Page 67 - SO_4_2018
P. 67
był rzeczywiście nadal rozwijany przez Defenture we współpracy z woj-
skiem, wszystkie wady, niedociągnięcia i problemy były rozwiązywane
pomiędzy testami. Następnie prototyp był ponownie testowany, aby
sprawdzić, czy problemy faktycznie zniknęły. Więc w zasadzie podczas
badań pojazd był coraz lepszy. VECTOR był, jak można się było spodzie-
wać, testowany również w różnych warunkach klimatycznych, od ark-
tycznych mrozów do gorących pustynnych warunków. Ostatnim testem
było wyekspediowanie VECTORA z holenderskimi komandosami działa-
jącymi w ramach Wielowymiarowej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej
VECTOR może pokonywać wzniesienia o kącie nachylenia do 40 stopni. w Mali – MINUSMA (Mission multidimensionnelle Intégrée des Nations
Ma też cztery koła skrętne (obie osie są takie same). Dosłownie może krą- Unies pour la Stabilisation au Mali). Wykorzystywany był on w jej trakcie
żyć wokół konkurencji. Kierowanie czterema kołami (elektrohydrauliczny obok pojazdu, którego jest następcą – Mercedes-Benz G280 CDI. Dla po-
układ kierowania tylną osią) może być włączane i wyłączane przez kierow- równania Mercedes ma zaledwie 600 kg ładowności przy masie 4130 kg.
cę. Po włączeniu elektronika pojazdu reguluje kąt skrętu tylnych kół, do-
stosowując go do prędkości. Przy małych prędkościach promień skrętu jest
niesamowity i wynosi jedynie 4,5 metra. Pomyśl o małych górskich drogach
lub wąskich uliczkach. Tylne koła podążają po śladzie kół przednich, zmniej-
szając ryzyko najechania na kamień, inną przeszkodę lub minę tylnymi ko-
łami, które normalnie poruszają się innym torem niż koła przedniej osi.
To nie jest mały pojazd. Przy długości 5100 mm, szerokości 1800 mm
i wysokości 1870 mm (bez obrotnicy) spełnia on wyżej wymieniony wymóg,
aby zmieścić się w śmigłowcu transportowym, takim jak Boeing CH-47 Chi-
nook. Może również zmieścić się w standardowym, 20-stopowym konte-
nerze, co ułatwia transport na większe odległości, nawet w sposób skryty.
Pusty VECTOR waży 2776 kg. Przy maksymalnej ładowności 2000 kg
całkowita masa (DMC) wynosi prawie 5 ton. Cały „ładunek” jest przewożony
wewnątrz pojazdu. Nie potrzeba tu zewnętrznych skrzynek i pojemników.
Na bokach pojazdu oraz wewnętrznych powierzchniach drzwi zainstalowane
są szyny montażowe do mocowania różnych uchwytów, montaży i pasków.
Holenderscy specialsi montują na nich uchwyty na swoją broń długą i ple-
caki z wyposażeniem osobistym. W ten sposób mogą łatwo zabrać swoje
„rzeczy”, gdy muszą szybko opuścić pojazd.
Wszechstronnie przetestowany
Prototyp pojazdu został przetestowany przez holenderską Agencję
Zamówień Obronnych DMO (Defensie Materieel Organisatie). W ich trak-
cie nie oszczędzano prototypu i musiał przejść pełny, maksymalny cykl
testów. W końcu rok wcześniej jeszcze nawet nie istniał. Ponieważ pojazd
REKLAMA
67
magazyn ludzi akcji