Page 29 - SPECIAL OPS - FORMOZA
P. 29

SPECIAL OPS  WYWIAD



 134 przypadki napaści, obrażeń i gróźb, w tym 85 członków załogi
 zostało porwanych i 31 było przetrzymywanych jako zakładnicy na
 pokładzie swoich statków. Około 95% wszystkich ataków ma miejsce
                                                                               dla prenumeratorów:  20 zł
 w Afryce Zachodniej. Ostatnio można zaobserwować kolejny gorący               Cena specjalna
 punkt na mapie świata, na jaki wyrasta Zatoka Meksykańska. Piraci
 uzbrojeni w pistolety, maczety i noże działają w grupach do 15 osób,          Cena regularna:  39,99 zł
 a ataki przeprowadzają zwykle nocą. Używają małych łodzi z potęż-
 nymi silnikami.
 Niebezpieczeństwem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa morskiego
 w cieśninie Bab al-Mandab są także obecne działania terrorystyczne
 jemeńskich bojowników Huti Ansar Allah. Huti w ubiegłym roku upro-
 wadzili  3  statki  południowokoreańskie.  Do  ataków  używają  nie  tylko
 min morskich, których kilka ostatnio podłożyli na południu Morza Czer-
 wonego, ale także „łodzi wybuchowych” WBIED. Broń ta była już wyko-
 rzystywana kilkakrotnie na morzu, m.in. przy atakach terrorystycznych
 na amerykański niszczyciel USS Cole i tankowiec MV Limburg. Bojow-
 nicy Huti stali także za niedawnym atakiem bombowym na tankowiec
 MT  AGRARI,  pływający  pod  banderą  maltańską,  do  którego  doszło
 w Shuqaiq w Arabii Saudyjskiej. Myślę, że jeśli koalicja pod przywódz-
 twem Arabii Saudyjskiej nie rozwiąże tego problemu, rejon ten może
 nadal stanowić poważne zagrożenie dla międzynarodowej żeglugi.
 Zagrożeniem,  które  nie  oszczędziło  także  żeglugi  morskiej  i  pew-
 nie nie będzie szczędzić w przyszłości, pozostają cyberataki. W 2017
 roku doszło do ataku, który znanego morskiego operatora Maersk Grup
 kosztował około 300 mln USD. Rok później drugim celem znaczącego
 ataku była znana chińska firma logistyczna i żeglugowa COSCO Ship-
 ping Lines. W tym roku zostały zaatakowane znane na rynku morskim
 firmy specjalizująca się w przewozach kontenerów francuska CMA CGM
 oraz australijska firma transportowo-logistyczna Toll Group. Co więcej   wzrost  aktywności
 obiektem takiego ataku była także sama Międzynarodowa Organizacja   przerzutu narkotyków korytarzem morskim. Sytuacja związana z COVID -19
 Morska (IMO). W wyniku ataku publiczna strona internetowa IMO i we-  powoduje, że w wielu krajach dochodzi do ogólnego niedoboru wielu rodza-
 wnętrzne usługi intranetowe były niedostępne.  jów narkotyków na poziomie detalicznym. Towarzyszy temu wzrost cen, ob-
 Również poważnym problemem dla bezpieczeństwa morskiego pozo-  niżenie czystości oraz że użytkownicy narkotyków w związku z tym zmieniają
 staje nielegalny przemyt imigrantów drogą morską. Imigranci i uchodź-  substancję (na przykład z heroiny na narkotyki syntetyczne). Szacuje się,
 cy  próbujący  dostać  się  do  Europy  wyruszają  w  podróże  zagrażają-  że łańcuchy dostaw przemycanej drogą lądową heroiny poprzez zwiększone
 ce życiu, a przemytnicy stosują coraz bardziej niebezpieczne taktyki,   kontrole mogą być zakłócone. Niedawny wzrost konfiskat heroiny na Oce-
 by pokonać Morze Śródziemne. Imigranci płacą średnio po 2200 euro   anie Indyjskim może wskazywać na wzrost dostaw heroiny drogą morską do
 w zależności od szlaku za nielegalny przerzut jednego człowieka drogą   Europy. Wskazuje to, że nie tylko dla dostaw kokainy, ale także dla heroiny
 morską przez Morze Śródziemne do Europy. W samej tylko Libii w paź-  droga morska może być główną. Ocenia się, że przerwy w ruchu lotniczym   KOMPENDIUM SPECIAL OPS 2021 to estetyczny planer w formacie
 dzierniku 2020 roku zidentyfikowano 584 500 migrantów. Od 2016 roku   będą miały drastyczny wpływ na przemyt narkotyków syntetycznych oraz   zeszytowym o przejrzystym rozkładzie dni i czytelnych stronach.
