Page 67 - SO_4_2018
P. 67

był rzeczywiście nadal rozwijany przez Defenture we współpracy z woj-
                                                             skiem, wszystkie wady, niedociągnięcia i problemy były rozwiązywane
                                                             pomiędzy  testami.  Następnie  prototyp  był  ponownie  testowany,  aby
                                                             sprawdzić, czy problemy faktycznie zniknęły. Więc w zasadzie podczas
                                                             badań pojazd był coraz lepszy. VECTOR był, jak można się było spodzie-
                                                             wać, testowany również w różnych warunkach klimatycznych, od ark-
                                                             tycznych mrozów do gorących pustynnych warunków. Ostatnim testem
                                                             było wyekspediowanie VECTORA z holenderskimi komandosami działa-
                                                             jącymi w ramach Wielowymiarowej Zintegrowanej Misji Stabilizacyjnej
           VECTOR może pokonywać wzniesienia o kącie nachylenia do 40 stopni.   w Mali – MINUSMA (Mission multidimensionnelle Intégrée des Nations
          Ma też cztery koła skrętne (obie osie są takie same). Dosłownie może krą-  Unies pour la Stabilisation au Mali). Wykorzystywany był on w jej trakcie
          żyć wokół konkurencji. Kierowanie czterema kołami (elektrohydrauliczny   obok pojazdu, którego jest następcą – Mercedes-Benz G280 CDI. Dla po-
          układ kierowania tylną osią) może być włączane i wyłączane przez kierow-  równania Mercedes ma zaledwie 600 kg ładowności przy masie 4130 kg.
          cę. Po włączeniu elektronika pojazdu reguluje kąt skrętu tylnych kół, do-
          stosowując go do prędkości. Przy małych prędkościach promień skrętu jest
          niesamowity i wynosi jedynie 4,5 metra. Pomyśl o małych górskich drogach
          lub wąskich uliczkach. Tylne koła podążają po śladzie kół przednich, zmniej-
          szając ryzyko najechania na kamień, inną przeszkodę lub minę tylnymi ko-
          łami, które normalnie poruszają się innym torem niż koła przedniej osi.
           To nie jest mały pojazd. Przy długości 5100 mm, szerokości 1800 mm
          i wysokości 1870 mm (bez obrotnicy) spełnia on wyżej wymieniony wymóg,
          aby zmieścić się w śmigłowcu transportowym, takim jak Boeing CH-47 Chi-
          nook. Może również zmieścić się w standardowym, 20-stopowym konte-
          nerze, co ułatwia transport na większe odległości, nawet w sposób skryty.
           Pusty VECTOR waży 2776 kg. Przy maksymalnej ładowności 2000 kg
          całkowita masa (DMC) wynosi prawie 5 ton. Cały „ładunek” jest przewożony
          wewnątrz pojazdu. Nie potrzeba tu zewnętrznych skrzynek i pojemników.
          Na bokach pojazdu oraz wewnętrznych powierzchniach drzwi zainstalowane
          są szyny montażowe do mocowania różnych uchwytów, montaży i pasków.
          Holenderscy specialsi montują na nich uchwyty na swoją broń długą i ple-
          caki z wyposażeniem osobistym. W ten sposób mogą łatwo zabrać swoje
          „rzeczy”, gdy muszą szybko opuścić pojazd.


          Wszechstronnie przetestowany
           Prototyp  pojazdu  został  przetestowany  przez  holenderską  Agencję
          Zamówień Obronnych DMO (Defensie Materieel Organisatie). W ich trak-
          cie nie oszczędzano prototypu i musiał przejść pełny, maksymalny cykl
          testów. W końcu rok wcześniej jeszcze nawet nie istniał. Ponieważ pojazd

                                                                                                         REKLAMA






























                                                                                                                67
                                                                                              magazyn ludzi akcji
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72