Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych USA

Część 2: Załogowe statki powietrzne pionowego startu i lądowania
Jerzy Garstka  /  SPECIAL OPS 6/2012  /  16-01-2013
US DoD

W grupie statków powietrznych pionowego startu i lądowania niebagatelne znaczenie mają wiropłaty, do których należy zaliczyć pionowzloty wirnikowe Bell Boeing V-22 Osprey (Rybołów) i śmigłowce lekkie, średnie i ciężkie.

Pionowzloty wirnikowe V-22 Osprey służą obecnie w lotnictwie USAF (CV-22) i USMC (MV-22). Są wyposażone w dwa wirniki na obracanych gondolach silnikowych zainstalowanych na końcach skrzydeł maszyny, dzięki którym mogą realizować lot śmigłowcowy (podczas startu i lądowania) oraz samolotowy w czasie przelotu do miejsca wykonywanego zadania. Zabierają na pokład 24 (maks. 32 na podłodze) uzbrojonych żołnierzy (w wersji MV-22) lub 18 komandosów (w wersji CV-22), z możliwością operowania z pokładu okrętu (lotniskowca) desantowego.

Według planów z 2005 r. AFSOC miał otrzymać 50 egz. CV-22 do 2017 r. Mają one zastąpić specjalne wersje Herculesów MC-130E/H Combat Talon i śmigłowce MH-53 Pave Lov. Pierwsze CV-22 dostarczono w marcu 2006 r. do 58. Skrzydła Operacji Specjalnych, a następne trafiły do 8. Dywizjonu Operacji Specjalnych, należącego do 1. Skrzydła Operacji Specjalnych. W planach na 2010 r. podtrzymano zakup 360 egz. MV-22B dla USMC, 50 egz. CV-22B dla AFSOC i 48 egz. HV-22 dla US Navy.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Należące do AF SOC CV-22 mają 3-osobową załogę – dwóch pilotów i inżyniera (technika) pokładowego obsługującego komputer pokładowy, mapy cyfrowe, systemy obronne, itp. – którą uzupełnia dwóch strzelców pokładowych. Obecne uzbrojenie (1 km 7,62 mm M240) jest niezadowalające i dlatego prowadzi się próby z nowym uzbrojeniem strzeleckim. W wariancie MV-22B używany jest 6-lufowy karabin napędowy GAU-17 w czasie lotu chowany do wnęki w spodzie kadłuba dla zmniejszenia oporu aerodynamicznego. Wchodzi on w skład zestawu IDWS (Interim Defense Weapon System), w który wyposażone zostały Ospreye użyte na potrzeby misji afgańskiej. MV-22B z Afganistanu otrzymały pięć zestawów IDWS na osiem posiadanych przez USMC maszyn. Oprócz tego siedem zestawów IDWS zakupiło US SOCOM, ale żaden ze wspomnianych CV-22B nie został w nie wyposażony.

Przeczytaj także: Załogowe statki powietrzne dla sił specjalnych, cz. 1

Do Afganistanu w pierwszej kolejności (2009 r.) trafiło sześć CV-22B używanych przez 8. Eskadrę Działań Specjalnych USAF (8. Special Operations Squadrion – 8 SOS). Do ich zadań należał przerzut komandosów na tyły przeciwnika, dostarczenie im zaopatrzenia i podejmowanie po wykonaniu zadania. Równolegle do Afganistanu przybyło 10 MV-22B, które stacjonują w bazie Camp Bastion, leżącej w pobliżu stolicy prowincji Helmand. Etatowo wchodzą one w skład eskadry Marine Medicum Tiltrotol Squadron 263 (VMM-263), zaś w Afganistanie zostały przydzielone do VMM-261 Raging Bulls, podległej Marine Aircraft Group 40, 2 Marine Expeditionary Brigade.

V-22 Osprey w porównaniu ze śmigłowcami CH-53D/E i CH-46 są dwa razy szybsze (ich prędkość przelotowa wynosi 446-470 km/h, maksymalna – 509–556 km/h), mają trzykrotnie większy zasięg (promień działania do 690 km) i zabierają na pokład o 12 uzbrojonych żołnierzy więcej. Ich pułap operacyjny wynosi 7900 m (przy prędkości początkowej wznoszenia 15,8 m/s). Użycie IDWS okupiono pogorszeniem innych parametrów MV-22B – duża masa IDWS (364 kg) i jego zabudowanie spowodowało zmniejszenie liczby foteli desantu o trzy, ponieważ konieczne było zamontowanie na ich miejscu stelaży, mieszczących awionikę i stanowisko operatora. Również pod znakiem zapytania stała celność broni, co w przypadku ostrzeliwania przeciwników ukrywających się we wsiach i miasteczkach wiązało się z ryzykiem strat wśród osób postronnych. W tej sytuacji dowództwo USMC uznało IDWS za rozwiązanie tymczasowe.

Chrzest bojowy MV-22B przeszły już wcześniej w Iraku. 10 maszyn MV-22B Osprey z US Marine Corps (USMC) przerzucono do bazy al Assad w prowincji Anbra. Zbudowano dla nich, z wykorzystaniem ma AM-2, dwa specjalne lądowiska o wymiarach 36,5×36,5 m. Podczas walk Iraku utracono 7 egz. MV-22B, w głównej mierze na skutek awarii - testowane maszyny działały w terenie o niesprzyjającym klimacie (duże zapylenie, wysoka temperatura i silne wiatry).

Przeczytaj także: Bezzałogowce w działaniach specjalnych

Również w Afganistanie AFSOC poniósł pierwszą stratę bojową. Na początku kwietnia 2010 r., niedaleko miasta Kalaf rozbił się jeden CV-22B - w wyniku katastrofy zginęło trzech żołnierzy i jeden cywil. Według przekazanej informacji przyczyną wypadku była utrata świadomości sytuacyjnej załogi podczas lądowania na wyschniętym gruncie doliny, w warunkach pogorszonej widoczności spowodowanej unoszącym się kurzem wywołanym obrotami łopat wirników. Podobnie jak w Iraku, występowały także problemy z instalacją elektryczną i nadmiernym zużyciem silników.

Pilotowanie V-22 również nie należy do najłatwiejszych - przykładem może być wypadek podczas ćwiczeń Marines (kwiecień 2000 r.) spowodowany błędem pilota (zginęło 19 żołnierzy), który zbyt szybko obniżył pułap lotu (ponad 10 m/s przy zbyt małej prędkości poziomej wynoszącej ok. 56 km/h). Późniejsze próby wykazały, że przejście z lotu poziomego do pionowego może odbywać się tylko w określonych warunkach. Maszyna nie może obniżać pułapu szybciej niż 4 m/s przy prędkości poziomej nie mniejszej niż 64 km/h. Dla pilotów latających dotąd na samolotach turbośmigłowych i śmigłowcach jest to problem zupełnie nowy. W grudniu tego samego roku podczas ćwiczeń nocnych rozbił się kolejny MV-22B (zginęły cztery osoby), ale przyczyną był wówczas zawodny system hydrauliczny i oprogramowanie awioniki maszyny.

Przeczytaj także: Lotnictwo w działaniach przeciwpartyzanckich

Pomimo bezspornych zalet pionowzlot V-22 Osprey nadal jest uważany za konstrukcję niedopracowaną i bardzo usterkową, a jego zdolność do wykonywania powierzonych zadań waha się w przedziale 57-68%. Trudny jest też pilotaż i eksploatacja maszyny, będące nierzadko źródłem śmiertelnych wypadków. Na podstawie doświadczeń z Iraku i Afganistanu ustalono, że całkowicie wystarczającym uzbrojeniem V-22 są dwa 7,62-mm karabiny maszynowe umieszczone w burtowych drzwiach oraz jeden 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy na rufowej rampie ładunkowej. Typowe misje afgańskie Ospreya to wsparcie dziennych operacji uderzeniowych poprzez transport ludzi i zaopatrzenia. Podczas operacji w rejonie doliny Now Zad jeden Osprey był w stanie przewieźć dwa ładunki w czasie, w jakim CH-53E był zdolny wykonać tylko jeden nawrót. W pełni przydatne okazały się Ospreye w 2010 r., biorąc udział w znaczących operacjach „Cobra’s Anger” i „Moshtarak”, co pozwala - zdaniem Dowódcy USMC gen. Jamesa Conwaya - mieć nadzieję, że wskaźnik gotowości Osprey w Afganistanie będzie dużo lepszy niż w Iraku i sięgnie 80%.

