Page 6 - Special Ops 3/2021
P. 6

SPECIAL OPS        JEDNOSTKI SPECJALNE



               Tekst: Tomasz Łukaszewski (na podstawie materiałów CBA),
               Wydział Komunikacji Społecznej CBA
               Zdjęcia: arch. CBA























                                                     CBA
                                                                           15 lat
























                   każdym kraju, gdzie prowadzona jest działalność na styku polityki i biznesu, istnieje szeroko pojęte zjawisko korupcji, która stanowi realne za-
            W grożenie dla stabilności państwa i funkcjonowania wolnego rynku. Jej skala i zakres są różne i w dużym stopniu zależne od skuteczności służb
            specjalnych zajmujących się jej zwalczaniem. W Polsce jednostką specjalną powołaną do zwalczania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szcze-
            gólności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także do zwalczania działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa, jest Centralne Biuro
            Antykorupcyjne (CBA), które w tym roku obchodzi piętnastolecie istnienia.

               W  wyniku transformacji ustrojowej Polska stała   na z 2002 roku, która pokazała bezradność państwa
            się krajem, w którym organy i służby musiały zmie-  i jego organów wobec korupcji, stała się swoistym
            rzyć się z zupełnie nowymi niebezpieczeństwami,   impulsem do powołania nowej służby, która w spo-
            zagrażającymi  bezpieczeństwu  obywateli  i  pań-  sób wyraźny, dzięki swojej specjalizacji i nadanym
            stwa. Jednym z takich obszarów bez wątpienia była   uprawnieniom, przyczyni się do wzrostu efektyw-
            korupcja, która stała się powszechna i obejmowała   ności ścigania przestępstw korupcyjnych w kraju.
            swoim zasięgiem coraz to nowe przestrzenie funk-  Taką rolę miało odgrywać utworzone w 2006 roku
            cjonowania państwa. Przez ponad półtorej dekady   Centralne Biuro Antykorupcyjne.
            III RP zadania związane z jej zwalczaniem podzielo-  Stawiane przed Biurem zadanie od początku było
            ne były pomiędzy różne jednostki policyjne, które   bardzo ambitne i trudne, przede wszystkim z uwagi
            pomimo wielu sukcesów, nie były wystarczająco   na specyficzny charakter korupcji. Jest to bowiem
            efektywne w zwalczaniu tego zjawiska. Bezpośred-  przestępstwo, które skutecznie wikła strony krymi-
            nie koszty korupcji szacuje się na od 2,9% do 4,4%   nalnego układu w taki sposób, że żadnej z nich nie
            wartości  udzielanych  zamówień,  co  w  przypadku   zależy na jego wykryciu. Walkę z korupcją, szcze-
            Polski daje kwotę ok. 7–10 mld zł rocznie. Z tego   gólnie w pierwszych latach istnienia Biura, utrud-
            powodu o potrzebie utworzenia wyspecjalizowanej   niało także mocno zakorzenione w społeczeństwie
            służby specjalnej przeznaczonej do walki z korupcją   przekonanie,  że  z  korupcją  i  układami  nie  da  się
            mówiło się od początku lat 90., brakowało jednak   skutecznie walczyć. Sama definicja korupcji w pra-
            konkretnej decyzji politycznej. Dopiero afera Rywi-  wodawstwie polskim uregulowana została w usta-


       6    Special OPS 3/2021
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11