Page 28 - SPECIAL OPS - FORMOZA
P. 28
SPECIAL OPS WYWIAD
134 przypadki napaści, obrażeń i gróźb, w tym 85 członków załogi
zostało porwanych i 31 było przetrzymywanych jako zakładnicy na
pokładzie swoich statków. Około 95% wszystkich ataków ma miejsce
dla prenumeratorów: 20 zł
w Afryce Zachodniej. Ostatnio można zaobserwować kolejny gorący Cena specjalna
punkt na mapie świata, na jaki wyrasta Zatoka Meksykańska. Piraci
uzbrojeni w pistolety, maczety i noże działają w grupach do 15 osób, Cena regularna: 39,99 zł
a ataki przeprowadzają zwykle nocą. Używają małych łodzi z potęż-
nymi silnikami.
Niebezpieczeństwem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa morskiego
w cieśninie Bab al-Mandab są także obecne działania terrorystyczne
jemeńskich bojowników Huti Ansar Allah. Huti w ubiegłym roku upro-
wadzili 3 statki południowokoreańskie. Do ataków używają nie tylko
min morskich, których kilka ostatnio podłożyli na południu Morza Czer-
wonego, ale także „łodzi wybuchowych” WBIED. Broń ta była już wyko-
rzystywana kilkakrotnie na morzu, m.in. przy atakach terrorystycznych
na amerykański niszczyciel USS Cole i tankowiec MV Limburg. Bojow-
nicy Huti stali także za niedawnym atakiem bombowym na tankowiec
MT AGRARI, pływający pod banderą maltańską, do którego doszło
w Shuqaiq w Arabii Saudyjskiej. Myślę, że jeśli koalicja pod przywódz-
twem Arabii Saudyjskiej nie rozwiąże tego problemu, rejon ten może
nadal stanowić poważne zagrożenie dla międzynarodowej żeglugi.
Zagrożeniem, które nie oszczędziło także żeglugi morskiej i pew-
nie nie będzie szczędzić w przyszłości, pozostają cyberataki. W 2017
roku doszło do ataku, który znanego morskiego operatora Maersk Grup
kosztował około 300 mln USD. Rok później drugim celem znaczącego
ataku była znana chińska firma logistyczna i żeglugowa COSCO Ship-
ping Lines. W tym roku zostały zaatakowane znane na rynku morskim
firmy specjalizująca się w przewozach kontenerów francuska CMA CGM
oraz australijska firma transportowo-logistyczna Toll Group. Co więcej wzrost aktywności
obiektem takiego ataku była także sama Międzynarodowa Organizacja przerzutu narkotyków korytarzem morskim. Sytuacja związana z COVID -19
Morska (IMO). W wyniku ataku publiczna strona internetowa IMO i we- powoduje, że w wielu krajach dochodzi do ogólnego niedoboru wielu rodza-
wnętrzne usługi intranetowe były niedostępne. jów narkotyków na poziomie detalicznym. Towarzyszy temu wzrost cen, ob-
Również poważnym problemem dla bezpieczeństwa morskiego pozo- niżenie czystości oraz że użytkownicy narkotyków w związku z tym zmieniają
staje nielegalny przemyt imigrantów drogą morską. Imigranci i uchodź- substancję (na przykład z heroiny na narkotyki syntetyczne). Szacuje się,
cy próbujący dostać się do Europy wyruszają w podróże zagrażają- że łańcuchy dostaw przemycanej drogą lądową heroiny poprzez zwiększone
ce życiu, a przemytnicy stosują coraz bardziej niebezpieczne taktyki, kontrole mogą być zakłócone. Niedawny wzrost konfiskat heroiny na Oce-
by pokonać Morze Śródziemne. Imigranci płacą średnio po 2200 euro anie Indyjskim może wskazywać na wzrost dostaw heroiny drogą morską do
w zależności od szlaku za nielegalny przerzut jednego człowieka drogą Europy. Wskazuje to, że nie tylko dla dostaw kokainy, ale także dla heroiny
morską przez Morze Śródziemne do Europy. W samej tylko Libii w paź- droga morska może być główną. Ocenia się, że przerwy w ruchu lotniczym KOMPENDIUM SPECIAL OPS 2021 to estetyczny planer w formacie
dzierniku 2020 roku zidentyfikowano 584 500 migrantów. Od 2016 roku będą miały drastyczny wpływ na przemyt narkotyków syntetycznych oraz zeszytowym o przejrzystym rozkładzie dni i czytelnych stronach.