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  8
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 6/2012

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Jak poprawić celność broni » Czym powinny wyróżniać się latarki taktyczne »
broń konserwacja latarka taktyczna

 


Do czego tak naprawdę służy latarka taktyczna »
latarka taktyczna

 


Gdy ciemność nie jest Twoim sprzymierzeńcem » Wypróbuj smar do ruchomej części broni »
zasilanie smar do pielęgnacji broni

 


Złóż własną broń »
bron składana

 


Bluza taktyczna sprawdzona w boju - czym może Cię zaskoczyć » Czego nie wiesz o analogowych goglach noktowizyjnych »
bluza taktyczna gogle balistyczne

 


Wybierz produkty sprawdzone w ekstramalnych warunakch »

 


Jaki sprzęt wybierają strzelcy wyborowi » Nie strać celu w ciemności »
urzadzenia optyczne oświetlenie taktyczne

 


Uzyskaj licencję Instruktora Sportu Strzeleckiego  »
kurs strzelecki

 


Wyposaż się w sprzęt do pracy w trudnych warunkach » Wypatrz swojego wroga z odległości »
hydrauliczny wyważacz

Latarki na karabin -  niewielkie gabarety duża moc - przekonaj się »
latrki na karabin

 


Jak ułatwić szybkie przemieszczanie w mroku » Spodnie taktyczne na każdą misję »
latarka czołowa spodnie taktyczne

 

Poznaj arkana radiokomunikacji wojskowej w XXI wieku »

 


Sprzęt do wspinaczki, który zapewni maksimum swobody i bezpieczeństwa » Dobierz wyposażenie na miarę sytuacji »
latarki czołowe

 


05/07/2020

Księgarnia Militarna Poleca KRAVMAGA


Vademecum survivalowe Przygotowani przetrwają Sztuczki survivalowe
vademecum-survivalowe przygotowani-przetrwaja balistyka-dla-snajperow
To kompendium praktycznej wiedzy o tym jak przetrwać i wyjść cało z prawie każdej opresji, bez względu czy zdarzy się ona w lesie, górach, czy podejrzanej uliczce miasta (...)
zobacz więcej »
Bądź przygotowany. Chroń swoją rodzinę i przetrwaj! Nieujarzmiona natura, atak terrorystyczny albo zwykłe zdarzenie losowe mogą sprawić, że nasz świat skomplikowanych zależności zacznie się rozpadać (...)
zobacz więcej »
To nie tylko książka, ale stworzone z pasją narzędzie przetrwania. ToolBook zawiera: lusterko sygnałowe, soczewkę Frasnela, linijkę, zegar słoneczny, znaczniki trasy, podpałkę oraz praktyczną wiedzę, jak przetrwać (...)
zobacz więcej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Bieg Morskiego Komandosa 2020

Przed nami kolejna edycja legendarnego Biegu Morskiego Komandosa im. Gen. Broni Włodzimierza Potasińskiego. Jak co roku impreza odbędzie się w ostatni weekend sierpnia tj. 29 – 30.08. 2020 r. w...

Aktualny numer

2/2020
SPECIAL OPS 2/2020
W miesięczniku m.in.:
  • - Ratownictwo taktyczne
  • - XX lat CBŚP
Paweł Piotrowski
Wiosłowanie jednorącz sztangielką z podparciem na ławce skośnej to odmiana klasycznego...
Paweł Piotrowski
Wyciskanie sztangi w wąskim uchwycie na ławce poziomej to klasyczne, skuteczne...
Michał Piekarski
W ostatnią niedzielę czerwca w Gdyni odbyły się uroczystości z okazji Święta Marynarki...
Michał Piekarski
Wzrost napięcia pomiędzy Zachodem i Rosją, który można już bezpiecznie nazywać nową...
Dariusz Materniak
5 marca 2018 roku jednostka specjalna ukraińskiej Policji "KORD" zatrzymała dwie osoby...
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU IM. EUGENIUSZA KWIATKOWSKIEGO W GDYNI
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni od dekady kształci wybitnych specjalistów z Bezpieczeństwa Wewnętrznego,...

Powstanie Warszawskie 2.0, czyli „kotwica” z hashtagiem

Czy było warto? – to pytanie w ostatnich latach rozliczania naszej historii pada bardzo często w kontekście Powstania Warszawskiego. Jednocześnie...wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl