Special-Ops.pl

Zaawansowane wyszukiwanie

Samolot klasy MRTT – ekstrawagancja czy pożyteczny element sił zbrojnych?

Łukasz Pacholski | 2013-07-24
KC-130 Hercules są eksploatowane od lat, jak pokazuje fotografia mogą zaopatrywać w paliwo najnowocześniejsze wielozadaniowe samoloty bojowe US Navy

KC-130 Hercules są eksploatowane od lat, jak pokazuje fotografia mogą zaopatrywać w paliwo najnowocześniejsze wielozadaniowe samoloty bojowe US Navy

Wyspecjalizowane maszyny tankowania powietrznego, a także coraz popularniejsze transportowo-tankujące, stanowią wyposażenie sił powietrznych coraz większej grupy państw. Nie jest to wynikiem militarnych potrzeb strategicznych czy też ekstrawagancji, lecz zmian zachodzącym we współczesnym świecie.
Poniższy artykuł ma na celu prezentację historii samolotów tej klasy oraz współczesnych uwarunkowań powodujących ich rosnącą popularność na całym świecie.

Zobacz także

RTcom NoizeBarrier™ TAC Aktywne ochronniki słuchu z funkcją komunikacji

NoizeBarrier™ TAC Aktywne ochronniki słuchu z funkcją komunikacji NoizeBarrier™ TAC Aktywne ochronniki słuchu z funkcją komunikacji

Model NoizeBarrier™ TAC to pierwsze w pełni modularne słuchawki taktyczne z opcją komunikacji, wykorzystujące wiodące w branży rozwiązania z zakresu ochrony słuchu oraz zaawansowanej świadomości sytuacyjnej...

Model NoizeBarrier™ TAC to pierwsze w pełni modularne słuchawki taktyczne z opcją komunikacji, wykorzystujące wiodące w branży rozwiązania z zakresu ochrony słuchu oraz zaawansowanej świadomości sytuacyjnej 360° dla sprawniejszego podejmowania decyzji w środowisku taktycznym.

Radosław Tyślewicz Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip testowaliśmy już dla was w warunkach trekkingowo-desantowych na polskim wybrzeżu („SPECIAL OPS” 3/2023). Jest to obuwie taktyczne przeznaczone do pracy w klimacie...

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip testowaliśmy już dla was w warunkach trekkingowo-desantowych na polskim wybrzeżu („SPECIAL OPS” 3/2023). Jest to obuwie taktyczne przeznaczone do pracy w klimacie zimnym i wilgotnym, jaki panuje w Europie Środkowej i Północnej. Sprawdziły się przy zadaniach linowych oraz na portowych nabrzeżach i pokładach łodzi typu RIB. Nadszedł czas na weryfikację tego modelu w bardziej typowych dla Polski i całej niziny europejskiej warunkach, czyli w lesie i na niskich pagórkach.

BMF Centrum Specjalistycznego Sprzętu Mobilnego Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate

Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate

Firma BMF od 1998 roku dostarcza rozwiązania w dziedzinie specjalistycznego sprzętu mobilnego. To sprzęt dostosowany do pracy w trudnych i niekiedy bardzo wymagających warunkach. Od lat produkty oferowane...

Firma BMF od 1998 roku dostarcza rozwiązania w dziedzinie specjalistycznego sprzętu mobilnego. To sprzęt dostosowany do pracy w trudnych i niekiedy bardzo wymagających warunkach. Od lat produkty oferowane przez BMF trafiają m.in. do pojazdów wojskowych i specjalnych.

Trochę historii

Pierwsze prace nad zagadnieniem były prowadzone w latach 1917-21, głównie w Stanach Zjednoczonych. Wśród pionierów można wymienić Aleksandra Seversky’ego, który pracował jako inżynier w Departamencie Wojny i opatentował pierwsze rozwiązania w czerwcu 1921 roku.

Pierwsza operacja tankowania samolotu w locie miała miejsce 12 listopada 1921 roku, kiedy kaskader Wesley May (ze zbiornikiem paliwa na plecach) przeszedł po skrzydle z samolotu Lincoln Standard do Curtiss JN-4 i dopełnił zbiornik paliwa. Pierwsze tankowanie z wykorzystaniem dwóch samolotów i giętkiego przewodu do przekazywania paliwa miało miejsce 20 kwietnia 1923 roku – w tej operacji wzięły udział dwa samoloty de Havilland DH.4B, jedna z tych maszyn utrzymała się w powietrzu przez 6 godzin i 38 minut – w tym czasie dwukrotnie uzupełniała paliwo w locie.

Prace w okresie międzywojennym stanowiły podstawę teoretycznego planowania wykorzystania możliwości tankowania w powietrzu bombowców strategicznych w okresie II wojny światowej. Największa ich intensywność miała miejsce  w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, prowadzono je w latach 1942-43 (głównie na potrzeby wojny z Japonią), jednak wydarzenia na froncie oraz wprowadzenie nowych samolotów bombowych doprowadziło do zaniechania prac.

Dopiero zakończenie II wojny światowej i początek zimnej wojny spowodowały wzrost zainteresowania tankowaniem w powietrzu przez Stany Zjednoczone, które doprowadziło do przejścia teorii w praktykę. Powołanie, 26 marca 1946 roku, Strategic Air Command (SAC) – formacji, której trzonem były bombowce strategiczne i która z założenia miała osiągać każdy cel na planecie – było początkiem prac.  

