Galeria Pojazdy dla sił specjalnych SUPACAT HMT 400/600
2010-12-21
Supacat HMT 400/Jackal 1 podczas patrolu w Afganistanie. Używanie szakali do rutynowych patroli oraz osłon konwojów jest główną przyczyną strat bojowych wśród tych pojazdów. Widać charakterystyczną dla Jackala 1 niżej umieszczoną obrotnicę.
Supacat HMT Extenda wyposażony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie Kongsberg M151 Protector, demonstrujący możliwości integracji różnych typów uzbrojenia, w tym zdalnie sterowanego z pojazdami rodziny Supacat HMT.
Na zdjęciu widoczne są elementy zawieszenia Supacata Extenda, m.in. poduszka pneumatyczna oraz amortyzatory.
Na zdjęciu widoczne jest łączenie i wyposażenie modułu 3-osi.
Obrotnica w Jackalu 2 jest zamontowana wyżej, co poprawia kąty ostrzału (szczególnie w elewacji) zamontowanego na niej uzbrojenia. Do transportu na pokładzie CH-47 klatka ochronna wraz z obrotnicą jest opuszczana do dołu (widoczne są elementy podtrzymują.
Duńczycy zakupili pewną liczbę Szakali 2 różniących się wyposażeniem oraz konfi guracją zabudowy. Pojazdynajprawdopodobniej używane są przez jednostkę Jaeger Korpset.
Fotele J-BAS zamontowane są zarówno z przodu, jak i tyłu Jackala 2.
Tablica rozdzielcza Jackala jest prosta i czytelna. Po prawej stronie kierownicy widoczny jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz, za to w lewym dolnym rogu – panel sterowania wyrzutniami granatów dymnych. Na rurze klatki ochronnej zamontowany jest kompas.
Boczne kosze/stojaki mieszczące maks. 10 kanistrów można „rozłożyć”, w celu ułatwienia dostępu do nich. Pod podłogą „bagażnika” Jackala 2, która wyposażona jest w szyny z uchwytami do mocowania ładunku, umieszczono dwie szuflady.
Supacat HMT może być również wykorzystywany jako nośnik systemów rozpoznania pola walki. Na zdjęciu widoczny jest Jackal 2 w wersji ISTAR, wyposażony w teleskopowy maszt z głowicą optoelektroniczną ROTAS fi rmy Thales. Pojazd nie jest jeszcze uzbrojony w.
Każdy Jackal wyposażony jest w elektryczną pompkę oraz węże (umieszczone w schowku za tylnym kołem), służące do tankowania pojazdu w warunkach polowych, np. z beczki czy zbiornika drugiego pojazdu.
Osłony balistyczne pełnią również funkcję drzwi, co ciekawe, „zamykanych” prostymi zatrzaskami lub zasuwami. Tylne drzwi wykonano na podstawie montażu na kole zapasowym, które w Jackalu 2 zostało „przełożone” na wewnętrzną stronęopancerzenia. Na zdjęci.
Na zdjęciu w głębi widoczny jest cyklonowy filtr powietrza.
Porównując pojazdy widoczne na górnym oraz dolnym zdjęciu, widać różnice w wyposażeniu pomiędzy Jackalem używanym bojowo a fabrycznym egzemplarzem. Głównie dotyczy to „elektroniki”, jak np. systemu zakłócania sygnałów radiowych, którego dwie anteny w pos.
Supacatem HMT 400 można nawet driftować zachowując pełną kontrolę nad pojazdem.