W trakcie pięciodniowych wspólnych ćwiczeń na południowym Bałtyku okręty skupiały się głównie na osłonie strategicznego transportu morskiego i utrzymaniu panowania na morzu w sytuacjach kryzysowych.
W ćwiczeniu uczestniczyły okręty 3. Flotylli Okrętów sformowane w Okrętową Grupę Zadaniową, którą tworzyły:
- korweta zwalczania okrętów podwodnych ORP „Kaszub”;
- fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko”;
- okręt rakietowy ORP „Grom”;
- okręt rakietowy ORP „Piorun”;
- okręt ratowniczy ORP „Lech”;
- zbiornikowiec ORP „Bałtyk”.
W ćwiczeniu brał również udział komponent lotniczy czyli śmigłowiec pokładowy Kaman SH-2G oraz samolot patrolowy Bryza Bis z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Osłona szlaków żeglugowych, zabezpieczenie własnego transportu morskiego, utrzymanie panowania na morzu i niedopuszczenie do blokady morskiej państwa to niezmiernie ważne aspekty i główne zadania realizowane podczas ćwiczeń Okrętowej Grupy Zadaniowej na Bałtyku.
W trakcie pięciodniowych manewrów okręty 3. Flotylli Okrętów we współdziałaniu z lotnictwem morskim prowadziły działania, których celem było doskonalenie umiejętności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do kraju surowce i towary o znaczeniu strategicznym. Okręty utworzyły swoistego rodzaju „parasol” bezpieczeństwa dla poruszającego się po morzach transportu.
Podczas manewrów OGZ załogi okrętów prowadziły monitoring żeglugi oraz sytuacji powietrznej. Przećwiczyły osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza oraz atakami okrętów nawodnych. Prowadzone były strzelania artyleryjskie oraz operacje poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). W trakcie działań okręty wspierane były przez zbiornikowiec, dzięki czemu mogły zaopatrywać się w morzu bez konieczności powrotu do portu. Równolegle do działań bojowych ćwiczone były akcje ratownicze z udziałem między innymi grup nurkowych. Przećwiczone zostały także umiejętności i procedury udzielania pomocy uszkodzonej jednostce. Załogi okręty doskonaliły także umiejętności manewrowanie w szykach oraz procedury łączności. Ponadto załogi śmigłowca pokładowego Kaman SH-2G realizowały treningowe operacje startów i lądowań na pokładzie fregaty oraz realizację procedur w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych. Doskonaliły zadania z zakresu zwalczania celów nawodnych przy wykorzystaniu pokładowej broni strzeleckiej oraz wspierania działania komandosów morskich. Do zadań załóg samolotów patrolowych należało rozpoznanie jednostek nawodnych na akwenach znajdujących się poza zasięgiem środków radiolokacyjnych okrętów, naprowadzanie samolotów Su-22 na cele nawodne, a także symulowanie naruszenia powietrznej strefy bezpieczeństwa okrętu i zagrożeń asymetrycznych.
Do najważniejszych epizodów realizowanych przez załogi okrętów należało:
- Wykonywanie zadań ogniowych do celów nawodnych i powietrznych.
- Zwalczanie zagrożeń asymetrycznych, w tym odpieranie ataków wroga z powierzchni morza oraz obrona okrętu przed atakami z powietrza.
- Poszukiwanie okrętu podwodnego przeciwnika.
- Prowadzenie akcji ratowniczych na morzu.
- Prowadzenie operacji boardingowych.
- Uzupełnianie zapasów na morzu.