Odzyskiwanie izolowanego personelu - zintegrowane szkolenie lotnicze
W trakcie trzydniowego szkolenia realizowano różnorodne scenariusze rozważając skomplikowane problemy operacyjno - taktyczne związane z planowaniem i realizacją misji typu CSAR (Combat Search and Rescue) oraz CR (Combat Recovery).
Jeden ze scenariuszy zakładał, iż doszło do kompleksowego ataku na przemieszczający się konwój sił rozjemczych (pokojowych). W jego wyniku przeżyły tylko dwie osoby: podpułkownik sił rozjemczych oraz fotograf z cywilnej agencji prasowej. Po wypadku, oficerowi udało się nawiązać kontakt z macierzystą bazą oraz podać przybliżone położenie. Izolowani na nieprzyjaznym terytorium, oderwani od sił własnych rozbitkowie do czasu przybycia zespołu ratowniczego (PRTF – Personnel Recovery Task Force), wdrożyli techniki przetrwania, kryjące się za anglojęzycznym akronimem SERE (Survival, Evasion, Resistance, Escape – przetrwanie, unikanie, opór oraz ucieczka). Po przybyciu na miejsce zdarzenia, siły odzyskujące (EF – Extraction Forces) zastosowały procedury, mające na celu potwierdzenie tożsamości izolowanych osób. Po pozytywnej identyfikacji wezwano śmigłowce ratownicze (RV - Recovery Vehicles) i przewieziono uratowanych w bezpieczne miejsce.Zobacz galerię zdjęć: Wspólne ćwiczenia Zespołu Działań Specjalnych i Centralnego Biura Śledczego Policji
Tak w skrócie wyglądał jeden ze scenariuszy treningu, w którym użyto śmigłowców W-3PL „Głuszec” i Mi-24 z 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu, a także samolotów MiG-29. Śmigłowce realizowały zadania śmigłowców ratowniczych (RV) oraz maszyn eskorty (RW RESCORT – Rotary Wing RESCORT). Samoloty pełniły podwójną rolę - maszyn mających wywalczyć lokalną przewagę w powietrzu, czyli RESCAP (Rescue Combat Air Patrol) oraz bliskiej osłony samolotowej - (FW RESCORT - Fixed Wing RESCORT). Dodatkowo, dla urealnienia sytuacji, inne MiG-i wcieliły się w role sił przeciwnika.
Oprócz powyższych zadań, realizowano również loty na samolotach odrzutowych w celu treningu w przechwytywaniu celów nisko i wolno lecących. Powyższe zajęcia prowadzono w oparciu o infrastrukturę lotniska Mińsk Mazowiecki oraz pobliskiego poligonu Jagodne.Przeczytaj także: Ratownicy (US Air Force Pararescue)
Szkolenie lotnicze realizowano z inicjatywy Dowódcy 23. BLT – pułkownika dyplomowanego pilota Macieja Trelki, nadzór nad jego przebiegiem sprawował – zastępca dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego – pułkownik dyplomowany pilot Robert Cierniak.
2. eskadra śmigłowców z 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu jest pododdziałem lotniczym wyspecjalizowanym w realizacji różnorodnych misji z zakresu odzyskiwania izolowanego personelu. Komponentem lotniczym z 56. BLot dowodził – podpułkownik pilot Piotr Kowalski.
Źródło: materiały Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (autor: kpt. Adriana Wołyńska, konsultacja: ppłk pil. Piotr Kowalski). Materiał zdjęciowy: dzięki uprzejmności Bartosz Bery.
Zobacz również: