Page 64 - SO_06_2018
P. 64

WYD ARZENIA
        SPECIAL OPS  Nowości Conceptu





                                                                     Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obron-
                                                                   nego w Kielcach spółka Concept z Bielska-Białej zaprezentowała
                                                                   kilka nowości, w tym pojazd LPU Wirus 4 w wersji SOF (Special
                                                                   Operations Forces) oraz łódź desantową dla wojsk specjalnych
                                                                   ALUCORIA LPA 2.3X6.
                                                                     LPU Wirus 4 (czwarta generacja) swoją premierę miał w trak-
                                                                   cie zeszłorocznego MSPO („SPECIAL OPS” 6/2017), wtedy pre-
                                                                   zentowany był w wersji wybranej ostatecznie przez armię w ra-
                                                                   mach programu pojazdów dalekiego rozpoznania pk. Żmija.
                                                                     W tym roku Concept zaprezentował nowe wcielenie Wirusa,
                                                                   czyli wersję przeznaczoną dla jednostek specjalnych. W związku
                                                                   z tym pojazd „urósł” do 5000 mm długości, 2050 mm szerokości
                                                                   i wysokości oraz 3000 mm rozstawu osi. Masa całkowita (DMC)
                                                                   Wirusa SOF to 3000 kg, a ładowność – maks. 1000 kg (dla wersji
                                                                   bazowej).
                                                                     Parametry określające mobilność pojazdu w terenie prezentu-
                                                                   ją się następująco: prześwit 240 mm, kąt natarcia 40°, zejścia
                                                                   35° oraz rampowy 30°.
                                                                     Zamknięte,  4-drzwiowe  nadwozie  o  konstrukcji  nośnej  w
                                                                   postaci rurowej klatki bezpieczeństwa (rury wykonane ze stali
                                                                   chromowo-molibdenowej) wykonano z kompozytów węglowych.
                                                                   Podłoga kabiny została opancerzona na poziomie I wg STANAG
              4569 Annex B (ochrona przeciwminowa). Co istotne w naszych warunkach klimatycznych, nadwozie jest ogrzewane. Mechanicznie wersja
              SOF dzieli tę samą „bazę” co Wirus czwartej generacji, czyli silnik wysokoprężny, turbodoładowany o poj. 2442 ccm, osiągający moc maks.
              133 kW/181 KM oraz maks. moment obrotowy 430 Nm. Może on być zasilany olejem napędowym (kod NATO: F-54), jak i paliwem do tur-
              binowych silników lotniczych (kod NATO: F-34). Jednostka napędowa połączona jest z 5-biegową automatyczną przekładnią oraz skrzynią
              rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Umożliwia ona wybór jednego z czterech trybów pracy układu
              napędowego: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany oraz 4x4 ze zredukowanym przełożeniem.
                Zawieszenie przednich kół jest niezależne z podwójnymi wahaczami, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami oraz stabilizatorem. Z kolei
              tylna sztywna oś ma regulowane zawieszenie z wleczonymi wahaczami, drążkiem Panharda, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami telesko-
              powymi oraz stabilizatorem.
                W obu osiach zastosowano blokady mechanizmów różnicowych.
                Platforma ładunkowa z tyłu pojazdu umożliwia przewóz zasobnika towarowego CDS A-22. Wirus SOF dodatkowo wyposażony jest w de-
              montowalną wyciągarkę elektryczną, kosze na sprzęt oraz wyposażenie. Pojazd może być uzbrojony w kaem kalibru 5,56 mm, 7,62 mm lub
              12,7 mm albo granatnik automatyczny kal. 40 mm montowany na obrotnicy na dachu. Dodatkowe uzbrojenie, w postaci km kal. 5,56 lub
              7,62 mm można zamontować z przodu z prawej strony (obsługiwany przez dowódcę). Pojazd można wyposażyć również w różnego typu sys-
              temy rozpoznawcze.
                Do Wirusa SOF podczepiono specjalną przyczepkę, oferowaną wraz z dedykowanym wozem w przetargu na pojazd wojsk aeromobilnych,
              przystosowaną do transportu lądowego, morskiego oraz głównie lotniczego. W związku z wymaganiami dla pojazdu wojsk aeromobilnych pre-
              zentowana przyczepka może być transportowana i desantowana techniką spadochronową na platformie PDS typu „V” 108” 12 ft w, a także na
              pokładzie lub zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem.
                Przyczepka została również wyposażona w urządzenie pociągowo-sprzęgowe umożliwiające holowanie kolejnej przyczepy z wyposażeniem
              lub sprzętu artyleryjskiego (o masie nie mniejszej niż 1000 kg). Ładowność przyczepki to min. 800 kg.



