie tylko

W strzelectwie – zarówno profesjonalnym, jak i amatorskim – dobry sprzęt optyczny ma równie duże znaczenie jak broń. Wysokiej jakości lornetka ułatwi orientację w terenie i namierzenie celu, natomiast...

W strzelectwie – zarówno profesjonalnym, jak i amatorskim – dobry sprzęt optyczny ma równie duże znaczenie jak broń. Wysokiej jakości lornetka ułatwi orientację w terenie i namierzenie celu, natomiast profesjonalne termowizory i noktowizory zapewnią widoczność nawet w zupełnych ciemnościach. Tyczy się to również wszelkich innych aktywności outdoorowych takich jak survival czy wędrówki górskie, podczas których warto mieć przy sobie odpowiednie wyposażenie. Jaki sprzęt najlepiej sprawdzi się w konkretnej...

SPY SHOP Paweł Wujcikowski Bramka z czujnikiem podczerwieni SE-1008 - efektywna kontrola zdrowia

Bramka z czujnikiem podczerwieni SE-1008 - efektywna kontrola zdrowia Bramka z czujnikiem podczerwieni SE-1008 - efektywna kontrola zdrowia

W czasie pandemii koronawirusa Sars-CoV-2 jednym z głównych priorytetów jest ograniczenie liczby nowych zarażeń w przestrzeni publicznej. To niełatwe zadanie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wysoki...

W czasie pandemii koronawirusa Sars-CoV-2 jednym z głównych priorytetów jest ograniczenie liczby nowych zarażeń w przestrzeni publicznej. To niełatwe zadanie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wysoki stopień zaraźliwości patogenu. W tym trudnym dla wszystkich czasie z pomocą przychodzą bramki z czujnikiem podczerwieni takie jak certyfikowany model SE-1008 dostępny w sklepie Spy Shop. Z ich pomocą kontrola zdrowia staje się nie tylko skuteczna, ale i szybka.

SPY SHOP Paweł Wujcikowski Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler

Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler

Co jest najważniejsze w strzelectwie? Oczywiście dobra widoczność niezależnie od warunków terenowych i atmosferycznych. Kiedy zapadnie zmierzch i chmury zakryją niebo, profesjonalny termowizor pozwoli...

Co jest najważniejsze w strzelectwie? Oczywiście dobra widoczność niezależnie od warunków terenowych i atmosferycznych. Kiedy zapadnie zmierzch i chmury zakryją niebo, profesjonalny termowizor pozwoli łatwo zlokalizować cel nawet przy zupełnym braku światła zewnętrznego. W tym artykule skupimy się na urządzeniach z rodziny AGM Rattler, które oferują doskonały stosunek ceny do oferowanych możliwości.

Combat.pl Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy

Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy

Jeśli trafiłeś na tę stronę świadomie, to najpewniej interesują Cię zagadnienia militarne, być może survival, ewentualnie bushcraft lub EDC. Te zainteresowania łączy dość specyficzna grupa przedmiotów,...

Jeśli trafiłeś na tę stronę świadomie, to najpewniej interesują Cię zagadnienia militarne, być może survival, ewentualnie bushcraft lub EDC. Te zainteresowania łączy dość specyficzna grupa przedmiotów, które zapewne chcesz posiadać – tak jak my. Zdobyć je można w licznych sklepach „wojskowych” zorientowanych na takich właśnie zapaleńców. Być może nie wiesz jeszcze, że do grona tych sklepów dołączył stosunkowo niedawno kolejny gracz – combat.pl.

Ewelina Grzesik TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic

TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic

„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki....

„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki. Dlatego przetestowaliśmy i sprawdziliśmy, czy warto zainwestować w latarkę TUNDRA THL0111 firmy MACTRONIC.

poza-domem.pl Jakie są rodzaje łuków strzeleckich?

Jakie są rodzaje łuków strzeleckich? Jakie są rodzaje łuków strzeleckich?

Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz...

Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz z momentem pojawienia się broni palnej. Jednak nie zniknęły całkowicie. Zmienił się charakter ich użycia. W dzisiejszych czasach wykorzystywane są w sportach strzeleckich, na olimpiadach, a także hobbystycznie. Jeśli interesuje Cię łucznictwo, to sprawdź jaki łuk na początek będzie najlepszym wyborem.

OPC Sp. z.o.o. Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Vademecum okularów przeciwsłonecznych Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok...

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok zaczyna się intensywniej męczyć, doskwiera nam obniżony komfort widzenia, a kolory przybierają przekłamane barwy.

