Page 66 - SO_4_2018
P. 66
SPECIAL OPS POJAZD Y SPECJALNE prototypowym pojazdem. Osiem miesięcy po podpisaniu umowy proto-
W międzyczasie zespół projektowo-konstrukcyjny rozpoczął prace nad
typ ATTV (Air Transportable Tactical Vehicle) pokonał pierwsze kilome-
try w trakcie jazd testowych. Było to w 2013 roku. Publiczna prezentacja
pojazdu w trakcie paryskiego salonu Eurosatory, odbyła się w 2014 roku.
Otrzymał również oficjalną, wojskową nazwę VECTOR (czyli: Versatile Ex-
peditionary Commando Tactical Off Road). Trzeba być w wojsku, aby umieć
wymyślać takie akronimy. Produkcja seryjna pojazdu rozpoczęła się w 2017
roku. Niespotykany wyczyn.
W trakcie tych kilku lat zespół Defenture bardzo ciężko pracował, aby
stworzyć ostateczną wersję pojazdu, zgodną z wymaganiami holenderskie-
go MON-u. Pojazd musiał m.in. zmieścić się w śmigłowcu transportowym
Chinook. Był to jeden z ważniejszych wymogów, ponieważ Holendrzy kupili
całkiem nowe CH-47F Chinook, wybrane jako środek transportu powietrz-
nego dla wsparcia operacji SOF.
Właściwości jezdne Vectora, w tym jego dzielność terenowa, są
porównywalne z wyczynowymi samochodami rajdowymi.
będąc skrępowanymi żadnymi regulacjami i ograniczeniami technicznymi, Konstrukcja VECTORA
co jest „normalne” w świecie rajdowym, zaczęli projektować go od pod- Zastosowana w pojeździe rama łączy w sobie cechy centralnej oraz
staw w wirtualnym środowisku. Wykonali nawet wirtualne testy, aby zbadać kratownicowej i wykonana jest ze stali nierdzewnej. Stanowi ona główny
wytrzymałość zastosowanych rozwiązań i zmęczenie materiałów. Stworzyli element konstrukcyjny pojazdu, swego rodzaju kręgosłup, do którego przy-
dziesięć różnych konfiguracji technicznych projektu i mogli wyeliminować mocowane są wszystkie podzespoły oraz nadwozie. To rozwiązanie stanowi
dziewięć z nich, wykorzystując symulacje komputerowe. Zwykle firmy mu- łatwą do dostosowania platformę, która, jeśli zajdzie taka potrzeba, może
szą zbudować dziesięć prototypów w różnych konfiguracjach i przetestować być wykorzystana dla całej rodziny pojazdów.
je, co wymaga sporych nakładów pracy, czasu i kosztuje dużo pieniędzy. Wygląd to nie wszystko, ale nawet on, jak i każdy inny element po-
Na późniejszym etapie prac projektanci współpracowali z przedstawi- jazdu, to przemyślany, celowo zastosowany projekt lub rozwiązanie.
cielami Interservice Kenniscentrum Speciale Operaties (IKCSO) będącego „Pudełkowaty” kształt zapobiega zaczepianiu gałęzi i innych zwisających
„centrum wiedzy” holenderskich sił specjalnych, którzy przedstawili długą „elementów” o pojazd. Również podobny do łódki kształt przodu jest
listę wniosków i uwag będących wynikiem ich wiedzy oraz doświadczenia. celowym zabiegiem, poprawiającym m.in. kąt natarcia (46,5 ). Prześwit
0
Nowy pojazd musiał charakteryzować się możliwością transportu dwóch jest wystarczająco duży (340 mm dla pustego pojazdu), aby przejechać
ton sprzętu i zapasów. Musiał również być szybki, o wysokiej mobilności przez ekstremalny teren, ale jednocześnie na tyle niewielki, aby pojazd
w terenie, a także łatwy w obsłudze i serwisowaniu. Lista była długa, a przy- był stabilny. Niezależne, wytrzymałe zawieszenie (ze zdwojonymi amor-
szli użytkownicy chcieli wszystkiego. tyzatorami hydraulicznymi i sprężynami śrubowym przy każdym kole)
Dzięki doświadczeniu zespołu projektowego stworzonego przez Gerarda w połączeniu z 18-calowymi kołami z oponami 265/70/18 sprawiają, że
Ronda, był on w stanie od razu zająć się listą życzeń holenderskich koman- pojazd jest w stanie pokonać najtrudniejszy teren. Wielopaliwowy, 6-cy-
dosów. Niektóre z nich były sprzeczne ze sobą i należało dokonać wyboru lindrowy silnik Steyr M16 o pojemności 3.2 l i mocy 160 kW/220 KM, połą-
tych ważniejszych z punktu widzenia zdolności i realizowanych działań. Cza- czony z 6-biegową przekładnią automatyczną ZF oraz 2-biegową skrzynią
sami dyskutowano na takie tematy jak deska rozdzielcza. Przedstawiciele rozdzielczą realizującą stały napęd 4x4, zapewnia VECTOROWI prędkość
wojska nie byli przekonani do zastosowania wyświetlacza ciekłokrystalicz- maksymalną 170 km/h (ograniczoną elektronicznie do 130 km/h). Mo-
nego, preferując analogowe „zegary” w obawie, że „elektronika” przesta- ment obrotowy 550 Nm przenoszony na wszystkie koła umożliwia, nawet
nie działać w trudnych warunkach terenowych. Gerard Rond przekonywał przy maksymalnym obciążeniu wynoszącym prawie 5 ton, sprawne po-
o słuszności swojego wyboru, dowodząc, że w samochodach rajdowych ruszanie się w terenie, z dużą prędkością i dużym przyspieszeniem. Ta
tego typu elektroniczne urządzenia i wyświetlacze stosowane są od wielu lat jednostka napędowa montowana jest również w 8-tonowym pojeździe
i nawet w tak trudnych rajdach, jak Dakar, nie zawodzą, podczas gdy analo- opancerzonym znajdującym się w wyposażeniu brytyjskiej armii – LPPV
gowe wskaźniki mogą przestać działać z powodu kurzu. I wygrał tę batalię. Foxhound.
Vector moze pokonywać brody o głębokości do 750 mm
bez przygotowania i do 860 mm po przygotowaniu.
66
SPECIAL OPS 4/2018