Page 39 - SO 1/2019
P. 39

kładniczej nie tylko podnosi skuteczność ataku – liczoną w liczbie ofiar,
                                                             ale także wzmacnia medialny efekt akcji, a więc przyczynia się do re-
                                                             alizacji celów miękkich terroryzmu. Medialność ataku podkreślana jest
                                                             w publikacjach organizacji terrorystycznych niezwykle często. Począt-
                                                             kujących terrorystów poucza się, żeby organizując atak w sposób ja-
                                                             sny i jednoznaczny określili, że został przeprowadzony z inspiracji ISIS.
                                                             Tak, aby atak nożem czy podpalenie nie zostały sklasyfikowane jako
                                                             „zwykłe” zabójstwo czy wypadek. Należy więc napisać list, nagrać ma-
          ISIS, na łamach magazynu „Rumiyah” od dwóch lat pojawiają się ar-  nifest, umieścić kilka zdań w mediach społecznościowych lub choćby na
          tykuły, w których nie tylko nawołuje się do przemocy w stosunku do   miejscu zbrodni zostawić kartkę z napisem ISIS. W przypadku sytuacji
          niewiernych, ale redakcja dostarcza konkretne pomysły i instrukcje, jak   zakładniczej dochodzi jeszcze element relacjonowania zdarzenia przez
          skutecznie dokonać podpalenia, zaatakować za pomocą noża, zdobyć   media. Kilkugodzinne przetrzymywanie ofiar wzmaga zainteresowanie
          broń palną czy zwabić potencjalną ofiarę. ISIS wydaje ponadto ebooki   mediów, daje czas na przyjazd ekip telewizyjnych i rozłożenie sprzę-
          instruktażowe przeznaczone dla radykalnych zwolenników organizacji   tu, gwarantuje zainteresowanie opinii publicznej i pogłębienie efektów
          mieszkających na Zachodzie.                        miękkich zamachu.


          Tzw. pozorowana sytuacja zakładnicza     1
           Po zaprzestaniu wydawania magazynu „Dabiq”, flagowym okrętem
          propagandy  ISIS  jest  magazyn  „Rumiyah”  wydawany  przez  agencję
          medialną  Al-Hayat  Media  Centre.  Arabski  tytuł  oznacza  Rzym  i  jest
          nawiązaniem  do  hadisu  mówiącego  o  muzułmańskich  podbojach.  Na
          łamach magazynu publikowany jest cykl pt. „Just terror tactics”. Auto-
          rzy wyjaśniają, że nazwa cyklu nawiązuje do sprawiedliwego i w pełni
          usprawiedliwionego odwdzięczenia się niewiernym za wszystkie działa-
          nia godzące w Bliski Wschód i diasporę muzułmańską. Odpowiedzią na
          nie mają być właśnie akcje określane mianem sprawiedliwych (ang. just
          terror operations) organizowane w miejscach, gdzie większość stanowią
          niewierni (arab. dar-al-kufr), przez bojowników, którzy zadeklarowali
          wierność (arab. bay’ah) tzw. Państwu Islamskiemu. Autorzy namawiają
          do atakowania ludności cywilnej w krajach UE i USA, uświadamiając
          przy okazji, że każdy zamach terrorystyczny, każda próba zamachu to
          nie tylko śmierć niewiernych, ale także poważne konsekwencje dla pań-
          stwa i społeczeństwa – strach obywateli, poczucie zagrożenia, spadek
          zaufania do władz i chaos.
           W maju 2017 r. na łamach „Rumiyah” znalazł się artykuł poświęcony
          tematyce sytuacji zakładniczych (ang. hostage taking). Artykuł pisany
          jest w charakterystycznym dla tego magazynu stylu; wyselekcjonowa-
          ne fragmenty Koranu i hadisy mają przekonać domorosłego zamachow-
          ca, że zabijając niewiernych spełnia swój (pseudo-) religijny obowiązek.
          Autor zachęca do urządzania strzelanin w tłocznych i słabo chronionych
          miejscach publicznych, ponadto przekonuje, że stworzenie sytuacji za-

                                                                                                                39
                                                                                              magazyn ludzi akcji
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44