26 lutego 1948 roku SAC zlecił pierwsze prace analityczne związane z możliwością adaptacji i wykorzystania systemu przez bombowce strategiczne. Wykazały, że dzięki tej możliwości zasięg maszyn uderzeniowych wzrósłby do nieograniczonych rozmiarów – to zaś miało dać przewagę SAC, która dzięki administracji amerykańskiej miała stanowić pierwszą linię obrony przez ZSRR (dzięki monopolowi na ciężkie samoloty uderzeniowe uzbrojone w broń atomową).

W teorii, bombowce w pełnej gotowości do ataku mogłyby pozostawiać w powietrzu, w dowolnym punkcie globu, oczekując na sygnał. Priorytetowa potrzeba spowodowała, że Boeing otrzymał intratne zadanie przystosowania do nowej roli bombowca B-29 – demonstrator miał być gotowy w ciągu 72 godzin od przekazania zlecenia 25 marca 1948 roku.

Ekspresowe tempo prac spowodowało, że konstruktorzy zwrócili się do Brytyjczyków, którzy opracowali w czasie wojny zaawansowany (jak na owe czasy) system opierający się na elastycznych przewodach wciąganych i wyciąganych z samolotu tankującego za pomocą silników elektrycznych, były one zakończone większą końcówką (tzw. koszem), którą należało zaczepić o stałą sondę umieszczoną w samolocie oczekującym na tankowanie.

Całość wymagała od pilota maszyny tankowanej wielkiej precyzji oraz umiejętności – „celowanie” w końcówkę węża wymagało nieraz intensywnego manewrowania całym samolotem i było niewykonalne przy gorszej pogodzie.

28 marca 1948 roku Boeing był gotowy z demonstratorem, pierwszy lot był dużym sukcesem i doprowadził do zlecenia przez SAC przebudowy 92 samolotów B-29 (nowe oznaczenie KB-29M) do roli samolotów tankowania powietrznego oraz dalszych 175 sztuk (74 B-29MR, 57 B-50A i 44 RB-50B) do możliwości pobierania paliwa.

Pierwsze KB-29M zostały dostarczone 19 lipca 1948 roku, działalność operacyjną rozpoczęły w grudniu 1948 roku, kiedy w czasie ćwiczeń B-50A utrzymał się w powietrzu przez 41 godzin i 40 minut, dzięki trzykrotnemu tankowaniu w powietrzu.

Wkrótce po sukcesie przewodu giętkiego Boeing rozpoczął prace nad lepszym systemem – mającym mieć możliwość szybszego oraz wygodniejszego tankowania dla ciężkich maszyn bombowych. Propozycja ta zakładała wykorzystanie stałej, sztywnej rury, która miała być umieszczona pod ogonem samolotu tankowania powietrznego, sterowanej przez operatora – w celu zwiększenia bezpieczeństwa miałaby ona być także rozkładana teleskopowo w powietrzu (dzięki czemu zwiększona zostałaby odległość między samolotami).

Propozycja ta spotkała się z zainteresowaniem USAF – pierwsze testy z wykorzystaniem dwóch przebudowanych RB-29J zostały przeprowadzone w październiku 1948 roku. Po kolejnych próbach, w 1949 roku, podjęto decyzje o wprowadzenie tego systemu – Boeing otrzymał kontrakt na przebudowę 116 B-29 na samoloty tankowania powietrznego wyposażonych w sztywne łącze - otrzymały one oznaczenie KB-29P, pierwsze z nich dostarczono 1 września 1950 roku. Poza tym przebudowano także bombowce B-50D, które miały być jako pierwsze zaopatrywane w paliwo przy pomocy KB-29P.

Wzrastająca ilość odrzutowych samolotów myśliwskich wyposażonych w instalację pozwalającą na pobieranie paliwa w powietrzu oraz zamówienie przez SAC bombowców odrzutowych (produkowane przez Boeinga B-47 i B-52) doprowadziło do swoistego boomu na samoloty tankownia powietrznego nowej generacji – musiały mieć prędkość przelotową zbliżoną do B-47 oraz zbiorniki paliwa o większej objętości.

Jak się okazało następcą maszyn o napędzie tłokowym, zarówno w SAC oraz TAC (Tactical Air Command), została konstrukcja Boeinga – KC-135, który otrzymał sztywne łącze, w latach 50. już standardowy system Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Poza tą formacją, szeroko rozprzestrzenił się tańszy system – giętkiego przewodu – który zyskał uznanie w amerykańskim lotnictwie morskim (US Navy oraz USMC) oraz innych państwach świata.

Dość szybko okazało się, że strategiczny potencjał maszyn tej klasy można przenieść na wymiar taktyczny, wsparcie samolotów myśliwskich oraz szturmowych w warunkach konfliktów o niskiej intensywności pozwalało na zwiększenie możliwości ofensywnych.

Po raz pierwszy na szerszą skalę wykorzystano to w czasie wojny w Wietnamie, a później korzystano z nich przy wielu okazjach. Także współcześnie trudno wyobrazić sobie działalność lotnictwa taktycznego bez tej możliwości w konfliktach w Iraku (tylko w czasie Operacji Pustynna Burza KC-135 oraz KC-10 przeprowadziły blisko 52 tys. operacji uzupełniania paliwa w locie), Libii, Mali czy Afganistanie, biorąc pod uwagę jedynie bieżący wiek.