Frontex w wyniku prowadzonych operacji na Morzu Śródziemnym mają- metamfetaminy do Korei Południowej, Japonii i Australii. Ograniczenia „prze- Podstawową funkcję organizacyjną wzmacnia wartość meryto-
cych na celu zwalczanie przemytu migrantów i ratowania ich życia ura- rzutu” drogami lotniczymi i lądowymi będą zwiększały aktywność w nie- ryczna, wpisy poświęcone zagadnieniom związanym z szeroko
towała ponad 536 000 istnień ludzkich. Niestety 13 500 osób zginęło. legalnym przerzucie narkotyków drogą morską. W chwili obecnej może to rozumianym pojęciem sił i operacji specjalnych: historie operacji
Działalność przemytników jest bardzo dochodowa, bo szacuje się, że stanowić poważne zagrożenie dla marynarzy ze względu na instrumentalne specjalnych oraz życiorysy biorących w nich udział ludzi, którzy
w ubiegłym roku zarobili oni na przemycie migrantów trzema szlakami wykorzystywanie statków przez kartele narkotykowe. Załoga może stać się zapisali w się w dziejach ludzkości swoimi niezwykłymi dokonania-
mi; informacje sprzętowe, skupiające się na środkach transportu
na Morzu Śródziemnym około 160 milionów euro. Dochodowość tego ofiarą nieświadomego przerzutu narkotyków. Nie tylko może nie wiedzieć (pojazdach wojsk specjalnych, łodziach hybrydowych), czy innych
interesu i ciągłe zapotrzebowanie na tego typu usługi ze strony migran- o nielegalnym procederze i wykorzystywaniu ich jednostki do przerzutu rozwiązaniach niezbędnych na współczesnym polu walki, jak roboty
tów nie wróży rychłego końca tego przestępczego procederu. narkotyków organizowanego przez kartele i ich przemytników. Kartele co- pirotechniczne czy narzędzia radiografii cyfrowej. Coś dla siebie
Dochodziło także do kilku przypadków, gdy imigranci stanowili za- raz częściej wykorzystują statki, a pośrednio ich nieświadome załogi jako znajdą także miłośnicy kina. W KOMPENDIUM SPECIAL OPS 2021,
grożenie dla załóg statków, które ratowały ich życie na morzu. Tak było platformę do nielegalnego przerzutu narkotyków przez morze. Najczęściej odwołując się do kilkunastu operacji, opisano ilustrujące je filmy,
m.in. gdy 108 imigrantów zostało uratowanych przez statek MV ELHI- dochodzi do podczepiania narkotyków w szczelnych zasobnikach do części które powstały na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci. Znalazły
BLU 1, a uprowadzili statek, gdy stało się jasne, że kieruje się z powro- kadłuba znajdujących się pod linią wodną. Coraz częściej zdarzają się sytu- się też objaśnienia terminów związanych z medycyną pola walki,
udzielaniem pierwszej pomocy, atakami terrorystycznymi, czy dzia-
tem do Libii, żeby ich odstawić na lad, a nie na Malt, gdzie pragnęli tra- acje, że policja (najczęściej meksykańska) nie mogąc znaleźć właścicieli nie- łaniami w terenie (meteorologia, zachowanie w przypadku wystą-
fić. Takich sytuacji może być więcej. Przykładem może być kpt. Andrzej legalnie przerzucanych narkotyków, zatrzymuje załogi statków, umieszczając pienia trudnych warunków pogodowych itp.).
Lasota, który od sierpnia 2019 roku jest niesłusznie przetrzymywany w areszcie i stawiając im zarzuty. Bywa, że postępowania ciągną się miesią-
w więzieniu w Meksyku, po tym jak odkrył w ładunku statku UBC SA- cami, a nawet latami, a marynarze przebywają w lokalnych więzieniach. Takie
VANAH, którym dowodził 224 kg kokainy, i powiadomił o tym policję. sytuacje niestety mają miejsce i to coraz częściej. Taka sytuacja dotknęła
Ciągle problemem dla bezpieczeństwa pozostaje nielegalny przerzut także ostatnio jednego z polskich kapitanów. Zamawiając na [email protected]
narkotyków drogą morską. Ostatnimi czasy można zaobserwować znaczny Dziękuję za rozmowę.
nie ponosisz kosztów wysyłki
28 29
FORMOZA magazyn ludzi akcji