Carpatia Arms Sp. z o.o. ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach

ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach

ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak...

ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak i w USA. Sprzęt tej marki projektowany i szyty jest w Polsce, przy użyciu najnowszych światowych technologii oraz materiałów, dzięki którym wyznacza nową jakość na naszym rynku.

Newmax Nowak i Wspólnicy S.K. DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES

DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES

DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy,...

DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy, stanowią innowacyjne rozwiązanie uzupełniające ofertę butów tego producenta wyposażonych w membrany zwiększające wodoodporność i przez to komfort użytkowania obuwia.

POLSYS EUROPE Sp. Z o.o Zintegrowana Kamizelka BULLFROG

Zintegrowana Kamizelka BULLFROG Zintegrowana Kamizelka BULLFROG

Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne...

Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne ze strategicznego punktu widzenia, przede wszystkim należy chronić bez żadnych kompromisów ludzi, którzy bezpośrednio w walkach uczestniczą. Ten aspekt ochrony życia i zdrowia żołnierzy jest w centrum zainteresowania kanadyjskiej kompanii POLSYS INC. i jej siostrzanej firmy w Polsce - POLSYS EUROPE.

Krzysztof Lis PRO Blackout - jak się na niego przygotować?

Blackout - jak się na niego przygotować? Blackout - jak się na niego przygotować?

W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując...

W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując do tego rozwiązania dostosowane do zasięgu zaistniałej sytuacji.

SITREP Nowy projekt transformera specjalsów

Nowy projekt transformera specjalsów Nowy projekt transformera specjalsów

Ukraińscy projektanci-inżynierowie przedstawili wstępną koncepcję wojskowego transformera - pojazdu łączącego samochodu ze statkiem latającym, jako nowego środka transportu, zwiększającego mobilność oraz...

Ukraińscy projektanci-inżynierowie przedstawili wstępną koncepcję wojskowego transformera - pojazdu łączącego samochodu ze statkiem latającym, jako nowego środka transportu, zwiększającego mobilność oraz możliwości działania w trybie "low-profile", a zasilanego energią elektryczną.

SITREP Rosyjski "Mad Max"

Rosyjski "Mad Max" Rosyjski "Mad Max"

Nie, nie jest to jeden z pojazdów z planu zdjęciowego kolejnego "Mad Maxa", choć przypominać może odrobinę pojazd, którym poruszał się filmowy Nux. To projekt konsorcjum Intrall i Grupy UAMZ - lekkiego...

Nie, nie jest to jeden z pojazdów z planu zdjęciowego kolejnego "Mad Maxa", choć przypominać może odrobinę pojazd, którym poruszał się filmowy Nux. To projekt konsorcjum Intrall i Grupy UAMZ - lekkiego pojazdu do zastosowań wojskowych.

SITREP Do celu pod wodą "na sucho", czyli nowy projekt Lockheed Martin

Do celu pod wodą "na sucho", czyli nowy projekt Lockheed Martin Do celu pod wodą "na sucho", czyli nowy projekt Lockheed Martin

Lockheed Martin we współpracy z Submbergence Group LLC wyprodukuje podwodną łódź bojową (Dry Combat Submersible – DCS) do transportu żołnierzy podczas misji wymagających zanurzenia i skrytego podejścia...

Lockheed Martin we współpracy z Submbergence Group LLC wyprodukuje podwodną łódź bojową (Dry Combat Submersible – DCS) do transportu żołnierzy podczas misji wymagających zanurzenia i skrytego podejścia do celu oraz pokonania dużego dystansu pod wodą.

Gerard van Oosbree Vector - pojazd holenderskich komandosów

Vector - pojazd holenderskich komandosów Vector - pojazd holenderskich komandosów

Spotkanie wysokiego rangą dowódcy holenderskiej armii i holenderskiej legendy motocrossu, które miało miejsce kilka lat temu, doprowadziło do bardzo ciekawej i nietypowej historii rozwoju i pozyskania...

Spotkanie wysokiego rangą dowódcy holenderskiej armii i holenderskiej legendy motocrossu, które miało miejsce kilka lat temu, doprowadziło do bardzo ciekawej i nietypowej historii rozwoju i pozyskania sprzętu dla holenderskiej armii. Nigdy wcześniej nie udzielono zamówienia firmie, która jeszcze nie istniała, na pojazd, który nie był nawet na desce kreślarskiej. Dlaczego? Rajdowy rodowód właściciela i ludzi wokół niego, ciekawa koncepcja i odwaga. Firma? Defenture BV. Pojazd: VECTOR. Użytkownik?...

