Page 65 - SO_06_2018
P. 65
Hawkei razy pięć
Tradycyjnie na stoisku koncernu Thales można było zobaczyć po raz pią-
ty pojazd Hawkei („SPECIAL OPS” 6/2014). Jest on jednym z „kandydatów”
w programie Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych pk. Pegaz, który to
program nie jest obecnie w żaden sposób realizowany. M.in. z tego też powodu
Hawkei oferowany jest przez firmę Thales polskiej armii jako nośnik różnych
systemów uzbrojenia (np. wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych,
systemów przeciwlotniczych), systemów rozpoznania i wskazywania celów (np.
w ramach programu Homar), czy jako środek transportu dla Taktycznych Ze-
społów Kontroli Obszaru Powietrznego (głównie dla wysuniętych nawigatorów
naprowadzania lotnictwa – JTAC). Na MSPO 2018 prezentowany był egzemplarz
wyposażony w wiele elementów dostarczonych przez polskich producentów, co
stanowiło pokaz możliwości polonizacji tych wozów w przypadku wprowadzenia
ich do wyposażenia polskich sił zbrojnych.
Pojazd uzbrojono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ZSMU-A3B z karabi-
nem maszynowym 12,7 mm z ZM Tarnów. U podstawy systemu uzbrojenia oraz
w tylnej części pojazdu znalazły się sensory systemu samoosłony pojazdu typu
„Obra” dostarczonego przez PCO S.A.
Pojazd wyposażono także w system łączności Fonet oraz radiostację Radmor
Comp@n od Grupy WB. Pozwalają one nie tylko na kodowaną łączność, ale
również na wykorzystanie zautomatyzowanego systemu wsparcia dowodzenia
Topaz, który również został zainstalowany, dzięki czemu można go wykorzy-
stać do roli pojazdu dowódczego lub rozpoznawczego.
Jest to element szerszego programu związanego z pokazem możliwości po-
lonizacji pojazdów produkcji Hawkei w przypadku wprowadzenia ich na wyposa-
żenie polskich sił zbrojnych.
Łódź desantowa dla SOF
Kolejną nowością bielskiego producenta była łódź desantowa
dla pododdziałów specjalnych ALUCORIA LPA 2.3X6. Jej konstruk-
cja wywodzi się z rodziny łodzi produkowanych od kilku lat przez
Concept, a dostarczanych głównie Państwowej Straży Pożarnej
oraz Policji. Wszystkie je łączy unikalna konstrukcja części dennej
łodzi typu „cathedra” z dwoma redanami opracowana we współ-
pracy z Akademią Morską w Gdyni. Dzięki temu rozwiązaniu udało
się połączyć zalety łodzi płaskodennych: niskie zanurzenie (łódź
może poruszać się w wodzie o gł. min. 40 cm), duża wyporność,
stabilność z tymi z dnem ściętym: dobra sterowalność, możliwość
wejścia w ślizg. Kadłub wykonany został z aluminium PA11 – tzw.
morskie aluminium – odpornego na korozję oraz słoną wodę. Wy-
dłużona część dziobowa ułatwia dobijanie do naturalnego brzegu.
ALUCORIA LPA 2.3X6 to łódź desantowa, o ładowności do
1000 kg, mogąca zabrać do dziesięciu osób. Na pokładzie zmieści
się także pojazd typu quad. Wydłużona część dziobowa ułatwia
dobijanie do naturalnego brzegu, a opuszczana rampa umożliwia
sprawny rozładunek i załadunek. Wymiary łodzi: długość 6500 mm
oraz szerokość 2300 mm. Przystosowano ją do użycia napędu
w postaci silnika zaburtowego o mocy do 150 KM.
REKLAMA
65
magazyn ludzi akcji