I Ty możesz mieć SPECIAL OPS nr 3/2016

wystarczy założyć konto w portalu special-ops.pl

Specjalne użycie broni – nowe rozwiązanie w działaniach antyterrorystycznych (szanse i ograniczenia)

Mnogość działań przestępczych powodujących bezpośrednie zagrożenie życia ludzi uzasadnia wprowadzenie formuły specjalnego użycia broni do ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej...
Mnogość działań przestępczych powodujących bezpośrednie zagrożenie życia ludzi uzasadnia wprowadzenie formuły specjalnego użycia broni do ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej... Fot. Mateusz J. Multarzyński

Od wielu lat w Polsce trwa dyskusja nad zasadami użycia broni przez funkcjonariuszy służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, a w szczególności funkcjonariuszy jednostek specjalnych, prowadzących działania wobec najniebezpieczniejszych przestępców.

For several years in Poland one of the most discussed issues is the one concerning rules of engagement and the use of the firearms by the services responsible for the national security, especially the SOF units that conduct operations against the most dangerous criminals. The article presents the analysis of the changes in the Polish law that defines these rules.

Zdjęcia: Mateusz J. Multarzyński

Podczas okresu transformacji na początku lat 90. ubiegłego wieku tworzone były rozwiązania organizacyjne i prawne, określające zasady funkcjonowania nowo tworzonych formacji mundurowych. Rozwiązania te obejmowały również regulacje dotyczące użycia broni palnej.

W pierwotnym tekście ustawy o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku (DzU 1990 nr 30, poz. 179) wprowadzono bardzo restrykcyjną formułę, z której wynikało, że użycie broni przez funkcjonariusza powinno następować w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni i nie może zmierzać do pozbawienia jej życia.

Zapis taki nie pozostawiał możliwości interpretacji, a każde użycie broni palnej skutkujące śmiercią osoby stanowiło podstawę do postawienia zarzutu przekroczenia uprawnień przez funkcjonariusza, który broni użył.

Z upływem czasu zapis ten uległ zmianie i usunięto część mówiącą o zakazie pozbawienia życia pozostawiając zwrot dotyczący obowiązku działania w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni palnej. Nie była to jedyna regulacja ograniczająca znacząco możliwość skutecznego działania jednostek specjalnych.

O autorze:

Dr Michał „Łysy” Stępiński – adiunkt Zakładu Zarządzania Kryzysowego, Instytutu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Wydziału Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, adiunkt Instytutu Bezpieczeństwa Narodowego Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, członek Stowarzyszenia Ekspertów Bezpieczeństwa RP, w latach 1990–2016 funkcjonariusz Policji, pełnił służbę w jednostkach antyterrorystycznych Policji, m.in. jako dowódca Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji oraz dyrektor Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.

Kolejnym problemem była obowiązująca procedura przed użyciem broni, która w pełnej formule obejmowała bardzo wiele czynności (między innymi: wezwanie do zaprzestania bezprawnych czynności, ostrzeżenie o użyciu broni palnej, oddanie strzału ostrzegawczego) i w zasadzie niemożliwa była do zrealizowania zgodnie z założeniami taktycznymi zespołowych działań bojowych oraz strzelców wyborowych.

Trudno jest spełnić obowiązek ostrzeżenia o użyciu broni w przypadku, kiedy strzelec wyborowy znajduje się kilkaset metrów od celu. Próbowano co prawda dokonywać interpretacji przepisów w sposób umożliwiający wykonanie zadania, lecz były to pomysły raczej dyskusyjne (np. założono, że przepis mówi o obowiązku wydania przez policjanta okrzyku, a nie o tym, że osoba musi ten okrzyk usłyszeć)

Na przełomie 2012 i 2013 roku pojawiła się szansa na uregulowanie zasad użycia broni przez funkcjonariuszy w sposób umożliwiający skuteczne prowadzenie działań przeciwko najbardziej zdeterminowanym przestępcom.