Mateusz J. Multarzyński MSPO 2017 - cz. 2

MSPO 2017 - cz. 2 MSPO 2017 - cz. 2

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w dniach 5-8 września 2017 r. Po ponownym ogłoszeniu w lipcu 2017 r. przez Inspektorat Uzbrojenia postępowania dotyczącego dostawy samochodów...

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w dniach 5-8 września 2017 r. Po ponownym ogłoszeniu w lipcu 2017 r. przez Inspektorat Uzbrojenia postępowania dotyczącego dostawy samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności pk. „Mustang” można było spodziewać się swego rodzaju festiwalu mustangów w trakcie tegorocznego MSPO. Zwłaszcza że w ubiegłych latach co roku można było oglądać w Kielcach potencjalnych następców Honkerów i Uazów. W tym roku zabrakło jednak większości...

Błażej Bierczyński, Ireneusz Chloupek, Mateusz J. Multarzyński MSPO 2017

MSPO 2017 MSPO 2017

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego [MSPO] odbyła się w tym roku w dniach 5-8 września 2017 r. Z uwagi na jubileuszowy charakter wydarzenia, tym razem Targi Kielce otworzyły swoje podwoje...

XXV edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego [MSPO] odbyła się w tym roku w dniach 5-8 września 2017 r. Z uwagi na jubileuszowy charakter wydarzenia, tym razem Targi Kielce otworzyły swoje podwoje nie tylko dla "branżowych gości", ale i dla okolicznych mieszkańców, realizując "Dni Otwarte MSPO" w weekend 9-10 września 2017 r. Dzięki wydłużeniu czasu prezentacji ekspozycji, z wyposażeniem, uzbrojeniem i pojazdami Sił Zbrojnych RP oraz nowościami technologicznymi mogło zapoznać się jeszcze...

Redakcja XXV edycja MSPO coraz bliżej!

XXV edycja MSPO coraz bliżej! XXV edycja MSPO coraz bliżej!

Trwają przygotowania do XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, który odbędzie się od 5 do 8 września. Dodatkowo, z okazji jubileuszu, od 9 do 10 września wydarzenie będzie otwarte...

Trwają przygotowania do XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, który odbędzie się od 5 do 8 września. Dodatkowo, z okazji jubileuszu, od 9 do 10 września wydarzenie będzie otwarte dla publiczności. Na targach nie zabraknie i nas, redakcji SPECIAL OPS z premierą numeru SPECIAL OPS 4/2017 oraz kompendium - kalendarza książkowe pełnego specjalsowych ciekawostek na 2018 rok.

Mateusz J. Multarzyński Milipol 2015 (cz. 2)

Milipol 2015 (cz. 2) Milipol 2015 (cz. 2)

Publikacja stanowi uzupełnienie naszych wcześniejszych relacji z Międzynarodowej Wystawy Bezpieczeństwa Wewnętrznego Milipol 2015 zorganizowanej w Paryżu („SPECIAL OPS” 1/2015 i 2/2015)

Publikacja stanowi uzupełnienie naszych wcześniejszych relacji z Międzynarodowej Wystawy Bezpieczeństwa Wewnętrznego Milipol 2015 zorganizowanej w Paryżu („SPECIAL OPS” 1/2015 i 2/2015)

Mateusz J. Multarzyński Eagle V czyli WPWS ze Szwajcarii

Eagle V czyli WPWS ze Szwajcarii Eagle V czyli WPWS ze Szwajcarii

Publikacja przedstawia, rys historyczny, opis i zalety najnowszej generacji lekkiego pojazdu taktycznego „Eagle V”. Materiał uatrakcyjnia bogata seria atrakcyjnych fotografii pojazdu w warunkach terenowych...

Publikacja przedstawia, rys historyczny, opis i zalety najnowszej generacji lekkiego pojazdu taktycznego „Eagle V”. Materiał uatrakcyjnia bogata seria atrakcyjnych fotografii pojazdu w warunkach terenowych pochodząca z archiwów autora oraz firm Griffin, GDELS-Mowag i Bundeshwery.

Mateusz J. Multarzyński WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce

WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce WPWS z Antypodów, czyli Hawkei w Polsce

27 sierpnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku został zorganizowany przez Thales Polska pokaz jednej z nowszych i ciekawszych pod względem zastosowanych rozwiązań...

