Page 12 - Special Ops 2/2021
P. 12

SPECIAL OPS        ANALIZA



               Tekst: Karolina Wojtasik
               Zdjęcia: Netflix, National Geographic, Filmweb




















                                                                                      Przekroczenie granic Kalifatu/bilet
                                                                                      w jedną stronę do piekła.
          ISIS









            w odcinkach





             Czy da się zrobić dobry serial o terrorystach?





                robienie dobrego serialu o ISIS to wyzwanie z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, organizacja zawłaszczyła już sporą część narracji o sobie.
            ZMedia ISIS przez kilka lat produkowały filmy i teledyski, tak że najpierw specjaliści, a potem opinia publiczna poznały określony wizerunek organizacji.
            Materiały filmowe produkowane przez ISIS były na tyle dobrej jakości, że fragmenty pojawiały się w serwisach informacyjnych, co jednak z jednej strony uła-
            twiało pracę tym, którzy byli odpowiedzialni za oprawę materiału, z drugiej, utrwalało określony wizerunek organizacji. Jest też drugi problem. Barbarzyństwo
            organizacji stało się przysłowiowe; reżyserowane egzekucje, filmowane z bliska dekapitacje, tortury, palenie żywcem czy filmy, w których role katów przej-
            mowały dzieci, nawet kilkuletnie, stały się znakiem rozpoznawczym organizacji. Ponadto, sporo wiadomo o masakrowaniu ludności cywilnej, ludobójstwie
            Jazydów czy brutalności w stosunku do pojmanych żołnierzy.



              Pokazanie tego wszystkiego na ekranie mijało-  Europejczyków, którzy gdy Kalifat rosnął w siłę,   rozjechali się do domów, przyczaili w rodzinnych
            by się z celem, żadna telewizja by tego nie puściła,   rzucili  wszystko  i  wyjechali  do  Syrii  budować   stronach lub tkwią w syryjskich czy w najmniej
            a i amatorów tego rodzaju rozrywki prędzej można   nowy wspaniały świat pod czarnym sztandarem   optymistycznym wariancie – w irackich więzie-
            znaleźć w Darknecie niż na platformach streamin-  ISIS.  Brytyjczycy,  Francuzi,  Belgowie,  Niemcy,   niach. Zanim jednak do tego doszło, organizacja
            gowych. Stąd pomysł, by organizację pokazać nie   Austriacy,  mieszkańcy  krajów  skandynawskich   przez kilka lat święciła triumfy, zagarniała kolejne
            przez  pryzmat  dowództwa  czy  funkcjonariuszy   tłumnie  zasilali  szeregi  organizacji,  która  obie-  syryjskie i irackie miasta, na okupowanych tery-
            systemu, a z perspektywy tych, którzy w hierar-  cywała wiele korzyści, zarówno duchowych, jak   toriach tworzyła własną administrację, wprowa-
            chii znajdowali się znacznie niżej (więc trudno ich   i  materialnych.  Wyjechało  też  kilkaset  kobiet,   dzała swoją walutę i prawa. Ten właśnie „złoty
            oskarżać  o  zbrodnie  reżimu),  a  z  drugiej  strony,   czasem skuszonych wizją pięknego życia u boku   okres” prosperity ISIS w Syrii i Iraku przeniesio-
            byli na tyle blisko wydarzeń, by przez pryzmat ich   bogobojnego  bojownika,  czasem  jechały,  bo  po   no na grunt serialowy. Efekt można zobaczyć na
            doświadczeń pokazać organizację. Twórcy poszli   prostu mąż kazał. Rzeczywistość zweryfikowała   Netflixie i National Geographic za sprawą seriali
            o  krok  dalej,  prezentując  bohaterów  maksymal-  propagandę  ISIS,  kolejne  naloty  Koalicji  nisz-  „Kalifat” i „The State” (ten drugi w Polsce pokazy-
            nie  bliskich  zachodniej  publiczności,  a  więc  nie   czyły  quasi-państwo,  które  ostatecznie  zostało   wany był pod tytułem „W szeregach ISIS”).
            ludzi z Maghrebu, Syryjczyków lub Irakijczyków   pokonane  na  początku  2019  roku.  Organizacja   Serial „Kalifat” jest produkcją własną Netflixa,
            czy  innych  Arabów,  którzy  tworzyli  ISIS,  tylko   nie przestała istnieć, pręży muskuły w mediach   która składa się z ośmiu odcinków. Pojawił się na
            ludzi  z  zachodniego  kręgu  kulturowego,  dokład-  społecznościowych,  organizuje  ataki  na  Bliskim   platformie w 2020 r., zyskując dużą popularność.
            nie takich jak przyszli widzowie tych seriali. Tym   Wschodzie  bądź  bierze  (pośrednio  lub  bezpo-  Fabuła skupia się na trzech wątkach; po pierwsze,
            sposobem bohaterami produkcji uczyniono przed-  średnio) odpowiedzialność za każdą większą ka-  życiu młodej Szwedki o imieniu Pervin, która wy-
            stawicieli  tych  6  tysięcy  młodych,  przeważnie   tastrofę w Europie. Bojownicy bądź zginęli, bądź   jechała do Kalifatu, gdzie mieszka z mężem i kilku-


       12   Special OPS 2/2021
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17