Page 71 - SO_4_2018
P. 71
turystyki pieszej (hikingu) z technologią komfortu QForm, zaprojektowany
z uwzględnieniem unikalnego profilu, struktury kostnej i kroku kobiecych
wędrowców. Dwa lata później Merrell wprowadził model Eagle, który łączył
zalety butów do biegania z cechami użytkowymi oczekiwanymi od obuwia
do długich marszy terenowych, jako propozycja równie wytrzymałych i wy-
godnych, lecz lżejszych i „szybszych” butów na szlak. Zapoczątkowały one
typowy dla tej marki styl i technologie multisportowe. W 1986 r. Randy
Merrell odsprzedał swoje udziały noszącej jego nazwisko firmie i powró-
cił do dawnego, ręcznego wyrabiania butów na indywidualne zamówienia.
Tymczasem spółka Merrell rozwinęła się od zaopatrywania wąskiego grona
entuzjastów do sprzedaży tego samego roku 25 tysięcy par obuwia zapro-
jektowanego przy udziale profesjonalnego warsztatu Randy’ego, a czasopi-
smo „Backpacker Magazine” nazwało je „najbardziej wygodnymi i funkcjo-
nalnymi butami w Ameryce Północnej”.
W 1987 r. spółkę Merrell przejęła fińska firma Karhu, która w celu obni-
żenia kosztów produkcji i zwiększenia sprzedaży butów tej marki przeniosła
ich wytwarzanie do Azji. W krótkim czasie doszła do poziomu 300 tysięcy
par rocznie, nadając marce Merrel status światowy i tworząc na jej użytek
filie handlowe w Kanadzie, Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Tradycyjne ma-
teriały, poczynając od skóry, zaczęły uzupełniać nowoczesne technologie,
od lżejszych materiałów syntetycznych i podeszew Vibram, przez wkładki
Ortholite, po Polartec, membrany Gore-tex i izolacje Thinsulate. W połowie
lat 90. zyski ze sprzedaży Merrelli w co najmniej 22 państwach wzrosły
ponaddwukrotnie. Po dziesięciu latach marka Merrell wróciła z rąk Finów
pod flagę amerykańską, wykupiona przez koncern Wolverine World Wide
z główną siedzibą w Rockford, w stanie Michigan. Oferta obuwia Merrel,
rozszerzona o lekkie modele biegowe, miejskie, sandały i inne oraz odzież
i akcesoria sportowe trafia dziś do ponad 150 krajów świata.
Sztandarowymi produktami wśród nich są od 2006 r. buty z linii outdo-
orowej Merrell Moab, której nazwa pochodzi od miasta w zachodnim stanie
Utah, w pobliżu Parku Narodowego Arches i Canyonlands, odwiedzanych
corocznie przez miliony turystów. Obejmują one wiele modeli opracowa-
nych pod kątem różnej aktywności w każdych warunkach atmosferycznych.
Projektowane z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych technologii
MOAB 2 TACTICAL nością. Rozwiązania sprawdzone w cywilnych butach Moab z powodzeniem
i materiałów dostępnych na rynku cieszą się wciąż niesłabnącą popular-
wykorzystano w linii taktycznej zachowującej tę samą nazwę.
Moab 2 Tactical dostępne są w trzech wariantach, różniących się wysoko-
ścią: najniższe, sięgające do kostki, średnie Moab 2 Mid Tactical Waterproof
(wysokość całkowita 2,8 cala) oraz mierzące osiem cali od podłoża Moab 2 8”
Tactical Waterproof. Wszystkie w trzech wersjach kolorystycznych: czarnej,
piaskowej (Coyote) i „pręgowanej” (Brindle), a najwyższe dodatkowo w ja-
snoszałwiowym odcieniu zieleni (Sage Green). Ten ostatni wart jest uwagi
z racji lepszych właściwości maskujących w różnorodnych warunkach od
najczęstszej w obuwiu służbowym czerni, w rzeczywistości bardzo rzad-
kiej w naturze i od koloru piaskowego, spopularyzowanego głównie modą
71
magazyn ludzi akcji