Co więcej, możliwość uzupełniania paliwa w powietrzu pojawiła się także w eksploatacji wojskowych samolotów transportowych oraz śmigłowców transportowych. Rozwój technologiczny spowodował także, że w roli maszyn tankowania powietrznego można wykorzystywać wielozadaniowe maszyny transportowe (o czym dalej).

MRTT dziś

W tym miejscu zatrzymać się na chwilę i odpowiedzieć na pytanie, co to jest MRTT? Otóż, w dosłownym rozwinięciu skrótu, jest to Multi Role Tanker-Transport (wielozadaniowy tankowiec-transportowiec), czyli maszyna zdolna do przewozu ładunków (pasażerów bądź spaletyzowanych towarów) oraz umożliwiająca uzupełnianie paliwa w locie przy pomocy giętkich bądź sztywnych przewodów tankujących. Z tego też względu flota klasy MRTT jest spora, gdyż nie ogranicza się do kilku wybranych konstrukcji.

W 2013 roku lista państw, które eksploatują samoloty klasy MRTT liczy ponad 20 pozycji. W grupie można wskazać trzy podgrupy – użytkownicy maszyn transportowo-tankujących, opartych na wyspecjalizowaynch, wojskowych, samolotach transportowych (wyspecjalizowane wersje rodziny Lockheed Martin C-130 Hercules, a wkrótce także Airbus A400M oraz Embraer C-390); posiadacze starych maszyn tankujących oraz wdrażający nową generację wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących.

Pierwsza i największa z nich wykorzystuje fabrycznie modyfikowane „klasyczne” maszyny transportowe – w ich konstrukcji zastosowano pompy umożliwiające przetaczanie paliwa do innych statków powietrznych przy pomocy giętkich przewodów tankujących (umieszczonych w podskrzydłowych zasobnikach). Dzięki temu można swobodnie tankować śmigłowce bądź samoloty różnych typów, w tym wielozadaniowe samoloty bojowe.

Minusem tego rozwiązania są niewielkie możliwości, gdyż rzadko montuje się w kabinie ładunkowej dodatkowe zbiorniki paliwa, a tym samym podstawą są własne zbiorniki, jednak w skali taktycznej maszyny te mogą stanowić uzupełnienie lotniczych grup uderzeniowych. Być może z tego właśnie powodu, zakup maszyn tej podgrupy rozważają Czesi (para samolotów Embraer C-390), a obecnie posiadają je neutralni Szwedzi (KC-130 Hercules).

Druga podgrupa jest obecnie na etapie wycofywania – w większości są to pochodne samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-135 oraz cywilnego modelu 707. Oczywiście, nie jest to wyłączna baza, gdyż w eksploatacji znajdują się jeszcze takie konstrukcje jak Boeing 747 (eksploatowane w Iranie), McDonnell-Douglas DC-10 (w Stanach Zjednoczonych oraz Holandii), Iliuszyn Ił-78 oraz Lockheed L1011 i Vickers VC-10 (dwa ostanie w Wielkiej Brytanii).

W większości przypadków są to już maszyny wyeksploatowane, których służba ma się ku końcowi i są sukcesywnie zastępowane przez nową generację samolotów charakteryzujących się większymi możliwościami transportowymi. Trzecia podgrupa wchodzi obecnie do linii coraz szerszym strumieniem. Początkiem trendu są lata 90. XX wieku, jednak prawdziwy rozkwit to okres XXI wieku – w tym czasie odnotowano już dziesięć kontraktów na zakup maszyn tej klasy, a kolejne to tylko kwestia miesięcy. Są to następcy dla podgrupy drugiej, która ze względu na wyeksploatowanie odchodzi do lamusa.

O ile przedstawiciele pierwszej podgrupy bazują na wojskowych (taktycznych) samolotach transportowych, tak kolejne dwa już nie. Miało to związek z faktem, że ówczesne maszyny pasażerskie dysponowały optymalnymi osiągami związanymi z zasięgiem oraz możliwościami transportowymi. Do tego, co było ważne także w czasach zimnej wojny, nie do przecenienia był czynnik ekonomiczny – znacznie tańszym rozwiązaniem był zakup sprawdzonej konstrukcji i jedynie dostosowane jej do wymagań wojska.

Poza tym takie rozwiązanie umożliwiało późniejsze przebudowy, których nie musi realizować producent, a wyspecjalizowane zakłady lotnicze w dowolnym zakątku świata. O ile symbolem tankowca XX wieku był Boeing 707/KC-135, tak w XXI wieku (najprawdopodobniej) będą to Boeing 767 oraz Airbus A330.

Początkiem zmian był koniec lat 90. XX wieku – wówczas pierwsze zakupy zrealizowały cztery państwa: Kanada, Niemcy, Włochy oraz Japonia. Spośród nich dwa pierwsze zdecydowały się na europejskie samoloty Airbus A310. W obu przypadkach zakupiono maszyny, które pochodziły z tzw. rynku wtórnego – Kanadyjczycy od linii lotniczych Canadian Airlines (dwa), a Niemcy od Lufthansy (cztery).

