Special-Ops.pl

Oshkosh M-ATV w wersji SOCOM vel. SF

Jacek Kulka | 2012-10-18
M-ATV w wersji SF Fot. Jacek Kulka 

M-ATV w wersji SF Fot. Jacek Kulka 

4 października br., na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku pod Warszawą odbyła się prezentacja dwóch pojazdów firmy Oshkosh. Gospodarzem była warszawska firma UMO Sp. z o.o. - Technologie Militarne i Policyjne, polski przedstawiciel ww. amerykańskiego producenta.

Zobacz także

Allegro O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon? O czym należy pamiętać przy kupowaniu nowych części samochodowych i opon?

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem...

Bardzo często znalezienie potrzebnej części do samochodu zajmuje wiele czasu, przez co niektórzy kierowcy zniechęcają się do samodzielnego kupowania i powierzają to zadanie pracownikom serwisu. Problem w tym, że z reguły przekłada się to na dużo wyższe ceny. Lepiej więc, jeżeli tylko jest taka możliwość, samemu zamówić nowy mechanizm różnicowy lub inne elementy, bo dzięki temu można zyskać gwarancję dobrej jakości oraz skorzystać z najlepszych w danym momencie cen. Podobnie jest z oponami, których...

Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza Systemy łączności INVISIO – sprzęt dla nowoczesnego żołnierza

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy...

Na współczesnym polu walki zapewnienie skutecznej, niezawodnej i bezpiecznej łączności na poziomie zespołów bojowych, a także między pojedynczymi operatorami jednostek wojskowych i policyjnych, należy do kwestii o kluczowym znaczeniu. Nowoczesne systemy łączności umożliwiają komunikowanie się w czasie działań operacyjnych i taktycznych, a także zabezpieczają przed hałasem o dużym natężeniu dźwięku i związanymi z tym urazami słuchu.

DURABO® Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy Polska marka DURABO wchodzi na rynek mundurowy

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje...

DURABO®, to polski brand firmy Kreator, będącej kontraktorem polskich i zagranicznych służb mundurowych. Analizując rynek odzieży taktyczno-outdoorowej, firma dostrzegła, że co prawda w ofercie znajduje się wiele produktów przeznaczonych dla tej grupy odbiorców, jednak są one albo niskiej jakości spowodowanej dalekowschodnią produkcją i zastosowanymi materiałami, albo w bardzo wysokiej cenie, wynikającej z kosztów importu, np. z USA. W konsekwencji tego firma uznała, że brakuje na rynku oferty odzieży...

Zaprezentowano dwa pojazdy. Pierwszym był przedstawiciel liczącej 23 członków rodziny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) – M 1083 w wersji Cargo.

Drugim był pojazd M-ATV w wersji Special Forces (SOCOM). Jest to jedna z sześciu wersji, pozostałe pięć to: dwie podstawowe (w tym jedna – rozbudowana), ambulans, cargo i wielozadaniowa. Według oficjalnych źródeł zbudowano prawie 10 tys. egzemplarzy pojazdów we wszystkich wersjach, z czego 7,5 tys. znajdziemy w Afganistanie. Pierwsze dostawy rozpoczęły się pod koniec roku 2009.

M-ATV jest pojazdem MRAP (Mine Resistant Ambush Protecte Vehicles) pierwszej kategorii. Zaliczamy także do niej takie pojazdy jak: Cougar, RG-31 / 33 / 33 SOCOM oraz MaxxPro. Cougar JERRV, RG-33L i MaxxPro XL MPV tworzą drugą kategorię, trzecią – Buffalo MPCV.

Zatem, czym różni się prezentowana wersja od swych starszych braci? Poprawę widoczności miało przynieść montowanie większej szyby przedniej. Środkowy fotel drugiego rzędu siedzeń jest składany. Dzięki temu i zamontowanym drzwiom uzyskujemy dodatkowy, swobodny dostęp do otwartej od góry, ale opancerzonej przestrzeni ładunkowej. Złożone oparcie służy także jako podest dla strzelca. Zamontowano reflektory podczerwieni i uchwyty na wyspecjalizowane urządzenia łączności, czy rozpoznania pola walki. Poprowadzono magistrale, celem ich podłączenia.

