Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych
Split Skis - narta składana przeznaczona do zadań specjalnych. Fot. Bartek Pawlikowski
Już od wielu lat ludzie próbowali stworzyć narty składane. Pierwsze patenty pojawiły się w Stanach Zjednoczonych jeszcze w latach 50. Jednak technologia nie była w stanie sprostać projektom.
Polski produkt SPLIT SKIS w ciągu zaledwie kilku lat rozwoju otrzymał dwie międzynarodowe nagrody innowacyjności. W Niemczech, na zimowych targach sprzętu sportowego ISPO w Monachium, oraz w USA – na targach OR SNOW SHOW w Salt Lake City, zdobywając Innovation Award 2023.
Narty składane - geneza i zalety
Stworzenie narty składanej SPLIT SKIS zostało zainspirowane potrzebą jednostek specjalnych, które wykonują zimowe skoki spadochronowe (Halo Halo). Dotychczas ich żołnierze nie mieli możliwości skoku z nartami przy sobie, ze względu na ich długość, która stwarzała niebezpieczeństwo podczas lotu.
Cechy charakterystyczne SPLIT SKIS
- Szerokość narty pod butem 100 mm, co daje żołnierzowi możliwość swobodnego poruszania się w świeżym śniegu bez zapadania się i bezpieczniejszych zjazdów w dzikim terenie.
- Przedzieranie się w terenie zalesionym z nartami przytroczonymi przy plecaku nie powoduje zahaczania o gałęzie, co zwykle dzieje się w przypadku nart regularnych niedzielonych.
- Wygodne podczas wspinaczki, gdzie narty zwykle utrudniają ruchy oraz działają jak żagiel, w warunkach mocnego wiatru.
- Transport w samochodach terenowych i statkach powietrznych jest łatwiejszy, ponieważ nie zajmują dużo miejsca.
- Magazynowanie i składowanie krótszych części nart daje większe możliwości.
Testy na świecie
Celem firmy SPLIT SKIS było stworzenie narty składanej bez utraty właściwości jezdnych oraz szybkość działania z tym sprzętem. Cele udało się osiągnąć po trzech latach testów i dopracowywania produktu.
Zeszłej zimy sprzęt został przetestowany w USA na Alasce, gdzie pierwsza jednostka amerykańska sprawdzała możliwości w różnych warunkach zimowych i zadaniach. Wyniki pierwszych testów za oceanem były zaskakująco dobre. Wynikiem współpracy jest pierwsze zamówienie nart.
Również w Europie narty SPLIT SKIS przeszły obszerne testy zimowe w terenie oraz podczas skoków spadochronowych. Jednostki wojskowe z Włoch, Czech i Słowacji, specjalizujące się w działaniach górskich, potwierdziły wysokie właściwości jezdne i praktyczne zastosowanie nart składanych.
Trwają również testy nart w Szwajcarii, gdzie alpejskie warunki stawiają wysokie wymagania.
Najtrudniejszy sprawdzian odbywa się w Indiach na wysokościach między 4000 a 6000 m n.p.m. Jeden z lokalnych, byłych komandosów testuje w Himalajach model Winter Warrior.
Tego roku SPLIT SKIS ruszają na podbój Ameryki Południowej, gdzie oddziały górskie z Argentyny i Chile będą sprawdzać ich możliwości.
Na sezon zimowy SPLIT SKIS pojadą również do Skandynawii, gdzie ich możliwości sprawdzą Szwedzi i Norwedzy oraz współpracujący z nimi komandosi z Wielkiej Brytanii.
Wymiary i składanie
Narty składają się na 2 części: dłuższą, tylną (około 60% długości), na której zamontowane są wiązania, i krótszą, przednią (około 40% długości nart), gdzie umieszczona jest zapinka.
Po rozłożeniu zajmują, w zależności od długości:
- w przypadku nart o długości 175 cm, po rozłożeniu – 107 cm,
- w przypadku nart o długości 165 cm, po rozłożeniu – 102 cm.
Składanie i rozkładanie nart SPLIT SKIS jest proste i szybkie. Sprawdź >>
Po kilkukrotnym przećwiczeniu tego zadania żołnierzowi operacja ta zajmie tylko kilka sekund. Zawdzięczamy to opatentowanej technologii kaskadowego łączenia w nartach.
Zapinka, która odpowiada za zamykanie przedniej i tylnej części narty, służy również do otwierania w trudnych warunkach.
Dla lepszej funkcjonalności i zabezpieczenia, w komplecie mamy do dyspozycji pokrowce, dzięki którym narty lepiej montuje się do plecaka i chroni łączenie podczas opadów śniegu i mrozu.
Winter Warrior
Pierwszy model przeznaczony na rynek militarny to Winter Warrior o charakterystyce freetourowej w mocnej konstrukcji „sandwich”.
Przy tym modelu priorytetem było utrzymanie bardzo dobrych właściwości jezdnych w terenie, „floatingu” – unoszenia się, podczas przemieszczania się oraz wytrzymałość do 145 kg. Narta SPLIT SKIS jest łatwa w prowadzeniu w trudnych warunkach śniegowych, co jest niezwykle ważne dla żołnierzy o słabszych umiejętnościach zjazdowych.
Wiązania i foki
W zależności od tego, w jakim terenie operujemy i jaki cel misji mamy do zrealizowania, możemy dobrać odpowiednie wiązanie. Jednostki działające w wyższych górach i realizujące zadania, gdzie jest wymagany element zjazdu, wybiorą wiązania typu „skitourowego”, natomiast gdy działania odbywają się na płaskich, zaśnieżonych terenach, lepszym wyborem będą wiązania „do chodzenia”, gdzie nie ma potrzeby używania specjalnych butów skitourowych.
Na narcie jest zaznaczona i wzmocniona strefa wiązań, gdzie zamontujemy wiązanie każdego typu.
Do nart oferowane są foki do podchodzenia w kolorze „dirty white”, dzięki czemu narta oraz foka są naturalnym zimowym kamuflażem.
Plany rozwojowe marki
Aktualnie testowany i dopracowywany jest model karbonowo-kevlarowy Alpine Tour, który będzie lżejszy i sztywniejszy, dzięki czemu jeszcze bardziej ułatwi działania w ekstremalnym górskim terenie.
Drugim modelem planowanym przez firmę SPLIT SKIS będzie Trans Tour – z myślą o jednostkach działających na płaskich i pagórkowatych terenach. Będzie to krótsza i szersza narta, z wiązaniem dopasowanym pod każdego buta górskiego. Priorytetem nie będą tu właściwości jezdne, a szybkie i łatwe przemieszczanie się z możliwością zjazdu.
Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę www.gosplitskis.com