Ze względu na wielozadaniowe samoloty bojowe, które znajdują się w linii, w obu przypadkach zdecydowano się wyłącznie na giętkie przewody tankujące. Druga para państw była pierwszymi, które zakupiły fabrycznie nowe maszyny (po cztery) klasy MRTT następnego pokolenia – opracowywany Boeing KC-767, który bazuje konstrukcyjnie na cywilnym modelu samolotu pasażerskiego 767-200ER. Sukces amerykańskiego koncernu spowodował reakcję jego głównego konkurenta (na rynku cywilnym), firmy Airbus. Odpowiedzią został Airbus A330MRTT, będący zmilitaryzowaną wersją popularnego szerokokadłubowego samolotu pasażerskiego Airbus A330-200.

Droższy i dysponujący większymi możliwościami transportowymi (szczegóły w tabeli) produkt z Tuluzy zdominował rynek – w ciągu lat Airbusowi udało się zdobyć zamówienia w Arabii Saudyjskiej (6), Australii (5), Wielkiej Brytanii (14) oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich (3). W najbliższych miesiącach powinno dojść do podpisania umów w Indiach (przetarg na 6 maszyn został rozstrzygnięty, obecnie prowadzone są negocjacje) oraz we Francji (14).

Spośród nich ciekawe rozwiązanie zastosowano w Wielkiej Brytanii – ze względu na brak funduszy oraz chęć ograniczania wydatków na wojsko, władze wykorzystały umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Przetarg na pozyskanie samolotów klasy MRTT zakładał, że Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii wybierze jedynie usługodawcę na okres 24 lat. Koszty państwowe będą obejmować jedynie usługi zamawiane przez wojsko, a więc loty na uzupełnienie paliwa czy transport sprzętu i personelu.

Ostatecznie umowę z konsorcjum AirTanker podpisano w marcu 2008 roku – w jego skład wchodzi pięć firm, z dostawcą samolotów A330MRTT (znanych w Wielkiej Brytanii jako Voyager), koncernem EADS, na czele. Bazą operacyjną jest wojskowe lotnisko Brize Norton, gdzie stacjonuje już sześć maszyn nowego typu.

Pojawienie się na rynku A330MRTT spowodowało spadek notowań KC-767. Ostatecznie Boeing może się pochwalić tylko jednym kontraktem (poza Włochami i Japończykami) – na 179 samolotów dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. O ten gigantyczny kontrakt, znany także jako KC-X, walczyli obydwaj producenci – ostatecznie, po dwukrotnym anulowaniu rozstrzygnięć, zwycięstwo w lutym 2011 roku podpisano umowę z Boeingiem. KC-767, pod oznaczeniem KC-46A, będzie zastępować najstarsze KC-135R Stratotanker.

W chwili obecnej rozpoczęła się już budowa pierwszego z nich. Po roku 2020 Amerykanie rozpoczną kolejną fazę odmłodzenia floty samolotów tankowania powietrznego, program KC-Y będzie (ponownie) pojedynkiem amerykańsko-europejskim (z tymi samymi rywalami). O ile fabryczne nowe KC-767 nie zdobywają zleceń, tak używane (pasażerskie) 767 stają się interesującym elementem – z tego też względu są oferowane, choćby przez izraelski koncern IAI.

Na taką ofertę zdecydowały się już dwa państwa: Kolumbia (jeden egzemplarz 767-200ER już dostarczony) oraz Brazylia (dwa 767-300ER, których dostawy przewidziano na lata 2016-18). 

Porównanie parametrów samolotów KC-767 i A330MRTT

 

Airbus A330MRTT

Boeing KC-767

Masa własna [kg]

119600

82400

Maksymalna masa startowa [kg]

230000

180000

Maksymalna masa paliwa [kg]

110000

+ 92000

Zasięg [km]

12500

12200

Ładowność – ładunek na paletach

32 palety 463L

19 palet 463L

Ładowność – pasażerowie

226-280

190

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Komentarze

Powiązane

Militaria.pl Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach...

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach polowych, w tym także podczas sytuacji kryzysowych czy akcji ratunkowych. Bardzo ważne jest to, aby taktyczne wyposażenie medyczne było łatwe w transporcie i szybkie w użyciu. W tym artykule omawiamy najpotrzebniejsze wyposażenie medyczne, które warto mieć przy sobie.

Ha3o Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania...

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania do warunków zależy jakość obserwacji przekładająca się na bezpieczeństwo indywidualne oraz powodzenie całego wykonanego zadania. I choć wydawać by się mogło, że obecne rozwiązania w zakresie optyki taktycznej oferują bardzo wiele, to okazuje się, że w tej materii można pójść jeszcze o krok dalej,...

Dariusz Leżała, Transactor Security Sp. z o.o. Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego...

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego rozwoju sprzętu specjalistycznego umożliwiającego ich ujawnienie i identyfikację. Naprzeciw tym wymogom wychodzi firma Transactor Security Sp. z o.o., która w ofercie ma najnowsze rozwiązania sprzętowe firm VIDISCO Ltd. oraz Viken Detection.

Transactor Security Sp. z o.o. Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do...

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do ochrony swoich granic, albowiem jest to jeden z najważniejszych czynników, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne.

Militaria.pl Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem? Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii...

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii oporządzenia.

trzypiora.pl Czym powinna cechować się kamizelka taktyczna dla ratownika medycznego?

Czym powinna cechować się kamizelka taktyczna dla ratownika medycznego? Czym powinna cechować się kamizelka taktyczna dla ratownika medycznego?

