Page 14 - Special Ops 2/2021
P. 14
SPECIAL OPS ANALIZA
Tekst: Piotr Makała, Radosław Tyślewicz
Zdjęcia: Piotr Makała
MARINE SECURITY
PIRACTWO MORSKIE I BRANŻA OCHRONY UZBROJONEJ STATKÓW
– STAN OBECNY I PROGNOZA NA ROK 2021
współczesnym piractwie morskim zrobiło się głośno na samym początku XXI wieku. To wtedy nastąpił skokowy wzrost napadów na statki handlowe
Ona otwartych wodach mórz i oceanów, głównie w rejonie równika. W roku 2000 według oficjalnych statystyk IMB (International Maritime Bureau),
opierających się wyłącznie na zaraportowanych przypadkach przez kapitanów statków, doszło do 469 aktów piractwa i zbrojnej napaści na statki. Jak
pokazały dwie dekady XXI wieku, jest to na chwilę obecną rekordowy wynik, choć w kolejnych latach liczba ataków zbliżyła się do niego już dwukrotnie,
w roku 2003 i 2009. Problemowi zbrojnych napadów na statki handlowe na otwartym morzu towarzyszą również porwania samych statków, których
szczytowa liczba w okresie ostatnich dwudziestu lat przypadła na rok 2010 – 53 porwane statki. Dotyczyła ona tak naprawdę okresu trzech lat 2008–2010,
w których dochodziło do porwania po 49 statków rocznie. Oceniając skalę piractwa w okresie ostatnich 20 lat zauważalne są trzy kwestie. Po pierwsze,
liczba ataków tego typu układa się w sinusoidę z kulminacjami przypadającymi mniej więcej co dziesięć lat. Jeżeli taki trend się utrzyma, to kolejny szczyt
powinien nastąpić w latach 2021–2023. Po drugie, rozkład aktów pirackich w poszczególnych latach pokrywa się z rozkładem wyodrębnianych w ramach
nich samych porwań statków i ich załóg. Ostatnią kwestią jest zmieniający się akwen występowania największej częstotliwości tego typu zdarzeń. O ile
przez 10 lat liderem pod tym względem był tzw. Róg Afryki i Zatoka Adeńska, to aktualnie do ataków pirackich dochodzi częściej w rejonie Cieśniny Malaka
oraz po zachodniej stronie Afryki.
Piratom rozgłos przyniosła hollywoodzka produk- od 2009 roku przepisy międzynarodowej konwencji racja Rosyjska skierowała do walki z piratami swoje
cja filmowa pt. „Kapitan Phillips”, a w Polsce kolejne o bezpieczeństwie życia na morzu zezwalają kapi- okręty wojenne.
doniesienia o porwanych kapitanach i marynarzach tanowi statku wpuszczenie na pokład uzbrojonej
statków handlowych w rejonie Somalii, w tym z ro- ochrony. Odpowiedni aneks uchwalono właśnie z po- 5 maja zmierzający do Chin tankowiec „Moskow-
dakami na czele. Był to efekt „przebicia” się do glo- wodu kolejnej fali nasilających się ataków pirackich skij Uniwiersitiet”, około 565 km od wybrzeży Je-
balnej świadomości zagrożenia powodowanego przez i porwań statków. Wówczas wspólnota międzynaro- menu, u wejścia do Zatoki Adeńskiej, został porwa-
piractwo i jego wpływu na gospodarkę światową, ja- dowa, w tym Unia Europejska i NATO, postanowiły ny przez piratów. W zbiornikach pływającego pod
kiemu towarzyszył kolejny szczyt liczby dokonanych takim atakom przeciwdziałać i rozpoczęły operacje banderą Liberii statku znajdowała się ropa naftowa
napaści przypadający na rok 2006. Jednak dopiero morskie „Atlanta” i „Ocean Shield”. Również Fede- o wartości ok 52 milionów dolarów. Następnego dnia
14 Special OPS 2/2021