Page 14 - Special Ops 2/2021
P. 14

SPECIAL OPS        ANALIZA



               Tekst: Piotr Makała, Radosław Tyślewicz
               Zdjęcia: Piotr Makała





















           MARINE SECURITY







           PIRACTWO MORSKIE I BRANŻA OCHRONY UZBROJONEJ STATKÓW

           – STAN OBECNY I PROGNOZA NA ROK 2021




                  współczesnym piractwie morskim zrobiło się głośno na samym początku XXI wieku. To wtedy nastąpił skokowy wzrost napadów na statki handlowe
            Ona otwartych wodach mórz i oceanów, głównie w rejonie równika. W roku 2000 według oficjalnych statystyk IMB (International Maritime Bureau),
            opierających się wyłącznie na zaraportowanych przypadkach przez kapitanów statków, doszło do 469 aktów piractwa i zbrojnej napaści na statki. Jak
            pokazały dwie dekady XXI wieku, jest to na chwilę obecną rekordowy wynik, choć w kolejnych latach liczba ataków zbliżyła się do niego już dwukrotnie,
            w roku 2003 i 2009. Problemowi zbrojnych napadów na statki handlowe na otwartym morzu towarzyszą również porwania samych statków, których
            szczytowa liczba w okresie ostatnich dwudziestu lat przypadła na rok 2010 – 53 porwane statki. Dotyczyła ona tak naprawdę okresu trzech lat 2008–2010,
            w których dochodziło do porwania po 49 statków rocznie. Oceniając skalę piractwa w okresie ostatnich 20 lat zauważalne są trzy kwestie. Po pierwsze,
            liczba ataków tego typu układa się w sinusoidę z kulminacjami przypadającymi mniej więcej co dziesięć lat. Jeżeli taki trend się utrzyma, to kolejny szczyt
            powinien nastąpić w latach 2021–2023. Po drugie, rozkład aktów pirackich w poszczególnych latach pokrywa się z rozkładem wyodrębnianych w ramach
            nich samych porwań statków i ich załóg. Ostatnią kwestią jest zmieniający się akwen występowania największej częstotliwości tego typu zdarzeń. O ile
            przez 10 lat liderem pod tym względem był tzw. Róg Afryki i Zatoka Adeńska, to aktualnie do ataków pirackich dochodzi częściej w rejonie Cieśniny Malaka
            oraz po zachodniej stronie Afryki.


              Piratom rozgłos przyniosła hollywoodzka produk-  od 2009 roku przepisy międzynarodowej konwencji   racja Rosyjska skierowała do walki z piratami swoje
            cja filmowa pt. „Kapitan Phillips”, a w Polsce kolejne   o  bezpieczeństwie  życia  na  morzu  zezwalają  kapi-  okręty wojenne.
            doniesienia o porwanych kapitanach i marynarzach   tanowi  statku  wpuszczenie  na  pokład  uzbrojonej
            statków handlowych w rejonie Somalii, w tym z ro-  ochrony. Odpowiedni aneks uchwalono właśnie z po-  5 maja zmierzający do Chin tankowiec „Moskow-
            dakami na czele. Był to efekt „przebicia” się do glo-  wodu kolejnej fali nasilających się ataków pirackich   skij  Uniwiersitiet”,  około  565  km  od  wybrzeży  Je-
            balnej świadomości zagrożenia powodowanego przez   i porwań statków. Wówczas wspólnota międzynaro-  menu, u wejścia do Zatoki Adeńskiej, został porwa-
            piractwo i jego wpływu na gospodarkę światową, ja-  dowa, w tym Unia Europejska i NATO, postanowiły   ny  przez  piratów.  W  zbiornikach  pływającego  pod
            kiemu towarzyszył kolejny szczyt liczby dokonanych   takim atakom przeciwdziałać i rozpoczęły operacje   banderą Liberii statku znajdowała się ropa naftowa
            napaści przypadający na rok 2006. Jednak dopiero   morskie „Atlanta” i „Ocean Shield”. Również Fede-  o wartości ok 52 milionów dolarów. Następnego dnia





















       14   Special OPS 2/2021
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19