Page 66 - SO_4_2018
P. 66

SPECIAL OPS  POJAZD Y  SPECJALNE                        prototypowym  pojazdem.  Osiem  miesięcy  po  podpisaniu  umowy  proto-



                                                                  W międzyczasie zespół projektowo-konstrukcyjny rozpoczął prace nad

                                                                typ  ATTV  (Air  Transportable  Tactical  Vehicle)  pokonał  pierwsze  kilome-
                                                                try w trakcie jazd testowych. Było to w 2013 roku. Publiczna prezentacja
                                                                pojazdu w trakcie paryskiego salonu Eurosatory, odbyła się w 2014 roku.
                                                                Otrzymał również oficjalną, wojskową nazwę VECTOR (czyli: Versatile Ex-
                                                                peditionary Commando Tactical Off Road). Trzeba być w wojsku, aby umieć
                                                                wymyślać takie akronimy. Produkcja seryjna pojazdu rozpoczęła się w 2017
                                                                roku. Niespotykany wyczyn.
                                                                  W trakcie tych kilku lat zespół Defenture bardzo ciężko pracował, aby
                                                                stworzyć ostateczną wersję pojazdu, zgodną z wymaganiami holenderskie-
                                                                go MON-u. Pojazd musiał m.in. zmieścić się w śmigłowcu transportowym
                                                                Chinook. Był to jeden z ważniejszych wymogów, ponieważ Holendrzy kupili
                                                                całkiem nowe CH-47F Chinook, wybrane jako środek transportu powietrz-
                                                                nego dla wsparcia operacji SOF.
             Właściwości jezdne Vectora, w tym jego dzielność terenowa, są
             porównywalne z wyczynowymi samochodami rajdowymi.

            będąc skrępowanymi żadnymi regulacjami i ograniczeniami technicznymi,   Konstrukcja VECTORA
            co jest „normalne” w świecie rajdowym, zaczęli projektować go od pod-  Zastosowana  w  pojeździe  rama  łączy  w  sobie  cechy  centralnej  oraz
            staw w wirtualnym środowisku. Wykonali nawet wirtualne testy, aby zbadać   kratownicowej i wykonana jest ze stali nierdzewnej. Stanowi ona główny
            wytrzymałość zastosowanych rozwiązań i zmęczenie materiałów. Stworzyli   element konstrukcyjny pojazdu, swego rodzaju kręgosłup, do którego przy-
            dziesięć różnych konfiguracji technicznych projektu i mogli wyeliminować   mocowane są wszystkie podzespoły oraz nadwozie. To rozwiązanie stanowi
            dziewięć z nich, wykorzystując symulacje komputerowe. Zwykle firmy mu-  łatwą do dostosowania platformę, która, jeśli zajdzie taka potrzeba, może
            szą zbudować dziesięć prototypów w różnych konfiguracjach i przetestować   być wykorzystana dla całej rodziny pojazdów.
            je, co wymaga sporych nakładów pracy, czasu i kosztuje dużo pieniędzy.  Wygląd to nie wszystko, ale nawet on, jak i każdy inny element po-
              Na późniejszym etapie prac projektanci współpracowali z przedstawi-  jazdu,  to  przemyślany,  celowo  zastosowany  projekt  lub  rozwiązanie.
            cielami Interservice Kenniscentrum Speciale Operaties (IKCSO) będącego   „Pudełkowaty” kształt zapobiega zaczepianiu gałęzi i innych zwisających
            „centrum wiedzy” holenderskich sił specjalnych, którzy przedstawili długą   „elementów”  o  pojazd.  Również  podobny  do  łódki  kształt  przodu  jest
            listę wniosków i uwag będących wynikiem ich wiedzy oraz doświadczenia.  celowym zabiegiem, poprawiającym m.in. kąt natarcia (46,5 ). Prześwit
                                                                                                        0
              Nowy pojazd musiał charakteryzować się możliwością transportu dwóch   jest wystarczająco duży (340 mm dla pustego pojazdu), aby przejechać
            ton sprzętu i zapasów. Musiał również być szybki, o wysokiej mobilności   przez ekstremalny teren, ale jednocześnie na tyle niewielki, aby pojazd
            w terenie, a także łatwy w obsłudze i serwisowaniu. Lista była długa, a przy-  był stabilny. Niezależne, wytrzymałe zawieszenie (ze zdwojonymi amor-
            szli użytkownicy chcieli wszystkiego.               tyzatorami hydraulicznymi i sprężynami śrubowym przy każdym kole)
              Dzięki doświadczeniu zespołu projektowego stworzonego przez Gerarda   w połączeniu z 18-calowymi kołami z oponami 265/70/18 sprawiają, że
            Ronda, był on w stanie od razu zająć się listą życzeń holenderskich koman-  pojazd jest w stanie pokonać najtrudniejszy teren. Wielopaliwowy, 6-cy-
            dosów. Niektóre z nich były sprzeczne ze sobą i należało dokonać wyboru   lindrowy silnik Steyr M16 o pojemności 3.2 l i mocy 160 kW/220 KM, połą-
            tych ważniejszych z punktu widzenia zdolności i realizowanych działań. Cza-  czony z 6-biegową przekładnią automatyczną ZF oraz 2-biegową skrzynią
            sami dyskutowano na takie tematy jak deska rozdzielcza. Przedstawiciele   rozdzielczą realizującą stały napęd 4x4, zapewnia VECTOROWI prędkość
            wojska nie byli przekonani do zastosowania wyświetlacza ciekłokrystalicz-  maksymalną 170 km/h (ograniczoną elektronicznie do 130 km/h). Mo-
            nego, preferując analogowe „zegary” w obawie, że „elektronika” przesta-  ment obrotowy 550 Nm przenoszony na wszystkie koła umożliwia, nawet
            nie działać w trudnych warunkach terenowych. Gerard Rond przekonywał   przy maksymalnym obciążeniu wynoszącym prawie 5 ton, sprawne po-
            o  słuszności  swojego  wyboru,  dowodząc,  że  w  samochodach  rajdowych   ruszanie się w terenie, z dużą prędkością i dużym przyspieszeniem. Ta
            tego typu elektroniczne urządzenia i wyświetlacze stosowane są od wielu lat   jednostka napędowa montowana jest również w 8-tonowym pojeździe
            i nawet w tak trudnych rajdach, jak Dakar, nie zawodzą, podczas gdy analo-  opancerzonym znajdującym się w wyposażeniu brytyjskiej armii – LPPV
            gowe wskaźniki mogą przestać działać z powodu kurzu. I wygrał tę batalię.  Foxhound.



                                                                          Vector moze pokonywać brody o głębokości do 750 mm
                                                                          bez przygotowania i do 860 mm po przygotowaniu.

















       66
               SPECIAL OPS 4/2018
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71