Page 64 - SO_06_2018
P. 64
WYD ARZENIA
SPECIAL OPS Nowości Conceptu
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obron-
nego w Kielcach spółka Concept z Bielska-Białej zaprezentowała
kilka nowości, w tym pojazd LPU Wirus 4 w wersji SOF (Special
Operations Forces) oraz łódź desantową dla wojsk specjalnych
ALUCORIA LPA 2.3X6.
LPU Wirus 4 (czwarta generacja) swoją premierę miał w trak-
cie zeszłorocznego MSPO („SPECIAL OPS” 6/2017), wtedy pre-
zentowany był w wersji wybranej ostatecznie przez armię w ra-
mach programu pojazdów dalekiego rozpoznania pk. Żmija.
W tym roku Concept zaprezentował nowe wcielenie Wirusa,
czyli wersję przeznaczoną dla jednostek specjalnych. W związku
z tym pojazd „urósł” do 5000 mm długości, 2050 mm szerokości
i wysokości oraz 3000 mm rozstawu osi. Masa całkowita (DMC)
Wirusa SOF to 3000 kg, a ładowność – maks. 1000 kg (dla wersji
bazowej).
Parametry określające mobilność pojazdu w terenie prezentu-
ją się następująco: prześwit 240 mm, kąt natarcia 40°, zejścia
35° oraz rampowy 30°.
Zamknięte, 4-drzwiowe nadwozie o konstrukcji nośnej w
postaci rurowej klatki bezpieczeństwa (rury wykonane ze stali
chromowo-molibdenowej) wykonano z kompozytów węglowych.
Podłoga kabiny została opancerzona na poziomie I wg STANAG
4569 Annex B (ochrona przeciwminowa). Co istotne w naszych warunkach klimatycznych, nadwozie jest ogrzewane. Mechanicznie wersja
SOF dzieli tę samą „bazę” co Wirus czwartej generacji, czyli silnik wysokoprężny, turbodoładowany o poj. 2442 ccm, osiągający moc maks.
133 kW/181 KM oraz maks. moment obrotowy 430 Nm. Może on być zasilany olejem napędowym (kod NATO: F-54), jak i paliwem do tur-
binowych silników lotniczych (kod NATO: F-34). Jednostka napędowa połączona jest z 5-biegową automatyczną przekładnią oraz skrzynią
rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Umożliwia ona wybór jednego z czterech trybów pracy układu
napędowego: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany oraz 4x4 ze zredukowanym przełożeniem.
Zawieszenie przednich kół jest niezależne z podwójnymi wahaczami, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami oraz stabilizatorem. Z kolei
tylna sztywna oś ma regulowane zawieszenie z wleczonymi wahaczami, drążkiem Panharda, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami telesko-
powymi oraz stabilizatorem.
W obu osiach zastosowano blokady mechanizmów różnicowych.
Platforma ładunkowa z tyłu pojazdu umożliwia przewóz zasobnika towarowego CDS A-22. Wirus SOF dodatkowo wyposażony jest w de-
montowalną wyciągarkę elektryczną, kosze na sprzęt oraz wyposażenie. Pojazd może być uzbrojony w kaem kalibru 5,56 mm, 7,62 mm lub
12,7 mm albo granatnik automatyczny kal. 40 mm montowany na obrotnicy na dachu. Dodatkowe uzbrojenie, w postaci km kal. 5,56 lub
7,62 mm można zamontować z przodu z prawej strony (obsługiwany przez dowódcę). Pojazd można wyposażyć również w różnego typu sys-
temy rozpoznawcze.
Do Wirusa SOF podczepiono specjalną przyczepkę, oferowaną wraz z dedykowanym wozem w przetargu na pojazd wojsk aeromobilnych,
przystosowaną do transportu lądowego, morskiego oraz głównie lotniczego. W związku z wymaganiami dla pojazdu wojsk aeromobilnych pre-
zentowana przyczepka może być transportowana i desantowana techniką spadochronową na platformie PDS typu „V” 108” 12 ft w, a także na
pokładzie lub zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem.