Jeśli zastanawiasz się nad optymalnym rozwiązaniem w kontekście swojego wyposażenia jako ratownika medycznego podczas akcji, z pewnością na myśl przychodzi Ci kamizelka taktyczna. Czego powinieneś od niej...

Jeśli zastanawiasz się nad optymalnym rozwiązaniem w kontekście swojego wyposażenia jako ratownika medycznego podczas akcji, z pewnością na myśl przychodzi Ci kamizelka taktyczna. Czego powinieneś od niej wymagać? Co najbardziej się przyda? Co jest koniecznością? Jaka kamizelka taktyczna spełni wszystkie stawiane jej wymagania?

BMF Centrum Specjalistycznego Sprzętu Mobilnego Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate

Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate

Firma BMF od 1998 roku dostarcza rozwiązania w dziedzinie specjalistycznego sprzętu mobilnego. To sprzęt dostosowany do pracy w trudnych i niekiedy bardzo wymagających warunkach. Od lat produkty oferowane...

Firma BMF od 1998 roku dostarcza rozwiązania w dziedzinie specjalistycznego sprzętu mobilnego. To sprzęt dostosowany do pracy w trudnych i niekiedy bardzo wymagających warunkach. Od lat produkty oferowane przez BMF trafiają m.in. do pojazdów wojskowych i specjalnych.

Radosław Tyślewicz Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip testowaliśmy już dla was w warunkach trekkingowo-desantowych na polskim wybrzeżu („SPECIAL OPS” 3/2023). Jest to obuwie taktyczne przeznaczone do pracy w klimacie...

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip testowaliśmy już dla was w warunkach trekkingowo-desantowych na polskim wybrzeżu („SPECIAL OPS” 3/2023). Jest to obuwie taktyczne przeznaczone do pracy w klimacie zimnym i wilgotnym, jaki panuje w Europie Środkowej i Północnej. Sprawdziły się przy zadaniach linowych oraz na portowych nabrzeżach i pokładach łodzi typu RIB. Nadszedł czas na weryfikację tego modelu w bardziej typowych dla Polski i całej niziny europejskiej warunkach, czyli w lesie i na niskich pagórkach.

Redakcja Z misją na ramieniu

Z misją na ramieniu Z misją na ramieniu

Centrum Weterana zaprasza na nową wystawę czasową poświęconą naramiennikom i opaskom rozpoznawczym noszonym przez polskich żołnierzy podczas misji i operacji poza granicami państwa.

Centrum Weterana zaprasza na nową wystawę czasową poświęconą naramiennikom i opaskom rozpoznawczym noszonym przez polskich żołnierzy podczas misji i operacji poza granicami państwa.

Błażej Bierczyński Blask GROM-u w błysku flesza

Blask GROM-u w błysku flesza Blask GROM-u w błysku flesza

Tegorocznym obchodom 25-lecia GROM-u towarzyszą liczne wydarzenia ukazujące historię JW 2305. Jedną z nich jest wystawa zdjęć Piotra Andrewsa, fotoreportera wojennego, którego prace można oglądać w warszawskim...

Tegorocznym obchodom 25-lecia GROM-u towarzyszą liczne wydarzenia ukazujące historię JW 2305. Jedną z nich jest wystawa zdjęć Piotra Andrewsa, fotoreportera wojennego, którego prace można oglądać w warszawskim Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa.

Ireneusz Chloupek, Tomasz Łukaszewski MSPO 2019 (cz.1)

MSPO 2019 (cz.1) MSPO 2019 (cz.1)

Po raz dwudziesty siódmy w Kielcach odbył się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego MSPO, pod honorowym patronatem Prezydenta RP. Impreza targowa miała miejsce w dniach 3-6 września 2019 r. Podczas...

Po raz dwudziesty siódmy w Kielcach odbył się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego MSPO, pod honorowym patronatem Prezydenta RP. Impreza targowa miała miejsce w dniach 3-6 września 2019 r. Podczas tegorocznych targów zaprezentowało się 621 wystawców z 31 krajów (w tym „SPECIAL OPS”), wśród których po raz pierwszy swoje produkty pokazały firmy z Australii. Pierwszy raz także w historii MSPO wystawcy zagraniczni stanowili aż 51 procent wszystkich.

Błażej Bierczyński Oblicza polskich specjalsów - wystawa pamiątek i fotografii „Polskie Wojska Specjalne”

Oblicza polskich specjalsów - wystawa pamiątek i fotografii „Polskie Wojska Specjalne” Oblicza polskich specjalsów - wystawa pamiątek i fotografii „Polskie Wojska Specjalne”

Bohaterowie, elita, twardziele, autorytety w zakresie umiejętności, ale i reprezentowanych wartości, spadkobiercy szlachetnych tradycji, synowie, mężowie, ojcowie i bracia. Koledzy i towarzysze broni....

Bohaterowie, elita, twardziele, autorytety w zakresie umiejętności, ale i reprezentowanych wartości, spadkobiercy szlachetnych tradycji, synowie, mężowie, ojcowie i bracia. Koledzy i towarzysze broni. Zwykli-niezwykli ludzie. Te określenia to tylko część z „twarzy” żołnierzy Polskich Wojsk Specjalnych. Przedstawienia bliżej owianych aurą tajemniczości (także ze względu na wojskowe operacyjne bezpieczeństwo) wojowników podjęła się Agata Ring z Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa, która...

