Page 65 - SO_06_2018
P. 65

Hawkei razy pięć

             Tradycyjnie na stoisku koncernu Thales można było zobaczyć po raz pią-
           ty pojazd Hawkei („SPECIAL OPS” 6/2014). Jest on jednym z „kandydatów”
           w programie Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych pk. Pegaz, który to
           program nie jest obecnie w żaden sposób realizowany. M.in. z tego też powodu
           Hawkei oferowany jest przez firmę Thales polskiej armii jako nośnik różnych
           systemów uzbrojenia (np. wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych,
           systemów przeciwlotniczych), systemów rozpoznania i wskazywania celów (np.
           w ramach programu Homar), czy jako środek transportu dla Taktycznych Ze-
           społów Kontroli Obszaru Powietrznego (głównie dla wysuniętych nawigatorów
           naprowadzania lotnictwa – JTAC). Na MSPO 2018 prezentowany był egzemplarz
           wyposażony w wiele elementów dostarczonych przez polskich producentów, co
           stanowiło pokaz możliwości polonizacji tych wozów w przypadku wprowadzenia
           ich do wyposażenia polskich sił zbrojnych.
             Pojazd uzbrojono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ZSMU-A3B z karabi-
           nem maszynowym 12,7 mm z ZM Tarnów. U podstawy systemu uzbrojenia oraz
           w tylnej części pojazdu znalazły się sensory systemu samoosłony pojazdu typu
           „Obra” dostarczonego przez PCO S.A.
             Pojazd wyposażono także w system łączności Fonet oraz radiostację Radmor
           Comp@n od Grupy WB. Pozwalają one nie tylko na kodowaną łączność, ale
           również na wykorzystanie zautomatyzowanego systemu wsparcia dowodzenia
           Topaz, który również został zainstalowany, dzięki czemu można go wykorzy-
           stać do roli pojazdu dowódczego lub rozpoznawczego.
             Jest to element szerszego programu związanego z pokazem możliwości po-
           lonizacji pojazdów produkcji Hawkei w przypadku wprowadzenia ich na wyposa-
           żenie polskich sił zbrojnych.


        Łódź desantowa dla SOF

            Kolejną  nowością  bielskiego  producenta  była  łódź  desantowa
           dla pododdziałów specjalnych ALUCORIA LPA 2.3X6. Jej konstruk-
           cja wywodzi się z rodziny łodzi produkowanych od kilku lat przez
           Concept,  a  dostarczanych  głównie  Państwowej  Straży  Pożarnej
           oraz Policji. Wszystkie je łączy unikalna konstrukcja części dennej
           łodzi typu „cathedra” z dwoma redanami opracowana we współ-
           pracy z Akademią Morską w Gdyni. Dzięki temu rozwiązaniu udało
           się połączyć zalety łodzi płaskodennych: niskie zanurzenie (łódź
           może poruszać się w wodzie o gł. min. 40 cm), duża wyporność,
           stabilność z tymi z dnem ściętym: dobra sterowalność, możliwość
           wejścia w ślizg. Kadłub wykonany został z aluminium PA11 – tzw.
           morskie aluminium – odpornego na korozję oraz słoną wodę. Wy-
           dłużona część dziobowa ułatwia dobijanie do naturalnego brzegu.
            ALUCORIA  LPA  2.3X6  to  łódź  desantowa,  o  ładowności  do
           1000 kg, mogąca zabrać do dziesięciu osób. Na pokładzie zmieści
           się  także  pojazd  typu  quad.  Wydłużona  część  dziobowa  ułatwia
           dobijanie do naturalnego brzegu, a opuszczana rampa umożliwia
           sprawny rozładunek i załadunek. Wymiary łodzi: długość 6500 mm
           oraz  szerokość  2300  mm.  Przystosowano  ją  do  użycia  napędu
           w postaci silnika zaburtowego o mocy do 150 KM.




                                                                                                         REKLAMA






























                                                                                                                65
                                                                                              magazyn ludzi akcji
   60   61   62   63   64   65   66   67   68