W związku z orzeczeniem niekonstytucyjności zapisów dotyczących użycia broni palnej zawartych w ustawach kompetencyjnych poszczególnych służb, przystąpiono do stworzenia jednolitej ustawy regulującej tę kwestię we wszystkich podmiotach posiadających takie uprawnienie. Niestety mimo wielokrotnego zgłaszania takiej potrzeby nie tylko przez funkcjonariuszy (szczególnie jednostek specjalnych), ale również przedstawicieli nauk o bezpieczeństwie, nie zdecydowano się na usprawnienia w tym obszarze, argumentując, że bardziej restrykcyjne rozwiązania budzą zbyt wiele wątpliwości w sferze etycznej oraz ochrony praw człowieka.

Czytaj też: Licencja na zabijanie? >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  4
Artykuł pochodzi z: magazynu SPECIAL OPS nr 1/2017

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie

 


Na czym polega filozofia trzech warstw w sztuce przetrwania »


 


Czy Twoje okulary przejdą ekstremalny test? Włącz dźwięk, obejrzyj »


 


Ekwipunek na każdą okazję! Nie wahaj się z niego skorzystać » Celuj w rozwój - KURS INSTRUKTORA STRZELAŃ BOJOWYCH (trening z użyciem amunicji FX) »

 


Chcesz zostać specjalistą z zakresu kryminalistyki i toksykologii sądowej? Zapisz się dziś »


 


Jakie powinny być rękawice taktyczne » Poznaj specjalistów od techniki optoelektronicznej i laserowej »

 


Oto dlaczego spodnie SFU sprzedały się w ilości 350 000 par »


 


 

 Bogaty wybór akcesoriów oraz części strzelectwa » Chcesz zdiagnozować zagrożenie chemiczne? Dowiedz się, jak to zrobić »

 


Dowiedz się, do jakich zadań wykorzystasz tę kurtkę »


 Wykonana z wysokiej jakości oddychającego materiału softshell opartego na ePTFE, dodatkowo wyściełanego od wewnątrz (...) czytaj dalej »

 


Telefony do zadań specjalnych - czego możesz się po nich spodziewać » Co sprawia, że buty Magnum sprawdzają się w najgorszych warunkach »

 


Tu kupisz nową i używaną broń oraz akcesoria »

 

Jesteś graczem ASG? W tym miejscu znajdziesz wszystko co potrzebne do dobrej akcji »  Europejskie szkolenia antyterrorystyczne - jak się tam dostać »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników portalu Special-ops.pl... dowiedz się więcej »

Aktualności

Aktualny numer

3/2017
SPECIAL OPS 3/2017
W miesięczniku m.in.:
  • - GUERRILLEROS MOE
  • - SOF DELTA CUP 2017
SITREP
Jak poinformował serwis Polskiej Agencji Prasowej - "Nauka w Polsce", gdyńska firma...
Paweł Piotrowski
Uginanie przedramienia w bok w pozycji leżącej ze sztangielką to mało popularne ale...
Michał Piekarski
Nie jest łatwo mówić o współczesnym terroryźmie i antyterroryźmie inaczej niż przez...
Paweł Piotrowski
Pompki na poręczach to klasyczne ćwiczenie na mięsień trójgłowy ramienia (triceps).
SITREP
Ukraińscy projektanci-inżynierowie przedstawili wstępną koncepcję wojskowego...
KSIĘGARNIA MILITARNA POLECA:
Sortmund
Sortmund
Sortmund jest firmą specjalizującą się w dostawie umundurowania dla większości służb mundurowych w Polsce. Współpracujemy z wieloma uznanymi...

Miasto – Masa – Masakra, czyli o współczesnych i przyszłych konfliktach

Awangarda Krakowska z Tadeuszem Peiperem na czele w swoim manifeście zdefiniowała metropolię w trzech słowach: miasto – masa – maszyna....wiecej »
Rzetelna Firma
Copyright @ 2010-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl