W tym roku w jednej z kategorii zwyciężyła kamizelka Lifeguard Spec QR z oferty spółki Lubawa SA. Kilka miesięcy temu informowaliśmy o dostarczeniu przez tę firmę Wojskom Specjalnym modułowych kamizelek kuloodpornych Reccon wraz z osprzętem specjalnym. Jeszcze kilka lat temu Lubawa była przez wielu kojarzona raczej z produkcją mało praktycznego sprzętu dla wojska, a koledzy, którzy mieli styczność z jej produktami narzekali na ich jakość i oderwanie od rzeczywistości. Firma zupełnie nie nadążała za trendami i potrzebami, na rynku pojawiało się wielu konkurentów, powstało wiele mniejszych firm, które były w stanie produkować wyposażenie, niemalże na specjalne zamówienia żołnierzy, w szczególności jednostek specjalnych i taktycznych policji. Im takie ilości się opłacało produkować. Wystarczy wspomnieć o Hubercie Rogacewiczu i jego produktach, Miwo Military, Specops, Janysporcie i kilku innych producentach zaopatrujących jednostki i żołnierzy, którzy kupują ich sprzęt często z własnych pieniędzy. Jakiś czas temu Lubawa nawiązała współpracę z projektantami, którym było znacznie łatwiej zrozumieć specyficzne potrzeby wojsk specjalnych. Tak powstał m.in. Reccon. Kolejny udany produkt to wspomniana kamizelka Lifeguard Spec QR. Przeznaczona jest dla uzbrojonych formacji mundurowych a z uwagi na swoją funkcjonalność kamizelka stanowi lekką kamizelkę kuloodporną zintegrowaną z platformą do przenoszenia oporządzenia taktycznego. Posiada dwupunktowy system szybkiego wypięcia kamizelki w sytuacjach awaryjnych (takich jak pożar, wpadnięcie do wody, konieczność udzielenia pomocy medycznej, itp.). Dodatkowo wyposażona jest w tzw. taśmowy system ewakuacji rannych, który pozwala na szybką ewakuację osoby rannej (użytkownika kamizelki). Dzięki zastosowaniu powyższego systemu, osoba ewakuowana, jest przenoszona na plecach, osoby ewakuującej. Ciekawe jak kamizelkę ocenią użytkownicy? Zapewne będą chcieli wprowadzić w niej zmiany, zresztą jak w każdej konstrukcji.
Cieszy, że choć niektóre polskie firmy starają się zrozumieć potrzeby ich użytkowników i dostosować produkty do ich wymagań. W innym wypadku nie ma szans aby przetrwały na rynku. Ale to temat na inny wpis...