Michał Sitarski Kolejny dzień salonu MSPO w Kielcach

Kolejny dzień salonu MSPO w Kielcach Kolejny dzień salonu MSPO w Kielcach

W poniedziałek 2 września w Targach Kielce rozpoczął się XXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Na targach prezentowane są najnowocześniejsze technologie i produkty w zakresie uzbrojenia i techniki...

W poniedziałek 2 września w Targach Kielce rozpoczął się XXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Na targach prezentowane są najnowocześniejsze technologie i produkty w zakresie uzbrojenia i techniki wojskowej.

Michał Sitarski MSPO 2012

MSPO 2012 MSPO 2012

Tegoroczny XXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach odbywać się będzie w dniach 2-5 września.

Tegoroczny XXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach odbywać się będzie w dniach 2-5 września.

Andrzej Krugler Zanim uderzył GROM

Zanim uderzył GROM Zanim uderzył GROM

„Rzeczą żołnierza jest stworzyć dla Ojczyzny piorun co błyska, a gdy trzeba – uderzy”. Słowa marszałka Józefa Piłsudskiego doskonale oddają charakter sił specjalnych i stanowią wyjątkowo trafne motto najnowszej...

„Rzeczą żołnierza jest stworzyć dla Ojczyzny piorun co błyska, a gdy trzeba – uderzy”. Słowa marszałka Józefa Piłsudskiego doskonale oddają charakter sił specjalnych i stanowią wyjątkowo trafne motto najnowszej wystawy, otwartej w listopadzie, w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Mateusz Kurmanow Future Soldier

Future Soldier Future Soldier

Wystawa „Żołnierz Przyszłości” i połączona z nią natowska konferencja organizowane są w cyklu dwuletnim i już na dobre zagościły w stolicy Republiki Czeskiej. O ile jednak w 2008 roku rzeczywiście głównymi...

Wystawa „Żołnierz Przyszłości” i połączona z nią natowska konferencja organizowane są w cyklu dwuletnim i już na dobre zagościły w stolicy Republiki Czeskiej. O ile jednak w 2008 roku rzeczywiście głównymi eksponatami były prezentacje poszczególnych krajowych programów rozwojowych, to podczas tegorocznej edycji dominowały raczej nowe technologie i poszczególne rozwiązania przeznaczone do bieżącego zastosowania – zupełnie jakby pod wpływem kryzysu ekonomicznego wszyscy ochłonęli, uznając, że jednak...

Jacek Kulka MSPO: Małe jest piękne…

MSPO: Małe jest piękne… MSPO: Małe jest piękne…

…a na pewno - pożyteczne. Na wrześniowych targach przez przypadek znalazłem warszawską firmę Etronika. Będąca częścią nagrodzonego Defenderem stoiska Cenzinu, niczym się nie wyróżniała. Pozory jednak mylą.

…a na pewno - pożyteczne. Na wrześniowych targach przez przypadek znalazłem warszawską firmę Etronika. Będąca częścią nagrodzonego Defenderem stoiska Cenzinu, niczym się nie wyróżniała. Pozory jednak mylą.

Redakcja Mocny debiut Bella 407 GXi podczas MSPO 2020

Mocny debiut Bella 407 GXi podczas MSPO 2020 Mocny debiut Bella 407 GXi podczas MSPO 2020

Dzisiaj, 8 września w kieleckim ośrodku wystawienniczym rozpoczął się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, który potrwa do czwartku, 10 września. Podczas militarnego wydarzenia nie zabraknie podniebnego...

Dzisiaj, 8 września w kieleckim ośrodku wystawienniczym rozpoczął się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, który potrwa do czwartku, 10 września. Podczas militarnego wydarzenia nie zabraknie podniebnego debiutu, gdzie w głównej roli wystąpi Bell 407 GXi. Partnerem Strategicznym targów jest Polska Grupa Zbrojeniowa. Po raz kolejny Salon został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Redakcja Wódz na MSPO 2020

Wódz na MSPO 2020 Wódz na MSPO 2020

Podczas tegorocznego MSPO na stoisku SPECIAL OPS będzie można spotkać wyjątkowego gościa. 9 września w godz. 12-15 swoją książkę "Zielona droga" podpisywać będzie Andrzej Kruczyński.

Podczas tegorocznego MSPO na stoisku SPECIAL OPS będzie można spotkać wyjątkowego gościa. 9 września w godz. 12-15 swoją książkę "Zielona droga" podpisywać będzie Andrzej Kruczyński.

Redakcja Patriot po raz pierwszy na MSPO

Patriot po raz pierwszy na MSPO Patriot po raz pierwszy na MSPO

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wojsko amerykańskie zaprezentuje system rakietowy Patriot. Chociaż wystawa w roku pandemii może być mniej okazała niż zazwyczaj nie zabraknie...

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wojsko amerykańskie zaprezentuje system rakietowy Patriot. Chociaż wystawa w roku pandemii może być mniej okazała niż zazwyczaj nie zabraknie ciekawych eksponatów czy biznesowych rozmów na najwyższym szczeblu. Integralną częścią MSPO 2020 będzie Brytyjska Wystawa Narodowa. Partnerem Strategicznym targów jest Polska Grupa Zbrojeniowa. Po raz kolejny Salon został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja...