27 sierpnia br. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku został zorganizowany przez Thales Polska pokaz jednej z nowszych i ciekawszych pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcji w swojej klasie – pojazdu Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle) firmy Thales Austalia. Do naszego kraju trafił egzemplarz wersji eksportowej, czyli z kierownicą po lewej stronie i 5-osobową konfiguracją wnętrza, która swoją światową premierę miała podczas tegorocznego Eurosatory...

Mateusz J. Multarzyński International SOTV – pick-up dla specjalsów

International SOTV – pick-up dla specjalsów International SOTV – pick-up dla specjalsów

W zeszłym roku swoją premierę miał nowy pojazd Navistar Defence – International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), który został zaprezentowany m.in. na wystawie towarzyszącej konferencji AUSA...

W zeszłym roku swoją premierę miał nowy pojazd Navistar Defence – International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), który został zaprezentowany m.in. na wystawie towarzyszącej konferencji AUSA 2012 (Association of the U.S. Army) oraz salonu Eurosatory 2012. Jest on oferowany amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle), który został ogłoszony przez USSOCOM w celu zastąpienia obecnie używanej floty wozów GMV (różnych odmian) bazujących na HMMWV oraz odmian...

Mateusz J. Multarzyński Polskie GMV

Polskie GMV Polskie GMV

15 sierpnia 2012 roku, podczas obchodów święta Wojska Polskiego w Jednostce Wojskowej Komandosów, można było zobaczyć pierwsze w naszych Wojskach Specjalnych pojazdy do działań specjalnych. HMMWV M1165A1...

15 sierpnia 2012 roku, podczas obchodów święta Wojska Polskiego w Jednostce Wojskowej Komandosów, można było zobaczyć pierwsze w naszych Wojskach Specjalnych pojazdy do działań specjalnych. HMMWV M1165A1 Special Ops, bo o nich mowa, poza JWK są używane również w Jednostce Wojskowej GROM. To właśnie specjaliści z tej jednostki przygotowali specyfikację, według której opracowano „polską” odmianę tego pojazdu. Dzięki uprzejmości Dowódcy JW GROM, mamy możliwość zaprezentować ten pojazd czytelnikom Magazynu...

Mateusz J. Multarzyński Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012? Co nowego zaprezentowano na targach EUROSATORY 2012?

Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone...

Na paryskich terenach wystawowych Paris Nord Villepinte w dniach 11-15 czerwca odbyły się targi przemysłu zbrojeniowego EUROSATORY 2012. Były to drugie co do wielkości targi na świecie, w pełni poświęcone sprzętowi i wyposażeniu dla wojsk oraz służb porządku publicznego. Zgromadziły ponad 1300 wystawców z 54 krajów świata. Wśród nich - osiemnastu przedstawicieli z Polski.

Najnowsze produkty i technologie

Krzysztof Lis PRO Blackout - jak się na niego przygotować?

Blackout - jak się na niego przygotować? Blackout - jak się na niego przygotować?

W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując...

W życiu zdarzają się rozmaite sytuacje. Nawet jeśli mieszka się w dużym mieście, można doświadczyć problemów z dostawami energii elektrycznej. Warto zatem odpowiednio przygotować się na blackout, wykorzystując do tego rozwiązania dostosowane do zasięgu zaistniałej sytuacji.

POLSYS EUROPE Sp. Z o.o Zintegrowana Kamizelka BULLFROG

Zintegrowana Kamizelka BULLFROG Zintegrowana Kamizelka BULLFROG

Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne...

Gdziekolwiek na świecie rozwija się konflikt zbrojny, potencjalnymi ofiarami działań przeciwnika jest na końcu żołnierz. I o ile dostawy na linię frontu uzbrojenia typu ofensywnego są niezmiernie istotne ze strategicznego punktu widzenia, przede wszystkim należy chronić bez żadnych kompromisów ludzi, którzy bezpośrednio w walkach uczestniczą. Ten aspekt ochrony życia i zdrowia żołnierzy jest w centrum zainteresowania kanadyjskiej kompanii POLSYS INC. i jej siostrzanej firmy w Polsce - POLSYS EUROPE.

Newmax Nowak i Wspólnicy S.K. DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES

DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES DryGuard i DryGuard+, czyli autorska i innowacyjna membrana od BATES

DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy,...