           Tur VI

                Z kolei na stoisku AMZ Kutno można było zobaczyć m.in. nowego Tura VI
              – lekki pojazd opancerzony, patrolowo-interwencyjny w układzie 4x4. Prezen-
              tację tej konstrukcji można łączyć z udziałem AMZ w postępowaniu przetargo-
              wym na zakup ośmiu nieoznakowanych lekkich transporterów opancerzonych
              (LTO) przeznaczonych do wspracia działań jednostek kontrterrorystycznych
              policji.
                Bazę dla Tura VI stanowi podwozie Forda F-550 Super Duty, a więc kon-
              strukcji często wybieranej do budowy tego typu opancerzonych wozów, m.in.
              o nośności pozwalającej tworzyć wozy o DMC do 10,5 t. Także znajdujące się
              na wyposażeniu Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej SandCat („SPE-
              CIAL OPS” 1/2011) Szop bazują na fordowskim podwoziu (odpowiednio zmo-
              dyfikowanym).
                Tur VI w prezentowanej w Kielcach wersji może przewozić do 10 funkcjona-
              riuszy (z kierowcą). Producent przewiduje także inne wersje nadwoziowe, jak
              dowodzenia, ewakuacji medycznej, przewozu VIP lub przewozu niewybuchów.
              Wymiary pojazdu to 6400 mm długości, 2350 mm szerokości i 2640 mm wy-
              sokości. Do kabiny można wejść przez dwie pary drzwi bocznych i pojedyncze
              tylne. Dodatkowo, w tylnej części stropu, znajduje się właz ewakuacyjny, któ-
              ry może też służyć do zamontowania obrotnicy do uzbrojenia strzeleckiego.
              W przypadku służb ochrony porządku może to być wyrzutnik granatów dym-
              nych/z gazem łzawiącym. Zamontowane uzbrojenie może się składać również z różnych zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwa-
              nych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi, czy 40 mm granatnikami automatycznymi.
                W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569 A. Poziom ochrony można zwiększyć do II (kosztem ładow-
              ności, wyposażenia lub liczby przewożonych członków załogi).
                Oryginalny układ napędowy Forda F-550 pozostaje bez zmian. Jego sercem jest 6,7-litrowy, 8-cylindrowy, widlasty, turbodoładowany silnik diesla Power
              Stroke, osiągający moc 266,4 kW/362 KM z momentem obrotowym – 892 Nm, który połączono z 6-biegową przekładnią automatyczną TorqShift z układem
              zmiany biegów SelectShift oraz 2-przełożeniową skrzynią redukcyjno-rozdzielczą (2WD/4WD) sterowaną elektrycznie. Piasty w przednich kołach mogą być
              blokowane automatycznie lub manualnie.
                Oryginalne fordowskie zawieszenie zostało wzmocnione, z przodu jest ono niezależne ze sprężynami i amortyzatorami teleskopowymi, a tylna sztywna
              oś zawieszona jest na resorach piórowych oraz amortyzatorach teleskopowych. Koła z oponami MT (Mud Terrian) o rozmiarze 335/80R20 wyposażone są
              we wkładki run-flat.
                Pojemność zbiornika paliwa wynosi 150 litrów. DMC Tura VI to ok. 8500 kg, a ładowność ok. 1500 kg.
                Tur VI wyposażony został również w klimatyzację, system niezależnego ogrzewania, filtrowentylację, ogrzewane szyby boczne i czołową, boczne i tylne
              stopnie/podesty oraz wyciągarkę elektryczną.


       64
               SPECIAL OPS 6/2018
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68