Redakcja Prezydent RP Andrzej Duda objął MSPO 2020 Honorowym Patronatem

Prezydent RP Andrzej Duda objął MSPO 2020 Honorowym Patronatem Prezydent RP Andrzej Duda objął MSPO 2020 Honorowym Patronatem

Po raz kolejny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Targach Kielce uzyskał wsparcie wyjątkowego patrona.

Po raz kolejny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Targach Kielce uzyskał wsparcie wyjątkowego patrona.

Redakcja MSPO 2020 w gotowości, ruszyła rejestracja online

MSPO 2020 w gotowości, ruszyła rejestracja online MSPO 2020 w gotowości, ruszyła rejestracja online

Przygotowania do tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wkraczają na ostatnią prostą. Targi Kielce staną się centrum światowego przemysłu obronnego od 8 do 10 września. Ruszyła rejestracja...

Przygotowania do tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wkraczają na ostatnią prostą. Targi Kielce staną się centrum światowego przemysłu obronnego od 8 do 10 września. Ruszyła rejestracja zwiedzających.

Redakcja Salon MSPO 2020 z Brytyjską Wystawą Narodową

Salon MSPO 2020 z Brytyjską Wystawą Narodową Salon MSPO 2020 z Brytyjską Wystawą Narodową

Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego od 28 lat, we wrześniu, staje się miejscem prezentacji największych dokonań przemysłu zbrojeniowego z całego świata. To nie tylko kompleksowa prezentacja sprzętu...

Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego od 28 lat, we wrześniu, staje się miejscem prezentacji największych dokonań przemysłu zbrojeniowego z całego świata. To nie tylko kompleksowa prezentacja sprzętu wojskowego, ale także biznesowe spotkania i umowy zawierane pomiędzy producentami sektora obronnego z różnych kontynentów. Trzecia wystawa Europy, po targach w Paryżu i Londynie, odbędzie się od 8 do 10 września 2020 roku. Ważnym elementem Salonu tradycyjnie będzie Wystawa Narodowa tym razem swój...

Redakcja Pierwsze targi POLSECURE odbędą się w listopadzie

Pierwsze targi POLSECURE odbędą się w listopadzie Pierwsze targi POLSECURE odbędą się w listopadzie

Komenda Główna Policji podpisała porozumienie z Targami Kielce w sprawie organizacji Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego. Centralnym punktem wydarzenia będzie konferencja poświęcona...

Komenda Główna Policji podpisała porozumienie z Targami Kielce w sprawie organizacji Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego. Centralnym punktem wydarzenia będzie konferencja poświęcona bezpieczeństwu.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Gdzie przygotujesz się na najgorsze » Gdzie przygotujesz się na najgorsze »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Jak przeprowadzić skuteczna obronę » Jak przeprowadzić skuteczna obronę »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku » Podstawowe elementy do usprawnienia komunikacji w wojsku »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »  Zdradzamy sposób na stabilny grunt pod nogami »

Buty taktyczne co je odróżnia od zwykłych butów »

Buty taktyczne co je odróżnia od zwykłych butów » Buty taktyczne co je odróżnia od zwykłych butów »

Gdzie doposażysz się taktycznie »

Gdzie doposażysz się taktycznie » Gdzie doposażysz się taktycznie »

Kompletna ochrona balistyczna »

Kompletna ochrona balistyczna » Kompletna ochrona balistyczna »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku » Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach » Wybierz sprzęt, który sprawdzi się w niskich temperaturach »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych » Jakie jest najlepsze podejście do konserwacji tłumików w warunkach polowych »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą » Buty, butom nierównie - dowiedz się które Cię nie zawiodą »

Buty odporne na wszystko »

Buty odporne na wszystko » Buty odporne na wszystko »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego » Poznaj korzyści z bycia licencjonowanym Instruktorem Sportu Strzeleckiego »

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki Czym bezpiecznie wypijesz wodę prosto z rzeki

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach? Funkcjonalne doposażenie , które zapewni komfort w ekstramalnych sytuacjach?

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Które apteczki przyjdą Ci z pomocą » Które apteczki przyjdą Ci z pomocą »

Najnowsze produkty i technologie

Radosław Tyślewicz MOSKITO TI - szwajcarska precyzja znowu w natarciu

MOSKITO TI - szwajcarska precyzja znowu w natarciu MOSKITO TI - szwajcarska precyzja znowu w natarciu

Francuski koncern zbrojeniowy Safran Defense po premierze swojego urządzenia na targach Eurosatory w Paryżu w 2014 r. oraz w Polsce podczas VII Międzynarodowych Targów Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych...

Francuski koncern zbrojeniowy Safran Defense po premierze swojego urządzenia na targach Eurosatory w Paryżu w 2014 r. oraz w Polsce podczas VII Międzynarodowych Targów Techniki i Wyposażenia Służb Policyjnych oraz Formacji Bezpieczeństwa Państwa Europoltech 2015, wprowadzał go w ostatnich latach na wyposażenie kolejnych armii świata. MOSKITO TI to produkt szwajcarskiej spółki Safran Vectronix AG, producenta specjalistycznego sprzętu optoelektronicznego – między innymi dalmierzy Vector (IV, 21, 23,...

BMF Centrum Specjalistycznego Sprzętu Mobilnego Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate

Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate Profesjonalne rozwiązania dla służb od Winmate

Firma BMF od 1998 roku dostarcza rozwiązania w dziedzinie specjalistycznego sprzętu mobilnego. To sprzęt dostosowany do pracy w trudnych i niekiedy bardzo wymagających warunkach. Od lat produkty oferowane...

Firma BMF od 1998 roku dostarcza rozwiązania w dziedzinie specjalistycznego sprzętu mobilnego. To sprzęt dostosowany do pracy w trudnych i niekiedy bardzo wymagających warunkach. Od lat produkty oferowane przez BMF trafiają m.in. do pojazdów wojskowych i specjalnych.

trzypiora.pl Czym powinna cechować się kamizelka taktyczna dla ratownika medycznego?

Czym powinna cechować się kamizelka taktyczna dla ratownika medycznego? Czym powinna cechować się kamizelka taktyczna dla ratownika medycznego?

Jeśli zastanawiasz się nad optymalnym rozwiązaniem w kontekście swojego wyposażenia jako ratownika medycznego podczas akcji, z pewnością na myśl przychodzi Ci kamizelka taktyczna. Czego powinieneś od niej...

Jeśli zastanawiasz się nad optymalnym rozwiązaniem w kontekście swojego wyposażenia jako ratownika medycznego podczas akcji, z pewnością na myśl przychodzi Ci kamizelka taktyczna. Czego powinieneś od niej wymagać? Co najbardziej się przyda? Co jest koniecznością? Jaka kamizelka taktyczna spełni wszystkie stawiane jej wymagania?

Militaria.pl Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem? Linie oporządzenia - jak efektywnie zarządzać ekwipunkiem?

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii...

Rozsądne rozłożenie ekwipunku może nie być łatwą sprawą, szczególnie kiedy bagażu jest sporo. Jednym z najlepszych sposobów na rozplanowanie umiejscowienia przedmiotów jest stosowanie się do zasad linii oporządzenia.

Radosław Tyślewicz Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip testowaliśmy już dla was w warunkach trekkingowo-desantowych na polskim wybrzeżu („SPECIAL OPS” 3/2023). Jest to obuwie taktyczne przeznaczone do pracy w klimacie...

Buty Bates EO3882 GX X2 Tall Side Zip testowaliśmy już dla was w warunkach trekkingowo-desantowych na polskim wybrzeżu („SPECIAL OPS” 3/2023). Jest to obuwie taktyczne przeznaczone do pracy w klimacie zimnym i wilgotnym, jaki panuje w Europie Środkowej i Północnej. Sprawdziły się przy zadaniach linowych oraz na portowych nabrzeżach i pokładach łodzi typu RIB. Nadszedł czas na weryfikację tego modelu w bardziej typowych dla Polski i całej niziny europejskiej warunkach, czyli w lesie i na niskich pagórkach.

Transactor Security Sp. z o.o. Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych Zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych kategorii VTOL w ochronie granic państwowych

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do...

Ochrona granic stanowi jedną z podstawowych funkcji państwa. Ich nienaruszalność jest ważnym czynnikiem zapewnienia bytu narodowego i suwerenności kraju. Każde państwo dysponuje określoną organizacją do ochrony swoich granic, albowiem jest to jeden z najważniejszych czynników, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne.

Dariusz Leżała, Transactor Security Sp. z o.o. Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E Przenośne systemy rentgenowskie w rozpoznaniu zagrożeń CBRN-E

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego...

Rozpoznanie i neutralizacja zagrożeń CBRN-E, do których zaliczamy zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz zagrożenia związane z materiałami i urządzeniami wybuchowymi, wymaga ciągłego rozwoju sprzętu specjalistycznego umożliwiającego ich ujawnienie i identyfikację. Naprzeciw tym wymogom wychodzi firma Transactor Security Sp. z o.o., która w ofercie ma najnowsze rozwiązania sprzętowe firm VIDISCO Ltd. oraz Viken Detection.

Militaria.pl Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne Potrzebny medyk! - taktyczne wyposażenie medyczne

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach...

Wyposażenie medyczne w służbach mundurowych to kluczowy element ekwipunku taktycznego. Wyposażenie to obejmuje szeroki zakres narzędzi, sprzętu i środków, które służą do udzielenia pierwszej pomocy w warunkach polowych, w tym także podczas sytuacji kryzysowych czy akcji ratunkowych. Bardzo ważne jest to, aby taktyczne wyposażenie medyczne było łatwe w transporcie i szybkie w użyciu. W tym artykule omawiamy najpotrzebniejsze wyposażenie medyczne, które warto mieć przy sobie.

Ha3o Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS Okulary taktyczne najnowszej generacji Revision Military w technologii I-VIS

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania...

Współcześnie wszechstronnie używane okulary taktyczne mają za zadanie chronić oczy operatora, jak również pozwolić na dokładną i precyzyjną obserwację otoczenia. Od ich jakości oraz możliwości dostosowania do warunków zależy jakość obserwacji przekładająca się na bezpieczeństwo indywidualne oraz powodzenie całego wykonanego zadania. I choć wydawać by się mogło, że obecne rozwiązania w zakresie optyki taktycznej oferują bardzo wiele, to okazuje się, że w tej materii można pójść jeszcze o krok dalej,...

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.special-ops.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.special-ops.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.