DryGuard i DryGuard+ to najnowsze rozwiązania w zakresie membran paroprzepuszczalnych opracowane przez producenta markowych butów taktycznych Bates. Wprowadzone obok membrany Gore-Tex w produktach firmy, stanowią innowacyjne rozwiązanie uzupełniające ofertę butów tego producenta wyposażonych w membrany zwiększające wodoodporność i przez to komfort użytkowania obuwia.

Carpatia Arms Sp. z o.o. ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach

ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach ResGear - dbałość o szczegóły z myślą o profesjonalistach

ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak...

ResGear to polski producent sprzętu taktycznego, który przebojem pojawił się na rodzimym rynku, zyskując wielu wiernych klientów nie tylko wśród funkcjonariuszy służb mundurowych, zarówno w Europie, jak i w USA. Sprzęt tej marki projektowany i szyty jest w Polsce, przy użyciu najnowszych światowych technologii oraz materiałów, dzięki którym wyznacza nową jakość na naszym rynku.

OPC Sp. z.o.o. Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Vademecum okularów przeciwsłonecznych Vademecum okularów przeciwsłonecznych

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok...

Czas wiosenno-letni to zdecydowanie ta pora roku, kiedy większość z nas podchodzi do tematu zakupu nowych okularów przeciwsłonecznych. Silne natężenie szkodliwego promieniowania UV powoduje, że nasz wzrok zaczyna się intensywniej męczyć, doskwiera nam obniżony komfort widzenia, a kolory przybierają przekłamane barwy.

poza-domem.pl Jakie są rodzaje łuków strzeleckich?

Jakie są rodzaje łuków strzeleckich? Jakie są rodzaje łuków strzeleckich?

Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz...

Łucznictwo to szlachetny sport, jego historia sięga początków cywilizowanego świata a może nawet dalej. Długo był podstawowym narzędziem wykorzystywanym podczas polowań. Łuki wyszły z łask dopiero wraz z momentem pojawienia się broni palnej. Jednak nie zniknęły całkowicie. Zmienił się charakter ich użycia. W dzisiejszych czasach wykorzystywane są w sportach strzeleckich, na olimpiadach, a także hobbystycznie. Jeśli interesuje Cię łucznictwo, to sprawdź jaki łuk na początek będzie najlepszym wyborem.

Ewelina Grzesik TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic

TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic TUNDRA - nowa czołówka od Mactronic

„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki....

„Czołówka” jest niezbędnym narzędziem pracy żołnierzy i medyków, ale nie tylko. Niektórzy sportowcy, turyści, miłośnicy kijów trekkingowych czy bywalcy biwaków nie wyobrażają sobie życia bez dobrej czołówki. Dlatego przetestowaliśmy i sprawdziliśmy, czy warto zainwestować w latarkę TUNDRA THL0111 firmy MACTRONIC.

Combat.pl Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy

Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy Przeżyj to z combat - zgarnij zniżkę na swoje zakupy

Jeśli trafiłeś na tę stronę świadomie, to najpewniej interesują Cię zagadnienia militarne, być może survival, ewentualnie bushcraft lub EDC. Te zainteresowania łączy dość specyficzna grupa przedmiotów,...

Jeśli trafiłeś na tę stronę świadomie, to najpewniej interesują Cię zagadnienia militarne, być może survival, ewentualnie bushcraft lub EDC. Te zainteresowania łączy dość specyficzna grupa przedmiotów, które zapewne chcesz posiadać – tak jak my. Zdobyć je można w licznych sklepach „wojskowych” zorientowanych na takich właśnie zapaleńców. Być może nie wiesz jeszcze, że do grona tych sklepów dołączył stosunkowo niedawno kolejny gracz – combat.pl.

SPY SHOP Paweł Wujcikowski Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler

Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler Termowizja strzelecka na każdą kieszeń – AGM Rattler

Co jest najważniejsze w strzelectwie? Oczywiście dobra widoczność niezależnie od warunków terenowych i atmosferycznych. Kiedy zapadnie zmierzch i chmury zakryją niebo, profesjonalny termowizor pozwoli...

Co jest najważniejsze w strzelectwie? Oczywiście dobra widoczność niezależnie od warunków terenowych i atmosferycznych. Kiedy zapadnie zmierzch i chmury zakryją niebo, profesjonalny termowizor pozwoli łatwo zlokalizować cel nawet przy zupełnym braku światła zewnętrznego. W tym artykule skupimy się na urządzeniach z rodziny AGM Rattler, które oferują doskonały stosunek ceny do oferowanych możliwości.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops