Page 12 - Special Ops 6/2021
P. 12

SPECIAL OPS        POJAZDY SPECJALNE




              Tekst: Konrad Brodewicz
              Zdjęcia: Australia Defence, Bultaco, Montague Paratrooper, Reddit, stuff.co.nz
































           BICYKLE




               DLA SPECJALSA?








             Dwie godziny, 50 km do celu,35 kg wyposażenia.




             Iść czy jechać?





                 ad działaniami wojsk, w tym powietrznodesantowych oraz jednostek spe-
            N cjalnych, od zawsze ciążyło przekleństwo wielodniowych marszy żołnierzy
            objuczonych dziesiątkami kilogramów niezbędnego wyposażenia w nie do końca
            przyjaznym terenie. Jedynie Rosja częściowo zachowała dawny potencjał powietrz-
            nodesantowy Związku Radzieckiego, pozwalający na zrzuty jednostek spadochrono-
            wych całkowicie zmechanizowanych dzięki użyciu lekkich gąsienicowych wozów
            desantowych BMD.


              Rower, w formie jaką znamy dzisiaj, powstał w podobnym okresie co
            amunicja zespolona i proch bezdymny, podobnie jak one jest owocem re-
            wolucji przemysłowej i do dzisiaj następuje ciągły rozwój tych konstruk-
            cji, o czym w wojsku właśnie sobie przypomniano.
              Przez ponad 120 lat broń zasilana amunicją zespoloną z prochem bez-
            dymnym, jak i rower przeszły wiele metamorfoz i modyfikacji, wprowa-
            dzono nowe materiały, rozwiązania zapewniające trwałość, skuteczność
            i niezawodność konstrukcji. Użycie rowerów przez siły zbrojne nie jest
            rozwiązaniem nowym, już w 1893 r. w armii Cesarstwa Niemiec zostaje
            zniesiony zakaz jazdy na rowerze przez oficerów w mundurze i nasz bo-


       12   Special OPS 6/2021
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17