 Frontex w wyniku prowadzonych operacji na Morzu Śródziemnym mają-  metamfetaminy do Korei Południowej, Japonii i Australii. Ograniczenia „prze-  Podstawową funkcję organizacyjną wzmacnia wartość meryto-
 cych na celu zwalczanie przemytu migrantów i ratowania ich życia ura-  rzutu” drogami lotniczymi i lądowymi będą zwiększały aktywność w nie-  ryczna, wpisy poświęcone zagadnieniom związanym z szeroko
 towała ponad 536 000 istnień ludzkich. Niestety 13 500 osób zginęło.   legalnym przerzucie narkotyków drogą morską. W chwili obecnej może to   rozumianym pojęciem sił i operacji specjalnych: historie operacji
 Działalność przemytników jest bardzo dochodowa, bo szacuje się, że   stanowić poważne zagrożenie dla marynarzy ze względu na instrumentalne   specjalnych oraz życiorysy biorących w nich udział ludzi, którzy
 w ubiegłym roku zarobili oni na przemycie migrantów trzema szlakami   wykorzystywanie statków przez kartele narkotykowe. Załoga może stać się   zapisali w się w dziejach ludzkości swoimi niezwykłymi dokonania-
                                                            mi; informacje sprzętowe, skupiające się na środkach transportu
 na Morzu Śródziemnym około 160 milionów euro. Dochodowość tego   ofiarą nieświadomego przerzutu narkotyków. Nie tylko może nie wiedzieć   (pojazdach wojsk specjalnych, łodziach hybrydowych), czy innych
 interesu i ciągłe zapotrzebowanie na tego typu usługi ze strony migran-  o  nielegalnym  procederze  i  wykorzystywaniu  ich  jednostki  do  przerzutu   rozwiązaniach niezbędnych na współczesnym polu walki, jak roboty
 tów nie wróży rychłego końca tego przestępczego procederu.  narkotyków organizowanego przez kartele i ich przemytników. Kartele co-  pirotechniczne czy narzędzia radiografii cyfrowej. Coś dla siebie
 Dochodziło także do kilku przypadków, gdy imigranci stanowili za-  raz częściej wykorzystują statki, a pośrednio ich nieświadome załogi jako   znajdą także miłośnicy kina. W KOMPENDIUM SPECIAL OPS 2021,
 grożenie dla załóg statków, które ratowały ich życie na morzu. Tak było   platformę do nielegalnego przerzutu narkotyków przez morze. Najczęściej   odwołując się do kilkunastu operacji, opisano ilustrujące je filmy,
 m.in. gdy 108 imigrantów zostało uratowanych przez statek MV ELHI-  dochodzi do podczepiania narkotyków w szczelnych zasobnikach do części   które powstały na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci. Znalazły
 BLU 1, a uprowadzili statek, gdy stało się jasne, że kieruje się z powro-  kadłuba znajdujących się pod linią wodną. Coraz częściej zdarzają się sytu-  się też objaśnienia terminów związanych z medycyną pola walki,
                                                            udzielaniem pierwszej pomocy, atakami terrorystycznymi, czy dzia-
 tem do Libii, żeby ich odstawić na lad, a nie na Malt, gdzie pragnęli tra-  acje, że policja (najczęściej meksykańska) nie mogąc znaleźć właścicieli nie-  łaniami w terenie (meteorologia, zachowanie w przypadku wystą-
 fić. Takich sytuacji może być więcej. Przykładem może być kpt. Andrzej   legalnie przerzucanych narkotyków, zatrzymuje załogi statków, umieszczając   pienia trudnych warunków pogodowych itp.).
 Lasota, który od sierpnia 2019 roku jest niesłusznie przetrzymywany   w areszcie i stawiając im zarzuty. Bywa, że postępowania ciągną się miesią-
 w więzieniu w Meksyku, po tym jak odkrył w ładunku statku UBC SA-  cami, a nawet latami, a marynarze przebywają w lokalnych więzieniach. Takie
 VANAH, którym dowodził 224 kg kokainy, i powiadomił o tym policję.  sytuacje niestety mają miejsce i to coraz częściej. Taka sytuacja dotknęła
 Ciągle  problemem  dla  bezpieczeństwa  pozostaje  nielegalny  przerzut   także ostatnio jednego z polskich kapitanów.  Zamawiając na [email protected]
 narkotyków drogą morską. Ostatnimi czasy można zaobserwować znaczny   Dziękuję za rozmowę.
                                                             nie ponosisz kosztów wysyłki
 28                                                                                                             29
 FORMOZA                                                                                      magazyn ludzi akcji
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34