Zastosowany silnik Caterpillar C7 w cywilnych produktach (autobusach) posiada moc od 210 KM przy 2500 obr./min do 360 (wozy gaśnicze) przy 2400 obr./min, maksymalny moment obrotowy to 705 – 1254 Nm osiągany już przy 1440 obr./min.

Według uzyskanych podczas prezentacji informacji, w M-ATV osiąga moc dziesięć koni wyższą. Silnik rzędowy, sześciocylindrowy o pojemności 7,2 litra, wyprodukowany w technologii ACERT tj. redukcji emisji zanieczyszczeń. Waga z oprzyrządowaniem wynosi 647 kg.

Żywotność tego silnika wg. normy B50 określana jest na przejechanie 450 -500 tys. mil. W wersji bazowej tego pojazdu otrzymujemy stosunek mocy do wagi w wysokości 18.75 kW/t (22.8 hp/t). Zasięg do 500 kilometrów.

Automatyczna skrzynia biegów Allison 3500 SP, pochodzi z rodziny 3500. Zawiera ona aż dziewięć modeli. Zamontowana w M-ATV SF ma zastosowania specjalne, militarne. Przenosi moment obrotowy wielkości 1335 Nm (985 lb / ft) przy mocy 246 kW (330 hp). Pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 105 km/h (65 mph) przy 3600 obr./min.

Skrzynia sześciobiegowa o wadze (sucha) 243 kg. Zastosowany w pojeździe sterownik skrzyni biegów pozwala na dokonanie preselekcji zakresu żądanych przełożeń. Na wyświetlaczu pierwsza cyfra oznacza aktualny bieg, cyfra po prawej stronie – zadany maksymalny. Takie rozwiązanie prowadzi do całkowitego skupienia się kierowcy na prowadzeniu pojazdu w bardzo trudnym terenie.

Całość uzupełnia skrzynia rozdzielcza Mamon Herrington.

Podwozie to, tym razem, produkt firmy Oshkosh. Zawieszenie w pełni niezależne typu TAK – 4, osie o nazwie Oshkosh MTVR. Konstruując profil zawieszenia w 70 % położono nacisk na zachowanie w terenie.

Wszystkie fotele posiadają pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Tylko fotel kierowcy jest regulowany.

Po lewej stronie stanowiska kierowcy znajduje się panel kontrolny ciśnienia w oponach (CTI). Posiada on cztery ustawienia terenowe, przy czym zapewnia przy uszkodzeniu mechanicznym (przestrzeleniu) dwóch opon przejechanie dystansu 30 mil przy prędkości 30 mph. Sama instalacja jest dwu kanałowa.

Zastosowano trójstrefowy system gaśniczy. Wewnątrz przedziału załogi atmosferę monitorują dwa czujniki, pierwszy na środkowym słupku przedniej szyby, drugi – nad wejściem lewego pasażera tylnego rzędu. Za nim także znajduje się montaż butli środka gaśniczego. Nad prawym ramieniem kierowcy zamontowano prądnicę systemu gaśniczego. Cała instalacja oznaczona jest kolorem czerwonym. Pozostałe strefy obejmują opony i mosty pojazdu.

Wewnętrzne oraz zewnętrzne oświetlenie wykonano w technologii LED.

Opancerzenie zostało wyprodukowane przez Plasan North America. Zapewnia skuteczną ochronę (STANAG 4569) na poziomie 4a i chroni przed skutkami wybuchu miny o masie do 10 kg TNT. Wydaje się być to rozsądnym kompromisem pomiędzy dzielnością terenową pojazdu a stopniem zabezpieczenia załogi.

Wersja M-ATV już w standardzie posiada obrotnicę do montażu uzbrojenia, także tego zdalnie sterowanego.

Masa własna pojazdu wynosi 12.474 kg, natomiast ładowność – 1.814 kg.

Wersja podstawowa M-ATV kosztuje 544.500 USD. Porównywalny Cougar – 475 tys.

Zobacz także galerię zdjęć pojazdu Oshkosh M-ATV >

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Special-Ops