Przyczepka została również wyposażona w urządzenie pociągowo-sprzęgowe umożliwiające holowanie kolejnej przyczepy z wyposażeniem
lub sprzętu artyleryjskiego (o masie nie mniejszej niż 1000 kg). Ładowność przyczepki to min. 800 kg.
Tur VI
Z kolei na stoisku AMZ Kutno można było zobaczyć m.in. nowego Tura VI
– lekki pojazd opancerzony, patrolowo-interwencyjny w układzie 4x4. Prezen-
tację tej konstrukcji można łączyć z udziałem AMZ w postępowaniu przetargo-
wym na zakup ośmiu nieoznakowanych lekkich transporterów opancerzonych
(LTO) przeznaczonych do wspracia działań jednostek kontrterrorystycznych
policji.
Bazę dla Tura VI stanowi podwozie Forda F-550 Super Duty, a więc kon-
strukcji często wybieranej do budowy tego typu opancerzonych wozów, m.in.
o nośności pozwalającej tworzyć wozy o DMC do 10,5 t. Także znajdujące się
na wyposażeniu Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej SandCat („SPE-
CIAL OPS” 1/2011) Szop bazują na fordowskim podwoziu (odpowiednio zmo-
dyfikowanym).
Tur VI w prezentowanej w Kielcach wersji może przewozić do 10 funkcjona-
riuszy (z kierowcą). Producent przewiduje także inne wersje nadwoziowe, jak
dowodzenia, ewakuacji medycznej, przewozu VIP lub przewozu niewybuchów.
Wymiary pojazdu to 6400 mm długości, 2350 mm szerokości i 2640 mm wy-
sokości. Do kabiny można wejść przez dwie pary drzwi bocznych i pojedyncze
tylne. Dodatkowo, w tylnej części stropu, znajduje się właz ewakuacyjny, któ-
ry może też służyć do zamontowania obrotnicy do uzbrojenia strzeleckiego.
W przypadku służb ochrony porządku może to być wyrzutnik granatów dym-
nych/z gazem łzawiącym. Zamontowane uzbrojenie może się składać również z różnych zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwa-
nych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi, czy 40 mm granatnikami automatycznymi.
W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569 A. Poziom ochrony można zwiększyć do II (kosztem ładow-
ności, wyposażenia lub liczby przewożonych członków załogi).
Oryginalny układ napędowy Forda F-550 pozostaje bez zmian. Jego sercem jest 6,7-litrowy, 8-cylindrowy, widlasty, turbodoładowany silnik diesla Power
Stroke, osiągający moc 266,4 kW/362 KM z momentem obrotowym – 892 Nm, który połączono z 6-biegową przekładnią automatyczną TorqShift z układem
zmiany biegów SelectShift oraz 2-przełożeniową skrzynią redukcyjno-rozdzielczą (2WD/4WD) sterowaną elektrycznie. Piasty w przednich kołach mogą być
blokowane automatycznie lub manualnie.
Oryginalne fordowskie zawieszenie zostało wzmocnione, z przodu jest ono niezależne ze sprężynami i amortyzatorami teleskopowymi, a tylna sztywna
oś zawieszona jest na resorach piórowych oraz amortyzatorach teleskopowych. Koła z oponami MT (Mud Terrian) o rozmiarze 335/80R20 wyposażone są
we wkładki run-flat.
Pojemność zbiornika paliwa wynosi 150 litrów. DMC Tura VI to ok. 8500 kg, a ładowność ok. 1500 kg.
Tur VI wyposażony został również w klimatyzację, system niezależnego ogrzewania, filtrowentylację, ogrzewane szyby boczne i czołową, boczne i tylne
stopnie/podesty oraz wyciągarkę elektryczną.
64
SPECIAL OPS 6/2018