Page 12 - Special Ops 6/2021
P. 12
SPECIAL OPS POJAZDY SPECJALNE
Tekst: Konrad Brodewicz
Zdjęcia: Australia Defence, Bultaco, Montague Paratrooper, Reddit, stuff.co.nz
BICYKLE
DLA SPECJALSA?
Dwie godziny, 50 km do celu,35 kg wyposażenia.
Iść czy jechać?
ad działaniami wojsk, w tym powietrznodesantowych oraz jednostek spe-
N cjalnych, od zawsze ciążyło przekleństwo wielodniowych marszy żołnierzy
objuczonych dziesiątkami kilogramów niezbędnego wyposażenia w nie do końca
przyjaznym terenie. Jedynie Rosja częściowo zachowała dawny potencjał powietrz-
nodesantowy Związku Radzieckiego, pozwalający na zrzuty jednostek spadochrono-
wych całkowicie zmechanizowanych dzięki użyciu lekkich gąsienicowych wozów
desantowych BMD.
Rower, w formie jaką znamy dzisiaj, powstał w podobnym okresie co
amunicja zespolona i proch bezdymny, podobnie jak one jest owocem re-
wolucji przemysłowej i do dzisiaj następuje ciągły rozwój tych konstruk-
cji, o czym w wojsku właśnie sobie przypomniano.
Przez ponad 120 lat broń zasilana amunicją zespoloną z prochem bez-
dymnym, jak i rower przeszły wiele metamorfoz i modyfikacji, wprowa-
dzono nowe materiały, rozwiązania zapewniające trwałość, skuteczność
i niezawodność konstrukcji. Użycie rowerów przez siły zbrojne nie jest
rozwiązaniem nowym, już w 1893 r. w armii Cesarstwa Niemiec zostaje
zniesiony zakaz jazdy na rowerze przez oficerów w mundurze i nasz bo-
12 Special OPS 6/2021