Page 64 - SO_4_2018
P. 64

SPECIAL OPS  POJAZD Y  SPECJALNE


             Tekst: Gerard van Oosbree
             Zdjęcia: Gerard van Oosbree, Carl Schulze, MINISTERIE VAN DEFENSIE

           VECTOR












           pojazd holenderskich



           komandosów






























            Vector to bardzo ciekawa
            i niekonwencjonalna konstrukcja,
            skrojona pod potrzeby jednostek
            specjalnych.



            Spotkanie wysokiego rangą dowódcy holenderskiej armii i holenderskiej legendy motocrossu,
            które miało miejsce kilka lat temu, doprowadziło do bardzo ciekawej i nietypowej historii rozwoju
            i pozyskania sprzętu dla holenderskiej armii. Nigdy wcześniej nie udzielono zamówienia firmie,
            która jeszcze nie istniała, na pojazd, który nie był nawet na desce kreślarskiej. Dlaczego? Rajdowy
            rodowód właściciela i ludzi wokół niego, ciekawa koncepcja i odwaga. Firma? Defenture BV. Pojazd:
            VECTOR. Użytkownik? Holenderskie siły specjalne.


             Rajdowe geny                                       zbudować taki pojazd, który przekroczyłby wszystkie oczekiwania przyszłe-
              Gerard Rond – legenda motocrossu i uczestnik rajdu Paryż–Dakar, opo-  go użytkownika. Rond zebrał zespół złożony z doświadczonych „rajdowców”
             wiadał mi kilka lat temu o jego niezwykłej dyskusji z jednym z holender-  (mechaników, inżynierów) i od razu przystąpił do projektowania pojazdu,
             skich generałów. Przez przypadek rozmawiali o przyszłym zapotrzebowaniu   tak aby był on gotowy (projekt, nie pojazd) po wydaniu oficjalnego wnio-
             na specjalny pojazd taktyczny dla holenderskiego KCT (Korps Commando-  sku o informacje – RFI (Request for Information) przez holenderski resort
             troepen) i NLMARSOF (Netherlands Maritime Special Operations Forces).   obrony. I zdążyli. Nie z gotowym rozwiązaniem, takim jak ich konkurenci,
             Dzięki swojemu motocrossowemu i rajdowemu doświadczeniu, Gerard Rond   ale z zupełnie nowym projektem, który miał być ukończony, sfinalizowany
             szybko zorientował się, że to, czego szuka wojsko, to pojazd, który będzie   po rozmowach z użytkownikami końcowymi – operatorami, głównie z holen-
             dobry na drodze, ale musi być świetny w terenie. Zasadniczo odpowiadało   derskiego pułku KCT. Użyli mocnego argumentu w postaci wypożyczonego
             to konstrukcji samochodu rajdowego używanego do startów w wyczerpują-  wyczynowego samochód przygotowanego do rajdów terenowych, aby dać
             cych terenowych rajdach – maratonach, takich jak Paryż–Dakar czy innych   przedstawicielom wojska wyobrażenie o kierunku, który chcieli obrać. Poka-
             wytrzymałościowych na całym świecie. Tak powiedział generałowi. Mógł   zano również komputerowe wizualizacje projektowanego pojazdu. Zasadni-

       64
               SPECIAL OPS 4/2018
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69