Page 68 - SO_4_2018
P. 68

SPECIAL OPS  POJAZD Y  SPECJALNE





















            Podwozie VECTORA to konstrukcja bardzo zbliżona do tych znanych
            z terenowych samochodów rajdowych. Jest ono oferowane również
            jako uniwersalna platforma -  GRF 5.12 (Ground Force Vehicle)
            na bazie której można stworzyć całą rodzinę pojazdów.





















            Szybko i skutecznie w każdych warunkach             ogniem. Wybierasz najmniej oczywistą trasę, tę, której przeciwnik naj-
              A gdzie podłoga czy deflektor w kształcie litery V? A gdzie opancerze-  mniej się spodziewa. Nie drogi, ale prosto przez pola, na przełaj.
            nie? Nie ma dna w kształcie litery V, ale VECTOR może mieć zainstalowa-
            ny pakiet dodatkowego opancerzenia. Pakiet na poziomie I wg STANAG
            4569 waży 662 kg, co trzeba odjąć z ładowności pojazdu. Ale dlaczego   Wyposażenie na każdą okazję
            poziom ochrony jest tak niski? Cóż, ma to związek z tym, w jaki spo-  Pojazd testowy został kilkakrotnie wysadzony w powietrze, aby przeko-
            sób pojazd będzie wykorzystywany przez jednostki specjalne, dla których   nać się, jak zachowa się ta konstrukcja w przypadku najechania na minę
            został zbudowany. Maksymalna ochrona i maksymalna mobilność nie idą   lub eksplozji IED. Jak wspomniano wcześniej, jest to pojazd otwarty, który
            ze sobą w parze. Wystarczy spojrzeć na ogromne pojazdy minoodpor-  może być wyposażony w pakiet opancerzenia na poziomie I. Ale również
            ne wykorzystywane przez amerykańskie oddziały w Iraku i Afganistanie.   inne elementy wyposażenia zwiększają przeżywalność załogi. Na przykład
            MRAP-y (Mine Resistant Ambush Protected) zapewniają bezprecedensową   specjalne fotele wykonane przez brytyjską firmę ProTEK. Sposób, w jaki są
            ochronę, ale jakim kosztem. Mają np. ładowność zaledwie 1655 kg przy   zbudowane i zamontowane, zwiększa szanse na przeżycie załogi. Mają też
            masie 19 000 kg. Trzymetrowa wysokość sprawia, że środek ciężkości jest   inne przydatne funkcje, z ich oparcia można usunąć dwuczęściową podusz-
            położony wysoko, co było powodem licznych wypadków tych pojazdów   kę, aby załoga mogła wygodnie i bezpiecznie siedzieć w oporządzeniu i ka-
            w trakcie działań bojowych. Opancerzone okna mogą wytrzymać wiele   mizelkach kuloodpornych. Czteropunktowe pasy bezpieczeństwa nie są luk-
            bezpośrednich trafień, ale mają niewielką powierzchnię. Poruszasz się za-  susem, to konieczny element wyposażenia zapewniający bezpieczeństwo,
            mknięty w środku. Twoja świadomość sytuacyjna wynosi zero, a twoja   gdy poruszasz się z dużą prędkością w terenie. Firma ProTEK wykonuje
            mobilność ogranicza się do dróg.                    również brezentowy dach dla samochodu.
              Jednostki specjalne działają w inny sposób. Potrzebują całej świado-  Duża wciągarka Ramsey z przodu pojazdu służy głównie do wyciągania
            mości sytuacyjnej, jaką mogą mieć w danej sytuacji. Oczy, uszy, a nawet   samochodu z terenowej pułapki, ale także do pomocy innym pojazdom.
            nosy są potrzebne, aby wiedzieć, co się dzieje. W trakcie swoich misji   Lista dodatkowego wyposażenia VECTORA, które ma zwiększyć zarówno
            muszą mieć możliwość kontaktu z miejscowymi, patrzenia im w oczy i roz-  właściwości jezdne, jak i przeżywalność pojazdu jest tak długa, że przekra-
            mawiania z nimi. Ale kiedy robi się niebezpiecznie, potrzebują szybkości,   cza objętość tego artykułu.
            aby wyrwać się i zrekompensować brak ochrony balistycznej i potężnej   Pierwotna umowa na VECTORY dotyczyła 50 pojazdów. Są one obec-
            siły ognia. Silnik o mocy 220 KM to zapewni. I to wystarczy komandosom,   nie produkowane i wyposażane w zakładzie w Tiel. Podczas tegorocznego
            szybkość jest dla nich ważniejsza. Pamiętajmy, że te wybory zostały doko-  Eurosatory kontrakt został rozszerzony o kolejne 20 wozów. Około 20 po-
            nane przez samych operatorów podczas rozmów z producentem. Dosko-  jazdów jest już w użyciu, a kierowcy są szkoleni w ośrodku szkoleniowym
            nałe zdolności terenowe rekompensują niższy poziom ochrony. Nie chcesz   firmy  Defenture.  Pamiętajmy,  że  nie  jest  to  pojazd  osobowo-terenowy,
            wybierać oczywistych tras dla twojego przeciwnika. Prawdopodobnie za-  jest to w zasadzie samochód rajdowy. Prawdziwy wilk w owczej skórze.
            minował je, podłożył improwizowane ładunki (IED) oraz ma je „pokryte”

       68
               SPECIAL OPS 4/2018
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73